Kwalifikacja cząstkowa na poziomie czwartym Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji

Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka

Status: włączona funkcjonująca
Rodzaj: cząstkowa
Kategoria: szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK: 2012-09-01
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające wykształcenie średnie lub średnie branżowe

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Absolwenci szkoły policealnej - do zakończenia roku szkolnego 2024/2025

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego

Kod kwalifikacji (do 2020 roku)

4C01700425

Kod kwalifikacji (od 2020 roku)

12399

Efekty uczenia się

Zestawy efektów uczenia się

1) Pielęgnowanie dziecka zdrowego

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. analizuje i prowadzi dokumentację pielęgnacyjną dziecka zdrowego

2. analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych

3. dba o odżywianie dziecka zgodne z normami żywieniowymi

4. obserwuje i ocenia rozwój fizyczny dziecka

5. określa cele, zadania i wymagania zdrowotno-higieniczne dla instytucji opiekuńczo- -wychowawczych sprawujących opiekę nad małym dzieckiem

6. określa normy rozwoju fizycznego dziecka i dobiera metody jego oceny

7. planuje formy i zasady współpracy oraz współpracuje z pracownikami placówki w zakresie pielęgnowania dziecka

8. planuje i organizuje czynności pielęgnacyjne u dziecka zdrowego, uwzględniając specyfikę placówki, w której przebywa dziecko

9. planuje profilaktykę próchnicy i schorzeń wieku dziecięcego

10. prowadzi działania profilaktyczne oraz kształtuje nawyki prozdrowotne

11. przygotowuje podstawowe posiłki, uwzględniające zalecenia dietetyczne

12. rozpoznaje i określa potrzeby dziecka zdrowego, dostrzega związek między zaspakajaniem potrzeb a rozwojem dziecka

13. rozpoznaje symptomy krzywdzenia dziecka oraz przestrzega procedur postępowania w przypadku ich podejrzenia

14. wykonuje zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurami

15. zapewnia bezpieczeństwo dziecku

16. zaspakaja potrzeby biologiczne dziecka stosownie do jego wieku oraz stanu psychofizycznego

2) Pielęgnowanie dziecka chorego i niepełnosprawnego

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. charakteryzuje organizację i specyfikę pracy w placówce opieki nad dzieckiem oraz współpracuje z zespołem terapeutycznym

2. dobiera formy i przestrzega zasad współpracy z zespołem terapeutycznym

3. dokonuje pomiaru parametrów życiowych u dziecka oraz interpretuje wyniki

4. ocenia wypływ choroby na stan psychiczny dziecka

5. określa przyczyny i objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego, metody ich leczenia i zapobiegania im

6. określa rolę mechanizmów obronnych i adaptacyjnych organizmu dziecka

7. podaje dziecku leki na zlecenie lekarza

8. prowadzi dokumentację pielęgnacyjną dziecka chorego

9. przestrzega zasad i drogi podawania leków

10. przestrzega zasad pielęgnowania dziecka ze schorzeniami poszczególnych układów i narządów

11. reaguje na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka chorego

12. rozpoznaje potrzeby dziecka chorego i niepełnosprawnego

13. rozróżnia rodzaje niepełnosprawności oraz metody rehabilitacji

14. towarzyszy dziecku podczas badań i zabiegów specjalistycznych

15. uczestniczy w rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego

16. wykonuje zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia dziecka i zaleceń zespołu terapeutycznego

17. zapewnia bezpieczeństwo dziecku choremu i niepełnosprawnemu

18. zaspakaja potrzeby biologiczne i psychospołeczne dziecka chorego i niepełnosprawnego z uwzględnieniem jego wieku i stanu zdrowia

3) Wychowanie i edukowanie dziecka

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. analizuje i dobiera utwory literackie do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka

2. charakteryzuje czynniki wpływające na kształtowanie osobowości i zachowanie dziecka

3. dobiera materiały i pomoce dydaktyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych

4. dobiera metody pracy wychowawczej z dzieckiem niepełnosprawnym i stwarzającym problemy wychowawcze

5. dobiera metody rozwijania samodzielności dziecka

6. kształtuje u dziecka pozytywne zachowania i cechy osobowości

7. ocenia efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej

8. ocenia rozwój psychomotoryczny dziecka w zakresie poszczególnych sfer

9. określa istotę i fazy choroby sierocej oraz stwarza warunki zapobiegające powstawaniu i rozwojowi choroby sierocej

10. określa rodzaje i etapy procesu adaptacji dziecka do nowych warunków oraz wspiera dziecko w okresie adaptacji

11. określa zaburzenia rozwojowe i problemy wychowawcze występujące u małego dziecka

12. organizuje pracę wychowawczą w poszczególnych grupach rozwojowych

13. planuje formy współpracy z opiekunami dziecka oraz specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju i wychowania

14. planuje i prowadzi indywidualne zajęcia wyrównawcze

15. prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w zakresie poszczególnych sfer z uwzględnieniem wieku dziecka i jego możliwości psychofizycznych

16. przestrzega norm i określa fazy rozwoju małego dziecka, charakteryzuje podstawowe procesy psychiczne dziecka

17. przygotowuje i przedstawia inscenizacje dla dzieci

18. rozwija samodzielność dziecka różnymi metodami

19. stosuje metody zapobiegania negatywnym zachowaniom dziecka

20. stosuje metody łagodzenia negatywnych emocji u dziecka

21. stymuluje aktywność werbalną dziecka, wykorzystując różne techniki i utwory literackie

22. współpracuje z opiekunami dziecka oraz specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju i wychowania

4) Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. dobiera techniki plastyczne i metody prowadzenia zajęć do wieku i możliwości dziecka

2. dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych

3. określa rolę utworów muzycznych w rozwoju i kształtowaniu osobowości dziecka

4. prowadzi zabawy muzyczno-ruchowe z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju i możliwości dzieci

5. prowadzi zajęcia techniczne i plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych

6. rozwija zainteresowania dzieci twórczością plastyczną i techniczną

7. śpiewa piosenki dziecięce i gra na wybranych instrumentach muzycznych

8. tworzy proste układy taneczne do muzyki z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju i możliwości dzieci

9. wykonuje pomoce dydaktyczne, dekoracje okolicznościowe, scenografie oraz lalki, kukiełki i kostiumy do inscenizacji i balów, posługując się różnymi technikami plastycznymi

10. wykonuje z dziećmi i dla dzieci zabawki i prace plastyczne z różnorodnych materiałów i surowców

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji
Server Error
500
Server Error