Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Zarządzanie pracą restauracji
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Manager restauracji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2019-07-16
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Turystyka
(poziom 5)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Zarządzanie pracą restauracji" jest przygotowana do samodzielnego planowania pracy restauracji, w tym imprez oraz tworzenia i zarządzania ofertą restauracji. W swojej pracy zarządza personelem restauracji, w tym rekrutuje pracowników, tworzy system motywacyjny dla pracowników, deleguje zadania i rozlicza pracowników z ich wykonania, organizuje i koordynuje pracę, prowadzi lub zleca szkolenia pracowników. Osoba ta posługuje się szeroką wiedzą z zakresu prowadzenia restauracji oraz obsługi gości. W ramach wykonywania zadań zawodowych osoba ta jest gotowa do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Współpracuje z właścicielem restauracji oraz szefem kuchni. Stosuje różnorodne metody podnoszenia rentowności restauracji. Promuje restaurację i jej ofertę. Planuje ścieżki rozwoju zawodowego pracowników, jak również dba o własny rozwój zawodowy. Stosuje się do zasad savoir-vivre i sprawuje nadzór nad ich przestrzeganiem przez pracowników.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowani:
- absolwenci szkół ponadgimnazjalnych o profilu gastronomicznym,
- absolwenci szkół ponadgimnazjalnych o profilu hotelarskim,
- absolwenci szkół ponadgimnazjalnych o profilu turystycznym,
- absolwenci liceów ogólnokształcących,
- studenci wyższych uczelni o profilu zarządzanie,
- studenci wyższych uczelni o profilu marketing,
- studenci wyższych uczelni o profilu gastronomicznym,
- studenci wyższych uczelni o profilu turystycznym,
- osoby posiadające kompetencje niepotwierdzone formalnymi kwalifikacjami,
- osoby pragnące się przekwalifikować,
- osoby prowadzące działalność gospodarczą o profilu gastronomicznym, hotelarskim itp.,
- osoby prowadzące agroturystykę,
- nauczyciele przedmiotów zawodowych o profilach: marketing, zarządzanie, gastronomia, hotelarstwo, obsługa gości.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Należy przedłożyć biznesplan restauracji, który będzie zawierał min. niżej wymienione zagadnienia: - główny cel biznesplanu, - zakres działania, - metody realizacji, - ocenę szans powodzenia.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Brak warunków
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację może podjąć pracę w karczmach, zajazdach oraz restauracjach samodzielnych lub też będących częścią kompleksów hotelowych. Po uzyskaniu dodatkowych kwalifikacji z zakresu prowadzenia rachunkowości, dokumentacji oraz elementów prawa może również prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie gastronomii. Manager restauracji zarządza zespołem pracowników zajmujących się obsługą gości. Osoba posiadająca kwalifikację może również w przyszłości zostać kierownikiem gastronomii lub dyrektorem restauracji w kompleksach hotelowych. W dalszej perspektywie może zajmować się szkoleniami personelu, doradztwem na rzecz podmiotów gastronomicznych.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Jak podają dane statystyczne, w Polsce istnieje blisko 70 000 placówek gastronomicznych (stan w dniu 31 XII 2015 - 67826), w tym 18 069 restauracji (zanotowano znaczny przyrost w ostatnich latach, zob. w 2005 roku było ich dwukrotnie mniej - 9 716), 23140 barów, 4045 stołówek, 22572 punktów gastronomicznych (por. Mały Rocznik Statystyczny 2016). W każdej z nich istnieje konieczność zarządzania personelem i finansami placówki. Funkcję tę najczęściej pełnią managerowie restauracji. Włączenie kwalifikacji "Zarządzanie pracą restauracji" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji znacząco zwiększy szanse na wysoką jakość obsługi w polskich restauracjach, a jednocześnie efektywne funkcjonowanie tych przedsiębiorstw i rozwój firmy. Osoby profesjonalnie zarządzające restauracjami gwarantują bowiem oczekiwany przez gości poziom usług, rozwój firmy i realizację oczekiwań finansowych inwestora. Kwalifikacja "Zarządzanie pracą restauracji" włączona do ZSK pozwoli też na zwiększenie przejrzystości kompetencji managera restauracji i klarowne określenie jego umiejętności, który na rynku pracy czasami bywa utożsamiany np. z kelnerem, z szefem kuchni itd. Pojawienie się na rynku pracy osób posiadających kwalifikację "Zarządzanie pracą restauracji" zapewni wsparcie właścicielom restauracji, których odpowiedzialność, kompetencje i funkcje są często skupione wokół innych zajęć.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Kwalifikacja "Zarządzanie pracą restauracji" wykazuje pewne podobieństwa do kwalifikacji "Organizacja usług gastronomicznych" (TG.11) będącej częścią zawodu: Kelner. Wspólne efekty uczenia się dotyczą planowania i rozliczania usług gastronomicznych, natomiast różnice polegają na tym, że kwalifikacja "Zarządzanie pracą restauracji" zawiera zestawy: "Zarządzanie personelem restauracji" oraz "Doskonalenie umiejętności zawodowych", których nie ma w kwalifikacji "Organizacja usług gastronomicznych". Zawiera tym samym efekty uczenia się dotyczące rekrutacji pracowników, tworzenia systemu motywacyjnego oraz planu rozwojowego dla pracowników, a także planowania własnego rozwoju zawodowego w obszarze zarządzania restauracją. Kwalifikacja "Zarządzanie pracą restauracji" jest przygotowana zarówno z myślą o absolwentach szkół branżowych, jak i osobach posiadających kompetencje związane z pracą w restauracji a nie posiadających formalnych kwalifikacji z tego zakresu. W tym sensie różni się od kwalifikacji TG.11, ponieważ jej zdobycie nie wymaga edukacji w szkole branżowej. Jest więc również przeznaczona dla osób dorosłych chcących się przekwalifikować bez potrzeby uczestnictwa w edukacji formalnej.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Metody stosowane w walidacji Na etapie weryfikacji efektów uczenia się dopuszczalne jest stosowanie następujących metod: - obserwacja w warunkach symulowanych; - obserwacja w warunkach rzeczywistych (w miejscu pracy); - test teoretyczny; - analiza dowodów i deklaracji. Efekty uczenia się sprawdzane są metodami: obserwacji w warunkach symulowanych, obserwacji w warunkach rzeczywistych (w miejscu pracy) lub testu teoretycznego, mogą być również weryfikowane w części lub w całości metodą analizy dowodów i deklaracji. Dopuszczalne dowody to np.: zaświadczenie ukończenia branżowego kursu akredytowanego lub kwalifikacyjnego, potwierdzonego świadectwem czeladniczym lub dyplomem mistrzowskim, potwierdzenie udziału jako finalista lub juror w konkursach o zasięgu min. ogólnopolskim organizowanych przez szkoły, stowarzyszenia i izby branżowe; potwierdzone wprowadzenie branżowych rozwiązań nowatorskich opartych na usługach doradczych lub stażach zawodowych w innych placówkach tej samej branży, potwierdzone wdrożenie nowych form prezentacji wcześniej niestosowanych w ramach zarządzania i przedsiębiorczości w restauracji, dokumenty potwierdzające pracę na stanowisku managera restauracji lub równorzędnym lub wyższym w obszarze gastronomii. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjna składa się z co najmniej dwóch członków. Członkowie komisji muszą spełniać następujące warunki: - co najmniej jeden posiada 10-letnie doświadczenie w branży gastronomicznej, w tym udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie na stanowisku pracy: kierownik, manager lub dyrektor restauracji; - co najmniej jeden posiada udokumentowane minimum 5-letnie doświadczenie w pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych z branży gastronomiczno-hotelarskiej lub egzaminatora kursów kwalifikacji zawodowych lub wykładowcy szkoły wyższej/uczelni na kierunku gastronomicznym. Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji Instytucja Certyfikująca zapewnia warunki do przeprowadzenia weryfikacji wszystkich efektów uczenia się metodą obserwacji w warunkach symulowanych, w tym: zapewnia dostęp do komputera z internetem i specjalistycznym oprogramowaniem stosowanym w gastronomii, zastawę stołową i bieliznę stołową. Weryfikacja efektów uczenia się powinna się odbyć w sali restauracyjnej lub innej, która odpowiada warunkami rzeczywistej restauracji. Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przeprowadzenia etapów weryfikacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji instytucja prowadząca walidację, na wniosek osoby uczestniczącej w procesie walidacji, jest zobowiązana przedstawić pisemne uzasadnienie decyzji. Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2019-06-13 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Zarządzanie pracą restauracji< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2019-07-16 r., poz. 684)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2019-11-14
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
540
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2029-07-16
Kod dziedziny kształcenia
811 - Hotele, restauracje i zbiorowe żywienie
Kod PKD
56.10.A - Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C811900061
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
12695
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kompetencji Sektora Turystyki, stowarzyszeniami, organizacjami i izbami związanymi z rynkiem HoReCa; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę gospodarki turystycznej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie rozwoju zawodowego podległego zespołu pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę HoReCa, stworzy warunki do podniesienia jakości świadczenia usług turystycznych. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku usług turystycznych. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w sektorze usług HoReCa.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Zarządzanie pracą restauracji" jest przygotowana do samodzielnego planowania pracy restauracji, w tym imprez oraz tworzenia i zarządzania ofertą restauracji. W swojej pracy zarządza personelem restauracji, w tym rekrutuje pracowników, tworzy system motywacyjny dla pracowników, deleguje zadania i rozlicza pracowników z ich wykonania, organizuje i koordynuje pracę, prowadzi lub zleca szkolenia pracowników. Osoba ta posługuje się szeroką wiedzą z zakresu prowadzenia restauracji oraz obsługi gości. W ramach wykonywania zadań zawodowych osoba ta jest gotowa do rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Współpracuje z właścicielem restauracji oraz szefem kuchni. Stosuje różnorodne metody podnoszenia rentowności restauracji. Promuje restaurację i jej ofertę. Planuje ścieżki rozwoju zawodowego pracowników, jak również dba o własny rozwój zawodowy. Stosuje się do zasad savoir-vivre i sprawuje nadzór nad ich przestrzeganiem przez pracowników.
Zestawy efektów uczenia się
1. Kierowanie pracą restauracji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Promuje restaurację wśród grupy docelowej
Kryteria weryfikacji:
- omawia różne sposoby promowania restauracji
- przygotowuje informacje promujące restaurację w mediach społecznościowych (posty, wybór zdjęć i filmów) oraz omawia zasady monitorowania trafności ich doboru
- wymienia możliwe sposoby zachęcania gości do ponownego przyjścia do restauracji
2. Zarządza ofertą restauracji
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje i omawia ofertę imprez w restauracji z uwzględnieniem atrakcyjnej formy serwisu
- tworzy schemat oferty i karty prezentującej menu restauracji
- przygotowuje opis pozycji zawartych w karcie menu dla pracowników sali
- omawia strategię cenową przy budowaniu karty menu
- omawia rolę wizerunku personelu jako części oferty i charakteru restauracji lub wydarzenia
- omawia bieżące trendy w gastronomii
3. Omawia zagadnienia sprzedażowo-marketingowe ważne w pracy w restauracji
Kryteria weryfikacji:
- omawia techniki negocjacji (w tym technikę win-win) lub sprzedaży w kontekście długofalowych relacji z klientami, gośćmi i kontrahentami restauracji
- omawia sposoby aktywnego poszukiwania klientów biznesowych/grupowych restauracji
- omawia sposoby budowania lojalności klientów biznesowych i gości indywidualnych restauracji
- omawia sposoby pozyskiwania informacji na temat potrzeb rynku w obszarze działania
4. Obsługuje specjalistyczne oprogramowanie w restauracji
Kryteria weryfikacji:
- rozlicza sprzedaż restauracji
- sprawdza stany magazynowe
- przygotowuje zamówienia towarów, wyposażenia i usług
5. Planuje pracę restauracji
Kryteria weryfikacji:
- omawia zakres obowiązków menagera restauracji
- omawia płaszczyzny współpracy z szefem kuchni
- przedstawia biznes plan restauracji (w tym między innymi: konkurencję, koszty, personel, analizę ryzyka i dochodowości)
- przedstawia i omawia rozwiązania sytuacji niestandardowych w pracy restauracji
- przygotowuje ofertę sprzedażową krótko i długoterminową dla restauracji
- analizuje koszty i przychody (okres do okresu) restauracji i planuje działania podnoszące rentowność firmy
- planuje czas pracy pracowników, uwzględniając rezerwacje, organizację imprez itp
- tworzy i wypełnia formularz z planowania imprezy (karta zlecenia przyjęcia)
- tworzy wzór umowy z kontrahentem
- przydziela zadania pracownikom adekwatnie do obszaru pracy i rozlicza pracowników z ich wykonania
6. Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązującej w gastronomii
Kryteria weryfikacji:
- wymienia regulacje w zakresie prawa żywnościowego dotyczące gastronomii
- opisuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobom przebywającym w obiektach gastronomicznych
- opisuje zasady higieny obowiązujące pracowników restauracji
2. Organizowanie obsługi gości
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody obsługi gości
Kryteria weryfikacji:
- omawia typy przyjęć zasiadanych i na stojąco, organizowanych w restauracji i poza nią
- stosuje metody serwisu - francuską, rosyjską, niemiecką, angielską
- dobiera odpowiednie nakrycie stołowe (bielizna stołowa, zastawa) do oferty menu na przyjęciach organizowanych w restauracji i poza nią
2. Posługuje się językiem branżowym
Kryteria weryfikacji:
- stosuje formuły powitania i pożegnania gości zgodnie z zasadami savoir-vivre
- formułuje wypowiedź polecającą gościom dania (upselling - maksymalizacja zysku)
- formułuje wypowiedzi potrzebne do podtrzymania relacji z gościem w trakcie posiłku z użyciem zasad savoir-vivre
- formułuje wypowiedź towarzyszącą podaniu gościom rachunku
3. Przedstawia ofertę karty dań i napojów
Kryteria weryfikacji:
- na podstawie autorskiej karty menu lub dobrowolnie wybranej z zestawu kart przygotowanych przez komisję egzaminacyjną - przedstawia gościom nazwy dań, sposób ich przygotowania z uwzględnieniem ich preferencji i ewentualnych przeciwwskazań zdrowotnych
- wymienia rodzaje napojów gorących
- wymienia alkohole mocne
- wymienia metody tworzenia napojów mieszanych
- omawia podstawowe zasady doboru win do dań z uwzględnieniem oferty w karcie dań
4. Przekazuje pracownikom zasady budowania relacji z gośćmi
Kryteria weryfikacji:
- omawia ideę gościnności połączonej z tradycją i przedstawia zasady wdrażania ich w praktyce
- prezentuje zasady savoir-vivre ważne w pracy w restauracji
- określa zasady obsługi gości VIP
- omawia zasady protokołu dyplomatycznego w gastronomii
- omawia różnice kulturowe w obsłudze gościa
- omawia zasady etyki zawodowej w pracy w restauracji, w tym zasadę zachowania dyskrecji, poufności, tajemnicy zawodowej
- omawia sposoby reagowania w sytuacjach nietypowych (np.: nietypowe zamówienia, goście z alergiami, obsługa gości z ograniczeniami sprawności, goście przychodzący ze zwierzętami)
- przygotowuje listę postępowań i rozwiązań trudnych sytuacji w restauracji
3. Zarządzanie personelem restauracji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rekrutuje pracowników
Kryteria weryfikacji:
- omawia sposoby sporządzania i możliwości wykorzystania opisu stanowiska pracy
- wymienia kryteria rekrutacji personelu restauracji z uwzględnieniem warunków wykonywanych zadań
- formułuje zakres obowiązków na poszczególnych stanowiskach pracy (np. starszego kelnera, kelnera i młodszego kelnera, barmana, sommeliera, baristy, hydrosommeliera)
- omawia przepisy prawa pracy w kontekście obowiązków i praw pracowników oraz obowiązków i praw pracodawcy
- tworzy ofertę pracy na stanowiskach pracy (np. starszego kelnera, kelnera i młodszego kelnera, barmana, sommeliera, baristy, hydrosommeliera)
- przeprowadza wstępną weryfikację ofert kandydatów do pracy i uzasadnia swój wybór
- przeprowadza rozmowę rekrutacyjną
2. Sporządza indywidualne plany rozwoju zawodowego pracowników
Kryteria weryfikacji:
- formułuje informację dla pracowników dotyczącą standardów w restauracji (np. dotyczącą zasad wizerunku pracownika restauracji, wizerunku sali i estetyki w restauracji, elementów obsługi kelnerskiej, zasad savoir-vivre)
- wymienia kluczowe elementy indywidualnego planu rozwoju zawodowego pracowników i sposoby ich wykorzystywania
- opisuje podstawowe formy rozwoju zawodowego i ocenia ich efektywność
- ustala czas i kryteria oceny
3. Planuje system oceny i motywacji
Kryteria weryfikacji:
- omawia pozafinansowe sposoby motywowania pracowników
- omawia kryteria oceny pracowników
- prowadzi rozmowę motywacyjną z pracownikiem
- formułuje motywujący komunikat/przekaz do pracowników przed ważną imprezą/obsługą ważnych gości
- omawia sposoby wyłaniania i zarządzania talentami pracowników
- opisuje sytuacje konfliktowe w zespole pracowniczym i przedstawia przykładowe rozwiązania
4. Doskonalenie umiejętności zawodowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje własny rozwój zawodowy
Kryteria weryfikacji:
- tworzy plan samorozwoju na 2 lata
- wymienia źródła wiedzy branżowej
- omawia rolę staży zawodowych w pracy managera restauracji
2. Omawia wizerunek i rolę menadżera restauracji
Kryteria weryfikacji:
- omawia elementy profesjonalnego wizerunku managera restauracji
- charakteryzuje zadania, za które odpowiedzialny jest manager restauracji
- omawia zasady komunikacji managera restauracji z gośćmi
- omawia zasady współpracy z właścicielem restauracji
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Agencja Promocji Pracy i Reklamy Wschód Grzegorz Górnik
|
Wnioskodawca:
Agencja Promocji Pracy i Reklamy Wschód Grzegorz Górnik
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki