
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
BUD.14.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
budowlana (BUD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900309
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13253
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej
- wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony środowiska
2. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
- opisuje czynniki szkodliwe środowiska pracy podczas robót ziemnych i drogowych
- rozróżnia źródła czynników szkodliwych środowiska pracy podczas robót budowlanych
- opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych podczas robót budowlanych
- opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania robót budowlanych
- opisuje objawy typowych chorób zawodowych mogących wystąpić na stanowiskach pracy
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia dla zdrowia i życia pracownika oraz mienia i środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- korzysta ze środków ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania w branży budowlanej
- opisuje sposoby użycia środków gaśniczych zależnie od rodzaju pożaru
4. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy budownictwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje obiekty budowlane
- rozpoznaje rodzaje obiektów budowlanych
- wymienia i rozpoznaje podstawowe elementy budynku
- rozróżnia konstrukcyjne i niekonstrukcyjne elementy budynku
- określa funkcje elementów konstrukcyjnych i niekonstrukcyjnych budynku
2. Charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje układy konstrukcyjne budynków
- rozróżnia i opisuje konstrukcje obiektów budowlanych
- określa technologie wykonania konstrukcji budowlanych
- rozpoznaje technologie wznoszenia konstrukcji budowlanych
- rozróżnia etapy wykonania budynku
3. Charakteryzuje rodzaje gruntów budowlanych i robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje grunty budowlane
- określa cechy gruntu budowlanego umożliwiające posadowienie na nim budynku
- określa właściwości gruntów budowlanych
- rozpoznaje rodzaje gruntów budowlanych na podstawie ich właściwości
- rozróżnia rodzaje wykopów
- rozróżnia maszyny stosowane w robotach ziemnych
4. Rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje wyroby budowlane ze względu na ich zastosowanie
- wymienia i rozróżnia właściwości fizyczne, mechaniczne i chemiczne wyrobów budowlanych
- rozpoznaje wyroby budowlane stosowane w robotach budowlanych
- dobiera wyroby budowlane w zależności od zastosowanej technologii
- określa zasady składowania i przechowywania wyrobów budowlanych
5. Rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje instalacji budowlanych
- rozpoznaje instalacje budowlane
- określa zastosowanie instalacji budowlanych
- rozpoznaje elementy instalacji budowlanych i określa ich funkcje
6. Stosuje przyrządy pomiarowe w robotach budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia i rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych
- wyjaśnia zastosowanie poszczególnych przyrządów pomiarowych
- dobiera przyrządy pomiarowe do określonych robót budowlanych
- wykonuje pomiary związane z określonymi robotami budowlanymi z zastosowaniem odpowiednich przyrządów pomiarowych
7. Określa elementy zagospodarowania terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje i wymienia elementy zagospodarowania terenu budowy
- określa usytuowanie poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
- określa funkcje poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
8. Rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje środki transportu stosowane w budownictwie
- wymienia i rozpoznaje środki do transportu wewnętrznego stosowane na terenie budowy
- wymienia i rozpoznaje środki transportu zewnętrznego stosowane w budownictwie
- wymienia urządzenia do transportu pionowego i poziomego
- określa zasady transportu wewnętrznego na terenie budowy
9. Charakteryzuje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie i przestrzega zasad ich eksploatacji
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rusztowania stosowane w budownictwie
- rozpoznaje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie
- określa zastosowanie rusztowań w budownictwie
- rozpoznaje elementy rusztowań stosowanych w budownictwie
- opisuje i stosuje zasady eksploatacji rusztowań
- określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych
- określa środki zabezpieczające stosowane przy eksploatacji rusztowań
10. Charakteryzuje podstawowe pojęcia mechaniki i wytrzymałości materiałów w odniesieniu do konstrukcji rusztowań
Kryteria weryfikacji:
- omawia rodzaje sił wewnętrznych występujących w elementach konstrukcji rusztowania
- omawia zależność nośności elementów rusztowań od czynników wewnętrznych, np. geometria, wzmocnienia, i czynników zewnętrznych, np. obciążenia
- określa i omawia zasady ustalania dopuszczalnych obciążeń użytkowych
- wykonuje i omawia szkic zabudowy rusztowań zawierający rzuty i widoki (plan montażu)
- wykonuje szkic montażowy rusztowania
11. Przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje rysunków budowlanych
- stosuje zasady wykonywania rysunków technicznych
- rozróżnia i stosuje oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach budowlanych
- sporządza szkice i proste rysunki techniczne
- wykonuje rzuty i przekroje obiektów i elementów budowlanych
12. Rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje dokumentacji budowlanej i wymienia jej elementy
- określa zawartość części opisowej dokumentacji budowlanej
- określa zawartość części rysunkowej dokumentacji budowlanej
- rozróżnia rysunki rzutów i przekrojów obiektówi elementów budowlanych
13. Stosuje zasady wykonywania przedmiaru i obmiaru robót
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady sporządzania przedmiaru robót
- sporządza przedmiar robót na podstawie dokumentacji budowlanej
- oblicza ilość materiałów, narzędzi, sprzętu i robocizny na podstawie przedmiaru robót
- określa zasady sporządzania obmiaru robót
- wykonuje obmiar robót i ich kosztorys
14. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
- wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
15. Rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Podstawy projektowania konstrukcji budowlanych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady projektowania konstrukcyjnego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia etapy wykonywania projektu konstrukcyjnego
- określa metody wymiarowania konstrukcji
2. Charakteryzuje pracę wybranych elementów i konstrukcji budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia podstawowe pojęcia związane ze statyką konstrukcji i wytrzymałością materiałów
- opisuje stany obciążenia: ściskanie, rozciąganie, skręcanie, ścinanie
- wyznacza reakcje podporowe i siły wewnętrzne, np. belek swobodnie podpartych, belek wspornikowych
- sporządza wykresy sił wewnętrznych dla obliczonych sił wewnętrznych
- analizuje pracę elementów konstrukcyjnych na podstawie wykresów sił wewnętrznych, np. belki wieloprzęsłowej przegubowej
- określa zestawienie obciążeń dla wybranych elementów, np. słupa, belki
- wymiaruje elementy, np. belki, słupy ściskane osiowo, uwzględniając rodzaj obciążeń i materiał: drewno, stal, żelbet
- oblicza nośność muru ściskanego niezbrojonego
3. Sporządza rysunki konstrukcyjne elementów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje rysunki elementów konstrukcji żelbetowych, np. stropy, belki, słupa
- wykonuje rysunki elementów konstrukcji stalowej, np. oparcia belki na wsporniku
- wykonuje rysunki elementów konstrukcji drewnianej, np. fragmentu więźby dachowej
- stosuje program komputerowy do wykonywania rysunków konstrukcyjnych
4. Organizowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywaniem robót ziemnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy dokumentacji budowy oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
- odczytuje informacje z dokumentacji budowy dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
- odczytuje i stosuje specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
- zagospodarowuje teren budowy zgodnie z projektem
2. Sporządza plan zagospodarowania terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
- objaśnia i stosuje zasady zagospodarowania terenu budowy
- opisuje elementy planu zagospodarowania terenu budowy
- opracowuje plan zagospodarowania terenu budowy na podstawie założeń projektowych
3. Przestrzega zasad sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz uczestniczy w jego opracowywaniu
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- rozróżnia sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy
- wyjaśnia zasady współpracy przy opracowywaniu planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- dobiera sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy
- opracowuje fragmenty planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
4. Dobiera sposoby wykonywania obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych
Kryteria weryfikacji:
- określa podstawowe założenia organizacji placu budowy
- odczytuje z dokumentacji projektowej informacje dotyczące obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych
- określa i wyjaśnia sposoby wykonywania obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych
- dobiera sposoby wykonywania tych obiektów do założeń projektu budowlanego
5. Charakteryzuje sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje budowli ziemnych
- określa ogólne zasady prowadzenia robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów
- określa sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów
- dostosowuje sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów do rodzaju robót i warunków wodno-gruntowych
6. Wybiera środki transportu, wyroby, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- określa wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
- określa cechy techniczne wyrobów budowlanych
- opisuje środki transportu, sprzęt i narzędzia
- dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
7. Stosuje zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
- sporządza zapotrzebowanie na narzędzia i sprzęt do wykonywania tych robót
8. Sporządza harmonogramy robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
- ustala na podstawie danych projektowych zakres i kolejność robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
- planuje przebieg robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
9. Organizuje zespoły robocze do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady organizacji zespołów roboczych do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych
- dobiera zespoły robocze
- wyjaśnia zasady koordynacji pracy zespołów roboczych i koordynuje ich pracę
10. Kontroluje wykonywanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia przepisy dotyczące kontroli robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych
- opisuje etapy kontroli robót
- stosuje przepisy dotyczące kontroli robót
5. Organizowanie robót budowlanych stanu surowego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia części składowe dokumentacji budowy
- rozróżnia specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych stanu surowego
- odczytuje i stosuje informacje zawarte w dokumentacji budowlanej
- odczytuje i stosuje specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych stanu surowego
2. Charakteryzuje fundamenty
Kryteria weryfikacji:
- opisuje funkcje fundamentów
- klasyfikuje fundamenty ze względu na: sposób posadowienia (np. bezpośrednie, głębokie), kształt (np. stopa fundamentowa), ławę fundamentową, materiał
- wykonuje rysunki schematyczne fundamentów
3. Charakteryzuje schody
Kryteria weryfikacji:
- opisuje funkcję schodów
- klasyfikuje schody ze względu na: miejsce położenia (np. zewnętrzne, wewnętrzne), kształt w rzucie poziomym (np. jednobiegowe, zabiegowe), materiał (np. żelbetowe, drewniane) rozwiązanie konstrukcyjne
- wykonuje rysunki schematyczne schodów
4. Charakteryzuje stropy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje funkcje stropów
- klasyfikuje stropy ze względu na: rozwiązanie konstrukcyjne (np. belkowy, płytowy, płytowo-żebrowy), materiał (np. drewniany, ceramiczny, żelbetowy), rozwiązanie konstrukcyjne
- wykonuje rysunki schematyczne stropów
5. Określa technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych i robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje i opisuje technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych oraz roboty budowlane stanu surowego w konstrukcjach: murowych; żelbetowych; stalowych; drewnianych
6. Określa rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaj materiału, z którego wykonano element konstrukcyjny
- rozpoznaje i rozróżnia rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych
- określa funkcje połączeń elementów konstrukcyjnych
7. Dobiera sposoby wykonywania robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje z dokumentacji projektowej zakres i technologię robót betoniarskich, zbrojarskich, ciesielskich, murarskich i montażowych
- określa i dobiera technologie wykonywania tych robót
- opisuje i stosuje sposoby wykonywania tych robót
- opisuje zasady dostosowania warunków budowy do technologii wykonywania tych robót
8. Dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje wyroby budowlane do wykonywania danego zakresu robót budowlanych stanu surowego
- rozpoznaje środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
- określa i rozróżnia wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia niezbędne do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
- określa właściwości techniczne wyrobów budowlanych stosowanych do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
- sporządza zapotrzebowanie na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
9. Sporządza harmonogramy robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady tworzenia harmonogramu robót budowlanych stanu surowego
- ustala zakres i kolejność robót budowlanych
10. Organizuje zespoły robocze do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
- dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
11. Kontroluje wykonanie robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli wykonywania robót budowlanych stanu surowego
- stosuje przepisy prawa dotyczące kontroli
6. Organizowanie robót wykończeniowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
- odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
- stosuje dokumentację budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
2. Określa technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych
- opisuje technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych
3. Dobiera sposoby wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby wykonywania robót tynkarskich, malarskich, tapeciarskich, posadzkarskich, okładzinowych i systemów suchej zabudowy
- dobiera sposoby wykonywania tych robót
4. Dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
- opisuje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania określonych budowlanych robót wykończeniowych
5. Sporządza zapotrzebowanie na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
- opisuje elementy zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
6. Sporządza harmonogramy budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady tworzenia harmonogramu robót wykończeniowych
- ustala zakres i kolejność robót wykończeniowych
7. Organizuje zespoły robocze do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
- dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
8. Kontroluje wykonanie budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
- opisuje zasady kontroli
- stosuje przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli
7. Organizowanie robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
- odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
- stosuje dokumentację budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
2. Określa rodzaj i zakres robót remontowych w obiektach budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje robót remontowych w obiektach budowlanych
- wyjaśnia zasady planowania robót
- planuje zakres robót
3. Wykonuje inwentaryzację obiektów budowlanych przeznaczonych do remontu
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do remontu
- wykonuje pomiary inwentaryzacyjne obiektów
- sporządza inwentaryzację obiektów
4. Przestrzega zasad prowadzenia książki obiektu budowlanego
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego
- stosuje zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego
5. Przestrzega zasad sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych
- stosuje zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych
6. Dobiera sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych
- dostosowuje sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych do rodzaju obiektu i zakresu remontu
7. Charakteryzuje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje i rozróżnia wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów obiektów budowlanych
- dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów
8. Sporządza zapotrzebowanie na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady przygotowania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania remontów obiektów budowlanych
- opisuje elementy zapotrzebowania do wykonywania remontów obiektów budowlanych
9. Ustala zakres i kolejność robót remontowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady sporządzania harmonogramu robót remontowych obiektów budowlanych
- opracowuje harmonogram robót remontowych
10. Organizuje zespoły robocze do wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania remontów obiektów budowlanych
- dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
11. Kontroluje wykonanie robót remontowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
- stosuje przepisy prawa dotyczące kontroli
8. Organizowanie robót związanych z rozbiórką obiektów budowlanych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową rozbiórki obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia części składowe dokumentacji projektowej rozbiórki obiektów budowlanych
- odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania rozbiórki obiektów budowlanych
- stosuje dokumentację projektową rozbiórki obiektów budowlanych
2. Wykonuje inwentaryzację obiektów budowlanych przeznaczonych do rozbiórki
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do rozbiórki
- stosuje zasady inwentaryzacji
- wykonuje pomiary inwentaryzacyjne
- sporządza inwentaryzację obiektów
3. Przestrzega zasad sporządzania wniosków o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych
- stosuje zasady sporządzania wniosków
4. Dobiera sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
- dostosowuje sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych do charakteru robót oraz wielkości i rodzaju obiektu
5. Dobiera sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
- dostosowuje sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych do rodzaju i wielkości obiektu oraz do zakresu robót rozbiórkowych
6. Dobiera środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
- dostosowuje i wybiera środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót
7. Sporządza harmonogramy robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- ustala zakres robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
- opisuje zasady sporządzania harmonogramu robót
- opracowuje harmonogram robót
8. Organizuje zespoły robocze do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady wyboru zespołów roboczych do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
- dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
9. Kontroluje wykonanie robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- określa przepisy dotyczące kontroli wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
- stosuje przepisy dotyczące kontroli wykonywania robót
10. Sporządza rozliczenia wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia i stosuje zasady sporządzania rozliczenia wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki obiektów budowlanych
- wymienia elementy rozliczenie wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki
9. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje rodzaje kosztorysów oraz zasady ich sporządzania
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje kosztorysów
- określa i opisuje zasady sporządzania kosztorysów robót budowlanych
- opisuje kosztorysy robót budowlanych
2. Posługuje się dokumentacją projektową oraz specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia części składowe dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz norm i instrukcji dotyczących wykonywania robót budowlanych
- odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót oraz normach i instrukcjach dotyczących wykonywania robót budowlanych
- stosuje dokumentację, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót oraz normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych
3. Posługuje się dokumentacją przetargową
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dokumenty przetargowe
- wyjaśnia sposób tworzenia dokumentacji przetargowej
- stosuje dokumenty przetargowe
4. Korzysta z katalogów nakładów rzeczowych i publikacji cenowych do kosztorysowania robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje katalogi nakładów rzeczowych i publikacje cenowe do kosztorysowania robót budowlanych
- odczytuje informacje zawarte w katalogach nakładów rzeczowych i publikacjach cenowych do kosztorysowania robót budowlanych
- stosuje katalogi nakładów rzeczowych i publikacje cenowe do kosztorysowania robót budowlanych
5. Sporządza przedmiary robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- ustala zakres robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej
- wyjaśnia pojęcie przedmiaru
- oblicza ilość robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej
6. Wykonuje obmiary robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie obmiaru
- ustala zakres robót budowlanych do obmiaru
- oblicza ilość wykonanych robót budowlanych
7. Sporządza kosztorysy ofertowe, inwestorskie, zamienne, dodatkowe i powykonawcze
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady tworzenia kosztorysów ofertowych, inwestorskich, zamiennych, dodatkowych i powykonawczych
- ustala założenia do kosztorysowania robót budowlanych
- opracowuje określone kosztorysy robót budowlanych
8. Sporządza kosztorysy, wykorzystując programy komputerowe
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia programy komputerowe wykorzystywane w kosztorysowaniu w budownictwie
- stosuje programy komputerowe podczas opracowywania kosztorysu
9. Korzysta z publikacji cenowych do szacowania wartości zamówienia
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia publikacje cenowe dotyczące szacowania wartości zamówienia
- interpretuje informacje zawarte w publikacjach
- stosuje informacje zawarte w publikacjach cenowych do szacowania wartości zamówienia
10. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b)rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytrnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
11. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
12. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę grupy
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod kątem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji