Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
budowlana (BUD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900309
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13253

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej
  2. wyjaśnia zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony środowiska
2. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
  2. opisuje czynniki szkodliwe środowiska pracy podczas robót ziemnych i drogowych
  3. rozróżnia źródła czynników szkodliwych środowiska pracy podczas robót budowlanych
  4. opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych podczas robót budowlanych
  5. opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania robót budowlanych
  6. opisuje objawy typowych chorób zawodowych mogących wystąpić na stanowiskach pracy
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia dla zdrowia i życia pracownika oraz mienia i środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. korzysta ze środków ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
  4. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania w branży budowlanej
  5. opisuje sposoby użycia środków gaśniczych zależnie od rodzaju pożaru
4. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy budownictwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje obiekty budowlane
  2. rozpoznaje rodzaje obiektów budowlanych
  3. wymienia i rozpoznaje podstawowe elementy budynku
  4. rozróżnia konstrukcyjne i niekonstrukcyjne elementy budynku
  5. określa funkcje elementów konstrukcyjnych i niekonstrukcyjnych budynku
2. Charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje układy konstrukcyjne budynków
  2. rozróżnia i opisuje konstrukcje obiektów budowlanych
  3. określa technologie wykonania konstrukcji budowlanych
  4. rozpoznaje technologie wznoszenia konstrukcji budowlanych
  5. rozróżnia etapy wykonania budynku
3. Charakteryzuje rodzaje gruntów budowlanych i robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje grunty budowlane
  2. określa cechy gruntu budowlanego umożliwiające posadowienie na nim budynku
  3. określa właściwości gruntów budowlanych
  4. rozpoznaje rodzaje gruntów budowlanych na podstawie ich właściwości
  5. rozróżnia rodzaje wykopów
  6. rozróżnia maszyny stosowane w robotach ziemnych
4. Rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje wyroby budowlane ze względu na ich zastosowanie
  2. wymienia i rozróżnia właściwości fizyczne, mechaniczne i chemiczne wyrobów budowlanych
  3. rozpoznaje wyroby budowlane stosowane w robotach budowlanych
  4. dobiera wyroby budowlane w zależności od zastosowanej technologii
  5. określa zasady składowania i przechowywania wyrobów budowlanych
5. Rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje instalacji budowlanych
  2. rozpoznaje instalacje budowlane
  3. określa zastosowanie instalacji budowlanych
  4. rozpoznaje elementy instalacji budowlanych i określa ich funkcje
6. Stosuje przyrządy pomiarowe w robotach budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia i rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych
  2. wyjaśnia zastosowanie poszczególnych przyrządów pomiarowych
  3. dobiera przyrządy pomiarowe do określonych robót budowlanych
  4. wykonuje pomiary związane z określonymi robotami budowlanymi z zastosowaniem odpowiednich przyrządów pomiarowych
7. Określa elementy zagospodarowania terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje i wymienia elementy zagospodarowania terenu budowy
  2. określa usytuowanie poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
  3. określa funkcje poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
8. Rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje środki transportu stosowane w budownictwie
  2. wymienia i rozpoznaje środki do transportu wewnętrznego stosowane na terenie budowy
  3. wymienia i rozpoznaje środki transportu zewnętrznego stosowane w budownictwie
  4. wymienia urządzenia do transportu pionowego i poziomego
  5. określa zasady transportu wewnętrznego na terenie budowy
9. Charakteryzuje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie i przestrzega zasad ich eksploatacji
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rusztowania stosowane w budownictwie
  2. rozpoznaje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie
  3. określa zastosowanie rusztowań w budownictwie
  4. rozpoznaje elementy rusztowań stosowanych w budownictwie
  5. opisuje i stosuje zasady eksploatacji rusztowań
  6. określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych
  7. określa środki zabezpieczające stosowane przy eksploatacji rusztowań
10. Charakteryzuje podstawowe pojęcia mechaniki i wytrzymałości materiałów w odniesieniu do konstrukcji rusztowań
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje sił wewnętrznych występujących w elementach konstrukcji rusztowania
  2. omawia zależność nośności elementów rusztowań od czynników wewnętrznych, np. geometria, wzmocnienia, i czynników zewnętrznych, np. obciążenia
  3. określa i omawia zasady ustalania dopuszczalnych obciążeń użytkowych
  4. wykonuje i omawia szkic zabudowy rusztowań zawierający rzuty i widoki (plan montażu)
  5. wykonuje szkic montażowy rusztowania
11. Przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje rysunków budowlanych
  2. stosuje zasady wykonywania rysunków technicznych
  3. rozróżnia i stosuje oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach budowlanych
  4. sporządza szkice i proste rysunki techniczne
  5. wykonuje rzuty i przekroje obiektów i elementów budowlanych
12. Rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje dokumentacji budowlanej i wymienia jej elementy
  2. określa zawartość części opisowej dokumentacji budowlanej
  3. określa zawartość części rysunkowej dokumentacji budowlanej
  4. rozróżnia rysunki rzutów i przekrojów obiektówi elementów budowlanych
13. Stosuje zasady wykonywania przedmiaru i obmiaru robót
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady sporządzania przedmiaru robót
  2. sporządza przedmiar robót na podstawie dokumentacji budowlanej
  3. oblicza ilość materiałów, narzędzi, sprzętu i robocizny na podstawie przedmiaru robót
  4. określa zasady sporządzania obmiaru robót
  5. wykonuje obmiar robót i ich kosztorys
14. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
  2. wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
15. Rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicje i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Podstawy projektowania konstrukcji budowlanych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady projektowania konstrukcyjnego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia etapy wykonywania projektu konstrukcyjnego
  2. określa metody wymiarowania konstrukcji
2. Charakteryzuje pracę wybranych elementów i konstrukcji budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia podstawowe pojęcia związane ze statyką konstrukcji i wytrzymałością materiałów
  2. opisuje stany obciążenia: ściskanie, rozciąganie, skręcanie, ścinanie
  3. wyznacza reakcje podporowe i siły wewnętrzne, np. belek swobodnie podpartych, belek wspornikowych
  4. sporządza wykresy sił wewnętrznych dla obliczonych sił wewnętrznych
  5. analizuje pracę elementów konstrukcyjnych na podstawie wykresów sił wewnętrznych, np. belki wieloprzęsłowej przegubowej
  6. określa zestawienie obciążeń dla wybranych elementów, np. słupa, belki
  7. wymiaruje elementy, np. belki, słupy ściskane osiowo, uwzględniając rodzaj obciążeń i materiał: drewno, stal, żelbet
  8. oblicza nośność muru ściskanego niezbrojonego
3. Sporządza rysunki konstrukcyjne elementów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje rysunki elementów konstrukcji żelbetowych, np. stropy, belki, słupa
  2. wykonuje rysunki elementów konstrukcji stalowej, np. oparcia belki na wsporniku
  3. wykonuje rysunki elementów konstrukcji drewnianej, np. fragmentu więźby dachowej
  4. stosuje program komputerowy do wykonywania rysunków konstrukcyjnych

4. Organizowanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz wykonywaniem robót ziemnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy dokumentacji budowy oraz specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
  2. odczytuje informacje z dokumentacji budowy dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
  3. odczytuje i stosuje specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące zagospodarowania terenu budowy oraz wykonywania robót ziemnych
  4. zagospodarowuje teren budowy zgodnie z projektem
2. Sporządza plan zagospodarowania terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia i stosuje zasady zagospodarowania terenu budowy
  2. opisuje elementy planu zagospodarowania terenu budowy
  3. opracowuje plan zagospodarowania terenu budowy na podstawie założeń projektowych
3. Przestrzega zasad sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz uczestniczy w jego opracowywaniu
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady sporządzania planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  2. rozróżnia sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy
  3. wyjaśnia zasady współpracy przy opracowywaniu planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. dobiera sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu budowy
  5. opracowuje fragmenty planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
4. Dobiera sposoby wykonywania obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa podstawowe założenia organizacji placu budowy
  2. odczytuje z dokumentacji projektowej informacje dotyczące obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych
  3. określa i wyjaśnia sposoby wykonywania obiektów zaplecza administracyjno-socjalnego oraz obiektów tymczasowych
  4. dobiera sposoby wykonywania tych obiektów do założeń projektu budowlanego
5. Charakteryzuje sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje budowli ziemnych
  2. określa ogólne zasady prowadzenia robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów
  3. określa sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów
  4. dostosowuje sposoby wykonywania robót ziemnych oraz zabezpieczania skarp, wykopów i nasypów do rodzaju robót i warunków wodno-gruntowych
6. Wybiera środki transportu, wyroby, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
  2. określa cechy techniczne wyrobów budowlanych
  3. opisuje środki transportu, sprzęt i narzędzia
  4. dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
7. Stosuje zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
  2. sporządza zapotrzebowanie na narzędzia i sprzęt do wykonywania tych robót
8. Sporządza harmonogramy robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala na podstawie danych projektowych zakres i kolejność robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
  2. planuje przebieg robót ziemnych i robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy
9. Organizuje zespoły robocze do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady organizacji zespołów roboczych do wykonywania robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych
  2. dobiera zespoły robocze
  3. wyjaśnia zasady koordynacji pracy zespołów roboczych i koordynuje ich pracę
10. Kontroluje wykonywanie robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy oraz robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia przepisy dotyczące kontroli robót związanych z zagospodarowaniem terenu budowy i robót ziemnych
  2. opisuje etapy kontroli robót
  3. stosuje przepisy dotyczące kontroli robót

5. Organizowanie robót budowlanych stanu surowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części składowe dokumentacji budowy
  2. rozróżnia specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych stanu surowego
  3. odczytuje i stosuje informacje zawarte w dokumentacji budowlanej
  4. odczytuje i stosuje specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych stanu surowego
2. Charakteryzuje fundamenty
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje funkcje fundamentów
  2. klasyfikuje fundamenty ze względu na: sposób posadowienia (np. bezpośrednie, głębokie), kształt (np. stopa fundamentowa), ławę fundamentową, materiał
  3. wykonuje rysunki schematyczne fundamentów
3. Charakteryzuje schody
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje funkcję schodów
  2. klasyfikuje schody ze względu na: miejsce położenia (np. zewnętrzne, wewnętrzne), kształt w rzucie poziomym (np. jednobiegowe, zabiegowe), materiał (np. żelbetowe, drewniane) rozwiązanie konstrukcyjne
  3. wykonuje rysunki schematyczne schodów
4. Charakteryzuje stropy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje funkcje stropów
  2. klasyfikuje stropy ze względu na: rozwiązanie konstrukcyjne (np. belkowy, płytowy, płytowo-żebrowy), materiał (np. drewniany, ceramiczny, żelbetowy), rozwiązanie konstrukcyjne
  3. wykonuje rysunki schematyczne stropów
5. Określa technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych i robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje i opisuje technologie wykonania elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych oraz roboty budowlane stanu surowego w konstrukcjach: murowych; żelbetowych; stalowych; drewnianych
6. Określa rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaj materiału, z którego wykonano element konstrukcyjny
  2. rozpoznaje i rozróżnia rodzaje połączeń elementów konstrukcyjnych
  3. określa funkcje połączeń elementów konstrukcyjnych
7. Dobiera sposoby wykonywania robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje z dokumentacji projektowej zakres i technologię robót betoniarskich, zbrojarskich, ciesielskich, murarskich i montażowych
  2. określa i dobiera technologie wykonywania tych robót
  3. opisuje i stosuje sposoby wykonywania tych robót
  4. opisuje zasady dostosowania warunków budowy do technologii wykonywania tych robót
8. Dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje wyroby budowlane do wykonywania danego zakresu robót budowlanych stanu surowego
  2. rozpoznaje środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
  3. określa i rozróżnia wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia niezbędne do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
  4. określa właściwości techniczne wyrobów budowlanych stosowanych do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
  5. sporządza zapotrzebowanie na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
9. Sporządza harmonogramy robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady tworzenia harmonogramu robót budowlanych stanu surowego
  2. ustala zakres i kolejność robót budowlanych
10. Organizuje zespoły robocze do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania robót budowlanych stanu surowego
  2. dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
11. Kontroluje wykonanie robót budowlanych stanu surowego
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli wykonywania robót budowlanych stanu surowego
  2. stosuje przepisy prawa dotyczące kontroli

6. Organizowanie robót wykończeniowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
  2. odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
  3. stosuje dokumentację budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
2. Określa technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych
  2. opisuje technologie wykonania budowlanych robót wykończeniowych
3. Dobiera sposoby wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby wykonywania robót tynkarskich, malarskich, tapeciarskich, posadzkarskich, okładzinowych i systemów suchej zabudowy
  2. dobiera sposoby wykonywania tych robót
4. Dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
  2. opisuje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania określonych budowlanych robót wykończeniowych
5. Sporządza zapotrzebowanie na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady sporządzania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
  2. opisuje elementy zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
6. Sporządza harmonogramy budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady tworzenia harmonogramu robót wykończeniowych
  2. ustala zakres i kolejność robót wykończeniowych
7. Organizuje zespoły robocze do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
  2. dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
8. Kontroluje wykonanie budowlanych robót wykończeniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania budowlanych robót wykończeniowych
  2. opisuje zasady kontroli
  3. stosuje przepisy prawa i zasady dotyczące kontroli

7. Organizowanie robót związanych z utrzymaniem obiektów budowlanych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części składowe dokumentacji budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
  2. odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
  3. stosuje dokumentację budowy, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót, normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
2. Określa rodzaj i zakres robót remontowych w obiektach budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje robót remontowych w obiektach budowlanych
  2. wyjaśnia zasady planowania robót
  3. planuje zakres robót
3. Wykonuje inwentaryzację obiektów budowlanych przeznaczonych do remontu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do remontu
  2. wykonuje pomiary inwentaryzacyjne obiektów
  3. sporządza inwentaryzację obiektów
4. Przestrzega zasad prowadzenia książki obiektu budowlanego
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego
  2. stosuje zasady prowadzenia książki obiektu budowlanego
5. Przestrzega zasad sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych
  2. stosuje zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na remont obiektów budowlanych
6. Dobiera sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych
  2. dostosowuje sposoby wykonywania remontów obiektów budowlanych do rodzaju obiektu i zakresu remontu
7. Charakteryzuje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje i rozróżnia wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów obiektów budowlanych
  2. dobiera wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania remontów
8. Sporządza zapotrzebowanie na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady przygotowania zapotrzebowania na wyroby budowlane, narzędzia i sprzęt do wykonywania remontów obiektów budowlanych
  2. opisuje elementy zapotrzebowania do wykonywania remontów obiektów budowlanych
9. Ustala zakres i kolejność robót remontowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady sporządzania harmonogramu robót remontowych obiektów budowlanych
  2. opracowuje harmonogram robót remontowych
10. Organizuje zespoły robocze do wykonywania remontów obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady doboru zespołów roboczych do wykonywania remontów obiektów budowlanych
  2. dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
11. Kontroluje wykonanie robót remontowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia przepisy prawa dotyczące kontroli wykonywania robót remontowych obiektów budowlanych
  2. stosuje przepisy prawa dotyczące kontroli

8. Organizowanie robót związanych z rozbiórką obiektów budowlanych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową rozbiórki obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części składowe dokumentacji projektowej rozbiórki obiektów budowlanych
  2. odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót, normach i instrukcjach dotyczących wykonywania rozbiórki obiektów budowlanych
  3. stosuje dokumentację projektową rozbiórki obiektów budowlanych
2. Wykonuje inwentaryzację obiektów budowlanych przeznaczonych do rozbiórki
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady inwentaryzacji obiektów budowlanych przeznaczonych do rozbiórki
  2. stosuje zasady inwentaryzacji
  3. wykonuje pomiary inwentaryzacyjne
  4. sporządza inwentaryzację obiektów
3. Przestrzega zasad sporządzania wniosków o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady sporządzania wniosków o pozwolenie na rozbiórkę obiektów budowlanych
  2. stosuje zasady sporządzania wniosków
4. Dobiera sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
  2. dostosowuje sposoby zabezpieczania i oznakowania terenu robót rozbiórkowych obiektów budowlanych do charakteru robót oraz wielkości i rodzaju obiektu
5. Dobiera sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
  2. dostosowuje sposoby wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych do rodzaju i wielkości obiektu oraz do zakresu robót rozbiórkowych
6. Dobiera środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
  2. dostosowuje i wybiera środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót
7. Sporządza harmonogramy robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala zakres robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
  2. opisuje zasady sporządzania harmonogramu robót
  3. opracowuje harmonogram robót
8. Organizuje zespoły robocze do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady wyboru zespołów roboczych do wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
  2. dobiera zespoły robocze i koordynuje ich prace
9. Kontroluje wykonanie robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przepisy dotyczące kontroli wykonywania robót rozbiórkowych obiektów budowlanych
  2. stosuje przepisy dotyczące kontroli wykonywania robót
10. Sporządza rozliczenia wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia i stosuje zasady sporządzania rozliczenia wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki obiektów budowlanych
  2. wymienia elementy rozliczenie wyrobów budowlanych pochodzących z rozbiórki

9. Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje rodzaje kosztorysów oraz zasady ich sporządzania
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje kosztorysów
  2. określa i opisuje zasady sporządzania kosztorysów robót budowlanych
  3. opisuje kosztorysy robót budowlanych
2. Posługuje się dokumentacją projektową oraz specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części składowe dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót oraz norm i instrukcji dotyczących wykonywania robót budowlanych
  2. odczytuje informacje zawarte w dokumentacji budowy, specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót oraz normach i instrukcjach dotyczących wykonywania robót budowlanych
  3. stosuje dokumentację, specyfikacje techniczne wykonania i odbioru robót oraz normy i instrukcje dotyczące wykonywania robót budowlanych
3. Posługuje się dokumentacją przetargową
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dokumenty przetargowe
  2. wyjaśnia sposób tworzenia dokumentacji przetargowej
  3. stosuje dokumenty przetargowe
4. Korzysta z katalogów nakładów rzeczowych i publikacji cenowych do kosztorysowania robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje katalogi nakładów rzeczowych i publikacje cenowe do kosztorysowania robót budowlanych
  2. odczytuje informacje zawarte w katalogach nakładów rzeczowych i publikacjach cenowych do kosztorysowania robót budowlanych
  3. stosuje katalogi nakładów rzeczowych i publikacje cenowe do kosztorysowania robót budowlanych
5. Sporządza przedmiary robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala zakres robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej
  2. wyjaśnia pojęcie przedmiaru
  3. oblicza ilość robót budowlanych na podstawie dokumentacji projektowej
6. Wykonuje obmiary robót budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie obmiaru
  2. ustala zakres robót budowlanych do obmiaru
  3. oblicza ilość wykonanych robót budowlanych
7. Sporządza kosztorysy ofertowe, inwestorskie, zamienne, dodatkowe i powykonawcze
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady tworzenia kosztorysów ofertowych, inwestorskich, zamiennych, dodatkowych i powykonawczych
  2. ustala założenia do kosztorysowania robót budowlanych
  3. opracowuje określone kosztorysy robót budowlanych
8. Sporządza kosztorysy, wykorzystując programy komputerowe
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia programy komputerowe wykorzystywane w kosztorysowaniu w budownictwie
  2. stosuje programy komputerowe podczas opracowywania kosztorysu
9. Korzysta z publikacji cenowych do szacowania wartości zamówienia
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia publikacje cenowe dotyczące szacowania wartości zamówienia
  2. interpretuje informacje zawarte w publikacjach
  3. stosuje informacje zawarte w publikacjach cenowych do szacowania wartości zamówienia

10. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytrnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

11. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  4. planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

12. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod kątem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH