
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Prowadzenie dokumentacji w jednostce organizacyjnej (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
EKA.04.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ekonomiczno-administracyjna (EKA)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900343
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13287
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- określa krajowe i unijne przepisy prawa dotyczące prawnej ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
- określa regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- posługuje się pojęciami: bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa, ochrona środowiska, ergonomia
- stosuje zasady ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych
- stosuje zasady postępowania z odpadami występującymi w pracy biurowej
- określa zakres ergonomii, np. stanowisk pracy, organizacji procesu pracy
2. Określa zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcyw zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- rozróżnia rodzaje profilaktycznych badań lekarskich
- rozróżnia rodzaje obligatoryjnych szkoleń bezpieczeństwa i higieny pracy
- charakteryzuje system kar i konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
- wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
- rozróżnia rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka w pracy biurowej
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia występujące w środowisku pracy biurowej
- rozróżnia czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe w środowisku pracy biurowej
- rozpoznaje skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje środki ochrony zbiorowej
- wskazuje środki ochrony zbiorowej zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
- określa wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
- rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające porażeniu prądem w pracy biurowej
- rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
- dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa czynniki, które należy brać pod uwagę przy organizacji przestrzeni biurowej zgodnie z wymaganiami ergonomii
- określa wymagania ergonomii dla stanowiska pracy siedzącej i stanowiska pracy przy komputerze
- określa bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy biurowej
- wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika pracującego przy komputerze
- wskazuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy biurowej
- rozpoznaje sytuacje grożące pożarem podczas pracy biurowej
- wskazuje wymagania biurowych środków technicznych i materiałów biurowych sprzyjające ochronie środowiska
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
- wskazuje właściwe zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń biurowych podłączonych do sieci elektrycznej
- rozróżnia znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
- rozróżnia rodzaje gaśnic ze względu na zakres ich stosowania
- stosuje zasady postępowania na wypadek pożaru w miejscu pracy
- stosuje zasady recyklingu zużytych części urządzeń biurowych i wyposażenia
- identyfikuje opłaty regulowane przepisami prawa dotyczącymi ochrony środowiska
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy ekonomii i statystyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się regułami mikroekonomii i makroekonomii
Kryteria weryfikacji:
- określa przedmiot badań ekonomii
- posługuje się pojęciami z obszaru funkcjonowania gospodarki, np. mikroekonomia, makroekonomia, prawa ekonomiczne, rynek, elastyczność popytu i podaży, system gospodarczy, struktura rynkowa, koniunktura gospodarcza, inflacja, deflacja, bezrobocie, system rachunków narodowych
- interpretuje prawa rynku i działanie mechanizmu rynkowego
- oblicza elastyczność popytu i podaży
- rozróżnia struktury rynkowe
- objaśnia decyzje, w zakresie cen i rozmiarów produkcji, producentów gospodarujących w różnych strukturach rynkowych
- ocenia efektywność rynku konkurencyjnego w krótkim i długim okresie
- rozróżnia formy interwencjonizmu państwa jako regulatora gospodarki rynkowej
- interpretuje skutki stosowania różnych instrumentów polityki gospodarczej państwa
- rozróżnia narzędzia polityki handlowej stosowane w różnych formach współpracy międzynarodowej
- rozpoznaje pojęcia związane z polityką handlową i walutową państwa, np. bilans płatniczy i jego części, bilans handlowy, terms of trade, kursy walut, kursy sztywne, płynne, stałe, aprecjacja, deprecjacja, dewaluacja, rewaluacja
2. Charakteryzuje podmioty gospodarcze
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje przedsiębiorstwa, np. ze względu na charakter działalności, wielkość zatrudnienia, formę własności, formę organizacyjno-prawną
- rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
- rozróżnia funkcje i przedmiot działania przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych
- rozróżnia rodzaje struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
- dobiera strukturę organizacyjną do rodzaju przedsiębiorstwa
- rozróżnia pojęcia z zakresu organizacji procesu produkcji, np. elementy struktury procesu technologicznego, cykl produkcyjny, typ produkcji, rytmiczność produkcji
- oblicza czas trwania cyklu produkcyjnego
- rozpoznaje podmioty i formy sprzedaży w obrocie towarowym
- rozróżnia formy rynków zorganizowanych, np. giełdy towarowe, aukcje, przetargi, targi i wystawy
- rozróżnia usługi sklasyfikowane według różnych kryteriów, np. ze względu na przeznaczenie, rodzaj nabywców, rodzaj i charakter wykonywanej pracy
- rozpoznaje formy outsourcingu
3. Zakłada i prowadzi działalność gospodarczą
Kryteria weryfikacji:
- systematyzuje etapy przygotowania do podjęcia działalności gospodarczej
- dobiera formę organizacyjno-prawną do rodzaju i zakresu działalności gospodarczej
- wybiera formę opodatkowania działalności gospodarczej
- przygotowuje dokumentację niezbędną do zarejestrowania i uruchomienia działalności gospodarczej
- rozróżnia źródła finansowania wydatków związanych z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej, np. kredyty bankowe, leasing, franchising
- rozróżnia składniki majątku przedsiębiorstwa
- posługuje się pojęciami: koszt, wydatek, wpływ środków pieniężnych, przychód, dochód
- określa koszty i przychody z działalności jednostki organizacyjnej
- oblicza dochód jednostki organizacyjnej
4. Przeprowadza analizę statystyczną badanej zbiorowości
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje podstawowe pojęcia statystyczne, np. zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna
- rozpoznaje źródła pozyskiwania danych statystycznych
- objaśnia sposoby zbierania danych statystycznych
- grupuje dane statystyczne według określonej cechy lub kilku cech
- identyfikuje podstawowe miary z zakresu analizy statystycznej
- oblicza miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
- interpretuje miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
- interpretuje wyniki korelacji badanych zjawisk
- prezentuje opracowany materiał statystyczny w formie opisowej, tabelarycznej i graficznej
- stosuje arkusz kalkulacyjny i edytor tekstu do obliczeń i prezentacji materiału statystycznego
5. Przestrzega zasad archiwizowania dokumentacji jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej według różnych kryteriów
- posługuje się pojęciami z zakresu przechowywania danych, np. archiwizacja, zbiór archiwalny, archiwum, baza danych
- rozróżnia rodzaje archiwów
- wskazuje różnice między dokumentacją archiwalną a niearchiwalną
- kwalifikuje dokumenty do kategorii archiwalnej
- wskazuje sposoby porządkowania i kwalifikowania dokumentacji przeznaczonej do przekazania do archiwum zakładowego
- stosuje zasady oznaczania zbiorów archiwalnych
- ustala okres przechowywania dokumentacji archiwalnej stosownie do jej rodzaju
- przestrzega zasad udostępniania zbiorów archiwalnych osobom trzecim
- wskazuje sposób postępowania z dokumentacją archiwalną po upływie terminu przedawnienia
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa cele i zasady normalizacji krajowej
- określa pojęcie i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Stosowanie przepisów prawa w prowadzeniu działalności jednostki organizacyjnej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje podstawowe pojęcia dotyczące systemu prawnego
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje prawo przedmiotowe oraz podmiotowe bezwzględne i względne
- identyfikuje zakres i gałęzie prawa materialnego
- identyfikuje zakres prawa formalnego (procesowego)
- posługuje się wybranymi pojęciami prawnymi: norma prawna, przepis prawa, stosunek prawny, zdarzenie prawne
- rozróżnia źródła prawa powszechnie obowiązującego
- rozróżnia zadania organów ochrony prawnej: adwokatury, prokuratury, notariatu, radców prawnych
- określa zasady obowiązywania aktów normatywnych, zasady wprowadzania zmian do aktów normatywnych, zasady stosowane w przypadku kolizji norm prawnych, zasady stosowane w przypadku regulowania tych samych spraw przez akty normatywne różnej rangi
2. Stosuje wybrane przepisy prawa cywilnego
Kryteria weryfikacji:
- stosuje pojęcia i zasady prawa cywilnego, np. podmiot prawa cywilnego, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych, czynność prawna, stosunek cywilnoprawny, źródła prawa cywilnego, odpowiedzialność w prawie cywilnym
- rozróżnia podmioty, stosunki i czynności cywilnoprawne
- dobiera formę oświadczenia woli do rodzaju czynności prawnych dokonywanych w zakresie prawa gospodarczego
- wymienia rodzaje pełnomocnictw
- klasyfikuje rzeczy w znaczeniu prawa cywilnego rzeczowego: nieruchome, ruchome, oznaczone co do rodzaju, oznaczone co do gatunku
- rozróżnia formy własności
- określa inne niż własność prawa rzeczowe
- interpretuje wpisy w księgach wieczystych
- omawia źródła powstawania i formy wygaśnięcia zobowiązań
- rozróżnia rodzaje umów: umowa dostawy, umowa sprzedaży na raty, umowa zlecenia, umowa o dzieło, umowa najmu, umowa dzierżawy, umowa leasingu, umowa agencyjna, umowa rachunku bankowego, umowa ubezpieczenia, umowa pożyczki, umowa użyczenia, umowa poręczenia
- dobiera rodzaj niezachowania odpowiedzialności cywilnej do opisanej szkody lub sytuacji, np. odpowiedzialność deliktowa, kontraktowa, rękojmia za wady, gwarancja
3. Stosuje wybrane przepisy prawa administracyjnego
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje organy administracji publicznej
- identyfikuje zakres i źródła prawa administracyjnego
- rozróżnia prawne formy działania administracji publicznej
- klasyfikuje akty normatywne
- identyfikuje elementy decyzji administracyjnej
- sporządza schemat trybu odwołania od decyzji administracyjnej
- rozróżnia rodzaje terminów w postępowaniu administracyjnym
- oblicza terminy w postępowaniu administracyjnym
4. Stosuje wybrane przepisy prawa w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz własności przemysłowej
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła prawa regulujące zasady korzystania z praw autorskich i praw pokrewnych oraz praw własności przemysłowej
- klasyfikuje utwory ze względu na ochronę prawem własności intelektualnej
- kwalifikuje utwory do domeny publicznej
- identyfikuje zakres prawa ochrony własności przemysłowej
- identyfikuje warunki udzielenia prawa ochronnego: wynalazku, wzoru użytkowego, wzoru przemysłowego, znaku towarowego
5. Stosuje przepisy prawa w zakresie ochrony danych osobowych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje normy prawa krajowego i europejskiego regulujące ochronę danych osobowych
- rozpoznaje zadania organów ochrony danych osobowych w Rzeczypospolitej Polskiej
- posługuje się pojęciami z zakresu ochrony danych osobowych, np. zbiór danych, przetwarzanie danych, zabezpieczenie danych, usuwanie danych, administrator danych, odbiorca danych
- rozróżnia rodzaje odpowiedzialności z tytułu nieprzestrzegania przepisów prawa dotyczących ochrony danych osobowych
- kwalifikuje dane osobowe do odpowiedniego zbioru danych
- identyfikuje warunki przetwarzania i zabezpieczenia danych osobowych
- sporządza projekt oświadczenia o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych
4. Wykonywanie prac biurowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę biurową
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje struktur organizacyjnych jednostki organizacyjnej
- rozróżnia więzi służbowe i funkcjonalne w jednostce organizacyjnej
- przyporządkowuje zadania do poszczególnych komórek organizacyjnych jednostki organizacyjnej
- wskazuje kierunki przetwarzania informacji według jej treści
- opisuje systemy kancelaryjne
- rozróżnia rodzaje pism ze względu na treść, obieg, formę i jawność informacji
- identyfikuje dokumenty na podstawie jednolitego rzeczowego wykazu akt
- rejestruje dokumenty zgodnie z przyjętym w jednostce organizacyjnej systemem kancelaryjnym
- przestrzega zasad postępowania z pismami wymagającymi zachowania tajemnicy
- przestrzega zasad przechowywania materiałów archiwalnych i niearchiwalnych
2. Prowadzi dokumentację biurową
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega zasad redagowania pism
- identyfikuje części składowe pism i zasady ich rozmieszczania
- rozróżnia układy pism
- redaguje pisma urzędowe
- sporządza pisma wewnętrzne
- sporządza pisma wychodzące
- przygotowuje korespondencję do wysyłki
- przygotowuje materiały informacyjne związane z organizacją spotkań służbowych
3. Stosuje technologię informacyjno-komunikacyjną w pracy biurowej
Kryteria weryfikacji:
- wykorzystuje edytor tekstu do sporządzania dokumentów biurowych i przygotowania korespondencji
- wykorzystuje edytor tekstu do przygotowania materiałów informacyjnych związanych z organizacją spotkań służbowych
- wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do sporządzania, np. aktywnych formularzy, baz danych, wykresów
- wykorzystuje programy komputerowe do przygotowania prezentacji multimedialnych
- stosuje zasady przeprowadzania rozmów telefonicznych
- przestrzega zasad redakcyjnych i zasad etykiety w korespondencji elektronicznej
5. Gospodarowanie zasobami rzeczowymi i dokumentowanie zdarzeń gospodarczych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad planowania zaopatrzenia
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zadania komórek zaopatrzenia w jednostce organizacyjnej
- rozróżnia rodzaje zapasów w jednostkach o różnym przedmiocie (profilu) działalności
- rozpoznaje czynniki wpływające na poziom zapasów w magazynie
- klasyfikuje zapasy według kryterium przydatności ekonomicznej
- klasyfikuje materiały według grup rodzajowych
- rozróżnia zapasy podlegające normowaniu
- oblicza normy zużycia materiałów
- oblicza zapas rezerwowy, bieżący i przeciętny w ujęciu ilościowym i wartościowym
- oblicza zapotrzebowanie na materiały i towary w ujęciu ilościowym i wartościowym
2. Prowadzi gospodarkę magazynową
Kryteria weryfikacji:
- określa zadania gospodarki magazynowej
- rozróżnia rodzaje magazynów
- wycenia zapasy według: ceny zakupu, ceny nabycia, rzeczywistego kosztu wytworzenia, stałej ceny ewidencyjnej
- rozróżnia metody wyceny rozchodu zapasów: "pierwsze weszło-pierwsze wyszło", "ostatnie weszło-pierwsze wyszło", "w pierwszej kolejności wydaje się zapasy po najwyższych cenach", "w pierwszej kolejności wydaje się zapasy po najniższych cenach", pierwsze traci ważność-pierwsze wydane", cena przeciętna
- wycenia rozchód zapasów z magazynu według metod: "pierwsze weszło-pierwsze wyszło", ostatnie weszło-pierwsze wyszło", ceny przeciętnej
- rozróżnia dokumenty magazynowe
- identyfikuje komórki organizacyjne w jednostce organizacyjnej odpowiedzialne za sporządzanie dokumentów magazynowych
- sporządza dokumenty magazynowe
- prowadzi kartoteki magazynowe
3. Prowadzi sprzedaż krajową i zagraniczną
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia operacje w obrocie towarowym z zagranicą, np. eksport, import, dostawa wewnątrzwspólnotowa, nabycie wewnątrzwspólnotowe
- identyfikuje warunki sprzedaży określone w Międzynarodowych Regułach Handlu (Incoterm, International Commercial Terms),np. loco, franco, FOB
- rozpoznaje czynniki wpływające na poziom cen sprzedaży
- identyfikuje funkcje cen
- rozróżnia rodzaje cen na różnych szczeblach obrotu towarowego
- oblicza cenę sprzedaży z uwzględnieniem zysku producenta i marży handlowej z zastosowaniem rachunku "w stu" i "od sta"
- oblicza cenę sprzedaży z uwzględnieniem podatku od towarów i usług
- oblicza wynik ze sprzedaży
- sporządza dokumenty związane z procesem sprzedaży, np. zapytanie ofertowe, ofertę sprzedaży, zamówienie, dokumenty potwierdzające i korygujące sprzedaż
- rozróżnia narzędzia marketingu i formy aktywizacji sprzedaży
4. Przeprowadza inwentaryzację zapasów
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje cele przeprowadzenia inwentaryzacji
- przestrzega zasad przeprowadzania inwentaryzacji
- rozróżnia rodzaje i metody inwentaryzacji
- dobiera rodzaj inwentaryzacji do sytuacji
- identyfikuje etapy przeprowadzania inwentaryzacji
- przeprowadza spis z natury zapasów
- ustala wynik inwentaryzacji
5. Prowadzi analizę gospodarowania zapasami
Kryteria weryfikacji:
- oblicza wskaźniki rotacji zapasów
- interpretuje wskaźniki rotacji zapasów
- oblicza wskaźniki struktury i dynamiki zapasów
- interpretuje wskaźniki struktury i dynamiki zapasów
- sporządza informację o poprawie lub pogorszeniu sytuacji jednostki w zakresie zapasów na podstawie wskaźników gospodarowania zapasami
6. Gospodaruje środkami trwałymi
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje środki trwałe
- określa zakres gospodarowania środkami trwałymi
- oblicza zdolność produkcyjną
- ocenia wykorzystanie zdolności produkcyjnej
- rozróżnia metody amortyzacji środków trwałych
- oblicza odpis amortyzacyjny środków trwałych różnymi metodami dla celów podatkowych
- prowadzi ewidencję środków trwałych
- sporządza tabelę amortyzacyjną środków trwałych
- sporządza dokumenty obrotu środkami trwałymi
7. Stosuje programy komputerowe wspomagające gospodarowanie zasobami majątkowymi
Kryteria weryfikacji:
- stosuje arkusz kalkulacyjny do wykonywania obliczeń z zakresu gospodarowania zasobami rzeczowymi
- stosuje arkusz kalkulacyjny do prezentacji danych z zakresu gospodarowania zasobami rzeczowymi
- stosuje oprogramowanie do obsługi gospodarki magazynowej i sprzedaży w zakresie sporządzania dokumentów
- stosuje oprogramowanie do obsługi gospodarki magazynowej i sprzedaży w zakresie sporządzania różnych zestawień
6. Sporządzanie biznesplanu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje proces planowania
Kryteria weryfikacji:
- wymienia funkcje planowania w przedsiębiorstwie
- identyfikuje zasady planowania
- rozróżnia metody planowania
- dobiera metody planowania do obszaru planistycznego
- klasyfikuje plany według różnych kryteriów
- rozróżnia części składowe biznesplanu
- systematyzuje etapy procesu planowania
2. Opracowuje analizę strategiczną jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje cele analizy strategicznej jednostki organizacyjnej
- wskazuje mocne i słabe strony jednostki organizacyjnej
- wskazuje szanse i zagrożenia dla jednostki organizacyjnej
- porównuje działalność jednostki organizacyjnej z innymi działającymi w branży
- rozpoznaje fazy cyklu życia produktu
- rozróżnia główne koncepcje strategiczne według macierzy BCG
- wskazuje warianty strategii rozwoju
- identyfikuje strategie pozyskania inwestorów
3. Opracowuje strategię marketingową jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- określa rolę informacji marketingowej w zarządzaniu przedsiębiorstwem
- klasyfikuje elementy otoczenia rynkowego
- określa wpływ mikrootoczenia i makrootoczenia na funkcjonowanie jednostki organizacyjnej
- dobiera kryteria segmentacji rynku do cech i potrzeb grup nabywców
- wybiera rynek docelowy
- formułuje misję i cele marketingowe jednostki organizacyjnej
- rozpoznaje zadania planowania marketingowego
- planuje strategię produktu, ceny, dystrybucji, promocji i obsługi klienta
- dobiera działania marketingowe do rodzaju i przedmiotu prowadzonej działalności
- opracowuje budżet marketingowy
- sporządza plan marketingowy
4. Sporządza plan techniczny przedsięwzięcia
Kryteria weryfikacji:
- sporządza plan ilościowy produkcji, usługi sprzedaży
- sporządza wykaz zasobów rzeczowych potrzebnych w zależności od rodzaju i przedmiotu prowadzonej działalności
- oblicza nakłady inwestycyjne
- identyfikuje źródła finansowania przedsięwzięcia
5. Sporządza plan zatrudnienia i płac
Kryteria weryfikacji:
- sporządza schemat organizacyjny jednostki organizacyjnej
- wskazuje liczbę etatów dla pracowników o określonych kwalifikacjach
- sporządza zestawienie płac
- ustala zapotrzebowanie na zasoby ludzkie na podstawie struktury organizacyjnej jednostki organizacyjnej i planowanych zadań
- szacuje kwotę na wynagrodzenia
6. Sporządza plan finansowy działalności
Kryteria weryfikacji:
- szacuje nakłady finansowe niezbędne do realizacji przedsięwzięcia
- wskazuje źródła finansowania planowanej działalności
- sporządza zestawienie kwotowe zasobów rzeczowych i źródeł finansowania
- oblicza koszty planowanej działalności
- oblicza przychody z planowanej działalności
- sporządza zestawienie kwotowe planowanych kosztów i przychodów
- oblicza planowany dochód
- oblicza próg rentowności
- ocenia opłacalność przedsięwzięcia
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a)ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b)z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c)z dokumentacją związaną z danym zawodem; d)z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a)czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b)urządzeń techniki biurowej i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c)procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e)świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a)rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b)rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b)tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a)wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b)współdziała w grupie; c)korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje formy i rodzaje komunikacji
- identyfikuje zasady dobrej komunikacji bezpośredniej, np. zasady chronomiki, mimika twarzy, kontakt wzrokowy, gesty, wygląd zewnętrzny, postawa ciała, dotyk, zasady proksemiki, spójności przekazu werbalnego z niewerbalnym, techniki skutecznego słuchania
- wskazuje bariery w komunikowaniu się
- identyfikuje kanały przekazywania informacji w biurze, np. korespondencja papierowa i elektroniczna, kontakt bezpośredni i rozmowy telefoniczne, kontakt niewerbalny
- używa form grzecznościowych w komunikacji pisemnej i ustnej
- rozpoznaje zasady budowania dobrych relacji międzyludzkich w pracy biurowej
- rozpoznaje zasady etyczne w pracy biurowej, np. tajemnicy związanej z wykonywanym zawodemi miejscem pracy, tajemnicy powiernictwa, dobra klienta, odpowiedzialności moralnej
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wskazuje przepisy prawa związane z ochroną własności intelektualnej
- rozpoznaje kategorie własności intelektualnej występujące w pracy biurowej, np. bazy danych, prawa autorskie, know-how, autorskie dokumenty, znaki towarowe, licencje
2. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje cechy osoby kreatywnej
- identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność człowieka, np. osobowość, temperament, empatia, motywacja
- rozpoznaje etapy cyklu życia organizacji
- identyfikuje źródła zmian organizacyjnych
- porządkuje etapy wprowadzania zmiany
- wymienia przyczyny oporu wobec zmian w środowisku pracy biurowej
- identyfikuje metody przezwyciężania oporu przy wprowadzaniu zmian w organizacji
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie planowania
- porządkuje etapy planowania
- formułuje cel zgodnie z koncepcją wyznaczania celów w dziedzinie planowania
- sporządza listę kontrolną czynności niezbędnych do wykonania zadania
- grupuje zadania według kryterium ważności i pilności
- określa terminy wykonania zadań i rezerwy czasowe
- szacuje budżet planowanego zadania
- określa środki i narzędzia niezbędne do wykonania zadań
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
- identyfikuje przyczyny i skutki zachowań ryzykownych
- rozpoznaje przypadki naruszania norm i procedur postępowania
5. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- formułuje wnioski na podstawie opinii członków zespołu
- ustala warunki współpracy
- rozpoznaje zachowania destrukcyjne i hamujące współpracę w zespole
- rozpoznaje kluczowe role w zespole
- identyfikuje funkcje konfliktu w organizacji
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sytuacje wywołujące stres
- wskazuje przyczyny sytuacji stresowych w pracy biurowej
- rozpoznaje skutki stresu
- rozróżnia techniki radzenia sobie ze stresem
7. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje czynniki wpływające na rozwój zawodowy człowieka
- rozróżnia pojęcia kwalifikacje i kompetencje zawodowe
- identyfikuje elementy kompetencji zawodowych dla pracownika biurowego
- rozróżnia formy i metody doskonalenia zawodowego
- sporządza ścieżkę indywidualnej kariery zawodowej
9. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zadania indywidualne i zespołowe
- systematyzuje etapy procesu planowania pracy zespołu
- identyfikuje zadania cząstkowe
- identyfikuje zbiory zadań cząstkowych
- sporządza harmonogram realizacji zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- grupuje zadania cząstkowe według kryterium kompetencji niezbędnych do ich wykonania
- rozpoznaje kompetencje osób pracujących w zespole
- przydziela zadania według kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje style kierowania
- dobiera styl kierowania do warunków i możliwości zespołu
- wydaje dyspozycje osobom realizującym poszczególne zadania
- identyfikuje czynniki motywacyjne
- rozróżnia poziomy delegowania uprawnień
- wskazuje korzyści z delegowania uprawnień
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- systematyzuje etapy oceny jakości wykonania przydzielonych zadań
- kontroluje jakość wykonanych zadań według przyjętych kryteriów
- udziela informacji zwrotnej
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia usprawnienia techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
- identyfikuje obszary wymagające usprawnień
- wskazuje rozwiązania techniczne i organizacyjne poprawiające warunki i jakość pracy
- wskazuje czynności związane z wprowadzaniem zmian poprawiających warunki i jakość pracy w organizacji
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji