
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Prowadzenie spraw kadrowo-płacowych i gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
EKA.05.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ekonomiczno-administracyjna (EKA)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900344
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13288
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- określa krajowe i unijne przepisy prawa dotyczące prawnej ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
- określa regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- posługuje się pojęciami: bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa, ochrona środowiska, ergonomia
- stosuje zasady ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych
- stosuje zasady postępowania z odpadami występującymi w pracy biurowej
- określa zakres ergonomii, np. stanowisk pracy, organizacji procesu pracy
2. Określa zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcyw zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- rozróżnia rodzaje profilaktycznych badań lekarskich
- rozróżnia rodzaje obligatoryjnych szkoleń bezpieczeństwa i higieny pracy
- charakteryzuje system kar i konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
- wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
- rozróżnia rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka w pracy biurowej
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia występujące w środowisku pracy biurowej
- rozróżnia czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe w środowisku pracy biurowej
- rozpoznaje skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje środki ochrony zbiorowej
- wskazuje środki ochrony zbiorowej zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
- określa wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
- rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające porażeniu prądem w pracy biurowej
- rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
- dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa czynniki, które należy brać pod uwagę przy organizacji przestrzeni biurowej zgodniez wymaganiami ergonomii
- określa wymagania ergonomii dla stanowiska pracy siedzącej i stanowiska pracy przy komputerze
- określa bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy biurowej
- wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika pracującego przy komputerze
- wskazuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy biurowej
- rozpoznaje sytuacje grożące pożarem podczas pracy biurowej
- wskazuje wymagania biurowych środków technicznych i materiałów biurowych sprzyjające ochronie środowiska
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
- wskazuje właściwe zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń biurowych podłączonych do sieci elektrycznej
- rozróżnia znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
- rozróżnia rodzaje gaśnic ze względu na zakresich stosowania
- stosuje zasady postępowania na wypadek pożaruw miejscu pracy
- stosuje zasady recyklingu zużytych części urządzeń biurowych i wyposażenia
- identyfikuje opłaty regulowane przepisami prawa dotyczącymi ochrony środowiska
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy ekonomii i statystyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się regułami mikroekonomii i makroekonomii
Kryteria weryfikacji:
- określa przedmiot badań ekonomii
- posługuje się pojęciami z obszaru funkcjonowania gospodarki, np. mikroekonomia, makroekonomia, prawa ekonomiczne, rynek, elastyczność popytu i podaży, system gospodarczy, struktura rynkowa, koniunktura gospodarcza, inflacja, deflacja, bezrobocie, system rachunków narodowych
- interpretuje prawa rynku i działanie mechanizmu rynkowego
- oblicza elastyczność popytu i podaży
- rozróżnia struktury rynkowe
- objaśnia decyzje, w zakresie cen i rozmiarów produkcji, producentów gospodarujących w różnych strukturach rynkowych
- ocenia efektywność rynku konkurencyjnego w krótkim i długim okresie
- rozróżnia formy interwencjonizmu państwa jako regulatora gospodarki rynkowej
- interpretuje skutki stosowania różnych instrumentów polityki gospodarczej państwa
- rozróżnia narzędzia polityki handlowej stosowane w różnych formach współpracy międzynarodowej
- rozpoznaje pojęcia związane z polityką handlową i walutową państwa, np. bilans płatniczy i jego części, bilans handlowy, terms of trade, kursy walut, kursy sztywne, płynne, stałe, aprecjacja, deprecjacja, dewaluacja, rewaluacja
2. Charakteryzuje podmioty gospodarcze
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje przedsiębiorstwa, np. ze względu na charakter działalności, wielkość zatrudnienia, formę własności, formę organizacyjno-prawną
- rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
- rozróżnia funkcje i przedmiot działania przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych
- rozróżnia rodzaje struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
- dobiera strukturę organizacyjną do rodzaju przedsiębiorstwa
- rozróżnia pojęcia z zakresu organizacji procesu produkcji, np. elementy struktury procesu technologicznego, cykl produkcyjny, typ produkcji, rytmiczność produkcji
- oblicza czas trwania cyklu produkcyjnego
- rozpoznaje podmioty i formy sprzedaży w obrocie towarowym
- rozróżnia formy rynków zorganizowanych, np. giełdy towarowe, aukcje, przetargi, targi i wystawy
- rozróżnia usługi sklasyfikowane według różnych kryteriów, np. ze względu na przeznaczenie, rodzaj nabywców, rodzaj i charakter wykonywanej pracy
- rozpoznaje formy outsourcingu
3. Zakłada i prowadzi działalność gospodarczą
Kryteria weryfikacji:
- systematyzuje etapy przygotowania do podjęcia działalności gospodarczej
- dobiera formę organizacyjno-prawną do rodzaju i zakresu działalności gospodarczej
- wybiera formę opodatkowania działalności gospodarczej
- przygotowuje dokumentację niezbędną do zarejestrowania i uruchomienia działalności gospodarczej
- rozróżnia źródła finansowania wydatków związanych z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej, np. kredyty bankowe, leasing, franchising
- rozróżnia składniki majątku przedsiębiorstwa
- posługuje się pojęciami: koszt, wydatek, wpływ środków pieniężnych, przychód, dochód
- określa koszty i przychody z działalności jednostki organizacyjnej
- oblicza dochód jednostki organizacyjnej
4. Przeprowadza analizę statystyczną badanej zbiorowości
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje podstawowe pojęcia statystyczne, np. zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna
- rozpoznaje źródła pozyskiwania danych statystycznych
- objaśnia sposoby zbierania danych statystycznych
- grupuje dane statystyczne według określonej cechy lub kilku cech
- identyfikuje podstawowe miary z zakresu analizy statystycznej
- oblicza miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
- interpretuje miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
- interpretuje wyniki korelacji badanych zjawisk
- prezentuje opracowany materiał statystyczny w formie opisowej, tabelarycznej i graficznej
- stosuje arkusz kalkulacyjny i edytor tekstu do obliczeń i prezentacji materiału statystycznego
5. Przestrzega zasad archiwizowania dokumentacji jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej według różnych kryteriów
- posługuje się pojęciami z zakresu przechowywania danych, np. archiwizacja, zbiór archiwalny, archiwum, baza danych
- rozróżnia rodzaje archiwów
- wskazuje różnice między dokumentacją archiwalną a niearchiwalną
- kwalifikuje dokumenty do kategorii archiwalnej
- wskazuje sposoby porządkowania i kwalifikowania dokumentacji przeznaczonej do przekazania do archiwum zakładowego
- stosuje zasady oznaczania zbiorów archiwalnych
- ustala okres przechowywania dokumentacji archiwalnej stosownie do jej rodzaju
- przestrzega zasad udostępniania zbiorów archiwalnych osobom trzecim
- wskazuje sposób postępowania z dokumentacją archiwalną po upływie terminu przedawnienia
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa cele i zasady normalizacji krajowej
- określa pojęcie i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Prowadzenie spraw kadrowych i rozliczanie wynagrodzeń
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje przepisy prawa dotyczące spraw kadrowych i płacowych
Kryteria weryfikacji:
- określa sposoby nawiązania i rozwiązania stosunku pracy z osobą pełnoletnią i młodocianym
- określa zasady ustalania, wypłaty i ochrony wynagrodzenia za świadczoną pracę oraz przyznawania pracownikowi innych świadczeń ze stosunku pracy
- określa prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika
- rozpoznaje sposoby postępowania w przypadku niedopełnienia obowiązków wynikających ze stosunku pracy przez pracownika i pracodawcę
- stosuje zasady wynikające z różnych systemów rozliczania czasu pracy
- stosuje przepisy prawa dotyczące udzielania urlopów, np. urlopu wypoczynkowego, urlopu okolicznościowego
- omawia uprawnienia pracownicze związane z rodzicielstwem
- stosuje przepisy dotyczące umów cywilnoprawnych
- wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony danych osobowych pracownika
- identyfikuje terminy przechowywania dokumentacji pracowniczej
2. Prowadzi rekrutację pracowników i dokumentację osobową: a) prowadzi proces rekrutacyjny pracowników b) prowadzi akta osobowe pracowników c) sporządza dokumenty na wniosek pracownika d) prowadzi sprawy związane z wykonywaniem zadań zawodowych na podstawie umów cywilnoprawnych
Kryteria weryfikacji:
- określa metody i etapy procesu rekrutacji pracowników
- redaguje ogłoszenia rekrutacyjne,np. do zamieszczenia w prasie, w aplikacjach multimedialnych
- wybiera kandydata na pracownikana podstawie analizy dokumentów aplikacyjnych
- sprawdza formalnie dokumenty kandydata na pracownika zgromadzone w związku z ubieganiem się przez niego o zatrudnienie
- sporządza dokumenty związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy
- kwalifikuje dokumenty pracownicze do odpowiednich części akt osobowych
- prowadzi ewidencje i rejestry związaneze stosunkiem pracy, np. karty ewidencji czasu pracy, karty ewidencyjne przydziału odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, rejestry wypadków przy pracy, dokumentację chorób zawodowych
- sporządza zaświadczenia dla pracownika wynikające ze stosunku pracy, np. zaświadczenie o zatrudnieniu, zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia
- interpretuje oświadczenia złożone dla celów podatkowych i zgłoszeniowych do ubezpieczeń przez osoby wykonujące zadanie zawodowe na podstawie umów cywilnoprawnych
- sporządza umowy cywilnoprawne dotyczące wykonywania zadań zawodowych, np. umowa o dzieło, umowa zlecenie
3. Rozlicza inne świadczenia związane z pracą: a) prowadzi sprawy związane ze świadczeniami socjalnymi b) rozlicza podróże służbowe c) rozlicza świadczenia pozapłacowe związane z używaniem samochodów prywatnych do celów służbowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przepisy prawa obowiązujące pracodawcę w zakresie świadczeń socjalnych, np. w zakresie obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, w zakresie zasad wypłacania świadczeń urlopowych
- oblicza odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
- określa sposoby wykorzystania środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
- sporządza polecenie wyjazdu służbowego
- rozlicza rachunki kosztów podróży służbowych krajowych i zagranicznych
- sporządza umowę o użyczenie pojazdu niebędącego własnością pracodawcy do celów służbowych
- oblicza kwotę zwrotu kosztów używania przez pracownika pojazdów niebędących własnością pracodawcy
4. Rozlicza wynagrodzenia: a) rozlicza wynagrodzenia ze stosunku pracy b) rozlicza wynagrodzenia z tytułu umów cywilnoprawnych c) prowadzi dokumentację płacową
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje systemy wynagradzania pracowników
- rozpoznaje składniki wynagrodzenia brutto
- oblicza wynagrodzenie zasadnicze według różnych systemów wynagradzania
- oblicza obowiązkowe i dobrowolne dodatki do wynagrodzenia zasadniczego oraz ekwiwalenty, np. dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych, dodatek za pracę w porze nocnej, dodatek funkcyjny, dodatek za wieloletnią pracę, ekwiwalent za pranie odzieży roboczej
- oblicza wynagrodzenie za czas nieprzepracowany, np. za czas niezdolności do pracy z powodu choroby, za czas płatnego urlopu
- oblicza obligatoryjne obciążenia składkowo-podatkowe przychodów ze stosunku pracy
- oblicza obowiązkowe potrącenia z wynagrodzenia z tytułów cywilnoprawnych i administracyjnoprawnych, np. potrącenia alimentacyjne i niealimentacyjne, zaległości podatkowe
- określa fakultatywne potrącenia z wynagrodzenia za pracę
- sporządza listy płac i imienne karty wynagrodzeń pracowników
- oblicza na podstawie złożonych oświadczeń obligatoryjne i dobrowolne obciążenia składkowo-podatkowe przychodów z tytułu umów cywilnoprawnych
- przygotowuje rachunki do umów cywilnoprawnych
5. Przeprowadza analizę kadrową i płacową
Kryteria weryfikacji:
- określa wskaźniki wykorzystywane do przeprowadzenia analizy zatrudnienia
- oblicza wskaźniki wykorzystywane do przeprowadzenia analizy zatrudnienia, np. płynności kadr, stanu zatrudnienia, wydajności pracy, dynamiki zatrudnienia, struktury zatrudnienia
- rozpoznaje wskaźniki wykorzystywane do przeprowadzenia analizy wynagrodzeń
- oblicza wskaźniki do przeprowadzenia analizy wynagrodzeń, np. przeciętne wynagrodzenie w danym okresie, wskaźniki wzrostu wynagrodzeń w badanych okresach, wskaźniki efektywności wynagrodzeń, wskaźniki produktywności wynagrodzeń, wskaźniki rentowności wynagrodzeń
- interpretuje obliczone wskaźniki zatrudnienia
- interpretuje obliczone wskaźniki wynagrodzeń
6. Prowadzi sprawy kadrowe i płace z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje dokumentację osobową w edytorze tekstu
- przygotowuje korespondencję pracowniczą w edytorze tekstu, np. zaświadczenia o zatrudnieniu i zaświadczenia o dochodach
- prezentuje dane z obszaru kadrowego i płacowego w formie tabel i wykresów w arkuszu kalkulacyjnym i edytorze tekstu
- oblicza w arkuszu kalkulacyjnym wskaźniki wykorzystywane do analizy zatrudnienia i wynagrodzeń
- sporządza dokumenty kadrowe w programie kadrowo- płacowym, np. kwestionariusz osobowy, umowę o pracę, umowy cywilnoprawne, świadectwo pracy
- rozlicza wynagrodzenia z tytułu umów o pracę i umów cywilnoprawnych z wykorzystaniem programu kadrowo-płacowego, np. sporządza listy płac, przygotowuje rachunki do umów cywilnoprawnych, sporządza imienne karty wynagrodzeń pracowników, sporządza karty ewidencji czasu pracy
4. Prowadzenie gospodarki finansowej jednostek organizacyjnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje różne formy rozliczeń z kontrahentami
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia formy rozliczeń gotówkowych i bezgotówkowych
- rozróżnia rodzaje weksli i pojęcia z obrotu wekslowego
- sporządza dokumenty obrotu gotówkowego i bezgotówkowego
- oblicza koszty i przychody wynikające z wekslowych rozliczeń z kontrahentami
- oblicza koszty i przychody wynikające z transakcji z kontrahentami zagranicznymi
- oblicza odsetki za opóźnienie w transakcjach handlowych
- interpretuje postanowienia zawarte w dokumentach transakcji przeterminowanych, np. w nocie odsetkowej
2. Prowadzi rozliczenia z bankami
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje rachunków bankowych
- rozróżnia rodzaje kredytów bankowych
- identyfikuje pojęcia: usługa factoringu, usługa forfaitingu, usługa udzielenia gwarancji przez bank
- określa operacje powodujące zmiany na rachunkach bankowych na podstawie wyciągu bankowego
- oblicza koszt usługi factoringu, forfaitingu i gwarancji świadczonej przez bank
- oblicza całkowity koszt kredytu bankowego z uwzględnieniem różnych składników, np. odsetek prostych, odsetek skapitalizowanych, prowizji bankowych, kosztów manipulacyjnych
- wybiera najkorzystniejszą ofertę kredytową na podstawie podanych ofert kilku banków
- oblicza kwotę dyskonta z tytułu wykupu przez bank weksla przed terminem płatności
- oblicza odsetki od lokat terminowych
3. Prowadzi rozliczenia podatkowe osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych
Kryteria weryfikacji:
- określa kategorie ekonomiczne z zakresu finansów, np.: podatek, opłata publiczna
- klasyfikuje podatki w polskim systemie podatkowym według różnych kryteriów, np. bezpośrednie i pośrednie, przychodowe, dochodowe, majątkowe i konsumpcyjne, podatki państwowe, samorządowe i wspólne
- identyfikuje elementy podatków, np. podmiot, przedmiot, podstawa opodatkowania, stawki podatku, terminy składania deklaracji i rozliczeń, zwolnienia i ulgi w podatkach
- sporządza dokumentację obrotu środkami trwałymi
- oblicza amortyzację środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla celów podatkowych
- rejestruje dokumenty w ewidencjach podatkowych w różnych podmiotach o różnych formach opodatkowania, np. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, w ewidencji przychodów, w rejestrach dla celów podatku od towarów i usług, w ewidencji przebiegu pojazdu, w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w ewidencji wyposażenia
- ewidencjonuje remanent w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
- oblicza zaliczki z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą opodatkowanych w różnych formach
- sporządza dokumenty rozliczeniowe z tytułu podatku od towarów i usług
- sporządza polecenia przelewów dla celów podatkowych
- oblicza odsetki od zaległości podatkowych
- sporządza rozliczenia roczne płatnika zaliczek na podatek dochodowy z tytułu zatrudniania pracowników, np. informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy dla pracownika, deklarację roczną o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy
- sporządza roczne zeznanie podatkowe dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą
- sporządza roczne zeznanie podatkowe dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej
- rozlicza podatek akcyzowy i podatki lokalne
- ustala okres przechowywania dokumentów podatkowych
4. Prowadzi rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje terminy składania dokumentów i opłacania składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz pojęcia z zakresu ubezpieczeń społecznych, np. ubezpieczony, płatnik składek, podstawa naliczenia składki
- określa składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne
- określa zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym z tytułu umów o pracę i umów cywilnoprawnych oraz prowadzenia działalności gospodarczej
- wskazuje tytuły naliczania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- oblicza składki na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych
- sporządza dokumenty zgłoszeniowe płatnika składek i osób ubezpieczonych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz korekty tych dokumentów
- sporządza miesięczne dokumenty rozliczeniowe z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych oraz korekty tych dokumentów
- sporządza dokument płatniczy do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
- rozróżnia rodzaje świadczeń z ubezpieczeń społecznych
- identyfikuje podmioty uprawnione do wypłaty zasiłków ze środków Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
- sporządza dokumenty stanowiące podstawę do uzyskania zasiłków, np. zasiłku chorobowego, zasiłku opiekuńczego, zasiłku macierzyńskiego
- sporządza dokumenty stanowiące podstawę do ustalenia uprawnień rentowych i emerytalnych
5. Prowadzi rozliczenia podatkowe i rozliczenia z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów przy pomocy programu finansowo-księgowego
- prowadzi ewidencję przychodów w programie finansowo-księgowym
- prowadzi rejestry podatku od towarów i usług w programie finansowo-księgowym
- sporządza dokumenty obrotu środkami trwałymi w programie komputerowym
- prowadzi dodatkowe ewidencje w programie finansowo-księgowym, np. ewidencję środków trwałych, ewidencję wyposażenia, ewidencję przebiegu pojazdu
- sporządza w programie finansowo-księgowym i kadrowo-płacowym dokumentację rozliczeniową i płatniczą do urzędu skarbowego
- sporządza roczne rozliczenia podatkowe z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych z wykorzystaniem specjalistycznych aplikacji
- sporządza zestawy dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych płatnika składek w programie do rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
- sporządza dokument płatniczy w programie do rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie c) z dokumentacją związaną z danym zawodem d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- 1) rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) urządzeń techniki biurowej i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a)rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a)tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b)tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych- reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a)reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje formy i rodzaje komunikacji
- identyfikuje zasady dobrej komunikacji bezpośredniej, np. zasady chronomiki, mimika twarzy, kontakt wzrokowy, gesty, wygląd zewnętrzny, postawa ciała, dotyk, zasady proksemiki, spójności przekazu werbalnego z niewerbalnym, techniki skutecznego słuchania
- wskazuje bariery w komunikowaniu się
- identyfikuje kanały przekazywania informacji w biurze, np. korespondencja papierowa i elektroniczna, kontakt bezpośredni i rozmowy telefoniczne, kontakt niewerbalny
- używa form grzecznościowych w komunikacji pisemnej i ustnej
- rozpoznaje zasady budowania dobrych relacji międzyludzkich w pracy biurowej
- rozpoznaje zasady etyczne w pracy biurowej, np. tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy, tajemnicy powiernictwa, dobra klienta, odpowiedzialności moralnej
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wskazuje przepisy prawa związane z ochroną własności intelektualnej
- rozpoznaje kategorie własności intelektualnej występujące w pracy biurowej, np. bazy danych, prawa autorskie, know-how, autorskie dokumenty, znaki towarowe, licencje
2. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje cechy osoby kreatywnej
- identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność człowieka, np. osobowość, temperament, empatia, motywacja
- rozpoznaje etapy cyklu życia organizacji
- identyfikuje źródła zmian organizacyjnych
- porządkuje etapy wprowadzania zmiany
- wymienia przyczyny oporu wobec zmian w środowisku pracy biurowej
- identyfikuje metody przezwyciężania oporu przy wprowadzaniu zmian w organizacji
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie planowania
- porządkuje etapy planowania
- formułuje cel zgodnie z koncepcją wyznaczania celów w dziedzinie planowania
- sporządza listę kontrolną czynności niezbędnych do wykonania zadania
- grupuje zadania według kryterium ważności i pilności
- określa terminy wykonania zadań i rezerwy czasowe
- szacuje budżet planowanego zadania
- określa środki i narzędzia niezbędne do wykonania zadań
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
- identyfikuje przyczyny i skutki zachowań ryzykownych
- rozpoznaje przypadki naruszania norm i procedur postępowania
5. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- formułuje wnioski na podstawie opinii członków zespołu
- ustala warunki współpracy
- rozpoznaje zachowania destrukcyjne i hamujące współpracę w zespole
- rozpoznaje kluczowe role w zespole
- identyfikuje funkcje konfliktu w organizacji
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sytuacje wywołujące stres
- wskazuje przyczyny sytuacji stresowych w pracy biurowej
- rozpoznaje skutki stresu
- rozróżnia techniki radzenia sobie ze stresem
7. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje czynniki wpływające na rozwój zawodowy człowieka
- rozróżnia pojęcia kwalifikacje i kompetencje zawodowe
- identyfikuje elementy kompetencji zawodowych dla pracownika biurowego
- rozróżnia formy i metody doskonalenia zawodowego
- sporządza ścieżkę indywidualnej kariery zawodowej
7. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zadania indywidualne i zespołowe
- systematyzuje etapy procesu planowania pracy zespołu
- identyfikuje zadania cząstkowe
- identyfikuje zbiory zadań cząstkowych
- sporządza harmonogram realizacji zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- grupuje zadania cząstkowe według kryterium kompetencji niezbędnych do ich wykonania
- rozpoznaje kompetencje osób pracujących w zespole
- przydziela zadania według kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje style kierowania
- dobiera styl kierowania do warunków i możliwości zespołu
- wydaje dyspozycje osobom realizującym poszczególne zadania
- identyfikuje czynniki motywacyjne
- rozróżnia poziomy delegowania uprawnień
- wskazuje korzyści z delegowania uprawnień
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- systematyzuje etapy oceny jakości wykonania przydzielonych zadań
- kontroluje jakość wykonanych zadań według przyjętych kryteriów
- udziela informacji zwrotnej
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia usprawnienia techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
- identyfikuje obszary wymagające usprawnień
- wskazuje rozwiązania techniczne i organizacyjne poprawiające warunki i jakość pracy
- wskazuje czynności związane z wprowadzaniem zmian poprawiających warunki i jakość pracy w organizacji
- rozpoznaje model organizacji uczącej się
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji