Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroenergetyczna (ELE)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900348
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13292

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej
  2. posługuje się pojęciami: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
  3. identyfikuje zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej
  4. wskazuje zakres i cel działań ochrony środowiska w środowisku pracy
  5. rozróżnia pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
  6. identyfikuje regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Analizuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje odpowiedzialność pracodawcy i osób kierujących pracownikami w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. identyfikuje odpowiedzialność pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wymienia rodzaje profilaktycznych badań lekarskich w zawodzie
  4. rozróżnia rodzaje obligatoryjnych szkoleń bezpieczeństwa i higieny pracy
  5. wskazuje sankcje możliwe do zastosowania w przypadku naruszenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
  6. wskazuje konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  7. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
  8. wskazuje prawa pracownika z tytułu choroby zawodowej
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje rodzaje czynników materialnych tworzących środowisko pracy
  2. rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników środowiska pracy
  3. rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowisku pracy
  4. identyfikuje skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
  5. identyfikuje rodzaje chorób zawodowych mogących wystąpić u osób wykonujących zawód
  6. wskazuje objawy chorób zawodowych zagrażających osobom wykonującym zawód
5. Charakteryzuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia na stanowisku pracy przy wykonywaniu zadań zawodowych
  2. wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy
  3. przestrzega procedur w sytuacji zagrożeń
  4. przeciwdziała zagrożeniom istniejącym na zajmowanym stanowisku pracy
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony środowiska obowiązujące w zawodzie
  2. identyfikuje zasady zachowania się w przypadku pożaru
  3. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
  4. obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem urządzeń stosowanych podczas wykonywania prac związanych z obsługą i naprawą urządzeń elektromechanicznych
  2. wymienia wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy
  3. opisuje wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy przy komputerze
  4. wymienia korzyści wynikające z przestrzegania zasad ergonomii
  5. określa działania zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia na stanowisku pracy
  6. korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
  7. wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika
8. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. stosuje środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z przeznaczeniem
  4. interpretuje informacje, jakie wynikają ze znaków bezpieczeństwa, ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy elektrotechniki maszyn i urządzeń elektrycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia elementy obwodów elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje elementy obwodów elektrycznych
  2. rozróżnia parametry elementów obwodów elektrycznych
  3. rozpoznaje elementy układów elektrycznych
  4. opisuje parametry elementów obwodów elektrycznych
2. Stosuje prawa elektrotechniki w obwodach elektrycznych i analogowych układach
Kryteria weryfikacji:
  1. wyznacza rezystancję, pojemność oraz indukcyjność zastępczą układów elementów elektrycznych
  2. wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu stałego
  3. wyznacza parametry przebiegu okresowego
  4. wyznacza parametry w nierozgałęzionych i rozgałęzionych obwodach jednofazowych prądu sinusoidalnego
  5. wyznacza parametry w nierozgałęzionych i rozgałęzionych obwodach trójfazowych prądu sinusoidalnego
3. Opisuje elementy elektroniki analogowej
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje elementy oraz układy elektroniki analogowej
  2. rozróżnia parametry elementów oraz układów elektroniki analogowej
  3. rozpoznaje elementy analogowych układów elektronicznych
  4. opisuje funkcje analogowych układów elektronicznych przedstawionych na schematach
4. Wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i analogowych układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i analogowych układach elektronicznych
  2. dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i analogowych układach elektronicznych
  3. montuje układy pomiarowe
  4. odczytuje wyniki pomiarów parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i analogowych układach elektronicznych
  5. wyznacza wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i analogowych układach elektronicznych z wyników przeprowadzonych pomiarów
  6. stosuje oprogramowanie użytkowe do realizacji badań elementów, układów i obwodów elektrycznych
5. Posługuje się schematami elektrycznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia symbole graficzne elementów elektrycznych i elektronicznych
  2. rozróżnia symbole graficzne układów i urządzeń elektrycznych
  3. rozpoznaje symbole graficzne przyrządów pomiarowych stosowanych w elektrotechnice
  4. odczytuje schematy elektryczne
  5. wykonuje schematy elektryczne
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Montaż mechaniczny podzespołów i zespołów maszyn i urządzeń elektrycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje właściwości materiałów konstrukcyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje materiały konstrukcyjne
  2. określa cechy charakterystyczne materiałów konstrukcyjnych
  3. rozpoznaje rodzaje korozji metali
  4. dobiera sposoby ochrony przed korozją metali
  5. wykonuje prace związane z zabezpieczeniami antykorozyjnymi
2. Wykonuje obróbkę ręczną części maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia i przyrządy do obróbki ręcznej
  2. określa przeznaczenie narzędzi i przyrządów do obróbki ręcznej
  3. posługuje się narzędziami i przyrządami do obróbki ręcznej
  4. przeprowadza obróbkę ręczną części maszyn i urządzeń elektrycznych
3. Wykonuje obróbkę maszynową części maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do wykonania prac z zakresu obróbki maszynowej
  2. wskazuje funkcje maszyn, przyrządów i urządzeń do obróbki maszynowej
  3. posługuje się maszynami, przyrządami i urządzeniami do obróbki maszynowej
  4. przeprowadza obróbkę maszynową części maszyn i urządzeń elektrycznych
4. Wykonuje pomiary warsztatowe części maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera metody pomiarów warsztatowych
  2. dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do pomiarów warsztatowych
  3. posługuje się narzędziami i przyrządami do pomiarów warsztatowych
  4. przeprowadza pomiary warsztatowe części maszyn i urządzeń elektrycznych
5. Wykonuje połączenia mechaniczne części maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje połączeń mechanicznych części maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. identyfikuje rodzaje połączeń mechanicznych części maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. przygotowuje elementy do montażu mechanicznego części maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. łączy mechanicznie części maszyn i urządzeń elektrycznych
  5. kontroluje jakość wykonanego montażu mechanicznego części maszyn i urządzeń elektrycznych
6. Wykonuje rysunki techniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje rysunki techniczne
  2. wykonuje rysunek techniczny montażowy, schematyczny, wykonawczy
  3. wykonuje rysunki techniczne z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych

4. Uruchamianie i obsługa maszyn i urządzeń elektrycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje maszyny elektryczne
  2. rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w maszynach elektrycznych
  3. określa budowę maszyn elektrycznych
  4. określa zasadę działania maszyn elektrycznych
  5. rozpoznaje parametry techniczne maszyn elektrycznych
  6. określa funkcje elementów i podzespołów stosowanych w maszynach elektrycznych
  7. rozpoznaje parametry elementów i podzespołów maszyn elektrycznych
2. Charakteryzuje urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje urządzenia elektryczne
  2. rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w urządzeniach elektrycznych
  3. rozróżnia elementy budowy urządzeń elektrycznych
  4. identyfikuje zasady działania urządzeń elektrycznych
  5. rozróżnia funkcje elementów i podzespołów stosowanych w urządzeniach elektrycznych
  6. rozróżnia parametry techniczne urządzeń elektrycznych
  7. określa przeznaczenie urządzeń elektrycznych
3. Charakteryzuje przewody i kable stosowane w układach zasilania i sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje przewody i kable stosowane w układach zasilania i sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. dobiera przewody i kable stosowane w układach zasilania i sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych zgodnie z ich przeznaczeniem
  3. interpretuje oznaczenia przewodów i kabli stosowanych w układach zasilania i sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych
4. Montuje układy zasilania, zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do montażu układów zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. mocuje i wykonuje połączenia elektryczne elementów układów zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. dobiera narzędzia do montażu układów sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. mocuje i wykonuje połączenia elektryczne elementów układów sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  5. montuje układy zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych
  6. sprawdza zgodność wykonanych prac montażowych z dokumentacją techniczną (montażową)
5. Uruchamia maszyny i urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. uruchamia maszyny elektryczne na podstawie dokumentacji technicznej
  2. sprawdza działanie maszyn elektrycznych po uruchomieniu
  3. uruchamia urządzenia elektryczne na podstawie dokumentacji technicznej
  4. sprawdza działanie urządzeń elektrycznych po uruchomieniu
6. Obsługuje maszyny i urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. przeprowadza oględziny maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. lokalizuje usterki występujące w maszynach i urządzeniach elektrycznych zauważone w trakcie ich obsługi
  3. dobiera części zamienne maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. wymienia zużyte elementy maszyn i urządzeń elektrycznych
  5. sprawdza poprawność wykonanych prac obsługowo-konserwacyjnych

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  2. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. wyraża swoje emocje, uczucia i poglądy zgodnie z ogólnie przyjętymi normami i zasadami współżycia społecznego
  6. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  7. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH