Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroenergetyczna (ELE)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900352
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13296

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje rodzaje czynników materialnych tworzących środowisko pracy
  2. rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników środowiska pracy
  3. rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowisku pracy
  4. identyfikuje skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
  5. identyfikuje rodzaje chorób zawodowych mogących wystąpić u osób wykonujących zawód
  6. wskazuje objawy chorób zawodowych zagrażających osobom wykonującym zawód
2. Identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zagrożenia na stanowisku pracy przy wykonywaniu zadań zawodowych
  2. stosuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy
  3. przestrzega procedur w sytuacji zagrożeń
  4. przeciwdziała zagrożeniom istniejącym na zajmowanym stanowisku pracy
3. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony środowiska obowiązujące w zawodzie
  2. stosuje zasady zachowania się w przypadku pożaru
  3. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
  4. obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  5. stosuje zasady bezpiecznej pracy przy urządzeniach elektrycznych
4. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zasady organizacji swojego stanowiska pracy
  2. stosuje zasady organizacji stanowiska pracy
  3. utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane na stanowisku pracy
  4. stosuje środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z przeznaczeniem
  5. odczytuje informacje, jakie niosą znaki bezpieczeństwa, ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej
  6. odczytuje informacje wynikające ze znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy elektrotechniki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia elementy obwodów elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje elementy oraz układy elektryczne
  2. rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych
  3. rozpoznaje elementy układów elektrycznych
  4. określa funkcje układów elektrycznych przedstawionych na schematach
  5. rysuje schematy układów elektrycznych
2. Wyjaśnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym
Kryteria weryfikacji:
  1. wyznacza rezystancję, pojemność oraz indukcyjność zastępczą elementów
  2. wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu stałego
  3. wyznacza parametry przebiegu okresowego
  4. wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych jednofazowego prądu sinusoidalnego
  5. wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych trójfazowego prądu sinusoidalnego
  6. wymienia parametry charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne
  7. definiuje podstawowe prawa elektrotechniki
  8. wykonuje obliczenia z zastosowaniem praw elektrotechniki w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
3. Opisuje elementy elektroniki
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje elementy oraz układy elektroniki
  2. rozróżnia parametry elementów oraz układów elektroniki
  3. rozpoznaje elementy analogowych układów elektronicznych
  4. określa funkcje układów elektronicznych przedstawionych na schematach
  5. rysuje proste schematy układów elektronicznych
4. Charakteryzuje metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
  2. dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
  3. wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
  4. wyznacza wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
  5. stosuje oprogramowanie użytkowe do realizacji badań elementów, układów i obwodów elektrycznych
5. Posługuje się schematami elektrycznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia symbole elementów elektrycznych i elektronicznych
  2. rozróżnia symbole układów i urządzeń elektrycznych
  3. rozpoznaje symbole przyrządów pomiarowych stosowanych w elektrotechnice
  4. odczytuje rysunki techniczne
  5. wykonuje rysunek techniczny montażowy i wykonawczy
  6. wykonuje rysunki techniczne z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych do rysowania schematów elektrycznych
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele i zasady normalizacji krajowej
  2. identyfikuje pojęcie i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Eksploatacja instalacji elektrycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zasady wykonywania instalacji elektrycznych
  2. dokonuje zestawienia materiałów potrzebnych do wykonania danego typu instalacji
  3. sporządza schematy ideowe instalacji elektrycznych w układach TN oraz IT i TT
2. Dobiera elementy składowe instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera przewody do wykonania instalacji elektrycznych na podstawie obliczeń i norm
  2. dobiera zabezpieczenia do instalacji elektrycznej
  3. dobiera osprzęt do wykonania instalacji elektrycznych
  4. określa wpływ parametrów przewodów i osprzętu instalacyjnego na pracę instalacji elektrycznych
3. Charakteryzuje wymagania eksploatacyjne instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia wymagania eksploatacyjne stawiane instalacjom elektrycznym
  2. interpretuje przepisy dotyczące eksploatacji instalacji elektrycznych
  3. rozróżnia czynności dotyczące eksploatacji instalacji elektrycznych
  4. wykonuje prace z zakresu eksploatacji instalacji elektrycznych
  5. sporządza dokumentację z wykonanych prac
4. Dobiera metody pomiaru parametrów instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje parametry instalacji elektrycznych
  2. rozróżnia rodzaje pomiarów przeprowadzanych w instalacjach elektrycznych
  3. klasyfikuje metody pomiaru parametrów instalacji elektrycznych
  4. sporządza schematy układów pomiarowych
5. Wykonuje pomiary instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera przyrządy pomiarowe do wykonywania pomiarów instalacji elektrycznych
  2. przeprowadza pomiary instalacji elektrycznych
  3. sporządza dokumentację z przeprowadzonych pomiarów
6. Dokonuje oceny wyników pomiarów instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
  2. porównuje wyniki pomiarów instalacji elektrycznych z dokumentacją techniczną
  3. ocenia stan techniczny instalacji elektrycznych na podstawie wyników pomiarów
7. Charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje typy uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
  2. identyfikuje przyczyny wystąpienia uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
  3. rozróżnia metody lokalizacji uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
  4. lokalizuje uszkodzenia w instalacjach elektrycznych
  5. naprawia uszkodzenia w instalacjach elektrycznych
8. Dobiera zabezpieczenia instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje zabezpieczeń stosowane w instalacjach elektrycznych
  2. dobiera zabezpieczenia na podstawie wykonanych obliczeń
  3. wskazuje miejsca montażu zabezpieczeń w instalacjach elektrycznych
  4. wykonuje zabezpieczenia instalacji elektrycznych
  5. sprawdza poprawność działania zainstalowanych zabezpieczeń
9. Charakteryzuje środki ochrony przeciwporażeniowej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony przeciwporażeniowej
  2. dobiera środki ochrony przeciwporażeniowej
  3. wykonuje pomiary sprawdzające działanie ochrony przeciwporażeniowej w instalacjach elektrycznych
  4. ocenia skuteczność działania ochrony przeciwporażeniowej w instalacjach elektrycznych
10. Modernizuje istniejące instalacje elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje zmian w schematach instalacji elektrycznych
  2. stosuje nowoczesne rozwiązania sterowania w instalacjach elektrycznych
  3. zastępuje urządzenia i aparaty elektryczne stosowane w instalacjach elektrycznych urządzeniami i aparatami nowszej generacji

4. Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje elementy maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. rozpoznaje parametry maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. identyfikuje zjawiska występujące podczas pracy maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. określa wpływ parametrów zasilania i obciążenia na pracę maszyn i urządzeń elektrycznych
2. Opisuje elementy elektroniki wykorzystywane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje elementy oraz układy elektroniki wykorzystywane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. rozróżnia parametry elementów oraz układów elektroniki stosowanych w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. rozpoznaje elementy układów elektronicznych stosowane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. określa funkcje układów elektronicznych przedstawionych na schematach
3. Charakteryzuje układy i metody sterowania oraz regulacji
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje układy sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. sporządza schematy układów sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. określa wpływ sprzężenia zwrotnego na pracę maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. klasyfikuje sygnały występujące w automatyce
4. Charakteryzuje wymagania eksploatacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia wymagania eksploatacyjne dotyczące maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. rozróżnia czynności dotyczące eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. wykonuje prace z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  5. sporządza dokumentację z wykonanych prac
5. Charakteryzuje metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. dobiera przyrządy pomiarowe do wykonywania pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. rysuje schematy układów pomiarowych do wyznaczania parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. wykonuje pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  5. sporządza dokumentację z przeprowadzonych pomiarów
  6. stosuje zasady bezpiecznej pracy przy urządzeniach elektrycznych
6. Dokonuje oceny wyników pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
  2. porównuje wyniki pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych z dokumentacją techniczną
  3. analizuje wyniki pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. ocenia stan techniczny maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie oględzin i pomiarów
7. Charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje typy uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
  2. identyfikuje przyczyny wystąpienia uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
  3. rozróżnia metody lokalizacji uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
  4. lokalizuje uszkodzenia w maszynach i urządzeniach elektrycznych
  5. naprawia uszkodzenia w maszynach i urządzeniach elektrycznych
8. Charakteryzuje zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. dobiera zabezpieczenie na podstawie wykonanych obliczeń
  3. wskazuje miejsca montażu zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. dobiera środki ochrony przeciwporażeniowej
  5. instaluje zabezpieczenia przeciwporażeniowe
  6. sprawdza poprawność działania zainstalowanych zabezpieczeń
  7. ocenia skuteczność działania ochrony przeciwporażeniowej w układach zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  2. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

7. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. szacuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według przyjętych standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH