
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Eksploatacja maszyn, urządzeń i instalacji elektrycznych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
ELE.05.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroenergetyczna (ELE)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900352
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13296
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje rodzaje czynników materialnych tworzących środowisko pracy
- rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników środowiska pracy
- rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowisku pracy
- identyfikuje skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
- identyfikuje rodzaje chorób zawodowych mogących wystąpić u osób wykonujących zawód
- wskazuje objawy chorób zawodowych zagrażających osobom wykonującym zawód
2. Identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zagrożenia na stanowisku pracy przy wykonywaniu zadań zawodowych
- stosuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy
- przestrzega procedur w sytuacji zagrożeń
- przeciwdziała zagrożeniom istniejącym na zajmowanym stanowisku pracy
3. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony środowiska obowiązujące w zawodzie
- stosuje zasady zachowania się w przypadku pożaru
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
- obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- stosuje zasady bezpiecznej pracy przy urządzeniach elektrycznych
4. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zasady organizacji swojego stanowiska pracy
- stosuje zasady organizacji stanowiska pracy
- utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane na stanowisku pracy
- stosuje środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z przeznaczeniem
- odczytuje informacje, jakie niosą znaki bezpieczeństwa, ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej
- odczytuje informacje wynikające ze znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy elektrotechniki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia elementy obwodów elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje elementy oraz układy elektryczne
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych
- rozpoznaje elementy układów elektrycznych
- określa funkcje układów elektrycznych przedstawionych na schematach
- rysuje schematy układów elektrycznych
2. Wyjaśnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym
Kryteria weryfikacji:
- wyznacza rezystancję, pojemność oraz indukcyjność zastępczą elementów
- wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu stałego
- wyznacza parametry przebiegu okresowego
- wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych jednofazowego prądu sinusoidalnego
- wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych trójfazowego prądu sinusoidalnego
- wymienia parametry charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne
- definiuje podstawowe prawa elektrotechniki
- wykonuje obliczenia z zastosowaniem praw elektrotechniki w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
3. Opisuje elementy elektroniki
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje elementy oraz układy elektroniki
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektroniki
- rozpoznaje elementy analogowych układów elektronicznych
- określa funkcje układów elektronicznych przedstawionych na schematach
- rysuje proste schematy układów elektronicznych
4. Charakteryzuje metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- wyznacza wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- stosuje oprogramowanie użytkowe do realizacji badań elementów, układów i obwodów elektrycznych
5. Posługuje się schematami elektrycznymi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia symbole elementów elektrycznych i elektronicznych
- rozróżnia symbole układów i urządzeń elektrycznych
- rozpoznaje symbole przyrządów pomiarowych stosowanych w elektrotechnice
- odczytuje rysunki techniczne
- wykonuje rysunek techniczny montażowy i wykonawczy
- wykonuje rysunki techniczne z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych do rysowania schematów elektrycznych
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa cele i zasady normalizacji krajowej
- identyfikuje pojęcie i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Eksploatacja instalacji elektrycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zasady wykonywania instalacji elektrycznych
- dokonuje zestawienia materiałów potrzebnych do wykonania danego typu instalacji
- sporządza schematy ideowe instalacji elektrycznych w układach TN oraz IT i TT
2. Dobiera elementy składowe instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera przewody do wykonania instalacji elektrycznych na podstawie obliczeń i norm
- dobiera zabezpieczenia do instalacji elektrycznej
- dobiera osprzęt do wykonania instalacji elektrycznych
- określa wpływ parametrów przewodów i osprzętu instalacyjnego na pracę instalacji elektrycznych
3. Charakteryzuje wymagania eksploatacyjne instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia wymagania eksploatacyjne stawiane instalacjom elektrycznym
- interpretuje przepisy dotyczące eksploatacji instalacji elektrycznych
- rozróżnia czynności dotyczące eksploatacji instalacji elektrycznych
- wykonuje prace z zakresu eksploatacji instalacji elektrycznych
- sporządza dokumentację z wykonanych prac
4. Dobiera metody pomiaru parametrów instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje parametry instalacji elektrycznych
- rozróżnia rodzaje pomiarów przeprowadzanych w instalacjach elektrycznych
- klasyfikuje metody pomiaru parametrów instalacji elektrycznych
- sporządza schematy układów pomiarowych
5. Wykonuje pomiary instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera przyrządy pomiarowe do wykonywania pomiarów instalacji elektrycznych
- przeprowadza pomiary instalacji elektrycznych
- sporządza dokumentację z przeprowadzonych pomiarów
6. Dokonuje oceny wyników pomiarów instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
- porównuje wyniki pomiarów instalacji elektrycznych z dokumentacją techniczną
- ocenia stan techniczny instalacji elektrycznych na podstawie wyników pomiarów
7. Charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje typy uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
- identyfikuje przyczyny wystąpienia uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
- rozróżnia metody lokalizacji uszkodzeń w instalacjach elektrycznych
- lokalizuje uszkodzenia w instalacjach elektrycznych
- naprawia uszkodzenia w instalacjach elektrycznych
8. Dobiera zabezpieczenia instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje zabezpieczeń stosowane w instalacjach elektrycznych
- dobiera zabezpieczenia na podstawie wykonanych obliczeń
- wskazuje miejsca montażu zabezpieczeń w instalacjach elektrycznych
- wykonuje zabezpieczenia instalacji elektrycznych
- sprawdza poprawność działania zainstalowanych zabezpieczeń
9. Charakteryzuje środki ochrony przeciwporażeniowej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony przeciwporażeniowej
- dobiera środki ochrony przeciwporażeniowej
- wykonuje pomiary sprawdzające działanie ochrony przeciwporażeniowej w instalacjach elektrycznych
- ocenia skuteczność działania ochrony przeciwporażeniowej w instalacjach elektrycznych
10. Modernizuje istniejące instalacje elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje zmian w schematach instalacji elektrycznych
- stosuje nowoczesne rozwiązania sterowania w instalacjach elektrycznych
- zastępuje urządzenia i aparaty elektryczne stosowane w instalacjach elektrycznych urządzeniami i aparatami nowszej generacji
4. Eksploatacja maszyn i urządzeń elektrycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje elementy maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy maszyn i urządzeń elektrycznych
- rozpoznaje parametry maszyn i urządzeń elektrycznych
- identyfikuje zjawiska występujące podczas pracy maszyn i urządzeń elektrycznych
- określa wpływ parametrów zasilania i obciążenia na pracę maszyn i urządzeń elektrycznych
2. Opisuje elementy elektroniki wykorzystywane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje elementy oraz układy elektroniki wykorzystywane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektroniki stosowanych w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- rozpoznaje elementy układów elektronicznych stosowane w układach sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- określa funkcje układów elektronicznych przedstawionych na schematach
3. Charakteryzuje układy i metody sterowania oraz regulacji
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje układy sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- sporządza schematy układów sterowania maszyn i urządzeń elektrycznych
- określa wpływ sprzężenia zwrotnego na pracę maszyn i urządzeń elektrycznych
- klasyfikuje sygnały występujące w automatyce
4. Charakteryzuje wymagania eksploatacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia wymagania eksploatacyjne dotyczące maszyn i urządzeń elektrycznych
- wymienia przepisy prawa dotyczące eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- rozróżnia czynności dotyczące eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- wykonuje prace z zakresu eksploatacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- sporządza dokumentację z wykonanych prac
5. Charakteryzuje metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody pomiaru parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
- dobiera przyrządy pomiarowe do wykonywania pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
- rysuje schematy układów pomiarowych do wyznaczania parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
- wykonuje pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
- sporządza dokumentację z przeprowadzonych pomiarów
- stosuje zasady bezpiecznej pracy przy urządzeniach elektrycznych
6. Dokonuje oceny wyników pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- przedstawia wyniki pomiarów i obliczeń w postaci tabel i wykresów
- porównuje wyniki pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych z dokumentacją techniczną
- analizuje wyniki pomiarów parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
- ocenia stan techniczny maszyn i urządzeń elektrycznych na podstawie oględzin i pomiarów
7. Charakteryzuje metody lokalizacji uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje typy uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
- identyfikuje przyczyny wystąpienia uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
- rozróżnia metody lokalizacji uszkodzeń w maszynach i urządzeniach elektrycznych
- lokalizuje uszkodzenia w maszynach i urządzeniach elektrycznych
- naprawia uszkodzenia w maszynach i urządzeniach elektrycznych
8. Charakteryzuje zabezpieczenia maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
- dobiera zabezpieczenie na podstawie wykonanych obliczeń
- wskazuje miejsca montażu zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
- dobiera środki ochrony przeciwporażeniowej
- instaluje zabezpieczenia przeciwporażeniowe
- sprawdza poprawność działania zainstalowanych zabezpieczeń
- ocenia skuteczność działania ochrony przeciwporażeniowej w układach zasilania maszyn i urządzeń elektrycznych
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
7. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę grupy
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- szacuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według przyjętych standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji