Kwalifikacja cząstkowa na poziomie trzecim Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji

Użytkowanie obrabiarek skrawających

Status: włączona funkcjonująca
Rodzaj: cząstkowa
Kategoria: szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK: 2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym: mechaniczna (MEC)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Bezterminowo

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 6 czerwca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego

Kod kwalifikacji (do 2020 roku)

3C01900403

Kod kwalifikacji (od 2020 roku)

13347

Efekty uczenia się

Zestawy efektów uczenia się

1) Bezpieczeństwo i higiena pracy

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
  2. wymienia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
  3. omawia terminologię związaną z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną pracy, ochroną przeciwpożarową oraz ergonomią

2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska

3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. opisuje konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków przez pracownika i pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
  5. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
  6. określa zakres odpowiedzialności pracownika oraz pracodawcy z tytułu naruszenia przepisów prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

4. Określa skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje rodzaje czynników środowiska pracy oddziałujące na organizm człowieka
  2. rozróżnia źródła czynników środowiska pracy oddziałujących na organizm człowieka
  3. wskazuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych
  4. określa objawy typowych chorób zawodowych mogących wystąpić na stanowiskach pracy

5. Wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem obrabiarek i narzędzi skrawających
  2. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania przy użytkowaniu obrabiarek skrawających
  3. rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
  4. stosuje wymagania ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy związanych z użytkowaniem obrabiarek i narzędzi skrawających
  5. rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem obrabiarek i narzędzi skrawających
  6. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania obrabiarek i narzędzi skrawających
  7. korzysta ze środków ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas użytkowania obrabiarek i narzędzi skrawających

6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2) Podstawy obróbki skrawaniem

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem, ich obsługi codziennej i konserwacji
  2. określa sposób użytkowania i zasady działania maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem na podstawie dokumentacji technicznej
  3. rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem na podstawie dokumentacji technicznej
  4. określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń stosowanych w obróbce skrawaniem na podstawie dokumentacji technicznej
  5. stosuje zasady pasowania i tolerancji części maszyn i urządzeń

2. Stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych

Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  2. stosuje zasady wymiarowania i oznaczenia rysunkowe
  3. oblicza wymiary graniczne i tolerancje
  4. określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych
  5. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych

3. Rozróżnia materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające na podstawie oznaczeń
  2. określa właściwości materiałów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych oraz uszczelniających
  3. rozróżnia rodzaje i źródła korozji
  4. rozpoznaje objawy korozji
  5. dobiera metody zabezpieczenia przed korozją

4. Charakteryzuje połączenia mechaniczne

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia połączenia mechaniczne
  2. rozróżnia rodzaje połączeń mechanicznych
  3. określa zastosowanie połączeń mechanicznych

5. Stosuje metody wytwarzania części maszyn i urządzeń

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody spajania materiałów, odlewania, obróbki plastycznej, cieplnej oraz cieplno- -chemicznej
  2. rozróżnia rodzaje obróbki ręcznej i maszynowej
  3. wykonuje operacje obróbki ręcznej i maszynowej obróbki wiórowej obrabianych materiałów
  4. dobiera przyrządy i narzędzia do wykonania pomiarów części maszyn i urządzeń
  5. wykonuje pomiary metrologiczne części maszyn i konstrukcji
  6. wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń

6. Charakteryzuje układy automatyki przemysłowej

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia źródła i rodzaje prądu elektrycznego
  2. rozróżnia elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
  3. rozróżnia elementy układów automatyki przemysłowej

7. Charakteryzuje układy manipulacyjne i systemy zrobotyzowane

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia układy manipulacyjne i systemy zrobotyzowane
  2. wskazuje zastosowanie układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
  3. określa zasady bezpiecznego użytkowania układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych

8. Stosuje programy komputerowe

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia programy komputerowe wspomagające wytwarzanie obrabianych części
  2. wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wyszukiwanie informacji o częściach maszyn, maszynach i urządzeniach
  3. stosuje oprogramowanie CAD/CAM (Computer Aided Design/Computer Aided Manufacturing)

9. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3) Przygotowywanie obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie i konwencjonalnych do obróbki

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Rozróżnia rodzaje obróbki skrawaniem

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje cechy charakterystyczne rodzajów obróbki skrawaniem
  2. rozróżnia zadania obróbkowe oraz zakres prac wykonywanych na obrabiarkach skrawających
  3. rozróżnia rodzaje obróbek wykańczających ściernych

2. Dobiera obrabiarki skrawające do wymagań obróbki, produkcji, postaci i wielkości obrabianych przedmiotów

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia podstawowe grupy obrabiarek skrawających oraz ich oprzyrządowanie
  2. rozróżnia wielkości charakterystyczne obrabiarek skrawających
  3. wybiera obrabiarkę skrawającą do wykonania określonego zadania

3. Dobiera narzędzia skrawające do właściwości obrabianego materiału, rodzaju obróbki i obrabiarki

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia i materiały narzędziowe do obróbki skrawaniem
  2. dobiera wielkości kątów ostrzy narzędzi skrawających
  3. uwzględnia przy doborze narzędzi zjawiska wywołane oddziaływaniem ostrza narzędzia na przedmiot obrabiany
  4. uwzględnia wpływ wydzielającego się ciepła na ostrze noża i materiał obrabiany

4. Dobiera wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem

Kryteria weryfikacji:
  1. odróżnia ruch główny i posuwowy w maszynowej obróbki wiórowej
  2. rozróżnia technologiczne i geometryczne parametry skrawania
  3. dobiera z katalogów i przelicza wartości parametrów skrawania do zabiegów obróbki skrawaniem

5. Określa, na podstawie dokumentacji technologicznej, sposób ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dokumentację technologiczną obrabianego przedmiotu
  2. odczytuje symbole związane z ustaleniem i zamocowaniem obrabianego przedmiotu
  3. dobiera sposób ustalenia i zamocowania obrabianego przedmiotu, z uwzględnieniem właściwości mechanicznych, technologicznych i rodzaju produkcji

6. Charakteryzuje narzędzia i przyrządy pomiarowe, uwzględniając dokładność obróbki obrabianych przedmiotów

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje narzędzi i przyrządów pomiarowych stosowanych podczas obróbki ręcznej i maszynowej
  2. określa właściwości metrologiczne narzędzi i przyrządów pomiarowych
  3. dobiera narzędzia i przyrządy do wykonania pomiarów z określoną dokładnością

4) Wykonywanie obróbki na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Charakteryzuje elementy obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy konstrukcyjne obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie, np. przekładni śrubowo-tocznej, systemów pomiarowych (pośrednich i bezpośrednich), układu sterowania, systemu wymiany narzędzi, napędu głównego, napędu osiowego, wrzeciona, wrzeciennika, łoża, konika, suportu
  2. rozróżnia układy współrzędnych obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie
  3. rozróżnia tryby pracy obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie

2. Odczytuje informacje występujące w programach obróbki i układach sterowania obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie

Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę programu NC (Numerical Control)
  2. rozróżnia funkcje w programach obróbki
  3. rozróżnia podprogramy występujące w programach NC
  4. rozróżnia cykle obróbkowe występujące w programach i układach sterowania CNC (Computerized Numerical Control)
  5. odczytuje informacje dotyczące ustawienia narzędzi, punktów referencyjnych przedmiotu obrabianego
  6. wprowadza informacje narzędziowe do tabeli na panelu sterującym
  7. odczytuje błędy układu sterowania

3. Korzysta z dokumentacji technologicznej procesu obróbki

Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje dane do ustawienia obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  2. odczytuje dane dotyczące ustawienia przedmiotu obrabianego
  3. dokonuje doboru narzędzi skrawających do wykonania zabiegów obróbki skrawaniem
  4. odczytuje parametry pracy narzędzi skrawających

4. Uruchamia obrabiarki skrawające sterowane numerycznie

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy pulpitu obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  2. uruchamia obrabiarkę w trybie ręcznym i półautomatycznym
  3. sprawdza działanie obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie zgodnie z dokumentacją techniczną

5. Ustala i mocuje przedmioty do obróbki skrawaniem

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia uchwyty obróbkowe
  2. dobiera sposób mocowania materiału do obróbki
  3. stosuje uchwyty obróbkowe do mocowania przedmiotu do obróbki skrawaniem
  4. ustawia przesunięcie punktu zerowego
  5. wprowadza do sterownika obrabiarki informacje o przesunięciu punktu zerowego

6. Mocuje narzędzia skrawające w obrabiarce skrawającej sterowanej numerycznie

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje systemy narzędziowe obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  2. dobiera uchwyty i oprawki narzędziowe do ustalania i mocowania narzędzi skrawających
  3. mocuje zestawy narzędziowe w gniazdach lub umieszcza w magazynie obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  4. rozróżnia rodzaje i stopień zużycia ostrza narzędzia skrawającego
  5. ocenia stopień zużycia ostrza narzędzia skrawającego
  6. wymienia zużyte ostrze

7. Ustala i wprowadza wartości korekcyjne narzędzi skrawających

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia wartości korekcyjne narzędzi skrawających
  2. wykonuje bazowanie narzędzi skrawających przed uruchomieniem programu obróbki skrawaniem
  3. wprowadza do sterownika obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie wartości korekcyjne narzędzia skrawającego przed uruchomieniem programu obróbki skrawaniem
  4. zarządza narzędziami w sterowniku obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie

8. Wykonuje operacje obróbki skrawaniem na obrabiarkach skrawających sterowanych numerycznie

Kryteria weryfikacji:
  1. wprowadza ręcznie i z nośnika danych program do sterownika obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  2. dokonuje transmisji przetłumaczonego programu do sterownika obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie
  3. dobiera program do obróbki skrawaniem
  4. testuje programy obróbki na obrabiarkach sterowanych numerycznie
  5. dobiera tryb pracy obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie do realizacji programu obróbki skrawaniem
  6. nadzoruje przebieg obróbki skrawaniem i reaguje na komunikaty układu sterowania obrabiarki skrawającej sterowanej numerycznie

9. Przeprowadza korektę wyników obróbki skrawaniem

Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta z dokumentacji technologicznej podczas kontroli wymiarów
  2. dobiera narzędzia pomiarowe do kontroli przedmiotów po obróbce skrawaniem
  3. sprawdza parametry geometryczne obrobionych przedmiotów
  4. wprowadza korektę do programu obróbki skrawaniem
  5. wprowadza zmianę korektorów narzędzi skrawających
  6. wykonuje obróbkę skrawaniem zgodnie z wprowadzoną korektą

10. Wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie

Kryteria weryfikacji:
  1. określa na podstawie instrukcji obsługi codziennej oraz instrukcji konserwacji zakres obsługi codziennej oraz konserwacji obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie
  2. przygotowuje narzędzia, przyrządy, urządzenia i materiały do wykonania obsługi oraz konserwacji obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie
  3. przeprowadza obsługę codzienną oraz konserwację obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie, np. usunięcie wiórów z przestrzeni obróbczej, sprawdzenie stanu oleju oraz cieczy chłodząco- -smarującej
  4. dokumentuje wykonanie obsługi codziennej oraz konserwacji obrabiarek skrawających sterowanych numerycznie

5) Tworzenie prostych programów obróbczych NC wytwarzanych części

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Korzysta z kodu języka programowania do tworzenia programów obróbki

Kryteria weryfikacji:
  1. opracowuje plan obróbki elementu na obrabiarkę skrawającą sterowaną numerycznie
  2. sporządza program obróbki części maszynowej klasy - tuleja wielostopniowa, zawierający: a) gwint wewnętrzny b) rowek wewnętrzny c) stożek wewnętrzny d) podcięcie e) fazowanie
  3. sporządza program obróbki części maszynowej klasy - wałek wielostopniowy, zawierający: a) gwint zewnętrzny b) rowek zewnętrzny c) stożek zewnętrzny d) podcięcie e) fazowanie
  4. sporządza program obróbki części maszynowej klasy - kostka, zawierający: a) czop prostokątny b) kieszeń prostokątną oraz okrągłą c) otwory gwintowane

2. Wykorzystuje instrukcje programowania dostawcy sterownika CNC

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do poszczególnych operacji obróbki
  2. przygotowuje program z wykorzystaniem G-code
  3. przygotowuje program z wykorzystaniem cykli maszynowych
  4. wykonuje symulację obróbki

3. Wykonuje operacje obróbki, wykorzystując przygotowany program

Kryteria weryfikacji:
  1. ustawia punkty referencyjne przedmiotu oraz narzędzi
  2. wykonuje na tokarce obróbkę tulei wielostopniowej
  3. wykonuje na tokarce obróbkę wałka wielostopniowego
  4. wykonuje na frezarce obróbkę kostki

4. Przeprowadza korektę wyników obróbki tulei, wałka, kostki

Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta z dokumentacji technologicznej podczas kontroli wymiarów
  2. dobiera narzędzia pomiarowe do kontroli przedmiotów po obróbce skrawaniem
  3. sprawdza parametry geometryczne obrobionych przedmiotów
  4. wprowadza korektę do programu obróbki skrawaniem
  5. wprowadza zmianę korektorów narzędzi skrawających
  6. wykonuje obróbkę skrawaniem zgodnie z wprowadzoną korektą

6) Język obcy zawodowy

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta

2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)

Kryteria weryfikacji:
  1. określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu, ewentualnie fragmentu wypowiedzi lub tekstu
  2. znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
  3. rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
  4. układa informacje w określonym porządku

3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji

4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je,
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  6. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji

5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, (np. prezentację)

6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne

Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7) Kompetencje personalne i społeczne

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. wyjaśnia pojęcie tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  3. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  4. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  5. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
  6. wskazuje przykłady zachowań etycznych

2. Planuje wykonanie zadania

Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy

3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania

Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy

4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany

Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach

5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu

6. Doskonali umiejętności zawodowe

Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  4. planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej

Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej

8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu

9. Współpracuje w zespole

Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji
Server Error
500
Server Error