Kwalifikacja cząstkowa na poziomie trzecim Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji

Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Status: włączona funkcjonująca
Rodzaj: cząstkowa
Kategoria: szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK: 2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym: mechaniczna (MEC)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Bezterminowo

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego

Kod kwalifikacji (do 2020 roku)

3C01900406

Kod kwalifikacji (od 2020 roku)

13350

Efekty uczenia się

Zestawy efektów uczenia się

1) Bezpieczeństwo i higiena pracy

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
  2. wymienia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
  3. omawia terminologię związaną z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną pracy, ochroną przeciwpożarową oraz ergonomią

2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia zadania instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska

3. Wymienia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wskazuje konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków przez pracownika i pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
  5. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
  6. wskazuje podstawowy zakres odpowiedzialności pracownika oraz pracodawcy z tytułu naruszenia przepisów prawa

4. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych w środowisku pracy na organizm człowieka

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje czynników szkodliwych w środowisku pracy
  2. wskazuje czynniki szkodliwe w środowisku pracy na organizm człowieka
  3. rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowiska pracy
  4. rozróżnia skutki oddziaływania czynników szkodliwych w środowisku pracy na organizm człowieka
  5. wskazuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych
  6. rozróżnia objawy typowych chorób zawodowych związanych z zawodem

5. Wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii

Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  2. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
  3. rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
  4. stosuje zasady ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy
  5. rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  6. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
  7. korzysta ze środków ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas użytkowania maszyn i narzędzi

6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2) Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych

Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  2. wykonuje rzutowanie, przekroje i wymiarowanie zgodnie z normami dotyczącymi rysunku technicznego
  3. oblicza wymiary graniczne i tolerancje
  4. rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
  5. określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części maszyn

2. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń wskazuje na podstawie dokumentacji technicznej sposób użytkowania maszyn i urządzeń
  2. rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
  3. określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń
  4. wyszukuje i odczytuje w dokumentacji technicznej informacje dotyczące zasady działania maszyn i urządzeń
  5. rozróżnia budowę i działanie mechanizmów: dźwigniowych, krzywkowych, otrzymywania ruchu przerywanego

3. Stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające na podstawie oznaczeń
  2. wskazuje właściwości materiałów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych oraz uszczelniających
  3. dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi określonymi w dokumentacji
  4. rozróżnia rodzaje i źródła korozji, opisuje jej objawy
  5. dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
  6. wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń

4. Wykonuje połączenia mechaniczne

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia połączenia mechaniczne
  2. dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń
  3. łączy części różnymi technikami

5. Stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia techniki oraz metody spajania materiałów, odlewania, obróbki skrawaniem, plastycznej, cieplnej oraz cieplno-chemicznej
  2. rozróżnia rodzaje obróbki ręcznej i maszynowej
  3. wykonuje operacje obróbki ręcznej oraz proste operacje maszynowej obróbki wiórowej materiałów
  4. rozróżnia i dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
  5. przeprowadza pomiary warsztatowe

6. Stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej

Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia statyki, takie jak siła, układ sił, wypadkowa układu sił, jednostki siły, płaski układ sił
  2. określa i wyznacza warunki zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
  3. wskazuje pojęcia dotyczące wytrzymałości materiałów, takie jak siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne, moment siły

7. Opisuje elementy i podstawowe zasady elektrotechniki, elektroniki i automatyki

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
  2. rozróżnia źródła i rodzaje prądu elektrycznego
  3. rozróżnia elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
  4. rozróżnia elementy układów automatyki przemysłowej

8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3) Wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Stosuje dokumentację techniczną w zakresie stosowania metody obróbki ręcznej

Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje metody obróbki ręcznej
  2. określa sposób wykonywania obróbki ręcznej, taki jak trasowanie, cięcie, piłowanie, szlifowanie, polerowanie
  3. rozróżnia dokumentację technologiczną dotyczącą wykonywania obróbki ręcznej,
  4. opisuje poszczególne metody obróbki ręcznej

2. Stosuje materiały do wykonania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaj materiału do wykonania poszczególnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  2. dobiera materiał do wykonania poszczególnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

3. Dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do rodzaju wykonywanych prac ślusarskich

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia i przyrządy pomiarowe stosowane podczas wykonywania prac z zakresu obróbki ręcznej oraz wskazuje ich przeznaczenie
  2. dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do wykonania określonych pomiarów warsztatowych

4. Wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia, uchwyty i sprzęt do wykonania prac z zakresu obróbki ręcznej
  2. planuje kolejność operacji podczas wykonywania prac z zakresu obróbki ręcznej
  3. dokumentuje wykonanie obróbki ręcznej

5. Kontroluje jakość wykonanych prac z zakresu obróbki ręcznej

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposób przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej pracy obróbki ręcznej
  2. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki ręcznej
  3. wykonuje pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki ręcznej

6. Wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń oraz narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. określa na podstawie instrukcji obsługi oraz instrukcji konserwacji zakres obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi ślusarskich
  2. określa sposób wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi
  3. przygotowuje narzędzia, przyrządy, urządzenia i materiały do wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi
  4. dokumentuje wykonanie obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi

4) Wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Charakteryzuje metodę obróbki maszynowej do wykonania elementów maszyn i narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody obróbki maszynowej
  2. dobiera metodę wykonania obróbki maszynowej w zależności od kształtu elementu

2. Charakteryzuje obrabiarki do rodzaju wykonywanych prac ślusarskich

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia obrabiarki stosowane do wykonywania prac ślusarskich
  2. dobiera obrabiarki do wykonania określonego rodzaju prac ślusarskich
  3. dobiera materiały do wykonania określonych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

3. Charakteryzuje narzędzia do wykonywania prac z zakresu obróbki maszynowej

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia do wykonywania prac z zakresu obróbki maszynowej
  2. dobiera narzędzia do wykonania określonej obróbki maszynowej

4. Wykonuje prace z zakresu obróbki maszynowej

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia, obrabiarki, uchwyty i osprzęt do wykonania prac z zakresu obróbki maszynowej
  2. planuje kolejność operacji podczas wykonywania prac z zakresu obróbki maszynowej
  3. wykonuje prace na obrabiarkach skrawających

5. Kontroluje jakość wykonanych prac z zakresu obróbki maszynowej

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje cele kontroli jakości wykonanych prac z zakresu obróbki maszynowej
  2. wskazuje sposób przeprowadzenia kontroli jakości wykonanych prac z zakresu obróbki maszynowej
  3. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki maszynowej
  4. wykonuje określone pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki maszynowej
  5. sporządza raporty kontrolno-pomiarowe

5) Wykonywanie połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Opisuje techniki łączenia materiałów

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne
  2. rozpoznaje rodzaje połączeń zastosowanych w elementach maszyn
  3. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania połączeń materiałów

2. Wykonuje połączenia materiałów

Kryteria weryfikacji:
  1. planuje kolejność operacji podczas wykonywania połączeń materiałów
  2. przygotowuje materiały przeznaczone do wykonania połączenia
  3. wykonuje połączenia materiałów rozłączne i nierozłączne

3. Kontroluje jakość wykonanych połączeń

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje cele kontroli jakości wykonania połączeń
  2. dobiera sposób przeprowadzenia kontroli jakości wykonanego połączenia
  3. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanego połączenia
  4. wykonuje określone pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanego połączenia
  5. sporządza raporty kontrolno-pomiarowe

6) Naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Planuje czynności związane z demontażem elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
  2. wskazuje funkcję i budowę demontowanych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  3. dobiera kolejność czynności procesu demontażu elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

2. Opisuje procesy zużycia elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia procesy zużycia elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  2. wskazuje przyczyny zużycia elementów maszyn, urządzeń i narzędzi na podstawie przedstawionego elementu

3. Ocenia stan techniczny elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje kryteria stanu technicznego elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  2. wykonuje pomiary parametrów stanu ocenianych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

4. Dobiera elementy maszyn urządzeń i narzędzi podlegające wymianie

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zasady weryfikacji elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  2. weryfikuje elementy maszyn, urządzeń i narzędzi
  3. dobiera materiały, oprzyrządowanie i narzędzia do przeprowadzenia wymiany
  4. wykorzystuje materiały, oprzyrządowanie, materiały pomocnicze, narzędzia do przeprowadzenia wymiany elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

5. Wykonuje czynności naprawcze elementów narzędzi, maszyn, urządzeń i narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przebieg procesu naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  2. dobiera oprzyrządowanie do wykonania naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  3. dobiera oprzyrządowanie do wykonania naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi
  4. organizuje stanowisko do wykonania naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  5. instaluje oprzyrządowanie na maszynach i urządzeniach wykorzystywanych do wykonywania naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

6. Montuje elementy maszyn i urządzeń po naprawie

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do wykonania montażu elementów maszyn i urządzeń po naprawie
  2. rozróżnia sposób montażu elementów maszyn, urządzeń i narzędzi po naprawie
  3. przygotowuje proces wykonania montażu elementów maszyn, urządzeń i narzędzi po naprawie
  4. dobiera oprzyrządowanie maszyn i urządzeń oraz materiały pomocnicze i narzędzia do wykonania montażu
  5. instaluje oprzyrządowanie na maszynach i urządzeniach wykorzystywanych do wykonywania montażu

7. Dobiera metodę zabezpieczenia antykorozyjnego elementów maszyn, urządzeń i narzędzi

Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje metody wykonywania zabezpieczeń antykorozyjnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
  2. dobiera metody zabezpieczenia antykorozyjnego dla określonych elementów, maszyn, urządzeń i narzędzi
  3. wykonuje zabezpieczenia antykorozyjne zgodnie z przyjętą metodą

8. Ocenia jakość wykonanej naprawy i konserwacji

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposoby przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej naprawy i konserwacji
  2. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej naprawy i konserwacji
  3. wykonuje określone pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanej naprawy i konserwacji

7) Język obcy zawodowy

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy;b)narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta

2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)

Kryteria weryfikacji:
  1. określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
  2. znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
  3. rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
  4. układa informacje w określonym porządku

3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji

4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je,
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  6. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji

5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, (np. prezentację)

6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne

Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno--komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

8) Kompetencje personalne i społeczne

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych

2. Planuje wykonanie zadania

Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy

3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania

Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy

4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany

Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach

5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  6. określa skutki stresu

6. Doskonali umiejętności zawodowe

Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  4. planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej

Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej

8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu

9. Współpracuje w zespole

Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji
Server Error
500
Server Error