
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Wykonywanie kompozycji florystycznych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
OGR.01.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900428
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13372
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
4. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
- wymienia skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
- wymienia skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym alergenów roślinnych
- wymienia skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
- opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
5. Stosuje środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej do rodzaju wykonywanych prac
- ocenia prawidłowość doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady ergonomicznej organizacji pracy i stanowisk pracy
- przewiduje wpływ wprowadzanych zmian na poszczególnych etapach procesu produkcyjnego na poziom bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa metody eliminacji niebezpiecznych źródeł i szkodliwych czynników występujących w procesach pracy
- organizuje wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- reaguje w przypadku zagrożenia pożarowego zgodnie z zasadami ochrony przeciwpożarowej
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy florystyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ozdobnych wykorzystywanych we florystyce
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rośliny na grupy zgodnie z podziałami występującymi we florystyce
- rozpoznaje gatunki roślin wykorzystywanych we florystyce
- opisuje gatunki roślin ozdobnych ze względu na ich zastosowanie
2. Sporządza rysunki koncepcyjne florystycznych kompozycji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje odręczne rysunki kompozycji roślinnych
- odczytuje oznaczenia graficzne, np. liczba sztuk, skala, barwa
3. Wykonuje obliczenia związane z zadaniami zawodowymi florysty
Kryteria weryfikacji:
- oblicza liczbę roślin potrzebnych do wykonania kompozycji
- oblicza koszt zakupu materiału roślinnego, materiałów pomocniczych, technicznych i robocizny
4. Charakteryzuje narzędzia stosowane we florystyce
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia do prac wykonywanych we florystyce
- stosuje instrukcje obsługi narzędzi
- określa sposoby konserwacji i przechowywania narzędzi zgodnie z instrukcją użytkowania
5. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Planowanie kompozycji i dekoracji roślinnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje ogólne zasady kompozycji
Kryteria weryfikacji:
- opisuje elementy kompozycji
- opisuje barwę, światło i cień jako elementy kompozycji plastycznej
- określa proporcje w kompozycjach florystycznych
- opisuje cechy układów kompozycyjnych
- opisuje rodzaje kompozycji ze względu na budowę, przebieg linii i punktów
2. Przygotowuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje techniki barwne i skale
- stosuje zasady rysunku technicznego i perspektywy, w tym wymiarowanie, rzuty, perspektywę czołową
- wykonuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych
- stosuje programy komputerowe do przygotowania dokumentacji projektowej
3. Charakteryzuje kompozycje dekoracyjne różnych epok historycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje dekoracji historycznych
- opisuje bukiety i kompozycje stosowane w różnych epokach historycznych
- określa materiał roślinny i dekoracyjny wykorzystywany w kompozycjach z różnych epok historycznych
- wymienia cechy charakterystyczne europejskich kompozycji roślinnych
- wymienia style japońskiej sztuki układania kwiatów
4. Charakteryzuje współczesne style kompozycji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia współczesne style kompozycji roślinnych
- opisuje współczesne kompozycje roślinne w różnych stylach
- stosuje programy komputerowe do wizualizacji współczesnych kompozycji roślinnych
5. Charakteryzuje techniki florystyczne
Kryteria weryfikacji:
- dobiera techniki florystyczne do wykonania dekoracji roślinnej
- dobiera materiał roślinny, uwzględniając dostępność roślin
- wymienia środki techniczne i pomocnicze wykorzystywane w technikach florystycznych
6. Charakteryzuje kompozycje okolicznościowe
Kryteria weryfikacji:
- opisuje materiał roślinny i dekoracyjny do wykonania kompozycji okolicznościowych
- opisuje technikę sporządzania wiązanek, w tymtechnikę spiralnego układania łodyg, technikę równoległego układania łodyg
- opisuje rodzaje wiązanek, np. wiązanki luźne, wiązanki ciężkie (zwarte), wiązanki biedermeierowskie
- opisuje rodzaje bukietów, np. dekoracyjny, standardowy i mieszany
- opisuje kompozycje okolicznościowe, np. komunijne, ślubne, funeralne, bożonarodzeniowe, wielkanocne
7. Charakteryzuje gatunki roślin ozdobnych z poszczególnych grup wykorzystywanych we florystyce
Kryteria weryfikacji:
- opisuje dekoracyjną i użytkową wartość materiału florystycznego
- stosuje nazewnictwo gatunków roślin ozdobnych (nazwa łacińska i polska) stosowanych we florystyce
- opisuje przydatność gatunków roślin ozdobnych do kompozycji florystycznych: kwiaty cięte, zieleń cięta, krzewy i drzewa - kwitnące, ulistnione, owocujące, bezlistne
- opisuje przydatność roślin doniczkowych do dekoracji wnętrz
- wymienia rodzaje tkanek roślinnych
- wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach podczas ich wzrostu i po zbiorze
8. Charakteryzuje warunki uprawowe roślin rabatowych i do dekoracji wnętrz
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podłoża stosowane w uprawie i nasadzeniach roślin rabatowych oraz do dekoracji wnętrz
- wymienia nawozy stosowane w uprawach poszczególnych grup roślin (sezonowych i do dekoracji wnętrz)
- wskazuje terminy stosowania nawozów
9. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin ozdobnych stosowanych we florystyce
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia choroby i szkodniki roślin stosowanych we florystyce, np. mączniak, szara pleśń, przędziorek, mszyce
- dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników, np. mączniak, szara pleśń, przędziorek, mszyce
- wskazuje terminy stosowania środków ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników
10. Charakteryzuje sposoby przedłużania trwałości roślin ciętych i kompozycji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynniki wpływające na trwałość kwiatów i zieleni ciętej, np. temperatura, światło
- rozróżnia metody suszenia i utrwalania roślin i kompozycji roślinnych
- opisuje metody suszenia i utrwalania roślin
- stosuje metody suszenia, utrwalania i preparowania roślin
- stosuje sposoby przedłużania trwałości roślin ciętych i kompozycji roślinnych
4. Przygotowanie materiałów florystycznych i wykonywanie kompozycji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje materiał roślinny i dekoracyjny do wykonania kompozycji
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby przygotowania materiału do wykonania kompozycji
- przygotowuje materiał do wykonania kompozycji, np. przez usuwanie liści, podcinanie pędów, dobieranie wstążki do kompozycji
- dobiera narzędzia florystyczne do wykonywanej kompozycji
- wymienia cechy jakościowe materiałów stosowanych w kompozycjach
- ocenia jakość i przydatność materiałów do wykonywanej kompozycji
2. Stosuje techniki florystyczne i pomocnicze
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia techniki florystyczne i pomocnicze do tworzenia kompozycji roślinnych
- dobiera narzędzia i sprzęt florystyczny do wykonania kompozycji roślinnej
- stosuje narzędzia i sprzęt florystyczny
3. Wykonuje kompozycje roślinne z wykorzystaniem technik florystycznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera materiał roślinny do wykonania kompozycji
- dobiera materiał techniczny i dekoracyjny do wykonania kompozycji
- stosuje techniki florystyczne do wykonania kompozycji w odpowiednim stylu
- sporządza kompozycje roślinne zgodnie z aktualnymi trendami
4. Wykonuje zabiegi pielęgnacyjne kwiatów, zieleni ciętej oraz roślin doniczkowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera zabiegi pielęgnacyjne do rodzaju zastosowanej roślinności
- wykonuje zabiegi pielęgnacyjne kwiatów i zieleni ciętej
- stosuje zabiegi posprzętne i pożywki dla kwiatów ciętych
- dobiera zabiegi pielęgnacyjne do gatunku rośliny doniczkowej
- wykonuje zabiegi pielęgnacyjne roślin doniczkowych stosowanych we florystyce
5. Wykonuje kompozycje z roślin suszonych, utrwalonych i sztucznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera materiał zasuszony, utrwalony i sztuczny do kompozycji
- wykorzystuje środki techniczne do wykonania kompozycji
- sporządza kompozycje z roślin suszonych, utrwalony i sztucznych
6. Wykonuje kompozycje roślinne w pojemnikach
Kryteria weryfikacji:
- dobiera rośliny do nasadzeń w pojemnikach do dekoracji, np. wnętrz, balkonów, tarasów
- dobiera podłoża do obsadzenia pojemników, np. wnętrza, balkony, tarasy
- wykonuje nasadzenia roślin w pojemnikach, np. do dekoracji wnętrz, balkonów, tarasów
7. Wylicza koszty związane z wykonywaniem kompozycji
Kryteria weryfikacji:
- oblicza koszty materiału roślinnego, dekoracyjnego i technicznego
- oblicza koszt robocizny
- oblicza całkowity koszt kompozycji
8. Stosuje programy komputerowe do obsługi klienta
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje wizualizacje komputerowe kompozycji florystycznych zgodnych z oczekiwaniem klienta
- przygotowuje komputerowe wyceny kosztów dla proponowanych wariantów wykonania kompozycji florystycznych
- oblicza koszt usługi z zastosowaniem programu komputerowego
9. Charakteryzuje warunki przechowywania materiału roślinnego i kompozycji florystycznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje wpływ warunków przechowywania na trwałość materiału roślinnego i wyrobów florystycznych
- dobiera warunki i sposoby przechowywania materiału roślinnego w zależności od gatunku roślin
- przygotowuje materiał i kompozycje florystyczne do przechowania
10. Charakteryzuje sposoby pakowania i transportu roślin oraz kompozycji florystycznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby przygotowania roślin i kompozycji florystycznych do transportu
- stosuje opakowania do transportu roślin i kompozycji florystycznych
- dobiera sposób transportu do roślin oraz kompozycji florystycznych
- dobiera opakowania do przewożenia roślin i kompozycji florystycznych
5. Przygotowanie do sprzedaży roślin i wyrobów florystycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Aranżuje kwiaciarnię
Kryteria weryfikacji:
- komponuje elementy wystroju wnętrza kwiaciarni
- projektuje witrynę kwiaciarni
- organizuje strefę reklamy przed kwiaciarnią
- opracowuje materiały reklamowe oferty kwiaciarni z wykorzystaniem programów komputerowych
2. Przygotowuje rośliny i wyroby florystyczne do sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposób pakowania roślin i wyrobu florystycznego
- stosuje środki i materiały do pakowania materiałów i wyrobów florystycznych
3. Buduje relację z klientem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje potrzeby klienta
- posługuje się poprawnym nazewnictwem i terminologią zawodową
- opisuje klientowi aktualne trendy florystyczne
- oblicza koszty zaproponowanego klientowi wyrobu florystycznego
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę grupy
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu w zakresie zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji