Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ogrodnicza (OGR)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900428
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13372

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  3. określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  4. określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  6. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
  4. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
4. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
  2. wymienia skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
  3. wymienia skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka, w tym alergenów roślinnych
  4. wymienia skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
  5. opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
5. Stosuje środki techniczne ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej do rodzaju wykonywanych prac
  3. ocenia prawidłowość doboru środków ochrony indywidualnej i zbiorowej do wykonywanych zadań zawodowych
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady ergonomicznej organizacji pracy i stanowisk pracy
  2. przewiduje wpływ wprowadzanych zmian na poszczególnych etapach procesu produkcyjnego na poziom bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. określa metody eliminacji niebezpiecznych źródeł i szkodliwych czynników występujących w procesach pracy
  4. organizuje wybrane stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  5. reaguje w przypadku zagrożenia pożarowego zgodnie z zasadami ochrony przeciwpożarowej
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy florystyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje grupy i gatunki roślin ozdobnych wykorzystywanych we florystyce
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rośliny na grupy zgodnie z podziałami występującymi we florystyce
  2. rozpoznaje gatunki roślin wykorzystywanych we florystyce
  3. opisuje gatunki roślin ozdobnych ze względu na ich zastosowanie
2. Sporządza rysunki koncepcyjne florystycznych kompozycji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje odręczne rysunki kompozycji roślinnych
  2. odczytuje oznaczenia graficzne, np. liczba sztuk, skala, barwa
3. Wykonuje obliczenia związane z zadaniami zawodowymi florysty
Kryteria weryfikacji:
  1. oblicza liczbę roślin potrzebnych do wykonania kompozycji
  2. oblicza koszt zakupu materiału roślinnego, materiałów pomocniczych, technicznych i robocizny
4. Charakteryzuje narzędzia stosowane we florystyce
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do prac wykonywanych we florystyce
  2. stosuje instrukcje obsługi narzędzi
  3. określa sposoby konserwacji i przechowywania narzędzi zgodnie z instrukcją użytkowania
5. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicje i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Planowanie kompozycji i dekoracji roślinnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje ogólne zasady kompozycji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje elementy kompozycji
  2. opisuje barwę, światło i cień jako elementy kompozycji plastycznej
  3. określa proporcje w kompozycjach florystycznych
  4. opisuje cechy układów kompozycyjnych
  5. opisuje rodzaje kompozycji ze względu na budowę, przebieg linii i punktów
2. Przygotowuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje techniki barwne i skale
  2. stosuje zasady rysunku technicznego i perspektywy, w tym wymiarowanie, rzuty, perspektywę czołową
  3. wykonuje dokumentację projektową dekoracji roślinnych
  4. stosuje programy komputerowe do przygotowania dokumentacji projektowej
3. Charakteryzuje kompozycje dekoracyjne różnych epok historycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dekoracji historycznych
  2. opisuje bukiety i kompozycje stosowane w różnych epokach historycznych
  3. określa materiał roślinny i dekoracyjny wykorzystywany w kompozycjach z różnych epok historycznych
  4. wymienia cechy charakterystyczne europejskich kompozycji roślinnych
  5. wymienia style japońskiej sztuki układania kwiatów
4. Charakteryzuje współczesne style kompozycji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia współczesne style kompozycji roślinnych
  2. opisuje współczesne kompozycje roślinne w różnych stylach
  3. stosuje programy komputerowe do wizualizacji współczesnych kompozycji roślinnych
5. Charakteryzuje techniki florystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera techniki florystyczne do wykonania dekoracji roślinnej
  2. dobiera materiał roślinny, uwzględniając dostępność roślin
  3. wymienia środki techniczne i pomocnicze wykorzystywane w technikach florystycznych
6. Charakteryzuje kompozycje okolicznościowe
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje materiał roślinny i dekoracyjny do wykonania kompozycji okolicznościowych
  2. opisuje technikę sporządzania wiązanek, w tymtechnikę spiralnego układania łodyg, technikę równoległego układania łodyg
  3. opisuje rodzaje wiązanek, np. wiązanki luźne, wiązanki ciężkie (zwarte), wiązanki biedermeierowskie
  4. opisuje rodzaje bukietów, np. dekoracyjny, standardowy i mieszany
  5. opisuje kompozycje okolicznościowe, np. komunijne, ślubne, funeralne, bożonarodzeniowe, wielkanocne
7. Charakteryzuje gatunki roślin ozdobnych z poszczególnych grup wykorzystywanych we florystyce
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje dekoracyjną i użytkową wartość materiału florystycznego
  2. stosuje nazewnictwo gatunków roślin ozdobnych (nazwa łacińska i polska) stosowanych we florystyce
  3. opisuje przydatność gatunków roślin ozdobnych do kompozycji florystycznych: kwiaty cięte, zieleń cięta, krzewy i drzewa - kwitnące, ulistnione, owocujące, bezlistne
  4. opisuje przydatność roślin doniczkowych do dekoracji wnętrz
  5. wymienia rodzaje tkanek roślinnych
  6. wyjaśnia procesy fizjologiczne zachodzące w roślinach podczas ich wzrostu i po zbiorze
8. Charakteryzuje warunki uprawowe roślin rabatowych i do dekoracji wnętrz
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podłoża stosowane w uprawie i nasadzeniach roślin rabatowych oraz do dekoracji wnętrz
  2. wymienia nawozy stosowane w uprawach poszczególnych grup roślin (sezonowych i do dekoracji wnętrz)
  3. wskazuje terminy stosowania nawozów
9. Charakteryzuje choroby i szkodniki roślin ozdobnych stosowanych we florystyce
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia choroby i szkodniki roślin stosowanych we florystyce, np. mączniak, szara pleśń, przędziorek, mszyce
  2. dobiera środki ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników, np. mączniak, szara pleśń, przędziorek, mszyce
  3. wskazuje terminy stosowania środków ochrony roślin do zwalczania chorób i szkodników
10. Charakteryzuje sposoby przedłużania trwałości roślin ciętych i kompozycji roślinnych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje czynniki wpływające na trwałość kwiatów i zieleni ciętej, np. temperatura, światło
  2. rozróżnia metody suszenia i utrwalania roślin i kompozycji roślinnych
  3. opisuje metody suszenia i utrwalania roślin
  4. stosuje metody suszenia, utrwalania i preparowania roślin
  5. stosuje sposoby przedłużania trwałości roślin ciętych i kompozycji roślinnych

4. Przygotowanie materiałów florystycznych i wykonywanie kompozycji

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje materiał roślinny i dekoracyjny do wykonania kompozycji
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przygotowania materiału do wykonania kompozycji
  2. przygotowuje materiał do wykonania kompozycji, np. przez usuwanie liści, podcinanie pędów, dobieranie wstążki do kompozycji
  3. dobiera narzędzia florystyczne do wykonywanej kompozycji
  4. wymienia cechy jakościowe materiałów stosowanych w kompozycjach
  5. ocenia jakość i przydatność materiałów do wykonywanej kompozycji
2. Stosuje techniki florystyczne i pomocnicze
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia techniki florystyczne i pomocnicze do tworzenia kompozycji roślinnych
  2. dobiera narzędzia i sprzęt florystyczny do wykonania kompozycji roślinnej
  3. stosuje narzędzia i sprzęt florystyczny
3. Wykonuje kompozycje roślinne z wykorzystaniem technik florystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera materiał roślinny do wykonania kompozycji
  2. dobiera materiał techniczny i dekoracyjny do wykonania kompozycji
  3. stosuje techniki florystyczne do wykonania kompozycji w odpowiednim stylu
  4. sporządza kompozycje roślinne zgodnie z aktualnymi trendami
4. Wykonuje zabiegi pielęgnacyjne kwiatów, zieleni ciętej oraz roślin doniczkowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera zabiegi pielęgnacyjne do rodzaju zastosowanej roślinności
  2. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne kwiatów i zieleni ciętej
  3. stosuje zabiegi posprzętne i pożywki dla kwiatów ciętych
  4. dobiera zabiegi pielęgnacyjne do gatunku rośliny doniczkowej
  5. wykonuje zabiegi pielęgnacyjne roślin doniczkowych stosowanych we florystyce
5. Wykonuje kompozycje z roślin suszonych, utrwalonych i sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera materiał zasuszony, utrwalony i sztuczny do kompozycji
  2. wykorzystuje środki techniczne do wykonania kompozycji
  3. sporządza kompozycje z roślin suszonych, utrwalony i sztucznych
6. Wykonuje kompozycje roślinne w pojemnikach
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera rośliny do nasadzeń w pojemnikach do dekoracji, np. wnętrz, balkonów, tarasów
  2. dobiera podłoża do obsadzenia pojemników, np. wnętrza, balkony, tarasy
  3. wykonuje nasadzenia roślin w pojemnikach, np. do dekoracji wnętrz, balkonów, tarasów
7. Wylicza koszty związane z wykonywaniem kompozycji
Kryteria weryfikacji:
  1. oblicza koszty materiału roślinnego, dekoracyjnego i technicznego
  2. oblicza koszt robocizny
  3. oblicza całkowity koszt kompozycji
8. Stosuje programy komputerowe do obsługi klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje wizualizacje komputerowe kompozycji florystycznych zgodnych z oczekiwaniem klienta
  2. przygotowuje komputerowe wyceny kosztów dla proponowanych wariantów wykonania kompozycji florystycznych
  3. oblicza koszt usługi z zastosowaniem programu komputerowego
9. Charakteryzuje warunki przechowywania materiału roślinnego i kompozycji florystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wpływ warunków przechowywania na trwałość materiału roślinnego i wyrobów florystycznych
  2. dobiera warunki i sposoby przechowywania materiału roślinnego w zależności od gatunku roślin
  3. przygotowuje materiał i kompozycje florystyczne do przechowania
10. Charakteryzuje sposoby pakowania i transportu roślin oraz kompozycji florystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przygotowania roślin i kompozycji florystycznych do transportu
  2. stosuje opakowania do transportu roślin i kompozycji florystycznych
  3. dobiera sposób transportu do roślin oraz kompozycji florystycznych
  4. dobiera opakowania do przewożenia roślin i kompozycji florystycznych

5. Przygotowanie do sprzedaży roślin i wyrobów florystycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Aranżuje kwiaciarnię
Kryteria weryfikacji:
  1. komponuje elementy wystroju wnętrza kwiaciarni
  2. projektuje witrynę kwiaciarni
  3. organizuje strefę reklamy przed kwiaciarnią
  4. opracowuje materiały reklamowe oferty kwiaciarni z wykorzystaniem programów komputerowych
2. Przygotowuje rośliny i wyroby florystyczne do sprzedaży
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposób pakowania roślin i wyrobu florystycznego
  2. stosuje środki i materiały do pakowania materiałów i wyrobów florystycznych
3. Buduje relację z klientem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje potrzeby klienta
  2. posługuje się poprawnym nazewnictwem i terminologią zawodową
  3. opisuje klientowi aktualne trendy florystyczne
  4. oblicza koszty zaproponowanego klientowi wyrobu florystycznego

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu w zakresie zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH