
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Eksploatacja pojazdów, maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
ROL.02.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
rolno-hodowlana (ROL)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900474
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13418
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
- opisuje znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnały alarmowe
- reaguje w przypadku zagrożenia pożarowego zgodnie z zasadami ochrony przeciwpożarowej
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania w rolnictwie
- opisuje stosowane w rolnictwie rozwiązania ograniczające lub eliminujące emisję zanieczyszczeń do środowiska
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- opisuje zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres odpowiedzialności pracodawcy z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy
- wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracownika
4. Określa skutki oddziaływania czynników wpływających negatywnie na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- opisuje skutki oddziaływania czynników fizycznych w rolnictwie na organizm człowieka
- opisuje skutki oddziaływania czynników chemicznych w rolnictwie na organizm człowieka
- opisuje skutki oddziaływania czynników biologicznych w rolnictwie na organizm człowieka
- opisuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa ergonomiczne zasady organizacji pracy w rolnictwie
- organizuje stanowisko pracy w rolnictwie z zachowaniem zasad ergonomii
- organizuje stanowisko pracy w rolnictwie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, maszynami i sprzętem w rolnictwie
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środki ochrony indywidualnej odpowiednie do rodzaju prac w rolnictwie
- dobiera środki ochrony zbiorowej odpowiednie do rodzaju prac w rolnictwie
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy rolnictwa w technice rolniczej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia czynniki siedliska i zabiegi uprawowe
Kryteria weryfikacji:
- określa czynniki klimatyczne i geograficzne siedliska
- identyfikuje czynniki wpływające na wartość użytkową gleby
- wyjaśnia wpływ czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin
- rozróżnia zabiegi uprawowe stosowane w uprawie poszczególnych gatunków roślin
- wyjaśnia wpływ zabiegów uprawowych na strukturę gleby
- wyjaśnia wpływ zabiegów uprawowych na rozwój roślin
2. Rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje elementy profilu glebowego
- określa wpływ poszczególnych poziomów profilu na żyzność i urodzajność gleby
- rozpoznaje rodzaj gleby na podstawie profilu
- uzasadnia przydatność poszczególnych rodzajów gleb do uprawy określonych roślin
3. Przewiduje pogodę na podstawie pomiarów czynników atmosferycznych oraz obserwacji zjawisk meteorologicznych, prognoz i map pogody
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje czynniki pogodowe
- rozróżnia zjawiska meteorologiczne
- interpretuje prognozy i mapy pogody
4. Posługuje się przyrządami meteorologicznymi
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje przyrządy meteorologiczne
- określa zasady dokonywania pomiarów meteorologicznych wymaganych do wykonania zabiegów agrotechnicznych
- prowadzi pomiary meteorologiczne z wykorzystaniem przyrządów
5. Ocenia wpływ nawozów na glebę i rośliny
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia nawozy organiczne
- rozróżnia nawozy mineralne
- oblicza zawartość poszczególnych składników w nawozach
- wyjaśnia rolę nawożenia organicznego w uprawie roślin
- wyjaśnia rolę nawożenia mineralnego w uprawie roślin
- wyjaśnia rolę nawożenia naturalnego w uprawie roślin
6. Rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rośliny na podstawie cech morfologicznych w różnych fazach rozwojowych
- rozpoznaje nasiona podstawowych gatunków roślin uprawnych
- rozpoznaje choroby, szkodniki i chwasty roślin uprawnych
- rozróżnia gatunki zwierząt gospodarskich
- określa typy użytkowe poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
7. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera programy komputerowe do wykonania określonego zadania
- wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wyszukiwanie informacji
- stosuje technologię informacyjną do sporządzania dokumentacji wykorzystywanej w prowadzeniu produkcji rolniczej
8. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy
- kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
9. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia ogólne zasady dotyczące ruchu ciągników rolniczych po drogach
- stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym z udziałem ciągnika rolniczego
- stosuje zasady ruchu drogowego określone znakami i sygnałami drogowymi podczas jazdy ciągnikiem rolniczym
- wykonuje manewry w ruchu drogowym podczas jazdy ciągnikiem rolniczym
10. Wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje ciągnik rolniczy i przyczepę do jazdy
- wykonuje manewry wymagane do uzyskania prawa jazdy kategorii T
- przestrzega zasad kierowania ciągnikiem rolniczym
11. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia wpływ stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym
- określa zakres czynności kontrolno-obsługowych pojazdu samochodowego
- interpretuje wskazania przyrządów kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych
- ocenia stan techniczny pojazdu samochodowego
12. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia ogólne zasady ruchu drogowego
- wyjaśnia zasady postępowania podczas kolizji i wypadku
- stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym
- określa i stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu pojazdów samochodowych
- stosuje przepisy ruchu drogowego podczas przejazdu przez skrzyżowania
- stosuje przepisy ruchu drogowego dotyczące pierwszeństwa przejazdu
- stosuje przepisy ruchu drogowego dotyczące włączania się do ruchu
- stosuje dopuszczalne prędkości jazdy pojazdów na poszczególnych kategoriach dróg
- interpretuje znaczenie znaków drogowych
13. Przestrzega zasad kierowania pojazdami samochodowymi
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kierowania pojazdami w ruchu drogowym
- interpretuje znaczenie nadawanych sygnałów drogowych
- stosuje zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym
14. Wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdów samochodowych w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje czynności codziennej obsługi pojazdu samochodowego
- wyjaśnia przepisy prawa dotyczące rejestracji pojazdu samochodowego i badań technicznych
- przygotowuje miejsce pracy kierowcy zgodnie z zasadami ergonomii
- prowadzi pojazd samochodowy w różnych warunkach drogowych
15. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
- opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
16. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
- opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
- przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
17. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa rolnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje strukturę biznesplanu
- określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
- przygotowuje analizę finansową gospodarstwa
- przygotowuje przykładowy biznesplan
18. Optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności rolniczej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje składniki kosztów i przychodów w działalności rolniczej
- określa wpływ kosztów i przychodów na wynik finansowy gospodarstwa
- określa rodzaje podatków występujących w działalności rolniczej
- oblicza podatki w działalności rolniczej
19. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Dobieranie metod i środków ochrony roślin zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje przepisy prawa dotyczące środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje wymagania w zakresie obrotu środkami ochrony roślin, ich konfekcjonowania i stosowania oraz w zakresie doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin
- określa warunki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania
- wskazuje zakres działania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w ramach nadzoru nad obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin
- określa zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska wynikające ze stosowania podrobionych środków ochrony roślin
- opisuje metody rozpoznawania podrobionych środków ochrony roślin
- określa postępowanie ze środkami przeterminowanymi i niepełnowartościowymi
- wskazuje wymagania dotyczące sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
- dokumentuje zabiegi ochrony roślin oraz przestrzeganie wymagań integrowanej ochrony roślin
- określa sposób postępowania w przypadku reklamacji środków ochrony roślin
2. Charakteryzuje środki ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
- opisuje skład środków ochrony roślin
- wskazuje formy użytkowe środków ochrony roślin
- wskazuje okres karencji i okres prewencji
- opisuje środki ochrony roślin pod względem stwarzania przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych
- wskazuje podział środków ochrony roślin: A) ze względu na funkcję: roztoczobójcze (akarycydy); bakteriobójcze (bakteriocydy); grzybobójcze (fungicydy); chwastobójcze (herbicydy); owadobójcze (insektycydy); mięczakobójcze (moluskocydy); nicieniobójcze (nematocydy); regulatory wzrostu roślin; odstraszające szkodniki (repelenty); gryzoniobójcze (rodentycydy); przyciągające szkodniki (atraktanty); kretobójcze (talpicydy); wirusobójcze (wirocydy). B) ze względu na sposób oddziaływania na; organizmy szkodliwe: kontaktowe; żołądkowe; inhalacyjne; fungitoksyczne; fungistatyczne; desykujące; inhibitujące wzrost i rozwój. C) ze względu na sposób zachowania się na roślinie: powierzchniowe; wgłębne; systemiczne.
- opisuje czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin: A) dobór środka ochrony roślin. B) termin przeprowadzenia zabiegu. C) dawka środka ochrony roślin. D) warunki atmosferyczne; łączne stosowanie agrochemikaliów.
3. Stosuje integrowaną ochronę roślin
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby zwalczania i działanie organizmów szkodliwych, w tym: A) organizmów chorobotwórczych, w tym organizmów wytwarzających mykotoksyny. B) chwastów. C) szkodników.
- opisuje metody ochrony roślin, w tym agrotechniczną, hodowlaną, mechaniczną, fizyczną, biologiczną, chemiczną oraz kwarantannę roślin
- wyjaśnia podstawowe wymagania integrowanej ochrony roślin, integrowanej produkcji i rolnictwa ekologicznego, w tym: A) ograniczanie występowania organizmów szkodliwych przez: właściwy płodozmian i agrotechnikę; stosowanie odmian odpornych i tolerancyjnych oraz materiału siewnego wytworzonego i poddanego ocenie zgodnie z przepisami dotyczącymi nasiennictwa; właściwe nawożenie i nawadnianie; przestrzeganie zasad higieny fitosanitarnej; ochronę i introdukcję organizmów pożytecznych, w szczególności pszczoły miodnej. B) planowanie zabiegów ochrony roślin w oparciu o: monitorowanie organizmów szkodliwych; progi szkodliwości organizmów szkodliwych; programy wspomagania decyzji w ochronie roślin; doradztwo. C) przeciwdziałanie powstawaniu odporności organizmów szkodliwych na środki ochrony roślin.
- wyjaśnia zasady dobrej praktyki ochrony roślin
- opisuje sposób zwalczania szkodników artykułów rolno-spożywczych
- określa sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej: opryskiwanie; zaprawianie, rozsiewanie, podlewanie, gazowanie; zamgławianie, sublimowanie, zwabianie
- opisuje sposoby stosowania środków ochrony roślin do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji pomieszczeń i magazynów
- przygotowuje opryskiwacz do pracy, w tym: A) sprawdza stan techniczny poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod względem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu. B) kalibruje opryskiwacz. C) dobiera parametry pracy i reguluje opryskiwacz. D) dobiera rozpylacze
- zapobiega znoszeniu cieczy roboczej podczas; zabiegu ochrony roślin oraz skażeniom punktowym środkami ochrony roślin
- określa sposoby informowania o planowanych zabiegach z użyciem sprzętu agrolotniczego
- potwierdza sprawność techniczną sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
- stosuje opryskiwacz ciągnikowy polowy i sadowniczy zgodnie z przepisami prawa
4. Charakteryzuje wpływ środków ochrony roślin na środowisko
Kryteria weryfikacji:
- określa sposób oddziaływania środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne, w szczególności na pszczołę miodną - wskazuje sposoby ograniczania ryzyka
- opisuje zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin i sposoby ograniczania tych zmian
- opisuje środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym: A) zasady doboru środków ochrony roślin pod względem ich wpływu na środowisko wodne i wodę pitną. B) efektywne techniki stosowania środków ochrony roślin zapobiegające skażeniu wody. C) stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk. D) postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkach ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu ochrony roślin.
- opisuje postępowanie z opryskiwaczem przed zabiegiem i po zabiegu ochrony roślin wykonywanym z użyciem środków ochrony roślin
5. Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania
- opisuje drogi wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu: doustną, skórną, oddechową i przez błonę śluzową
- opisuje środki ochrony indywidualnej i zasady ich użycia
- określa prawidłowe przechowywanie, pakowanie i transport środków ochrony roślin
- opisuje zasady profilaktyki, w tym: A) badania lekarskie. B) wyposażenie apteczki pierwszej pomocy. C) informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numerach telefonów do ośrodków toksykologicznych.
- wskazuje objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz opisuje pierwszą pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków
- charakteryzuje przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń; drogi pożarowe
- określa postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin
- opisuje zasady ochrony pracy kobiet i ochrony pracy młodocianych
4. Podstawy techniki rolniczej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje rysunków
- rozróżnia linie rysunkowe
- rozpoznaje dodatkowe oznaczenia na rysunkach technicznych
- określa zasady wymiarowania
- wymiaruje elementy na rysunkach technicznych
- odczytuje informacje podane na rysunkach technicznych
2. Sporządza szkice części maszyn
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje rzutowanie prostokątne
- wykonuje rzutowanie aksonometryczne
- przedstawia przedmioty za pomocą widoków, przekrojów, półwidoku i półprzekroju
3. Sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje rysunki elementów z wykorzystaniem oprogramowania CAD (Computer Aided Design)
- wykonuje rysunki wykonawcze z wykorzystaniem oprogramowania CAD
4. Rozróżnia części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zespoły i części maszyn i urządzeń
- wskazuje zespoły i części do przenoszenia napędu
- określa zasady łączenia części w zespoły
- określa zastosowanie poszczególnych części maszyn i urządzeń
5. Rozróżnia rodzaje połączeń
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje połączenia nierozłączne
- rozpoznaje połączenia rozłączne
- dobiera rodzaj połączenia do elementów metalowych
- dobiera połączenia do łączonych elementów niemetalowych
6. Przestrzega zasad tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
- określa odchyłki graniczne
- określa luz graniczny
- oblicza tolerancje wymiaru
- przelicza odchyłki wymiaru
7. Rozróżnia materiały konstrukcyjne
Kryteria weryfikacji:
- określa właściwości metali i stopów
- określa właściwości materiałów niemetalowych
- opisuje stopy metali
8. Rozróżnia materiały eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
- określa właściwości paliw
- określa właściwości środków smarnych
- określa właściwości płynów eksploatacyjnych
- dobiera materiały eksploatacyjne do sprzętu technicznego stosowanego w rolnictwie
9. Dobiera sposoby transportu i składowania materiałów
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje dźwignice stosowane w transporcie wewnętrznym
- rozpoznaje wózki transportowe stosowane w rolnictwie
- rozróżnia przenośniki stosowane w rolnictwie
- dobiera środki transportu do rodzaju transportowanych materiałów
- dobiera sposoby składowania materiałów
10. Rozpoznaje rodzaje korozji i sposoby ochrony przed korozją
Kryteria weryfikacji:
- określa przyczyny powstawania korozji
- rozpoznaje rodzaje korozji
- wskazuje sposoby konserwacji materiałów niemetalowych
- wskazuje sposoby konserwacji materiałów metalowych
- określa powłoki ochronne
- dobiera sposoby konserwacji części maszyn
- dobiera techniki do nakładania powłok ochronnych
11. Określa techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- opisuje operacje obróbki plastycznej
- dobiera technologie obróbki cieplnej do wymagań konstrukcyjnych elementów
- rozróżnia czynności obróbki ręcznej
- rozróżnia czynności obróbki maszynowej, wiórowej i bezwiórowej
12. Rozróżnia urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje przyrządy traserskie
- rozpoznaje narzędzia do obróbki ręcznej
- rozpoznaje obrabiarki do obróbki maszynowej
13. Rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zastosowanie wzorców miar
- rozpoznaje przyrządy pomiarowe
- wskazuje zastosowanie przyrządów pomiarowych
14. Wykonuje pomiary warsztatowe
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje sposoby wykonania pomiarów warsztatowych
- dobiera metodę pomiaru w zależności od rodzaju i wielkości mierzonego przedmiotu
- wykonuje pomiary wielkości liniowych i kątowych
- interpretuje wyniki pomiarów
15. Określa zasady działania maszyn: rozróżnia przekładnie i mechanizmy w maszynach; rozróżnia silniki wykorzystywane w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasadę działania przekładni cięgnowych i bezcięgnowych
- wyjaśnia zasadę działania silników spalinowych i elektrycznych
- wyjaśnia zasadę działania mechanizmów przeniesienia napędu
16. Posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zjawisko prądu elektrycznego
- określa rodzaje prądu elektrycznego
- określa wielkości elektryczne prądu
17. Opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje obwodów elektrycznych
- opisuje właściwości elektryczne i magnetyczne materiałów
- opisuje właściwości prądu stałego
- opisuje właściwości prądu zmiennego
18. Określa elementy oraz układy elektryczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy elektryczne
- rozróżnia układy elektryczne
19. Wykonuje montaż elementów i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia do montażu elementów i urządzeń elektrycznych
- montuje elementy elektryczne
20. Dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- określa metody pomiaru parametrów elektrycznych
- wykonuje pomiary parametrów elektrycznych
- wykonuje pomiary układów elektrycznych
21. Wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej
Kryteria weryfikacji:
- dobiera przyrządy traserskie
- trasuje elementy
- dobiera narzędzia do obróbki ręcznej
22. Wykonuje prace z zakresu obróbki mechanicznej
Kryteria weryfikacji:
- dobiera obrabiarki do rodzaju wykonywanych prac
- dobiera oprzyrządowanie do obrabiarek skrawających
- montuje elementy poddane obróbce w uchwytach
- wykonuje obróbkę skrawaniem
23. Posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje dane techniczne i informacje z instrukcji obsługi
- składa zamówienie na podstawie katalogów części
- dobiera materiały eksploatacyjne z zachowaniem obowiązujących norm
5. Użytkowanie pojazdów stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia środki transportu stosowane w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia cechy transportu rolniczego
- rozróżnia środki transportowe stosowane w rolnictwie
- klasyfikuje środki transportowe stosowane w rolnictwie
- identyfikuje elementy konstrukcyjne środków transportowych stosowanych w rolnictwie
2. Charakteryzuje mechanizmy, zespoły i układy pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia poszczególne układy w ciągnikach rolniczych
- rozróżnia poszczególne układy w pojazdach samochodowych stosowanych w rolnictwie
- rozróżnia poszczególne układy w przyczepach stosowanych w rolnictwie
3. Rozróżnia rodzaje silników stosowanych w pojazdach rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje różnice między różnymi typami silników spalinowych
- identyfikuje elementy budowy silników spalinowych
- wyjaśnia działanie poszczególnych układów silników spalinowych
4. Przeprowadza przeglądy techniczne ciągników i pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres przeglądów technicznych ciągników
- określa zakres obsługi technicznej pojazdów samochodowych
- wykonuje przegląd techniczny ciągnika rolniczego
- wykonuje przegląd techniczny pojazdu samochodowego
- wykonuje przegląd techniczny przyczepy stosowanej w rolnictwie
5. Wykonuje prace związane z konserwacją pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki konserwacyjne
- dobiera środki konserwacyjne do pojazdów stosowanych w rolnictwie
- myje pojazdy
- dobiera sprzęt do wykonania konserwacji pojazdów
- wykonuje konserwację ciągnika rolniczego, pojazdu samochodowego i przyczepy rolniczej
6. Dobiera materiały eksploatacyjne do pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- dobiera materiały eksploatacyjne do ciągników rolniczych
- dobiera materiały eksploatacyjne do pojazdów samochodowych
- dobiera materiały eksploatacyjne do przyczep rolniczych
7. Dobiera pojazdy do wykonywania prac w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje ciągniki rolnicze
- określa wymagania dotyczące pojazdów stosowanych w transporcie rolniczym
- dobiera środki transportu do rodzaju i właściwości transportowanych materiałów
8. Sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje koszty eksploatacji pojazdów rolniczych
- oblicza poszczególne składniki kosztów eksploatacji pojazdów rolniczych
- ustala normy zużycia paliw do wykonania poszczególnych rodzajów prac
- sporządza kalkulację kosztów eksploatacji pojazdów rolniczych
6. Użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
- opisuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- wyjaśnia zasadę działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- określa zasady łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone
2. Dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do wykonywania prac w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- dobiera maszyny i narzędzia do optymalnego wykorzystania mocy ciągnika
- dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia do prac polowych
- dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia do stosowania w produkcji zwierzęcej
3. Dobiera parametry pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- ustala parametry robocze maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych wykonywanego zabiegu
- wykonuje regulacje maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi
4. Wykonuje agregatowanie maszyn i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje korzyści z pracy agregatów złożonych
- dobiera narzędzia i maszyny do agregatów prostych
- dobiera narzędzia i maszyny do agregatów złożonych
- wykonuje agregatowanie ciągnika z maszynami i narzędziami
5. Wykonuje prace w gospodarstwie rolnym agregatami ciągnikowymi i urządzeniami technicznymi
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposób ruchu i prowadzenia agregatu do poszczególnych prac polowych
- wykonuje prace polowe z wykorzystaniem agregatów ciągnikowo-maszynowych
- wykonuje prace maszynami samojezdnymi
- wykonuje prace z wykorzystaniem maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej
6. Wykonuje prace konserwacyjne maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki konserwacyjne do sprzętu rolniczego
- myje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
- dobiera środki konserwacyjne do maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- dobiera sprzęt do wykonania konserwacji maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- wykonuje konserwację maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
7. Sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i narzędzi i rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje koszty użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- oblicza koszty użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych
- oblicza koszty wykonania usługi sprzętem rolniczym
8. Dobiera parametry pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- ustala parametry robocze maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych wykonywanego zabiegu
- wykonuje regulacje maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi
9. Sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje koszty użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- oblicza koszty użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych
- oblicza koszty wykonania usługi sprzętem rolniczym
7. Obsługa techniczna i naprawa pojazdów stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją techniczną pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- ustala na podstawie dokumentacji technicznej pojazdów zakres obsługi i napraw pojazdów
- określa rodzaje przeglądów technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
2. Ocenia stan techniczny pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje zużycia części i podzespołów pojazdów stosowanych w rolnictwie
- określa przyczyny powstawania uszkodzeń pojazdów stosowanych w rolnictwie
- ocenia stan techniczny części i podzespołów ciągników rolniczych
- ocenia stan techniczny części i podzespołów pojazdów samochodowych stosowanych w rolnictwie
- ocenia stan techniczny części i podzespołów przyczep stosowanych w rolnictwie
3. Przygotowuje pojazdy stosowane w rolnictwie do naprawy
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady mycia pojazdów przed naprawą
- określa zasady zabezpieczania pojazdów stosowanych w rolnictwie podczas napraw
- wykonuje mycie wstępne pojazdu przed naprawą
- zabezpiecza pojazdy przed samoczynnym przemieszczaniem podczas napraw
- wypełnia dokumentację naprawy pojazdu
4. Dobiera narzędzia do naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do demontażu pojazdów stosowanych w rolnictwie
- dobiera przyrządy specjalistyczne do naprawy pojazdów odpowiednio do technologii naprawy
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do montażu pojazdów stosowanych w rolnictwie
5. Wykonuje naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
- określa zasady demontażu części i zespołów pojazdów rolniczych
- wykonuje demontaż pojazdów stosowanych w rolnictwie na części i podzespoły
- wykonuje naprawy silników spalinowych
- wykonuje naprawy układów napędowych pojazdów
- wykonuje naprawy układów sterowania pojazdów
- dobiera części do wykonania naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
- wykonuje montaż podzespołów i części do pojazdów stosowanych w rolnictwie
6. Wykonuje ocenę stanu technicznego pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje pojazdy stosowane w rolnictwie do badań technicznych
- dobiera przyrządy diagnostyczne do badań technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
- przeprowadza ocenę stanu technicznego pojazdów stosowanych w rolnictwie
7. Posługuje się oprogramowaniem komputerowym podczas eksploatacji ciągników i pojazdów samochodowych stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje usterki w pracy silników pojazdów, posługując się przyrządami do badania systemów OBDII (On-Board Diagnostic level 2.)
- identyfikuje usterki zespołów pojazdów rolniczych, posługując się komputerowymi zestawami diagnostycznymi
- oblicza koszty obsługi i napraw pojazdów, posługując się oprogramowaniem komputerowym
8. Dokonuje wpisów w dokumentacji technicznej pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje wpisów w książce przeglądów technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
- wypełnia dokumenty dotyczące przeprowadzonej naprawy
- wypełnia dokumenty dotyczące zgłoszenia usterki podlegającej naprawie gwarancyjnej
9. Przestrzega zasad rachunku ekonomicznego podczas wykonywania napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie: A) wyjaśnia zasady oceny opłacalności wykonania regeneracji lub wymiany poszczególnych elementów roboczych. B) wykazuje korzyści z planowania przebiegu napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
- kwalifikuje elementy zużyte do naprawy lub wymiany, uwzględniając koszty ekonomiczne
- ustala harmonogram napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
- sporządza kalkulację kosztów napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
- sporządza analizę kosztów napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
- oblicza koszty napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
- oblicza opłacalność wykonania regeneracji lub wymiany elementów roboczych pojazdów
8. Obsługa techniczna i naprawa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- wyszukuje informacje w instrukcjach maszyn i urządzeń dotyczące obsługi technicznej maszyn i urządzeń rolniczych
- wyszukuje informacje w instrukcjach maszyn i urządzeń dotyczące wykonania napraw maszyn i urządzeń rolniczych
2. Ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje zużycia części i podzespołów maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- określa przyczyny powstawania uszkodzeń części maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- ocenia stan techniczny części i podzespołów roboczych maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
3. Przygotowuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do naprawy
Kryteria weryfikacji:
- dobiera preparaty do mycia maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- myje i czyści maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
- zabezpiecza maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze przed samoczynnym przemieszczaniem podczas napraw
4. Dobiera narzędzia do naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera przyrządy i urządzenia specjalistyczne do demontażu maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- dobiera przyrządy i urządzenia specjalistyczne do montażu maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- dobiera narzędzia warsztatowe do napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
5. Wykonuje naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rodzaje napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- wykonuje demontaż maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych na podzespoły i części
- dobiera części do wykonania naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- rozróżnia sposoby regeneracji części maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- wykonuje montaż podzespołów i części do maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
6. Wykonuje ocenę stanu technicznego maszyn i urządzeń rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje maszyny i urządzenia rolnicze do badań technicznych
- dobiera przyrządy diagnostyczne do wykonania badań technicznych maszyn, urządzeń rolniczych
- przeprowadza badanie stanu technicznego maszyn, urządzeń rolniczych
7. Dokonuje wpisów w dokumentacji technicznej maszyn i urządzeń rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje wpisów w książce przeglądów technicznych maszyn i urządzeń rolniczych
- wypełnia dokumenty dotyczące przeprowadzonej naprawy maszyn i urządzeń rolniczych
- wypełnia dokumenty dotyczące zgłoszenia usterki podlegającej naprawie gwarancyjnej
8. Przestrzega zasad rachunku ekonomicznego podczas wykonywania napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
- kwalifikuje elementy zużyte do naprawy lub wymiany, uwzględniając koszty
- ustala harmonogram przebiegu napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- sporządza kalkulację kosztów napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- sporządza analizę kosztów napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- oblicza koszty napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
- ocenia opłacalność wykonania regeneracji lub wymiany elementów roboczych maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
9. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi, tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub w tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
10. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia uniwersalne zasady etyki
- wyjaśnia, czym jest zasada (norma, reguła)
- wyjaśnia, czym jest plagiat
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
3. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie zmiany dla rozwoju
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- samodzielnie planuje, realizuje i demonstruje proste działania
4. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- wymienia techniki radzenia sobie ze stresem
- wymienia najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- wskazuje sytuacje wywołujące stres
- wyjaśnia na przykładzie jednego ze swoich zadań zawodowych, sposoby pozytywnego radzenia sobie z emocjami i stresem
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- opisuje umiejętności i kompetencje niezbędne w zawodzie
- wskazuje przykłady podkreślające wartość wiedzy dla osiągnięcia sukcesu zawodowego i postępu cywilizacyjnego
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza sobie cele rozwojowe
- wskazuje możliwą dalszą ścieżkę rozwoju i awansu zawodowego
6. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie komunikacji interpersonalnej
- stosuje różne rodzaje komunikatów informacyjnych
- omawia, jak rozpoznać emocje innych ludzi wyrażone gestem, mimiką, postawą ciała
- wyraża określone emocje i komunikaty, wykorzystując komunikację niewerbalną
- stosuje właściwe formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej
7. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje techniki twórczego rozwiązywania problemu
- przedstawia alternatywne rozwiązania problemu, aby osiągnąć założone cele
- analizuje sposób wykonania czynności w celu uniknięcia wystąpienia niepożądanych zdarzeń
8. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- wykorzystuje opinie i pomysły innych członków zespołu w celu usprawnienia pracy zespołu
- modyfikuje sposób wykonywania czynności, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
- komunikuje się ze współpracownikami
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji