Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
rolno-hodowlana (ROL)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900474
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13418

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
  3. opisuje znaki zakazu, nakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej oraz sygnały alarmowe
  4. reaguje w przypadku zagrożenia pożarowego zgodnie z zasadami ochrony przeciwpożarowej
  5. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania w rolnictwie
  6. opisuje stosowane w rolnictwie rozwiązania ograniczające lub eliminujące emisję zanieczyszczeń do środowiska
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. opisuje zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres odpowiedzialności pracodawcy z tytułu naruszenia przepisów prawa pracy
  2. wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracownika
4. Określa skutki oddziaływania czynników wpływających negatywnie na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje skutki oddziaływania czynników fizycznych w rolnictwie na organizm człowieka
  2. opisuje skutki oddziaływania czynników chemicznych w rolnictwie na organizm człowieka
  3. opisuje skutki oddziaływania czynników biologicznych w rolnictwie na organizm człowieka
  4. opisuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa ergonomiczne zasady organizacji pracy w rolnictwie
  2. organizuje stanowisko pracy w rolnictwie z zachowaniem zasad ergonomii
  3. organizuje stanowisko pracy w rolnictwie z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. określa zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami, maszynami i sprzętem w rolnictwie
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środki ochrony indywidualnej odpowiednie do rodzaju prac w rolnictwie
  2. dobiera środki ochrony zbiorowej odpowiednie do rodzaju prac w rolnictwie
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy rolnictwa w technice rolniczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia czynniki siedliska i zabiegi uprawowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa czynniki klimatyczne i geograficzne siedliska
  2. identyfikuje czynniki wpływające na wartość użytkową gleby
  3. wyjaśnia wpływ czynników klimatycznych na wzrost i rozwój roślin
  4. rozróżnia zabiegi uprawowe stosowane w uprawie poszczególnych gatunków roślin
  5. wyjaśnia wpływ zabiegów uprawowych na strukturę gleby
  6. wyjaśnia wpływ zabiegów uprawowych na rozwój roślin
2. Rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje elementy profilu glebowego
  2. określa wpływ poszczególnych poziomów profilu na żyzność i urodzajność gleby
  3. rozpoznaje rodzaj gleby na podstawie profilu
  4. uzasadnia przydatność poszczególnych rodzajów gleb do uprawy określonych roślin
3. Przewiduje pogodę na podstawie pomiarów czynników atmosferycznych oraz obserwacji zjawisk meteorologicznych, prognoz i map pogody
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje czynniki pogodowe
  2. rozróżnia zjawiska meteorologiczne
  3. interpretuje prognozy i mapy pogody
4. Posługuje się przyrządami meteorologicznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje przyrządy meteorologiczne
  2. określa zasady dokonywania pomiarów meteorologicznych wymaganych do wykonania zabiegów agrotechnicznych
  3. prowadzi pomiary meteorologiczne z wykorzystaniem przyrządów
5. Ocenia wpływ nawozów na glebę i rośliny
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia nawozy organiczne
  2. rozróżnia nawozy mineralne
  3. oblicza zawartość poszczególnych składników w nawozach
  4. wyjaśnia rolę nawożenia organicznego w uprawie roślin
  5. wyjaśnia rolę nawożenia mineralnego w uprawie roślin
  6. wyjaśnia rolę nawożenia naturalnego w uprawie roślin
6. Rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rośliny na podstawie cech morfologicznych w różnych fazach rozwojowych
  2. rozpoznaje nasiona podstawowych gatunków roślin uprawnych
  3. rozpoznaje choroby, szkodniki i chwasty roślin uprawnych
  4. rozróżnia gatunki zwierząt gospodarskich
  5. określa typy użytkowe poszczególnych gatunków zwierząt gospodarskich
7. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera programy komputerowe do wykonania określonego zadania
  2. wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wyszukiwanie informacji
  3. stosuje technologię informacyjną do sporządzania dokumentacji wykorzystywanej w prowadzeniu produkcji rolniczej
8. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych i przyczep
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje obsługę codzienną ciągnika rolniczego i przyczepy
  2. kontroluje sprawność układów i instalacji ciągnika rolniczego i przyczepy
9. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia ogólne zasady dotyczące ruchu ciągników rolniczych po drogach
  2. stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym z udziałem ciągnika rolniczego
  3. stosuje zasady ruchu drogowego określone znakami i sygnałami drogowymi podczas jazdy ciągnikiem rolniczym
  4. wykonuje manewry w ruchu drogowym podczas jazdy ciągnikiem rolniczym
10. Wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje ciągnik rolniczy i przyczepę do jazdy
  2. wykonuje manewry wymagane do uzyskania prawa jazdy kategorii T
  3. przestrzega zasad kierowania ciągnikiem rolniczym
11. Wykonuje czynności kontrolno-obsługowe pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia wpływ stanu technicznego pojazdu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym
  2. określa zakres czynności kontrolno-obsługowych pojazdu samochodowego
  3. interpretuje wskazania przyrządów kontrolno-pomiarowych pojazdów samochodowych
  4. ocenia stan techniczny pojazdu samochodowego
12. Stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia ogólne zasady ruchu drogowego
  2. wyjaśnia zasady postępowania podczas kolizji i wypadku
  3. stosuje zasady udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym w wypadku drogowym
  4. określa i stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu pojazdów samochodowych
  5. stosuje przepisy ruchu drogowego podczas przejazdu przez skrzyżowania
  6. stosuje przepisy ruchu drogowego dotyczące pierwszeństwa przejazdu
  7. stosuje przepisy ruchu drogowego dotyczące włączania się do ruchu
  8. stosuje dopuszczalne prędkości jazdy pojazdów na poszczególnych kategoriach dróg
  9. interpretuje znaczenie znaków drogowych
13. Przestrzega zasad kierowania pojazdami samochodowymi
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kierowania pojazdami w ruchu drogowym
  2. interpretuje znaczenie nadawanych sygnałów drogowych
  3. stosuje zasady bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym
14. Wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdów samochodowych w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje czynności codziennej obsługi pojazdu samochodowego
  2. wyjaśnia przepisy prawa dotyczące rejestracji pojazdu samochodowego i badań technicznych
  3. przygotowuje miejsce pracy kierowcy zgodnie z zasadami ergonomii
  4. prowadzi pojazd samochodowy w różnych warunkach drogowych
15. Korzysta z usług instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  2. wyszukuje informacje udostępniane przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa
  3. opisuje zakres usług oferowanych przez instytucje i organizacje działające na rzecz wsi i rolnictwa w kontekście możliwości ich wykorzystania
16. Charakteryzuje zasady korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje możliwości korzystania ze środków finansowych na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
  2. przygotowuje wnioski w ramach ubiegania się o środki finansowe na rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich
17. Sporządza biznesplan dla gospodarstwa rolnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę biznesplanu
  2. określa założenia niezbędne do opracowania biznesplanu
  3. przygotowuje analizę finansową gospodarstwa
  4. przygotowuje przykładowy biznesplan
18. Optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności rolniczej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje składniki kosztów i przychodów w działalności rolniczej
  2. określa wpływ kosztów i przychodów na wynik finansowy gospodarstwa
  3. określa rodzaje podatków występujących w działalności rolniczej
  4. oblicza podatki w działalności rolniczej
19. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicje i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Dobieranie metod i środków ochrony roślin zgodnie z zasadami integrowanej ochrony roślin

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje przepisy prawa dotyczące środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje wymagania w zakresie obrotu środkami ochrony roślin, ich konfekcjonowania i stosowania oraz w zakresie doradztwa dotyczącego środków ochrony roślin
  2. określa warunki prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania
  3. wskazuje zakres działania Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa w ramach nadzoru nad obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin
  4. określa zagrożenia dla zdrowia ludzi, zwierząt oraz dla środowiska wynikające ze stosowania podrobionych środków ochrony roślin
  5. opisuje metody rozpoznawania podrobionych środków ochrony roślin
  6. określa postępowanie ze środkami przeterminowanymi i niepełnowartościowymi
  7. wskazuje wymagania dotyczące sprawności technicznej sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
  8. dokumentuje zabiegi ochrony roślin oraz przestrzeganie wymagań integrowanej ochrony roślin
  9. określa sposób postępowania w przypadku reklamacji środków ochrony roślin
2. Charakteryzuje środki ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje skład środków ochrony roślin
  2. wskazuje formy użytkowe środków ochrony roślin
  3. wskazuje okres karencji i okres prewencji
  4. opisuje środki ochrony roślin pod względem stwarzania przez nie zagrożeń dla zdrowia człowieka, pszczół i organizmów wodnych
  5. wskazuje podział środków ochrony roślin: A) ze względu na funkcję: roztoczobójcze (akarycydy); bakteriobójcze (bakteriocydy); grzybobójcze (fungicydy); chwastobójcze (herbicydy); owadobójcze (insektycydy); mięczakobójcze (moluskocydy); nicieniobójcze (nematocydy); regulatory wzrostu roślin; odstraszające szkodniki (repelenty); gryzoniobójcze (rodentycydy); przyciągające szkodniki (atraktanty); kretobójcze (talpicydy); wirusobójcze (wirocydy). B) ze względu na sposób oddziaływania na; organizmy szkodliwe: kontaktowe; żołądkowe; inhalacyjne; fungitoksyczne; fungistatyczne; desykujące; inhibitujące wzrost i rozwój. C) ze względu na sposób zachowania się na roślinie: powierzchniowe; wgłębne; systemiczne.
  6. opisuje czynniki warunkujące skuteczne działanie środków ochrony roślin: A) dobór środka ochrony roślin. B) termin przeprowadzenia zabiegu. C) dawka środka ochrony roślin. D) warunki atmosferyczne; łączne stosowanie agrochemikaliów.
3. Stosuje integrowaną ochronę roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby zwalczania i działanie organizmów szkodliwych, w tym: A) organizmów chorobotwórczych, w tym organizmów wytwarzających mykotoksyny. B) chwastów. C) szkodników.
  2. opisuje metody ochrony roślin, w tym agrotechniczną, hodowlaną, mechaniczną, fizyczną, biologiczną, chemiczną oraz kwarantannę roślin
  3. wyjaśnia podstawowe wymagania integrowanej ochrony roślin, integrowanej produkcji i rolnictwa ekologicznego, w tym: A) ograniczanie występowania organizmów szkodliwych przez: właściwy płodozmian i agrotechnikę; stosowanie odmian odpornych i tolerancyjnych oraz materiału siewnego wytworzonego i poddanego ocenie zgodnie z przepisami dotyczącymi nasiennictwa; właściwe nawożenie i nawadnianie; przestrzeganie zasad higieny fitosanitarnej; ochronę i introdukcję organizmów pożytecznych, w szczególności pszczoły miodnej. B) planowanie zabiegów ochrony roślin w oparciu o: monitorowanie organizmów szkodliwych; progi szkodliwości organizmów szkodliwych; programy wspomagania decyzji w ochronie roślin; doradztwo. C) przeciwdziałanie powstawaniu odporności organizmów szkodliwych na środki ochrony roślin.
  4. wyjaśnia zasady dobrej praktyki ochrony roślin
  5. opisuje sposób zwalczania szkodników artykułów rolno-spożywczych
  6. określa sposoby stosowania środków ochrony roślin w zależności od ich formy użytkowej: opryskiwanie; zaprawianie, rozsiewanie, podlewanie, gazowanie; zamgławianie, sublimowanie, zwabianie
  7. opisuje sposoby stosowania środków ochrony roślin do dezynfekcji, dezynsekcji i deratyzacji pomieszczeń i magazynów
  8. przygotowuje opryskiwacz do pracy, w tym: A) sprawdza stan techniczny poszczególnych urządzeń opryskiwacza pod względem ich wpływu na jakość wykonania zabiegu. B) kalibruje opryskiwacz. C) dobiera parametry pracy i reguluje opryskiwacz. D) dobiera rozpylacze
  9. zapobiega znoszeniu cieczy roboczej podczas; zabiegu ochrony roślin oraz skażeniom punktowym środkami ochrony roślin
  10. określa sposoby informowania o planowanych zabiegach z użyciem sprzętu agrolotniczego
  11. potwierdza sprawność techniczną sprzętu przeznaczonego do stosowania środków ochrony roślin
  12. stosuje opryskiwacz ciągnikowy polowy i sadowniczy zgodnie z przepisami prawa
4. Charakteryzuje wpływ środków ochrony roślin na środowisko
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposób oddziaływania środków ochrony roślin na organizmy pożyteczne, w szczególności na pszczołę miodną - wskazuje sposoby ograniczania ryzyka
  2. opisuje zmiany zachodzące w środowisku na skutek stosowania środków ochrony roślin i sposoby ograniczania tych zmian
  3. opisuje środki ochrony środowiska wodnego i wody pitnej, w tym: A) zasady doboru środków ochrony roślin pod względem ich wpływu na środowisko wodne i wodę pitną. B) efektywne techniki stosowania środków ochrony roślin zapobiegające skażeniu wody. C) stosowanie środków ochrony roślin w strefach ochronnych ujęć wody oraz na terenie uzdrowisk. D) postępowanie ze środkami ochrony roślin i opróżnionymi opakowaniami po środkach ochrony roślin oraz pozostałościami cieczy użytkowej po zabiegu ochrony roślin.
  4. opisuje postępowanie z opryskiwaczem przed zabiegiem i po zabiegu ochrony roślin wykonywanym z użyciem środków ochrony roślin
5. Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas sprzedaży i stosowania środków ochrony roślin
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia dla zdrowia człowieka podczas obrotu środkami ochrony roślin oraz ich konfekcjonowania i stosowania
  2. opisuje drogi wchłaniania środków ochrony roślin do organizmu: doustną, skórną, oddechową i przez błonę śluzową
  3. opisuje środki ochrony indywidualnej i zasady ich użycia
  4. określa prawidłowe przechowywanie, pakowanie i transport środków ochrony roślin
  5. opisuje zasady profilaktyki, w tym: A) badania lekarskie. B) wyposażenie apteczki pierwszej pomocy. C) informacje o najbliższym podmiocie leczniczym oraz numerach telefonów do ośrodków toksykologicznych.
  6. wskazuje objawy zatrucia środkami ochrony roślin oraz opisuje pierwszą pomoc przy zatruciach tymi środkami lub w razie wystąpienia innych nagłych wypadków
  7. charakteryzuje przepisy przeciwpożarowe i zasady postępowania w czasie pożaru, w tym: przyczyny i rodzaje zagrożeń; drogi pożarowe
  8. określa postępowanie w przypadku rozlania lub rozsypania środków ochrony roślin
  9. opisuje zasady ochrony pracy kobiet i ochrony pracy młodocianych

4. Podstawy techniki rolniczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje rysunków
  2. rozróżnia linie rysunkowe
  3. rozpoznaje dodatkowe oznaczenia na rysunkach technicznych
  4. określa zasady wymiarowania
  5. wymiaruje elementy na rysunkach technicznych
  6. odczytuje informacje podane na rysunkach technicznych
2. Sporządza szkice części maszyn
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje rzutowanie prostokątne
  2. wykonuje rzutowanie aksonometryczne
  3. przedstawia przedmioty za pomocą widoków, przekrojów, półwidoku i półprzekroju
3. Sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje rysunki elementów z wykorzystaniem oprogramowania CAD (Computer Aided Design)
  2. wykonuje rysunki wykonawcze z wykorzystaniem oprogramowania CAD
4. Rozróżnia części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zespoły i części maszyn i urządzeń
  2. wskazuje zespoły i części do przenoszenia napędu
  3. określa zasady łączenia części w zespoły
  4. określa zastosowanie poszczególnych części maszyn i urządzeń
5. Rozróżnia rodzaje połączeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje połączenia nierozłączne
  2. rozpoznaje połączenia rozłączne
  3. dobiera rodzaj połączenia do elementów metalowych
  4. dobiera połączenia do łączonych elementów niemetalowych
6. Przestrzega zasad tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa odchyłki graniczne
  2. określa luz graniczny
  3. oblicza tolerancje wymiaru
  4. przelicza odchyłki wymiaru
7. Rozróżnia materiały konstrukcyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. określa właściwości metali i stopów
  2. określa właściwości materiałów niemetalowych
  3. opisuje stopy metali
8. Rozróżnia materiały eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. określa właściwości paliw
  2. określa właściwości środków smarnych
  3. określa właściwości płynów eksploatacyjnych
  4. dobiera materiały eksploatacyjne do sprzętu technicznego stosowanego w rolnictwie
9. Dobiera sposoby transportu i składowania materiałów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje dźwignice stosowane w transporcie wewnętrznym
  2. rozpoznaje wózki transportowe stosowane w rolnictwie
  3. rozróżnia przenośniki stosowane w rolnictwie
  4. dobiera środki transportu do rodzaju transportowanych materiałów
  5. dobiera sposoby składowania materiałów
10. Rozpoznaje rodzaje korozji i sposoby ochrony przed korozją
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przyczyny powstawania korozji
  2. rozpoznaje rodzaje korozji
  3. wskazuje sposoby konserwacji materiałów niemetalowych
  4. wskazuje sposoby konserwacji materiałów metalowych
  5. określa powłoki ochronne
  6. dobiera sposoby konserwacji części maszyn
  7. dobiera techniki do nakładania powłok ochronnych
11. Określa techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje operacje obróbki plastycznej
  2. dobiera technologie obróbki cieplnej do wymagań konstrukcyjnych elementów
  3. rozróżnia czynności obróbki ręcznej
  4. rozróżnia czynności obróbki maszynowej, wiórowej i bezwiórowej
12. Rozróżnia urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje przyrządy traserskie
  2. rozpoznaje narzędzia do obróbki ręcznej
  3. rozpoznaje obrabiarki do obróbki maszynowej
13. Rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zastosowanie wzorców miar
  2. rozpoznaje przyrządy pomiarowe
  3. wskazuje zastosowanie przyrządów pomiarowych
14. Wykonuje pomiary warsztatowe
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposoby wykonania pomiarów warsztatowych
  2. dobiera metodę pomiaru w zależności od rodzaju i wielkości mierzonego przedmiotu
  3. wykonuje pomiary wielkości liniowych i kątowych
  4. interpretuje wyniki pomiarów
15. Określa zasady działania maszyn: rozróżnia przekładnie i mechanizmy w maszynach; rozróżnia silniki wykorzystywane w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasadę działania przekładni cięgnowych i bezcięgnowych
  2. wyjaśnia zasadę działania silników spalinowych i elektrycznych
  3. wyjaśnia zasadę działania mechanizmów przeniesienia napędu
16. Posługuje się pojęciami z dziedziny elektrotechniki i elektroniki
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zjawisko prądu elektrycznego
  2. określa rodzaje prądu elektrycznego
  3. określa wielkości elektryczne prądu
17. Opisuje zjawiska związane z prądem stałym i zmiennym
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje obwodów elektrycznych
  2. opisuje właściwości elektryczne i magnetyczne materiałów
  3. opisuje właściwości prądu stałego
  4. opisuje właściwości prądu zmiennego
18. Określa elementy oraz układy elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy elektryczne
  2. rozróżnia układy elektryczne
19. Wykonuje montaż elementów i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do montażu elementów i urządzeń elektrycznych
  2. montuje elementy elektryczne
20. Dobiera metody i przyrządy do pomiaru parametrów układów elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa metody pomiaru parametrów elektrycznych
  2. wykonuje pomiary parametrów elektrycznych
  3. wykonuje pomiary układów elektrycznych
21. Wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera przyrządy traserskie
  2. trasuje elementy
  3. dobiera narzędzia do obróbki ręcznej
22. Wykonuje prace z zakresu obróbki mechanicznej
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera obrabiarki do rodzaju wykonywanych prac
  2. dobiera oprzyrządowanie do obrabiarek skrawających
  3. montuje elementy poddane obróbce w uchwytach
  4. wykonuje obróbkę skrawaniem
23. Posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi oraz przestrzega norm w tym zakresie
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje dane techniczne i informacje z instrukcji obsługi
  2. składa zamówienie na podstawie katalogów części
  3. dobiera materiały eksploatacyjne z zachowaniem obowiązujących norm

5. Użytkowanie pojazdów stosowanych w rolnictwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia środki transportu stosowane w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia cechy transportu rolniczego
  2. rozróżnia środki transportowe stosowane w rolnictwie
  3. klasyfikuje środki transportowe stosowane w rolnictwie
  4. identyfikuje elementy konstrukcyjne środków transportowych stosowanych w rolnictwie
2. Charakteryzuje mechanizmy, zespoły i układy pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia poszczególne układy w ciągnikach rolniczych
  2. rozróżnia poszczególne układy w pojazdach samochodowych stosowanych w rolnictwie
  3. rozróżnia poszczególne układy w przyczepach stosowanych w rolnictwie
3. Rozróżnia rodzaje silników stosowanych w pojazdach rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje różnice między różnymi typami silników spalinowych
  2. identyfikuje elementy budowy silników spalinowych
  3. wyjaśnia działanie poszczególnych układów silników spalinowych
4. Przeprowadza przeglądy techniczne ciągników i pojazdów samochodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres przeglądów technicznych ciągników
  2. określa zakres obsługi technicznej pojazdów samochodowych
  3. wykonuje przegląd techniczny ciągnika rolniczego
  4. wykonuje przegląd techniczny pojazdu samochodowego
  5. wykonuje przegląd techniczny przyczepy stosowanej w rolnictwie
5. Wykonuje prace związane z konserwacją pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki konserwacyjne
  2. dobiera środki konserwacyjne do pojazdów stosowanych w rolnictwie
  3. myje pojazdy
  4. dobiera sprzęt do wykonania konserwacji pojazdów
  5. wykonuje konserwację ciągnika rolniczego, pojazdu samochodowego i przyczepy rolniczej
6. Dobiera materiały eksploatacyjne do pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera materiały eksploatacyjne do ciągników rolniczych
  2. dobiera materiały eksploatacyjne do pojazdów samochodowych
  3. dobiera materiały eksploatacyjne do przyczep rolniczych
7. Dobiera pojazdy do wykonywania prac w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje ciągniki rolnicze
  2. określa wymagania dotyczące pojazdów stosowanych w transporcie rolniczym
  3. dobiera środki transportu do rodzaju i właściwości transportowanych materiałów
8. Sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje koszty eksploatacji pojazdów rolniczych
  2. oblicza poszczególne składniki kosztów eksploatacji pojazdów rolniczych
  3. ustala normy zużycia paliw do wykonania poszczególnych rodzajów prac
  4. sporządza kalkulację kosztów eksploatacji pojazdów rolniczych

6. Użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
  2. opisuje budowę maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  3. wyjaśnia zasadę działania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  4. określa zasady łączenia maszyn i narzędzi w agregaty złożone
2. Dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do wykonywania prac w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera maszyny i narzędzia do optymalnego wykorzystania mocy ciągnika
  2. dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia do prac polowych
  3. dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia do stosowania w produkcji zwierzęcej
3. Dobiera parametry pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala parametry robocze maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych wykonywanego zabiegu
  2. wykonuje regulacje maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi
4. Wykonuje agregatowanie maszyn i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje korzyści z pracy agregatów złożonych
  2. dobiera narzędzia i maszyny do agregatów prostych
  3. dobiera narzędzia i maszyny do agregatów złożonych
  4. wykonuje agregatowanie ciągnika z maszynami i narzędziami
5. Wykonuje prace w gospodarstwie rolnym agregatami ciągnikowymi i urządzeniami technicznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposób ruchu i prowadzenia agregatu do poszczególnych prac polowych
  2. wykonuje prace polowe z wykorzystaniem agregatów ciągnikowo-maszynowych
  3. wykonuje prace maszynami samojezdnymi
  4. wykonuje prace z wykorzystaniem maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji zwierzęcej
6. Wykonuje prace konserwacyjne maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki konserwacyjne do sprzętu rolniczego
  2. myje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
  3. dobiera środki konserwacyjne do maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  4. dobiera sprzęt do wykonania konserwacji maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  5. wykonuje konserwację maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
7. Sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i narzędzi i rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje koszty użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  2. oblicza koszty użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych
  3. oblicza koszty wykonania usługi sprzętem rolniczym
8. Dobiera parametry pracy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala parametry robocze maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych odpowiednio do wymagań agrotechnicznych wykonywanego zabiegu
  2. wykonuje regulacje maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych zgodnie z wymaganiami agrotechnicznymi
9. Sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje koszty użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  2. oblicza koszty użytkowania maszyn i urządzeń rolniczych
  3. oblicza koszty wykonania usługi sprzętem rolniczym

7. Obsługa techniczna i naprawa pojazdów stosowanych w rolnictwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją techniczną pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala na podstawie dokumentacji technicznej pojazdów zakres obsługi i napraw pojazdów
  2. określa rodzaje przeglądów technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
2. Ocenia stan techniczny pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje zużycia części i podzespołów pojazdów stosowanych w rolnictwie
  2. określa przyczyny powstawania uszkodzeń pojazdów stosowanych w rolnictwie
  3. ocenia stan techniczny części i podzespołów ciągników rolniczych
  4. ocenia stan techniczny części i podzespołów pojazdów samochodowych stosowanych w rolnictwie
  5. ocenia stan techniczny części i podzespołów przyczep stosowanych w rolnictwie
3. Przygotowuje pojazdy stosowane w rolnictwie do naprawy
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady mycia pojazdów przed naprawą
  2. określa zasady zabezpieczania pojazdów stosowanych w rolnictwie podczas napraw
  3. wykonuje mycie wstępne pojazdu przed naprawą
  4. zabezpiecza pojazdy przed samoczynnym przemieszczaniem podczas napraw
  5. wypełnia dokumentację naprawy pojazdu
4. Dobiera narzędzia do naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do demontażu pojazdów stosowanych w rolnictwie
  2. dobiera przyrządy specjalistyczne do naprawy pojazdów odpowiednio do technologii naprawy
  3. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do montażu pojazdów stosowanych w rolnictwie
5. Wykonuje naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
  2. określa zasady demontażu części i zespołów pojazdów rolniczych
  3. wykonuje demontaż pojazdów stosowanych w rolnictwie na części i podzespoły
  4. wykonuje naprawy silników spalinowych
  5. wykonuje naprawy układów napędowych pojazdów
  6. wykonuje naprawy układów sterowania pojazdów
  7. dobiera części do wykonania naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
  8. wykonuje montaż podzespołów i części do pojazdów stosowanych w rolnictwie
6. Wykonuje ocenę stanu technicznego pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje pojazdy stosowane w rolnictwie do badań technicznych
  2. dobiera przyrządy diagnostyczne do badań technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
  3. przeprowadza ocenę stanu technicznego pojazdów stosowanych w rolnictwie
7. Posługuje się oprogramowaniem komputerowym podczas eksploatacji ciągników i pojazdów samochodowych stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje usterki w pracy silników pojazdów, posługując się przyrządami do badania systemów OBDII (On-Board Diagnostic level 2.)
  2. identyfikuje usterki zespołów pojazdów rolniczych, posługując się komputerowymi zestawami diagnostycznymi
  3. oblicza koszty obsługi i napraw pojazdów, posługując się oprogramowaniem komputerowym
8. Dokonuje wpisów w dokumentacji technicznej pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje wpisów w książce przeglądów technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
  2. wypełnia dokumenty dotyczące przeprowadzonej naprawy
  3. wypełnia dokumenty dotyczące zgłoszenia usterki podlegającej naprawie gwarancyjnej
9. Przestrzega zasad rachunku ekonomicznego podczas wykonywania napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie: A) wyjaśnia zasady oceny opłacalności wykonania regeneracji lub wymiany poszczególnych elementów roboczych. B) wykazuje korzyści z planowania przebiegu napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. kwalifikuje elementy zużyte do naprawy lub wymiany, uwzględniając koszty ekonomiczne
  2. ustala harmonogram napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
  3. sporządza kalkulację kosztów napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
  4. sporządza analizę kosztów napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
  5. oblicza koszty napraw pojazdów stosowanych w rolnictwie
  6. oblicza opłacalność wykonania regeneracji lub wymiany elementów roboczych pojazdów

8. Obsługa techniczna i naprawa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyszukuje informacje w instrukcjach maszyn i urządzeń dotyczące obsługi technicznej maszyn i urządzeń rolniczych
  2. wyszukuje informacje w instrukcjach maszyn i urządzeń dotyczące wykonania napraw maszyn i urządzeń rolniczych
2. Ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje zużycia części i podzespołów maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  2. określa przyczyny powstawania uszkodzeń części maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  3. ocenia stan techniczny części i podzespołów roboczych maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
3. Przygotowuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do naprawy
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera preparaty do mycia maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  2. myje i czyści maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
  3. zabezpiecza maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze przed samoczynnym przemieszczaniem podczas napraw
4. Dobiera narzędzia do naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera przyrządy i urządzenia specjalistyczne do demontażu maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  2. dobiera przyrządy i urządzenia specjalistyczne do montażu maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  3. dobiera narzędzia warsztatowe do napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
5. Wykonuje naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  2. wykonuje demontaż maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych na podzespoły i części
  3. dobiera części do wykonania naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  4. rozróżnia sposoby regeneracji części maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  5. wykonuje montaż podzespołów i części do maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
6. Wykonuje ocenę stanu technicznego maszyn i urządzeń rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje maszyny i urządzenia rolnicze do badań technicznych
  2. dobiera przyrządy diagnostyczne do wykonania badań technicznych maszyn, urządzeń rolniczych
  3. przeprowadza badanie stanu technicznego maszyn, urządzeń rolniczych
7. Dokonuje wpisów w dokumentacji technicznej maszyn i urządzeń rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje wpisów w książce przeglądów technicznych maszyn i urządzeń rolniczych
  2. wypełnia dokumenty dotyczące przeprowadzonej naprawy maszyn i urządzeń rolniczych
  3. wypełnia dokumenty dotyczące zgłoszenia usterki podlegającej naprawie gwarancyjnej
8. Przestrzega zasad rachunku ekonomicznego podczas wykonywania napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. kwalifikuje elementy zużyte do naprawy lub wymiany, uwzględniając koszty
  2. ustala harmonogram przebiegu napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  3. sporządza kalkulację kosztów napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  4. sporządza analizę kosztów napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  5. oblicza koszty napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
  6. ocenia opłacalność wykonania regeneracji lub wymiany elementów roboczych maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych

9. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

10. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia uniwersalne zasady etyki
  2. wyjaśnia, czym jest zasada (norma, reguła)
  3. wyjaśnia, czym jest plagiat
  4. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania
  5. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  6. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. określa czas realizacji zadań
  2. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  3. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  4. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
3. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia znaczenie zmiany dla rozwoju
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. samodzielnie planuje, realizuje i demonstruje proste działania
4. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia techniki radzenia sobie ze stresem
  2. wymienia najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  3. wskazuje sytuacje wywołujące stres
  4. wyjaśnia na przykładzie jednego ze swoich zadań zawodowych, sposoby pozytywnego radzenia sobie z emocjami i stresem
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje umiejętności i kompetencje niezbędne w zawodzie
  2. wskazuje przykłady podkreślające wartość wiedzy dla osiągnięcia sukcesu zawodowego i postępu cywilizacyjnego
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza sobie cele rozwojowe
  5. wskazuje możliwą dalszą ścieżkę rozwoju i awansu zawodowego
6. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie komunikacji interpersonalnej
  2. stosuje różne rodzaje komunikatów informacyjnych
  3. omawia, jak rozpoznać emocje innych ludzi wyrażone gestem, mimiką, postawą ciała
  4. wyraża określone emocje i komunikaty, wykorzystując komunikację niewerbalną
  5. stosuje właściwe formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej
7. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje techniki twórczego rozwiązywania problemu
  2. przedstawia alternatywne rozwiązania problemu, aby osiągnąć założone cele
  3. analizuje sposób wykonania czynności w celu uniknięcia wystąpienia niepożądanych zdarzeń
8. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. wykorzystuje opinie i pomysły innych członków zespołu w celu usprawnienia pracy zespołu
  2. modyfikuje sposób wykonywania czynności, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
  3. komunikuje się ze współpracownikami

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH