Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
spedycyjno-logistyczna (SPL)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900490
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13434

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy
  2. wskazuje sposoby zapobiegania narażeniu na czynniki szkodliwe w środowisku pracy
  3. rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
  4. określa sposoby przeciwdziałania zagrożeniom dla zdrowia człowieka w miejscu pracy
  5. wymienia objawy typowych chorób zawodowych wynikających z oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka w środowisku pracy
2. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia znaki informacyjne związane z przepisami ochrony przeciwpożarowej
  2. podejmuje działania w przypadku zagrożenia pożarowego zgodnie z instrukcją przeciwpożarową
  3. stosuje podręczny sprzęt oraz środki gaśnicze zgodnie z zasadami ochrony przeciwpożarowej
  4. stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas obsługi ładunków
  5. objaśnia zasady bezpieczeństwa na stanowisku pracy przy obsłudze ładunków
  6. stosuje zasady recyklingu zużytych części urządzeń i wyposażenia stosowanego na stanowisku pracy
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, przeciwporażeniowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje stanowisko pracy zgodnie z zasadami ergonomii
  2. przygotowuje stanowisko pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska oraz ochrony przeciwpożarowej
  3. identyfikuje zagrożenia wynikające z niewłaściwego wykorzystywania urządzeń w procesie pracy portów i terminali
4. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje środki ochrony indywidualnej stosowane na stanowisku pracy
  2. opisuje środki ochrony zbiorowej stosowane w zakładzie pracy
  3. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas pracy
  4. używa środków ochrony indywidualnej podczas pracy
  5. przestrzega zasad użytkowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas pracy
5. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy eksploatacji portów i terminali

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowymi pojęciami dotyczącymi transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia związane z transportem, np. podatność transportowa, proces przewozowy, energochłonność transportu, rynek transportowy
  2. opisuje transport i jego podział
  3. opisuje proces transportowy i jego elementy
  4. opisuje system transportowy i jego elementy
2. Charakteryzuje środki transportu do przewozu osób i ładunków w poszczególnych gałęziach transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaje środków transportu poszczególnych gałęzi transportu
  2. identyfikuje wyposażenie poszczególnych środków transportu
  3. rozróżnia środki transportu do przewozu osób i ładunków w poszczególnych gałęziach transportu
3. Charakteryzuje infrastrukturę transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje infrastrukturę liniową i punktową poszczególnych gałęzi transportu
  2. wskazuje cechy charakterystyczne infrastruktury liniowej i punktowej poszczególnych gałęzi transportu
  3. rozpoznaje elementy infrastruktury transportu
4. Charakteryzuje porty i terminale
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje porty i terminale
  2. określa funkcje i zadania portów i terminali
  3. określa infrastrukturę, suprastrukturę portów i terminali
  4. rozróżnia elementy infrastruktury i suprastruktury portów i terminali
  5. rozpoznaje elementy wyposażenia w zależności od rodzaju lub typu portu i terminalu
  6. opisuje drogi i ciągi komunikacyjne pod względem ich przydatności do określonych usług świadczonych w portach i terminalach
  7. określa funkcjonalność infrastruktury wewnętrznej portów i terminali
5. Charakteryzuje rodzaje usług w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje usług w portach i terminalach
  2. określa podmioty świadczące usługi w portach i terminalach
  3. opisuje technologię usług w portach i terminalach
  4. określa zadania i obowiązki wykonywane przy obsłudze podróżnych
  5. oblicza czas realizacji usług w portach i terminalach
6. Stosuje zasady ekonomiki eksploatacji portów i terminali
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia zapotrzebowanie na usługi związane z obsługą podróżnych na podstawie analizy popytu i podaży
  2. rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw zajmujących się eksploatacją portów i terminali
  3. wskazuje źródła kosztów związanych z realizacją usług w portach i terminalach
  4. rozróżnia elementy kosztów usług w portach i terminalach
7. Charakteryzuje systemy zarządzania portami i terminalami
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady organizacji pracy w portach i terminalach
  2. rozróżnia rodzaje systemów zarządzania stosowanych w portach i terminalach
  3. wyjaśnia zasady obsługi systemów zarządzania stosowanych w portach i terminalach
  4. objaśnia funkcje zintegrowanego systemu informatycznego stosowanego w organizacji pracy portów i terminali
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Organizowanie obsługi ładunków w portach i terminalach

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje wyposażenie portów i terminali przeznaczonych do obsługi ładunków
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje wyposażenie techniczne portów i terminali w zależności od rodzaju wykonywanych usług
  2. określa wyposażenie techniczne specjalistycznych terminali przeładunkowych
  3. wskazuje możliwości wykorzystania potencjału technicznego portów i terminali
  4. dobiera wyposażenie w zależności od rodzaju i typu portu i terminalu
2. Charakteryzuje środki transportu bliskiego i transportu dalekiego oraz określa ich przeznaczenie
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje urządzenia stosowane w transporcie bliskim w portach i terminalach
  2. określa zadania, funkcje i przeznaczenie środków transportu bliskiego
  3. określa zastosowanie urządzeń transportu bliskiego
  4. klasyfikuje środki transportu zewnętrznego
  5. identyfikuje środki transportu zewnętrznego
  6. opisuje budowę środków transportu poszczególnych gałęzi transportu
  7. określa przeznaczenie środków transportu dalekiego
  8. dobiera środki transportu dalekiego w zależności od rodzaju nadanego ładunku
3. Charakteryzuje ładunki transportowe
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie ładunku transportowego
  2. rozróżnia rodzaje podatności transportowej
  3. rozróżnia ładunki transportowe
  4. określa właściwości ładunków, w tym ponadnormatywnych, niebezpiecznych, łatwo psujących się
4. Stosuje zasady racjonalnej gospodarki opakowaniami
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje opakowania według różnych kryteriów
  2. określa funkcje opakowań
  3. rozróżnia rodzaje opakowań
  4. interpretuje normy prawa regulujące gospodarkę opakowaniami
  5. określa wymagania techniczne stawiane opakowaniom
  6. dobiera opakowanie zgodnie z funkcją i przeznaczeniem
5. Charakteryzuje magazyny i procesy magazynowe
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje budowle magazynowe oraz ich wyposażenie
  2. rozpoznaje funkcje i rodzaje magazynów
  3. rozpoznaje układy technologiczne magazynów
  4. wskazuje strefy magazynowe
  5. opisuje czynności składające się na procesy magazynowe
6. Składuje i magazynuje ładunki
Kryteria weryfikacji:
  1. interpretuje przepisy dotyczące magazynowania
  2. wskazuje przepisy prawa dotyczące magazynowania ładunków
  3. planuje działania związane z magazynowaniem
  4. wyjaśnia zasady rozmieszczania towarów w strefie magazynowej
  5. określa czynniki wpływające na zagospodarowanie stref magazynowych
  6. przestrzega zasad eksploatacji regałów niskiego i wysokiego składowania
  7. oblicza powierzchnię magazynową
  8. dobiera miejsca składowania i magazynowania ładunków
  9. rozróżnia rodzaje inwentaryzacji
  10. stosuje metody i zasady inwentaryzacji
  11. analizuje straty w procesach przemieszczania i przechowywania ładunków
7. Przygotowuje ładunki do przewozu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady formowania jednostek transportowych
  2. przestrzega zasad przygotowania ładunków do przewozu
  3. stosuje zasady formowania paletowych, pakietowych i kontenerowych jednostek transportowych
  4. oblicza parametry jednostki ładunkowej
  5. formuje paletowe i pakietowe jednostki ładunkowe
  6. formuje ładunki i jednostki ładunkowe w kontenerach
  7. ocenia poprawność sformowania jednostki ładunkowej
  8. dobiera opakowanie do rodzaju ładunku, potrzeb klienta i właściwości środków transportu
  9. stosuje opakowania transportowe
8. Stosuje oznakowanie ładunków, jednostek ładunkowych i środków transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad znakowania ładunków, jednostek ładunkowych i środków transportu
  2. rozróżnia znaki manipulacyjne, informacyjne, w tym znaki niebezpieczeństwa
  3. dobiera oznakowanie środków transportu do przewozu materiałów niebezpiecznych, żywych zwierząt i ładunków ponadgabarytowych
  4. dobiera znaki adekwatnie do oznaczenia ładunku, jednostki ładunkowej i środka transportu
  5. umieszcza odpowiednie oznaczenia na ładunkach i opakowaniach transportowych
  6. odczytuje informacje zamieszczone na środkach transportu
9. Planuje rozmieszczenie i zabezpieczanie ładunków i jednostek ładunkowych w środkach transportu
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przepisy prawa dotyczące rozmieszczania i zabezpieczania ładunków w środkach transportu
  2. dobiera sposoby rozmieszczania ładunków w środkach transportu
  3. stosuje zasady rozmieszczania ładunków w środkach transportu
  4. rozróżnia rodzaje środków służących do zabezpieczania jednostek ładunkowych
  5. rozróżnia metody i techniki zabezpieczenia ładunków w środkach transportu
  6. stosuje zasady doboru zabezpieczenia ładunków w środkach transportu, w tym niebezpiecznych, ponadnormatywnych i żywych zwierząt
  7. stosuje zasady doboru zabezpieczenia jednostek ładunkowych w środkach transportu
10. Wykonuje czynności związane z załadunkiem, przeładunkiem i wyładunkiem towarów w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje przepisy prawa dotyczące składowania, przeładunku i przewozu ładunków
  2. opisuje czynności związane z załadunkiem, przeładunkiem i wyładunkiem towarów w portach i terminalach
  3. określa zakres czynności związanych z przeładunkiem towarów, w tym niebezpiecznych, ponadnormatywnych i żywych zwierząt
  4. rozróżnia technologie załadunkowe i wyładunkowe towarów
  5. planuje proces przeładunku towarów, w tym niebezpiecznych, ponadnormatywnych i żywych zwierząt
  6. dobiera środki transportu wewnętrznego i zewnętrznego adekwatnie do wykonania załadunku, przeładunku lub wyładunku towarów
  7. sporządza harmonogram prac związanych z załadunkiem, przeładunkiem i wyładunkiem towarów
  8. organizuje obsługę samochodów, wagonów kolejowych, statków morskich, żeglugi śródlądowej oraz statków powietrznych w portach i terminalach
  9. wykorzystuje technologie załadunkowe, przeładunkowe i wyładunkowe
11. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia systemy informatyczne stosowane do organizacji pracy w portach i terminalach
  2. wskazuje urządzenia służące do identyfikacji ładunków
  3. wskazuje specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w pracach przeładunkowo-magazynowych
  4. określa magazynowe systemy informatyczne
  5. stosuje oprogramowanie wspomagające gospodarkę magazynową
  6. stosuje urządzenia do automatycznej identyfikacji ładunków
12. Posługuje się środkami łączności przewodowej i bezprzewodowej w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia typowe środki łączności przewodowej i bezprzewodowej stosowane w portach i terminalach
  2. dobiera środki łączności niezbędne dla realizacji działań operacyjnych portów i terminali
  3. posługuje się środkami łączności podczas obsługi środków transportu w portach i terminalach

4. Prowadzenie dokumentacji w portach i terminalach

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega przepisów prawa dotyczących transportu ładunków oraz przechowywania i składowania towarów
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa dotyczące transportu ładunków w ruchu krajowym i międzynarodowym
  2. stosuje przepisy krajowe i międzynarodowe związane z transportem ładunków, w tym niebezpiecznych, ponadnormatywnych i żywych zwierząt
  3. wymienia przepisy prawa dotyczące przechowywania oraz składowania towarów w portach i terminalach
  4. stosuje przepisy prawa związane z przechowywaniem oraz składowaniem towarów, w tym towarów niebezpiecznych i żywych zwierząt
  5. identyfikuje warunki sprzedaży określone w międzynarodowych regułach handlu, np. loco, franco, FOB (Free on Board)
2. Charakteryzuje wspólną odpowiedzialność materialną i osobistą za powierzone mienie
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przepisy prawa dotyczące wspólnej odpowiedzialności materialnej i osobistej za powierzone mienie
  2. rozróżnia wspólną odpowiedzialność materialną i osobistą za powierzone mienie
  3. określa rodzaje szkód ładunkowych
  4. określa stopień uszkodzenia i ubytku ładunku
  5. opisuje zasady dochodzenia roszczeń
  6. wskazuje przepisy dotyczące dochodzenia roszczeń dotyczących utraty lub zaginięcia ładunku
  7. rozpatruje reklamacje zgodnie z trybem określonym w przepisach prawa i umowie dotyczącej obsługi ładunków w portach i terminalach
3. Prowadzi dokumentację związaną z obsługą ładunków w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. określa obieg dokumentów w portach i terminalach
  2. klasyfikuje dokumenty magazynowe związane z obsługą ładunków w portach i terminalach
  3. wyjaśnia zakres zastosowania poszczególnych dokumentów magazynowych
  4. odczytuje informacje zawarte w dokumentach związanych z przyjęciem i wydaniem ładunków
  5. posługuje się dokumentami związanymi z obsługą ładunków
  6. oblicza cenę sprzedaży usług realizowanych w portach i terminalach
  7. sporządza dokumenty o charakterze rozliczeniowym, np. fakturę
  8. rozróżnia dokumenty przewozowe poszczególnych gałęzi transportu
  9. sporządza dokumenty magazynowe, przewozowe, rozliczeniowe i ubezpieczeniowe
  10. prowadzi korespondencję handlową z kontrahentami
  11. wskazuje komórki odpowiedzialne za dokumentację związaną z obsługą ładunków w portach i terminalach
4. Oblicza koszty przeładunku i magazynowania towarów
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia elementy wpływające na koszt przeładunku i magazynowania towarów
  2. określa koszty eksploatacji urządzeń transportu bliskiego
  3. oblicza koszty funkcjonowania portów i terminali
  4. oblicza koszty magazynowania i przechowywania oraz zatrudnienia pracowników magazynowych
  5. oblicza koszty załadunku, rozładunku i przeładunku towarów w portach i terminalach
  6. oblicza łączne koszty realizacji usług w portach i terminalach związanych z obsługą ładunków, korzystaniem z infrastruktury oraz wykonywaniem usług dodatkowych
5. Stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie dokumentacji w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje arkusz kalkulacyjny do obliczania kosztów usług
  2. stosuje oprogramowanie do obsługi gospodarki magazynowej i sprzedaży usług w zakresie sporządzania dokumentów
  3. stosuje edytor tekstu do sporządzania korespondencji z kontrahentami

5. Organizowanie obsługi środków transportu bliskiego w portach i terminalach

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega przepisów prawa dotyczących obsługi urządzeń przeładunkowych i magazynowych w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje przepisy prawa dotyczące eksploatacji urządzeń przeładunkowych
  2. wymienia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej obsługi urządzeń przeładunkowych i magazynowych
  3. stosuje dokumentację techniczną dotyczącą obsługi urządzeń przeładunkowych i magazynowych
  4. prowadzi dokumentację eksploatacyjną urządzeń transportu bliskiego
  5. wskazuje przepisy prawa dotyczące obsługi urządzeń przeładunkowych i magazynowych
  6. stosuje przepisy prawa dotyczące obsługi urządzeń przeładunkowych i magazynowych w portach i terminalach
2. Organizuje prace przeładunkowe w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera urządzenia do prac przeładunkowych towarów w portach i terminalach
  2. dobiera urządzenia do obsługi jednostek ładunkowych w portach i terminalach
  3. planuje systemy transportu ładunków w portach i terminalach
  4. planuje prace przeładunkowe w portach i terminalach z wykorzystaniem urządzeń transportu bliskiego
3. Organizuje obsługę techniczną środków transportu bliskiego w portach i terminalach
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wymagania techniczne będące podstawą dopuszczenia środków transportu bliskiego do ruchu
  2. określa terminy przeglądów bieżących i okresowych urządzeń transportu bliskiego stosowanych w portach i terminalach
  3. rozpoznaje stopień zużycia oraz rodzaj uszkodzenia elementów i mechanizmów w urządzeniach transportu bliskiego
  4. określa czynności z zakresu obsługi codziennej oraz przeglądów bieżących i okresowych urządzeń transportu bliskiego
  5. stosuje zasady gospodarki remontowej środków transportu bliskiego
  6. opisuje budowę i zasady działania urządzeń transportu bliskiego
  7. wyjaśnia zasady eksploatacji urządzeń transportu bliskiego i obiektów technicznych w portach i terminalach

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – wg wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  3. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje dane osobowe zgodnie z przepisami prawa
  2. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania, przesyłania i przechowywania danych osobowych
  3. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  4. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  5. przedstawia konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
3. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia znaczenie zmiany dla rozwoju człowieka
  2. wymienia przykłady zachowań hamujących wprowadzenie zmiany
  3. ocenia skutki wprowadzenia zmiany
  4. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  5. dokonuje samooceny
4. Planuje działania i zarządza czasem
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje techniki organizacji czasu pracy
  2. sporządza harmonogram działań
  3. szacuje czas i budżet wykonania zadania
  4. określa środki i narzędzia potrzebne do realizacji zadania
  5. planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
  6. realizuje zadania w wyznaczonym czasie
  7. dokonuje analizy i oceny podejmowanych działań
5. Przewiduje skutki podejmowanych działań
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje rezultaty wykonanych działań
  2. przewiduje skutki niewłaściwych działań wykonanych na stanowisku pracy
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  2. opisuje wpływ stresu na organizmu człowieka
  3. wskazuje sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
  4. wskazuje zasady postępowania (zachowania) asertywnego
7. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
  2. analizuje własne kompetencje
  3. planuje kierunki uczenia się i doskonalenia zawodowego
  4. wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia style i techniki prowadzenia negocjacji
  2. przedstawia własny punkt postrzegania sposobu rozwiązania problemu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu negocjacji
  3. identyfikuje możliwości kompromisu w negocjacjach porozumień
  4. analizuje umowy i porozumienia ze względu na korzyści dla stron
9. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie komunikacji interpersonalnej
  2. wymienia rodzaje komunikatów stosowanych w komunikacji interpersonalnej
  3. stosuje różne rodzaje komunikatów
  4. wyjaśnia znaczenie znajomości sygnałów niewerbalnych
  5. rozpoznaje emocje innych ludzi wyrażone gestem, mimiką, postawą ciała lub proksemiką
  6. wskazuje bariery w procesie komunikacji interpersonalnej na podstawie zaobserwowanych sytuacji
  7. wskazuje skuteczność zastosowanych stylów komunikacji interpersonalnej
  8. prezentuje własne stanowisko, stosując różne środki komunikacji niewerbalnej
  9. stosuje właściwe formy komunikacji werbalnej i niewerbalnej
10. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia sytuacje problemowe ze względu na źródło (np. materialne, emocjonalne, personalne, komunikacyjne, braku informacji lub umiejętności)
  2. opisuje sytuację problemową z uwzględnieniem warunków kulturowych i społecznych
  3. opisuje alternatywne techniki twórczego rozwiązywania problemów
  4. modyfikuje sposób wykonywania czynności, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zadania wymagające pracy zespołowej
  2. ocenia zasoby personalne pod względem kompetencji i możliwości współdziałania
  3. sporządza harmonogram prac zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa wiedzę, umiejętności i doświadczenie członków zespołu
  2. dobiera członków zespołu do wykonania zadań ze względu na wiedzę, umiejętności i doświadczenie
  3. rozpoznaje kompetencje osób w zespole
  4. rozdziela zadania zgodnie z umiejętnościami
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia style kierowania zespołem
  2. formułuje polecenia służbowe podczas pracy
  3. ustala kolejność wykonywania zadań
  4. dobiera techniki motywacyjne do sytuacji
  5. określa sposoby monitorowania procesu wykonywania zadań
4. Kontroluje jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby nadzoru nad wykonywaniem zadań
  2. opisuje bariery w osiąganiu pożądanej efektywności pracy zespołu
  3. stosuje właściwe techniki komunikowania się w zespole
  4. ocenia postęp wykonywania zadań
  5. modyfikuje przebieg prac z uwzględnieniem uwag i opinii członków zespołu
  6. ocenia jakość wykonywanych zadań według przyjętych kryteriów
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje wpływ postępu technicznego na doskonalenie jakości pracy
  2. wskazuje możliwości optymalizacji organizacji pracy
  3. dokonuje optymalizacji organizacji pracy
  4. wskazuje możliwości modernizacji stanowiska pracy
  5. dokonuje modernizacji stanowiska pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH