Kwalifikacja cząstkowa na poziomie piątym Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji

Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji

Status: włączona funkcjonująca
Rodzaj: cząstkowa
Kategoria: szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK: 2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym: teleinformatyczna (INF)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Bezterminowo

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego

Kod kwalifikacji (do 2020 roku)

5C01900503

Kod kwalifikacji (od 2020 roku)

13447

Efekty uczenia się

Zestawy efektów uczenia się

1) Bezpieczeństwo i higiena pracy

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka

Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia występujące w środowisku pracy
  2. określa skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
  3. określa skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
  4. opisuje skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
  5. wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy

2. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych na stanowisku pracy

Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje środki ochrony zbiorowej
  2. wskazuje środki ochrony zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
  3. identyfikuje wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
  4. rozpoznaje środki ochrony zapobiegające porażeniem prądem w pracy biurowej
  5. rozpoznaje środki ochrony zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
  6. dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej

3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2) Podstawy informatyki

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Charakteryzuje parametry sprzętu komputerowego

Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje parametry urządzeń techniki komputerowej
  2. porównuje parametry tego samego typu urządzeń techniki komputerowej (np. dwie karty graficzne, dwa dyski twarde)
  3. przelicza jednostki pojemności pamięci masowych
  4. dobiera urządzenia techniki komputerowej zgodnie z wymaganiami technicznymi stanowiska

2. Definiuje elementy architektury systemów komputerowych

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasadę działania procesora (rozkazy)
  2. wymienia zależności między pamięcią operacyjną, procesorem i pozostałymi elementami systemu komputerowego

3. Charakteryzuje systemy informatyczne oraz rozróżnia systemy informatyczne pod względem funkcjonalności

Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje system informatyczny
  2. podaje przykłady systemów informacji przetwarzanych przez system informatyczny, w tym system PESEL, system postępowania rekrutacyjnego do szkół, e-dziennik, system bankowości elektronicznej, profil zaufany
  3. opisuje miejsca przechowywania informacji: serwer lokalny, chmura, nośniki danych
  4. dobiera systemy informatyczne pod względem ich funkcjonalności
  5. opisuje działanie portali społecznościowych
  6. określa zasady bezpiecznego korzystania z portali społecznościowych
  7. podaje przykłady zastosowań systemów informatycznych w działalności biznesowej, w tym e-commerce, e-sklep, e-faktura, systemy rezerwacyjne

4. Stosuje zalecenia dotyczące ułatwień dostępności serwisów internetowych dla osób niepełnosprawnych

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia dostępne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami
  2. wymienia wymagania dotyczące poziomu dostępności według wytycznych WCAG 2.0

5. Posługuje się terminologią dotyczącą sieci komputerowych

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia topologie sieci
  2. identyfikuje cechy modelu TCP/IP i protokołów komunikacji sieciowej
  3. opisuje sieć bezprzewodową oraz sieć przewodową
  4. oblicza przepustowość sieci
  5. definiuje pojęcia pobieranie i wysyłanie danych
  6. opisuje zasady działania sieci synchronicznej i asynchronicznej
  7. wykazuje różnice w działaniu sieci synchronicznej i asynchronicznej
  8. wymienia i stosuje zasady bezpieczeństwa przy korzystaniu z sieci
  9. używa komunikatorów tekstowych, audio-video oraz tablic interaktywnych
  10. stosuje zasadę netykiety

6. Stosuje pozycyjne systemy liczbowe

Kryteria weryfikacji:
  1. przekształca liczby zapisane w różnych pozycyjnych systemach liczbowych: dwójkowym, ósemkowym, szesnastkowym, dziesiętnym
  2. zapisuje liczby w kodzie uzupełnieniowym do dwóch
  3. wykonuje podstawowe działania logiczne i arytmetyczne na liczbach binarnych
  4. wykorzystuje dostępne narzędzia informatyczne do wykonywania działań na liczbach zapisanych w różnych pozycyjnych systemach liczbowych (np. kalkulatory HEX, DEC, BIN)liczbowych

7. Stosuje zasady cyberbezpieczeństwa

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje szkodliwego oprogramowania
  2. rozróżnia rodzaje ataków hakerskich
  3. wymienia środki zabezpieczeń przed złośliwym oprogramowaniem oraz atakami hakerskimi
  4. wymienia zagrożenia dla sfery psychicznej (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka, wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni
  5. opisuje zagrożenia dla sfery psychicznej człowieka (emocjonalnej), fizycznej, społecznej, poznawczej człowieka, wynikające z przebywania w cyberprzestrzeni i sposoby przeciwdziałania tym zagrożeniom
  6. przestrzega zasad bezpiecznego przechowywania danych
  7. przestrzega zasad bezpieczeństwa swojego cyfrowego wizerunku i tożsamości
  8. przestrzega zasad prywatności w cyfrowym świecie
  9. wymienia i omawia podstawowe pojęcia związane z ochroną danych osobowych, ochroną informacji, prawami autorskimi i własnością intelektualną oraz wyjaśnia potrzebę ich ochrony
  10. stosuje zasady dokonywania bezpiecznych transakcji w internecie

8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3) Projektowanie oprogramowania

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Posługuje się prostymi typami danych

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia typy numeryczne stałoprzecinkowe i zmiennoprzecinkowe
  2. rozpoznaje typ logiczny
  3. rozróżnia typy znakowe i łańcuchowe
  4. posługuje się typami liczbowymi stałoprzecinkowe i zmiennoprzecinkowymi, typem logicznym, typem znakowym i łańcuchowym

2. Posługuje się złożonymi typami danych

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje złożonych typów danych
  2. posługuje się tablicami jednowymiarowymi i dwuwymiarowymi
  3. posługuje się tablicami dynamicznymi, asocjacyjnymi
  4. posługuje się typem rekordowym, np. struktura, unia
  5. posługuje się typem plikowym
  6. posługuje się typem wskaźnikowym
  7. charakteryzuje cechy kolekcji, w tym znaczenie iteratora
  8. posługuje się kolekcjami, np. listami, kolejkami, stosami, wektorami
  9. projektuje zestawy danych dla problemu programistycznego

3. Stosuje metody rozwiązywania problemów za pomocą algorytmów

Kryteria weryfikacji:
  1. projektuje algorytmy za pomocą różnych metod: schematów blokowych, listy kroków, drzew decyzyjnych, pseudokodu
  2. charakteryzuje algorytmy iteracyjne, tekstowe i szyfrowania, tablicowe
  3. charakteryzuje algorytmy rekurencyjne
  4. charakteryzuje problemy i metody ich rozwiązywania, np. algorytmy heurystyczne, problem komiwojażera
  5. określa złożoność obliczeniową algorytmów

4. Stosuje algorytmy sortowania i wyszukiwania

Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje typy sortowania i ich złożoność obliczeniową
  2. stosuje różne typy sortowania, np. bąbelkowe, zachłanne, przez wstawianie, szybkie, metodą dziel i zwyciężaj
  3. stosuje algorytmy wyszukiwania dla tablic, list, kolejek, stosów

5. Dobiera narzędzia i metodologie do planowania i zarządzania projektem

Kryteria weryfikacji:
  1. określa funkcje narzędzi do zarządzania projektem
  2. stosuje diagramy do zarządzania etapami projektu, zadaniami i czasem, np. diagram Gantta
  3. korzysta z programów wspierających zarządzanie projektami, np. Jira, Trello
  4. korzysta z systemu kontroli wersji, np. Git

6. Projektuje aplikację

Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje wymagania klienta i tworzy zgodny z nimi projekt
  2. tłumaczy wymagania klienta na specyfikację techniczną dla zespołu programistów
  3. identyfikuje elementy interfejsu użytkownika, np. okna, dialogi, kontrolki, formularze, paski narzędziowe, widgety
  4. projektuje interfejs użytkownika i wygląd aplikacji
  5. dostosowuje interfejs do różnych platform
  6. projektuje aplikacje w różnych paradygmatach programowania: strukturalnym, obiektowym
  7. projektuje aplikację opartą na architekturze klient-serwer
  8. projektuje struktury danych dla aplikacji
  9. projektuje funkcjonalność aplikacji
  10. planuje system zabezpieczeń aplikacji

7. Planuje przedsięwzięcie programistyczne

Kryteria weryfikacji:
  1. określa cel projektu
  2. określa fazy realizacji projektu
  3. charakteryzuje cykl życia projektu informatycznego i jego poszczególne etapy
  4. określa zasoby ludzkie oraz ramy czasowe wykonania projektu
  5. planuje etapy tworzenia aplikacji
  6. korzysta z metodologii zarządzania projektem: model kaskadowy (waterfall), model przyrostowy, model prototypowy, metodyki zwinne (Agile oraz przynajmniej jedną z Scrum, Lean, Kanban)
  7. dobiera optymalną metodologię zarządzania projektem
  8. organizuje prace projektowe
  9. stosuje harmonogram czynności w celu efektywnego osiągnięcia celów

8. Stosuje wzorce projektowe

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera wzorzec projektowy do zadania programistycznego
  2. stosuje wzorce projektowe w programowaniu obiektowym, np. Metoda szablonowa (Template method), Fasada (Facade), Kompozyt (Composite)

9. Stosuje zagadnienia prawa autorskiego w dziedzinie programowania

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia autorskie prawa osobiste i majątkowe
  2. określa czas trwania praw autorskich
  3. określa konsekwencje naruszenia prawa autorskiego
  4. charakteryzuje elementy własności intelektualnej (dobra niematerialne, własności przemysłowe)
  5. rozróżnia typy licencji oprogramowania

4) Programowanie obiektowe

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla obiektowych aplikacji konsolowych

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia kompilatory i interpretery
  2. charakteryzuje zadania kompilatora, interpretera, debuggera
  3. analizuje błędy w kodzie za pomocą debuggera
  4. charakteryzuje etapy kompilacji i interpretacji kodu
  5. charakteryzuje pojęcie biblioteki
  6. kompiluje i uruchamia programy

2. Przestrzega zasad programowania

Kryteria weryfikacji:
  1. dzieli program na funkcje (metody)
  2. stosuje rekurencję
  3. implementuje algorytmy w programie

3. Korzysta z typów danych

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje proste i złożone typy danych
  2. deklaruje własne typy danych
  3. deklaruje zmienne różnych typów danych
  4. wykonuje operacje na zmiennych: wejścia i wyjścia, arytmetyczne, logiczne
  5. stosuje typy złożone i operacje na nich

4. Stosuje wyrażenia, instrukcje i biblioteki

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje operatory arytmetyczne, przypisania, porównania, logiczne, operatory do obsługi łańcuchów, bitowe
  2. wykorzystuje priorytety operatorów do właściwego budowania wyrażeń
  3. stosuje instrukcję warunkową i wyboru
  4. stosuje instrukcje pętli
  5. korzysta z wybranych bibliotek języka C++, C#, Python lub innego języka programowania: biblioteka standardowa, biblioteka z funkcjami matematycznymi, biblioteka z podstawowymi algorytmami

5. Stosuje zasady programowania obiektowego

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje obiektowe podejście do rozwiązywania problemów
  2. charakteryzuje pojęcia klasa, obiekt, metoda, pole, dziedziczenie, hermetyzacja, polimorfizm
  3. dzieli zagadnienie na klasy
  4. powołuje obiekty
  5. planuje aplikację z zastosowaniem hermetyzacji, dziedziczenia i polimorfizmu

6. Definiuje klasy

Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pola klasy
  2. określa zakres widoczności pól klasy i definiuje kwalifikatory dostępu
  3. definiuje metody klasy
  4. definiuje konstruktory, w tym konstruktor kopiujący, i destruktor klasy
  5. definiuje instrukcje inicjujące konstruktora
  6. określa zakres widoczności metod klasy i definiuje kwalifikatory dostępu
  7. implementuje funkcjonalność klasy
  8. deklaruje obiekty i odwołuje się obiektem do składowych klasy
  9. definiuje składniki statyczne klasy
  10. rozróżnia klasy dziedziczone i zaprzyjaźnione
  11. tworzy funkcje zaprzyjaźnione z klasą
  12. stosuje składnik statyczny klasy i metody do ich obsługi

7. Definiuje klasy pochodne

Kryteria weryfikacji:
  1. buduje hierarchię dziedziczenia klas w programie
  2. wydziela metody i pola do odpowiednich klas w hierarchii dziedziczenia
  3. definiuje klasy bazowe i pochodne
  4. stosuje metody wirtualne, definiuje klasy abstrakcyjne

8. Programuje szablony (wzorce) klas

Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje szablony klas dla obsługi prostych typów liczbowych

9. Programuje obsługę wyjątków

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje szkielet obsługi wyjątków z instrukcjami try i catch
  2. stosuje instrukcję throw
  3. opracowuje listę możliwych błędów wykonania aplikacji
  4. definiuje obsługę dla błędów wykonania aplikacji

5) Programowanie aplikacji desktopowych

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji desktopowych

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio)
  2. stosuje środowiska IDE, RAD
  3. rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji desktopowych

2. Wykorzystuje frameworki do programowania aplikacji desktopowych

Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pojęcie framework
  2. stosuje frameworki typowe dla aplikacji desktopowych, np. WPF, Qt

3. Programuje desktopowe aplikacje okienkowe

Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy interfejsu użytkownika (okno, dialog modalny i niemodalny, kontrolki)
  2. stosuje języki programowania odpowiednie dla aplikacji desktopowych, np. C++, C#, Visual Basic, Java, Python
  3. stosuje język do projektowania interfejsu użytkownika np. XAML
  4. programuje okna aplikacji
  5. programuje system menu aplikacji
  6. programuje okna dialogowe aplikacji
  7. programuje obsługę zdarzeń myszy i klawiatury

6) Programowanie aplikacji mobilnych

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji mobilnych

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio, Android Studio, XCode)
  2. stosuje środowiska IDE, RAD
  3. rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji mobilnych

2. Programuje aplikacje mobilne

Kryteria weryfikacji:
  1. programuje aplikacje w jednym z systemów mobilnych: iOS lub Android
  2. stosuje języki programowania dedykowane dla aplikacji mobilnych na systemach iOS lub Android: Objective-C lub Swift lub Java lub C#
  3. programuje przechowywanie danych i preferencji użytkownika w aplikacjach mobilnych
  4. identyfikuje elementy UI aplikacji mobilnej (przyciski, nawigacja, okna dialogowe, listy, formularze, paski narzędziowe, grafika, animacje, dźwięk)
  5. programuje interfejs użytkownika za pomocą języka XAML
  6. programuje aplikacje mobilne przy wykorzystaniu elementów UI
  7. programuje proste aplikacje mobilne typu zegar, powiadamianie, kalendarz, formularz, lokalizacja (system nawigacji satelitarnej)
  8. pobiera i wysyła dane z lub do internetu dla aplikacji mobilnej
  9. programuje aplikację mobilną korzystającą z bazy danych
  10. tworzy aplikacje dostosowane do danej platformy mobilnej (np. system Android smartfon, system Android Tablet, IPAD IPhone)
  11. uruchamia aplikacje mobilne
  12. przygotowuje aplikacje do publikacji w sklepie

7) Programowanie aplikacji zaawansowanych webowych

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Wykorzystuje środowisko programistyczne dla aplikacji zaawansowanych webowych

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środowisko programistyczne do określonych zadań i języka programowania (np. Visual Studio, Eclipse Jet Brains)
  2. stosuje środowiska IDE, RAD
  3. rozpoznaje narzędzia wykorzystywane w procesie tworzenia aplikacji webowych

2. Wykorzystuje frameworki do programowania aplikacji webowych

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje frameworki typowe dla aplikacji webowych: ASP.NET Core, Django, Angular, React.js, Node.js
  2. wykorzystuje bibliotekę jQuery lub jej odpowiednik

3. Programuje zaawansowane aplikacje webowych

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje języki programowania odpowiednie dla aplikacji webowych, np. PHP, C#, Python, JavaScript
  2. stosuje mechanizm sesji użytkownika, ciasteczek
  3. programuje dynamiczne formularze, systemy logowania i kontroli dostępu do określonych elementów witryny
  4. programuje aplikacje korzystające z bazy danych
  5. programuje wybrane elementy funkcjonalności e-sklepu, portalu społecznościowego, serwisu ogłoszeniowego, serwisu rezerwacyjnego

8) Testowanie i dokumentowanie aplikacji

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Przeprowadza walidację kodu programu

Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia i środowisko do testowania programów
  2. wykonuje testy tworzonych programów
  3. identyfikuje błędy w tworzonych programach
  4. poprawia błędy w tworzonych programach, skryptach
  5. optymalizuje kod źródłowy

2. Dokumentuje tworzoną aplikację

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje komentarze w kodzie źródłowym programu
  2. pisze dokumentację kodu
  3. pisze dokumenty pomocy programu
  4. pisze instrukcję użytkownika aplikacji
  5. pisze instrukcję użytkownika programu
  6. pisze dokumentację wdrożenia projektu
  7. przygotowuje dokumentację z wykonanych testów

3. Przeprowadza testy

Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje metodyki testowania
  2. przygotowuje testy funkcjonalne i niefunkcjonalne
  3. przeprowadza testy funkcjonalne
  4. przeprowadza testy w kolejnych fazach projektu informatycznego
  5. przeprowadza testy niefunkcjonalne: użyteczności, wydajnościowe, obciążeniowe, zgodności, bezpieczeństwa
  6. korzysta z systemów raportowania błędów, np. BugZilla, JIRA
  7. przeprowadza testy interfejsu
  8. testuje prototyp projektu interfejsu
  9. przygotowuje środowiska testowe
  10. planuje scenariusze testowania aplikacji
  11. pisze scenariusze testowania aplikacji
  12. raportuje błędy po przeprowadzonych testach
  13. automatyzuje proces testowania
  14. testuje aplikację
  15. weryfikuje zgodność aplikacji z oczekiwaniami klienta

9) Język obcy zawodowy

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta

2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje czy filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)

Kryteria weryfikacji:
  1. określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
  2. znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
  3. rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
  4. układa informacje w określonym porządku

3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnych charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji

4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  6. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji

5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych

Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację

6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne

Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

10) Kompetencje personalne i społeczne

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej

Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie

2. Planuje wykonanie zadania

Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy

3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania

Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy

4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany

Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach

5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem

Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako technikę radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu

6. Doskonali umiejętności zawodowe

Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zadań zawodowych
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych

7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej

Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej

8. Negocjuje warunki porozumień

Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia

9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów

Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje na wybranym przykładzie metody i techniki rozwiązywania problemu

10. Współpracuje w zespole

Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

11) Organizacja pracy małych zespołów

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań

Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę zespołu
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w zespole
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac

2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań

Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu

3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań

Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów

4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań

Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod względem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań

5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy

Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji
Server Error
500
Server Error