Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
sektorowe
Data włączenia do ZSK:
2020-02-07
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji sektorowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 3)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, realizowania i monitorowania zajęć z kiteboardingu. Prezentuje umiejętności pływania na desce kiteboardingowej. W odniesieniu do ramowego cyklu szkoleniowego przygotowuje konspekty zajęć, dobierając ćwiczenia do tematu zajęć i poziomu umiejętności kursantów oraz uwzględniając zmienność warunków atmosferycznych. Demonstruje i objaśnia ćwiczenia, nauczając zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, stosując zasady teorii i metodyki sportu dla wszystkich oraz wykorzystując narzędzia komunikacji i motywacji. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne oraz promuje aktywność fizyczną.
Osoba posiadająca tę kwalifikację może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach szkolenia kiteboardingu i klubach sportowych w kraju oraz - po uzupełnieniu kompetencji związanych ze znajomością języka obcego - za granicą. Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia podstawowego w kiteboardingu. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie instruktażu kiteboardingu, w ramach zakładanych przez siebie i prowadzonych szkołach i klubach sportowych.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: - młodzieży szkolnej i akademickiej, zainteresowanej możliwością zatrudnienia w atrakcyjnej, nowoczesnej, rozwijającej się branży sportowo-turystycznej; - osób prowadzących aktywny styl życia, uprawiających amatorsko różne formy sportu powszechnego (zwłaszcza formy wodne i śnieżne), które chciałyby potwierdzić swoje kwalifikacje; - osób pracujących jako instruktorzy kiteboardingu, które chcą uzyskać potwierdzenie kwalifikacji; - nauczycieli wychowania fizycznego poszukujących dodatkowego zatrudnienia w okresie wakacyjnym; - miłośników sportów ekstremalnych.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która:
1) Ukończyła 18 lat;
2) Złożyła oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do uprawiania sportów wodnych;
3) Legitymuje się poświadczeniem ukończenia kursu pierwszej pomocy (w ostatnich 3 latach poprzedzających walidację). Kurs musi obejmować: - kurs pierwszej pomocy z opatrywaniem i zabezpieczaniem poszkodowanego w warunkach akwenów wodnych; - reagowanie w przypadku omdlenia, napadu drgawkowego, złamania, zranienia; - resuscytację krążeniowo-oddechową w warunkach morskich; - transport poszkodowanego do brzegu; - wiedzę związaną z aspektami prawnymi dotyczącymi postępowania z osobami poszkodowanymi w wieku od 0 do 18 lat; - zagadnienia dotyczące procedur SAR (Search and Rescue) związane z koordynacją ratownictwa wodnego. Procedury SAR obejmują: - prawidłowe wzywanie służb ratownictwa wodnego; - współpracę z wyżej wymienionymi służbami; - stosowanie kanałów ratunkowych i numerów ratunkowych używanych nad wodą; - używanie środków pirotechnicznych; - stosowanie sygnałów dźwiękowych i świetlnych na wodzie; - sposoby zachowywania się osoby poszkodowanej przed wydobywaniem z wody;
4) Nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwa, o których mowa w art. 46-49 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2019 r., poz. 1468, 1495 i 2251), lub określone w rozdziale XIX i XXIII, z wyjątkiem art. 192 i art. 193, rozdziale XXV i XXVI ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2019 r. poz. 1950 i 2128); 5) Posiada aktualną polisę OC i NNW na czas trwania walidacji.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Kwalifikacja pełna z poziomem 3 PRK.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach szkolenia kiteboardingu i klubach sportowych w kraju oraz - po uzupełnieniu kompetencji związanych ze znajomością języka obcego - za granicą. Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia podstawowego w kiteboardingu. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie instruktażu kiteboardingu, w ramach zakładanych przez siebie i prowadzonych szkołach i klubach sportowych.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat ważny jest 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest przeszkolenie minimum 30 osób rocznie (nieprzerwanie przez 3 lata) oraz zaliczenie zestawów efektów uczenia się 1 i 2.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Kiteboarding - rozumiany jako dyscyplina wykorzystująca latawiec jako siłę napędową i różne typy desek do poruszania się w szczególności po wodzie - jest stosunkowo młodą dziedziną sportu w Polsce. Początki datuje się na rok 1999 r., od tego czasu rozwija się bardzo prężnie, a miejsca takie jak Zatoka Pucka, jezioro Gardno, Powidzkie, Łeba, Ustka, Zalew Szczeciński corocznie odwiedzają tysiące osób chętnych do nauki kiteboardingu. W początkach funkcjonowania Polskiego Związku Kiteboardingu w kursach uczestniczyło nie więcej niż 100 osób. Statystyki prowadzone przez Polski Związek Kiteboardingu pokazują, że w ostatnich latach rocznie około 5000-7000 osób uczestniczy w kursach i szkoleniach z zakresu kiteboardingu. Warto zauważyć, że od 1999 r. powstało około 50 szkół kiteboardingu. O wzrastającej popularności tej dyscypliny świadczą również dane medialne. Odnotowuje się bardzo duże zainteresowanie ze strony mediów i firm, które są gotowe sponsorować dyscyplinę. W ostatnich latach na temat kiteboardingu ukazało się przeszło 700 artykułów prasowych, ponad 1000 programów radiowych, ponad 200 telewizyjnych oraz przeszło 4000 wiadomości internetowych. Warto podkreślić, że informacja o organizowanych od 12 lat zawodach "Ford Kite Cup" w portalach społecznościowych doczekała się około 10 000 polubień. Rozwój dyscypliny przekłada się na rozwój regionów, w których organizowane są szkolenia. Przyczynia się do rozwoju baz szkoleniowych i turystycznych, generując miejsca pracy. Z uwagi na obcowanie z często nieprzewidywalnymi żywiołami - wodą i wiatrem, a także konieczność nauczania technik i manewrów mogących wpływać na bezpieczeństwo, zdrowie i życie zarówno uczących się, jak i innych użytkowników akwenów i plaż, konieczne jest odpowiednie przygotowanie i sprawdzenie kadr nauczających tej stosunkowo nowej dyscypliny. Włączenie kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wynika zatem z potrzeby zapewnienia zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa w stosunkowo nowej i dynamicznie rozwijającej się dziedzinie, jaką jest kitesurfing. Stworzenie systemu certyfikacji gwarantującego jakość jest odpowiedzią na coraz liczniejsze i wysokokosztowe kursy i szkolenia, prowadzone obecnie na polskim rynku głównie przez zagraniczne firmy prywatne. Na rynku pojawia się coraz więcej ofert edukacyjnych, niepodlegających żadnej ocenie ani w zakresie jakości procesu szkoleniowego, ani kompetencji absolwentów. Podmiot wnioskujący włączenie kwalifikacji od lat prowadzi prace zmierzające do standaryzacji sposobów nauczania i walidowania umiejętności niezbędnych do efektywnego i bezpiecznego uprawiania kiteboardingu. Proponowane działania mają na celu stworzenie programów szkoleniowych i walidacyjnych dostosowanych do polskich warunków klimatycznych i specyfiki naszego kraju, a jednocześnie opierających się na światowym dorobku w zakresie metodyki nauczania i bezpieczeństwa. Jednym z dowodów poświadczających zaawansowany stan prac w tym zakresie jest wydanie podręcznika dla instruktorów "Podręcznik instruktora PZKite" (I wydanie - 2013, aktualizowane na bieżąco, ostatnia aktualizacja w 2017 r.). Proponowana kwalifikacja może stanowić istotne wsparcie w realizacji krajowych, europejskich i globalnych programów prewencji chorób cywilizacyjnych. W szczególności może być wykorzystana w programie "Sport dla wszystkich" Ministerstwa Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r., którego główną ideą jest "stworzenie warunków do osiągnięcia celu strategicznego - aktywnego i zdrowego społeczeństwa, poprzez upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej oraz promocję zdrowego i aktywnego stylu życia" ("Sport dla wszystkich", Załącznik do decyzji Nr 47 Ministra Sportu i Turystyki z dnia 4 listopada 2016 r., s. 3). Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie szkolenia kiteboardingu - zakładać i prowadzić szkoły i kluby sportowe, co przyczyni się do poprawy sytuacji na rynku pracy. Włączenie kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry instruktorów kiteboardingu w kraju i za granicą (proponowany dla kwalifikacji poziom PRK bezpośrednio odnosi się do 3 poziomu ERK). Istotny czynnik to ujednolicenie i usystematyzowanie procedur mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Włączenie tej kwalifikacji będzie też spójne z międzynarodowymi trendami przypisywania poziomów ram kwalifikacji do kwalifikacji związanych z kiteboardingiem (por. Nowozelandzki Rejestr Kwalifikacji).

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja jest powiązana z innymi kwalifikacjami z obszaru kiteboardingu: „Prowadzenie procesu treningowego z kiteboardingu” oraz „Projektowanie procesu dydaktycznego w kiteboardingu”. Efekty uczenia się wskazane dla ww. kwalifikacji stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności opisanych dla niniejszej kwalifikacji. Zestaw efektów uczenia się „Promowanie zdrowego stylu życia przez aktywność fizyczną” może być wspólny z innymi kwalifikacjami potwierdzającymi przygotowanie do prowadzenia zajęć w sporcie dla wszystkich.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody.
Weryfikacja składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna - służy weryfikacji wiedzy z zakresu obsługi i doboru sprzętu, bezpieczeństwa, wyboru akwenu, znajomości założeń szkolenia osób początkujących, podstaw meteorologii (instytucja certyfikująca musi przygotować kilka zdjęć różnych zmieniających się warunków pogodowych na akwenie), metodyki nauczania kiteboardingu. Wiedza ma być weryfikowana w trakcie testu teoretycznego i rozmowy z komisją.
Część praktyczna - ma na celu weryfikację umiejętności pływania na desce, obsługi sprzętu stosowanego w nauczaniu kiteboardingu, obsługi i wykorzystania systemów bezpieczeństwa, stosowania metod self-rescue oraz umiejętności związanych z planowaniem i prowadzeniem zajęć. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych połączoną z wywiadem swobodnym. Dopuszcza się stosowanie analizy dowodów i deklaracji. Jeśli w trakcie przeprowadzania weryfikacji warunki pogodowe nie pozwalają na weryfikację umiejętności "Pływa na desce", wówczas dopuszcza się potwierdzenie tej umiejętności na podstawie filmów przedstawionych przez osobę przystępującą do walidacji. Na pierwszym filmie - maksimum 2-minutowym (jedno ujęcie) - muszą być widoczne twarz i sylwetka w pierwszym ujęciu. W trakcie pływania wykonywane są: ćwiczenia przygotowujące do startu na desce "steady pull" na obydwu halsach (widoczne deska i latawiec w czasie ćwiczeń), dwa zwroty na przeciwnych halsach, pływanie na switchu, skok z grabem. Na pierwszym planie nie mogą być widoczne inne osoby utrudniające identyfikację wykonywanych manewrów. Na początku nagrania osoba przystępująca do walidacji musi stać obok kamerzysty, a pod koniec filmu musi znajdować się po stronie nawietrznej kamerzysty. Na drugim filmie - maksimum 2-minutowym (jedno ujęcie) - muszą być widoczne twarz i sylwetka w pierwszym ujęciu. Osoba przystępująca do walidacji musi położyć się na wodzie, wykonać body drag pod wiatr na obu halsach, wykonać minimum dwa zwroty na przeciwnych halsach. Na początku nagrania osoba przystępująca do walidacji musi stać obok kamerzysty, a pod koniec filmu musi znajdować się po stronie nawietrznej kamerzysty. Jakość nagrań musi gwarantować możliwość identyfikacji kandydata i weryfikacji wykonanych manewrów. Instytucja certyfikująca musi zamieścić na swojej stronie internetowej wzorcowe filmy. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Część praktyczna musi nastąpić bezpośrednio po części teoretycznej. Uznanie osiągnięcia wszystkich efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji może nastąpić na podstawie analizy dowodów. Dowodem na osiągnięcie wszystkich efektów uczenia się jest licencja instruktora Polskiego Związku Kiteboardingu wydana nie później niż trzy lata przed przystąpieniem kandydata do procesu walidacji.

1.2. Zasoby kadrowe.
Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. W skład komisji muszą wchodzić 3 osoby, w tym przewodniczący komisji. Jeden z członków komisji: - nauczyciel akademicki lub osoba posiadająca kwalifikację pełną z 7 poziomem PRK z 5-letnim stażem dydaktycznym w ostatnich 5 latach (5 lat praktyki we wnioskowanej dyscyplinie sportu oraz 5 lat pracy dydaktycznej, w tym egzaminowania). Drugi członek komisji: osoba posiadająca minimum 5-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; osoba posiadająca minimum 5-letnie doświadczenie w organizowaniu pracy instruktorów kiteboardingu; - osoba posiadająca udokumentowane minimum 3-letnie doświadczenie w prowadzeniu kursów na instruktorów kiteboardingu; - autor lub współautor minimum 1 opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu. Trzeci członek komisji: - osoba posiadająca minimum 5-letnie doświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń grupowych i indywidualnych z kiteboardingu; - osoba posiadająca doświadczenie zawodnicze z miejscem minimum 5 na zawodach mistrzostw świata lub pucharze świata w kiteboardingu (organizowanych przez: PKRA - Professional Kiteboard Riders Association, KPWT - Kiteboard Pro World Tour, IKA - International Kiteboarding Association; WKL - World Kiteboarding League); - autor lub współautor minimum 1 opublikowanego programu szkolenia w kiteboardingu.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne.
Instytucja certyfikująca zapewnia salę, której organizacja musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę, komputer z dostępem do Internetu, tablicę whiteboard - dużą.
Do przeprowadzenia części praktycznej weryfikacji instytucja certyfikująca zapewnia:
- dostęp do akwenu minimum 400 m x 250 m;
- kursantów, minimalna liczba: 1 kursant na 3 osoby przystępujące do walidacji;
- łódź motorową lub ponton typu "Rib";
- latawce w rozmiarach: 5-8 m, 9-12 m, nie mniejszym niż 13 (minimum dwukrotnie więcej latawców niż osób przystępujących do walidacji);
- latawce treningowe;
- deski (długość ok. 140), minimalna liczba: 1 deska na 2 kursantów;
- pianki, kapoki, trapezy, kaski;
- flagi i boje do oznaczenia akwenu.
Sprzęt kiteboardingowy nie może być starszy niż dwuletni.
Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania.
Nie określa się wymagań.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-01-17 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie zajęć z kiteboardingu< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-02-07 r., poz. 159)
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 08.08.2024 r. w sprawie uznania dotychczasowej kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie zajęć z kiteboardingu< włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji za kwalifikację sektorową (Monitor Polski z dnia 2024-08-19, poz. 770)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
290
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-02-07
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C812000009
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13484

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia zajęć z kiteboardingu oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania instruktorów. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku zajęć z kiteboardingu oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w tym zakresie. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze szkoleń z kiteboardingu.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z kiteboardingu" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania, realizowania i monitorowania zajęć z kiteboardingu. Prezentuje umiejętności pływania na desce kiteboardingowej, wykonując poprawnie technicznie ewolucje, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Przygotowuje konspekty zajęć, dobierając ćwiczenia do tematu zajęć i poziomu umiejętności kursantów oraz uwzględniając zmienność warunków atmosferycznych. Demonstruje i objaśnia ćwiczenia, nauczając zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i ochrony zdrowia, stosując zasady teorii i metodyki sportu dla wszystkich oraz wykorzystując narzędzia komunikacji i motywacji. Nadzoruje technikę i sposób wykonywania ćwiczeń przez kursantów. Wykorzystuje jednostkę asekuracyjną z silnikiem niewymagającym dodatkowych uprawnień do prowadzenia asekuracji, szkoleń oraz akcji ratunkowej. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne oraz promuje aktywność fizyczną przez własną postawę. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Podstawy teoretyczne kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje kiteboarding jako formę rekreacji i dyscyplinę sportu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia historię i odmiany kiteboardingu,
  2. wymienia i opisuje główne dyscypliny kiteboardingu,
  3. charakteryzuje podstawowe rodzaje sprzętu, zasady jego doboru, ustawienia i konserwacji,
  4. wymienia wskazania i przeciwwskazania do uczestnictwa w poszczególnych odmianach kiteboardingu.
2. Charakteryzuje strukturę dyscypliny
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje aktualną strukturę organizacyjną kiteboardingu w Polsce,
  2. opisuje obowiązujący system szkolenia i nabywania kwalifikacji z kiteboardingu w Polsce.

2. Podstawy planowania i realizacji zajęć z kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady teorii i metodykę planowania zajęć z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje obszar zawodowy instruktora sportu dla wszystkich,
  2. omawia komponenty zajęć (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań kursantów, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),
  3. charakteryzuje strukturę zajęć oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części,
  4. omawia metody stosowane w realizacji zajęć w sporcie (np. metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć sportowych),
  5. charakteryzuje środki stosowane w sporcie (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie),
  6. identyfikuje sekwencje pozycja - ruch - siła człowieka i latawca występujące w czasie uprawiania kiteboardingu,
  7. identyfikuje zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, w szczególności w układzie krążeniowo-oddechowym,
  8. omawia krzywą intensywności zajęć,
  9. opisuje podstawowe pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka,
  10. wyjaśnia potrzebę stosowania zasad etycznych przy wykonywaniu zadań instruktora kiteboardingu.
2. Omawia zagadnienia psychospołeczne dotyczące uczestnictwa w zajęciach z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z kursantami zajęć przed ich rozpoczęciem,
  2. wymienia rodzaje informacji, które należy uzyskiwać od kursantów w trakcie realizacji zajęć, m.in. samopoczucie w trakcie realizacji zajęć, opinia o zajęciach,
  3. wymienia korzyści z uczestnictwa w zajęciach w kontekście psychospołecznego funkcjonowania człowieka,
  4. omawia wpływ cech indywidualnych (poziom lęku, impulsywność, zapotrzebowanie na stymulację) na wybrane kategorie ćwiczeń.
3. Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w prowadzeniu zajęć z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przeciwwskazania do uczestnictwa w zajęciach,
  2. wymienia najczęściej występujące urazy i zagrożenia specyficzne dla uczestnictwa w różnych formach kiteboardingu,
  3. wymienia sposoby prawidłowego zabezpieczania kursantów przed urazami i wypadkami (np. kask, kamizelka, rozgrzewka),
  4. omawia problematykę stosowania używek i środków dopingujących, suplementacji w sporcie oraz prowadzenia zdrowego trybu życia,
  5. identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia kursantów zajęć wynikające z niewłaściwego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, a także niewłaściwego prowadzenia zajęć (np. doboru intensywności i trudności ćwiczeń, techniki ćwiczeń),
  6. wymienia zasady profilaktyki związanej z warunkami atmosferycznymi,
  7. omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora sportu dla wszystkich,
  8. omawia zasady zabezpieczania szkoły nauki kiteboardingu,
  9. wymienia elementy wyposażenia instruktora, które mają wpływ na bezpieczeństwo prowadzenia zajęć.

3. Planowanie zajęć z kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dostosowuje plan zajęć do umiejętności kursantów oraz warunków atmosferycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia założenia szkolenia osób początkujących w uprawianiu kiteboardingu,
  2. ocenia poziom umiejętności kursantów na podstawie wywiadu przeprowadzonego (cele, doświadczenie, sprawność motoryczna),
  3. przystosowuje plan zajęć do umiejętności kursantów i warunków atmosferycznych.
2. Przygotowuje konspekt zajęć z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sprzęt, miejsce i ćwiczenia, uwzględniając rodzaj akwenu, możliwości kursantów oraz warunki meteorologiczne (m.in. rodzaj, siłę i kierunku wiatru, zmienność pogody),
  2. planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, chronologia ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie kursantów zajęć,
  3. zapisuje ćwiczenia według schematu: nazwa ćwiczenia, opis pozycji wyjściowej, przebieg ruchu, z zachowaniem konsekwencji w stosowanej terminologii,
  4. zapewnia kursantowi czas do samooceny.

4. Organizowanie i realizowanie zajęć z kiteboardingu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Nadzoruje bezpieczny przebieg zajęć z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. monitoruje samopoczucie kursantów zajęć, uwzględniając posiadane informacje dotyczące ich stanu zdrowia,
  2. monitoruje intensywność ćwiczeń i w zależności od potrzeb modyfikuje ich intensywność,
  3. monitoruje technikę wykonywania ćwiczeń i w razie potrzeby reaguje, stosując komentarz zmiany stopnia trudności lub zmieniając ćwiczenie,
  4. kontroluje zajęcia, stosując zasadę bezpiecznego dystansu w wyznaczonej strefie, właściwą liczbę powtórzeń ćwiczeń, znaki i sygnały, oraz nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie zajęć,
  5. reaguje w sytuacjach niebezpiecznych.
2. Naucza reagowania w sytuacjach awaryjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zagrożenia występujące na spocie (m.in. rafy, pływy, sieci, prądy, zwierzęta, inni użytkownicy akwenów, miejsce, warunki pogodowe i ich nagłe zmiany, przeszkody),
  2. demonstruje akcję "self-rescue",
  3. odzyskuje deskę na wodzie,
  4. przeprowadza restart latawca na głębokiej wodzie,
  5. omawia procedurę reagowania w przypadku splatania się latawców,
  6. demonstruje trzy sposoby zwinięcia latawca i powrotu na brzeg,
  7. demonstruje manualne uruchomienie systemu bezpieczeństwa (zrywki),
  8. demonstruje, w jaki sposób zwijać linki i latawiec po użyciu systemu bezpieczeństwa.
3. Omawia sposoby konserwacji sprzętu
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia najczęstsze usterki sprzętu,
  2. opisuje sposoby sprawdzania systemów bezpieczeństwa,
  3. omawia sposoby trymowania baru,
  4. omawia procedury zabezpieczania sprzętu na brzegu oraz składania (zwijania) sprzętu,
  5. omawia sposoby samodzielnego naprawiania latawca,
  6. wskazuje sytuacje, w których sprzęt wymaga profesjonalnej naprawy.
4. Organizuje zajęcia z kiteboardingu
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia warunki meteorologiczne do przeprowadzenia zajęć,
  2. przygotowuje miejsce do prowadzenia zajęć, uwzględniając możliwości kursantów,
  3. ocenia stopień zabezpieczenia miejsca zajęć (flagi, boje, jednostka asekuracyjna),
  4. dopasowuje sprzęt do wagi, wzrostu i umiejętności kursantów, uwzględniając warunki atmosferyczne,
  5. sprawdza stan techniczny i higieniczny sprzętu niezbędnego do przeprowadzenia zajęć,
  6. sprawdza stan utrzymania systemów bezpieczeństwa,
  7. sprawdza przygotowanie kursantów do zajęć (m.in. pyta o samopoczucie, sprawdza strój kursantów),
  8. ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim kursantom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,
  9. egzekwuje prawidłowe ustawienie kursantów podczas zajęć.
5. Prowadzi ćwiczenia z kiteboardingu, stosując zasady teorii i metodyki
Kryteria weryfikacji:
  1. demonstruje i objaśnia kursantom sposób wykonywania ćwiczeń,
  2. instruuje kursantów werbalnie oraz niewerbalnie za pomocą gestów oraz pracy ciała, posługując się uniwersalnym systemem znaków,
  3. pyta kursantów o ich odczucia,
  4. podaje kursantom wskazówki, żeby poprawić efekt ćwiczenia,
  5. wprowadza kolejne ćwiczenie po właściwym wykonaniu ćwiczenia poprzedniego.
6. Pływa na desce
Kryteria weryfikacji:
  1. przepływa wpław minimum 50 m,
  2. przepływa pod lustrem wody przynajmniej 5 m,
  3. przepina się latawcem,
  4. porusza latawcem w strefie małej mocy po krawędzi okna wiatrowego,
  5. wykonuje body dragi w linii wiatru, na prawym i lewym halsie,
  6. pływa body dragiem pod wiatr na obydwu halsach,
  7. wykonuje ćwiczenia przygotowujące do startu na desce "steady pull" (kontrolowanie siły ciągu latawca),
  8. wykonuje poprawny start na desce w obu kierunkach,
  9. przyjmuje poprawną pozycję podczas pływania,
  10. wykazuje się umiejętnością stałego, bezproblemowego pływania na wiatr,
  11. wykonuje zwroty,
  12. wykonuje skok,
  13. pływa frontside i na switchu,
  14. kontroluje prędkość i tor jazdy na desce podczas pływania.
7. Wykorzystuje jednostkę asekuracyjną z silnikiem niewymagającym dodatkowych uprawnień do prowadzenia asekuracji, szkoleń oraz akcji ratunkowej
Kryteria weryfikacji:
  1. prowadzi jednostkę asekuracyjną,
  2. przed użyciem jednostki asekuracyjnej sprawdza jej wyposażenie oraz stan techniczny,
  3. przed wejściem kursanta do wody ustala awaryjne sygnały ostrzegawcze (flaga, gwizdek, sygnały wizualne) oraz znaczenie tych sygnałów,
  4. zachowuje bezpieczną odległość pomiędzy łodzią a kursantem,
  5. kontroluje na bieżąco bezpieczeństwo kursanta w wyznaczonej strefie.
8. Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji
Kryteria weryfikacji:
  1. wita i żegna kursantów zajęć,
  2. nawiązuje bezpośredni kontakt wzrokowy z kursantami,
  3. informuje o postępach w wykonywaniu ćwiczeń,
  4. zadaje pytania kursantom i zachęca ich do zadawania pytań,
  5. mobilizuje do wysiłku fizycznego, m.in. stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń,
  6. podsumowuje zajęcia, podkreśla zrealizowane cele oraz motywuje do udziału w kolejnych zajęciach.

5. Promowanie zdrowego stylu życia przez aktywność fizyczną

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia poziom przygotowania motorycznego niezbędny do wykonania wzorcowych technik ćwiczeń w toku zajęć,
  2. omawia przykłady działań promujących aktywność fizyczną.
2. Realizuje działania edukacyjno-informacyjne w trakcie zajęć
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje informacje o prozdrowotnym celu aktywności fizycznej i korzyściach dla zdrowia wynikających z regularnego uczestnictwa w zajęciach,
  2. przekazuje informacje dotyczące uczestnictwa w aktywności fizycznej (np. na temat bezpieczeństwa, zalecanego wyposażenia).

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Kiteboardingu

Wnioskodawca:

Polski Związek Kiteboardingu

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH