
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Trener tenisa stołowego - poziom II
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-03-23
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 5)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces szkolenia podstawowego (w tym jednostki treningowe) w tenisie stołowym w cyklu rocznym, ukierunkowany na osiąganie przez uczestników określonych wyników sportowych. Przygotowuje zawodników do udziału w zawodach, opracowując taktykę gry oraz analizując jej skuteczność. Jest przygotowana do konstruowania mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym. Aktualizuje i poszerza swoją wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym. Wykorzystując umiejętności interpersonalne, przekazuje wiedzę i umiejętności w środowisku sportowym, w szczególności przez szkolenie osób z niższymi kwalifikacjami. Kwalifikacja odnosi się do kształtowania umiejętności dzieci w wieku 9-12 (szkolenie podstawowe), ale także osób w wieku 13-30 (szkolenie profesjonalne). Obejmuje również kształtowanie umiejętności osób najbardziej utalentowanych w wieku 13-19 lat. Umiejętności te mogą być jednak kształtowane u osób w każdym wieku, w zależności od stopnia zaangażowania w proces szkoleniowo-treningowy. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić zajęcia i proces szkolenia podstawowego z tenisa stołowego dla różnych grup odbiorców w ramach funkcjonowania klubów sportowych, klas sportowych o specjalizacji tenis stołowy, a także w ramach kolonii letnich, obozów, świetlic, zajęć wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych w szkole (z uwzględnieniem warunków organizacyjno-prawnych dotyczących możliwości pracy z osobami nieletnimi). Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia podstawowego z tenisa stołowego. Osoba posiadająca tę kwalifikację może zostać włączona w prowadzenie zajęć z tenisa stołowego przy zajęciach z integracji sensorycznej, w procesie rehabilitacji, terapii lub profilaktyki zdrowotnej. Szacunkowy nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji został określony na 1120 godzin.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: 1) osób posiadających certyfikat poświadczający posiadanie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”; 2) osób posiadających legitymację instruktora sportu w tenisie stołowym (wydaną przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); 3) osób posiadających dyplom trenera drugiej klasy w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); 4) osób posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych oraz podyplomowych w zakresie tenisa stołowego; 5) trenerów kadr wojewódzkich; 6) trenerów zawodników kadr kadetów i juniorów; 7) czynnych zawodników; 8) zawodników, którzy zakończyli karierę; 9) instruktorów i trenerów innych dyscyplin sportowych, którzy chcieliby poszerzyć zakres swoich umiejętności; 10) osób, które mają doświadczenie organizacyjno-szkoleniowe w zakresie tenisa stołowego.
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: - kwalifikację pełną z 4 poziomem PRK (świadectwo dojrzałości); - certyfikat potwierdzający uzyskanie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”, lub dyplom trenera II klasy lub wyższej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013, lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Kwalifikacja pełna z 4 poziomem PRK (świadectwo dojrzałości).
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” może prowadzić zajęcia i proces szkolenia podstawowego z tenisa stołowego dla różnych grup odbiorców w ramach funkcjonowania klubów sportowych, klas sportowych o specjalizacji tenis stołowy, a także w ramach kolonii letnich, obozów, świetlic, zajęć wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych w szkole (z uwzględnieniem warunków organizacyjno-prawnych dotyczących możliwości pracy z osobami nieletnimi). Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia podstawowego z tenisa stołowego. Osoba posiadająca tę kwalifikację może zostać włączona w prowadzenie zajęć z tenisa stołowego przy zajęciach z integracji sensorycznej, w procesie rehabilitacji, terapii lub profilaktyki zdrowotnej. Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” odnosi się do kształtowania umiejętności dzieci w wieku 9-12 (szkolenie podstawowe), ale także osób w wieku 13-30 (szkolenie profesjonalne). Obejmuje również kształtowanie umiejętności osób najbardziej utalentowanych w wieku 13-19 lat. Umiejętności te mogą być jednak kształtowane u osób w każdym wieku, w zależności od stopnia zaangażowania w proces szkoleniowo-treningowy. Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła, po spełnieniu określonych warunków, zdobyć lub potwierdzić licencję Polskiego Związku Tenisa Stołowego. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia zajęć i procesu szkolenia podstawowego z tenisa stołowego w ramach zakładanych przez siebie i prowadzonych szkołach i klubach sportowych. Realizowany przez posiadacza kwalifikacji proces uczenia się może prowadzić do zdobywania kwalifikacji z wyższymi poziomami PRK, związanymi z prowadzeniem procesu szkoleniowego w tenisie stołowym.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Okres ważności certyfikatu: 6 lat. Z chwilą uzyskania przez osobę posiadającą kwalifikację kwalifikacji z obszaru tenisa stołowego z wyższym poziomem PRK, niniejsza kwalifikacja staje się bezterminowa. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie raportu aktywności. Raport podsumowuje pracę szkoleniowo-organizacyjną, dokumentuje prowadzenie działań, do których jest przygotowana osoba posiadająca kwalifikację. Raport uwzględnia: liczbę udzielonych lekcji, liczbę przeszkolonych osób, efekty pracy szkoleniowej, organizacyjnej, badawczej, opis przeprowadzonych działań, postępów uczestników w zakresie rozwoju motorycznego i technicznego, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników. Raport może być uzupełniony wykazem artykułów naukowych i profesjonalnych z zakresu tenisa stołowego, innych publikacji dotyczących tenisa stołowego, których autorem lub współautorem jest osoba przystępująca do rewalidacji. Opis przeprowadzonych działań może uwzględniać: stosowanie narzędzi diagnozujących rozwój motoryczny i techniczny uczestników, testów jakości Liu Tianyanga, testów struktury ruchu – listy kontrolne dla około 100 technik. Raport podlega ocenie przez komisję powołaną przez instytucję certyfikującą.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
W 2006 r. w Polsce odnotowano: 12 298 ćwiczących tenis stołowy, w tym 3067 kobiet, w tym 7709 juniorów; 3 zawodników z klasą MM, 14 z klasą M oraz 141 z klasą I; 107 trenerów, w tym 6 klasy M, 17 klasy I, 84 klasy II; 390 instruktorów oraz 347 innych prowadzących zajęcia sportowe; 705 sędziów tenisa stołowego; 528 działających sekcji tenisa stołowego (GUS). W roku 2017 było: 10 556 licencjonowanych osób uprawiających tenis stołowy, w tym: licencje zawodnika superligi, ekstraklasy i 1 ligi - 484; licencje zawodnika ur. 2000 r i młodszego - 3930; licencje zawodnika ur. 2009 r i młodszego - 225; licencje seniora - 5130; licencje niestowarzyszonego - 32; licencje weterana (40 lat i więcej) - 390; licencje osób niepełnosprawnych - 226; licencje trenera - 401; licencje sędziego PZTS (nie mylić z sędziami w całej Polsce) - 112; licencje klubowe - 685. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli Polskiego Związku Tenisa Stołowego w ramach “Narodowego Programu Rozwoju Tenisa Stołowego 2018-33” planowane jest rozwinięcie lub stworzenie 120 ośrodków szkolenia podstawowego, 120 zespołów szkoleniowo-organizacyjno-badawczych zapewniających realizację szkolenia podstawowego dla 1,5-2 tysięcy najbardziej utalentowanych adeptów ze szkół podstawowych (9-12), w tym co najmniej 16 regionalnych ośrodków w formie Szkół Mistrzostwa Sportowego dla 200-300 osób wybitnie utalentowanych; przy współpracy z lokalnymi klubami II lub I ligi; przy ścisłej współpracy trenerów kadr narodowych i kadr wojewódzkich. Planowane jest również rozwinięcie lub stworzenie co najmniej 60 klubowych ośrodków szkolenia etapu „sztuka treningu” (13-16) oraz „sztuka walki” (17-20), 60 zespołów szkoleniowo-organizacyjno-badawczych zapewniających szkolenie na tych etapach dla 600-800 najbardziej utalentowanych adeptów w tym co najmniej 16 regionalnych ośrodków w formie Szkół Mistrzostwa Sportowego dla 150-200 wybitnie utalentowanych młodych w wieku 13-19, przy współpracy z zespołami Superligi i Ekstraklasy; przy ścisłej współpracy trenerów kadr narodowych oraz kadr wojewódzkich. Skala zainteresowania dyscypliną, zarówno w obszarze sportu dla wszystkich, jak i sportu wyczynowego, wskazuje na potrzebę przygotowania profesjonalnej kadry do prowadzenia zajęć oraz procesu szkoleniowego zarówno dla dzieci, osób dorosłych rozpoczynających swoją przygodę z tenisem, jak i dla osób powracających do tej dyscypliny i chcących uprawiać ją w sposób amatorski. Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” odnosi się do kształtowania umiejętności dzieci w wieku 9-12 (szkolenie podstawowe), ale także osób w wieku 13-30 (szkolenie profesjonalne). Obejmuje kształtowanie umiejętności osób najbardziej utalentowanych w wieku 13-19 lat. Umiejętności te mogą być jednak kształtowane u osób w każdym wieku, w zależności od stopnia zaangażowania w proces szkoleniowo-treningowy. Kwalifikacja będzie atrakcyjna dla trenerów tenisa stołowego - poziom I (lub osób posiadających dyplom instruktora tenisa stołowego wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013), trenerów kadr wojewódzkich oraz trenerów zawodników kadr kadetów i juniorów, a także czynnych zawodników oraz zawodników kończących karierę, zapewniając możliwość rozwoju ścieżki zawodowej oraz wykorzystania ich doświadczenia dla potrzeb szkolenia oraz propagowania dyscypliny. Włączenie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry instruktorów i trenerów tenisa stołowego w kraju i za granicą (proponowany dla kwalifikacji poziom PRK bezpośrednio odnosi się do 5 poziomu ERK). Istotny czynnik to ujednolicenie i usystematyzowanie procedur mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa w zakresie prowadzenia procesu szkolenia sportowego. Źródła: 1) Amen, D.G. (2010). Zmień swój mózg, zmień swoje ciało. Jak pobudzić mózg, aby uzyskać wymarzone ciało, tłum. A. Sobolewska, Warszawa: MT Biznes; 2) Grycan, J. (2007). Integralny tenis stołowy [Integral table tennis]. Kraków: JGTT; 3) Grycan, J. (2017), Fundamental stage of development in table tennis (Polish experience). ITTF-SSC in Dusseldorf 2017; 4) Grycan, J. (2017), Program szkolenia w sporcie: Tenis stołowy. Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29.03.2017 https://msit.gov.pl/pl/sport/sport-mlodziezowy/programyszkolenia/7501,Polski-Zwiazek-Tenisa-Stolowego.html; 5) http://www.pzts.pl/files/www/PROGRAM_NARODOWY-..pdf; 6) www.pzts.pl; 7) stat.gov.pl.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” jest powiązana z inną kwalifikacją z obszaru tenisa stołowego: “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”. Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”. Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym” oraz osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” są przygotowane do samodzielnego poprowadzenia lekcji treningowych w ramach zaplanowanego dla nich etapu wstępnego szkolenia. Poszerzenie zakresu kompetencji polega na umiejętności samodzielnego organizowania, prowadzenia, kontrolowania i oceniania procesu szkolenia podstawowego (w tym jednostek treningowych) w tenisie stołowym w cyklu rocznym, ukierunkowanego na osiąganie przez uczestników wyników sportowych. Niniejsza kwalifikacja rynkowa może stanowić dopełnienie (uzupełnienie) kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe, przede wszystkim w zakresie taktyki, techniki i metodyki realizacji oraz organizacji treningu w tenisie stołowym.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji. 1.1. Metody. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z części teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej weryfikacji podlegają: - wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1. „Uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym; z zestawu 2. „Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Formułuje cele szkoleniowe” (kryteria weryfikacji: „omawia zasady planowania szkolenia w tenisie stołowym, z uwzględnieniem uwarunkowań treningu fizycznego i mentalnego”; „omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym”); z zestawu 3. „Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym” (kryterium weryfikacji: „omawia metody i formy treningu taktycznego”) oraz efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników do gier podwójnych” (kryterium weryfikacji: „omawia uwarunkowania techniczne gier podwójnych”). W części teoretycznej stosuje się metody: test teoretyczny, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji. Każdorazowo stosowane będą co najmniej dwie z tych metod. W części praktycznej weryfikacji podlegają pozostałe efekty uczenia się i kryteria weryfikacji z zestawów 2-6. Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. Dyplom trenera w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. ustawy deregulacyjnej) lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego są dowodem na posiadanie wszystkich efektów uczenia się przypisanych do części teoretycznej. Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania wybranych efektów uczenia się weryfikowanych w tej części. W części praktycznej dopuszcza się metody: analiza dowodów i deklaracji oraz obserwacja (w warunkach rzeczywistych lub symulowanych) połączone z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Z zestawu 2. “Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Formułuje cele szkoleniowe” (kryteria weryfikacji: „omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym”; “określa zadania szkoleniowe i wynikowe”; “uzasadnia cele etapowe programu szkoleniowego w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów”; “uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawności w formułowaniu celów szkoleniowych”; efekty uczenia się: „Przygotowuje plan realizacji celów szkoleniowych” oraz „Prowadzi ewaluację planu realizacji celów szkoleniowych” (wszystkie kryteria weryfikacji); z zestawu 3. “Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekty uczenia się: „Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych”; „Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych” (wszystkie kryteria weryfikacji); „Ocenia realizację przebiegu podstawowego procesu treningowego” (wszystkie kryteria weryfikacji); z zestawu 4. “Przygotowywanie zawodników do udziału w zawodach (wszystkie efekty uczenia się i kryteria weryfikacji) weryfikuje się wyłącznie za pomocą analizy dowodów i deklaracji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładowe dowody na posiadanie wyżej wymienionych efektów uczenia się to: dziennik treningowy, charakterystyki zawodników, raport podsumowujący, dokumentacja fotograficzna. Z zestawu 3. “Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników w aspekcie technicznym” (wszystkie kryteria weryfikacji) oraz efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym” (kryteria weryfikacji: „dostosowuje zasady taktyczne do różnych typów i stylów gry”; „kształtuje i rozwija indywidualny typ i styl gry zawodników [...]”; efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników do gier podwójnych (kryteria weryfikacji: „dobiera partnerów deblowych do gier podwójnych; uwzględnia elementy przygotowania technicznego i taktycznego gier podwójnych”) mogą być weryfikowane za pomocą analizy dowodów i deklaracji lub obserwacji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładami dopuszczonych tu dowodów mogą być: raporty podsumowujące pracę szkoleniową, organizacyjną i badawczą, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników, artykuły naukowe i profesjonalne z zakresu tenisa stołowego, inne publikacje dotyczące tenisa stołowego. 1.2. Zasoby kadrowe. Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z minimum 3 osób, z których przynajmniej dwie spełniają warunki: - posiadają dyplom trenera przynajmniej klasy I tenisa stołowego (wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); - posiadają 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkolenia w tenisie stołowym w okresie ostatnich 15 lat przed uczestnictwem w komisji walidacyjnej. W skład komisji wchodzi przewodniczący komisji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. W celu przeprowadzenia weryfikacji części teoretycznej instytucja certyfikująca zapewnia warunki umożliwiające każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. W celu weryfikacji efektów uczenia się w części praktycznej instytucja certyfikująca zapewnia: - halę sportową z odpowiednim oświetleniem (minimum 600 lux); - sprzęt sportowy: stoły do tenisa stołowego, siatki do stołów, płotki, rakietki, piłki; - ekran, rzutnik, komputer; - jeśli osoba przystępująca do walidacji nie zapewni własnej grupy szkoleniowej w trakcie walidacji, wówczas obowiązek zapewnienia grupy szkoleniowej spoczywa na instytucji certyfikującej. Weryfikacja umiejętności może być przeprowadzona w miejscu wskazanym przez osobę przystępującą do walidacji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-03-06 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-03-23 r., poz. 318)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
1120
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-03-23
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C812000014
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13489
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak, aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia procesu treningowego w tenisie stołowym oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania trenerów. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku w zakresie prowadzenia profesjonalnych treningów w tenisie stołowym oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w tym zakresie. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze prowadzenia treningów w tenisie stołowym w ramach wyczynowego uprawiania sportu.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces szkolenia podstawowego w tenisie stołowym (w tym jednostki treningowej). Opracowuje roczny plan szkolenia podstawowego, ukierunkowuje go na rozwój techniczno-taktyczny, motoryczny, mentalny uczestników, zgodnie z ich predyspozycjami do wybranego typu i stylu gry. Kształtuje kompletnego zawodnika od strony technicznej i taktycznej. Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych, a także przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych. Naucza złożonych zadań ruchowych. Przygotowuje zawodników do udziału w zawodach, opracowując taktykę gry oraz analizując jej skuteczność. Wykorzystuje różnorodne narzędzia komunikacji i motywacji. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do konstruowania mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym. Aktualizuje i poszerza wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym. Wykorzystując umiejętności interpersonalne, przekazuje wiedzę i umiejętności w środowisku sportowym, m.in. przez szkolenie osób z niższymi kwalifikacjami.
Zestawy efektów uczenia się
1. Uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje organizacyjne uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia historię rozwoju szkolenia sportowego w tenisie stołowym
- omawia współczesne tendencje w szkoleniu w tenisie stołowym
- omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce i na świecie
- omawia organizację systemu szkolenia sportowego w Polsce i na świecie
- uzasadnia znaczenie kontroli lekarskiej w procesie szkolenia sportowego
- omawia zasady bezpieczeństwa podczas zajęć
2. Charakteryzuje zasady planowania i prowadzenia treningu fizycznego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady prowadzenia treningu koordynacji, szybkości, siły i mocy, wytrzymałości
- omawia zasady prowadzenia treningu gibkości
- omawia założenia zdrowego trybu życia, m.in. znaczenie snu, zasady odżywiania, kontroli składu ciała
- omawia zasady organizacji współpracy z zespołem medycznym (lekarz, fizjoterapeuta, dietetyk itp.)
- omawia zagadnienia związane z profilaktyką kontuzji i chorób związanych z uprawianiem tenisa stołowego
- omawia zasady planowania odnowy biologicznej
3. Charakteryzuje zasady planowania i prowadzenia przygotowania mentalnego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady prowadzenia przygotowania mentalnego w tenisie stołowym, m.in. wspierania świadomości, motywacji, kontroli stanu optymalnej gotowości, pozytywnej postawy, myślenia obrazami, kontroli emocji pewności siebie, koncentracji uwagi, widzenia
- omawia zasady planowania udziału w zawodach, postępowania przed zawodami, postępowania podczas gry oraz postępowania po zawodach
2. Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Formułuje cele szkoleniowe
Kryteria weryfikacji:
- omawia zasady planowania szkolenia w tenisie stołowym, z uwzględnieniem uwarunkowań treningu fizycznego i mentalnego
- omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym
- określa zadania szkoleniowe i wynikowe
- uzasadnia cele etapowe programu szkoleniowego w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów
- uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawności w formułowaniu celów szkoleniowych
2. Przygotowuje plan realizacji celów szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje roczny plan organizacyjno-szkoleniowy
- uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych
- uwzględnia w planie właściwe proporcje wielkości obciążeń
- planuje zajęcia z uwzględnieniem indywidualnych typów i stylów gry uczestników
- formułuje plan realizacji celów, który jest zrozumiały dla wszystkich uczestników procesu szkoleniowego
- uwzględnia w planie proces odnowy biologicznej i psychologicznej zawodników
3. Prowadzi ewaluację planu realizacji celów szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej (np. ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe)
- stale aktualizuje oraz modyfikuje cele i plany szkolenia (w tym: metody, formy i środki treningowe), uwzględniając obiektywne i subiektywne metody pomiaru
- uzasadnia zmiany wprowadzone do planu szkolenia
3. Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych
Kryteria weryfikacji:
- prowadzi kontrolę bieżącą i okresową
- weryfikuje poziom wytrenowania zawodników
- planuje udział zawodników o różnorodnych typach i stylach gry w zawodach sportowych
2. Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
- omawia skład grupy szkoleniowej w kontekście poszczególnych typów i stylów gry
- ustala kryteria, którymi kieruje się w podziale zawodników na grupy szkoleniowe
- kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych, z uwzględnieniem różnych typów i stylów
3. Przygotowuje zawodników w aspekcie technicznym
Kryteria weryfikacji:
- naucza i doskonali atak szybki, m.in.: - atak szybki forhend (fh), atak szybki bekhend (bh), bliżej-dalej; lżej-mocniej; atak fh - doskonalenie ataku blisko stołu, w półdystansie, piłki podciętej; atak krótkiej piłki (flip), smecz, zbicie loba, zbicie piłki podciętej ataku piłki topspinowej; - atak fh z rogu bekhendowego (forhend "obrócony" [fhb] - analogiczne techniki jak w ataku szybkim fh); - atak bekhendowy - doskonalenie ataku blisko stołu, w półdystansie,; atak krótkiej piłki smecz, zbicie piłki podciętej atak piłki topspinowej; - technikę złożoną - atak bh i fh; atak bh i fhb; atak fhb i fh; bh, fhb i fh; itp.;
- naucza i doskonali atak topspinowy, m.in: - atak topspinowy fh, atak topspinowy bh, z różną siłą, z różną rotacją, z różną szybkością; topspin fh - topspin rotacyjny, topspin silny kontratopspin w półdystansie, topspin z boczną rotacją, topspin szybki i w połdystansie; kontratopspin blisko stołu oraz w półdystansie; - topspin fh z rogu bh (analogiczne techniki jak przy topspinie fh); - topspin bh - topspin rotacyjny, topspin silny, topspin z boczną rotacją, topspin szybki i topspin w półdystansie; kontratopspin; - technikę złożoną - atak szybki i topspinowy; topspin bh i fh; topspin bh i fhb; topspin fhb i fh; topspin bh-fhb i fh;
- naucza i doskonali blok oraz blok-kontrataku, m.in: - blok bh - doskonalenie bloku prostego blok silny, blokamortyzowany, blok z boczną rotacją, blok z dolną rotacją; "kuaidai"-bh ("grzyb"); "tanji"-bh ("aktywny blok"); - kontratopspin bh; - blok fh - blok prosty; blok silny i pasywny, kuaidai bhatak szybki forhendem topspina przeciwnika); kontratopspin fh; - technikę złożoną - blok różnorodny w kombi-ataku; blok bh i fh; blok i kontratak;
- naucza i doskonali przebicie oraz przebicie-kontrataku m.in.: - przebicie bh - doskonalenie przebicia bezpiecznego, wolnego i szybkiego, skróty (w grze przeciwko podcięciu), dropszot, przebicia z boczną rotacją, "pchnięcia" z boczną rotacją; - przebicie fh - doskonalenie przebicia bezpiecznego wolnego i szybkiego, skróty, dropszot, przebicia z boczną rotacją, "pchnięcia" z boczną rotacją; - technikę złożoną - przebicie bh i fh; przebicie i atak; przebicie i kontratak w kombi-ataku; przebicie różnymi okładzinami w kombi-ataku;
- naucza i doskonali podcięcie oraz podcięcie-kontratak m.in: - podcięcie fh - podcięcie lekkiego ataku, dojścia do skrótu; podcięcie ataku rotacyjnego, obrony lobowanej, podcięcie silnego ataku, obrony ataku "w ciało", podcięcie z boczną rotacją, sidespina; - podcięcie bh - podcięcie lekkiego ataku, dojście do skrótu; podcięcie ataku rotacyjnego, obrony lobowej, podcięcie silnego ataku, obrony ataku "w ciało", podcięcie z boczną rotacją, sidespina; - technikę złożoną podcięcia bh i fh - podcięcie różnymi okładzinami; podcięcie z silną rotacją i "puste"; podcięcie bh i fh, podcięcie i dojście do skrótu, przebicie i podcięcie; przebicie i podcięcie; przebicie i blok; przebicie i obrona w połdystansie; podcięcie i kontratak;
- naucza i doskonali serwis serwis-kontratak m.in: - serwy forhendowe - dolne boczne odwrotne; "haki"; - serw w przysiadzie - serwy w przysiadzie fh-od-siebie serwy w przysiadzie-do-siebie serwy w przysiadzie-bh; - serwy bekhendowe: dolne boczne odwrotne; - technikę złożoną: serwis forhendowy i kontratak; serwis bekhendowy i kontratak; serwis w przysiadzie i kontratak;
- naucza i doskonali odbiór oraz odbiór serwisu i kontratak m.in: - odbiór krótkiego serwu - przebicie; dropszotem; flipem; różne kombinacje; - odbiór długiego serwu - atak szybki; topspinem; podcięciem; różne kombinacje; - odbiór szybkich serwów - atak szybki; topspinem; podcięciem; różne kombinacje; - technikę złożoną - odbiór krótkiego serwu i kontratak; odbiór długiego serwu i kontratak; odbiór szybkich serwów i kontratak;
- wdraża indywidualne programy szkoleniowe.
4. Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym
Kryteria weryfikacji:
- omawia metody i formy treningu taktycznego
- dostosowuje zasady taktyczne do różnych typów i stylów gry
- kształtuje i rozwija indywidualny typ i styl gry zawodników: (1) atak szybki, (2) atak topspinowy (dłoniowy, piórkowy, jednostronny, obustronny, itp.), (3) obrona podcięciem (pasywna, aktywna w różnych kombinacjach), (4) kombi-atak (dłoniowy, piórkowy, w różnych kombinacjach)
- naucza zawodników kombinacji taktycznych: (1) ataku i kontrataku, (2) bloku i kontrataku, (3) ataku przeciwko podcięciu, (4) obrony podcięciem i kontrataku, (5) przebicia i kontrataku, (6) serwu i kontrataku, (7) odbioru serwu i kontrataku
- kształtuje rozwój świadomości taktycznej zawodników
5. Przygotowuje zawodników do gier podwójnych
Kryteria weryfikacji:
- omawia uwarunkowania techniczne gier podwójnych
- dobiera partnerów deblowych do gier podwójnych
- uwzględnia elementy przygotowania technicznego i taktycznego gier podwójnych
6. Ocenia realizację przebiegu podstawowego procesu szkolenia
Kryteria weryfikacji:
- prowadzi rejestr obciążeń treningowych
- analizuje wyniki badań diagnostycznych (np. badania lekarskie)
- analizuje wyniki testów i sprawdzianów (technicznych, motorycznych, psychologicznych)
- monitoruje występy zawodników w zawodach
- formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej
- uzasadnia konieczność wprowadzania bieżącej korekty planów szkoleniowych
4. Przygotowywanie zawodników do udziału w zawodach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Zdobywa informacje o przeciwnikach
Kryteria weryfikacji:
- wymienia i omawia informacje niezbędne do opracowania strategii
- wymienia i omawia źródła informacji o przeciwnikach
- analizuje dane statystyczne dotyczące taktyki przeciwników, w tym stosowanych technik gry
2. Opracowuje taktykę gry, biorąc pod uwagę cechy zawodników
Kryteria weryfikacji:
- dobiera kombinacje taktyczne do indywidualnych cech zawodnika po uprzednim rozpoznaniu przeciwnika
- określa zadania taktyczne dla zawodnika
- prowadzi analizę przebiegu gry
3. Analizuje skuteczność przyjętej taktyki gry
Kryteria weryfikacji:
- ocenia sposób realizacji przyjętych kombinacji taktycznych przez zawodnika
- analizuje skuteczność realizacji zadań taktycznych postawionych przed zawodnikiem
- wprowadza korekty do taktyki
4. Naucza zawodników dostrzegania i kontrolowania zmiennych sytuacji taktycznych w grze oraz właściwego reagowania
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia aspekty, na które zawodnicy powinni zwrócić uwagę, analizując przebieg gry
- wykorzystuje techniki audiowizualne do analizy taktyki gry
- omawia typowe błędy postrzegania, decyzji i wykonania
- stosuje techniki uzyskiwania informacji zwrotnej m.in. wzbudzenie autorefleksji, nawiązanie do obserwacji zawodnika, nazwanie błędu, określenie sposobu wykorzystania refleksji przez zawodnika dla poprawy wyników
- dobiera zawodnikom ćwiczenia mające na celu wyeliminowanie popełnianych błędów taktycznych
5. Konstruowanie mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zasady współdziałania z regionalnymi organizacjami szkolenia wstępnego i podstawowego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- omawia strukturę sieci organizacji regionalnych
- omawia rolę i zadania organizacji regionalnych na poszczególnych szczeblach
- omawia działania wpływające na integrację organizacji regionalnych
- omawia zasady identyfikacji talentów i przenoszenia zawodników w ramach sieci organizacji regionalnych
- omawia możliwości rozwoju zawodników w ramach sieci organizacji regionalnych
2. Wspiera działalność regionalnych organizacji szkolenia wstępnego i podstawowego w tenisie stołowym w aspekcie systemowym i społecznym
Kryteria weryfikacji:
- organizuje wspólne treningi, konsultacje i obozy z regionalnymi organizacjami szkolącymi z tenisa stołowego
- omawia zasady komunikacji między przedstawicielami regionalnych organizacji szkolących, ważne dla budowania profesjonalnych struktur i relacji
- wskazuje sposoby zachęcania współpracowników organizacji regionalnych do wspierania rozwoju zawodników w ramach działalności organizacji regionalnych
- omawia rolę otoczenia organizacji regionalnych w procesie treningowym (nauczyciele i dyrekcja, rodzice i opiekunowie, klub sportowy, władze lokalne/regionalne i samorządowe, inne podmioty sportowe)
- prowadzi spotkania informacyjne z przedstawicielami różnych środowisk (nauczyciele i dyrekcja, rodzice i opiekunowie, klub sportowy, władze lokalne/regionalne i samorządowe, inne podmioty sportowe)
- omawia modele prowadzenia analiz działalności organizacji szkolących, np. GRIP
6. Rozwijanie umiejętności prowadzenia procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Systematycznie analizuje działania podejmowane w procesie szkolenia podstawowego
Kryteria weryfikacji:
- omawia rolę analizy swoich działań w pracy treningowej
- prowadzi dokumentację swojej pracy treningowej, w tym dokumentuje rodzaj stosowanych sprawdzianów, częstotliwość ich stosowania
- analizuje skuteczność bieżących działań podejmowanych w ramach szkolenia podstawowego
2. Dokonuje syntezy wniosków z analizy własnej pracy szkoleniowo-organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- podsumowuje wyniki rocznej pracy treningowej
- określa swoje mocne i słabe strony
- wskazuje obszary swojej działalności wymagające udoskonalenia
- wykorzystuje wnioski z analiz do usprawniania swojej działalności w planie organizacyjno-szkoleniowym
3. Aktualizuje i poszerza wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru tenisa stołowego, m.in. publikacje, źródła elektroniczne
- wskazuje najnowsze osiągnięcia metodyczne i naukowe w obszarze dyscypliny
- prezentuje własne wnioski z konferencji, szkolenia lub warsztatu, w których brał udział w ostatnim roku
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polski Związek Tenisa Stołowego
|
Wnioskodawca:
Polski Związek Tenisa Stołowego
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki