Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2020-03-23
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 5)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces szkolenia podstawowego (w tym jednostki treningowe) w tenisie stołowym w cyklu rocznym, ukierunkowany na osiąganie przez uczestników określonych wyników sportowych. Przygotowuje zawodników do udziału w zawodach, opracowując taktykę gry oraz analizując jej skuteczność. Jest przygotowana do konstruowania mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym. Aktualizuje i poszerza swoją wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym. Wykorzystując umiejętności interpersonalne, przekazuje wiedzę i umiejętności w środowisku sportowym, w szczególności przez szkolenie osób z niższymi kwalifikacjami. Kwalifikacja odnosi się do kształtowania umiejętności dzieci w wieku 9-12 (szkolenie podstawowe), ale także osób w wieku 13-30 (szkolenie profesjonalne). Obejmuje również kształtowanie umiejętności osób najbardziej utalentowanych w wieku 13-19 lat. Umiejętności te mogą być jednak kształtowane u osób w każdym wieku, w zależności od stopnia zaangażowania w proces szkoleniowo-treningowy. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić zajęcia i proces szkolenia podstawowego z tenisa stołowego dla różnych grup odbiorców w ramach funkcjonowania klubów sportowych, klas sportowych o specjalizacji tenis stołowy, a także w ramach kolonii letnich, obozów, świetlic, zajęć wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych w szkole (z uwzględnieniem warunków organizacyjno-prawnych dotyczących możliwości pracy z osobami nieletnimi). Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia podstawowego z tenisa stołowego. Osoba posiadająca tę kwalifikację może zostać włączona w prowadzenie zajęć z tenisa stołowego przy zajęciach z integracji sensorycznej, w procesie rehabilitacji, terapii lub profilaktyki zdrowotnej. Szacunkowy nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji został określony na 1120 godzin.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest skierowana szczególnie do: 1) osób posiadających certyfikat poświadczający posiadanie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”; 2) osób posiadających legitymację instruktora sportu w tenisie stołowym (wydaną przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); 3) osób posiadających dyplom trenera drugiej klasy w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); 4) osób posiadających dyplom ukończenia studiów wyższych oraz podyplomowych w zakresie tenisa stołowego; 5) trenerów kadr wojewódzkich; 6) trenerów zawodników kadr kadetów i juniorów; 7) czynnych zawodników; 8) zawodników, którzy zakończyli karierę; 9) instruktorów i trenerów innych dyscyplin sportowych, którzy chcieliby poszerzyć zakres swoich umiejętności; 10) osób, które mają doświadczenie organizacyjno-szkoleniowe w zakresie tenisa stołowego.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: - kwalifikację pełną z 4 poziomem PRK (świadectwo dojrzałości); - certyfikat potwierdzający uzyskanie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”, lub dyplom trenera II klasy lub wyższej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013, lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Kwalifikacja pełna z 4 poziomem PRK (świadectwo dojrzałości).

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” może prowadzić zajęcia i proces szkolenia podstawowego z tenisa stołowego dla różnych grup odbiorców w ramach funkcjonowania klubów sportowych, klas sportowych o specjalizacji tenis stołowy, a także w ramach kolonii letnich, obozów, świetlic, zajęć wychowania fizycznego i zajęć pozalekcyjnych w szkole (z uwzględnieniem warunków organizacyjno-prawnych dotyczących możliwości pracy z osobami nieletnimi). Może także prowadzić zajęcia na uczelniach wyższych realizujących program szkolenia podstawowego z tenisa stołowego. Osoba posiadająca tę kwalifikację może zostać włączona w prowadzenie zajęć z tenisa stołowego przy zajęciach z integracji sensorycznej, w procesie rehabilitacji, terapii lub profilaktyki zdrowotnej. Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” odnosi się do kształtowania umiejętności dzieci w wieku 9-12 (szkolenie podstawowe), ale także osób w wieku 13-30 (szkolenie profesjonalne). Obejmuje również kształtowanie umiejętności osób najbardziej utalentowanych w wieku 13-19 lat. Umiejętności te mogą być jednak kształtowane u osób w każdym wieku, w zależności od stopnia zaangażowania w proces szkoleniowo-treningowy. Osoba posiadająca kwalifikację będzie mogła, po spełnieniu określonych warunków, zdobyć lub potwierdzić licencję Polskiego Związku Tenisa Stołowego. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia zajęć i procesu szkolenia podstawowego z tenisa stołowego w ramach zakładanych przez siebie i prowadzonych szkołach i klubach sportowych. Realizowany przez posiadacza kwalifikacji proces uczenia się może prowadzić do zdobywania kwalifikacji z wyższymi poziomami PRK, związanymi z prowadzeniem procesu szkoleniowego w tenisie stołowym.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Okres ważności certyfikatu: 6 lat. Z chwilą uzyskania przez osobę posiadającą kwalifikację kwalifikacji z obszaru tenisa stołowego z wyższym poziomem PRK, niniejsza kwalifikacja staje się bezterminowa. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest przedstawienie raportu aktywności. Raport podsumowuje pracę szkoleniowo-organizacyjną, dokumentuje prowadzenie działań, do których jest przygotowana osoba posiadająca kwalifikację. Raport uwzględnia: liczbę udzielonych lekcji, liczbę przeszkolonych osób, efekty pracy szkoleniowej, organizacyjnej, badawczej, opis przeprowadzonych działań, postępów uczestników w zakresie rozwoju motorycznego i technicznego, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników. Raport może być uzupełniony wykazem artykułów naukowych i profesjonalnych z zakresu tenisa stołowego, innych publikacji dotyczących tenisa stołowego, których autorem lub współautorem jest osoba przystępująca do rewalidacji. Opis przeprowadzonych działań może uwzględniać: stosowanie narzędzi diagnozujących rozwój motoryczny i techniczny uczestników, testów jakości Liu Tianyanga, testów struktury ruchu – listy kontrolne dla około 100 technik. Raport podlega ocenie przez komisję powołaną przez instytucję certyfikującą.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

W 2006 r. w Polsce odnotowano: 12 298 ćwiczących tenis stołowy, w tym 3067 kobiet, w tym 7709 juniorów; 3 zawodników z klasą MM, 14 z klasą M oraz 141 z klasą I; 107 trenerów, w tym 6 klasy M, 17 klasy I, 84 klasy II; 390 instruktorów oraz 347 innych prowadzących zajęcia sportowe; 705 sędziów tenisa stołowego; 528 działających sekcji tenisa stołowego (GUS). W roku 2017 było: 10 556 licencjonowanych osób uprawiających tenis stołowy, w tym: licencje zawodnika superligi, ekstraklasy i 1 ligi - 484; licencje zawodnika ur. 2000 r i młodszego - 3930; licencje zawodnika ur. 2009 r i młodszego - 225; licencje seniora - 5130; licencje niestowarzyszonego - 32; licencje weterana (40 lat i więcej) - 390; licencje osób niepełnosprawnych - 226; licencje trenera - 401; licencje sędziego PZTS (nie mylić z sędziami w całej Polsce) - 112; licencje klubowe - 685. Zgodnie z deklaracjami przedstawicieli Polskiego Związku Tenisa Stołowego w ramach “Narodowego Programu Rozwoju Tenisa Stołowego 2018-33” planowane jest rozwinięcie lub stworzenie 120 ośrodków szkolenia podstawowego, 120 zespołów szkoleniowo-organizacyjno-badawczych zapewniających realizację szkolenia podstawowego dla 1,5-2 tysięcy najbardziej utalentowanych adeptów ze szkół podstawowych (9-12), w tym co najmniej 16 regionalnych ośrodków w formie Szkół Mistrzostwa Sportowego dla 200-300 osób wybitnie utalentowanych; przy współpracy z lokalnymi klubami II lub I ligi; przy ścisłej współpracy trenerów kadr narodowych i kadr wojewódzkich. Planowane jest również rozwinięcie lub stworzenie co najmniej 60 klubowych ośrodków szkolenia etapu „sztuka treningu” (13-16) oraz „sztuka walki” (17-20), 60 zespołów szkoleniowo-organizacyjno-badawczych zapewniających szkolenie na tych etapach dla 600-800 najbardziej utalentowanych adeptów w tym co najmniej 16 regionalnych ośrodków w formie Szkół Mistrzostwa Sportowego dla 150-200 wybitnie utalentowanych młodych w wieku 13-19, przy współpracy z zespołami Superligi i Ekstraklasy; przy ścisłej współpracy trenerów kadr narodowych oraz kadr wojewódzkich. Skala zainteresowania dyscypliną, zarówno w obszarze sportu dla wszystkich, jak i sportu wyczynowego, wskazuje na potrzebę przygotowania profesjonalnej kadry do prowadzenia zajęć oraz procesu szkoleniowego zarówno dla dzieci, osób dorosłych rozpoczynających swoją przygodę z tenisem, jak i dla osób powracających do tej dyscypliny i chcących uprawiać ją w sposób amatorski. Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” odnosi się do kształtowania umiejętności dzieci w wieku 9-12 (szkolenie podstawowe), ale także osób w wieku 13-30 (szkolenie profesjonalne). Obejmuje kształtowanie umiejętności osób najbardziej utalentowanych w wieku 13-19 lat. Umiejętności te mogą być jednak kształtowane u osób w każdym wieku, w zależności od stopnia zaangażowania w proces szkoleniowo-treningowy. Kwalifikacja będzie atrakcyjna dla trenerów tenisa stołowego - poziom I (lub osób posiadających dyplom instruktora tenisa stołowego wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013), trenerów kadr wojewódzkich oraz trenerów zawodników kadr kadetów i juniorów, a także czynnych zawodników oraz zawodników kończących karierę, zapewniając możliwość rozwoju ścieżki zawodowej oraz wykorzystania ich doświadczenia dla potrzeb szkolenia oraz propagowania dyscypliny. Włączenie kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji wpisze się w proces zapewniania rozpoznawalności, transparentności i mobilności kadry instruktorów i trenerów tenisa stołowego w kraju i za granicą (proponowany dla kwalifikacji poziom PRK bezpośrednio odnosi się do 5 poziomu ERK). Istotny czynnik to ujednolicenie i usystematyzowanie procedur mających wpływ na poprawę bezpieczeństwa w zakresie prowadzenia procesu szkolenia sportowego. Źródła: 1) Amen, D.G. (2010). Zmień swój mózg, zmień swoje ciało. Jak pobudzić mózg, aby uzyskać wymarzone ciało, tłum. A. Sobolewska, Warszawa: MT Biznes; 2) Grycan, J. (2007). Integralny tenis stołowy [Integral table tennis]. Kraków: JGTT; 3) Grycan, J. (2017), Fundamental stage of development in table tennis (Polish experience). ITTF-SSC in Dusseldorf 2017; 4) Grycan, J. (2017), Program szkolenia w sporcie: Tenis stołowy. Załącznik do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29.03.2017 https://msit.gov.pl/pl/sport/sport-mlodziezowy/programyszkolenia/7501,Polski-Zwiazek-Tenisa-Stolowego.html; 5) http://www.pzts.pl/files/www/PROGRAM_NARODOWY-..pdf; 6) www.pzts.pl; 7) stat.gov.pl.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacja “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” jest powiązana z inną kwalifikacją z obszaru tenisa stołowego: “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”. Efekty uczenia się wskazane dla kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” stanowią rozszerzenie zakresu i pogłębienie umiejętności wskazanych dla kwalifikacji “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym”. Osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia wstępnego w tenisie stołowym” oraz osoba posiadająca kwalifikację “Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” są przygotowane do samodzielnego poprowadzenia lekcji treningowych w ramach zaplanowanego dla nich etapu wstępnego szkolenia. Poszerzenie zakresu kompetencji polega na umiejętności samodzielnego organizowania, prowadzenia, kontrolowania i oceniania procesu szkolenia podstawowego (w tym jednostek treningowych) w tenisie stołowym w cyklu rocznym, ukierunkowanego na osiąganie przez uczestników wyników sportowych. Niniejsza kwalifikacja rynkowa może stanowić dopełnienie (uzupełnienie) kwalifikacji pełnych nadawanych przez szkoły wyższe, przede wszystkim w zakresie taktyki, techniki i metodyki realizacji oraz organizacji treningu w tenisie stołowym.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji. 1.1. Metody. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z części teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej weryfikacji podlegają: - wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1. „Uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym; z zestawu 2. „Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Formułuje cele szkoleniowe” (kryteria weryfikacji: „omawia zasady planowania szkolenia w tenisie stołowym, z uwzględnieniem uwarunkowań treningu fizycznego i mentalnego”; „omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym”); z zestawu 3. „Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym” (kryterium weryfikacji: „omawia metody i formy treningu taktycznego”) oraz efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników do gier podwójnych” (kryterium weryfikacji: „omawia uwarunkowania techniczne gier podwójnych”). W części teoretycznej stosuje się metody: test teoretyczny, rozmowa z komisją, analiza dowodów i deklaracji. Każdorazowo stosowane będą co najmniej dwie z tych metod. W części praktycznej weryfikacji podlegają pozostałe efekty uczenia się i kryteria weryfikacji z zestawów 2-6. Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. Dyplom trenera w tenisie stołowym (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, tzw. ustawy deregulacyjnej) lub dyplom ukończenia studiów wyższych w zakresie tenisa stołowego są dowodem na posiadanie wszystkich efektów uczenia się przypisanych do części teoretycznej. Inne dowody, w zależności od ich zakresu przedmiotowego, mogą pozwolić na potwierdzenie posiadania wybranych efektów uczenia się weryfikowanych w tej części. W części praktycznej dopuszcza się metody: analiza dowodów i deklaracji oraz obserwacja (w warunkach rzeczywistych lub symulowanych) połączone z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). Z zestawu 2. “Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Formułuje cele szkoleniowe” (kryteria weryfikacji: „omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym”; “określa zadania szkoleniowe i wynikowe”; “uzasadnia cele etapowe programu szkoleniowego w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów”; “uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawności w formułowaniu celów szkoleniowych”; efekty uczenia się: „Przygotowuje plan realizacji celów szkoleniowych” oraz „Prowadzi ewaluację planu realizacji celów szkoleniowych” (wszystkie kryteria weryfikacji); z zestawu 3. “Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekty uczenia się: „Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych”; „Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych” (wszystkie kryteria weryfikacji); „Ocenia realizację przebiegu podstawowego procesu treningowego” (wszystkie kryteria weryfikacji); z zestawu 4. “Przygotowywanie zawodników do udziału w zawodach (wszystkie efekty uczenia się i kryteria weryfikacji) weryfikuje się wyłącznie za pomocą analizy dowodów i deklaracji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładowe dowody na posiadanie wyżej wymienionych efektów uczenia się to: dziennik treningowy, charakterystyki zawodników, raport podsumowujący, dokumentacja fotograficzna. Z zestawu 3. “Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym” efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników w aspekcie technicznym” (wszystkie kryteria weryfikacji) oraz efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym” (kryteria weryfikacji: „dostosowuje zasady taktyczne do różnych typów i stylów gry”; „kształtuje i rozwija indywidualny typ i styl gry zawodników [...]”; efekt uczenia się: „Przygotowuje zawodników do gier podwójnych (kryteria weryfikacji: „dobiera partnerów deblowych do gier podwójnych; uwzględnia elementy przygotowania technicznego i taktycznego gier podwójnych”) mogą być weryfikowane za pomocą analizy dowodów i deklaracji lub obserwacji (z możliwością uzupełnienia o rozmowę). Przykładami dopuszczonych tu dowodów mogą być: raporty podsumowujące pracę szkoleniową, organizacyjną i badawczą, nagrania przeprowadzonych lekcji, nagrania gier zawodników, artykuły naukowe i profesjonalne z zakresu tenisa stołowego, inne publikacje dotyczące tenisa stołowego. 1.2. Zasoby kadrowe. Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna. Komisja składa się z minimum 3 osób, z których przynajmniej dwie spełniają warunki: - posiadają dyplom trenera przynajmniej klasy I tenisa stołowego (wydany przed wejściem w życie ustawy deregulacyjnej z dnia 13.06.2013); - posiadają 10-letnie doświadczenie w prowadzeniu procesu szkolenia w tenisie stołowym w okresie ostatnich 15 lat przed uczestnictwem w komisji walidacyjnej. W skład komisji wchodzi przewodniczący komisji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. W celu przeprowadzenia weryfikacji części teoretycznej instytucja certyfikująca zapewnia warunki umożliwiające każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. W celu weryfikacji efektów uczenia się w części praktycznej instytucja certyfikująca zapewnia: - halę sportową z odpowiednim oświetleniem (minimum 600 lux); - sprzęt sportowy: stoły do tenisa stołowego, siatki do stołów, płotki, rakietki, piłki; - ekran, rzutnik, komputer; - jeśli osoba przystępująca do walidacji nie zapewni własnej grupy szkoleniowej w trakcie walidacji, wówczas obowiązek zapewnienia grupy szkoleniowej spoczywa na instytucji certyfikującej. Weryfikacja umiejętności może być przeprowadzona w miejscu wskazanym przez osobę przystępującą do walidacji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu z dnia 2020-03-06 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2020-03-23 r., poz. 318)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-10-20
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
1120
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2030-03-23
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C812000014
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13489

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W ramach poszczególnych etapów procesu włączania niniejszej kwalifikacji rynkowej do ZSK: 1) przeprowadzono konsultacje z zainteresowanymi środowiskami, tj.: Radą ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej przy Ministrze Sportu i Turystyki, organizacjami z obszaru sportu i kultury fizycznej, akademiami wychowania fizycznego; 2) zasięgnięto opinii specjalistów w sprawie społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia proponowanej kwalifikacji rynkowej do ZSK; 3) powołano ekspertów do oceny efektów uczenia się oraz przypisania poziomu PRK dla kwalifikacji. Na podstawie zebranych opinii od poszczególnych podmiotów, specjalistów i ekspertów reprezentujących branżę sportu i rekreacji ruchowej, dokonano oceny efektów uczenia się wymaganych dla kwalifikacji, adekwatności wymagań dotyczących walidacji oraz celowości włączenia kwalifikacji rynkowej do ZSK. W wyniku niniejszych etapów prac, poszczególne treści zawarte w złożonym do Ministra Sportu i Turystyki wniosku, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy, zostały nieznacznie zmienione i uzupełnione. W konsekwencji ostateczny kształt uzgodnionych i przyjętych zmian dotyczył następujących zagadnień: 1) uzupełnienia zestawów efektów uczenia się w zakresie tak, aby odpowiadały na rzeczywiste potrzeby rynku dotyczące wykwalifikowanych pracowników; 2) zapisów dotyczących efektów uczenia się, pogrupowanych w zestawy wraz z kryteriami weryfikacji, tak, aby dokładniej odpowiadały poszczególnym składnikom opisu PRK; 3) przypisania poziomu PRK dla niniejszej kwalifikacji; 4) doprecyzowania zapisów dotyczących wymagań w zakresie walidacji, w tym kadry zaangażowanej w proces walidacji. Przedstawiciele środowiska branżowego wyrazili pogląd, iż włączenie niniejszej kwalifikacji do ZSK jest oczekiwane przez branżę, stworzy warunki do podniesienia jakości prowadzenia procesu treningowego w tenisie stołowym oraz wpłynie na poziom wyszkolenia i przygotowania trenerów. W przedłożonych opiniach zainteresowane środowiska pozytywnie oceniły włączenie niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, podkreślając, iż kwalifikacja swoim zakresem odpowiada na potrzeby rynku w zakresie prowadzenia profesjonalnych treningów w tenisie stołowym oraz porządkuje obszar kształcenia kadr w tym zakresie. W opinii środowiska branżowego zapewnienie określonego standardu, jakości i poziomu szkolenia w obszarze nabywania tej kwalifikacji oraz adekwatnej walidacji i certyfikacji kandydatów pozwoli na zapewnienie wykwalifikowanych kadr, posiadających optymalny zestaw kompetencji zgodny z aktualnymi oczekiwaniami pracodawców działających w obszarze prowadzenia treningów w tenisie stołowym w ramach wyczynowego uprawiania sportu.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym" samodzielnie organizuje, prowadzi, kontroluje i ocenia proces szkolenia podstawowego w tenisie stołowym (w tym jednostki treningowej). Opracowuje roczny plan szkolenia podstawowego, ukierunkowuje go na rozwój techniczno-taktyczny, motoryczny, mentalny uczestników, zgodnie z ich predyspozycjami do wybranego typu i stylu gry. Kształtuje kompletnego zawodnika od strony technicznej i taktycznej. Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych, a także przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych. Naucza złożonych zadań ruchowych. Przygotowuje zawodników do udziału w zawodach, opracowując taktykę gry oraz analizując jej skuteczność. Wykorzystuje różnorodne narzędzia komunikacji i motywacji. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do konstruowania mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym. Aktualizuje i poszerza wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym. Wykorzystując umiejętności interpersonalne, przekazuje wiedzę i umiejętności w środowisku sportowym, m.in. przez szkolenie osób z niższymi kwalifikacjami.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje organizacyjne uwarunkowania planowania procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia historię rozwoju szkolenia sportowego w tenisie stołowym
  2. omawia współczesne tendencje w szkoleniu w tenisie stołowym
  3. omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce i na świecie
  4. omawia organizację systemu szkolenia sportowego w Polsce i na świecie
  5. uzasadnia znaczenie kontroli lekarskiej w procesie szkolenia sportowego
  6. omawia zasady bezpieczeństwa podczas zajęć
2. Charakteryzuje zasady planowania i prowadzenia treningu fizycznego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady prowadzenia treningu koordynacji, szybkości, siły i mocy, wytrzymałości
  2. omawia zasady prowadzenia treningu gibkości
  3. omawia założenia zdrowego trybu życia, m.in. znaczenie snu, zasady odżywiania, kontroli składu ciała
  4. omawia zasady organizacji współpracy z zespołem medycznym (lekarz, fizjoterapeuta, dietetyk itp.)
  5. omawia zagadnienia związane z profilaktyką kontuzji i chorób związanych z uprawianiem tenisa stołowego
  6. omawia zasady planowania odnowy biologicznej
3. Charakteryzuje zasady planowania i prowadzenia przygotowania mentalnego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady prowadzenia przygotowania mentalnego w tenisie stołowym, m.in. wspierania świadomości, motywacji, kontroli stanu optymalnej gotowości, pozytywnej postawy, myślenia obrazami, kontroli emocji pewności siebie, koncentracji uwagi, widzenia
  2. omawia zasady planowania udziału w zawodach, postępowania przed zawodami, postępowania podczas gry oraz postępowania po zawodach

2. Opracowywanie rocznego planu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Formułuje cele szkoleniowe
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zasady planowania szkolenia w tenisie stołowym, z uwzględnieniem uwarunkowań treningu fizycznego i mentalnego
  2. omawia periodyzację roczną w perspektywie wieloletniego szkolenia w tenisie stołowym
  3. określa zadania szkoleniowe i wynikowe
  4. uzasadnia cele etapowe programu szkoleniowego w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów
  5. uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawności w formułowaniu celów szkoleniowych
2. Przygotowuje plan realizacji celów szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opracowuje roczny plan organizacyjno-szkoleniowy
  2. uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych
  3. uwzględnia w planie właściwe proporcje wielkości obciążeń
  4. planuje zajęcia z uwzględnieniem indywidualnych typów i stylów gry uczestników
  5. formułuje plan realizacji celów, który jest zrozumiały dla wszystkich uczestników procesu szkoleniowego
  6. uwzględnia w planie proces odnowy biologicznej i psychologicznej zawodników
3. Prowadzi ewaluację planu realizacji celów szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej (np. ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe)
  2. stale aktualizuje oraz modyfikuje cele i plany szkolenia (w tym: metody, formy i środki treningowe), uwzględniając obiektywne i subiektywne metody pomiaru
  3. uzasadnia zmiany wprowadzone do planu szkolenia

3. Organizowanie i realizowanie rocznego procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych
Kryteria weryfikacji:
  1. prowadzi kontrolę bieżącą i okresową
  2. weryfikuje poziom wytrenowania zawodników
  3. planuje udział zawodników o różnorodnych typach i stylach gry w zawodach sportowych
2. Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia skład grupy szkoleniowej w kontekście poszczególnych typów i stylów gry
  2. ustala kryteria, którymi kieruje się w podziale zawodników na grupy szkoleniowe
  3. kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych, z uwzględnieniem różnych typów i stylów
3. Przygotowuje zawodników w aspekcie technicznym
Kryteria weryfikacji:
  1. naucza i doskonali atak szybki, m.in.: - atak szybki forhend (fh), atak szybki bekhend (bh), bliżej-dalej; lżej-mocniej; atak fh - doskonalenie ataku blisko stołu, w półdystansie, piłki podciętej; atak krótkiej piłki (flip), smecz, zbicie loba, zbicie piłki podciętej ataku piłki topspinowej; - atak fh z rogu bekhendowego (forhend "obrócony" [fhb] - analogiczne techniki jak w ataku szybkim fh); - atak bekhendowy - doskonalenie ataku blisko stołu, w półdystansie,; atak krótkiej piłki smecz, zbicie piłki podciętej atak piłki topspinowej; - technikę złożoną - atak bh i fh; atak bh i fhb; atak fhb i fh; bh, fhb i fh; itp.;
  2. naucza i doskonali atak topspinowy, m.in: - atak topspinowy fh, atak topspinowy bh, z różną siłą, z różną rotacją, z różną szybkością; topspin fh - topspin rotacyjny, topspin silny kontratopspin w półdystansie, topspin z boczną rotacją, topspin szybki i w połdystansie; kontratopspin blisko stołu oraz w półdystansie; - topspin fh z rogu bh (analogiczne techniki jak przy topspinie fh); - topspin bh - topspin rotacyjny, topspin silny, topspin z boczną rotacją, topspin szybki i topspin w półdystansie; kontratopspin; - technikę złożoną - atak szybki i topspinowy; topspin bh i fh; topspin bh i fhb; topspin fhb i fh; topspin bh-fhb i fh;
  3. naucza i doskonali blok oraz blok-kontrataku, m.in: - blok bh - doskonalenie bloku prostego blok silny, blokamortyzowany, blok z boczną rotacją, blok z dolną rotacją; "kuaidai"-bh ("grzyb"); "tanji"-bh ("aktywny blok"); - kontratopspin bh; - blok fh - blok prosty; blok silny i pasywny, kuaidai bhatak szybki forhendem topspina przeciwnika); kontratopspin fh; - technikę złożoną - blok różnorodny w kombi-ataku; blok bh i fh; blok i kontratak;
  4. naucza i doskonali przebicie oraz przebicie-kontrataku m.in.: - przebicie bh - doskonalenie przebicia bezpiecznego, wolnego i szybkiego, skróty (w grze przeciwko podcięciu), dropszot, przebicia z boczną rotacją, "pchnięcia" z boczną rotacją; - przebicie fh - doskonalenie przebicia bezpiecznego wolnego i szybkiego, skróty, dropszot, przebicia z boczną rotacją, "pchnięcia" z boczną rotacją; - technikę złożoną - przebicie bh i fh; przebicie i atak; przebicie i kontratak w kombi-ataku; przebicie różnymi okładzinami w kombi-ataku;
  5. naucza i doskonali podcięcie oraz podcięcie-kontratak m.in: - podcięcie fh - podcięcie lekkiego ataku, dojścia do skrótu; podcięcie ataku rotacyjnego, obrony lobowanej, podcięcie silnego ataku, obrony ataku "w ciało", podcięcie z boczną rotacją, sidespina; - podcięcie bh - podcięcie lekkiego ataku, dojście do skrótu; podcięcie ataku rotacyjnego, obrony lobowej, podcięcie silnego ataku, obrony ataku "w ciało", podcięcie z boczną rotacją, sidespina; - technikę złożoną podcięcia bh i fh - podcięcie różnymi okładzinami; podcięcie z silną rotacją i "puste"; podcięcie bh i fh, podcięcie i dojście do skrótu, przebicie i podcięcie; przebicie i podcięcie; przebicie i blok; przebicie i obrona w połdystansie; podcięcie i kontratak;
  6. naucza i doskonali serwis serwis-kontratak m.in: - serwy forhendowe - dolne boczne odwrotne; "haki"; - serw w przysiadzie - serwy w przysiadzie fh-od-siebie serwy w przysiadzie-do-siebie serwy w przysiadzie-bh; - serwy bekhendowe: dolne boczne odwrotne; - technikę złożoną: serwis forhendowy i kontratak; serwis bekhendowy i kontratak; serwis w przysiadzie i kontratak;
  7. naucza i doskonali odbiór oraz odbiór serwisu i kontratak m.in: - odbiór krótkiego serwu - przebicie; dropszotem; flipem; różne kombinacje; - odbiór długiego serwu - atak szybki; topspinem; podcięciem; różne kombinacje; - odbiór szybkich serwów - atak szybki; topspinem; podcięciem; różne kombinacje; - technikę złożoną - odbiór krótkiego serwu i kontratak; odbiór długiego serwu i kontratak; odbiór szybkich serwów i kontratak;
  8. wdraża indywidualne programy szkoleniowe.
4. Przygotowuje zawodników w aspekcie taktycznym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia metody i formy treningu taktycznego
  2. dostosowuje zasady taktyczne do różnych typów i stylów gry
  3. kształtuje i rozwija indywidualny typ i styl gry zawodników: (1) atak szybki, (2) atak topspinowy (dłoniowy, piórkowy, jednostronny, obustronny, itp.), (3) obrona podcięciem (pasywna, aktywna w różnych kombinacjach), (4) kombi-atak (dłoniowy, piórkowy, w różnych kombinacjach)
  4. naucza zawodników kombinacji taktycznych: (1) ataku i kontrataku, (2) bloku i kontrataku, (3) ataku przeciwko podcięciu, (4) obrony podcięciem i kontrataku, (5) przebicia i kontrataku, (6) serwu i kontrataku, (7) odbioru serwu i kontrataku
  5. kształtuje rozwój świadomości taktycznej zawodników
5. Przygotowuje zawodników do gier podwójnych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia uwarunkowania techniczne gier podwójnych
  2. dobiera partnerów deblowych do gier podwójnych
  3. uwzględnia elementy przygotowania technicznego i taktycznego gier podwójnych
6. Ocenia realizację przebiegu podstawowego procesu szkolenia
Kryteria weryfikacji:
  1. prowadzi rejestr obciążeń treningowych
  2. analizuje wyniki badań diagnostycznych (np. badania lekarskie)
  3. analizuje wyniki testów i sprawdzianów (technicznych, motorycznych, psychologicznych)
  4. monitoruje występy zawodników w zawodach
  5. formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej
  6. uzasadnia konieczność wprowadzania bieżącej korekty planów szkoleniowych

4. Przygotowywanie zawodników do udziału w zawodach

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Zdobywa informacje o przeciwnikach
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia i omawia informacje niezbędne do opracowania strategii
  2. wymienia i omawia źródła informacji o przeciwnikach
  3. analizuje dane statystyczne dotyczące taktyki przeciwników, w tym stosowanych technik gry
2. Opracowuje taktykę gry, biorąc pod uwagę cechy zawodników
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera kombinacje taktyczne do indywidualnych cech zawodnika po uprzednim rozpoznaniu przeciwnika
  2. określa zadania taktyczne dla zawodnika
  3. prowadzi analizę przebiegu gry
3. Analizuje skuteczność przyjętej taktyki gry
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia sposób realizacji przyjętych kombinacji taktycznych przez zawodnika
  2. analizuje skuteczność realizacji zadań taktycznych postawionych przed zawodnikiem
  3. wprowadza korekty do taktyki
4. Naucza zawodników dostrzegania i kontrolowania zmiennych sytuacji taktycznych w grze oraz właściwego reagowania
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia aspekty, na które zawodnicy powinni zwrócić uwagę, analizując przebieg gry
  2. wykorzystuje techniki audiowizualne do analizy taktyki gry
  3. omawia typowe błędy postrzegania, decyzji i wykonania
  4. stosuje techniki uzyskiwania informacji zwrotnej m.in. wzbudzenie autorefleksji, nawiązanie do obserwacji zawodnika, nazwanie błędu, określenie sposobu wykorzystania refleksji przez zawodnika dla poprawy wyników
  5. dobiera zawodnikom ćwiczenia mające na celu wyeliminowanie popełnianych błędów taktycznych

5. Konstruowanie mikrosystemu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia zasady współdziałania z regionalnymi organizacjami szkolenia wstępnego i podstawowego w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia strukturę sieci organizacji regionalnych
  2. omawia rolę i zadania organizacji regionalnych na poszczególnych szczeblach
  3. omawia działania wpływające na integrację organizacji regionalnych
  4. omawia zasady identyfikacji talentów i przenoszenia zawodników w ramach sieci organizacji regionalnych
  5. omawia możliwości rozwoju zawodników w ramach sieci organizacji regionalnych
2. Wspiera działalność regionalnych organizacji szkolenia wstępnego i podstawowego w tenisie stołowym w aspekcie systemowym i społecznym
Kryteria weryfikacji:
  1. organizuje wspólne treningi, konsultacje i obozy z regionalnymi organizacjami szkolącymi z tenisa stołowego
  2. omawia zasady komunikacji między przedstawicielami regionalnych organizacji szkolących, ważne dla budowania profesjonalnych struktur i relacji
  3. wskazuje sposoby zachęcania współpracowników organizacji regionalnych do wspierania rozwoju zawodników w ramach działalności organizacji regionalnych
  4. omawia rolę otoczenia organizacji regionalnych w procesie treningowym (nauczyciele i dyrekcja, rodzice i opiekunowie, klub sportowy, władze lokalne/regionalne i samorządowe, inne podmioty sportowe)
  5. prowadzi spotkania informacyjne z przedstawicielami różnych środowisk (nauczyciele i dyrekcja, rodzice i opiekunowie, klub sportowy, władze lokalne/regionalne i samorządowe, inne podmioty sportowe)
  6. omawia modele prowadzenia analiz działalności organizacji szkolących, np. GRIP

6. Rozwijanie umiejętności prowadzenia procesu szkolenia podstawowego w tenisie stołowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Systematycznie analizuje działania podejmowane w procesie szkolenia podstawowego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rolę analizy swoich działań w pracy treningowej
  2. prowadzi dokumentację swojej pracy treningowej, w tym dokumentuje rodzaj stosowanych sprawdzianów, częstotliwość ich stosowania
  3. analizuje skuteczność bieżących działań podejmowanych w ramach szkolenia podstawowego
2. Dokonuje syntezy wniosków z analizy własnej pracy szkoleniowo-organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
  1. podsumowuje wyniki rocznej pracy treningowej
  2. określa swoje mocne i słabe strony
  3. wskazuje obszary swojej działalności wymagające udoskonalenia
  4. wykorzystuje wnioski z analiz do usprawniania swojej działalności w planie organizacyjno-szkoleniowym
3. Aktualizuje i poszerza wiedzę z zakresu prowadzenia procesu szkolenia w tenisie stołowym
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru tenisa stołowego, m.in. publikacje, źródła elektroniczne
  2. wskazuje najnowsze osiągnięcia metodyczne i naukowe w obszarze dyscypliny
  3. prezentuje własne wnioski z konferencji, szkolenia lub warsztatu, w których brał udział w ostatnim roku

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Tenisa Stołowego

Wnioskodawca:

Polski Związek Tenisa Stołowego

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH