
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Obsługa platformy do nauczania zdalnego
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2021-07-14
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" posługuje się wiedzą techniczną, dotyczącą tworzenia kursów i funkcjonowania platformy do nauczania zdalnego. Zakłada kursy na platformie, ustawia ich parametry oraz umieszcza aktywności i zasoby. Ustawia właściwości narzędzi oraz ich składowych, zarządza ustawieniami kursów na platformie. Doradza użytkownikom platformy w zakresie technicznych ustawień kursów, rozwiązuje pojawiające się problemy techniczne. Osoby posiadające kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" będą mogły pracować jako: asystent ds. e-learningu, nauczania zdalnego lub pracownik obsługi helpdesku w jednostkach zajmujących się nauczaniem zdalnym.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowane osoby, które chcą wykorzystywać swoje umiejętności techniczne w pracy zawodowej, w zakresie funkcjonowania platform e-learningowych. Osoby te mogą być zatrudnione jako pracownicy działów szkoleniowych firm oraz instytucji edukacyjnych, prowadzących edukację zdalną lub typu mieszanego, wykorzystującą elementy zdalne (ang. blended learning). Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowane także osoby obecnie pracujące z wykorzystaniem platform e-learningowych, a chcące potwierdzić swoje umiejętności w systemie ZSK.
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoby posiadające kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" będą mogły pracować jako: asystent ds. e-learningu, pracownik obsługi helpdesku w jednostkach zajmujących się e-learningiem, tj. na uczelniach wyższych, w szkołach językowych, korporacjach, firmach szkoleniowych i firmach korzystających z narzędzi online do wspierania i kształcenia pracowników.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Obecnie na rynku pracy, zarówno w Polsce, jak i na świecie zauważa się dynamiczny rozwój szkoleń e-learningowych. Według raportu Workplace Learning Report. The Rise and Responsibility of Talent Development in the New Labor Market, dotyczącego globalnych trendów szkoleniowych, 90% obecnych firm w Polsce i na świecie oferuje swoim pracownikom nauczanie online. Również duży odsetek pracowników (59%) preferuje edukacyjne rozwiązania online, ponieważ dzięki nim mogą dokształcać się we własnym tempie i w każdym miejscu, a dokształcanie się jest dla nich ważnym czynnikiem wspierającym rozwój osobisty i rozwój kariery[1]. Wzrastającą tendencję do wykorzystania zdalnych form nauczania można zauważyć również na uczelniach wyższych. Większość uczelni w Polsce posiada w swojej ofercie zasoby e-learningowe, zlokalizowane na edukacyjnych platformach online. Przykładem może być Uniwersytet SWPS, Uniwersytet Warszawski, Politechnika Warszawska, Akademia Jana Długosza, Politechnika Częstochowska, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Akademia Leona Koźmińskiego, Politechnika Gdańska, Politechnika Świętokrzyska i wiele innych. Na uczelniach funkcjonują i wciąż powstają uniwersyteckie centra e-learningowe, których głównym zadaniem jest obsługa platform online oraz zawartych na nich kursów. Według badań dr Aleksandry Pleśniarskiej [2], obejmujących polskie uczelnie publiczne ze wszystkich województw, 59% placówek korzysta z platformy e-learningowej a 45% posiada odrębne jednostki zajmujące się zdalnym nauczaniem. Jest to zatem rozwojowy rynek, ponieważ zarówno w skali krajowej, jak i globalnej zapotrzebowanie na korzystanie z narzędzi online w edukacji będzie rosło. Innym dowodem na rosnącą popularność e-learningu w Polsce jest pojawianie się nowych publikacji opisujących to zjawisko[3] [4] [5]. W związku z dynamicznym rozwojem branży e-learningowej w organizacjach, na rynku pracy pojawia się coraz więcej ofert zatrudnienia osób do obsługi technicznej platform e-learningowych, na których umieszczane są kursy i szkolenia e-learningowe. Osoby te pełnią ważną rolę w centrach e-learningu. Ich głównym zadaniem jest administracja platformy, otwieranie przestrzeni kursowych, ustawianie podstawowych parametrów kursów, zarządzanie kursami, jak również obsługa techniczna i wsparcie uczestników kursów i szkoleń e-learningowych. Innym zadaniem administratora platformy e-learningowej jest udzielanie wsparcia technicznego osobom tworzącym kursy na platformie e-learningowej (na przykład: Moodle). Według raportu "eLearning market Trends and Forecast 2017-2021", przyrost zatrudnienia administratorów platform ma tendencję wzrostową - kształtuje się na poziomie 7% rocznie. [6] W świetle opisanych powyżej faktów i tendencji można założyć, że zapotrzebowanie rynkowe na kwalifikację "Obsługa techniczna platformy e-learningowej" jest duże i będzie wzrastało. Firmy, uczelnie oraz organizacje edukacyjne będą w coraz większym zakresie potrzebowały osób do obsługi platform kursów online i helpdesków platform e-learningowych. Źródła: [1] Raport 2018 Workplace Learning Report. The Rise and Responsibility of Talent Development in the New Labor Market https://learning.linkedin.com/content/dam/me/learning/en-us/pdfs/linkedin-learning-workplace-learning-report-2018.pd (dostęp z 8 stycznia 2019) [2] Pleśniewska A. (2015) Wykorzystanie e-learningu w tworzeniu gospodarki opartej na wiedzy na przykładzie szkolnictwa wyższego w Polsce. Rozprawa doktorska; https://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/2799/1/1200003103.pdf (dostęp z 8 stycznia 2019) [3] Madej M., Faron A., Maciejewski W. (2016) E-learning w dydaktyce szkoły wyższej - założenia, doświadczenia, rekomendacje. Wrocław; https://www.handlowa.eu/uploads/tmp/b2673cb37aca71e63011c86234e83df5.pdf (dostęp z 8 stycznia 2019) [4] Kuźmicz K. (2018) E-learning. Kultura studiowania w przestrzeni sieci. Gdańsk. [5] Clark A. (2016) E-learning - nauka na odległość". Warszawa. [6] Raport Docebo eLearning market Trends and Forecast 2017-2021 https://www.docebo.com/resource/elearning-market-trends-and-forecast-2017-2021/ (dostęp z 8 stycznia 2019).
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Brak kwalifikacji o zbliżonym charakterze.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji:
1.1 Metody:
Wszystkie zestawy efektów uczenia się są wyłącznie sprawdzane za pomocą następującej metody: obserwacji w warunkach symulowanych (symulacji) , w trakcie której kandydat wykonuje zadania na platformie w czasie rzeczywistym, w obecności komisji.
1.2 Zasoby kadrowe:
Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z dwóch członków. Każdy z członków komisji musi posiadać dyplom magistra oraz udokumentowane co najmniej 18 miesięczne doświadczenie w pracy polegającej na wykorzystaniu narzędzi on-line , platformy e-learningowej do nauczania zdalnego osób dorosłych lub 18 miesięczne doświadczenie w pracy przy obsłudze kursów e-learningowych. Ponadto co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji powinna posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenie się dorosłych (egzaminowaniu).
1.3 Warunki organizacyjne i materialne:
Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem niezbędnym do przeprowadzenia egzaminu, dostępem do Internetu oraz aktualnej wersji platformy e-learningowej/narzędzia on-line, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Minister właściwy może wyrazić zgodę na przeprowadzenie całości lub części procesu walidacji zdalnie ( on-line). Warunkiem uzyskania zgody jest zapewnienie przez instytucję certyfikującą procedur umożliwiających pełna weryfikację wszystkich efektów uczenia się.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania:
Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.
1.1 Metody:
Wszystkie zestawy efektów uczenia się są wyłącznie sprawdzane za pomocą następującej metody: obserwacji w warunkach symulowanych (symulacji) , w trakcie której kandydat wykonuje zadania na platformie w czasie rzeczywistym, w obecności komisji.
1.2 Zasoby kadrowe:
Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z dwóch członków. Każdy z członków komisji musi posiadać dyplom magistra oraz udokumentowane co najmniej 18 miesięczne doświadczenie w pracy polegającej na wykorzystaniu narzędzi on-line , platformy e-learningowej do nauczania zdalnego osób dorosłych lub 18 miesięczne doświadczenie w pracy przy obsłudze kursów e-learningowych. Ponadto co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji powinna posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenie się dorosłych (egzaminowaniu).
1.3 Warunki organizacyjne i materialne:
Instytucja certyfikująca musi zapewnić komputer z aktualnym oprogramowaniem niezbędnym do przeprowadzenia egzaminu, dostępem do Internetu oraz aktualnej wersji platformy e-learningowej/narzędzia on-line, np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Minister właściwy może wyrazić zgodę na przeprowadzenie całości lub części procesu walidacji zdalnie ( on-line). Warunkiem uzyskania zgody jest zapewnienie przez instytucję certyfikującą procedur umożliwiających pełna weryfikację wszystkich efektów uczenia się.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania:
Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Cyfryzacji z dnia 2021-06-25 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Obsługa platformy do nauczania zdalnego< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2021-07-14 r., poz. 628)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-11-04
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
100
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2031-07-14
Kod dziedziny kształcenia
482 - Zastosowanie komputerów
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
62.03 - Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi
Kod ISCED
0688 - Interdyscyplinarne programy i kwalifikacje obejmujące technologie informacyjno-komunikacyjne
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13889
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
Praca nad wnioskiem obejmowała konsultacje z zainteresowanymi środowiskami , pozyskanie opinii specjalistów co do społeczno-gospodarczej potrzeby włączenia kwalifikacji do Zintegrowanego Sytemu Kwalifikacji oraz dialog z wnioskodawcą na każdym z etapów procedowania wniosku, zaś sama rekomendacja jest wynikiem prac zespołu ekspertów powołanych spośród pracowników Ministerstwa Cyfryzacji oraz Instytutu Badań Edukacyjnych.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Obsługa platformy do nauczania zdalnego" pracuje na platformie e-learningowej lub do nauczania zdalnego np. Moodle, Google Classroom, Microsoft Teams. Zakłada kursy na platformie, ustawia ich parametry oraz umieszcza aktywności i zasoby. Ustawia właściwości narzędzi oraz ich składowych, zarządza ustawieniami kursów na platformie. Komunikuje się za pomocą różnych kanałów (komunikatorów internetowych, telefonicznie, mailowo oraz osobiście) z użytkownikami, diagnozuje i udziela im wsparcia w zakresie zgłaszanych problemów. Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformie.
Zestawy efektów uczenia się
1. Tworzenie i porządkowanie kursów na platformie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Tworzy kursy na platformie
Kryteria weryfikacji:
- zakłada kursy na platformie
- uruchamia kurs na platformie zamówiony przez użytkownika
- kopiuje gotowe kursy na platformie lub treści
- importuje wybraną zawartość z jednego kursu na platformie do drugiego
2. Opisuje kurs na platformie
Kryteria weryfikacji:
- nadaje nazwę spełniającą wybrane wymogi proceduralne, np. obowiązujące w danej organizacji/instytucji
- przypisuje kurs na platformie do kategorii/koszyków grupujących kursy, np. rok i semestr akademicki, dział firmy, dziedzina wiedzy
3. Wprowadza podstawowe ustawienia do kursu na platformie
Kryteria weryfikacji:
- dopisuje uczestników do kursu
- przypisuje uczestnikom role w kursie
- ustawia klucz dostępu do kursu
- ustawia widoczność kursu dla uczestników
- ustawia limit wielkości plików umieszczonych na platformie
- ustawia uprawnienia dla uczestników kursu, np. czasowy dostęp tylko do odczytu
2. Tworzenie narzędzi oraz składowych w kursach na platformie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dodaje zasoby do kursu na platformie
Kryteria weryfikacji:
- dodaje pliki w wybranych formatach tekstowych i graficznych
- dodaje składową umożliwiającą umieszczenie na głównej stronie następujących elementów: ikony, tekstu, zdjęcia/grafiki, pliku audio, pliku wideo, np. zasób Etykieta
- dodaje link do zasobów zewnętrznych
- dodaje składową umożliwiającą załączenie wielu plików tekstowych w przejrzysty i uporządkowany sposób, np. Folder
- kopiuje zasoby w ramach oraz pomiędzy kursami na platformie
2. Zamieszcza aktywności w kursie na platformie
Kryteria weryfikacji:
- zamieszcza składową umożliwiającą zbieranie, ocenienie prac pisemnych uczestników kursu na platformie wraz z zamieszczeniem spersonalizowanej wiadomości zwrotnej, np. aktywność Zadanie
- zamieszcza składową służącą do asynchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Forum
- zamieszcza składową służącą do synchronicznej komunikacji w kursie na platformie, np. aktywność Czat
- zamieszcza składową umożliwiającą użycie co najmniej 3 rodzajów pytań do stworzenia ćwiczenia, np. aktywność Test
- zamieszcza składową umożliwiającą przeprowadzanie głosowania na poziomie całej grupy, np. wybór godziny egzaminu, podzielenie studentów na grupy, np. aktywność Głosowanie
- ustawia parametry składowych zamieszczonych w kursie na platformie: czas dostępu, liczbę podejść, punktację za wykonanie przez uczestników aktywności
3. Rozwiązywanie problemów technicznych użytkowników platformy do nauczania zdalnego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Diagnozuje i proponuje rozwiązania problemów użytkowników kursu na platformie
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje pytania do zgłoszonego przez użytkownika problemu obejmującego m.in.: grupowe klucze dostępu, udostępnianie kursu dla studentów, dostęp czasowy do zasobów, ustawienia kursów, logowanie do platformy, wyszukiwanie kursów, pracę na forum, oceny uczestników
- wykorzystując różne formy komunikacji on-line (np. e-mail, czat, aplikację), przekazuje użytkownikowi propozycje rozwiązań zgłoszonego przez niego problemu obejmującego m.in.: grupowe klucze dostępu, udostępnianie kursu dla studentów, dostęp czasowy do zasobów, ustawienia kursów, logowanie do platformy, wyszukiwanie kursów, pracę na forum, oceny uczestników
2. Diagnozuje i rozwiązuje problemy techniczne kursu na platformie
Kryteria weryfikacji:
- diagnozuje błędy techniczne dotyczące m.in: grupowych kluczy dostępu, załączania plików, ustawień kursowych, dostępu czasowego do zasobów, ustawień aktywności kursowych, ocen uczestników
- usuwa błędy techniczne dotyczące, m.in.: grupowych kluczy dostępu, załączania plików, ustawień kursowych, dostępu czasowego do zasobów, ustawień aktywności kursowych, ocen uczestników
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Uniwersytet SWPS
|
Wnioskodawca:
Uniwersytet SWPS
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Cyfryzacji