Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2021-03-25
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Studia kształcą wyższą kadrę menedżerską i ukierunkowane są na: zdobycie praktycznej, kompleksowej wiedzy menedżerskiej, uporządkowanie wiedzy dotyczącej istotnych obszarów funkcjonowania organizacji w aspektach: organizacyjnym, finansowym, prawnym, psychologicznym, społecznym, tworzenie, wdrażanie i realizowanie strategii rozwoju przedsiębiorstw oraz dokonywanie analiz finansowych, wykształcenie umiejętności planowania, organizowania i kontrolowania czynności związanych z wdrażaniem strategii rozwoju organizacji wg najnowszych metodyk, zgodnie z najnowszymi trendami, metodami i rozwiązaniami oraz umiejętności tworzenia zespołów projektowych i kierowania nimi, rozwijanie umiejętności wykorzystywania w zarządzaniu organizacją nowoczesnych metod i narzędzi, kierowania podmiotami gospodarczymi prywatnymi i publicznymi, przewidywania przyszłych stanów i procesów oraz symulowania ich wpływu na zespół, kształtowanie umiejętności potrzebnych do skutecznego kierowania zespołem i współpracy w środowisku międzykulturowym oraz sprawnego podejmowania decyzji, skutecznego negocjowania, komunikowania i współpracy, umiejętność zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o wiedzę o zagadnieniach psychologii pracy i zachowaniach organizacyjnych w organizacjach.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Studia podyplomowe dedykowane są menedżerom ze stażem i doświadczeniem, którzy chcą pogłębić wiedzę z szeroko rozumianej dziedziny zarządzania oraz rozwinąć praktyczne umiejętności menedżerskie warunkujące efektywne zarządzanie. Skierowane są do osób, które inwestują w rozwój zawodowy i mają świadomość konieczności nieustannego rozwoju własnych kompetencji w stosunku do zmieniających się potrzeb rynku.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Warunkiem koniecznym przystąpienia do studiów jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia oraz minimum dwuletnie doświadczenie zawodowe na stanowisku kierowniczym co najmniej średniego szczebla.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Po ukończeniu studiów uczestnik potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą aktualnych problemów gospodarczych, globalnych i regionalnych, społecznych i kulturowych oraz umiejętności potrzebnych managerowi. Absolwent MBA właściwie wykorzystuje narzędzia finansowe i podejmuje optymalne decyzje strategiczne. Korzysta z kompetencji przydatnych do pełnienia roli przywódcy, jako osoby wpływającej na rozwój organizacji i jej członków. Rozwiązuje problemy i potrafi współpracować w zespole oraz w międzynarodowym środowisku, dba o aspekty wizerunkowe. Przekazuje nabyte kompetencje interpersonalne i zdolności przywódcze, rozwiązuje konflikty, skutecznie prowadzi negocjacje, inicjuje zmiany. Jest gotowy do podjęcia świadomych decyzji marketingowych, finansowych i inwestycyjnych. Diagnozuje trendy i planuje rozwój organizacji.

Uprawnienia związane z posiadaniem kwalifikacji

Absolwenci studiów MBA - nabywają uprawnienia do zasiadania w radach nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa (Dz. U. z 2018, poz.1182).

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Globalizacja i rozwój oraz zmienność rynku wymuszają na menedżerach szersze spojrzenie na funkcjonowanie firm oraz poznanie i zrozumienie zagrożeń i szans jakie się z nimi wiążą. Determinuje to potrzebę stałego rozwoju kadry zarządzającej i gwarantuje zapotrzebowanie na kwalifikację. Najlepszą formą rozwoju, zapewniającą pozyskanie kompleksowej wiedzy przy realizacji wszechstronnego materiału jest ukończenie studiów podyplomowych EMBA. Przekazywana wiedza ilustrowana jest praktycznymi przykładami z doświadczeń zawodowych wykładowców, co dodatkowo uatrakcyjnia zajęcia i poszerza postrzeganie stosunków gospodarczych przez uczestników studiów, a potem przekłada się na lepsze zarządzanie i budowanie bardziej konkurencyjnych przedsiębiorstw. Efektywne zarządzanie przy wykorzystaniu zintegrowanej wiedzy menedżerskiej, zarówno działalnościami gospodarczymi jednoosobowymi, instytucjami publicznymi, jak i wiodącymi firmami polskimi i międzynarodowymi, przyczynia się do rozwoju wszystkich dziedzin działalności gospodarczej, społecznej i kulturowej. Zapotrzebowanie na kwalifikację jest zatem uzasadnione i niezależne od sektora, specyfiki i branży. Solidne fundamenty wiedzy o wzajemnych zależnościach pomiędzy obszarami biznesu ułatwiają odnoszenie sukcesów wykształconym liderom, wpływającym na kierunki rozwoju i kreowania współczesnej gospodarki. Studia podyplomowe, jak podaje GUS, stają się coraz bardziej istotną formą rozwoju kompetencji zawodowych w roku 2016 - studiowało 157,984 osób, w 2017 r. - 159,475, a w 2018 r. - 161,236 słuchaczy. Absolwenci studiów podyplomowych MBA w 2018 r. uzyskali prawo do zasiadania w radach nadzorczych spółek Skarbu Państwa, co dodatkowo spowodowało wzrost zainteresowania studiami. Studia EMBA w INE PAN realizowane są od 2008 r. Zainteresowanie studiami stale rośnie. Studia uruchamiane są co pół roku. Nabory liczą od jednej do trzech grup co semestr. Zwiększenie zainteresowania potwierdzają dane liczbowe: w latach 2016-2017 studia rozpoczęło 166 osób, w latach 2018-20 - 282 osoby. Po zakończonych studiach absolwenci utrzymują kontakt z INE PAN i biorą udział w inicjatywach organizowanych w ramach Stowarzyszenia Absolwentów. Stowarzyszenie liczy 140 członków.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Absolwenci studiów podyplomowych "Executive Master of Business Administration" INE PAN - inaczej niż absolwenci innych studiów podyplomowych skierowanych do kadr menedżerskich, posiadają szerszą i bardziej uporządkowaną, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu zarządzania, ekonomii, trendów rynkowych, finansów oraz strategii i współpracy. Świadczy o tym zarówno wymiar godzinowy studiów, zakres problemowy przedmiotów oraz bardzo praktyczny (wręcz aplikacyjny) charakter prowadzonych zajęć. Kompetencje odpowiadają aktualnym potrzebom rynku. Studia wyróżnia nowoczesny program, dostosowany do potrzeb słuchaczy, kadra dydaktyczna z doświadczeniem praktycznym oraz metodyka prowadzenia zajęć. Relacje te są wykorzystywane z sukcesem w życiu zawodowym absolwentów, co należy uznać za kolejny benefit studiów EMBA. Tworzeniu takich relacji oraz studiów EMBA służy aktywna działalność w ramach Stowarzyszenia Absolwentów EMBA.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała nr 4 z dnia 25 marca 2021 r Rady Naukowej Instytutu Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk w sprawie zaopiniowania włączenia 7 poziomu PRK do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji dla studiów EMBA w INE PAN
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-03-25
Liczba punktów ECTS
36
Czas trwania studiów - liczba semestrów
2
Data uruchomienia
2008-10-01
Kod dziedziny kształcenia
314 - Ekonomia
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
72.2 - Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych
Kod ISCED
0413 - Zarządzanie i administracja
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13920

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Absolwent studiów podyplomowych jest przygotowany do pełnienia roli menadżera. Potrafi: - właściwie dobierać źródła informacji oraz danych przydatnych do planowania strategii rozwoju organizacji; - zastosować narzędzia finansowe i statystyczne do analizy sytuacji finansowej przedsiębiorstw oraz procesów gospodarczych otoczenia; - stosować nowoczesne narzędzia analityczne, formułować wskazówki i rekomendacje menedżerskie; - budować strategie organizacji; - objaśniać i interpretować kluczowe strategiczne czynniki rozwoju i kooperacji organizacji oraz szanse i zagrożenia; - współpracować z innymi podmiotami; - budować i rozwijać kompetencje swoje i zespołu, którym kieruje; - zarządzać w sytuacjach kryzysowych, inicjować i wprowadzać zmiany; - dokonywać diagnozy nowych trendów konsumenckich, planować działania rozwojowe i wykorzystywać nowoczesne technologie w zarządzaniu.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Analiza i interpretacja charakteru zmian zachodzących wewnątrz organizacji oraz w jej otoczeniu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Analizuje zmiany w otoczeniu bliższym i dalszym organizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. Interpretuje zjawiska społeczne (ekonomiczne, kulturowe, prawne)
  2. Prognozuje skutki zjawisk społecznych (ekonomicznych, kulturowych, prawnych)
  3. Omawia wpływ czynników makroekonomicznych na koncepcje zarządzania organizacją
  4. Analizuje sytuację ekonomiczno-finansową partnerów finansowych
2. Analizuje zmiany zachodzące wewnątrz organizacji pod wpływem zmian w otoczeniu
Kryteria weryfikacji:
  1. Dyskutuje dobre i złe praktyki kształtowania ładu korporacyjnego i relacji inwestorskich
  2. Dobiera rozwiązania podstawowych problemów prawnych związanych z funkcjonowaniem spółek prawa handlowego
  3. Dyskutuje możliwe sposoby zapobiegania zjawiskom i procesom kryzysowym w organizacji
  4. Wskazuje przewagi konkurencyjne organizacji
  5. Identyfikuje luki na rynku
  6. Analizuje sytuację ekonomiczno-finansową własnej organizacji

2. Wykorzystanie właściwie dobranych narzędzi finansowych w zarządzaniu organizacją

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opracowuje analizy statystyczne finansowe i rynkowe przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi analitycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. Dyskutuje możliwości wykorzystania modeli teoretycznych współpracy w praktyce gospodarczej
  2. Dobiera i stosuje odpowiednie metody i narzędzia (w tym informatyczne) w realizacji zadań w zakresie zarządzania
  3. Dobiera metody statystyczne w zależności od specyfiki danych, które mają być poddane analizie
  4. Definiuje wymagania dla nowych narzędzi informatycznych do analizy danych finansowych
  5. Interpretuje wyniki badań statystycznych, rynkowych i finansowych
2. Optymalizuje strategię rozwoju organizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. Interpretuje kluczowe kryteria oceny opłacalności przedsięwzięć rozwojowych z uwzględnieniem ich ryzyka i różnic z przyjętej formuły finansowania
  2. Analizuje dobór źródeł finansowania przedsięwzięć do polityki finansowej organizacji
  3. Tworzy modele oceny opłacalności projektów inwestycyjnych
  4. Dyskutuje możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w zarządzaniu(Przemysł 4.0)
  5. Identyfikuje lukę rynkową oraz wybiera sposoby zaspokojenia obecnego i przyszłego popytu

3. Tworzenie organizacji oraz współpracy lokalnej i międzyorganizacyjnej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Tworzy strategie zarządzania organizacją
Kryteria weryfikacji:
  1. Wiąże cele organizacji z potrzebami ogólnobranżowymi i strategicznymi
  2. Nadaje priorytety celom organizacji
  3. Planuje działania w oparciu o unikatowość zasobów (materialnych i niematerialnych), którymi dysponuje organizacja
  4. Identyfikuje źródła przewagi konkurencyjnej i sposoby jej wykorzystania
  5. Dobiera metody i stosuje techniki wspomagające procesy podejmowania decyzji gospodarczych, w tym operacyjne i strategiczne instrumenty rachunkowości menadżerskiej
  6. Projektuje warunki realizacji strategii (kultura organizacyjna, struktury i procesy zarządzania oraz system monitorowania zmian w otoczeniu bliższym i dalszym)
  7. Analizuje opłacalność działań organizacji z wykorzystaniem wartości poznawczych sprawozdawczości finansowej
2. Tworzy model organizacyjny współpracy
Kryteria weryfikacji:
  1. Identyfikuje okoliczności, w których współpraca jest najlepszą formą rozwoju przedsiębiorstwa
  2. Określa właściwy typ i formę organizacyjną aliansu
  3. Identyfikuje warunki do stworzenia relacji kooperacyjnych (macierz kooperencji)
  4. Omawia zasady planowania i wspierania efektywnego obiegu informacji w organizacji
3. Tworzy model organizacyjny współpracy
Kryteria weryfikacji:
  1. Identyfikuje okoliczności, w których współpraca jest najlepszą formą rozwoju przedsiębiorstwa
  2. Określa właściwy typ i formę organizacyjną aliansu
  3. Identyfikuje warunki do stworzenia relacji kooperacyjnych (macierz kooperencji)
  4. Omawia zasady planowania i wspierania efektywnego obiegu informacji w organizacji

4. Kreowanie cech przywódczych i kierowanie zasobami ludzkimi

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Tworzy strategię zarządzania zasobami ludzkimi
Kryteria weryfikacji:
  1. Uzasadnia dobór składu zespołu
  2. Wykorzystuje techniki motywowania członków zespołu do konkretnego działania
  3. Kieruje pracą zespołu na etapie jego formowania i rozwoju
  4. Tworzy strategię rozwiązania problemów w organizacji (w tym komunikacyjnych)
  5. Tworzy i komunikuje cele stawiane każdemu z członków zespołu
  6. Planuje zadania kierunkowe dla poszczególnych poziomów zarządzania w organizacji
2. Tworzy systemy oceny i motywacji pracowników
Kryteria weryfikacji:
  1. Analizuje system oceny i motywacji pracowników
  2. Określa znaczenie nowych koncepcji i metod zarządzania dla rozwoju zawodowego i intelektualnego współpracowników
  3. Tworzy i wdraża zdrowe nawyki w organizacji (Work-Life-Balance)
  4. Diagnozuje psychologiczne czynniki ryzyka występujące w organizacji
  5. Konstruuje efektywne systemy motywacyjne
3. Wyznacza ścieżki własnego rozwoju zawodowego w perspektywie krótko - i długookresowej
Kryteria weryfikacji:
  1. Planuje karierę zawodową poprzez uruchamianie czynników automotywacji
  2. Podaje przykładowe możliwości swojego rozwoju zawodowego
4. Prowadzi negocjacje i mediacje
Kryteria weryfikacji:
  1. Określa cel i zakres negocjacji
  2. Prowadzi negocjacje z uwzględnieniem ich struktury i dynamiki oraz kontekstu strategicznego
  3. Korzysta z metod perswazji oraz asertywności negocjacyjnej
  4. Skutecznie negocjuje
5. Dba o wizerunek własny i organizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. Wykorzystuje wiedzę w zakresie zagadnień psychologicznych, w szczególności w zakresie prezentacji oraz metod budowania wizerunku
  2. Wykorzystuje odpowiednie narzędzia do budowania marki osobistej i kreowania wizerunku w sieci
  3. Przygotowuje prezentacje biznesowe przy świadomym wybieraniu profesjonalnego wrażenia i wpływu na odbiorców
6. Inicjuje działania rozwijające społeczną odpowiedzialność biznesu
Kryteria weryfikacji:
  1. Uzasadnia potrzebę inicjowania działań rozwijających społeczną odpowiedzialność biznesu
  2. Wyjaśnia, w jaki sposób lider organizacji może wypełniać i kreować zobowiązania społeczne.
  3. Wyjaśnia potrzeby postępowania w życiu zawodowym w sposób etyczny i społecznie odpowiedzialny

5. Diagnoza trendów konsumenckich, zarządzanie projektami i zmianą

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dokonuje diagnozy trendów konsumenckich
Kryteria weryfikacji:
  1. Formułuje wnioski i uogólnienia dotyczące zmian w zachowaniach konsumentów
  2. Określa plany i konsekwencje marketingowe oraz skutki dla strategii biznesowych przy zmieniających się trendach konsumenckich
2. Monitoruje zarządzanie projektami
Kryteria weryfikacji:
  1. Stosuje metody badawcze do identyfikacji potrzeb interesariuszy
  2. Ocenia wpływ interesariuszy na projekt i organizację
  3. Wskazuje metody pomiaru osiągnięcia celu
  4. Dobiera wskaźniki monitorowania zadań realizowanych w organizacji
3. Monitoruje zarządzanie zmianą w organizacji
Kryteria weryfikacji:
  1. Uzasadnia potrzebę zmiany i opracowuje plan zarządzania zmianami
  2. Identyfikuje psychospołeczne i organizacyjne skutki zmian
  3. Monitoruje zmianę
  4. Interpretuje zachowania pracowników
  5. Wyjaśnia rolę lidera w procesie zarządzania zmianą
  6. Wykorzystuje proces zarządzania ryzykiem organizacji

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk

Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK

Instytut Nauk Ekonomicznych Polskiej Akademii Nauk

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH