Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2021-09-29
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Studia podyplomowe "Projektowanie architektury wnętrz" przygotowują do pełnienia roli projektanta wnętrz. Ukierunkowane są na:
- porządkowanie i pogłębianie wiedzy z zakresu problematyki projektowania wnętrz mieszkalnych, użyteczności publicznej o wysokiej jakości funkcjonalno-programowej, ergonomicznej, technicznej,
- zaznajomienie z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w procesie projektanta wnętrz,
- wykształcenie umiejętności analizy projektu pod względem wymagań formalno-prawnych i narzuconych przez inne branże,
- wykonywanie pierwszych szkiców koncepcyjnych, po efekt finalny przedstawiony na planszach,
- poznanie zagadnień kompozycji architektonicznej, perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy,
- zapoznanie się z rzeczywistością materiałową i technologiczną,
- wykształcenie intuicyjnych i racjonalnych metod rozwiązania problemów projektowych,
- zapoznanie z komputerowymi technikami tworzenia płaskich rysunków technicznych dokumentacji wykonawczej oraz wykonywania wizualizacji przestrzennych rozwiązań projektowych w zakresie formy, struktury, materiałów i kolorystyki,
- zaznajomienie z metodami i technikami pracy projektowej, traktowanymi jako bazowe umiejętności umożliwiające właściwe tworzenie, rozwijanie, a następnie wizualną prezentację indywidualnych koncepcji.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Studia podyplomowe "Projektowanie architektury wnętrz" dedykowane są osobom, które pasjonują się projektowaniem i aranżacją wnętrz, chcą rozszerzyć swoje horyzonty w dziedzinie nowoczesnego design"u oraz zamierzają związać swoją przyszłość zawodową z pracą projektową, a także do tych, którzy zawodowo zajmują się wyposażaniem i wystrojem wnętrz.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje kompetencje projektanta wnętrz, który samodzielnie lub w zespołach projektowych opracowuje programy funkcjonalno-przestrzenne i projekty wnętrz obiektów w fazie projektowania architektonicznego. Tworzy projekty przebudowy, modernizacji i adaptacji istniejących wnętrz. Pełni kontrolę nad realizacją projektowanych wnętrz.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

W branży budowlanej występują znaczne niedobory pracowników w zawodzie projektanta wnętrz. Prognozuje się długofalowe zapotrzebowanie na pracowników tego zawodu w kolejnych latach na skutek utrzymującej się aktywności budownictwa mieszkaniowego oraz planowanych inwestycji infrastrukturalnych. Popyt na usługi architektoniczne nieustannie rośnie, zarówno wśród inwestorów prywatnych, jak i przedsiębiorców w Polsce czy Europie. Struktura architektoniczna ulega ciągłej zmianie, poszukuje wyzwań i nowych rozwiązań.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Brak jest w ZRK opisanej kwalifikacji cząstkowej zbliżonej dla kwalifikacji "Projektowanie architektury wnętrz".

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała Senatu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi nr 96/21/k20-24 z dnia 29.09.2021 r. w sprawie włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych "Projektowanie architektury wnętrz"
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-09-29
Liczba punktów ECTS
30
Czas trwania studiów - liczba semestrów
2
Data uruchomienia
2022-10-01
Kod dziedziny kształcenia
214 - Projektowanie i wzornictwo
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
71.11 - Działalność w zakresie architektury
Kod ISCED
0212 - Moda, wystrój wnętrz i projektowanie przemysłowe
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13925

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Absolwent studiów podyplomowych "Projektowanie architektury wnętrz" potrafi samodzielnie przejść przez proces projektowy - od idei, poprzez tworzenie profesjonalnej dokumentacji projektowej (odręcznej i cyfrowej), niezbędnej do rzetelnej realizacji projektu. Jest przygotowany do analizowania wartości projektów, treści komunikatu i estetyki do wymagań klienta/inwestora oraz umiejętnej oceny jakości rozwiązań. Wykorzystuje programy komputerowe do projektowania wnętrz i wizualizacji. Jako projektant wnętrz potrafi sprawnie funkcjonować samodzielnie, jak również umiejętnie współdziałać w zespołach. Potrafi współpracować z przedstawicielami innych branż związanych z procesem realizacji projektu. Posługuje się wiedzą z zakresu architektury wnętrz, designu i ich historii, kompozycji architektonicznej, ergonomii przestrzeni, zasad perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy oraz dekoratorstwa. Potrafi zaprezentować i omówić własny projekt, wypowiadać się na temat aktualnych zjawisk w architekturze i designie. Znajduje twórcze rozwiązania w zakresie realizacji projektów. Stosuje się do zasad etyki obowiązującej w pracy architekta wnętrz.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Projektowanie wnętrz architektonicznych mieszkalnych i publicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Właściwie rozpoznaje warunki wyjściowe do tworzenia projektów w zakresie wnętrz mieszkalnych, użyteczności publicznej
Kryteria weryfikacji:
  1. zna i rozumie podział procesu projektowego na poszczególne etapy;
  2. jest świadomy środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w projektowaniu wnętrz, rozróżnia techniki wykorzystywane w projektowaniu wnętrz i aranżacji;
  3. ma wiedzę teoretyczną niezbędną do rozwiązywania problemów projektowych;
  4. ma wiedzę dotyczącą terminologii z zakresu architektury wnętrz i dziedzin związanych z projektowaniem;
  5. zna materiały budowlane, wykończeniowe oraz dostępne technologie, zna zasady i ograniczenia ich stosowania, jest świadom rozwoju technologicznego;
  6. zna i rozumie zasady ergonomii, układu funkcjonalnego uwzględniając ich znaczenie w polepszeniu jakości życia;
  7. zna podstawowe zasady konstrukcji i niezbędnych instalacji elektrycznych oraz wodno-kanalizacyjnych;
  8. zna i rozumie podstawowe zasady oświetlenia projektowanej przestrzeni;
  9. zna i rozumie znaczenie zasad kompozycji, perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy, dekoratorstwa;
  10. zna zasady przygotowania dokumentacji technicznej dla wykonawcy oraz do odbioru końcowego;
  11. zna programy komputerowe wspomagające projektowanie;
  12. zna i rozumie podstawowe problemy prawne pojawiające się w trakcie projektowania i realizacji wnętrz;
2. Tworzy projekty wnętrz o szerokim zakresie zagadnień funkcjonalnych
Kryteria weryfikacji:
  1. samodzielnie tworzy i realizuje własne koncepcje projektowe oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania;
  2. tworzy projekty oparte na zróżnicowanych koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności;
  3. samodzielnie określa potrzeby funkcjonalne użytkowników;
  4. inwentaryzuje stan istniejący wnętrz;
  5. buduje program funkcjonalny projektowanej przestrzeni;
  6. rozwiązuje problemy projektowe wynikające z potrzeb przestrzennych, funkcjonalnych i estetycznych;
  7. zna ograniczenia wynikające z przepisów prawa, problemów technicznych i lokalizacyjnych;
  8. samodzielnie dobiera i proponuje optymalne materiały i technologie wykończeniowe do wnętrz, argumentuje ich wybór;
  9. samodzielnie projektuje system oświetleniowy przestrzeni mając na względzie światło naturalne, nowoczesne i energooszczędne rozwiązania oświetleniowe;
  10. przygotowuje wstępny kosztorys realizowanego projektu;
  11. potrafi argumentować swoje wybory;
  12. potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania;
3. Współpracuje z klientem i innymi uczestnikami procesu projektowego
Kryteria weryfikacji:
  1. samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące realizacji projektów i potrafi je uzasadnić;
  2. odpowiada projektowo na potrzeby klienta;
  3. wpasowuje potrzeby inwestora, jego estetykę w wysoką wartość proponowanych rozwiązań projektowych;
  4. osiąga i prezentuje założone cele projektowe w obszarze użytkowym, technicznym oraz estetycznym;
  5. współpracuje z przedstawicielami innych branż związanych z procesem realizacji projektu;
  6. dokonuje publicznej prezentacji i omówienia własnego projektu - na piśmie, graficznie oraz przy pomocy prezentacji - z wykorzystaniem różnych form przekazu oraz mediów;
  7. efektywnie komunikuje się z innymi, konsultuje projekty, uwzględnia poglądy innych osób, rozwija własne pomysły a następnie prezentuje je w przystępnej formie wykorzystując technologie informacyjne;
4. Rozwija relacje społeczne w oparciu o realizacje projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i jak i artystycznego;
  2. samodzielnie organizuje sobie pracę, zbiera i analizuje informacje, dokonuje ich syntezy i wykorzystuje w procesie twórczym i projektowym;
  3. wykorzystuje wyobraźnię, intuicję, zdolność twórczego i elastycznego myślenia w pracy projektowej, a także w trakcie rozwiązywania problemów oraz współpracy z innymi osobami;
  4. adaptuje się do nowych i zmieniających się okoliczności wynikających z procesu realizacji projektu;
  5. kontroluje swoje zachowanie dokonując publicznej prezentacji i omówienia własnego projektu;
  6. jest gotów do pracy zespołowej, w której jest wrażliwy na potrzeby współpracowników w ramach wspólnych działań, jest gotów do negocjowania i posługiwania się odpowiednią argumentacją w celu przedstawienia swojego stanowiska;
  7. ma świadomość ciągłych zmian technologicznych i wynikającą stąd potrzebę ustawicznego zdobywania wiedzy na temat nowych technologii i materiałów;
  8. ma świadomość społecznych i etycznych aspektów związanych z realizacją własnych projektów i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje;
  9. jest krytyczny w stosunku do własnych działań projektowych oraz potrafi analizować dokonania innych;

2. Realizowanie dokumentacji prezentacyjnej i wykonawczej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Szkicuje odręcznie koncepcję projektową
Kryteria weryfikacji:
  1. tworzy odręczne szkice perspektywiczne wstępnych idei;
  2. komunikuje się z odbiorcą za pomocą rysunków tworzonych w czasie rzeczywistym;
  3. wykorzystuje wiedzę z zakresu kompozycji architektonicznej, ergonomii, zasad perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy oraz dekoratorstwa;
2. Tworzy dokumentację projektową
Kryteria weryfikacji:
  1. tworzy wizualizacje przestrzenne rozwiązań projektowych w zakresie formy, struktury, materiałów i kolorystyki;
  2. tworzy płaskie rysunki techniczne dokumentacji wykonawczej projektu przy użyciu technik komputerowych CAD;
  3. przedstawia projekt w formie prezentacji graficznej;

3. Posługiwanie się wiedzą z zakresu historii architektury wnętrz, designu, prawa autorskiego oraz prawa budowlanego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu historii architektury, designu wraz z aktualiami
Kryteria weryfikacji:
  1. zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii architektury wnętrz i designu, zna publikacje związane z tymi zagadnieniami oraz reprezentacyjne dzieła z ich historii;
  2. zna i rozumie style w architekturze wnętrz, designie, oraz tradycje twórcze i odtwórcze z nimi związane;
  3. zna i rozumie tendencje rozwojowe związane z architekturą wnętrz i designem;
  4. swobodnie wypowiada się na temat historii architektury, designu wraz z ich aktualiami;
  5. jest na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami w obszarze designu, architektury wnętrz jako obserwator oraz uczestnik;
2. Posługuje się wiedzą z zakresu prawa autorskiego oraz prawa budowlanego
Kryteria weryfikacji:
  1. wykorzystuje w swojej działalności projektowej podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego oraz prawa budowlanego;

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH