
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Projektowanie architektury wnętrz
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2021-09-29
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Studia podyplomowe "Projektowanie architektury wnętrz" przygotowują do pełnienia roli projektanta wnętrz. Ukierunkowane są na:
- porządkowanie i pogłębianie wiedzy z zakresu problematyki projektowania wnętrz mieszkalnych, użyteczności publicznej o wysokiej jakości funkcjonalno-programowej, ergonomicznej, technicznej,
- zaznajomienie z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w procesie projektanta wnętrz,
- wykształcenie umiejętności analizy projektu pod względem wymagań formalno-prawnych i narzuconych przez inne branże,
- wykonywanie pierwszych szkiców koncepcyjnych, po efekt finalny przedstawiony na planszach,
- poznanie zagadnień kompozycji architektonicznej, perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy,
- zapoznanie się z rzeczywistością materiałową i technologiczną,
- wykształcenie intuicyjnych i racjonalnych metod rozwiązania problemów projektowych,
- zapoznanie z komputerowymi technikami tworzenia płaskich rysunków technicznych dokumentacji wykonawczej oraz wykonywania wizualizacji przestrzennych rozwiązań projektowych w zakresie formy, struktury, materiałów i kolorystyki,
- zaznajomienie z metodami i technikami pracy projektowej, traktowanymi jako bazowe umiejętności umożliwiające właściwe tworzenie, rozwijanie, a następnie wizualną prezentację indywidualnych koncepcji.
- porządkowanie i pogłębianie wiedzy z zakresu problematyki projektowania wnętrz mieszkalnych, użyteczności publicznej o wysokiej jakości funkcjonalno-programowej, ergonomicznej, technicznej,
- zaznajomienie z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w procesie projektanta wnętrz,
- wykształcenie umiejętności analizy projektu pod względem wymagań formalno-prawnych i narzuconych przez inne branże,
- wykonywanie pierwszych szkiców koncepcyjnych, po efekt finalny przedstawiony na planszach,
- poznanie zagadnień kompozycji architektonicznej, perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy,
- zapoznanie się z rzeczywistością materiałową i technologiczną,
- wykształcenie intuicyjnych i racjonalnych metod rozwiązania problemów projektowych,
- zapoznanie z komputerowymi technikami tworzenia płaskich rysunków technicznych dokumentacji wykonawczej oraz wykonywania wizualizacji przestrzennych rozwiązań projektowych w zakresie formy, struktury, materiałów i kolorystyki,
- zaznajomienie z metodami i technikami pracy projektowej, traktowanymi jako bazowe umiejętności umożliwiające właściwe tworzenie, rozwijanie, a następnie wizualną prezentację indywidualnych koncepcji.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Studia podyplomowe "Projektowanie architektury wnętrz" dedykowane są osobom, które pasjonują się projektowaniem i aranżacją wnętrz, chcą rozszerzyć swoje horyzonty w dziedzinie nowoczesnego design"u oraz zamierzają związać swoją przyszłość zawodową z pracą projektową, a także do tych, którzy zawodowo zajmują się wyposażaniem i wystrojem wnętrz.
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Absolwent studiów podyplomowych uzyskuje kompetencje projektanta wnętrz, który samodzielnie lub w zespołach projektowych opracowuje programy funkcjonalno-przestrzenne i projekty wnętrz obiektów w fazie projektowania architektonicznego. Tworzy projekty przebudowy, modernizacji i adaptacji istniejących wnętrz. Pełni kontrolę nad realizacją projektowanych wnętrz.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
W branży budowlanej występują znaczne niedobory pracowników w zawodzie projektanta wnętrz. Prognozuje się długofalowe zapotrzebowanie na pracowników tego zawodu w kolejnych latach na skutek utrzymującej się aktywności budownictwa mieszkaniowego oraz planowanych inwestycji infrastrukturalnych. Popyt na usługi architektoniczne nieustannie rośnie, zarówno wśród inwestorów prywatnych, jak i przedsiębiorców w Polsce czy Europie. Struktura architektoniczna ulega ciągłej zmianie, poszukuje wyzwań i nowych rozwiązań.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Brak jest w ZRK opisanej kwalifikacji cząstkowej zbliżonej dla kwalifikacji "Projektowanie architektury wnętrz".
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała Senatu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi nr 96/21/k20-24 z dnia 29.09.2021 r. w sprawie włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych "Projektowanie architektury wnętrz"
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2021-09-29
Liczba punktów ECTS
30
Czas trwania studiów - liczba semestrów
2
Data uruchomienia
2022-10-01
Kod dziedziny kształcenia
214 - Projektowanie i wzornictwo
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
71.11 - Działalność w zakresie architektury
Kod ISCED
0212 - Moda, wystrój wnętrz i projektowanie przemysłowe
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13925
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Absolwent studiów podyplomowych "Projektowanie architektury wnętrz" potrafi samodzielnie przejść przez proces projektowy - od idei, poprzez tworzenie profesjonalnej dokumentacji projektowej (odręcznej i cyfrowej), niezbędnej do rzetelnej realizacji projektu. Jest przygotowany do analizowania wartości projektów, treści komunikatu i estetyki do wymagań klienta/inwestora oraz umiejętnej oceny jakości rozwiązań. Wykorzystuje programy komputerowe do projektowania wnętrz i wizualizacji. Jako projektant wnętrz potrafi sprawnie funkcjonować samodzielnie, jak również umiejętnie współdziałać w zespołach. Potrafi współpracować z przedstawicielami innych branż związanych z procesem realizacji projektu. Posługuje się wiedzą z zakresu architektury wnętrz, designu i ich historii, kompozycji architektonicznej, ergonomii przestrzeni, zasad perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy oraz dekoratorstwa. Potrafi zaprezentować i omówić własny projekt, wypowiadać się na temat aktualnych zjawisk w architekturze i designie. Znajduje twórcze rozwiązania w zakresie realizacji projektów. Stosuje się do zasad etyki obowiązującej w pracy architekta wnętrz.
Zestawy efektów uczenia się
1. Projektowanie wnętrz architektonicznych mieszkalnych i publicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Właściwie rozpoznaje warunki wyjściowe do tworzenia projektów w zakresie wnętrz mieszkalnych, użyteczności publicznej
Kryteria weryfikacji:
- zna i rozumie podział procesu projektowego na poszczególne etapy;
- jest świadomy środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w projektowaniu wnętrz, rozróżnia techniki wykorzystywane w projektowaniu wnętrz i aranżacji;
- ma wiedzę teoretyczną niezbędną do rozwiązywania problemów projektowych;
- ma wiedzę dotyczącą terminologii z zakresu architektury wnętrz i dziedzin związanych z projektowaniem;
- zna materiały budowlane, wykończeniowe oraz dostępne technologie, zna zasady i ograniczenia ich stosowania, jest świadom rozwoju technologicznego;
- zna i rozumie zasady ergonomii, układu funkcjonalnego uwzględniając ich znaczenie w polepszeniu jakości życia;
- zna podstawowe zasady konstrukcji i niezbędnych instalacji elektrycznych oraz wodno-kanalizacyjnych;
- zna i rozumie podstawowe zasady oświetlenia projektowanej przestrzeni;
- zna i rozumie znaczenie zasad kompozycji, perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy, dekoratorstwa;
- zna zasady przygotowania dokumentacji technicznej dla wykonawcy oraz do odbioru końcowego;
- zna programy komputerowe wspomagające projektowanie;
- zna i rozumie podstawowe problemy prawne pojawiające się w trakcie projektowania i realizacji wnętrz;
2. Tworzy projekty wnętrz o szerokim zakresie zagadnień funkcjonalnych
Kryteria weryfikacji:
- samodzielnie tworzy i realizuje własne koncepcje projektowe oraz dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania;
- tworzy projekty oparte na zróżnicowanych koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności;
- samodzielnie określa potrzeby funkcjonalne użytkowników;
- inwentaryzuje stan istniejący wnętrz;
- buduje program funkcjonalny projektowanej przestrzeni;
- rozwiązuje problemy projektowe wynikające z potrzeb przestrzennych, funkcjonalnych i estetycznych;
- zna ograniczenia wynikające z przepisów prawa, problemów technicznych i lokalizacyjnych;
- samodzielnie dobiera i proponuje optymalne materiały i technologie wykończeniowe do wnętrz, argumentuje ich wybór;
- samodzielnie projektuje system oświetleniowy przestrzeni mając na względzie światło naturalne, nowoczesne i energooszczędne rozwiązania oświetleniowe;
- przygotowuje wstępny kosztorys realizowanego projektu;
- potrafi argumentować swoje wybory;
- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego zadania;
3. Współpracuje z klientem i innymi uczestnikami procesu projektowego
Kryteria weryfikacji:
- samodzielnie podejmuje decyzje dotyczące realizacji projektów i potrafi je uzasadnić;
- odpowiada projektowo na potrzeby klienta;
- wpasowuje potrzeby inwestora, jego estetykę w wysoką wartość proponowanych rozwiązań projektowych;
- osiąga i prezentuje założone cele projektowe w obszarze użytkowym, technicznym oraz estetycznym;
- współpracuje z przedstawicielami innych branż związanych z procesem realizacji projektu;
- dokonuje publicznej prezentacji i omówienia własnego projektu - na piśmie, graficznie oraz przy pomocy prezentacji - z wykorzystaniem różnych form przekazu oraz mediów;
- efektywnie komunikuje się z innymi, konsultuje projekty, uwzględnia poglądy innych osób, rozwija własne pomysły a następnie prezentuje je w przystępnej formie wykorzystując technologie informacyjne;
4. Rozwija relacje społeczne w oparciu o realizacje projektów
Kryteria weryfikacji:
- ma świadomość poziomu swojej wiedzy, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju zawodowego i jak i artystycznego;
- samodzielnie organizuje sobie pracę, zbiera i analizuje informacje, dokonuje ich syntezy i wykorzystuje w procesie twórczym i projektowym;
- wykorzystuje wyobraźnię, intuicję, zdolność twórczego i elastycznego myślenia w pracy projektowej, a także w trakcie rozwiązywania problemów oraz współpracy z innymi osobami;
- adaptuje się do nowych i zmieniających się okoliczności wynikających z procesu realizacji projektu;
- kontroluje swoje zachowanie dokonując publicznej prezentacji i omówienia własnego projektu;
- jest gotów do pracy zespołowej, w której jest wrażliwy na potrzeby współpracowników w ramach wspólnych działań, jest gotów do negocjowania i posługiwania się odpowiednią argumentacją w celu przedstawienia swojego stanowiska;
- ma świadomość ciągłych zmian technologicznych i wynikającą stąd potrzebę ustawicznego zdobywania wiedzy na temat nowych technologii i materiałów;
- ma świadomość społecznych i etycznych aspektów związanych z realizacją własnych projektów i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje;
- jest krytyczny w stosunku do własnych działań projektowych oraz potrafi analizować dokonania innych;
2. Realizowanie dokumentacji prezentacyjnej i wykonawczej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Szkicuje odręcznie koncepcję projektową
Kryteria weryfikacji:
- tworzy odręczne szkice perspektywiczne wstępnych idei;
- komunikuje się z odbiorcą za pomocą rysunków tworzonych w czasie rzeczywistym;
- wykorzystuje wiedzę z zakresu kompozycji architektonicznej, ergonomii, zasad perspektywy, modelunku światłocieniowego, barwy oraz dekoratorstwa;
2. Tworzy dokumentację projektową
Kryteria weryfikacji:
- tworzy wizualizacje przestrzenne rozwiązań projektowych w zakresie formy, struktury, materiałów i kolorystyki;
- tworzy płaskie rysunki techniczne dokumentacji wykonawczej projektu przy użyciu technik komputerowych CAD;
- przedstawia projekt w formie prezentacji graficznej;
3. Posługiwanie się wiedzą z zakresu historii architektury wnętrz, designu, prawa autorskiego oraz prawa budowlanego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu historii architektury, designu wraz z aktualiami
Kryteria weryfikacji:
- zna i rozumie podstawowe linie rozwojowe w historii architektury wnętrz i designu, zna publikacje związane z tymi zagadnieniami oraz reprezentacyjne dzieła z ich historii;
- zna i rozumie style w architekturze wnętrz, designie, oraz tradycje twórcze i odtwórcze z nimi związane;
- zna i rozumie tendencje rozwojowe związane z architekturą wnętrz i designem;
- swobodnie wypowiada się na temat historii architektury, designu wraz z ich aktualiami;
- jest na bieżąco z najważniejszymi wydarzeniami w obszarze designu, architektury wnętrz jako obserwator oraz uczestnik;
2. Posługuje się wiedzą z zakresu prawa autorskiego oraz prawa budowlanego
Kryteria weryfikacji:
- wykorzystuje w swojej działalności projektowej podstawową wiedzę z zakresu prawa autorskiego oraz prawa budowlanego;
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi
|
Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi