Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-01-11
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację posiada wiedzę z zakresu: budowy i eksploatacji jachtu morskiego i śródlądowego, zasad nadzoru nad jachtami, rodzajów konstrukcji kadłuba i doboru rodzaju napędu, określania stateczności jachtu morskiego i śródlądowego, wyposażenia jednostek pływających, materiałów stosowanych w budowie jachtów i ich wyposażenia. Osoba taka ma umiejętności do samodzielnej opinii o stanie technicznym, oceny szkód, wyceny napraw oraz ustalenia wartości jednostek pływających. Analizuje stan techniczny jednostki pływającej na podstawie oględzin oraz dostarczonej dokumentacji. Sporządza dokumentację potwierdzającą podsumowanie prac. Potrafi identyfikować jednostkę pływającą i dokonać jej pomiarów. Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do sporządzania kosztorysów budowy i naprawy łodzi. W pracy posługuje się wiedzą techniczną z zakresu budowy jednostek pływających, jednostek napędowych oraz prawa regulującego poruszanie się po akwenach.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji:
- osoby posiadające aktualne uprawnienia inspektorów nadzoru technicznego właściwych związków sportowych
- absolwenci szkół wyższych
- osoby posiadające uprawnienia żeglarskie i motorowodne,
- osoby posiadające kwalifikacje zawodowe członków załóg żeglugi śródlądowej oraz morskiej,
- pracownicy podmiotów gospodarczych przemysłu jachtowego i okrętowego.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest:
1.1. wykształcenie wyższe na kierunkach: oceanotechnika (specjalność budowa okrętów), budowa jachtów, mechanika i budowa maszyn, inżynieria materiałowa, eksploatacja maszyn i urządzeń lub pokrewne, a także osoby posiadające wykształcenie wyższe inne niż wskazane powyżej i minimum 5-letną praktykę zawodową związaną z szeroko pojętą techniką jachtową,
1.2. stopień żeglarski lub motorowodny nie niższy niż jachtowy sternik morski lub motorowodny sternik morski.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację może znaleźć zatrudnienie w:
- w zakładach zajmujących się produkcją i remontami jednostek pływających,
- firmach zajmujących się kompleksową obsługą jachtów
- instytucjach ubezpieczeniowych,
- w strukturach samorządowych.

Może ona świadczyć usługi biegłego sądowego lub ławnika w Izbie Morskiej, a także prowadzić własną działalność gospodarczą.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Okres ważności dokumentu 4 lata.
Warunkiem przedłużenia ważności dokumentu na kolejny okres jest udokumentowanie wykonania co najmniej 8: ekspertyz technicznych, ustaleń wartości jednostek, ocen szkód, wycen napraw jednostek pływających w okresie ważności dokumentu.

Uprawnienia związane z posiadaniem kwalifikacji

Uprawnienia do:
a) opinia o stanie technicznym jednostek pływających,
b) identyfikacji jednostek i ich wymiarowania,
c) oceny szkód i wyceny napraw,
d) ustalenia wartości jednostki.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Wybrzeże Bałtyku z licznymi portami i szybko rozwijającą się infrastrukturą jest naturalnym zapleczem dla dynamicznie wzrastającej liczby jednostek pływających używanych w celach rekreacyjnych i komercyjnych. Polska jest jednym z liczących się na świecie producentów i użytkowników jednostek pływających, a wzrost ilości rejestrowanych jednostek produkowanych w kraju i importowanych szacowany jest na kilka procent rocznie.

Rosnąca liczba jednostek pływających zwiększa ryzyko kolizji i wypadków, w szczególności na terenie miejsc cumowania. Jednym z celów kwalifikacji jest stworzenie jednolitego podejścia do oceny i wyceny szkód. Dzięki temu wiarygodność osób posiadających tę kwalifikację będzie zdecydowanie większa. Osoby te będą mogły pracować na rzecz ubezpieczonych jak i towarzystw ubezpieczeniowych. Właściciele jednostek będą także mogli uzyskać ich kompleksową ocenę techniczną i majątkową. Również firmy ubezpieczeniowe zauważają rosnąca ilość jednostek pływających i pasjonatów wypoczynku na wodzie, w tym żeglarstwa i motorowodniactwa. Obie strony: ubezpieczony i ubezpieczający zainteresowani są rzetelną opinię o stanie technicznym jednostki i aktualną ceną rynkową przez wykwalifikowanego inspektora/rzeczoznawcę.

Zmieniające się przepisy o bezpieczeństwie w żegludze, a także szybki rozwój technologii materiałów stosowanych w budowy i wyposażenia jednostek pływających nakłada na osoby zamierzające uzyskać kwalifikację konieczność przyswojenia wiedzy z tego zakresu. Osoby posiadające kwalifikacje obligowane są natomiast do uzupełniania wiedzy z zakresu wprowadzanych przepisów oraz nowych rozwiązań technicznych i materiałowych stosowanych w żeglarstwie.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Kwalifikacją o zbliżonym charakterze jest np. kwalifikacja włączona do ZSK "Określanie stanu technicznego oraz wycena rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych"(Obwieszczenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 5 grudnia 2019 r. (poz. 1176)). W kwalifikacji tej są zawarte następujące zestawy efektów:

Zestaw 1. Charakteryzowanie budowy i eksploatacji silników napędowych jednostek pływających,

Zestaw 2. Charakteryzowanie budowy i eksploatacji kadłubów jednostek pływających,

Zestaw 3. Charakteryzowanie skutera wodnego jako szczególnego przypadku jednostki pływającej,

Zestaw 4. Wykonywanie wycen i kosztorysów jednostek pływających.

Dwa z powyższych zestawów efektów (zestaw 2 i zestaw 4) są tematycznie zbliżone do zestawu 2 i 6 niniejszego projektu kwalifikacji. Zestaw 2 niniejszego projektu kwalifikacji kładzie nacisk na znajomość konstrukcji i technologii budowy kadłubów oraz jego zużywania się w zależności od warunków eksploatacji. Istotną różnicą między omawianymi kwalifikacjami jest konieczność posiadania wiedzy o urządzeniach kadłubowych, tj. konstrukcjach urządzeń sterowych, konstrukcji balastu i jego mocowania z kadłubem, zabezpieczeniu otworów pokładowych i zaburtowych, budowie i działaniu instalacji zęzowej, wodnej, a także fekaliowej i szarej wody na jachcie.

Także w Zestawie 3 niniejszego projektu (Charakteryzowanie rodzajów napędów jednostek pływających: mechaniczny, elektryczny i osprzęt żaglowy uwzględniając bezpieczeństwo ich użytkowania) nie ograniczono się do napędu mechanicznego (jak w kwalifikacji wymienionej w Obwieszczeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 5 grudnia 2019 r. (poz. 1176)), a wymagania dotyczą także napędów ekologicznych - żaglowego i elektrycznego. Osoba ubiegająca się o kwalifikację winna posiadać wiedzę o zaletach i wadach różnych rodzajów napędu jednostki pływającej, budowie i zasadach bezpiecznej eksploatacji silnika elektrycznego i postępowaniu przy awarii silnika, a także zasadach eksploatacji źródeł prądu elektrycznego, w tym ogniw elektrycznych. Wymagania tego zestawy obejmują także konieczność wykazania się wiedzą dotyczącą elementów i układów ożaglowania nowoczesnych oraz tradycyjnych jachtów żaglowych, elementy i układy olinowania stałego i ruchomego, podstawy konstrukcji i obliczeń wytrzymałościowych omasztowania i olinowania i zasady wymiarowanie omasztowania i olinowania.

W zgłaszanej kwalifikacji przedstawiono także wymagania związane z wyposażeniem jednostek pływających związane z utrzymaniem jachtu w ruchu, bezpieczeństwem żeglugi i komfortem życia na jachcie, a także szeroko rozumiana wiedza o materiałach stosowanych w budowie jachtów i wyposażenia oraz czynniki powodujące degradację materiałów stosowanych do budowy jednostek pływających.

W niniejszym projekcie obejmującym szerszy zakres jednostek pływających, także jednostki żaglowe stanowiące dużą część wszystkich jednostek pływających, położono nacisk na inne kryteria osiągania efektów uczenia się.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1.1. Metody
Walidacja potwierdzająca wiedzę i umiejętności składa się z dwóch części - teoretycznej i praktycznej.
Mogą być stosowane następujące metody:
-test teoretyczny;
-rozmowa z komisją (wywiad swobodny);
-obserwacja w warunkach symulowanych;
-obserwacja w warunkach rzeczywistych;
-analiza dowodów i deklaracji.
Dla osób posiadających uprawnienia rzeczoznawcy technicznego nadane przez właściwy związek sportowy dopuszcza się możliwość zaliczenia programu kwalifikacji (efektów uczenia się) poprzez analizę dowodów i deklaracji, czyli udokumentowania działań w zakresie wykonywania obowiązków rzeczoznawcy w okresie czterech lat poprzedzających przystąpienie do walidacji. Analiza dowodów i deklaracji (dobranych do efektów uczenia się, autentycznych, wystarczających i aktualnych) w rozmowie z komisją winna potwierdzić (częściowo lub całkowicie) posiadaną wiedzę obejmującą zakładane kwalifikacją efekty uczenia się.
Dla osób, które ukończyły studia na kierunkach kształcenia w zakresie okrętownictwa i budowy jachtów, możliwe jest potwierdzenie efektów uczenia się z zestawów 2, 3, 4 i 5 na podstawie świadectwa.

1.2. Zasoby kadrowe
Komisja walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji walidacyjnej powinien mieć:
- co najmniej wykształcenie wyższe,
- minimum 5 letni staż jako rzeczoznawca techniczny właściwego związku sportowego,
- w okresie 5 lat poprzedzających zasiadanie w komisji walidacyjnej wykonanych minimum 20 przeglądów jednostek pływających, zakończonych wystawieniem stosownego orzeczenia lub wycen, albo innych zaawansowanych czynności rzeczoznawcy.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Etap weryfikacji składa się z dwóch części. W pierwszej części za pomocą metody testu teoretycznego lub wywiadu swobodnego z komisją walidacyjną jest sprawdzana wiedza teoretyczna zawarta w zestawach efektów uczenia się 1-6. Osoby, które zaliczyły pierwszą część weryfikacji, mogą podejść do części praktycznej.
Część praktyczna prowadzona jest za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych. Każdorazowo metody te połączone są z rozmową z komisją walidacyjną (wywiadem swobodnym).
Instytucja certyfikująca musi zapewnić:
- salę do przeprowadzenia obu części walidacji;
- komputer z dostępem do Internetu oraz rzutnik, ekran, tablicę oraz środki do pisania na tablicy;
- jednostkę pływającą wyposażoną w napęd żaglowy i motorowy.
Przed każdą walidacją komisja walidacyjna przygotowuje zestawy zagadnień do obu jej części i określa warunki zaliczenia.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Infrastruktury z dnia 2022-12-15 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Sporządzanie ocen i ekspertyz technicznych oraz wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-01-11 r., poz. 54)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
250
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
NIe rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-01-11
Kod dziedziny kształcenia
520 - Inżynieria
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
71.12 - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13971

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych nie zostały przedstawione negatywne opinie. W opinii specjalistów wnioskowana kwalifikacja jest uzupełnieniem wprowadzonej do ZSK kwalifikacji (jachty motorowe) w zakresie pozostałych jednostek pływających (jachty żaglowe). Dodatkowo wskazane zostało znaczne zapotrzebowanie rynkowe na tego typu kwalifikacje w związku ze wzrostem liczby jachtów na rynku krajowym i europejskim.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Posiadacz kwalifikacji jest gotowy do sporządzania ekspertyz technicznych lub wycen jednostek pływających przeznaczonych do sportu i rekreacji. Jest gotowy również do opracowania kosztorysu budowy, remontu lub modernizacji jachtów, skuterów wodnych lub innych jednostek przeznaczonych do sportu i rekreacji, a w razie konieczności do jego korygowania i modyfikacji. W pracy posługuje się wiedzą techniczną z zakresu budowy, działania i wyposażenia jednostek pływających. Posługuje się również wiedzą z zakresu prawa krajowego i międzynarodowego regulującego kwestie budowy i wyposażenia jednostek pływających, bezpieczeństwa żeglugi oraz poruszanie się po akwenach. Pracę wykonuje w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. Samodzielnie podejmuje decyzje i ponosi za nie odpowiedzialność.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Znajomość zasad nadzoru i identyfikacji jachtów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu podstaw prawnych dotyczących nadzoru i identyfikacji jachtów
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zapisy ustawy i rozporządzeń do ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2022 r. poz. 1854), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;
  2. omawia zapisy rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 2 czerwca 2016 r. w sprawie wymagań dla rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych (Dz. U. poz. 807), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;
  3. omawia zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2013/53/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie rekreacyjnych jednostek pływających i skuterów wodnych, uchylającą dyrektywę 94/25/WE (Dz. Urz. UE L 354 z 28.12.2013, str. 90 oraz Dz. Urz. UE L 297 z 13.11.2015, str. 9), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;
  4. omawia zapisy ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 515, 1604, 2185 i 2687) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze, a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;
  5. omawia zapisy ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 1097) oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze w odniesieniu do jachtów rekreacyjnych i komercyjnych, także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;
  6. omawia aktualne przepisy o bezpiecznym uprawianiu żeglugi w odniesieniu do rejonów żeglugi, w tym kwalifikacje załóg
  7. omawia kategorie projektowe jednostek pływających
  8. omawia aktualne przepisy towarzystw klasyfikacyjnych i innych w zakresie budowy kadłuba i omasztowania;
  9. omawia aktualne przepisy państwowe i zarządzenia dyrektorów urzędów morskich dotyczące wymagań, które muszą spełniać znajdujące się na jachcie środki i urządzenia ratunkowe oraz urządzenia nawigacyjne, sygnalizacyjne, radiokomunikacyjne;
  10. omawia zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 listopada 2010 r. w sprawie wymagań technicznych i wyposażenia statków żeglugi śródlądowej oraz upoważniania podmiotów do wykonywania przeglądów technicznych statków (Dz. U. poz. 1423), a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące;
  11. omawia aktualne przepisy będące podstawą rejestracji jachtów i innych jednostek pływających, identyfikacji, prowadzenia przeglądów oraz inspekcji na jachtach morskich i śródlądowych, a także w przypadku ich zmiany - akty je zastępujące.
2. Posługuje się wiedzą z zakresu postępowania podczas budowy, przebudowy, remontu i identyfikacji jachtu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia warunki budowy, przebudowy, remontu jachtu pod nadzorem
  2. omawia dokumentację techniczną jachtu
  3. omawia zasady nadzoru w czasie budowy jachtu
  4. omawia zasady identyfikacji i pomiarów jachtu

2. Budowa kadłuba i urządzeń kadłubowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje budowę kadłubów jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia konstrukcje i technologie budowy kadłubów;
  2. rozróżnia typy kadłubów;
  3. omawia proces zużywanie się kadłuba w zależności od warunków eksploatacji i zastosowanych materiałów konstrukcyjnych;
  4. omawia najczęściej występujące uszkodzenia kadłuba;
  5. omawia pojęcia: stateczność, pływalność i niezatapialność.
2. Charakteryzuje urządzenia kadłubowe
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia konstrukcje urządzeń sterowych;
  2. omawia zabezpieczenie otworów pokładowych i zaburtowych;
  3. omawia budowę i działanie instalacji zęzowej;
  4. omawia system instalacji wodnej;
  5. omawia system instalacji wody czarnej i wody szarej.

3. Charakterystyka rodzajów napędów jednostek pływających z uwzględnieniem bezpieczeństwa ich użytkowania

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zasady działania napędu mechanicznego i jego obsługę
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia budowę i zasadę działania silnika spalinowego;
  2. omawia zasady montowania silników na jachtach, np. stacjonarne, zaburtowe;
  3. omawia sposób postępowanie przy awarii silnika;
  4. omawia zasady bezpiecznej eksploatacji silników, w tym wentylowanie pomieszczeń, w których znajdują się silnik i zbiorniki paliwa;
  5. omawia wymagania związane z wyposażeniem stanowiska sterowania silnikiem;
  6. omawia wymagania dotyczące posadowienia silnika stacjonarnego w kadłubach wykonanych z różnych materiałów;
  7. omawia wymagania dotyczące instalacji paliwowych i zbiorników paliwa.
2. Charakteryzuje zasady działania napędu elektrycznego i jego obsługę
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia zalety i wady napędu elektrycznego jednostek pływających;
  2. przedstawia budowę i zasady bezpiecznej eksploatacji silnika elektrycznego;
  3. omawia sposób postępowania przy awarii silnika elektrycznego;
  4. omawia zasady eksploatacji źródeł prądu elektrycznego, w tym ogniw elektrycznych.
3. Charakteryzuje osprzęt żaglowy
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia podstawy konstrukcji i obliczeń wytrzymałościowych omasztowania i takielunku;
  2. omawia wymiarowanie omasztowania i takielunku;
  3. omawia elementy i układy takielunku stałego i ruchomego;
  4. omawia elementy i układy ożaglowania nowoczesnych oraz tradycyjnych jachtów żaglowych.

4. Klasyfikowanie wyposażenia jednostek pływających

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje wyposażenie związane z utrzymaniem jachtu w ruchu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wyposażenie maszynowe;
  2. omawia urządzenia elektryczne i źródła energii elektrycznej na jachcie.
2. Opisuje wyposażenie związane z bezpieczeństwem żeglugi
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wyposażenie nawigacyjne i radiokomunikacyjne jednostki pływającej w zależności od akwenu i rejonu pływania;
  2. omawia wyposażenie sygnałowe w zależności od akwenu i rejonu pływania;
  3. omawia wyposażenie ratunkowe, rodzaje środków ratunkowych, wymagane atesty;
  4. omawia wyposażenie służące ochronie przeciwpożarowej.
3. Opisuje wyposażenie związane z komfortem życia na jachcie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje instalacji np. kuchennej,grzewczej, sanitarnej, klimatyzacyjnej na jachtach;
  2. omawia urządzenia bytowe.

5. Charakterystyka materiałów stosowanych w budowie i wyposażeniu jachtów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia rodzaje materiałów stosowanych do budowy jachtów
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje materiałów stosowanych do budowy kadłubów i wynikające z tego możliwe modyfikacje konstrukcji;
  2. omawia rodzaje materiałów stosowanych do budowy masztów i takielunku;
  3. omawia rodzaje materiałów stosowanych do konstrukcji żagli;
  4. omawia wymagania dotyczące projektowania materiałowego instalacji np. wodnych, paliwowych, olejowych.
2. Charakteryzuje czynniki zmieniające właściwości materiałów
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynniki powodujące degradację materiałów stosowanych do budowy jednostek pływających;
  2. omawia wpływ wody na właściwości kadłubów zbudowanych z różnych materiałów;
  3. omawia proces zużycia kadłubów zbudowanych z różnych materiałów;
  4. omawia wpływ korozji metali na właściwości elementów z nich wykonanych.

6. Wycena eksploatacji, remontów i budowy jachtów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Szacuje wartość jednostki pływającej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje metody wycen wartości jachtu;
  2. sporządza ocenę wartości jachtu i ją uzasadnia;
  3. sporządza raport powypadkowy i wycenia szkody poniesione przez jacht z uwzględnieniem jego wyposażenia;
  4. określa koszty przywrócenia stanu technicznego jachtu do stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami.
2. Nadzoruje przebieg remontu jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje harmonogram prac;
  2. ocenia stopień zaawansowania prac i wydatkowanie środków;
  3. ocenia zgodność z przepisami prowadzonych budowy lub remontu jachtu.
3. Opracowanie kosztorysu budowy jachtów, skuterów wodnych i innych jednostek służących do uprawiania sportu i rekreacji
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia warunki budowy jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji lub jej doposażenia;
  2. określa koszt budowy, remontu lub modernizacji jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji;
  3. określa kosztorys budowy, remontu lub modernizacji jednostki pływającej służącej do uprawiania sportu i rekreacji.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Żeglarski

Wnioskodawca:

Polski Związek Żeglarski

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Infrastruktury

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH