Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-01-09
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Trener bezpieczeństwa ruchu drogowego (trener brd) dzieci i młodzieży zajmuje się nauczaniem treści oraz kształtowaniem umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do bezpiecznego uczestnictwa dzieci i młodzieży w ruchu drogowym, a także przygotowaniem ich do egzaminu na kartę rowerową. Organizuje lub współpracuje z osobami i podmiotami przy realizacji działań na rzecz brd w swoim środowisku. Celem pracy trenera brd jest przygotowanie uczniów do samodzielnego, odpowiedzialnego i bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym w charakterze pieszych, rowerzystów i pasażerów pojazdów. Zadania wykonywane przez trenera brd obejmują planowanie i przygotowywanie zajęć edukacyjnych z wychowania komunikacyjnego; ich prowadzenie z wykorzystaniem różnych metod nauczania i materiałów dydaktycznych oraz ich ocenę; wykonywanie działań wspierających proces wychowania komunikacyjnego uczniów i własny rozwój zawodowy, które wynikają z aktów prawnych związanych ze szkolnictwem, oświatą i uczestniczeniem w ruchu drogowym. Trener brd nie tylko przekazuje wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne, ale także dzieli się własnymi doświadczeniami uczestnika ruchu drogowego jako pieszy, kierujący i pasażer. Współpracuje w tym zakresie z różnymi osobami i podmiotami. Opracowuje i przygotowuje materiały dydaktyczne potrzebne do realizacji zajęć. Ponadto współpracuje z dyrekcją placówki edukacyjnej oraz instytucjami związanymi z procesem wydawania karty rowerowej i rodzicami uczniów, w celu rozpoznania ich środowiska, potrzeb oraz zaangażowania w proces kształcenia bezpiecznych zachowań uczniów. Zajęcia dydaktyczne, indywidualne lub grupowe, prowadzi w pracowni, na boisku lub w innym wyznaczonym miejscu, a także w realnym ruchu drogowym. Praca trenera brd wymaga bezpośredniego kontaktu z uczniami, dlatego niezbędne są umiejętności skutecznego porozumiewania się. Duże znaczenie dla pełnienia tej funkcji ma łatwość wypowiadania się, zdolność nawiązywania kontaktów, zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji, podzielność uwagi i wyobraźnia przestrzenna. Trener brd przejawia zdolności analityczne, logicznego rozumowania i jest spostrzegawczy. Zna zasady ruchu drogowego, jeździ na rowerze i jest w formie fizycznej pozwalającej na aktywne zajęcia z uczniami. Ponadto zna topografię miejscowości i okolic, w której prowadzi zajęcia pod względem jej wykorzystania do zajęć praktycznych z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Trener brd jest odpowiedzialny, odporny i zrównoważony emocjonalnie. Wykazuje się dużą empatią i szacunkiem dla drugiego człowieka. Ze względu na prowadzenie zajęć w realnym ruchu drogowym potrafi udzielić pierwszej pomocy w nagłych wypadkach oraz posiada m.in. następujące cechy psychofizyczne: rozróżnianie barw, dobra ostrość wzroku i słuchu, koordynacja wzrokowo-ruchowa, szybkość reakcji, dobra ocena odległości i prędkości przedmiotów w ruchu, zmysł równowagi, koncentracja uwagi.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Uzyskaniem kwalifikacji - "Edukowanie dzieci i młodzieży z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (trener bezpieczeństwa ruchu drogowego dzieci i młodzieży)" - mogą być zainteresowani przedstawiciele następujących zawodów/specjalności: kierownik warsztatów szkolnych, kierownik wycieczek szkolnych, kierownik ds. sportu, rekreacji, rozrywki, opiekun dzieci w drodze do szkoły, nauczyciel instruktor, nauczyciel przedszkola, nauczyciel techniki, nauczyciel techniki w szkole podstawowej, nauczyciel wychowania fizycznego, nauczyciel wychowania fizycznego w szkole podstawowej, nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa, nauczyciel w placówkach pozaszkolnych, trener sportu, pedagog animacji kulturalnej, pracownik świetlicy, instruktor nauki jazdy, policjant, policjant służb prewencji, strażnik gminny miejski, pracownik organizacji pozarządowej, literaci i inni autorzy tekstów, redaktor wydawniczy, pozostali przewodnicy turystyki i piloci wycieczek oraz wszystkie osoby zainteresowane realizacją edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Posiadanie przygotowania pedagogicznego w rozumieniu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r. poz. 1289 oraz z 2022 r. poz. 1769), - przygotowanie w zakresie udzielania pierwszej pomocy (potwierdzone dokumentem poświadczającym ukończenie kursu w zakresie udzielania pierwszej pomocy wystawionym nie wcześniej niż 5 lat od daty przystąpienia do walidacji) lub kwalifikacje wymagane dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego, o których mowa w ustawie z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1720, 1733, 2705 i 2770).

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Trener bezpieczeństwa ruchu drogowego dzieci i młodzieży może pracować jako: koordynator ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w szkole podstawowej, koordynator ds. bezpieczeństwa w szkole podstawowej, prowadzący zajęcia w świetlicach, prowadzący zajęcia w ramach wypoczynku dzieci i młodzieży, prowadzący zajęcia z zakresu BRD w ramach działalności organizacji pozarządowych, prowadzący zajęcia w domach kultury. Kwalifikację mogą również uzyskać nauczyciele oraz asystenci nauczycieli. Podjęcie pracy w określonych miejscach możliwe będzie po spełnieniu odpowiednich wymagań stawianych osobom zatrudnionym w danych placówkach.

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu o kolejne 5 lat jest złożenie, nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu ważności certyfikatu, wniosku o przedłużenie ważności certyfikatu wraz z dokumentami potwierdzającymi przeprowadzenie z dziećmi lub młodzieżą, w okresie ostatnich 5 lat, zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w wymiarze co najmniej 160 godzin oraz podnoszenie własnych kwalifikacji lub kompetencji przez uczestnictwo w różnych formach zdobywania wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego w wymiarze co najmniej 80 godzin.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Polska należy do grupy państw europejskich o jednym z najwyższych wskaźników liczby zabitych na każde sto wypadków drogowych. a co za tym idzie wysokich kosztów zdarzeń drogowych. Wyniki tych zestawień wskazują, że podejmowane działania, do których należy również edukacja społeczeństwa, są w naszym kraju niewystarczająco skuteczne. W związku z tym należy szukać nowych rozwiązań dotarcia do uczestników ruchu. Jednym z nich jest cykliczna, realizowana na wszystkich poziomach edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (brd), zwana również wychowaniem komunikacyjnym. Jej efektem powinno być odpowiednie zachowanie człowieka, charakteryzujące się odpowiedzialnością za życie własne oraz innych uczestników ruchu, z poszanowaniem prawa, gotowością do współdziałania i partnerstwa. Elementy edukacji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, zwanej wychowaniem komunikacyjnym, są realizowane w Polsce od 1957 roku. Edukacja z tego zakresu rozpoczyna się już w przedszkolu, a zagadnienia jej dotyczące uwzględnione są w podstawie programowej kształcenia ogólnego szkoły podstawowej, liceum, technikum i szkoły branżowej. Głównym problemem szkolnej edukacji brd jest jej teoretyczny charakter (nauka przepisów o ruchu drogowym, pogadanki z przedstawicielami służb mundurowych)oraz brak zajęć praktycznych przeprowadzanych w realnym ruchu drogowym (praktyka odbywa się głównie w symulowanych warunkach, tj. na boisku szkolnym, sali gimnastycznej, miasteczku ruchu drogowego). Na tę tematykę przeznacza się kilka godzin rocznie, tylko w niektórych klasach; często stanowi to wyzwanie organizacyjne, kadrowe i finansowe dla szkoły i nauczyciela prowadzącego, a wiedza, nie zawsze przekłada się na umiejętności praktycznego poruszania się w ruchu drogowym. Szkolna edukacja brd wpisana jest w podstawę programową przedmiotu technika i wychowanie fizyczne w szkole podstawowej. Wybrane aspekty dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego zawarte są w przedmiocie edukacja dla bezpieczeństwa. Głównym jednak obszarem realizacji zajęć z zakresu brd jest przedmiot technika, podczas którego przygotowuje się dzieci do egzaminu na kartę rowerową. Często edukacja z zakresu brd jest utożsamiana tylko z przygotowaniem do egzaminu na kartę rowerową. Inicjatywy nawiązujące do edukacji motoryzacyjnej podejmowane są również przez organizacje rządowe, pozarządowe, instytucje naukowe, badawcze, koncerny motoryzacyjne, firmy ubezpieczeniowe itp. czyli podmioty bezpośrednio lub pośrednio związane z transportem lub bezpieczeństwem ruchu drogowego. Organizowane są kampanie społeczne, których adresatami są głównie młodsi uczestnicy ruchu, a w ich realizację mogą włączyć się opiekunowie, nauczyciele, szkoły. Działania te funkcjonują samodzielnie, ale są też uzupełnieniem zajęć szkolnych. Dla młodzieży coraz częściej organizowane są zajęcia z wykorzystaniem elementów edukacji rówieśniczej (tzw. peer education) oraz w formie warsztatów pikników tematycznych, wycieczek pieszych, rowerowych i rajdów. Są to jednak wydarzenia marginalne. Mówiąc o młodzieży nie można nie wspomnieć o możliwości zdobywania kolejnych kompetencji dla kierujących tj. uczestniczeniu w kursie na kartę rowerową dla uczniów niebędących już uczniami szkoły podstawowej, oraz w kursie przygotowującym do kierowania "mniejszymi" motocyklami. Z tego powodu prowadzący zajęcia pełni niezwykle ważną funkcję w edukacji dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Powinien on stale zdobywać najnowszą wiedzę w tym zakresie i doskonalić swój warsztat pracy. Prowadzący zajęcia z tego obszaru to osoby: z przygotowaniem pedagogicznym i doświadczeniem w obszarze brd, z przygotowaniem pedagogicznym bez doświadczenia w obszarze brd, z doświadczeniem brd bez przygotowania pedagogicznego, bez przygotowania pedagogicznego i bez doświadczenia w obszarze brd. Niniejsza kwalifikacja dotyczy osób z brakami w zakresie przygotowania dotyczącego edukacji brd. W Polsce specjalizacja zawodowa - nauczyciel wychowania komunikacyjnego - nie istnieje, trudno zatem ustalić poziom kompetencji osób realizujących zadania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nie ma ustalonych kryteriów, do których nauczyciel brd mógłby się odwołać tworząc własne programy, materiały dydaktyczne, scenariusze zajęć lub wykorzystując gotowe materiały. Dotyczy to również szkoleń, kursów dla osób, które miałyby prowadzić w przyszłości zajęcia z edukacji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego lub uzupełniających wiedzę i umiejętności nauczycieli już je wykonujących. Obecnie do form doskonalenia zawodowego nauczycieli brd należą kilku-, kilkunastogodzinne kursy lub studia podyplomowe - technika z elementami wychowania komunikacyjnego. Przygotowują one nauczycieli techniki do oceny wiedzy, przeprowadzenia i oceny egzaminu teoretycznego dzieci z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, uprawniającego do przystąpienia do egzaminu praktycznego na kartę rowerową. Zbyt mało miejsca jest w nich poświęcone na organizację i przeprowadzenie zajęć praktycznych z dziećmi w ruchu drogowym. Oferta adresowana do tej grupy zawodowej jest ograniczona. Rozsądne wydaje się zatem opisanie nowej kwalifikacji pod nazwą "Edukowanie dzieci i młodzieży z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (trener bezpieczeństwa ruchu drogowego dzieci i młodzieży)" i dostosowanie do niej form kształcenia, które wyczerpująco przedstawiałyby to zagadnienie. Trener mógłby prowadzić zajęcia w ramach zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego w przedmiocie technika, podczas lekcji wychowania fizycznego, prowadzić zajęcia dodatkowe, organizować i uczestniczyć w piknikach, wycieczkach pieszych, rowerowych itd. Zadania trenera brd wpisują się m.in. w obszary polityki krajowej, europejskiej i światowej związanej z bezpieczeństwem w transporcie: priorytet Bezpieczny człowiek Narodowego Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013-2020; Filar 4. Dekady Działań na Rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Kształtowanie i zmiana zachowań użytkowników dróg; wypełnienie zaleceń polityki bezpieczeństwa ruchu drogowego Komisji Europejskiej, która w celu redukcji śmiertelnych ofiar wypadków drogowych zarekomendowała koncentrację działań, m.in. na szkoleniu i edukacji użytkowników dróg.

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Metody walidacji
Efekty uczenia się są weryfikowane za pomocą następujących metod: - testu teoretycznego (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 1 i 3), - obserwacji w warunkach symulowanych (odtworzenie zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego z grupą wyznaczoną przez komisję walidacyjną w miejscu wskazanym przez tę komisję) lub rzeczywistych (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 2), - wywiadu swobodnego (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 1-3), - analizy dowodów i deklaracji (dopuszczalne dowody: portfolio zawierające wykaz działań podjętych przez osobę ubiegającą się o uzyskanie kwalifikacji rynkowej, w tym dokumenty, referencje i inne informacje poświadczające kompetencje związane z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego) (weryfikacja efektów uczenia się z zestawu 1-3).

2. Zasoby kadrowe
Komisja walidacyjna składa się z co najmniej 3 osób. Przewodniczący komisji walidacyjnej posiada: - co najmniej tytuł zawodowy magistra uzyskany po ukończeniu studiów w zakresie pedagogiki, - udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe związane z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży w szkołach lub placówkach działających w systemie oświaty lub innych podmiotach, których cele statutowe obejmują edukację dzieci i młodzieży, lub realizacja lub współrealizacja projektów międzynarodowych lub krajowych o tematyce związanej z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego). Członkowie komisji walidacyjnej posiadają: - co najmniej tytuł zawodowy licencjata albo równorzędny, - udokumentowane co najmniej 5-letnie doświadczenie zawodowe związane z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego (prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży lub dorosłych w szkołach lub placówkach działających w systemie oświaty lub innych podmiotach, których cele statutowe obejmują edukację dzieci i młodzieży lub dorosłych, lub realizacja lub współrealizacja projektów międzynarodowych lub krajowych o tematyce związanej z edukacją z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego).

3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
W celu rozpoczęcia walidacji osoba ubiegająca się o uzyskanie kwalifikacji rynkowej dostarcza instytucji certyfikującej, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zwanej dalej "instytucją certyfikującą": - plan minimum 8 zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, - 2 scenariusze zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego zawierające określenie: tematu i celu tych zajęć, metod dydaktycznych, środków dydaktycznych, materiałów dydaktycznych ze wskazaniem ich źródła, warunków organizacyjnych oraz czasu trwania tych zajęć, wieku i liczebności grupy uczestników tych zajęć, szczegółowego planu i programu tych zajęć wraz z podaniem treści ćwiczeń, zadań, pytań wykorzystanych do prowadzenia tych zajęć, organizacji tych zajęć, metod weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników oraz metod ewaluacji tych zajęć; co najmniej 1 scenariusz dotyczy realizacji praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w realnym ruchu drogowym i zawiera ocenę trasy do przeprowadzenia tych zajęć pod względem bezpieczeństwa, trudności i realizowanej tematyki. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z trzech części. Część pierwsza to analiza dowodów i deklaracji połączona z wywiadem swobodnym, która służy weryfikacji efektów uczenia się z zestawu 1-3. W części drugiej jest przeprowadzany test teoretyczny obejmujący efekty uczenia się z zestawu 1 i 3. Pozytywny wynik części pierwszej i drugiej jest warunkiem dopuszczenia do części trzeciej - praktycznej, przeprowadzanej za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, która służy weryfikacji efektów uczenia się z zestawu 2. Jeżeli komisja walidacyjna uzna, że analiza dowodów i deklaracji połączona z wywiadem swobodnym potwierdza posiadanie przez osobę ubiegającą się o uzyskanie kwalifikacji rynkowej wszystkich efektów uczenia się z zestawu 2, zwalnia tę osobę z części trzeciej. Instytucja certyfikująca zapewnia: salę do przeprowadzenia testu teoretycznego, komputer z dostępem do Internetu, tablicę multimedialną lub rzutnik. W przypadku weryfikacji metodą obserwacji w warunkach symulowanych instytucja certyfikująca zapewnia co najmniej 5-osobową grupę do przeprowadzenia symulacji oraz sprzęt lub materiały umożliwiające przeprowadzenie zajęć i ich obserwację.

4. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Instytucja certyfikująca może zapewnić osobie walidowanej wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie identyfikowania i dokumentowania. Funkcję doradcy walidacyjnego pełni osoba, która zna zasady walidacji i efekty uczenia się określone dla kwalifikacji rynkowej "Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego".

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Minister Edukacji i Nauki z dnia 2022-12-22 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-01-09 r., poz. 46)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2024-01-01
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
60
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-01-09
Kod dziedziny kształcenia
149 - Pozostałe dziedziny związane z kształceniem
Kod PKD
85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13972

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2018 r. poz. 2153, z późn. zm.) wniosek został poddany konsultacjom środowiskowym. Stanowisko w sprawie wniosku przysłały dwa podmioty (Stowarzyszenie na Rzecz Bezpieczeństwa Dzieci i Młodzieży, Instytut Badawczy Dróg i Mostów). Obydwa podmioty wyraziły pozytywną opinię na temat włączenia danej kwalifikacji do ZSK.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Edukowanie dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego" jest przygotowana do prowadzenia z dziećmi i młodzieżą zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz kształtowania wśród dzieci i młodzieży umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym. Zna przepisy dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym dotyczące uzyskania karty rowerowej, zagrożeń w ruchu drogowym oraz zachowań uczestników ruchu drogowego, w szczególności dzieci i młodzieży. Zna sposoby motywowania uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz metody dydaktyczne. Potrafi przygotować i przeprowadzić zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego adresowane do dzieci i młodzieży jako uczestników ruchu drogowego, w tym potrafi przygotować materiały dydaktyczne potrzebne do realizacji tych zajęć. Potrafi przygotować - po spełnieniu wymagań określonych przepisami - dzieci i młodzież do egzaminu w zakresie karty rowerowej oraz ocenić wiedzę i umiejętności uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeprowadzając zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego, dostosowuje treści, metody dydaktyczne i formy nauczania do potrzeb uczestników tych zajęć. Przygotowując i przeprowadzając z dziećmi i młodzieżą zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego, współpracuje z innymi podmiotami, np. policją, strażą gminną lub miejską, organizacjami pozarządowymi, zgodnie z ich właściwością. Planuje własny rozwój zawodowy dotyczący kwalifikacji, kompetencji lub umiejętności dydaktycznych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Przygotowanie zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcia: bezpieczeństwo, bezpieczeństwo ruchu drogowego i edukacja z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  2. wyjaśnia pojęcia związane z ruchem drogowym i wypadkami drogowymi,
  3. omawia przepisy dotyczące pieszych, pasażerów, rowerzystów, użytkowników hulajnóg elektrycznych i urządzeń transportu osobistego, w tym wykorzystywanych przez dzieci i młodzież,
  4. omawia właściwość organów administracji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  5. omawia zagrożenia występujące w ruchu drogowym, w tym dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
  6. omawia problemy bezpieczeństwa ruchu drogowego występujące w skali lokalnej, krajowej, europejskiej i światowej, w tym związane z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży,
  7. omawia działania poprawiające bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego w skali lokalnej, w tym bezpieczeństwo dzieci i młodzieży,
  8. przedstawia międzynarodowe i krajowe inicjatywy mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
  9. omawia krajowe i zagraniczne źródła wiedzy z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2. Charakteryzuje zachowania dzieci w ruchu drogowym, w tym przyczyny tych zachowań
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia ograniczenia psychofizyczne dziecka związane z jego wiekiem rozwojowym, wpływające na jego zachowanie na drodze, np. wzrost, widzenie, słyszenie i poczucie bezpieczeństwa,
  2. omawia możliwości poznawcze dziecka związane z jego wiekiem rozwojowym, wpływające na jego zachowanie na drodze, np. zaspokajanie potrzeb, potrzeba istnienia i przetrwania, rozpoznawanie zależności przyczynowo-skutkowej, rozpoznawanie zależności odległość--czas-prędkość, zdolność analizy i syntezy, rozumienie śmierci, egocentryzm, fałszywe wyobrażenia, zjawisko "owczego pędu", wpływ niewłaściwych wzorców zachowań osób dorosłych i rówieśników,
  3. omawia trudności i ograniczenia w funkcjonowaniu dzieci ze zróżnicowanymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnością, wpływające na ich zachowanie na drodze oraz sposoby przezwyciężania tych trudności i ograniczeń.
3. Planuje i przygotowuje zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje proces dydaktyczny, z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju oraz wiedzy i umiejętności uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym formułuje tematy tych zajęć i cele dydaktyczne,
  2. dobiera treści kształcenia przewidziane do realizacji na zajęciach z bezpieczeństwa ruchu drogowego, z uwzględnieniem obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego i podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie obejmującym zagadnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  3. prezentuje przygotowane przez siebie plan oraz scenariusze teoretycznych i praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  4. wyszukuje informacje z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 988, 1002, 1768, 1783, 2589, 2600 i 2642), dane statystyczne, publikacje i audycje, oraz dokonuje ich interpretacji i oceny,
  5. ocenia przydatność metod dydaktycznych, materiałów i środków dydaktycznych (roweru i innych urządzeń) w prowadzeniu teoretycznych i praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  6. - omawia wybór metod dydaktycznych, w tym stosowanych podczas zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego prowadzonych w realnym ruchu drogowym,
  7. - opracowuje materiały dydaktyczne i metodyczne zgodne z zasadami dydaktyki i aktualną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, wspomagające proces nauczania lub uczenia się (korzysta z publikacji i audycji dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego, tworzy zestawienia lub wykresy w oparciu o wyszukane informacje),
  8. omawia zasady prowadzenia teoretycznych i praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym zajęć prowadzonych w realnym ruchu drogowym,
  9. charakteryzuje ruch drogowy w miejscowości, w której prowadzi zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego, oraz ocenia go pod kątem możliwości przeprowadzenia praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w realnym ruchu drogowym,
  10. wyznacza trasę w danej miejscowości do przeprowadzenia praktycznych zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego w realnym ruchu drogowym i ocenia ją pod względem bezpieczeństwa, trudności i realizowanej tematyki tych zajęć,
  11. wskazuje sposoby ewaluacji zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  12. omawia krajowe i zagraniczne źródła wiedzy na temat edukacji z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym edukacji dzieci i młodzieży.
4. Omawia wymagania dotyczące uzyskania karty rowerowej
Kryteria weryfikacji:
  1. - omawia przepisy dotyczące uzyskania karty rowerowej, w tym dotyczące trybu i warunków przeprowadzania egzaminu w zakresie karty rowerowej oraz wymagań w zakresie dokumentacji (dziennik przeprowadzonych zajęć),
  2. proponuje plan przygotowania dzieci i młodzieży lub dorosłych do uzyskania karty rowerowej w relacji do celów dydaktycznych,
  3. omawia sposoby przygotowania dzieci i młodzieży lub dorosłych do egzaminu w zakresie karty rowerowej,
  4. - wymienia podmioty zaangażowane w przygotowanie dzieci i młodzieży lub dorosłych do egzaminu w zakresie karty rowerowej, w tym podmioty uprawnione do przeprowadzania szkoleń oraz egzaminu w zakresie karty rowerowej, i ich obowiązki,
  5. omawia część teoretyczną i praktyczną egzaminu w zakresie karty rowerowej oraz zasady oceniania wiedzy i umiejętności osób zdających ten egzamin,
  6. omawia określone przepisami warunki techniczne i wyposażenie roweru,
  7. wymienia źródła materiałów dydaktycznych służących do przygotowania dzieci i młodzieży lub dorosłych do egzaminu w zakresie karty rowerowej.

2. Prowadzenie i ewaluacja zajęć z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przeprowadza zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia cel i przebieg zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  2. sprawdza przygotowanie miejsca i środków dydaktycznych, w tym rowerów, do przeprowadzenia zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  3. sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym posiadanie odpowiedniego wyposażenia, np.: kamizelek odblaskowych, kasków, ubioru dostosowanego do miejsca organizacji i charakteru zajęć,
  4. stosuje zróżnicowane i adekwatne do celów zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego metody dydaktyczne,
  5. stosuje materiały dydaktyczne i metodyczne oraz środki dydaktyczne, w tym narzędzia technologii informacyjno-komunikacyjnej, zgodne z aktualną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  6. realizuje cel zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego według przyjętego planu prowadzenia zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  7. podsumowuje zajęcia z bezpieczeństwa ruchu drogowego.
2. Przeprowadza ewaluację zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia metody autoewaluacji i ewaluacji zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  2. ocenia wiedzę i umiejętności uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  3. udziela uczestnikom zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego informacji zwrotnej dotyczącej zdobytej przez nich wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

3. Wspieranie wychowania komunikacyjnego dzieci i młodzieży oraz planowanie własnego rozwoju zawodowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Omawia sposoby motywowania uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego do udziału w konkursach i innych wydarzeniach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia teorie motywacji, w tym wyznaczania celów E. Locke"a, wzmocnień B. Skinnera, hierarchii potrzeb A. Maslowa, sprawiedliwego nagradzania i dwuczynnikową teorię motywacji F. Herzberga,
  2. omawia sposoby zachęcania uczestników zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego do bezpiecznego i partnerskiego uczestniczenia w ruchu drogowym oraz do rozwijania wiedzy i umiejętności z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  3. wyszukuje i analizuje oferty konkursów i innych wydarzeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego zwiększające kompetencje dzieci i młodzieży w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  4. analizuje i uzasadnia wybór wydarzeń dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego organizowanych dla dzieci i młodzieży (np. kampanie informacyjne, programy, konkursy, olimpiady, wycieczki) oraz uzasadnia ich harmonogram.
2. Charakteryzuje współpracę merytoryczną i metodyczną z innymi podmiotami
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podmioty zaangażowane w działalność na rzecz edukacji w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i omawia ich role,
  2. omawia zakres i warunki współpracy z podmiotami zaangażowanymi w organizację lub realizację zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym możliwości przeprowadzenia tych zajęć w realnym ruchu drogowym,
  3. omawia sposoby aktywizacji środowiska lokalnego na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  4. omawia sposoby pozyskiwania innych podmiotów do współpracy przy realizacji zajęć z bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zakres ich zaangażowania,
  5. proponuje, zgodnie z właściwymi przepisami, sposoby realizacji zagadnień dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego przewidzianych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego i podstawie programowej kształcenia ogólnego, a także proponuje działania z bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą być podejmowane w ramach edukacji pozaformalnej.
3. Planuje własny rozwój zawodowy
Kryteria weryfikacji:
  1. wyszukuje i analizuje oferty podnoszenia własnych kwalifikacji, kompetencji lub umiejętności dydaktycznych z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego i uzasadnia ich wybór,
  2. przedstawia plan własnego rozwoju z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Instytut Transportu Samochodowego

Wnioskodawca:

Instytut Transportu Samochodowego

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji Narodowej

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH