Kwalifikacja cząstkowa na poziomie siódmym Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji

Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej

Status: włączona funkcjonująca
Rodzaj: cząstkowa
Kategoria: sektorowe
Data włączenia do ZSK: 2023-02-20
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Certyfikat kwalifikacji sektorowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji: Sport

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej" jest gotowa do samodzielnego zarządzania zespołem, klubem, federacją. Diagnozuje potencjał i planuje rozwój graczy oraz specjalistów wspierających zespół, kreuje model gry i tworzy otoczenie sprzyjające realizacji celów. Jest gotowa do komunikowania się w grupie i perswadowania w kontaktach interpersonalnych, zarządza zmianą i podejmuje decyzje wykorzystując różne rodzaje myślenia. Wspiera rozwój piłki siatkowej oraz samodzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie. Osoba posiadająca tę kwalifikację może znaleźć zatrudnienie w klubach i federacjach sportowych, stowarzyszeniach i fundacjach działających w obszarze sportu itp. Jest ona przygotowana do prowadzenia szkolenia drużyn sportowych w ramach rozgrywek międzynarodowych i krajowych.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Uzyskaniem kwalifikacji mogą być zainteresowane osoby posiadające kwalifikację cząstkową z poziomem 6 PRK "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej" (https://kwalifikacje.gov.pl/k?id_kw=13998).

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada kwalifikację pełną z poziomem 6 PRK oraz kwalifikację cząstkową "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej"(https://kwalifikacje.gov.pl/k?id_kw=13998) z minimum poziomem 6 PRK lub inną kwalifikację z obszaru piłki siatkowej z minimum poziomem 6 EQF. <br>Ponadto, aby osoba mogła przystąpić do walidacji, musi minąć okres minimum 3 lat od uzyskania przez nią kwalifikacji cząstkowej z poziomem 6 PRK "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej" (https://kwalifikacje.gov.pl/k?id_kw=13998) lub innej kwalifikacji z obszaru piłki siatkowej z poziomem 6 EQF. Osób, które uzyskały kwalifikację "Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej" na podstawie przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów albo dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy, nie obowiązuje opisany powyżej warunek przystąpienia do walidacji.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikacje może: <br />- Ubiegać o uzyskanie licencji PZPS uprawniającej do prowadzenia zespołów w rozgrywkach w systemie PZPS, WZPS, PLS; <br />- Zarządzać zespołami na wszystkich poziomach sportowych; <br />- Pełnić rolę doradcy, eksperta, mentora w zakresie zarządzania zespołami;

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny bezterminowo

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Sporty zespołowe cieszą się dużą popularnością w różnych środowiskach lokalnych i krajowych. Przykładowo, w przypadku piłki siatkowej funkcjonuje 221 federacji narodowych uczestniczących w rozgrywkach zarówno kontynentalnych jak i światowych, co świadczy o dużej popularności tego sportu na świecie. W Polsce funkcjonuje ok. 900 klubów siatkarskich, ok. 36.500 zawodników (licencje), ok. 1.900 trenerów i instruktorów (posiadających licencje). Dane na podstawie Ogólnopolskiego Systemu Ewidencji Klubów i Zawodników (OSEKiZ), będącego własnością Polskiego Związku Piłki Siatkowej. Dane te są corocznie uaktualniane i przekazywane do Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Aktualnie posiadane uprawnienia trenerskie i instruktorskie w piłce siatkowej uprawniają do uzyskania licencji i prowadzenia zespołu na każdym poziomie rozgrywek. Niestety tylko niewielki proc. absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego decyduje się na pracę w zawodzie, co powoduje, że brak jest wykwalifikowanych szkoleniowców w klubach siatkarskich. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku innych sportów zespołowych. <br />Dotychczasowe formy kształcenia polegające na obowiązku uczestniczenia w stacjonarnych kursach bardzo utrudnia korzystanie z tej oferty aktywnym zawodniczkom i zawodnikom ligowym oraz reprezentacyjnym, którzy powinni stanowić podstawę przyszłych kadr trenerskich. <br />Podobnie pracujący nauczyciele wychowania fizycznego, nie zawsze dysponują zarówno czasem jak i środkami finansowymi na wielotygodniowe pobyty na kursach. W związku z powyższym, możliwość zdobycia kwalifikacji bez względu na sposób nabycia wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych jest odpowiedzią na potrzeby potencjalnych kandydatów na trenerów. <br />Wykwalifikowana kadra szkoleniowa spełnia ważną rolę na każdym etapie rozwoju kariery sportowej dzieci, młodzieży i dorosłych w ramach klubów sportowych, klas sportowych, szkół mistrzostwa sportowego oraz Szkolnych Klubów Sportowych i reprezentacji narodowych. Potencjał rozwojowy gier sportowych i ich nowych odmian (np. Park Volley, Snow Volleyball, plażowa piłka ręczna) wskazuje na rosnące zapotrzebowanie na kadrę szkoleniową w tym zakresie. <br />Sukcesy międzynarodowe osiągane przez zespoły klubowe i reprezentacyjne w naszym kraju na poziomie młodzieżowym i seniorskim również obligują do ustawicznego kształcenia kolejnych kadr trenerskich mających kompetencje do efektywnego przygotowania graczy do współzawodnictwa. <br />Osoby posiadające zgłaszaną kwalifikację mogą wspierać zainteresowanie dzieci sportem na etapie wczesnoszkolnym realizując tym samym założenia Programu Rozwoju Sportu do roku 2020. Program wskazuje również, że jednym z kluczowych warunków dla efektywnego procesu szkolenia jest dostępność wykwalifikowanej kadry trenerskiej. <br />Zalecenia dotyczące najważniejszych wyzwań w sporcie przedstawił również Parlament Europejski w Sprawozdaniu w sprawie europejskiego wymiaru sportu (Sprawozdanie w sprawie europejskiego wymiaru sportu, 18.11.2011 r. (2011/2087(INI)). Dokument identyfikuje konieczne obszary interwencji oraz rekomenduje podjęcie działań m.in. państwom członkowskim. Zalecenia te pokrywają się z Programem Rozwoju Sportu do roku 2020 w takich obszarach jak m.in. rola kształcenia i odpowiednich kwalifikacji trenerów. <br />Kwalifikacja będzie umożliwiała potwierdzanie kompetencji osób, niezależnie od drogi ich uzyskania (droga formalna, poza- i nieformalna). Będzie zachęcała osoby wybierające drogę pozaformalną i nieformalną do wspierania sportu celem uzyskania odpowiednich kompetencji. Konieczność podnoszenia kompetencji kadr sportu na 7. poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji wynika ze zdiagnozowanych rynkowych luk kompetencyjnych w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi kadr sportowych. W sportach drużynowych umiejętne i świadome budowanie relacji między zawodnikami jest jednym z kluczowych czynników sukcesu sportowego. Uzyskanie niniejszej kwalifikacji może pozytywnie wpłynąć na działalność trenerów doświadczonych, posiadających potwierdzone umiejętności związane ze wsparciem doświadczonych zawodników, kadr szkoleniowych i przekazywaniem im wiedzy. Nie tylko podniesie to jakość kształcenia kadr sportu w Polsce, ale i zwiększy ich konkurencyjność na arenie międzynarodowej. Ułatwi to bowiem udokumentowanie nabytych kwalifikacji w różnych krajach. <br />W sportach zespołowych prowadzone są rozgrywki na poziomie krajowym jak i międzynarodowym zarówno dla osób niepełnosprawnych jak i dla osób starszych (oldboyów). Przykładowo piłka siatkowa w Polsce odnosi znaczne sukcesy międzynarodowe w postaci 12 medali reprezentacji seniorskich kobiet i mężczyzn (od 2003 roku), ok. 40 medali reprezentacji juniorskich (od 1995 roku) w siatkówce halowej i ok. 80 medali w siatkówce plażowej (od 2005 roku). Źródło danych - Polski Związek Piłki Siatkowej. Poprawa infrastruktury sportowej, form szkolenia oraz zwiększenie środków finansowych przeznaczonych na szkolenie dzieci i młodzieży oraz reprezentacji seniorskich znacząco wpłynęło na zainteresowanie sportem. Wyniki sportowe na arenie krajowej i międzynarodowej zwiększyły zainteresowanie dzieci sportem zarówno na etapie wczesnoszkolnym (rozgrywki Kinder + Sport) oraz młodzieży (rozgrywki reprezentacyjne, klubowe, szkolne itp.).

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji <br><br />1.1. Metody <br />Weryfikacja efektów uczenia się następuje na podstawie analizy dowodów i deklaracji połączonej z wywiadem swobodnym. Dowodami tymi mogą być m.in.: <br />- certyfikaty, dyplomy, zaświadczenia, <br />- praca pisemna / esej z propozycją autorskich rozwiązań w piłce siatkowej, <br />- artykuły naukowe oraz artykuły z pism branżowych, <br />- nagrania prowadzonych zajęć, wywiadów, wystąpień, prelekcji, <br />- arkusze obserwacji, <br />- plany, programy, projekty itp. <br />Uznanie wszystkich efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji może nastąpić na podstawie: <br />- przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej mistrzowskiej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub <br />- dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów mistrzowskiej klasy, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy. <br><br />1.2. Zasoby kadrowe <br />Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna, zwana dalej "komisją". Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. <br>Każdy z członków komisji: <br>- posiada dyplom trenera piłki siatkowej mistrzowskiej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową z poziomem 7 PRK w piłce siatkowej, <br>- posiada kwalifikację pełną (magister) z poziomem co najmniej 7 PRK, <br>- posiada udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu zespołu graczy w rozgrywkach klasyfikowanych (umowa o pracę lub kontrakt trenerski, zaświadczenie o udziale w zawodach mistrzowskich - FIVB, CEV itp.). <br>Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. <br><br>1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne <br>Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji. <br><br>2. Etapy identyfikowania i dokumentowania <br>Instytucja certyfikująca musi zapewnić doradcę walidacyjnego, który spełnia poniższe warunki: <br>- posiada co najmniej dyplom trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową z poziomem 6 PRK w obszarze sportu, <br>- posiada kwalifikację pełną z poziomem co najmniej 6 PRK. <br>Doradca wspierający kandydata w tworzeniu portfolio na potrzeby analizy dowodów nie może zasiadać w komisji prowadzącej weryfikację dla tego konkretnego kandydata

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK

Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 08.08.2024 r. w sprawie uznania dotychczasowej kwalifikacji rynkowej >Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej< włączonej do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji za kwalifikację sektorową (Monitor Polski z dnia 2024-08-19, poz. 766)

Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK

2025-03-28

Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)

1230

Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Termin następnego przeglądu kwalifikacji

2033-02-20

Kod dziedziny kształcenia

813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej

Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)

85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych

Kod kwalifikacji (od 2020 roku)

13997

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Projekt kwalifikacji był konsultowany w ramach konsultacji środowiskowych - 5 opinii aprobujących projekt kwalifikacji, i w ramach opinii specjalistów co do społeczno-gospodarczego zapotrzebowania na kwalifikację. Specjaliści pozytywnie ocenili projekt. Na wszystkie sugestie zmian w projekcie w ramach konsultacji, wnioskodawca odpowiadał wyczerpująco i merytorycznie. Projekt uzyskał pozytywną ocenę Rady ds. Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego zarządzania zespołem, klubem, federacją. Diagnozuje potencjał i planuje rozwój graczy oraz specjalistów wspierających zespół, kreuje model gry i tworzy otoczenie sprzyjające realizacji celów. Jest gotowa do komunikowania się w grupie i perswadowania w kontaktach interpersonalnych z wykorzystaniem aktualnej wiedzy z tego zakresu. Zarządza zmianą, w tym identyfikuje problemy i podejmuje decyzje wykorzystując różne rodzaje myślenia np. racjonalnego, heurystycznego. Wspiera rozwój piłki siatkowej oraz samodzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie.

Zestawy efektów uczenia się

1) Diagnozowanie potencjału i planowanie rozwoju graczy oraz sztabu szkoleniowego

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Planuje rozwój potencjału graczy i sztabu

Kryteria weryfikacji:
  1. Diagnozuje potencjał graczy i sztabu;
  2. Doradza w wyborze ścieżek kariery;
  3. Motywuje do pracy nad sobą.

2. Kreuje model gry

Kryteria weryfikacji:
  1. Tworzy model gry wynikający ze światowych tendencji rozwoju piłki siatkowej;
  2. Dostosowuje model do zespołu graczy;
  3. Wdraża model gry;
  4. Monitoruje realizację modelu gry;
  5. Ewaluuje realizację modelu gry;
  6. Koryguje model gry na podstawie wniosków z monitorowania i ewaluacji.

3. Tworzy otoczenie sprzyjające realizacji celów

Kryteria weryfikacji:
  1. Identyfikuje, włącza i koordynuje zasoby sprzyjające realizacji celów (finansowe, organizacyjne, logistyczne, personalne);
  2. Reaguje na zmiany w otoczeniu, dostosowując program do realizacji celów organizacji;
  3. Wyciąga wnioski i formułuje dyrektywy praktyczne dla swojego zespołu na podstawie analizy otoczenia.

2) Komunikowanie i wpływ na realizację zadań

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Perswaduje w kontaktach interpersonalnych

Kryteria weryfikacji:
  1. Wyjaśnia i uzasadnia własne poglądy, stanowiska, propozycje;
  2. Stosuje zasady perswazji;
  3. Wykorzystuje różne typy argumentowania w celu pozyskania akceptacji odbiorców;
  4. Stosuje opowieści, metafory i inne figury retoryczne w celu oddziaływania na odbiorców;
  5. Syntetyzuje przeciwstawne opinie poprzez myślenie równoległe i konsensusowe.

2. Komunikuje się w grupie

Kryteria weryfikacji:
  1. Wykorzystuje dialog i dyskusję grupową;
  2. Uwzględnia różnorodność poglądów członków grupy;
  3. Zachęca do prezentowania własnych opinii;
  4. Uzasadnia rolę budowania porozumienia;
  5. Uzasadnia rolę zarządzania emocjami;
  6. Wykorzystuje różnice osobnicze i kulturowe w przeprowadzaniu zmian i doskonaleniu współpracy.

3) Zarządzanie zmianą i podejmowanie decyzji

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Kieruje zmianą

Kryteria weryfikacji:
  1. Inicjuje i wspiera zmiany;
  2. Uzasadnia celowość i konieczność wprowadzania zmian;
  3. Mobilizuje innych do inicjowania zmian;
  4. Tworzy klimat sprzyjający zmianom;
  5. Ugruntowuje kulturę zmian.

2. Identyfikuje problem

Kryteria weryfikacji:
  1. Definiuje problem, który należy rozwiązać (problemy poznawcze i praktyczne: korygujące, optymalizacyjne i twórcze);
  2. Określa priorytety decyzyjne;
  3. Ugruntowuje kulturę zmian.

3. Włącza współpracowników w podejmowanie decyzji

Kryteria weryfikacji:
  1. Uzasadnia rolę angażowania współpracowników w proces podejmowania decyzji;
  2. Wykorzystuje metody grupowego rozwiązywania problemów w procesie podejmowania decyzji.

4. Podejmuje decyzje wykorzystując różne rodzaje myślenia

Kryteria weryfikacji:
  1. Uzasadnia rolę myślenia racjonalnego (refleksyjnego) i intuicyjnego (heurystycznego) w podejmowaniu decyzji;
  2. Uzasadnia rolę analogii (benchmarking) w procesie decyzyjnym.

4) Wspieranie rozwoju piłki siatkowej

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Określa czynniki determinujące rozwój piłki siatkowej

Kryteria weryfikacji:
  1. Poszukuje alternatywnych umiejętności technicznych w piłce siatkowej;
  2. Poszukuje alternatywnych rozwiązań taktycznych w działaniach indywidualnych i zespołowych;
  3. Rozważa możliwość wykorzystania dorobku (technika, taktyka, technologia, modele kształcenia) innych sportów w piłce siatkowej;
  4. Rozważa i ocenia możliwości wykorzystania w piłce siatkowej dorobku różnych dziedzin nauki;
  5. Przewiduje wszechstronnie kierunki rozwoju piłki siatkowej (technika, taktyka, technologia, metodyka treningu, popularność, przepisy, charakterystyka);
  6. Wykorzystuje myślenie poprzez analogię (benchmarking) w pozyskiwaniu inspiracji i kreowaniu nowych rozwiązań w obrębie własnej dyscypliny i obszarów pozasportowych.

2. Analizuje bliższe i dalsze otoczenie zespołów piłki siatkowej

Kryteria weryfikacji:
  1. Obserwuje podmioty i procesy istotne dla działania zespołu, organizacji w otoczeniu bliższym i dalszym (prawnym, politycznym, społecznym, materialnym);
  2. Ocenia oddziaływania podmiotów i procesów w bliższym i dalszym otoczeniu na zespół.

3. Wskazuje zależności systemowe w działaniach organizacji i zespołów piłki siatkowej

Kryteria weryfikacji:
  1. Patrzy całościowo na strukturę organizacyjną piłki siatkowej;
  2. Dostrzega znaczenie i charakter powiązań między elementami organizacji (zespół, klub, federacja).

4. Realizuje działania edukacyjne, wpierające rozwój zespołu, klubu, federacji

Kryteria weryfikacji:
  1. Prowadzi wykłady lub zajęcia praktyczne służące nabywaniu nowych kompetencji przez innych trenerów;
  2. Omawia standardy wykonywania pracy trenera, odwołując się do własnych doświadczeń, uznanych trenerów , dorobku światowego oraz Kodeksu Etyki Trenera Piłki Siatkowej ;
  3. Omawia rolę podnoszenia kwalifikacji i kształcenia się osób związanych ze środowiskiem sportowym;
  4. Ocenia projekty i wdrażanie programów szkoleniowych.

5. Realizuje działania marketingowe wspierające rozwój zespołu, klubu, federacji

Kryteria weryfikacji:
  1. Promuje gry zespołowe i ich osiągnięcia;
  2. Promuje działania na rzecz przestrzegania zasad fair play w sporcie;
  3. Występuje jako ekspert sportowy z zakresu gry zespołowej w kontaktach z otoczeniem;
  4. Upowszechnia wiedzę o dyscyplinie.

5) Rozwój osobisty trenera piłki siatkowej

Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

1. Przedstawia własną koncepcję uczenia się przez całe życie w obszarze zawodowym;

Kryteria weryfikacji:
  1. Samodzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje innych w tym zakresie;
  2. Prezentuje wykorzystanie zastosowanie wiedzy z wybranych obszarów nauk społecznych w procesie przewodzenia;
  3. Ocenia efekty podjętych działań rozwojowych i wyciąga wnioski.

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Polski Związek Piłki Siatkowej

Wnioskodawca:

Polski Związek Piłki Siatkowej

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki
Server Error
500
Server Error