Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2023-06-30
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Absolwent studiów podyplomowych "Nauczanie plastyki" będzie posiadał wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych zadań szkoły w zakresie przedmiotu plastyka na różnych poziomach edukacji, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Studia podyplomowe "Nauczanie plastyki" adresowane są do nauczycieli, którzy zamierzają zdobyć wiedzę merytoryczną, dydaktyczną i metodyczną w zakresie przygotowania do nauczania kolejnego przedmiotu lub prowadzenia kolejnych zajęć. Studia przeznaczone są dla nauczycieli, którzy chcą w pełni wykorzystać doświadczenie i potencjał kompetencyjny oraz wzmocnić swoją pozycję na rynku pracy wobec zmian zachodzących w edukacji i kształceniu nauczycieli.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne. Studia podyplomowe adresowane są do absolwentów studiów licencjackich, inżynierskich, magisterskich i posiadają przygotowanie pedagogiczne.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Nauczanie przedmiotu "Plastyka" w szkołach podstawowych, liceach i technikach.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

W szkolnictwie brakuje nauczycieli przedmiotu "Plastyka".

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała Senatu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi nr 172/23/k20-24 z dnia 23.06.2023r. w sprawie włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych "Nauczanie plastyki"
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2023-06-30
Liczba punktów ECTS
35
Czas trwania studiów - liczba semestrów
1
Data uruchomienia
2024-02-17
Kod dziedziny kształcenia
148 - Kształcenie w zakresie sztuki
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.42 - Zakłady kształcenia nauczycieli, kolegia pracowników służb społecznych oraz szkoły wyższe
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14073

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Nauczanie plastyki" będzie posiadała wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych zadań szkoły w zakresie przedmiotu plastyka na różnych poziomach edukacji szkolnej, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów; będzie posiadała umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w tym środków i metod pozyskiwania, organizowania i przetwarzania informacji oraz multimedialnych pomocy dydaktycznych; będzie umiejętnie komunikowała się przy użyciu różnych technik, zarówno z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej, jak i z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz specjalistami wspierającymi ten proces; będzie inspirowała i angażowała uczniów do kreatywnego myślenia i działania, wspierała w rozwoju artystycznym; będzie promowała i aktywnie uczestniczyła w różnych formach życia artystycznego, kulturalnego, znaczącego w nauczaniu plastyki; będzie wykazywała się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności; będzie praktycznie przygotowana do realizowania zadań zawodowych wynikających z roli nauczyciela. Opis poszczególnych efektów uczenia się, w tym kluczowe kryteria weryfikacji, odzwierciedlają głębię rozumienia podstaw teoretycznych wykonywanych zadań, samodzielność pracy w często zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach, a także przygotowanie do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i uznawania jej znaczenia w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz odpowiedzialnego pełnienia ról przypisanych do zawodu nauczyciela plastyki, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Posługiwanie się wiedzą z zakresu kultury plastycznej, sztuki współczesnej, sztuki regionu, architektury, designu, prawa autorskiego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu kultury plastycznej, sztuki współczesnej, sztuki regionu, architektury, designu
Kryteria weryfikacji:
  1. W pogłębionym stopniu operuje wiedzą z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego oraz swobodnie wypowiada się na ich temat
  2. Analizuje i dokonuje krytycznej oceny wartości artystycznej, estetycznej i technicznej dzieł sztuki wykazując się współczesnych form i sposobów wypowiedzi artystycznej
  3. W pogłębiony sposób wykorzystuje wiedzę o tendencjach rozwojowych związanych ze sztuką współczesną, sztuką regionu, architekturą, designem
  4. Analizuje, interpretuje wybrane zjawiska z historii sztuki, architektury, designu
  5. Omawia wybrane zagadnienia dotyczące współczesnych awangard artystycznych i sztuki lokalnego środowiska
  6. Opisuje środki wyrazu charakterystyczne dla sztuki współczesnej
  7. Omawia kontekst historyczny powstawania dzieła
  8. Wymienia najważniejsze dzieła sztuki i wskazuje miejsce ich prezentacji
  9. Wyjaśnia złożone zależność pomiędzy sztuką a życiem społecznym, ekonomicznym
  10. Prowadzi poszukiwania na wielu płaszczyznach współczesnej kultury, estetyki, wskazując na film, muzykę, fotografię, architekturę, literaturę i sztukę jako na źródła inspiracji artysty
  11. Analizuje kierunki i tendencje zmian w obszarze sztuki, wykorzystuje wiedzę na temat zjawisk i zagadnień kształtujących jej historię oraz wpływ na współczesne projekty w celu stworzenia własnych koncepcji i założeń projektowych
  12. Krytycznie interpretuje dzieła i zjawiska artystyczne w grafice projektowej, formułuje własne opinie na ich tema
2. Posługuje się wiedzą z zakresu prawa autorskiego
Kryteria weryfikacji:
  1. Wykorzystuje w swojej pracy wiedzę z zakresu prawa autorskiego
  2. Samodzielnie ocenia sytuację prawną w zakresie realizacji prac plastycznych
  3. Identyfikuje podstawowe problemy prawne i ograniczenia związane z działaniami artystycznymi

2. Komponowanie dzieł plastycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje warunki wyjściowe do tworzenia dzieł plastycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. Wymienia dziedziny sztuk plastycznych, omawia funkcje poszczególnych dziedzin i charakteryzuje ich język
  2. Omawia współczesne formy wypowiedzi artystycznej - język i funkcje plastyki
  3. Rozróżnia cechy i rodzaje kompozycji w naturze oraz w sztukach plastycznych
  4. Klasyfikuje barwy w sztukach plastycznych
  5. Charakteryzuje i rozróżnia sposoby uzyskania iluzji przestrzeni w kompozycjach płaskich, rozpoznaje rodzaje perspektyw, światłocienia
  6. Rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych
  7. Wymienia terminologię właściwą dla analizy formy i dzieła sztuk plastycznych
  8. Definiuje środki wyrazu plastycznego charakterystyczne dla danej dyscypliny
  9. Omawia terminy związane z różnorodnymi dziełami sztuki
  10. Opisuje techniki warsztatu plastycznego; Przedstawia, interpretuje pojęcia i idee plastyczne
  11. Opisuje środki ekspresji wykorzystywane w celu uzyskania założonych efektów plastycznych
  12. Wymienia typy elementów plastycznych oraz typy kontrastów ze względu na ich położenie, wielkość i barwę
  13. Wymienia formy graficzne jako narzędzie komunikacji
  14. Omawia wpływ rozwoju technologicznego na sztukę
  15. Rozróżnia w dziele sztuki zależność treści i formy dzieła
  16. Opisuje zależność odbioru dzieła sztuki od uwarunkowań zewnętrznych i przeżyć emocjonalnych
2. Wykorzystuje techniki warsztatu plastycznego w realizacji dzieł plastycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. Samodzielnie tworzy niezależną wypowiedź artystyczną opartą na zróżnicowanych koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, emocjonalności w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym
  2. Podejmuje samodzielne decyzje w zakresie projektowania i realizacji własnych prac artystycznych, wykorzystując wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej, umożliwiające swobodę i niezależność wypowiedzi artystycznej
  3. Korzysta z umiejętności warsztatowych w stopniu niezbędnym do realizacji własnych projektów artystycznych oraz stosuje efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój poprzez samodzielną pracę
  4. Dobiera i świadomie posługuje się środkami wyrazu plastycznego charakterystycznymi dla danej dyscypliny sztuki i koncepcji pracy, stosuje właściwe metody i narzędzia pracy w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne
  5. Sprawnie posługuje się różnymi technikami do osiągnięcia zamierzonych celów plastycznych, eksperymentuje, stosuje techniki niekonwencjonalne
  6. Świadomie komponuje na płaszczyźnie, stosuje poprawną konstrukcję, proporcję, skalę, w malarstwie zwraca uwagę na barwę
  7. Wykonuje kompozycje w różnych formatach, dokonuje analizy i syntezy formy w rysunku i w malarstwie
  8. Interpretuje rzeczywistość, wyrażając własne odczucia i emocje artystyczne
  9. Dokonuje analizy różnorodnych zjawisk artystycznych i logicznie je wykorzystuje w indywidualnym procesie tworzenia
  10. Formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy w nieprzewidywalnych, zmieniających się warunkach tworzenia dzieła
  11. Przeprowadza analizę własnych prac plastycznych, rozwija idę, dokonuje oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji
  12. Przygotowuje i publicznie prezentuje swoje prace wykazując się umiejętnością nawiązywania kontaktu z publicznością
  13. Prowadzi dyskusję na temat własnych prac plastycznych, argumentuje swoje wybory, przyjmuje argumenty innych, rozwija własne pomysły
3. Wykorzystuje nowe technologie w działaniach plastycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. Samodzielnie tworzy i realizuje autorskie koncepcje projektowe w zakresie grafiki projektowej, fotografii dysponując umiejętnościami potrzebnymi do ich wyrażania
  2. Samodzielnie łączy grafikę przedstawiającą, ilustrację, fotografię z typografią ze szczególnym uwzględnieniem jej funkcji informacyjnej opartej na zróżnicowanych koncepcjach wynikających ze swobodnego i niezależnego wykorzystywania wyobraźni, intuicji i emocjonalności
  3. Posługuje się formami graficznymi jako narzędziem komunikacji
  4. Używa programów graficznych i dostępnych technologii do tworzenia autorskich projektów
4. Rozwija relacje społeczne w oparciu o realizacje utworów plastycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. Inspiruje i organizuje proces doskonalenia umiejętności warsztatowych innych osób
  2. Wykorzystuje mechanizmy psychologiczne wspomagające podejmowane działania
  3. Odnosi się do artystycznych działań innych twórców, jak również do twórczości własnej, podejmując dyskusję na jej temat
  4. Jest świadomy poziomu własnej wiedzy, jest krytyczny w stosunku do niej i własnych prac plastycznych
  5. Adaptuje się do nowych i zmieniających się okoliczności wynikających z procesu realizacji utworów plastycznych
  6. Podejmuje refleksje na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą i etosem zawodu
  7. Stosuje się do zasad etyki obowiązującej w pracy nauczyciela plastyki mając świadomość społecznych i etycznych aspektów związanych z realizacją własnych prac plastycznych i wynikającą z tego odpowiedzialnością
  8. Efektywnie komunikuje się i inicjuje działania artystyczne w środowisku artystycznym, rozwija relacje społeczne
  9. Prezentuje skomplikowane zadania w przystępnej formie stosując technologie informacyjne

3. Nauczanie plastyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wyjaśnia zasady dydaktyki plastyki i szczegółowej metodyki
Kryteria weryfikacji:
  1. Dobiera metody i środki dydaktyczne do poziomu kształcenia
  2. Dobiera treści nauczania do poziomu kształcenia
  3. Omawia na zajęciach zasady dydaktyki
2. Planuje lekcje
Kryteria weryfikacji:
  1. Analizuje podstawę programową
  2. Formułuje ogólne i operacyjne cele pracy
  3. Dobiera, tworzy i testuje materiały dydaktyczne
  4. Projektuje samodzielnie metody pracy
3. Prowadzi lekcje w oparciu o samodzielnie opracowane konspekty
Kryteria weryfikacji:
  1. Stosuje w praktyce założenia teoretyczne konspektu
  2. Modyfikuje założenia konspektu w toku lekcji
  3. Kieruje pracą indywidualną i grupową uczniów
  4. Stosuje w praktyce wiedzę w zakresie sztuki
  5. Ocenia pracę uczniów na lekcji i uzasadnia ocenę
4. Stosuje metody interpretacji i krytycznej analizy źródeł wiedzy
Kryteria weryfikacji:
  1. Planuje pracę uczniów
  2. Analizuje teksty źródłowe i syntetyzuje wiedzę zdobytą na ich podstawie
5. Stosuje zasady pracy w grupach
Kryteria weryfikacji:
  1. Planuje działania grupy
  2. Zarządza procesem grupowym
  3. Podsumowuje i ocenia efekty pracy w grupach
6. Inspiruje i angażuje uczniów do tworzenia, kreatywności i innowacyjności
Kryteria weryfikacji:
  1. Organizuje proces doskonalenia umiejętności warsztatowych uczniów
  2. Inspiruje i angażuje uczniów do kreatywnego myślenia i działania
  3. Indywidualizuje pracę z uczniami; Angażuje uczniów do rozwiązywania problemów
  4. Ocenia potencjał twórczy uczniów
  5. Promuje innowacyjne pomysły i postawy twórcze
  6. Wspiera w rozwoju artystycznym uczniów
7. Animuje samodzielną aktywność poznawczą uczniów w oparciu o współczesne technologie informacyjno-komunikacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. Ustala zależność między stosowaną metodą a jej efektywnością
  2. Modyfikuje metody pracy z uczniem w odniesieniu do nieprzewidywalnych i zmiennych warunków pracy
  3. Wskazuje możliwości i potencjał stosowania współczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. Planuje zadania z wykorzystaniem współczesnych technologii informacyjno-komunikacyjne, stymuluje aktywność poznawczą uczniów
  5. Stosuje metody aktywizowania uczniów wykorzystując współczesne technologie informacyjno-komunikacyjne
8. Stosuje wiedzę i umiejętności w zakresie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. Gromadzi, analizuje i przetwarza informacje
  2. Korzysta z zasobów Internetu do celów edukacyjnych, wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne
  3. Uzasadnia potrzebę postaw odpowiedzialności w świece cyfrowych mediów
  4. Rozwija umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
9. Planuje i realizuje proces własnego doskonalenia zawodowego i osobistego
Kryteria weryfikacji:
  1. Krytycznie ocenia efektywność podejmowanych własnych działań dydaktycznych
  2. Modyfikuje metody pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów kształcenia
  3. Poszukuje nowych rozwiązań dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem współczesnych nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. Projektuje ścieżkę własnego rozwoju zawodowego
10. Promuje i aktywnie uczestniczy w różnych formach życia artystycznego, kulturalnego, znaczącego w nauczaniu plastyki
Kryteria weryfikacji:
  1. Inicjuje aktywny udział w wydarzeniach z zakresu kultury plastycznej, jej narodowego i ogólnoludzkiego dziedzictwa kulturowego
  2. Uczestniczy w życiu artystycznym i kulturalnym poprzez kontakt, dokumentację, analizę i interpretację dzieł sztuki, dostrzega kontekst powstawania dzieła
  3. Podejmuje działania na rzecz promocji sztuki
  4. Współpracuje z instytucjami profesjonalnie zajmującymi się upowszechnianiem kultury w zakresie sztuk plastycznych
  5. Przygotowuje, promuje i prezentuje ekspozycje prac uczniów
  6. Promuje sztukę w środowisku lokalnym i szkolnym
11. Stosuje działania na rzecz społeczeństwa i środowiska zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. Odpowiedzialnie pełni role przypisane do zawodu nauczyciela plastyki, z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych
  2. Wdraża zasady etyki i wypełnia przyjęte w pracy nauczyciela zobowiązania, podtrzymuje etos zawodu
  3. Wypełnia zobowiązania społeczne, inspiruje i organizuje działania na rzecz środowiska społecznego i zawodowego
12. Rozwija wrażliwości etyczną, empatię, otwartość, szacunek dla człowieka, tolerancję, refleksyjność oraz postawy prospołeczne i poczucie odpowiedzialności
Kryteria weryfikacji:
  1. Ocenia wypowiedzi i postawy uczniów
  2. Wyjaśnia znaczenie postaw prospołecznych na przykładach z życia artystycznego i społecznego
  3. Dowodzi potrzeby poczucia odpowiedzialności w budowaniu wypowiedzi artystycznej uwzględniając zmieniające się potrzeby społeczne
  4. Stosuje się do zasad etyki obowiązującej w pracy nauczyciela plastyki mając świadomość społecznych i etycznych aspektów związanych z realizacją własnych działań oraz wynikającą z tego odpowiedzialnością

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK

Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH