
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Nauczanie kierowania jachtem motorowym
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
Instruktor motorowodny
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2023-10-16
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport
(poziom 4)
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" jest gotowa do samodzielnego planowania, przygotowania i realizacji cyklu zajęć nauczania kierowania jachtem motorowym, holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji. Osoba posiadająca kwalifikację ma przygotowanie merytoryczne i metodyczne oraz demonstruje umiejętności techniczne pozwalające na nauczanie wszystkich elementów niezbędnych do kierowania jachtem motorowym. Przyjmuje odpowiedzialność za prawidłową realizację procesu szkoleniowego. Stosuje zasady bezpieczeństwa w trakcie szkolenia. Naucza bezpiecznego, zgodnego z obowiązującymi przepisami i zasadami dobrej praktyki żeglarskiej poruszania się po drogach wodnych. Wykonując zadania opisane w zestawach efektów uczenia się przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie uczestników szkolenia oraz innych użytkowników akwenu, na którym realizuje proces szkoleniowy. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne oraz promuje aktywność fizyczną przez własną postawę.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacją mogą być szczególnie zainteresowani: - osoby posiadające uprawnienia do prowadzenia jachtów motorowych, które chciałyby uzyskać kwalifikację z obszaru nauczania kierowania jachtem motorowym rekreacyjnym lub komercyjnym; - pracownicy podmiotów prowadzących szkolenia na uprawnienia motorowodne i żeglarskie; studenci i absolwenci szkół wyższych kierunków nauk o kulturze fizycznej i turystyce; - osoby realizujące zajęcia na wodzie w uczniowskich klubach sportowych, w ramach kółek zainteresowań dla dzieci i młodzieży; - funkcjonariusze służb mundurowych; - członkowie Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego; - członkowie Ochotniczych Straży Pożarnych; - osoby pracujące w branży transportu wodnego, pragnące zdobyć nowe kwalifikacje umożliwiające rozwój zawodowy; - osoby poszukujące dodatkowego zatrudnienia w sezonie letnim; - osoby, które ukończyły kursy z ww. zakresu i chcą potwierdzić swoje kompetencje
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Aby przystąpić do walidacji, osoba musi posiadać: - kwalifikację pełną na poziomie 4 PRK, - 18 lat, - patent motorowodnego sternika morskiego lub kapitana motorowodnego, - licencję do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających, - zaświadczenie o ukończeniu kursu pierwszej pomocy (kurs musi obejmować m.in.: kwestie prawne udzielania pierwszej pomocy, procedury udzielania pierwszej pomocy na wodzie, podejmowanie i zabezpieczanie osoby podjętej z wody, postępowanie w przypadku podstawowych urazów, zasady RKO) zdobyte w ciągu ostatnich 3 lat, - potwierdzone, oświadczeniem własnym lub kartą rejsu poświadczoną przez armatora, odbycie 100 godzin stażu samodzielnego pływania w minimum dwóch rejsach, - potwierdzone, oświadczeniem własnym lub zaświadczeniem wydanym przez klub sportowy lub inny podmiot prowadzący działalność w zakresie holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających, odbycie 20 godzin stażu holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających, - ubezpieczenie NNW i OC na czas trwania walidacji.
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Osoba posiadająca kwalifikację może podejmować pracę w zorganizowanych ośrodkach szkolenia motorowodnego, może prowadzić zajęcia na wodzie w uczniowskich klubach sportowych, placówkach oświatowych, w ramach kółek zainteresowań dla dzieci i młodzieży, ośrodkach turystycznych i rekreacyjnych jako osoba do prowadzenia szkolenia z obsługi sprzętu motorowodnego. Dzięki dodatkowej kwalifikacji może znaleźć zatrudnienie w służbach państwowych takich jak Policja, Państwowa Straż Pożarna, wojsko, Straż Graniczna lub w organizacjach opierających swoje działanie na wolontariacie takich jak związki harcerskie, Ochotnicza Straż Pożarna lub Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Osoba posiadająca kwalifikację może prowadzić również własną działalność gospodarczą w zakresie szkolenia motorowodnego, w zakładanych przez siebie jednostkach takich jak szkoły, kluby, towarzystwa oraz stowarzyszenia.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Okres ważności certyfikatu to 3 lata. W celu przedłużenia ważności certyfikatu należy przedstawić dowody na minimum 100 godzin stażu prowadzenia szkoleń na uprawnienia motorowodne lub prowadzenia innych form szkolenia motorowodnego na wodzie (zaświadczenie wystawione przez organizatora szkolenia) od dnia uzyskania certyfikatu.
Uprawnienia związane z posiadaniem kwalifikacji
brak uprawnień
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Od kilkunastu lat obserwujemy w Polsce zwiększające się zainteresowanie Polaków aktywnymi formami wypoczynku. Zmiany te wynikają między innymi z coraz większej świadomości zagrożeń wynikających z trybu życia, warunków pracy, stresu, braku dostatecznego wypoczynku oraz negatywnego wpływu tych czynników na stan zdrowia. Coraz więcej osób wybiera jako formę wypoczynku rekreację na wodzie. Z roku na rok rośnie zainteresowanie pływaniem motorowodnym. Łodzie motorowe powoli przestają być domeną jedynie najbogatszych, a rejsy szybkimi jednostkami przestają być przejawem luksusu i stają się dostępne dla coraz większej grupy zainteresowanych. Liczba jachtów motorowych poruszających się po drogach wodnych stale rośnie. W czerwcu 2018 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 20 000 takich jednostek (wzrost w stosunku do roku poprzedniego o ok. 30%). Biorąc pod uwagę, że nie wszystkie jachty należy rejestrować (obowiązkowi rejestracji podlegają jednostki o mocy silników większej niż 15kW), możemy przyjąć, że aktualnie na polskich wodach pływa kilkadziesiąt tysięcy takich jednostek [1]. W wielu miejscach położonych nad wodą powstają ośrodki sportowe, rekreacyjno-wypoczynkowe, wypożyczalnie sprzętu oferujące możliwość korzystania z łodzi motorowych, skuterów i różnego rodzaju sprzętu zapewniającego atrakcyjny wypoczynek i rozrywkę na wodzie. Powstaje również coraz więcej firm szkoleniowych mających w swojej ofercie szkolenia na uprawnienia motorowodne. Zarówno pływanie jachtem motorowym czy skuterem wodnym, jak i korzystanie z wielu atrakcji przy ich użyciu (narty wodne, wakeboard, różnego rodzaju "zabawki" do holowania) wymaga posiadania odpowiednich uprawnień /patentu sternika motorowodnego, licencji do holowanie narciarza wodnego lub innych obiektów pływających/. Rocznie w Polsce wydaje się około 30 000 uprawnień motorowodnych [1]. Uwzględniając aktualne trendy w turystyce, zmiany związane z rozwojem cywilizacyjnym - wzrost zamożności i świadomości społeczeństwa, wzrastającą liczbę jednostek motorowych służących do uprawiania sportu i rekreacji poruszających się po akwenach, należy sądzić, że zapotrzebowanie na osoby posiadające kwalifikację "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" będzie stale rosło. Należy pamiętać, że osoba prowadząca szkolenie motorowodne musi być nie tylko specjalistą w swojej dziedzinie ale posiadać również kompetencje dydaktyczno-organizacyjne związane z organizacją procesu nauczania. Proponowana kwalifikacja może stanowić również istotne wsparcie w realizacji różnego rodzaju programów przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym. W szczególności może być wykorzystana jako element programu "Sport dla wszystkich" Ministerstwa Sportu i Turystyki, którego główną ideą jest stworzenie warunków do osiągnięcia celu strategicznego - aktywnego i zdrowego społeczeństwa, poprzez upowszechnianie sportu i aktywności fizycznej oraz promocję zdrowego i aktywnego stylu życia na każdym jego etapie [2]. [1] dane związku [2] https://bip.msit.gov.pl/bip/finansowanie-zadan/sport-powszechny/2018-rok/2419,Program-Sport-dla-Wszystkich-w-ramach-upowszechniania-sportu-w-spoleczenstwie-po.html dostęp 18.01.2019
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
brak kwalifikacji o zbliżonym charakterze
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie walidacji można stosować wyłącznie następujące metody: - test teoretyczny, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), - obserwacja w warunkach symulowanych, - obserwacja w warunkach rzeczywistych, - analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją. Część lub całość walidacji może być przeprowadzona za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie efekty uczenia się jest posiadanie tytułu instruktora motorowodnego właściwego związku sportowego, zgodnie z rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu (rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki oraz Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzania egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunków kadrowych i organizacyjnych koniecznych do przeprowadzania tego egzaminu (Dz. U. poz. 602 oraz z 2019 r. poz. 1596)), potwierdzone właściwymi dokumentami (zaświadczenie wystawione przez organizatora szkoleń motorowodnych zrzeszonego w Polskim Związku Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego) poświadczającymi, że w okresie 3 lat poprzedzających walidację kandydat prowadził szkolenia na uprawnienia motorowodne w wymiarze co najmniej 100 godzin. 1.2. Zasoby kadrowe W skład komisji wchodzą 4 osoby, w tym przewodniczący. Co najmniej jedna osoba z komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Przewodniczący komisji musi posiadać udokumentowane: 1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestnictwo w minimum 5 egzaminach na uprawnienia motorowodne; 2) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestnictwo w minimum 3 egzaminach na licencję do holowania narciarza wodnego i innych obiektów pływających; 3) w okresie 8 lat poprzedzających walidację - uczestnictwo w minimum 3 egzaminach na uprawnienia instruktora właściwego związku sportowego (zgodnie z ww. rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu). Spełnienie warunków określonych w pkt 1 i 2 można zastąpić autorstwem minimum 3 książek (posiadających nr ISBN) dotyczących szkolenia motorowodnego i bezpieczeństwa na wodzie. Pierwszy z członków komisji: 1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 5 egzaminach na uprawnienia motorowodne, w tym w minimum 2 egzaminach na uprawnienia motorowodnego sternika morskiego; 2) w okresie 8 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 3 egzaminach na uprawnienia instruktora właściwego związku sportowego (zgodnie z ww. rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu). Drugi z członków komisji: 1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 7 egzaminach na uprawnienia motorowodne; 2) w okresie 8 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 3 egzaminach na uprawnienia instruktora właściwego związku sportowego (zgodnie z ww. rozporządzeniem określającym warunki uzyskiwania upoważnienia do przeprowadzenia egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności z zakresu żeglarstwa oraz warunki kadrowe i organizacyjne konieczne do przeprowadzenia egzaminu). Trzeci z członków komisji: 1) w okresie 6 lat poprzedzających walidację - uczestniczył w minimum 10 egzaminach na uprawnienia motorowodne; 2) ma 50 godzin stażu holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających (potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez klub sportowy). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Test wiedzy, analiza dowodów i deklaracji połączona z wywiadem swobodnym służy sprawdzeniu zestawu 1. Zaliczenie etapu pierwszego (zestaw 1) umożliwia podejście do etapu drugiego (zestaw 2), przeprowadzanego za pomocą analizy dowodów i deklaracji (analiza konspektów i prezentacji) oraz obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych. Każda z metod połączona jest z wywiadem swobodnym i obejmuje wszystkie zestawy efektów uczenia się. Drugi etap (zestaw 2) składa się z dwóch elementów: prowadzenia zajęć teoretycznych (lub ich fragmentu) i zajęć praktycznych na wodzie, na podstawie przygotowanych konspektów. Prowadzenie zajęć teoretycznych polega na przedstawieniu wiedzy z zakresu żeglarstwa motorowodnego z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. Temat i zakres wiedzy do przygotowania prezentacji podawany jest wcześniej przez komisję. Prowadzenie zajęć praktycznych na wodzie obejmuje nauczanie minimum dwóch manewrów, w tym jeden może być z obiektem holowanym. Instytucja certyfikująca zapewnia: - salę do przeprowadzenia walidacji, - komputer z dostępem do Internetu, rzutnik, ekran, tablicę, środki do pisania na tablicy, - jacht motorowy przystosowany fabrycznie do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających z silnikiem o mocy minimum 220 kW i długości minimum 6 metrów, - osobę do holowania, narty wodne, wakeboard (o ile manewr holowania narciarza będzie wymagany), - linkę holowniczą z uchwytem, - obiekt pływający służący do uprawiania sportu lub rekreacji (np. banan, koło), - akwen manewrowy z dostępnym pomostem pozwalającym na wykonanie w pełni wszystkich zadań manewrowych, wyposażony w sprawne urządzenia cumownicze, - boję manewrową. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań do tych etapów.
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2023-08-17 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Nauczanie kierowania jachtem motorowym< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2023-10-16 r., poz. 1115)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
200
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2033-10-16
Kod dziedziny kształcenia
813 - Nauki o sporcie i kulturze fizycznej
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
85.51 - Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14083
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
W konsultacjach wzięło udział 8 podmiotów, ponadto kwalifikację opiniowało 2 specjalistów, zgodnie z ustawą o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. Wnioskodawca udzielił wyczerpującej odpowiedzi na wszystkie pytania i sugestie instytucji biorących udział w konsultacjach środowiskowych i specjalistów. Merytoryczne wyjaśnienia i poprawki zostały zaakceptowane przez Radę do spraw Kształcenia i Doskonalenia Kadr Kultury Fizycznej.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację "Nauczanie kierowania jachtem motorowym" jest gotowa do samodzielnego planowania, przygotowania i realizacji cyklu zajęć nauczania kierowania jachtem motorowym, holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji. Osoba posiadająca kwalifikację ma przygotowanie merytoryczne i metodyczne oraz demonstruje umiejętności techniczne pozwalające na nauczanie wszystkich elementów niezbędnych do kierowania jachtem motorowym. Przewiduje, rozwiązuje i zapobiega typowym problemom pojawiającym się w trakcie realizacji cyklu zajęć, np. zachowania prawa drogi lub niewłaściwego wykorzystania sprzętu. Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do przyjęcia odpowiedzialności za prawidłową realizację procesu szkoleniowego. Przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo i zdrowie uczestników szkolenia oraz innych użytkowników akwenu, na którym realizuje proces szkoleniowy. Naucza bezpiecznego, zgodnego z przepisami i zasadami dobrej praktyki żeglarskiej poruszania się po drogach wodnych. W trakcie wykonywania zadań zawodowych realizuje działania edukacyjno-informacyjne, propaguje etykę żeglarską oraz promuje aktywność fizyczną przez własną postawę.
Zestawy efektów uczenia się
1. Charakteryzowanie podstaw nauczania oraz zasad bezpieczeństwa stosowanych w procesie nauczania kierowania jachtem motorowym. Przedstawianie wiedzy z żeglarstwa motorowodnego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje podstawy teorii nauczania
Kryteria weryfikacji:
- omawia ogniwa procesu kształcenia,
- charakteryzuje zasady nauczania i ich realizację w procesie nauczania,
- omawia metody i formy organizacyjne procesu nauczania oraz ich dobór w nauczaniu kierowania jachtem motorowym i holowania narciarza wodnego oraz innych obiektów pływających,
- charakteryzuje środki dydaktyczne i ich zastosowanie w nauczaniu kierowania jachtem motorowym i holowania narciarza wodnego oraz innych obiektów pływających.
2. Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia podczas prowadzenia jachtu motorowego
Kryteria weryfikacji:
- omawia zagrożenia występujące w czasie uprawiania żeglarstwa motorowego, np. najczęstsze urazy, podstawy udzielania pierwszej pomocy, pierwszą pomoc w hipotermii, zasady resuscytacji krążeniowo-oddechowej (RKO) itp.,
- omawia zasady przygotowania jachtu i załogi do pływania, np. wyposażenie obowiązkowe jachtu (sprzęt pokładowy, ratunkowy i asekuracyjny) oraz zasady jego użytkowania, zasady bezpiecznego poruszania się na jachcie, zasady bezpieczeństwa podczas holowania narciarza i innych obiektów pływających, odpowiedzialność kierownika statku, zasady postępowania w razie wypadku żeglugowego itp.
3. Omawia zagadnienia z żeglarstwa motorowodnego
Kryteria weryfikacji:
- omawia budowę jachtów motorowych,
- omawia budowę silników i układów napędowych,
- omawia zasady manewrowania jachtem motorowym,
- omawia locję śródlądową i morską,
- omawia nawigację,
- omawia pojęcia meteorologiczne,
- omawia zasady sygnalizacji i łączności,
- omawia ratownictwo wodne,
- omawia przepisy prawa drogi na morskich i śródlądowych drogach wodnych.
2. Planowanie i realizacja procesu nauczania kierowania jachtem motorowym
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje proces dydaktyczny
Kryteria weryfikacji:
- formułuje cele dydaktyczne w nauczaniu kierowania jachtem motorowym, w tym główne (szkolenie) i szczegółowe (jednostka lekcyjna),
- dobiera metody nauczania oraz środki dydaktyczne do ustalonych celów,
- uwzględnia czynniki mogące mieć wpływ na przebieg szkolenia, np. wiek uczestników, stopień przygotowania uczestników do szkolenia (uwzględnia etap szkolenia), warunki atmosferyczne, w których odbywać się będzie szkolenie, inne zajęcia/imprezy odbywające się równolegle na wodzie, w przypadku nauki holowania narciarza lub innych obiektów pływających dodatkowo: liczbę osób do holowania potrzebnych do przeprowadzenia szkolenia, ich umiejętności oraz kondycję, wielkość i głębokość akwenu, przepisy lokalne dotyczące holowania narciarza lub obiektów pływających itp.,
- przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający liczebność grupy, etap szkolenia, czas trwania zajęć, temat zajęć, cel zajęć, metody nauczania, środki dydaktyczne, plan zajęć, przykładowe ćwiczenia.
2. Organizuje zajęcia
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje miejsce, sprzęt i pomoce dydaktyczne do przeprowadzenia zajęć,
- sprawdza stan techniczny oraz kompletność wyposażenia jachtu,
- sprawdza przygotowanie uczestników do danego etapu szkolenia,
- omawia zasady bezpiecznego poruszania się w porcie, zasady bezpiecznego poruszania się na jachcie, zasady bezpieczeństwa przy holowaniu narciarza i obiektów pływających (w szczególności komunikację pomiędzy sternikiem a holowanym),
- przedstawia uczestnikom akwen, na którym prowadzone będą zajęcia (omawia miejsca i sytuacje niebezpieczne).
3. Prowadzi zajęcia
Kryteria weryfikacji:
- podaje temat oraz cel/cele zajęć,
- przedstawia plan zajęć,
- zaznajamia uczestników szkolenia z nowym materiałem,
- opisuje i demonstruje zadania (pokaz instruktorski),
- nadzoruje wykonywanie zadań przez uczestników,
- ocenia poprawność działania, omawia i koryguje błędy,
- mobilizuje uczestników do wykonywania zadań,
- dostosowuje przebieg zajęć do warunków na akwenie,
- omawia i podsumowuje zajęcia.
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej
Wnioskodawca:
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Sportu i Turystyki