Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2025-03-13
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Sektorowa Rama Kwalifikacji:
Sport (poziom 5)

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" samodzielnie planuje i realizuje zajęcia grupowe z zakresu treningu mentalnego adresowane do dzieci i młodzieży. Przygotowuje i przeprowadza pojedyncze zajęcia, uwzględniając przy tym wiek uczestników zajęć, ich potrzeby, czas trwania zajęć, zamierzone cele podejmowanej pracy i jej rezultaty. W pracy wykorzystuje różnorodne formy prowadzenia zajęć, narzędzia aktywizujące grupę oraz materiały edukacyjne. Podczas zajęć, w sposób dostosowany do potrzeb uczestników, objaśnia im czym są poszczególne umiejętności z zakresu treningu mentalnego. Wskazuje, jak można wykorzystać umiejętności zdobyte na zajęciach w innych obszarach życia, np. podczas nauki w szkole lub życiu domowym. W swojej pracy wykorzystuje wiedzę o sporcie, treningu mentalnym oraz wiedzę o prowadzeniu zajęć i grup. Wykorzystuje narzędzia ewaluacji swojej pracy. Osoba posiadająca kwalifikację może pracować samodzielnie realizując programy edukacyjne z obszaru treningu mentalnego i psychologii sportu dla dzieci i młodzieży. Może pracować jako samodzielny specjalista, albo jako członek zespołu w miejscach rozwijających potencjał dzieci i młodzieży, w których ważny jest ich rozwój mentalny oraz przeciwdziałanie nadmiernej koncentracji na osiągnięciach, np. w klubach sportowych, w szkołach ogólnokształcących, sportowych czy artystycznych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, domach kultury.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Kwalifikacja jest adresowana przede wszystkim do psychologów zainteresowanych obszarem sportu. Dodatkowo mogą być nią zainteresowani, po spełnieniu wymogu posiadania magistra psychologii, trenerzy w sportowych klubach dziecięcych, pedagodzy, nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciele przedszkolni oraz nauczania początkowego.

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Kwalifikacja pełna z poziomem 7 PRK (lub wyższym) w dyscyplinie psychologia.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" będzie mogła podjąć pracę w miejscach, gdzie rozwija się potencjał dzieci i młodzieży, m.in. szkole (ogólnokształcącej, o profilu sportowym czy artystycznym), klubie sportowym, domach kultury. Dalszy rozwój osób posiadających kwalifikację możliwy będzie poprzez poszerzanie i aktualizowanie wiedzy z psychologii sportu i treningu mentalnego podczas kursów, szkoleń lub studiów podyplomowych.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

1. Znaczenie sportu i aktywności fizycznej dla rozwoju dzieci i młodzieży. Sport jest aktywnością, która pozwala na rozwijaniu zarówno umiejętności fizycznych, jak i umiejętności życiowych (ang. life skills) [1,2]. Według wyników badań [3,4] trening sportowy przynosi korzyści w zakresie sprawności, zdrowia fizycznego i psychicznego. Wpływa między innymi na: wzrost siły i kondycji, poprawę sprawności fizycznej i koordynacji ruchowej, redukcję stresu i poprawę nastroju, czy też poprawę koncentracji. Młodzież uprawiająca sport rzadziej sięga po narkotyki i charakteryzuje się rzadszym zaangażowaniem w ryzykowne zachowania seksualne [3,4]. 1.1. Trening mentalny jako forma wsparcia rozwoju i edukacji dzieci i młodzieży. Trening mentalny jest jedną z form edukowania, którą z powodzeniem można wykorzystywać podczas zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży, czy zajęć z wykorzystaniem gier i zabaw ruchowych. Istotą treningu mentalnego jest stosowanie różnych ćwiczeń mentalnych, poprzez które kształtuje się i rozwija szereg umiejętności przydatnych w odnoszeniu sukcesów sportowych, szkolnych czy życiowych [5,6,28]. Dzięki treningowi mentalnemu można wydobyć i podkreślić umiejętności nabywane poprzez sport, które wpływają również na funkcjonowanie dzieci i młodzieży w sytuacjach pozasportowych, w innych kontekstach życiowych, takich jak szkoła, czy rodzina [7]. Ćwiczenia ruchowe pomagają także budować pewność siebie, uczą wyznaczania celów, współpracy, kontrolowania emocji oraz radzenia sobie zarówno z porażką, jak i sukcesem, poprawiają komunikację [1, 8, 9]. Wymienione umiejętności rozwijane poprzez sport, dzięki treningowi mentalnemu dostosowanemu do wieku dzieci i młodzieży, mogą być odkrywane i transferowane (wykorzystywane) w innych, wcześniej już wymienionych dziedzinach życia [8]. Aby taki transfer umiejętności mógł nastąpić, konieczne jest sprzyjające środowisko, a także odpowiednio wyszkolona kadra, np. trenerska, nauczycielska czy wsparcie psychologiczne. 1.2. Wzmacnianie potencjału dzieci i młodzieży. Szacunkowe dane wskazują, że w Polsce 644 tysiące dzieci i młodzieży uprawia sport (jest zrzeszona w klubach sportowych wg GUS) [10]. Dodatkowo wszystkie dzieci i młodzież objęte obowiązkiem szkolnym, uczestniczą w zajęciach wychowania fizycznego (to ok. 5 mln uczniów w roku szkolnym wg MEN, dane za rok szkolny 2017/2018). Jest to bardzo duża grupa, na którą można pozytywnie oddziaływać, włączając trening mentalny do aktywności fizycznej albo gier i zabaw ruchowych. Dzieci i młodzież mają duży potencjał rozwojowy, łatwiej i szybciej przyswajają wiedzę, szczególnie tę, która przekazywana jest na zasadzie doświadczania, działania w praktyce i poprzez ruch. Coraz większa świadomość potrzeb, jakie mają dzieci i młodzież sprawiła, że zmieniło się podejście do sportu dzieci i młodzieży. Został on wyraźnie wyodrębniony ze sportu wyczynowego, a także sportu wyczynowego młodzieży, w których głównym celem jest osiąganie wyników sportowych, ponieważ spełnia inne funkcje. Jego rolą jest rozwój i wychowanie poprzez sport. Ministerstwo Sportu i Turystyki podkreśla, że priorytetem jest sport dzieci i młodzieży, co pokazują liczby uczestniczących osób (1 720 000 uczestników) w różnych programach sportowych w 2018 r. [11]. Jest to duży potencjał, który można wykorzystać do dwutorowego rozwoju, a więc nie tylko fizycznego, ale również mentalnego dzieci i młodzieży. Rozwój dwutorowy jest wdrażany z powodzeniem w różnych krajach na świecie, m.in. w Kanadzie [12] czy Wielkiej Brytanii [13]. W tych krajach trenerzy, nauczyciele, psycholodzy czy edukatorzy wprowadzają elementy treningu mentalnego do treningu sportowego, albo wykorzystują znajomość treningu sportowego, aktywności ruchowej do podkreślenia i przekazania umiejętności mentalnych. Czasem uświadomienie i wskazanie korzyści płynących z uprawiania sportu jest kluczowe, ponieważ badania pokazują, że młodzi ludzie nie mają świadomości, że podczas ćwiczeń sportowych zyskują coś więcej (nabywają umiejętności mentalne) niż tylko poprawiają kondycję fizyczną [14,15]. 1.3. Wymagania wobec trenerów, nauczycieli pracującymi z dziećmi i młodzieżą. Dla dzieci i młodzieży, która uprawia sport czy uczestniczy w zorganizowanej aktywności fizycznej, trenerzy, instruktorzy lub nauczyciele stają się osobami znaczącymi, a często również autorytetami. Osobom tym rodzice i instytucje zatrudniające stawiają szereg wymagań. Poza oczywistymi obszarami rozwoju fizycznego (technika, taktyka i motoryka), którymi powinien zajmować się trener, do jego zadań należy również dbałość o pozytywną dwukierunkową komunikację na linii trener - zawodnik i budowanie wzajemnego szacunku, w tym szacunku do innych trenerów i zawodników (również z drużyny przeciwnej). Na zajęciach sportowych propagowana jest zasada fair play oraz umiejętność przekazywania konstruktywnej informacji zwrotnej, wyznaczania celów (mistrzowskich i zadaniowych), kontrolowania emocji oraz zwiększana jest pewność siebie [8,16,17,18]. Według 75% rodziców dzieci uczęszczających na sportowe zajęcia pozaszkolne dobry trener to taki, który posiada duże umiejętności interpersonalne, a także ma umiejętności pedagogiczne i mentorskie [19]. O trenerach, którzy spełniają takie wymagania mówi się "trenerzy dwóch celów" (ang. double goal coach) [20], ponieważ w ich pracy z dziećmi i młodzieżą najważniejsze są dwa zadania: poprawa aspektów fizycznych i umiejętności rywalizacji oraz wychowywanie poprzez sport. W Polsce aktualnie brakuje możliwości potwierdzenia kompetencji trenerskich do pracy z dziećmi i młodzieżą, czyli grupą, która wymaga wyjątkowego traktowania. Z kolei od nauczycieli, poza nauczaniem przedmiotowym, również oczekuje się działań profilaktycznych i wychowawczych. W pracy nauczyciel powinien prezentować m.in. takie umiejętności, jak: komunikowanie się, motywowanie uczniów, rozwiązywanie sytuacji trudnych, zarządzanie stresem (swoim i uczniów), trafne dobieranie strategii nauczania i uczenia się, tworzenie środowiska, które zapewnia wysoką samoocenę i wiarę w siebie, wspomaganie młodzieży w kształtowaniu jej planów [21,22,23]. 2. Zapotrzebowanie na kwalifikacje z obszaru wsparcia dzieci i młodzieży poprzez wykorzystanie treningu mentalnego. Aktualna sytuacja w szkołach na każdym poziomie edukacji wskazuje na potrzeby zwiększenia dostępu do pomocy pedagogicznej i psychologicznej. W placówkach oświatowych obserwuje się zapotrzebowanie na specjalistów, którzy mogliby się zająć pomocą uczniom oraz ich edukacją w zakresie radzenia sobie m.in. z emocjami, stresem, czy presją rówieśniczą. Niniejsza kwalifikacja może wspomóc działania i plany Ministerstwa Edukacji Narodowej na najbliższe lata, których celem jest zapewnienie pomocy psychologicznej w każdej szkole. W wyniku wdrażania tych planów wzrośnie zapotrzebowanie na specjalistów z potwierdzonymi kwalifikacjami dotyczącymi pracy z dziećmi w zakresie radzenia sobie ze stresem i emocjami. Osoby, które będą posiadały niniejszą kwalifikację, będą w stanie poprowadzić zajęcia treningu mentalnego, poruszającego aspekty psychologiczne, reagować na potrzeby uczniów oraz prowadzić działania o charakterze profilaktycznym/prewencyjnym [24,25]. W związku ze zmieniającymi się potrzebami dzieci i młodzieży co do formy i atrakcyjności zajęć, a także oczekiwaniami rodziców co do tego, aby zajęcia spełniały więcej niż jedną funkcję, rośnie zapotrzebowanie na atrakcyjne formy zajęć, które skupiają się na rozwoju fizycznym i jednocześnie kształtują charakter dziecka [26]. Potwierdza to wzrost popularności różnego rodzaju akademii rozwoju poprzez sport czy też klubów sportowych, które poza osiąganiem wyników sportowych, skupiają się także na rozwoju i wychowaniu dzieci, a także oferują innowacyjne programy sportowe, m.in. Alternatywne Lekcje WF [27]. Proponowana kwalifikacja odpowiada na te zmieniające się oczekiwania, gdzie ogromny potencjał sportu jest wykorzystywany do celowego i świadomego wspierania dzieci i młodzieży w ich rozwoju mentalnym i wychowaniu. Jej wprowadzenie umożliwi potwierdzenie posiadania umiejętności przez osoby, które chcą pracować z dziećmi i młodzieżą właśnie w tych obszarach. Bibliografia: [1] Goudas, M., Dermitzaki, I., Leondari, A., Danish, S. (2006). The effectiveness of teaching a life skills program in a physical education context. European Journal of Psychology of Education, 21(4), 429-438. [2] Goudas, M., Giannoudis, G. (2008). A Team-Sports-Based Life-Skills Program in a Physical Education Context. Learning And Instruction, 18(6), 528-536. [3] Chromiński Z. (1997). Aktywność ruchowa dzieci i młodzieży. Warszawa: IWZZ. [4] Gruszkowska, M. (2013). Aktywność fizyczna i psychika. Korzyści i zagrożenia. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. [5] Kłodecka-Różalska, J. (2006). O Treningu Mentalnym, dorobku i przyszłych zastosowaniach psychologii w polskim sporcie. Wychowanie Fizyczne i Sport, 4, 205-214. [6] Rychta, T. (2006). Trening umiejętności psychologicznych w sporcie. Kontrowersje teoretyczne i praktyczne. Studia Humanistyczne, 17-23. [7] Danish, S. J., Donohue, T. (1995). Understanding media"s influence on the development of antisocial and prosocial behavior. W: R. Hampton, P. Jenkins, T. Gullota, Preventing violence in America (s. 133-156). Thousand Oaks, CA: Sage. [8] Gould, D., Chung, Y., Smith, P., White, J. (2006). Future Directions in Coaching Life Skills: Understanding High School Coaches" Views and Needs. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psychology, 8(3), 1-9. [9] Harwood, C., Anderson, R. (2015). Coaching psychological skills in youth football: Developing the 5Cs. Bennion Kearny. [10]https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5495/1/3/1/kultura_fizyczna_w_polsce_w_2013-2014.pdf [11] https://www.msit.gov.pl/ftp/folder/3_Lata_w_MSiT.pdf [12] http://sportforlife.ca [13] https://the5cs.co.uk/about/who-we-are/ [14] Institute of Youth Sport (2012). You, School and PE Survey Analysis for the Youth Sport Trust [15] Women"s Sport and Fitness Foundation (2012). Changing the Game for Girls [16] Gould, D., Collins, K., Lauer, L., Chung, Y. (2007). Coaching life skills through football: A study of award winning high school coaches. Journal of applied sport psychology, 19(1), 16-37. [17] Alfermann, D., Geisler, G., Okade, Y. (2013). Goal orientation, evaluative fear, and perceived coach behavior among competitive youth swimmers in Germany and Japan. Psychology of sport and exercise, 14(3), 307-315. [18] Zawalski, K. (2004). Kodeks etyczny trenera-założenia do projektu. Sport Wyczynowy, 11-12. [19]https://sportbm.pl/storage/app/media/sportbm/raporty/blue_media_raport_pozaszkolna_edukacja_sportowa_dzieci.pdf [20] Thompson, J. (2003). The double-goal coach: Positive coaching tools for honoring the game and developing winners in sports and life. Harper Collins. [21] Reczek-Zymróz, Ł. (2011). Współczesne funkcjonowanie nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, (1 (18), 125-137. [22] Jabłoński, S. (2013). Wizja szkoły XXI wieku: kluczowe kompetencje nauczyciela a nowa funkcja edukacji. [23] Knap-Stefaniuk, A. (2017). Wyzwania we współczesnej edukacji-znaczenie wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej, nowe role nauczyciela i kształcenie dorosłych. Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula, (2 (52)), 197-213. [24] http://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/1102458,pomoc-dla-ucznia-z-problemami- psychologa-i-pedagoga-w-kazdej-szkole.html [25] https://men.gov.pl/ministerstwo/dla- mediow/wyjasnienia/men-dotrzymuje-obietnic-komentarz-do-artykulu-opublikowanego-w- dzienniku-gazecie-prawnej-16-04-2018-r.html [26] https://bluemedia.pl/pressroom/informacje-prasowe/jakie-sporty-uprawiaja-polskie-dzieci-raport [27] http://alternatywnelekcjewf.pl [28] Pana, J. (2013). Trening mentalny. Gry i zabawy dla dzieci. Septem

Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody Zestawy efektów uczenia się są sprawdzane wyłącznie za pomocą następujących metod:
- test teoretyczny - zestaw 1 z wyłączeniem umiejętności "Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego",
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny) - zestawy 1, 2, 3, 4,
- analiza dowodów i deklaracji (np. nagrania wideo, materiały: konspekty, materiały ewaluacyjne, pomoce dydaktyczne) - umiejętność z zestawu 1 "Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego" oraz zestawy 2, 3.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z co najmniej 3 osób. Skład komisji:
- psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 5 lat pracą w obszarze psychologii sportu,
- psycholog sportu - osoba z wykształceniem psychologicznym (na poziomie magisterskim) i z dyplomem studiów podyplomowych z psychologii sportu, zajmująca się od co najmniej 3 lat pracą w obszarze psychologii sportu,
- psycholog lub pedagog - osoba z wykształceniem wyższym (na poziomie magisterskim), posiadająca co najmniej 5 lat doświadczenia w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą.
Wymaga się, aby co najmniej jeden z członków komisji posiadał doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Ponadto co najmniej dwie osoby wchodzące w skład komisji powinny posiadać udokumentowane doświadczenie w weryfikacji efektów uczenia się dorosłych (egzaminowanie).
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Instytucja Certyfikująca musi zapewnić monitor/rzutnik, komputer (z klawiaturą i myszką), dostęp do Internetu, głośniki, tablicę i papier flipchart, flamastry.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się wymagań do tych etapów.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 2025-02-25 r. w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej >Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2025-03-13 r., poz. 240)
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
290
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2035-03-13
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
14143

Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji

Projekt kwalifikacji był szeroko konsultowany. Wnioskodawca odniósł się do uwag. W konsultacjach środowiskowych i opiniach specjalistów pojawił się silnie akcentowany argument, że do uzyskania kwalifikacji powinny być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające wykształcenie wyższe z obszaru psychologii. Wnioskodawca dostosował opis kwalifikacji do tego warunku.

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego dla dzieci i młodzieży uprawiającej sport" samodzielnie przygotowuje i przeprowadza zajęcia z treningu mentalnego. W swojej pracy wykorzystuje różnorodne formy prowadzenia zajęć oraz narzędzia aktywizujące grupę oraz samodzielnie przygotowane materiały edukacyjne. Jest gotowa do wspomagania uczestników w zakresie przygotowania mentalnego. Omawia, jak umiejętności zdobywane podczas zajęć mogą zostać wykorzystane w innych obszarach życia, poza sportem i aktywnością fizyczną, np. do poprawy uczenia się szkole, zmniejszenia nadmiernej koncentracji na wyniku czy budowania relacji z innymi. W swoich działaniach uwzględnia wiek uczestników zajęć, ich potrzeby, czas trwania zajęć, zamierzone cele podejmowanej pracy i jej rezultaty. Wykorzystuje wiedzę o sporcie, psychologii sportu oraz elementy psychologii rozwoju. Stosuje różnorodne narzędzia ewaluacji swojej pracy. W trakcie prowadzenia zajęć odpowiada za osoby niepełnoletnie pozostające pod jej opieką. Osoba ta doskonali i rozwija swoje kompetencje w oparciu o refleksyjną praktykę, a także trendy i osiągnięcia naukowe.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Przygotowanie zajęć z zakresu treningu mentalnego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje teoretyczne podstawy sportu
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia sylwetki pięciu wybranych (polskich i zagranicznych) mistrzów olimpijskich / mistrzów sportu z uwzględnieniem podejścia do sportu oraz wartości i zasad, którymi się kierują,
  2. omawia, czym są idea olimpizmu i zasada fair play,
  3. charakteryzuje ogólne zasady uprawiania dyscyplin sportu takich, jak: lekkoatletyka, koszykówka, siatkówka, piłka ręczna, unihokej, piłka nożna, tenis stołowy, tenis ziemny, pływanie i potrafi je uporządkować ze względu na specyfikę sportu (drużynowe i indywidualne, sposób rywalizacji),
  4. charakteryzuje, czym są cykle treningowe (mikrocykl, mezocykl, makrocykl)
2. Posługuje się wiedzą z zakresu treningu mentalnego
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wybraną przez siebie naukową definicję treningu mentalnego,
  2. omawia wybraną przez siebie definicję koncentracji uwagi (np. wg Nideffera), pamięci (np. wg Atkinsona i Shiffrina, Hebba), rolę emocji w co- dziennych wyzwaniach (np. wg Plutchika, Frijdy), motywacji (np. wg Ryana i Deciego, Atkinsona), nastawienia (np. wg Lesyka), zaangażowania (np. Andersona i Harwooda) oraz pewności siebie (np. wg Vealey),
  3. przedstawia korzyści wynikające z wykorzystywania treningu mentalnego w pracy z dziećmi i młodzieżą,
  4. przedstawia korzyści wynikające z pracy nad koncentracją uwagi, pamięcią, emocjami, motywacją, nastawieniem, zaangażowaniem i pewnością siebie
3. Posługuje się wiedzą z zakresu umiejętności społecznych i funkcjonowania w grupie
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia wybraną przez siebie definicję komunikacji (np. wg Nęckiego), współpracy (np. wg Dannemillera, Newmana), asertywności (np. wg Król- -Fijewskiej) oraz presji rówieśniczej,
  2. charakteryzuje zasady skutecznej komunikacji oraz podaje ich zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą,
  3. analizuje różnice pomiędzy postawą asertywną, uległą a agresywną,
  4. charakteryzuje, czym jest postawa asertywna,
  5. omawia charakterystykę dobrze współpracującej grupy i zasady w niej obowiązujące (np. Beswicka)
4. Przygotowuje plany, konspekty i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć z treningu mentalnego
Kryteria weryfikacji:
  1. przedstawia przygotowane konspekty z co najmniej 3 tematów zajęć (wybranych z: doskonalenia koncentracji uwagi, pamięci, rozumienia i opanowania emocji, motywacji w szkole i sporcie, kształtowania pozytywnego nastawienia, zaangażowania w szkole i sporcie, budowania adekwatnej pewności siebie) i z 1 tematu (wybranego spośród: skutecznej komunikacji, umiejętności współpracy, kształtowania asertywnej postawy, radzenia sobie z presją) dla różnych grup wiekowych (np. dzieci z klas 1-3, młodzież) z uwzględnieniem: celu zajęć; czasu trwania; charakterystyki grupy (liczebność, płeć, wiek uczestników, różny stopień sprawności); różnych form prowadzenia zajęć, np. miniwykładu, warsztatu, odgrywania scen, ćwiczeń grupowych, ćwiczeń typu papier - ołówek; planowanych ćwiczeń wraz z ich opisem, instrukcją, celem i czasem trwania; podsumowania,
  2. omawia i analizuje plan przebiegu przynajmniej jednej gry/zabawy edukacyjnej w przedstawionych przez siebie czterech konspektach,
  3. prezentuje przygotowane przez siebie pomoce dydaktyczne do prowadzonych zajęć, np. prezentację multimedialną, wybrane fragmenty filmów, materiały informacyjne, i omawia sposób ich zastosowania podczas zajęć na podstawie przedstawionego konspektu

2. Prowadzenie zajęć z treningu mentalnego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Prowadzi zajęcia z dziećmi i młodzieżą
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia role grupowe i zasady współpracy z grupą,
  2. omawia zasady pracy z dziećmi i młodzieżą (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) oraz wskazuje różnice w pracy z tymi grupami wiekowymi,
  3. omawia zasady pracy z dziećmi i młodzieżą (szkoły podstawowe i ponadpodstawowe) oraz związane z nimi różnice wynikające z podstawowych obowiązków oraz uregulowań prawnych dla prowadzącego zajęcia z nieletnimi,
  4. omawia zasady dotyczące skutecznej komunikacji w prowadzeniu zajęć z dziećmi i młodzieżą, a także ustala z grupą zasady obowiązujące na zajęciach,
  5. omawia zasady wprowadzania kontraktu obowiązującego na zajęciach,
  6. wykorzystuje metody aktywizacji i integracji grupy,
  7. dobiera ćwiczenia do potrzeb grupy i sformułowanych celów,
  8. modeluje zachowania związane z komunikacją pomiędzy członkami grupy (komunikaty Ja, aktywne słuchanie, informacja zwrotna),
  9. omawia sytuacje trudne w prowadzeniu przez siebie grupy,
  10. prezentuje możliwe rozwiązania co najmniej jednej sytuacji trudnej, wykazując się przy tym umiejętnością panowania nad grupą i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych,
  11. podczas zajęć grupowych z zakresu umiejętności społecznych demonstruje ćwiczenia zgodnie z przygotowanym konspektem,
  12. omawia przedstawiony przez siebie fragment nagrania wideo w kontekście prowadzenia zajęć oraz zwraca uwagę na odbiór ćwiczenia przez dzieci i młodzież, realizację założonego celu, zaangażowanie grupy w ćwiczenie
2. Prowadzi zajęcia z zakresu treningu mentalnego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna zajęcia: omawia i przypomina zasady,
  2. sprawdza samopoczucie uczestników i ich gotowość do rozpoczęcia zajęć,
  3. omawia cele zajęć,
  4. demonstruje ćwiczenia z zakresu treningu mentalnego w oparciu o przygotowane samodzielnie konspekty dotyczące co najmniej trzech z poniż- szych obszarów: doskonalenia koncentracji uwagi; pamięci; rozumienia i opanowania emocji; motywacji w szkole i sporcie; kształtowania pozy- tywnego nastawienia; zaangażowania w szkole i sporcie; budowania adekwatnej pewności siebie,
  5. sprawdza poprawność wykonania ćwiczeń i udziela informacji zwrotnej uczestnikom,
  6. podsumowuje poszczególne elementy zajęć,
  7. proponuje ćwiczenia i zadania do samodzielnego wykonania przez uczestników w domu i szkole,
  8. przekazuje uczestnikom zastosowanie ćwiczonych umiejętności z treningu mentalnego w różnych obszarach funkcjonowania, np. w szkole, w domu

3. Ewaluacja zajęć

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje sposoby ewaluacji efektów pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia sposoby zbierania informacji zwrotnych od dzieci oraz rodziców (ich opiekunów) na temat zajęć, w szczególności o stopniu przyswojenia informacji przez dzieci i młodzież,
  2. omawia korzyści wynikające ze stosowania ewaluacji swojej pracy,
  3. przedstawia przykładową ankietę ewaluacyjną dostosowaną do różnych grup wiekowych (nauczanie początkowe, starsze klasy szkoły podstawowej i szkoła ponadpodstawowa),
  4. uzasadnia wybór narzędzia, poszczególnych pytań i wykorzystania uzyskanych informacji
2. Ewaluuje swoją pracę
Kryteria weryfikacji:
  1. wykorzystuje narzędzia ewaluacji swojej pracy,
  2. analizuje przeprowadzone zajęcia, uwzględniając odbiór ćwiczenia przez dzieci i młodzież, realizację założonego celu, zaangażowanie grupy w ćwiczenie,
  3. zbiera i opracowuje wyniki ewaluacji,
  4. analizuje wyniki ewaluacji, odnosząc się do postawionych celów zajęć i zdiagnozowanych potrzeb,
  5. opracowuje wnioski i rekomendacje dotyczące przyszłych działań,
  6. omawia przebieg i sposób przeprowadzenia wymienionych przez siebie sposobów ewaluacji pracy

4. Samodoskonalenie się i dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia, czym są dobre praktyki w pracy z dziećmi i młodzieżą, np. wykorzystując informacje znajdujące się na stronie kuratorium oświaty,
  2. przedstawia i analizuje dobre praktyki pedagogiczne wdrożone przez siebie w pracy z dziećmi i młodzieżą (spełniające kryteria: zgodne z prawem, realistyczne, powtarzalne - możliwe do zastosowania przez innych, innowacyjne),
  3. omawia, czym jest refleksyjna praktyka, i przedstawia sposoby jej wykorzystania w codziennej pracy
2. Analizuje własne mocne i słabe strony
Kryteria weryfikacji:
  1. wykorzystując fragmenty nagrań wideo z prowadzonych przez siebie zajęć, analizuje swoje mocne i słabe strony w kontekście prowadzenia zajęć z zakresu treningu mentalnego, umiejętności społecznych oraz funkcjonowania w grupie,
  2. omawia możliwości pracy nad własnymi słabymi stronami w celu ich poprawy,
  3. analizuje swoje zachowania oraz wskazuje alternatywne rozwiązania w danej sytuacji

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

Kwalifikacja nie posiada jeszcze żadnej Instytucji certyfikującej


Wnioskodawca:

Uniwersytet SWPS

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Sportu i Turystyki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH