Pedagogika specjalna; Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Status: archiwalna
Rodzaj: pełna
Kategoria: studia wyższe
Poziom studiów II stopnia
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji: Dyplom
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Absolwent zna specjalistyczną terminologię z zakresu nauk humanistycznych, społecznych i medycznych, która powala mu rozumieć w sposób pogłębiony zagadnienia pedagogiki specjalnej. Zna historyczne uwarunkowania pedagogiki specjalnej, jej najważniejsze nurty, aktualne tendencje i wybitnych przedstawicieli. Umie zastosować wiedzę o rozwoju człowieka do analizowania i interpretowania zaburzeń, deficytów. Ma zaawansowaną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego. Ma pogłębioną wiedzę o różnych środowiskach (wychowawczych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych), ich specyfice. Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę w celu analizowania i interpretowania problemów rehabilitacyjnych, edukacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych. Absolwent rozumie współczesne tendencje w rehabilitacji, edukacji, terapii, resocjalizacji osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ma wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych, resocjalizacyjnych oraz instytucji wsparcia. Ma pogłębioną wiedzę i umiejętności z zakresu zdobytej specjalności. Absolwent posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje do pełnienia funkcji nauczyciela uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w kształceniu integracyjnym/włączającym i w kształceniu specjaln. Absolwent jest przygotowany do pracy między innymi w przedszkolach, szkołach i placówkach kształcenia specjalnego integracyjnego oraz ogólnodostępnego (w zależności od wybranej specjalności), w placówkach resocjalizacyjnych, w specjalnych ośrodkach wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, w regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, warsztatach terapii zajęciowej, świetlicach środowiskowych. Absolwent ma umiejętności językowe zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, a także posiada wiedzę i umiejętności prowadzenia badań w zakresie pedagogiki specjalnej. Umie projektować ścieżkę własnego rozwoju, potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, też kierowniczych.