
Przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli
Podstawowe informacje o kwalifikacji
Absolwent studiów podyplomowych "Przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli" posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu pedagogiki, w tym dydaktyki oraz psychologii, niezbędne do kompleksowej realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych w zakresie nauczanego przedmiotu. Osoba posiadająca ww. kwalifikację jest uprawniona do pracy na różnych poziomach edukacji, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. Adresatami studiów są absolwenci studiów wyższych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich), którzy zamierzają zdobyć uprawnienia do podjęcia pracy w systemie oświaty (w szkołach podstawowych, liceach, szkołach branżowych, technikach i szkołach policealnych), a następnie uzyskać kolejne stopnie awansu zawodowego nauczyciela.
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Informacje dodatkowe
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Pedagogiczne aspekty wychowania
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje wiedzę pedagogiczną do pracy opiekuńczo- wychowawczej
- Prezentuje warunki wdrożenia programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły
- Wyjaśnia zasady pracy wychowawcy klasy
- Przygotowuje symulacje/propozycje rozwiązywań konfliktów w klasie lub grupie rówieśniczej
- Podejmuje samodzielne decyzje na rzecz wspierania samorządności i autonomii uczniów
- Samodzielnie tworzy warunki współpracy z rodzicami ucznia oraz współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym
- Podaje przykłady możliwości współpracy z psychologiem i pedagogiem szkolnym
- Wykazuje się znajomością sytuacji interwencyjnych i przykładami rozwiązań problemów
2. Rozpoznaje potrzeby i tworzy warunki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Planuje organizację procesu edukacyjnego dostosowanego do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów
- Rozróżnia cechy, rodzaje i sytuacje dotyczące uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Opisuje problematykę dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz z doświadczeniem migracyjnym
- Omawia specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, ich uwarunkowania oraz zakresy diagnozy
- Dostosowuje proces kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, projektuje wsparcie, konstruuje indywidualne programy edukacyjne
- Wyjaśnia przyczyny, przejawy i rodzaje trudności w uczeniu się
- Ocenia rodzaje i skuteczność wsparcia ucznia ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
3. Posługuje się wiedzą z zakresu organizacji oświaty i koncepcji pracy nauczyciela
- Omawia organizację i funkcjonowanie systemu oświaty oraz podstawowe zagadnienia prawa oświatowego
- Charakteryzuje modele współczesnej szkoły oraz alternatywne formy edukacji
- Omawia znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej w świetle działań dydaktyczno-wychowawczych
- Stosuje zasady etyki zawodowej wraz z zasadami odpowiedzialności prawnej opiekuńczej i wychowawczej nauczyciela
- Opisuje metody i techniki oceny jakości pracy nauczyciela
4. Inspiruje uczniów do projektowania własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej
- Planuje działania na rzecz wsparcia ucznia w dalszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej
- Dobiera i świadomie posługuje się metodami i narzędziami wspierającymi potencjał ucznia
- Stosuje metody aktywizowania uczniów na rzecz własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie
- Różnicuje strategie i metody edukacyjne na rzecz wsparcia uczniów
2. Zastosowanie psychologii w procesie dydaktycznym
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje i analizuje proces własnego rozwoju
- Identyfikuje i modyfikuje zasoby własne nauczyciela
- Krytycznie ocenia efektywność podejmowanych własnych działań dydaktycznych
- Poszukuje nowych rozwiązań w zakresie radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym
- Omawia sposoby i zasady własnego rozwoju zawodowego
2. Tworzy niezbędne warunki do prawidłowego procesu uczenia się
- Ocenia potencjał poznawczy ucznia
- Wskazuje możliwości rozwoju ucznia w oparciu o indywidualny potencjał
- Promuje klasyczne i innowacyjne metody uczenia się
- Wspiera i analizuje przyczyny trudności w uczeniu się
- Podejmuje działania na rzecz rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów
- Organizuje pracę dydaktyczną w różnych środowiskach edukacyjnych
3. Rozwija relacje społeczne w oparciu o pracę dydaktyczno-wychowawczą
- Wykorzystuje mechanizmy psychologiczne wspomagające procesy komunikowania się
- Słucha wypowiedzi uczniów i poddaje refleksji ich postawy
- Dobiera style komunikowania się pomiędzy uczniem a nauczycielem
- Charakteryzuje i rozróżnia bariery w komunikowaniu się uczniów w klasie
- Formułuje i proponuje rozwiązania sytuacji konfliktowych w klasie
4. Rozpoznaje i analizuje warunki rozwoju ucznia od dzieciństwa do wczesnej dorosłości
- Analizuje wybrane aspekty rozwoju fizycznego, społeczno-emocjonalnego, moralnego i psychoseksualnego
- Wyjaśnia rozwój procesów poznawczych i metapoznawczych
- Wyjaśnia złożone zależności pomiędzy zmianami fizycznymi a psychicznymi w okresie dojrzewania
- Wskazuje uwarunkowania społeczne rozwoju ucznia
- Identyfikuje podstawowe problemy rozwoju w kontekście wychowania
- Opisuje zaburzenia rozwojowe i funkcjonowanie w okresie dorastania
3. Organizacja pracy dydaktycznej
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu dydaktyki
- Omawia zadania i przedmiot dydaktyki w zakresie edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej
- Dokonuje analizy współczesnych koncepcji nauczania i uczenia się
- Wyjaśnia podstawowe koncepcje zasady i dydaktyki
- Dobiera treści nauczania do poziomu kształcenia
- Dobiera metody i środki dydaktyczne do poziomu kształcenia
2. Projektuje i organizuje działania dydaktyczne z uczniami
- Analizuje podstawę programową nauczanego przedmiotu
- Formułuje cele ogólne i operacyjne pracy dydaktycznej
- Dobiera, tworzy i sprawdza materiały i pomoce dydaktyczne
- Samodzielnie projektuje środki dydaktyczne i metody pracy
- Planuje indywidualną i grupową pracę uczniów
- Zarządza procesem grupowym
- Planuje i organizuje prace projektowe z uczniami
3. Prowadzi lekcje w oparciu o samodzielnie opracowane konspekty
- Stosuje w praktyce założenia teoretyczne konspektu
- Modyfikuje założenia konspektu w toku lekcji w celu osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się
- Kieruje pracą indywidualną i grupową uczniów organizowaną według różnych strategii kształcenia
- Stosuje w praktyce wiedzę w zakresie nauczanego przedmiotu
- Ocenia pracę indywidualną uczniów na lekcji i uzasadnia ocenę
- Podsumowuje i ocenia efekty pracy w grupach
4. Stosuje wiedzę i umiejętności w zakresie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
- Gromadzi, analizuje i przetwarza informacje niezbędne w pracy dydaktycznej
- Korzysta z zasobów Internetu w przygotowaniu do pracy dydaktycznej z uczniami
- Uzasadnia potrzebę postaw odpowiedzialności w świecie cyfrowych mediów oraz kształtowania krytycznego myślenia uczniów
- Uzasadnia potrzebę rozwoju umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
- Poszukuje nowych rozwiązań dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem współczesnych nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
5. Analizuje wybrane zagadnienia pedeutologiczne
- Omawia kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela
- Wyjaśnia znaczenie autorytetu nauczyciela
- Uzasadnia potrzebę współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
- Stosuje metody i narzędzia związane z emisją głosu
- Wyjaśnia zasady etyki i podstawowe zobowiązania w pracy nauczyciela
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki
|