Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2025-06-25
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Podstawowe informacje o kwalifikacji

Absolwent studiów podyplomowych "Przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli" posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne z zakresu pedagogiki, w tym dydaktyki oraz psychologii, niezbędne do kompleksowej realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych w zakresie nauczanego przedmiotu. Osoba posiadająca ww. kwalifikację jest uprawniona do pracy na różnych poziomach edukacji, w tym do samodzielnego przygotowania i dostosowania programu nauczania do potrzeb i możliwości uczniów. Adresatami studiów są absolwenci studiów wyższych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich), którzy zamierzają zdobyć uprawnienia do podjęcia pracy w systemie oświaty (w szkołach podstawowych, liceach, szkołach branżowych, technikach i szkołach policealnych), a następnie uzyskać kolejne stopnie awansu zawodowego nauczyciela.

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji pełnej co najmniej z VI poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała Senatu Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki nr 40/d/06/2025 z 25 czerwca 2025r. w sprawie przypisania poziomu 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji i włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadawanej po ukończeniu studiów podyplomowych Przygotowanie pedagogiczne dla nauczycieli.
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2025-06-25
Liczba punktów ECTS
50
Czas trwania studiów - liczba semestrów
3
Kod PKD (wg klasyfikacji 2025)
85.40.Z - Szkoły wyższe
Kod ISCED
0114 - Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
54420

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Absolwent posiadający ww. kwalifikację dysponuje dogłębną wiedzą, umiejętnościami i kompetencjami społecznymi niezbędnymi do kompleksowej realizacji zadań wychowawczych szkoły oraz dydaktycznych w zakresie nauczanego przedmiotu na różnych poziomach edukacji. Dodatkowo posiada: umiejętność uczenia się i doskonalenia własnego warsztatu pedagogicznego i dydaktycznego z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz multimedialnych, umiejętność komunikowania się z osobami będącymi podmiotami działalności pedagogicznej na terenie szkoły jak i poza oraz z innymi osobami współdziałającymi w procesie dydaktyczno-wychowawczym, umiejętność inspirowania i angażowania uczniów do kreatywnego i twórczego myślenia oraz działania istotnego w nauczaniu przedmiotu, wrażliwość etyczną oraz poczucie odpowiedzialności zawodowej, praktycznie przygotowanie do realizowania zadań zawodowych wynikających z roli wychowawcy i nauczyciela przedmiotu. 1. Absolwent wykorzystuje szeroką wiedzę obejmującą podstawy teoretyczne z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki w obrębie wykonywanych zadań, 2. Wykazuje się umiejętnościami niezbędnymi w praktyce zawodowej, w tym samodzielnością pracy w zmiennych warunkach, umiejętnością rozwiązywania problemów teoretycznych i praktycznych, krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności oraz świadomością pełnienia ról przypisanych do zawodu nauczyciela systemu oświaty z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb uczniów i rodziców.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Pedagogiczne aspekty wychowania

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykorzystuje wiedzę pedagogiczną do pracy opiekuńczo- wychowawczej
Kryteria weryfikacji:
  1. Prezentuje warunki wdrożenia programu profilaktyczno-wychowawczego szkoły
  2. Wyjaśnia zasady pracy wychowawcy klasy
  3. Przygotowuje symulacje/propozycje rozwiązywań konfliktów w klasie lub grupie rówieśniczej
  4. Podejmuje samodzielne decyzje na rzecz wspierania samorządności i autonomii uczniów
  5. Samodzielnie tworzy warunki współpracy z rodzicami ucznia oraz współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym
  6. Podaje przykłady możliwości współpracy z psychologiem i pedagogiem szkolnym
  7. Wykazuje się znajomością sytuacji interwencyjnych i przykładami rozwiązań problemów
2. Rozpoznaje potrzeby i tworzy warunki do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. Planuje organizację procesu edukacyjnego dostosowanego do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów
  2. Rozróżnia cechy, rodzaje i sytuacje dotyczące uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
  3. Opisuje problematykę dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki oraz z doświadczeniem migracyjnym
  4. Omawia specjalne potrzeby edukacyjne uczniów, ich uwarunkowania oraz zakresy diagnozy
  5. Dostosowuje proces kształcenia do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, projektuje wsparcie, konstruuje indywidualne programy edukacyjne
  6. Wyjaśnia przyczyny, przejawy i rodzaje trudności w uczeniu się
  7. Ocenia rodzaje i skuteczność wsparcia ucznia ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi
3. Posługuje się wiedzą z zakresu organizacji oświaty i koncepcji pracy nauczyciela
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia organizację i funkcjonowanie systemu oświaty oraz podstawowe zagadnienia prawa oświatowego
  2. Charakteryzuje modele współczesnej szkoły oraz alternatywne formy edukacji
  3. Omawia znaczenie szkoły jako instytucji edukacyjnej w świetle działań dydaktyczno-wychowawczych
  4. Stosuje zasady etyki zawodowej wraz z zasadami odpowiedzialności prawnej opiekuńczej i wychowawczej nauczyciela
  5. Opisuje metody i techniki oceny jakości pracy nauczyciela
4. Inspiruje uczniów do projektowania własnej ścieżki edukacyjno-zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. Planuje działania na rzecz wsparcia ucznia w dalszej ścieżce edukacyjnej i zawodowej
  2. Dobiera i świadomie posługuje się metodami i narzędziami wspierającymi potencjał ucznia
  3. Stosuje metody aktywizowania uczniów na rzecz własnego rozwoju i uczenia się przez całe życie
  4. Różnicuje strategie i metody edukacyjne na rzecz wsparcia uczniów

2. Zastosowanie psychologii w procesie dydaktycznym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje i analizuje proces własnego rozwoju
Kryteria weryfikacji:
  1. Identyfikuje i modyfikuje zasoby własne nauczyciela
  2. Krytycznie ocenia efektywność podejmowanych własnych działań dydaktycznych
  3. Poszukuje nowych rozwiązań w zakresie radzenia sobie ze stresem i wypaleniem zawodowym
  4. Omawia sposoby i zasady własnego rozwoju zawodowego
2. Tworzy niezbędne warunki do prawidłowego procesu uczenia się
Kryteria weryfikacji:
  1. Ocenia potencjał poznawczy ucznia
  2. Wskazuje możliwości rozwoju ucznia w oparciu o indywidualny potencjał
  3. Promuje klasyczne i innowacyjne metody uczenia się
  4. Wspiera i analizuje przyczyny trudności w uczeniu się
  5. Podejmuje działania na rzecz rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów
  6. Organizuje pracę dydaktyczną w różnych środowiskach edukacyjnych
3. Rozwija relacje społeczne w oparciu o pracę dydaktyczno-wychowawczą
Kryteria weryfikacji:
  1. Wykorzystuje mechanizmy psychologiczne wspomagające procesy komunikowania się
  2. Słucha wypowiedzi uczniów i poddaje refleksji ich postawy
  3. Dobiera style komunikowania się pomiędzy uczniem a nauczycielem
  4. Charakteryzuje i rozróżnia bariery w komunikowaniu się uczniów w klasie
  5. Formułuje i proponuje rozwiązania sytuacji konfliktowych w klasie
4. Rozpoznaje i analizuje warunki rozwoju ucznia od dzieciństwa do wczesnej dorosłości
Kryteria weryfikacji:
  1. Analizuje wybrane aspekty rozwoju fizycznego, społeczno-emocjonalnego, moralnego i psychoseksualnego
  2. Wyjaśnia rozwój procesów poznawczych i metapoznawczych
  3. Wyjaśnia złożone zależności pomiędzy zmianami fizycznymi a psychicznymi w okresie dojrzewania
  4. Wskazuje uwarunkowania społeczne rozwoju ucznia
  5. Identyfikuje podstawowe problemy rozwoju w kontekście wychowania
  6. Opisuje zaburzenia rozwojowe i funkcjonowanie w okresie dorastania

3. Organizacja pracy dydaktycznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wiedzą z zakresu dydaktyki
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia zadania i przedmiot dydaktyki w zakresie edukacji formalnej, nieformalnej i pozaformalnej
  2. Dokonuje analizy współczesnych koncepcji nauczania i uczenia się
  3. Wyjaśnia podstawowe koncepcje zasady i dydaktyki
  4. Dobiera treści nauczania do poziomu kształcenia
  5. Dobiera metody i środki dydaktyczne do poziomu kształcenia
2. Projektuje i organizuje działania dydaktyczne z uczniami
Kryteria weryfikacji:
  1. Analizuje podstawę programową nauczanego przedmiotu
  2. Formułuje cele ogólne i operacyjne pracy dydaktycznej
  3. Dobiera, tworzy i sprawdza materiały i pomoce dydaktyczne
  4. Samodzielnie projektuje środki dydaktyczne i metody pracy
  5. Planuje indywidualną i grupową pracę uczniów
  6. Zarządza procesem grupowym
  7. Planuje i organizuje prace projektowe z uczniami
3. Prowadzi lekcje w oparciu o samodzielnie opracowane konspekty
Kryteria weryfikacji:
  1. Stosuje w praktyce założenia teoretyczne konspektu
  2. Modyfikuje założenia konspektu w toku lekcji w celu osiągnięcia zamierzonych efektów uczenia się
  3. Kieruje pracą indywidualną i grupową uczniów organizowaną według różnych strategii kształcenia
  4. Stosuje w praktyce wiedzę w zakresie nauczanego przedmiotu
  5. Ocenia pracę indywidualną uczniów na lekcji i uzasadnia ocenę
  6. Podsumowuje i ocenia efekty pracy w grupach
4. Stosuje wiedzę i umiejętności w zakresie nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. Gromadzi, analizuje i przetwarza informacje niezbędne w pracy dydaktycznej
  2. Korzysta z zasobów Internetu w przygotowaniu do pracy dydaktycznej z uczniami
  3. Uzasadnia potrzebę postaw odpowiedzialności w świecie cyfrowych mediów oraz kształtowania krytycznego myślenia uczniów
  4. Uzasadnia potrzebę rozwoju umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
  5. Poszukuje nowych rozwiązań dydaktycznych, w tym z wykorzystaniem współczesnych nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych
5. Analizuje wybrane zagadnienia pedeutologiczne
Kryteria weryfikacji:
  1. Omawia kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela
  2. Wyjaśnia znaczenie autorytetu nauczyciela
  3. Uzasadnia potrzebę współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym
  4. Stosuje metody i narzędzia związane z emisją głosu
  5. Wyjaśnia zasady etyki i podstawowe zobowiązania w pracy nauczyciela

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK

Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH