Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2012-09-01
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo potwierdzające wykształcenie średnie lub średnie branżowe

Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności

Absolwenci szkoły policealnej - do zakończenia roku szkolnego 2024/2025

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01700425
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
12399

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Pielęgnowanie dziecka zdrowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. analizuje i prowadzi dokumentację pielęgnacyjną dziecka zdrowego
2. analizuje jadłospisy pod kątem zawartości składników pokarmowych
3. dba o odżywianie dziecka zgodne z normami żywieniowymi
4. obserwuje i ocenia rozwój fizyczny dziecka
5. określa cele, zadania i wymagania zdrowotno-higieniczne dla instytucji opiekuńczo- -wychowawczych sprawujących opiekę nad małym dzieckiem
6. określa normy rozwoju fizycznego dziecka i dobiera metody jego oceny
7. planuje formy i zasady współpracy oraz współpracuje z pracownikami placówki w zakresie pielęgnowania dziecka
8. planuje i organizuje czynności pielęgnacyjne u dziecka zdrowego, uwzględniając specyfikę placówki, w której przebywa dziecko
9. planuje profilaktykę próchnicy i schorzeń wieku dziecięcego
10. prowadzi działania profilaktyczne oraz kształtuje nawyki prozdrowotne
11. przygotowuje podstawowe posiłki, uwzględniające zalecenia dietetyczne
12. rozpoznaje i określa potrzeby dziecka zdrowego, dostrzega związek między zaspakajaniem potrzeb a rozwojem dziecka
13. rozpoznaje symptomy krzywdzenia dziecka oraz przestrzega procedur postępowania w przypadku ich podejrzenia
14. wykonuje zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne zgodnie z obowiązującymi zasadami i procedurami
15. zapewnia bezpieczeństwo dziecku
16. zaspakaja potrzeby biologiczne dziecka stosownie do jego wieku oraz stanu psychofizycznego

2. Pielęgnowanie dziecka chorego i niepełnosprawnego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. charakteryzuje organizację i specyfikę pracy w placówce opieki nad dzieckiem oraz współpracuje z zespołem terapeutycznym
2. dobiera formy i przestrzega zasad współpracy z zespołem terapeutycznym
3. dokonuje pomiaru parametrów życiowych u dziecka oraz interpretuje wyniki
4. ocenia wypływ choroby na stan psychiczny dziecka
5. określa przyczyny i objawy kliniczne chorób wieku dziecięcego, metody ich leczenia i zapobiegania im
6. określa rolę mechanizmów obronnych i adaptacyjnych organizmu dziecka
7. podaje dziecku leki na zlecenie lekarza
8. prowadzi dokumentację pielęgnacyjną dziecka chorego
9. przestrzega zasad i drogi podawania leków
10. przestrzega zasad pielęgnowania dziecka ze schorzeniami poszczególnych układów i narządów
11. reaguje na zmiany w wyglądzie i zachowaniu dziecka chorego
12. rozpoznaje potrzeby dziecka chorego i niepełnosprawnego
13. rozróżnia rodzaje niepełnosprawności oraz metody rehabilitacji
14. towarzyszy dziecku podczas badań i zabiegów specjalistycznych
15. uczestniczy w rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego
16. wykonuje zabiegi higieniczno-pielęgnacyjne, dostosowując technikę ich wykonania do stanu zdrowia dziecka i zaleceń zespołu terapeutycznego
17. zapewnia bezpieczeństwo dziecku choremu i niepełnosprawnemu
18. zaspakaja potrzeby biologiczne i psychospołeczne dziecka chorego i niepełnosprawnego z uwzględnieniem jego wieku i stanu zdrowia

3. Wychowanie i edukowanie dziecka

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. analizuje i dobiera utwory literackie do wieku i możliwości percepcyjnych dziecka
2. charakteryzuje czynniki wpływające na kształtowanie osobowości i zachowanie dziecka
3. dobiera materiały i pomoce dydaktyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych
4. dobiera metody pracy wychowawczej z dzieckiem niepełnosprawnym i stwarzającym problemy wychowawcze
5. dobiera metody rozwijania samodzielności dziecka
6. kształtuje u dziecka pozytywne zachowania i cechy osobowości
7. ocenia efekty pracy dydaktyczno-wychowawczej
8. ocenia rozwój psychomotoryczny dziecka w zakresie poszczególnych sfer
9. określa istotę i fazy choroby sierocej oraz stwarza warunki zapobiegające powstawaniu i rozwojowi choroby sierocej
10. określa rodzaje i etapy procesu adaptacji dziecka do nowych warunków oraz wspiera dziecko w okresie adaptacji
11. określa zaburzenia rozwojowe i problemy wychowawcze występujące u małego dziecka
12. organizuje pracę wychowawczą w poszczególnych grupach rozwojowych
13. planuje formy współpracy z opiekunami dziecka oraz specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju i wychowania
14. planuje i prowadzi indywidualne zajęcia wyrównawcze
15. prowadzi zabawy stymulujące rozwój dziecka w zakresie poszczególnych sfer z uwzględnieniem wieku dziecka i jego możliwości psychofizycznych
16. przestrzega norm i określa fazy rozwoju małego dziecka, charakteryzuje podstawowe procesy psychiczne dziecka
17. przygotowuje i przedstawia inscenizacje dla dzieci
18. rozwija samodzielność dziecka różnymi metodami
19. stosuje metody zapobiegania negatywnym zachowaniom dziecka
20. stosuje metody łagodzenia negatywnych emocji u dziecka
21. stymuluje aktywność werbalną dziecka, wykorzystując różne techniki i utwory literackie
22. współpracuje z opiekunami dziecka oraz specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju i wychowania

4. Rozwijanie wrażliwości artystycznej dziecka

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. dobiera techniki plastyczne i metody prowadzenia zajęć do wieku i możliwości dziecka
2. dobiera utwory muzyczne dla dzieci w poszczególnych grupach rozwojowych
3. określa rolę utworów muzycznych w rozwoju i kształtowaniu osobowości dziecka
4. prowadzi zabawy muzyczno-ruchowe z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju i możliwości dzieci
5. prowadzi zajęcia techniczne i plastyczne z dziećmi w poszczególnych grupach rozwojowych
6. rozwija zainteresowania dzieci twórczością plastyczną i techniczną
7. śpiewa piosenki dziecięce i gra na wybranych instrumentach muzycznych
8. tworzy proste układy taneczne do muzyki z uwzględnieniem wieku, poziomu rozwoju i możliwości dzieci
9. wykonuje pomoce dydaktyczne, dekoracje okolicznościowe, scenografie oraz lalki, kukiełki i kostiumy do inscenizacji i balów, posługując się różnymi technikami plastycznymi
10. wykonuje z dziećmi i dla dzieci zabawki i prace plastyczne z różnorodnych materiałów i surowców

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH