
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Eksploatacja pojazdów, maszyn i urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie (od 2017)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
MG.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2017-09-01
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: uczniowie i absolwenci technikum w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Kwalifikacje poprzedzające
Inne warunki
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Osoby, które ukończyły gimnazjum albo ośmioletnią szkołę podstawową
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01700543
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
12528
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Użytkowanie pojazdów stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. dobiera materiały eksploatacyjne w celu prawidłowego użytkowania pojazdów stosowanych w rolnictwie
2. dobiera pojazdy i środki transportu do rodzaju wykonywanych prac
3. przeprowadza przeglądy techniczne ciągników i pojazdów samochodowych
4. rozpoznaje mechanizmy, zespoły i układy pojazdów stosowanych w rolnictwie
5. rozróżnia rodzaje silników pojazdów stosowanych w rolnictwie
6. rozróżnia środki transportu stosowane w rolnictwie
7. sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją pojazdów stosowanych wrolnictwie
8. wykonuje prace związane z konserwacją pojazdów stosowanych wrolnictwie
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
2. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce
3. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
5. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
6. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
7. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
8. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
9. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia
2. Użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do wykonywania prac związanych z produkcją roślinną i zwierzęcą
2. dobiera parametry pracy maszyn i urządzeń rolniczych
3. rozpoznaje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
4. sporządza kalkulację kosztów związanych z użytkowaniem maszyn i urządzeń rolniczych
5. wykonuje prace Uczeń związane z konserwacją maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
6. wykonuje agregatowanie maszyn i narzędzi rolniczych
7. wykonuje prace w gospodarstwie rolnym za pomocą agregatów ciągnikowych i urządzeń technicznych
2. Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej
2. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego
3. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej
4. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi
5. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży
6. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży
7. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej
8. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej
9. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej
10. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej
11. planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań
12. stosuje zasady normalizacji
13. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej
3. Obsługa techniczna i naprawa pojazdów stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. demontuje i montuje części i zespoły pojazdów stosowanych w rolnictwie
2. dobiera narzędzia do naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
3. dokonuje zapisów w książce przeglądów technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
4. ocenia stan techniczny pojazdów stosowanych w rolnictwie
5. posługuje się dokumentacją techniczną pojazdów stosowanych w rolnictwie
6. posługuje się oprogramowaniem komputerowym dotyczącym eksploatacji ciągników i pojazdów samochodowych stosowanych w rolnictwie
7. przygotowuje pojazdy stosowane w rolnictwie do naprawy
8. rozpoznaje usterki i uszkodzenia pojazdów stosowanych w rolnictwie
9. ustala ceny świadczonych usług
10. wykonuje badania techniczne pojazdów stosowanych w rolnictwie
11. wykonuje naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
12. wykonuje wymianę części i zespołów pojazdów stosowanych w rolnictwie
3. Język obcy ukierunkowany zawodowo
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych
2. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka
3. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych
4. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy
5. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji
4. Obsługa techniczna i naprawa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. dobiera narzędzia do naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
2. dokonuje zapisów w książce przeglądów technicznych
3. montuje części, zespoły i podzespoły
4. ocenia jakość wykonanego montażu
5. ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
6. posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń rolniczych
7. przestrzega zasad rachunku ekonomicznego podczas wykonywania napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
8. przygotowuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do naprawy
9. rozpoznaje usterki i uszkodzenia maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
10. sporządza kalkulację kosztów napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
11. wykonuje badania techniczne maszyn i urządzeń rolniczych
12. wykonuje demontaż maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
13. wykonuje wymianę zużytych lub uszkodzonych części, zespołów i podzespołów maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
4. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. przestrzega zasad kultury i etyki
2. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań
3. potrafi planować działania i zarządzać czasem
4. przewiduje skutki podejmowanych działań
5. ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
6. jest otwarty na zmiany
7. stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
8. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
9. przestrzega tajemnicy zawodowej
10. negocjuje warunki porozumień
11. jest komunikatywny
12. stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
13. współpracuje w zespole
5. Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, zegarmistrz, optyk-mechanik, mechanik precyzyjny, mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, mechanik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających, ślusarz, kowal, monter kadłubów jednostek pływających, blacharz samochodowy, blacharz, lakiernik, technik optyk, technik mechanik lotniczy, technik mechanik okrętowy, technik budowy jednostek pływających, technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, elektromechanik pojazdów samochodowych, technik transportu drogowego, technik energetyk, modelarz odlewniczy, technik wiertnik, wiertacz, technik górnictwa podziemnego, górnik eksploatacji podziemnej, technik górnictwa otworowego, górnik eksploatacji otworowej, technik górnictwa odkrywkowego, górnik odkrywkowej eksploatacji złóż, technik przeróbki kopalin stałych, technik odlewnik, technik hutnik, operator maszyn i urządzeń odlewniczych, operator maszyn i urządzeń hutniczych, operator maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych, złotnik-jubiler, mechanik motocyklowy, technik chłodnictwa i klimatyzacji, technik urządzeń dźwigowych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, kierowca mechanik, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej, szkutnik
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego
2. sporządza szkice części maszyn
3. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
4. rozróżnia części maszyn i urządzeń
5. rozróżnia rodzaje połączeń
6. przestrzega zasad tolerancji i pasowań
7. rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
8. rozróżnia środki transportu wewnętrznego
9. dobiera sposoby transportu i składowania materiałów
10. rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją
11. rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
12. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej
13. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej
14. wykonuje pomiary warsztatowe
15. rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac
16. określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń
17. posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych
18. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
6. Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, mechanik-monter maszyn i urządzeń, operator obrabiarek skrawających, technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, mechanik-operator maszyn do produkcji drzewnej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej, elektrotechniki, elektroniki i automatyki
2. dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do montażu i demontażu maszyn i urządzeń
3. wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej metali
4. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
7. Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: mechanik pojazdów samochodowych, technik pojazdów samochodowych, elektromechanik pojazdów samochodowych, technik transportu drogowego, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki, kierowca mechanik
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. wykonuje czynności kontrolno-obsługowe pojazdów
2. stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego i kierujących pojazdami
3. przestrzega zasad kierowania pojazdami
4. wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdu samochodowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B
5. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
8. Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: ogrodnik, technik ogrodnik, pszczelarz, technik pszczelarz, rolnik, technik rolnik, technik architektury krajobrazu, technik hodowca koni, operator maszyn leśnych, technik leśnik, rybak śródlądowy, technik rybactwa śródlądowego, technik weterynarii, technik agrobiznesu, jeździec, mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych
2. stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego
3. przestrzega zasad kierowania ciągnikiem rolniczym
4. wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
5. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
9. Umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach: pszczelarz, rolnik, technik pszczelarz, technik rolnik, technik agrobiznesu, mechanik- -operator pojazdów i maszyn rolniczych, technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. rozróżnia pojazdy, maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji rolniczej
2. rozpoznaje części i podzespoły pojazdów, maszyn i urządzeń
3. rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony metali przed korozją
4. rozróżnia czynniki siedliska i zabiegi uprawowe
5. rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą
6. klasyfikuje nawozy i ocenia ich wpływ na glebę i rośliny
7. rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt
8. rozpoznaje rośliny uprawne i chwasty
9. rozpoznaje rasy i typy użytkowe zwierząt gospodarskich
10. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
10. Użytkowanie pojazdów stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. rozróżnia środki transportu stosowane w rolnictwie
2. rozpoznaje mechanizmy, zespoły i układy pojazdów stosowanych w rolnictwie
3. rozróżnia rodzaje silników pojazdów stosowanych w rolnictwie
4. przeprowadza przeglądy techniczne ciągników i pojazdów samochodowych
5. wykonuje prace związane z konserwacją pojazdów stosowanych w rolnictwie
6. dobiera materiały eksploatacyjne w celu prawidłowego użytkowania pojazdów stosowanych w rolnictwie
7. dobiera pojazdy i środki transportu do rodzaju wykonywanych prac
8. sporządza kalkulację kosztów związanych z eksploatacją pojazdów stosowanych w rolnictwie
11. Użytkowanie maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. rozpoznaje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze
2. dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do wykonywania prac związanych z produkcją roślinną i zwierzęcą
3. dobiera parametry pracy maszyn i urządzeń rolniczych
4. wykonuje agregatowanie maszyn i narzędzi rolniczych
5. wykonuje prace w gospodarstwie rolnym za pomocą agregatów ciągnikowych i urządzeń technicznych
6. wykonuje prace związane z konserwacją maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
7. sporządza kalkulację kosztów związanych z użytkowaniem maszyn i urządzeń rolniczych
12. Obsługa techniczna i naprawa pojazdów stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. posługuje się dokumentacją techniczną pojazdów stosowanych w rolnictwie
2. ocenia stan techniczny pojazdów stosowanych w rolnictwie
3. rozpoznaje usterki i uszkodzenia pojazdów stosowanych w rolnictwie
4. przygotowuje pojazdy stosowane w rolnictwie do naprawy
5. dobiera narzędzia do naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
6. demontuje i montuje części i zespoły pojazdów stosowanych w rolnictwie
7. wykonuje wymianę części i zespołów pojazdów stosowanych w rolnictwie
8. wykonuje badania techniczne pojazdów stosowanych w rolnictwie
9. posługuje się oprogramowaniem komputerowym dotyczącym eksploatacji ciągników i pojazdów samochodowych stosowanych w rolnictwie
10. wykonuje naprawy pojazdów stosowanych w rolnictwie
11. ustala ceny świadczonych usług
12. dokonuje zapisów w książce przeglądów technicznych pojazdów stosowanych w rolnictwie
13. Obsługa techniczna i naprawa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w rolnictwie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. posługuje się dokumentacją techniczną i instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń rolniczych
2. ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
3. rozpoznaje usterki i uszkodzenia maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
4. przygotowuje maszyny, urządzenia i narzędzia rolnicze do naprawy
5. dobiera narzędzia do naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
6. wykonuje demontaż maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
7. wykonuje wymianę zużytych lub uszkodzonych części, zespołów i podzespołów maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
8. montuje części, zespoły i podzespoły
9. ocenia jakość wykonanego montażu
10. wykonuje badania techniczne maszyn i urządzeń rolniczych
11. dokonuje zapisów w książce przeglądów technicznych
12. przestrzega zasad rachunku ekonomicznego podczas wykonywania napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
13. sporządza kalkulację kosztów napraw maszyn, urządzeń i narzędzi rolniczych
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji