
Kwalifikacja pełna na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Mechanik - operator pojazdów i maszyn rolniczych (od 2017)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
834103
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
pełna
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2017-09-01
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Dyplom potwierdzający kwalifikację zawodową w zawodzie lub świadectwo czeladnicze
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie mechanik-operator pojazdów i maszyn rolniczych powinien być przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych: 1) użytkowania pojazdów, narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w produkcji rolniczej; 2) obsługiwania pojazdów rolniczych, środków transportu, maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie; 3) oceniania stanu technicznego pojazdów, maszyn i urządzeń rolniczych; 4) wykonywania prac pojazdami samochodowymi i ciągnikami rolniczymi.
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Aby przystąpić do walidacji prowadzącej do uzyskania świadectwa należy: 1) kształcić się w zasadniczej szkole zawodowej w zawodzie, w której wyodrębniono kwalifikację lub 2) ukończyć kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub 3) posiadać wykształcenie, co najmniej podstawowe po ośmioletniej szkole podstawowej lub gimnazjalne oraz dwa lata kształcić się lub pracować w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe mogą otrzymać: absolwenci branżowej szkoły I stopnia w danym zawodzie lub absolwenci technikum w zawodzie, w zakres którego wchodzi dany zawód lub osoby, które posiadają wykształcenie zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe i ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie kwalifikacji wyodrębnionej w danym zawodzie lub osoby, które posiadają wykształcenie zasadnicze zawodowe lub zasadnicze branżowe i co najmniej dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację,
oraz zdały egzamin potwierdzający kwalifikację wyodrębnioną w zawodzie: MG.03.
Kwalifikacje poprzedzające
Inne warunki
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Szkoła podejmująca kształcenie w zawodzie mechanik-operator pojazdów i maszynrolniczych powinna posiadać następujące pomieszczenia dydaktyczne:1) pracownię dokumentacji technicznej, wyposażoną w: stanowisko rysunkowe(jedno stanowisko dla jednego ucznia) z przyborami rysunkowymi ikreślarskimi, modele brył geometrycznych, rysunki wykonawcze,zestawieniowe, złożeniowe, montażowe i schematyczne, stanowiskakomputerowe dla uczniów (jedno stanowisko dla jednego ucznia),wyposażone w plotery, drukarki, skanery (po jednym urządzeniu na czterystanowiska komputerowe), stanowisko komputerowe dla nauczyciela,wszystkie komputery podłączone do sieci lokalnej z dostępem do Internetu,programy komputerowego wspomagania projektowania, pakiet programówbiurowych, projektor multimedialny, normy dotyczące zasad wykonywaniarysunku technicznego maszynowego, dokumentacje techniczne pojazdów,maszyn i urządzeń stosowanych w rolnictwie, katalogi części maszyn,2) pracownię maszyn i urządzeń rolniczych wyposażoną w: modele, przekroje iatrapy maszyn i urządzeń, silników spalinowych i elektrycznych, elementyukładu napędowego i zawieszenia oraz instalacji elektrycznych, podzespołypojazdów i maszyn, stanowisko komputerowe dla nauczyciela z dostępem doInternetu, oprogramowanie symulujące pracę maszyn i urządzeń rolniczychoraz zasadę działania silników spalinowych i elektrycznych, pakiet programówbiurowych, projektor multimedialny, instrukcje obsługi maszyn i urządzeńrolniczych,3) pracownię pojazdów silnikowych wyposażoną w: dokumentacje technicznepojazdów silnikowych, przyrządy diagnostyczne, modele, przekroje i atrapypojazdów, silniki spalinowe, elementy instalacji pojazdów, stanowiskokomputerowe dla nauczyciela z dostępem do Internetu, oprogramowanie symulujące pracę pojazdów silnikowych i ich diagnostykę, pakiet programówbiurowych, projektor multimedialny,4) warsztaty szkolne wyposażone w: stoły montażowe z oprzyrządowaniem, stołyślusarskie, urządzenia dźwigowe i urządzenia transportu wewnętrznego,urządzenia do mycia i konserwacji, tokarkę, frezarkę, wiertarkę stołową, piłęmechaniczną, mikroskop warsztatowy, modele mechanizmów maszyn iurządzeń, urządzenia i narzędzia do montażu, narzędzia i przyrządypomiarowe, narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowej skrawaniem,narzędzia traserskie, silniki spalinowe, elementy układów i instalacji ciągników,ciągniki rolnicze różnej mocy, maszyny, narzędzia i urządzenia stosowane wprodukcji rolniczej, pojazdy mechaniczne do nauki jazdy w zakresie kategorii Bi T.Kształcenie praktyczne może odbywać się w: pracowniach i warsztatach szkolnych,placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego orazpodmiotach stanowiących potencjalne miejsce zatrudnienia absolwentów szkółkształcących w zawodzie.Szkoła przygotowuje ucznia do kierowania pojazdem samochodowym orazciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym zprzyczepą (przyczepami). Egzamin państwowy, wymagany do uzyskania prawajazdy odpowiedniej kategorii, jest przeprowadzany zgodnie z przepisami ustawy zdnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (Dz. U. z 2016 r. poz. 627, z późn.zm.).
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3P01700613
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
12605
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Efekty uczenia się kwalifikacji pełnej można przejrzeć w jej kwalifikacjach cząstkowych/poprzedzających
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
2. określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
3. określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
4. organizuje stanowisko pracy zgodnie z obowiązującymi wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
5. przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosuje przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
6. przewiduje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
7. rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
8. rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska w Polsce
9. stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
10. udziela pierwszej pomocy poszkodowanym w wypadkach przy pracy oraz w stanach zagrożenia zdrowia i życia
2. Podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. analizuje działania prowadzone przez przedsiębiorstwa funkcjonujące w branży
2. inicjuje wspólne przedsięwzięcia z różnymi przedsiębiorstwami z branży
3. obsługuje urządzenia biurowe oraz stosuje programy komputerowe wspomagające prowadzenie działalności gospodarczej
4. optymalizuje koszty i przychody prowadzonej działalności gospodarczej
5. planuje działania związane z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań
6. planuje i podejmuje działania marketingowe prowadzonej działalności gospodarczej
7. prowadzi korespondencję związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej
8. przygotowuje dokumentację niezbędną do uruchomienia i prowadzenia działalności gospodarczej
9. rozróżnia przedsiębiorstwa i instytucje występujące w branży i powiązania między nimi
10. stosuje pojęcia z obszaru funkcjonowania gospodarki rynkowej
11. stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej
12. stosuje przepisy prawa pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony danych osobowych oraz przepisy prawa podatkowego i prawa autorskiego
13. stosuje zasady normalizacji
3. Język obcy ukierunkowany zawodowo
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. analizuje i interpretuje krótkie teksty pisemne dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych
2. formułuje krótkie i zrozumiałe wypowiedzi oraz teksty pisemne umożliwiające komunikowanie się w środowisku pracy
3. interpretuje wypowiedzi dotyczące wykonywania typowych czynności zawodowych artykułowane powoli i wyraźnie, w standardowej odmianie języka
4. korzysta z obcojęzycznych źródeł informacji
5. posługuje się zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiających realizację zadań zawodowych
4. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. stosuje techniki radzenia sobie ze sresem
2. aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
3. jest komunikatywny
4. jest kreatywny i konsekwentny w realizacji zadań
5. jest otwarty na zmiany
6. negocjuje warunki porozumień
7. ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
8. potrafi planować działania i zarządzać czasem
9. przestrzega tajemnicy zawodowej
10. przestrzega zasad kultury i etyki
11. przewiduje skutki podejmowanych działań
12. stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
13. współpracuje w zespole
6. PKZ(mg.a) umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. dobiera sposoby transportu i składowania materiałów
2. określa budowę oraz przestrzega zasad działania maszyn i urządzeń
3. posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych ieksploatacyjnych
4. przestrzegazasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego
5. przestrzega zasad tolerancji i pasowań
6. rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony przed korozją
7. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas obróbki ręcznej imaszynowej
8. rozróżnia części maszyn i urządzeń
9. rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do obróbki ręcznej i maszynowe
10. rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
11. rozróżnia metody kontroli jakości wykonanych prac
12. rozróżnia rodzaje połączeń
13. rozróżnia środki transportu wewnętrznego
14. rozróżnia techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
15. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
16. sporządza szkice części maszyn
17. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
18. wykonuje pomiary warsztatowe
7. PKZ(mg.b) umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. stosuje prawa i przestrzega Uczeń zasad mechaniki technicznej, elektrotechniki, elektroniki iautomatyki
2. dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do montażu i demontażu maszyn iurządzeń
3. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
4. wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej metali
8. PKZ(mg.g) umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. przestrzega zasad kierowania pojazdami
2. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
3. stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego i kierujących pojazdami
4. wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą pojazdu Uczeń samochodowego wzakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B
5. wykonuje czynności kontrolno-obsługowe pojazdów
9. PKZ(rl.c) umiejętności stanowiące podbudowę do kształceniaw zawodach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. przestrzega zasad kierowania ciągnikiem rolniczym
2. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
3. stosuje przepisy prawa dotyczące ruchu drogowego
4. wykonuje czynności kontrolno-obsługowe ciągników rolniczych
5. wykonuje czynności związane z prowadzeniem i obsługą ciągnika rolniczego wzakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii T
10. PKZ(rl.d) umiejętności stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodach
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. klasyfikuje nawozy i ocenia ich wpływ na glebę i rośliny
2. rozpoznaje części i podzespoły pojazdów, maszyn i urządzeń
3. rozpoznaje gatunki roślin i zwierząt
4. rozpoznaje gleby i ocenia ich wartość rolniczą
5. rozpoznaje rasy i typy użytkowe zwierząt gospodarskich
6. rozpoznaje rodzaje korozji oraz określa sposoby ochrony metali przed korozją
7. rozpoznaje rośliny uprawne i chwasty
8. rozróżnia czynniki siedliska i zabiegi uprawowe
9. rozróżnia pojazdy,maszyny, urządzenia i narzędzia stosowane w produkcji rolniczej
10. stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Izba Rzemieślnicza Lubelszczyzny (Lublin)
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
10 |
Izba Rzemieślnicza i Przedsiębiorczości (Zielona Góra)
|
|
11 |
Kujawsko-Pomorska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Bydgoszczy
|
|
12 |
Izba Rzemieślnicza Mazowsza, Kurpi i Podlasia (Warszawa)
|
|
13 |
Izba Rzemieślnicza oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości (Tarnów)
|
|
14 |
Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości Pomorza Środkowego (Słupsk)
|
|
15 |
Izba Rzemiosła i Małej Przedsiębiorczości (Radom)
|
|
16 |
Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu
|
|
17 |
Izba Rzemieślnicza (Opole)
|
|
18 |
Warmińsko-Mazurska Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości (Olsztyn)
|
|
19 |
Izba Rzemieślnicza (Łódź)
|
|
20 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji