
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 2 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Certyfikat umiejętności komputerowych – poziom podstawowy
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
wolnorynkowe
Data włączenia do ZSK:
2018-08-28
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji wolnorynkowej
Krótka charakterystyka kwalifikacji
Kwalifikacja świadczy o posiadaniu podstawowych umiejętności i znajomości zagadnień z zakresu obsługi komputera, arkusza kalkulacyjnego i edytora tekstu oraz korzystania z sieci. Potwierdza umiejętności niezbędne każdemu pracownikowi biurowemu, który w swej pracy wykorzystuje komputer. Ułatwia funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym. Kwalifikacja potwierdza kompetencje, wpisujące się w następujące kompetencje ramowe Ramy Kompetencji Cyfrowych DigComp: 1.1, 1.2, 1.3, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 5.1.
Informacje o kwalifikacji
Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji
Kwalifikacja adresowana jest do osób dorosłych i uczniów, posiadających umiejętności pisania i czytania ze zrozumieniem oraz posługiwania się komputerem. Kwalifikacją może być zainteresowana młodzież ucząca się (do wykorzystania w procesie uczenia się i w czasie wolnym), pracownicy i potencjalni pracownicy (do wykorzystania na stanowisku pracy i w czasie wolnym) a także emeryci i renciści (do wykorzystania w czasie wolnym).
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Umiejętność pisania i czytania ze zrozumieniem oraz posługiwania się komputerem.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Brak warunków
Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji
Kwalifikacja może być wykorzystana:
- na stanowiskach do nauki w domu i szkole (uczelni)
- na wszystkich stanowiskach pracy wyposażonych w komputer
- na domowych stanowiskach komputerowych.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowy. Posiadacz kwalifikacji może ją odnawiać w przypadku pojawienia się nowej wersji sylabusa czy na nowszej wersji oprogramowania, ale dopuszczalne jest także uzyskanie dokładnie tej samej kwalifikacji, ale z inną, bardziej aktualną datą. W takim przypadku na certyfikacie będą zaznaczone wybrane, aktualne warianty czy daty uzyskania kwalifikacji, co sprzyja realizacji idei uczenia się przez całe życie.
Zapotrzebowanie na kwalifikację
Według "Indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego na 2016 r. Profil krajowy Polska" (https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/poland) jedynie 40% obywateli Polski posiada podstawowe lub wyższe od podstawowych umiejętności komputerowe podczas gdy 60% posiada bardzo niskie bądź żadne umiejętności komputerowe. Wskaźnik ten plasuje Polskę na 24. miejscu w UE. Ocenia się też, że około 90% stanowisk pracy w Unii Europejskiej wymaga umiejętności komputerowych. Co ważne, nie chodzi tylko o stanowiska informatyków, których jest około 4%. Chodzi o wszelkie stanowiska pracy wyposażone w komputer, gdzie umiejętność posługiwania się nim jest po prostu niezbędna. Zgodnie z "Manifestem na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych w Polsce" (https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2015/06/manifest-na-rzecz-rozwoju-kompetencji-cyfrowy ch-w-polsce.pdf ): demokratyczne społeczeństwo potrzebuje obywatelek i obywateli o odpowiednich kompetencjach cyfrowych; korzystanie z mediów i technologii jest jednocześnie naszym prawem oraz instrumentem zmian cywilizacyjnych i kulturowych, bez rozwoju których Polska nie znajdzie się w gronie najważniejszych państw Europy i świata; kompetencje cyfrowe otwierają nowe perspektywy zaspokajania potrzeb życiowych - umożliwiają pełniejszy rozwój osobisty, a także aktywne uczestnictwo w życiu społecznym i kulturalnym; rozwój kompetencji cyfrowych służy niwelowaniu różnic społecznych, a ich brak rodzi nowe formy wykluczenia społecznego; odpowiednie kompetencje pracowników są niezbędnym warunkiem rozwoju instytucji, firm i organizacji; pozwalają zwiększać efektywność działania, tworzyć nowe formy współpracy, zaangażowania i komunikacji; korzystanie z technologii cyfrowych wspiera potencjał gospodarczy i zwiększa szanse zatrudnienia; rozwój kompetencji cyfrowych odbywa się na każdym etapie życia. Działania podejmowane w ramach edukacji formalnej są uzupełniane przez edukację nieformalną oraz samokształcenie; osoby aktywne zawodowo stale rozwijają swoje kompetencje, tak aby dostosowywać się do rozwoju technologii i zmieniającego się rynku pracy; nabywanie kompetencji cyfrowych dotyczy także świadomego i odpowiedzialnego korzystania z technologii. Kształci umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo, krytycznego odbioru treści, dokonywania świadomych wyborów związanych z korzystaniem z technologii oraz znajomość obowiązujących zasad i przysługujących użytkownikom praw; Ocenia się także, że w Unii Europejskiej ok. 300 mln. osób jest marginalizowanych przez e-gospodarkę. CUK-PP służy przeciwdziałaniu tej marginalizacji i sprzyja podnoszeniu poziomu umiejętności komputerowych. Wszelkiego typu instytucje będą chciały zatrudniać osoby posiadające - poza pożądanymi kwalifikacjami specjalistycznymi - tę kwalifikację. CUK-PP kandydata do pracy pozwala potencjalnemu pracodawcy na rezygnację ze sprawdzania jego podstawowych umiejętności komputerowych w trakcie rekrutacji. CUK-PP pozwala pracodawcy na weryfikację postępów w zdobywaniu umiejętności komputerowych przez pracowników na szkoleniach, na które zostali wysłani.
Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się
Brak odniesienia do kwalifikacji o zbliżonym charakterze
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Metoda weryfikacji: egzamin testowy, realizowany na komputerze, odrębny dla każdego z 4 zestawów, składający się z zadań (poleceń) praktycznych oraz z pytań wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią; łącznie co najmniej 32 pytania i zadania dla każdego zestawu, przy czym dla pierwszych dwóch zestawów liczba zadań (poleceń) nie powinna być mniejsza od 16, zaś dla trzeciego i czwartego zestawu powinny to być tylko i wyłącznie zadania (polecenia) realizowane na komputerze.
Dla każdego zestawu istnieje co najmniej 8 różnych zbiorów pytań i zadań egzaminacyjnych dla każdej z obsługiwanych w ramach walidacji wersji systemu operacyjnego (dla 2 pierwszych zestawów) i wersji pakietu biurowego (dla 2 ostatnich zestawów), przy czym liczba obsługiwanych wersji pakietu biurowego powinna wynosić co najmniej 3, w tym Open Office i dwie wersje pakietu Microsoft Office. Norma zaliczenia dla każdego zestawu: 75% możliwych do uzyskania punktów. Nie wszystkie kryteria weryfikacji są sprawdzane na każdym egzaminie testowym. Pytania i zadania dobrane są w taki sposób, by rozkład pytań i zadań testowych był równomierny (proporcjonalny) w stosunku do poszczególnych umiejętności każdego z zestawów efektów uczenia się. Egzamin testowy jest skonstruowany w sposób uniemożliwiający zaliczenie egzaminu w przypadku, gdy jedna z umiejętności z zestawu efektów uczenia się nie została opanowana/zweryfikowana pozytywnie. Instytucja certyfikująca zapewnia zbiory pytań i zadań testowych dostosowane do różnych wersji oprogramowania, zarówno komercyjnego, jak i darmowego.
Egzamin prowadzony jest zgodnie z procedurami instytucji certyfikującej jedynie w akredytowanych laboratoriach i jedynie przez certyfikowanych egzaminatorów. Instytucja certyfikująca może przeprowadzać walidacje we własnym zakresie. Przewidziano udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i w specjalnych tyflolaboratoriach przystosowanych dla osób niewidomych i słabowidzących. Akredytacja podmiotów przeprowadzających walidację następuje po audycie przeprowadzonym przez instytucję certyfikującą, jest wydawana na okres co najwyżej 3 lat kalendarzowych i może być corocznie wznawiana (reakredytacja). Warunki akredytacji określa instytucja certyfikująca; dotyczą one przede wszystkim odpowiednich warunków lokalowych, minimalnej konfiguracji sprzętowej i wskazanego, legalnego oprogramowania na stanowiskach egzaminacyjnych.
Certyfikacja egzaminatorów następuje po ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu z procedur egzaminacyjnych (odnawianym nie rzadziej niż co 3 lata), na szkolenie przyjmowani są kandydaci na egzaminatorów, posiadający Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy, lub jego wcześniejszy równoważnik, wydany przez instytucję certyfikującą, organizującą szkolenie.
Instytucja certyfikująca i podmioty przeprowadzające walidację korzystają z internetowego systemu zarządzania egzaminami, rejestracji kandydatów i prowadzenia egzaminów. Konieczne jest przechowywanie plików egzaminacyjnych przez minimum 3 lata i dokumentacji egzaminacyjnej (elektronicznej), w tym rejestru wydanych certyfikatów - bezterminowo. Podmiot przeprowadzający walidację odpowiada za poprawność identyfikacji zdającego. W przypadku niezaliczenia egzaminu, możliwe są egzaminy poprawkowe, aczkolwiek nie w tym samym dniu, co egzamin pierwotny. Zdającemu przysługuje możliwość odwołania się od ustalonego wyniku egzaminu - wówczas praca przekazywana jest do oceny przez innego egzaminatora. W przypadku, gdy wynik ponownej oceny jest inny niż pierwotny, ostateczną decyzję podejmuje instytucja certyfikująca. Dopuszcza się wydawanie certyfikatów częściowych dla poszczególnych zestawów i dla każdej ich kombinacji, bez używania nazwy "Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy".
Dla każdego zestawu istnieje co najmniej 8 różnych zbiorów pytań i zadań egzaminacyjnych dla każdej z obsługiwanych w ramach walidacji wersji systemu operacyjnego (dla 2 pierwszych zestawów) i wersji pakietu biurowego (dla 2 ostatnich zestawów), przy czym liczba obsługiwanych wersji pakietu biurowego powinna wynosić co najmniej 3, w tym Open Office i dwie wersje pakietu Microsoft Office. Norma zaliczenia dla każdego zestawu: 75% możliwych do uzyskania punktów. Nie wszystkie kryteria weryfikacji są sprawdzane na każdym egzaminie testowym. Pytania i zadania dobrane są w taki sposób, by rozkład pytań i zadań testowych był równomierny (proporcjonalny) w stosunku do poszczególnych umiejętności każdego z zestawów efektów uczenia się. Egzamin testowy jest skonstruowany w sposób uniemożliwiający zaliczenie egzaminu w przypadku, gdy jedna z umiejętności z zestawu efektów uczenia się nie została opanowana/zweryfikowana pozytywnie. Instytucja certyfikująca zapewnia zbiory pytań i zadań testowych dostosowane do różnych wersji oprogramowania, zarówno komercyjnego, jak i darmowego.
Egzamin prowadzony jest zgodnie z procedurami instytucji certyfikującej jedynie w akredytowanych laboratoriach i jedynie przez certyfikowanych egzaminatorów. Instytucja certyfikująca może przeprowadzać walidacje we własnym zakresie. Przewidziano udogodnienia dla osób niepełnosprawnych i w specjalnych tyflolaboratoriach przystosowanych dla osób niewidomych i słabowidzących. Akredytacja podmiotów przeprowadzających walidację następuje po audycie przeprowadzonym przez instytucję certyfikującą, jest wydawana na okres co najwyżej 3 lat kalendarzowych i może być corocznie wznawiana (reakredytacja). Warunki akredytacji określa instytucja certyfikująca; dotyczą one przede wszystkim odpowiednich warunków lokalowych, minimalnej konfiguracji sprzętowej i wskazanego, legalnego oprogramowania na stanowiskach egzaminacyjnych.
Certyfikacja egzaminatorów następuje po ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu z procedur egzaminacyjnych (odnawianym nie rzadziej niż co 3 lata), na szkolenie przyjmowani są kandydaci na egzaminatorów, posiadający Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy, lub jego wcześniejszy równoważnik, wydany przez instytucję certyfikującą, organizującą szkolenie.
Instytucja certyfikująca i podmioty przeprowadzające walidację korzystają z internetowego systemu zarządzania egzaminami, rejestracji kandydatów i prowadzenia egzaminów. Konieczne jest przechowywanie plików egzaminacyjnych przez minimum 3 lata i dokumentacji egzaminacyjnej (elektronicznej), w tym rejestru wydanych certyfikatów - bezterminowo. Podmiot przeprowadzający walidację odpowiada za poprawność identyfikacji zdającego. W przypadku niezaliczenia egzaminu, możliwe są egzaminy poprawkowe, aczkolwiek nie w tym samym dniu, co egzamin pierwotny. Zdającemu przysługuje możliwość odwołania się od ustalonego wyniku egzaminu - wówczas praca przekazywana jest do oceny przez innego egzaminatora. W przypadku, gdy wynik ponownej oceny jest inny niż pierwotny, ostateczną decyzję podejmuje instytucja certyfikująca. Dopuszcza się wydawanie certyfikatów częściowych dla poszczególnych zestawów i dla każdej ich kombinacji, bez używania nazwy "Certyfikat umiejętności komputerowych - poziom podstawowy".
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Obwieszczenia Ministra Cyfryzacji z dnia 2018-08-06 r. w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej >Certyfikat umiejętności komputerowych – poziom podstawowy< do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Monitor Polski z dnia 2018-08-28 r., poz. 837)
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2019-06-13
Orientacyjny nakład pracy potrzebny do uzyskania kwalifikacji (w godzinach)
100
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
Termin następnego przeglądu kwalifikacji
2028-08-28
Kod dziedziny kształcenia
48 - Komputeryzacja
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
62 - DZIAŁALNOŚĆ ZWIĄZANA Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI ORAZ DZIALALNOŚĆ POWIĄZANA
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
2C481800013
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
12622
Streszczenie opinii uzyskanych podczas konsultacji projektu kwalifikacji
Z opisu kwalifikacji wynika, że efekty uczenia się wymagane dla tej kwalifikacji odpowiadają podstawowym zadaniom, jakie czekają pracowników posługujących się komputerem i podstawowymi aplikacjami w ich miejscu pracy. Kwalifikacja wpisuje się w zapotrzebowanie rynku pracy i służy zdobyciu podstawowych umiejętności komputerowych przeciwdziałając wykluczeniu cyfrowemu. Jest zatem zgodna z potrzebami społecznymi, z zapotrzebowaniem na rynku pracy (duży brak na rynku pracy osób z co najmniej podstawowymi kompetencjami cyfrowymi) i oczekiwaniami pracodawców. Elementy tej kwalifikacji wchodzą w skład programów nauczania już na poziomie szkoły średniej, lecz nigdzie nie występują one w tak zwartej i kompletnej formie.
Efekty uczenia się
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową wykonuje samodzielnie czynności związane z podstawową obsługą komputera, wykorzystaniem arkuszy kalkulacyjnych, edytora tekstu oraz korzystaniem z sieci. Stosuje podstawowe pojęcia.
Zestawy efektów uczenia się
1. Podstawy pracy z komputerem
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Obsługuje komputer w zakresie podstawowym z zachowaniem zasad bezpieczeństwa
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia typy komputerów, podstawowe elementy składowe komputera i podstawowe urządzenia peryferyjne
- rozróżnia podstawowe typy oprogramowania i systemy operacyjne
- poprawnie włącza i wyłącza komputer
- wyszukuje potrzebne informacje dotyczące obsługi komputera, korzystając z funkcji pomocy
- wyjaśnia obowiązujące przepisy i zasady posiadania legalnego oprogramowania, rozróżnia typy licencji
- stosuje procedury bezpiecznego logowania oraz wyjaśnia politykę i zasady bezpiecznych haseł
- uzasadnia konieczność stosowania zapory (firewall) i podaje cel jej użycia
- uzasadnia potrzebę archiwizacji danych na zewnętrznych nośnikach i potrzebę regularnego uaktualniania oprogramowania
- definiuje pojęcie złośliwego oprogramowania i używa oprogramowania antywirusowego do skanowania komputera
- wymienia zasady prawidłowego, ergonomicznego korzystania z komputera, uwzględniające ochronę zdrowia i środowiska oraz zasady dostosowania stanowiska komputerowego do potrzeb osoby niepełnosprawnej
2. Wykonuje operacje na plikach i folderach oraz zarządza prostymi aplikacjami
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia hierarchiczny schemat organizacji dysków, folderów i plików przez system operacyjny
- identyfikuje popularne rodzaje plików, wyświetla właściwości plików i folderów, prawidłowo odczytuje rozmiary plików i folderów
- wyszukuje pliki według podanych kryteriów, sortuje pliki według podanych kryteriów, tworzy foldery, kopiuje, przenosi pliki i foldery pomiędzy folderami i dyskami
- rozróżnia główne typy urządzeń do przechowywania danych, kompresuje i dekompresuje pliki oraz foldery do wybranego miejsca na dysku
- rozróżnia popularne ikony, obsługuje przykładowe okna programu, odczytuje i konfiguruje parametry dostępnych funkcji w panelu sterowania
- uruchamia i zamyka prosty edytor tekstu, kopiuje, przenosi tekst pomiędzy dokumentami lub wewnątrz dokumentu
- wkleja/wstawia zrzuty ekranowe do dokumentu, zapisuje dokument i nadaje mu właściwą nazwę
- instaluje i odinstalowuje drukarki, drukuje dokument
3. Uzyskuje dostęp do sieci
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia związane z przeznaczeniem sieci, współdzieleniem, bezpiecznym udostępnianiem, przepustowością
- wyjaśnia pojęcie Internetu i omawia podstawowe zastosowania Internetu, rozróżnia sposoby podłączenia do Internetu
- wykonuje operację ściągania z sieci i wysyłania do sieci plików i zasobów
- rozróżnia łącza internetowe, wybiera typ łącza internetowego i uzasadnia wybór
- podłącza urządzenie do sieci bezprzewodowej
2. Podstawy pracy w sieci
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Korzysta z zasobów Internetu
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia związane z Internetem, identyfikuje powszechnie znane domeny
- rozpoznaje i charakteryzuje metody kontroli i zabezpieczeń podczas pracy z siecią, wypełnia, przesyła i resetuje formularz internetowy
- modyfikuje ustawienia przeglądarki, gromadzi i zarządza linkami do stron przy użyciu zakładek/ulubionych
- znalezione zasoby (pliki, teksty, obrazy) kopiuje do wskazanego miejsca, drukuje lub zapisuje na dysku
- wyszukuje informacje za pomocą wyszukiwarki, korzystając z różnych kryteriów
- wyjaśnia podstawowe zasady poszanowania praw autorskich podczas korzystania z dostępnych zasobów, określa sposoby publikacji i udostępniania treści przez użytkowników
- wyjaśnia zasady obowiązujące w społeczności internetowej (wirtualnej)
- charakteryzuje sposoby ochrony przed negatywnymi skutkami korzystania z portali społecznościowych
2. Komunikuje się za pomocą poczty elektronicznej
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia związane z komunikacją w sieci
- wymienia zasady netykiety
- przestrzega zasad dotyczących wysyłania załączników
- wyjaśnia zagrożenia związane z niechcianą pocztą
- tworzy, formatuje, wysyła wiadomości, odpowiada na otrzymane wiadomości, drukuje wiadomości, zarządza wiadomościami
- zarządza programem pocztowym, wykorzystując zaawansowane funkcje takie jak autoresponder, podpis wiadomości
- korzysta z książki adresatów, zarządza kalendarzem on-line
3. Przetwarzanie tekstów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dostosowuje edytor tekstu do własnych preferencji
Kryteria weryfikacji:
- ustawia podstawowe opcje/preferencje dla aplikacji oraz edytowanego dokumentu
- tworzy przy pomocy edytora tekstu dokument, zapisuje go na dysku z odpowiednią nazwą
- porusza się pomiędzy otwartymi dokumentami
- modyfikuje wyświetlanie dokumentu
2. Tworzy i formatuje dokumenty
Kryteria weryfikacji:
- wprowadza zadany tekst do dokumentu, formatuje czcionkę, formatuje akapit
- wyszukuje frazy w dokumencie, używając funkcji "Znajdź" i zastępuje frazy innymi, korzystając z funkcji "Zastąp"
- kopiuje i przenosi tekst w dowolne miejsce, stosuje automatyczne dzielenie wyrazów
- korzysta z tabulatorów w przygotowaniu tabelarycznym tekstu, stosuje automatyczne wypunktowanie i numerowanie
- korzysta ze stylów przy formatowaniu tekstu
3. Wstawia i formatuje tabele, wykresy, obrazy
Kryteria weryfikacji:
- tworzy w dokumencie tabelę, wstawia dane do tabeli, edytuje dane w tabeli
- formatuje tabelę, zmienia układ tabeli, wstawia obiekt graficzny w określone miejsce w dokumencie
- kopiuje, przenosi obiekt wewnątrz dokumentu lub pomiędzy dokumentami, modyfikuje wstawiony obiekt
4. Przygotowuje listy i koperty z użyciem korespondencji seryjnej
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje dokument główny
- wybiera adresatów (źródło danych) korespondencji seryjnej
- łączy listę adresową z dokumentem, drukuje dokumenty w korespondencji seryjnej
5. Przygotowuje dokumenty do druku i je drukuje
Kryteria weryfikacji:
- wstawia do dokumentu podział strony
- zmienia ustawienia strony
- w nagłówku lub stopce dokumentu wstawia numery stron lub datę, lub pola systemowe
- koryguje błędy w dokumencie przy pomocy słownika
- podgląda wydruk dokumentu, drukuje dokument do pliku (PDF)
4. Arkusze kalkulacyjne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dostosowuje arkusz kalkulacyjny do własnych preferencji
Kryteria weryfikacji:
- ustawia podstawowe opcje/preferencje w aplikacji
- modyfikuje widok lub sposób wyświetlania arkusza
- zapisuje skoroszyt na dysku w określonej lokalizacji, jako plik określonego typu
- porusza się pomiędzy otwartymi skoroszytami
- zaznacza elementy arkusza (wiersze, kolumny, blok komórek przyległych, odległych) lub modyfikuje elementy arkusza
- blokuje wiersze lub/i kolumny
- przełącza się pomiędzy arkuszami, wykonuje operacje na arkuszach w tym: usuwa, przenosi, zmienia nazwę, dodaje
2. Wprowadza dane do arkusza kalkulacyjnego
Kryteria weryfikacji:
- wprowadza dane do poszczególnych komórek
- modyfikuje istniejącą zawartość komórek, sortuje blok komórek według jednego kryterium
- kopiuje i przenosi zawartość komórki lub bloku komórek w obrębie arkusza/arkuszy/skoroszytu/ kilku skoroszytów
- utomatycznie wypełnia komórki danymi na podstawie zawartości sąsiednich komórek, formatuje komórki zawierające liczby (w tym procenty), daty, teksty
- zawija tekst w komórce, bloku komórek, zmienia wygląd zawartości komórki
- kopiuje format komórki/ bloku komórek do innej komórki lub innego bloku komórek
- modyfikuje wygląd komórki arkusza
3. Wykonuje podstawowe działania matematyczne i logiczne za pomocą arkusza
Kryteria weryfikacji:
- tworzy reguły przy użyciu odwołań do komórek i operatorów arytmetycznych
- rozpoznaje i właściwie interpretuje podstawowe błędy związane z użyciem reguł
- stosuje adresowanie względne i bezwzględne (absolutne) przy tworzeniu reguł
- używa funkcji sumowania, obliczania średniej, wyznaczania minimum i maksimum, zliczania, liczenia niepustych, zaokrąglania
- używa funkcji logicznej if (jeżeli)
4. Tworzy wykresy
Kryteria weryfikacji:
- tworzy wykresy różnego typu na podstawie danych zawartych w arkuszu
- modyfikuje wykresy, dodaje, usuwa, edytuje tytuł wykresu, dodaje etykiety z danymi do wykresu
- formatuje elementy wykresu
5. Formatuje i drukuje arkusz kalkulacyjny
Kryteria weryfikacji:
- zmienia wielkości marginesów strony, orientację strony, rozmiar papieru
- rozmieszcza zawartość arkusza na określonej liczbie stron, dodaje, edytuje, usuwa tekst nagłówka i stopki arkusza
- wstawia do nagłówka/stopki numery stron, datę, czas, nazwę pliku i arkusza, usuwa nagłówek/stopkę
- sprawdza i poprawia arkusz pod względem rachunkowym i językowym, włącza i wyłącza wyświetlanie/drukowanie linii siatki, wyświetlanie/drukowanie nagłówków kolumn i wierszy (adresów kolumn i wierszy)
- stosuje automatyczne powtarzanie nagłówków kolumn i wierszy na każdej drukowanej stronie arkusza
- podgląda wydruk arkusza
- drukuje do pliku (PDF) zaznaczony blok komórek arkusza, cały arkusz, wskazany wykres, cały skoroszyt
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Polskie Towarzystwo Informatyczne
|
|
2 |
Dariusz Zaremba Centrum Kształcenia Ustawicznego PROFESJA w Krotoszynie
|
|
3 |
Fundacja VCC
|
|
4 |
ITpass sp. z o.o.
|
|
5 |
Fundacja Europa House
|
|
6 |
ICVC Certyfikacja Sp. z o.o.
|
|
7 |
e-xam Damian Koniuszenny
|
|
8 |
Fundacja ECCC
|
|
9 |
Fundacja My Personality Skills
|
Wnioskodawca:
Polskie Towarzystwo Informatyczne
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Cyfryzacji