Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
studia podyplomowe
Data włączenia do ZSK:
2019-03-27
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych

Krótka charakterystyka kwalifikacji

Studia kształcą specjalistów z zakresu zarządzania projektami. Przygotowują do pełnienia roli project managera. Są ukierunkowane na: • porządkowanie i pogłębienie wiedzy o problematyce zarządzania projektami, • zaznajomienie z metodami i narzędziami wykorzystywanymi w tej dziedzinie, • wykształcenie umiejętności planowania, organizowania i kontrolowania czynności związanych z realizacją projektu, • zapoznanie z komputerowymi systemami wspomagania zarządzania projektami, • zaznajomienie z zagadnieniami psychologii pracy i zachowań organizacyjnych w procesach zarządzania projektami, • kształtowanie umiejętności potrzebnych do skutecznego kierowania zespołem projektowym i promowania kultury projakościowej w organizacji.

Informacje o kwalifikacji

Grupy osób, które mogą być zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji

Studia podyplomowe są dedykowane dla menedżerów z pewnym stażem i doświadczeniem, którzy chcą poznać, stosować oraz doskonalić metodyki oraz warsztat narzędziowy zarządzania projektami. Warunkiem koniecznym przystąpienia do studiów jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia. Posiadanie doświadczenia w zarządzaniu projektami nie jest warunkiem koniecznym, lecz znakomicie ułatwia uczestnictwo w zajęciach.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Warunkiem koniecznym przystąpienia do studiów jest posiadanie dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia.

Typowe możliwości wykorzystania kwalifikacji

Po ukończeniu studiów uczestnik będzie potrafił wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w wykonywaniu zadań project managera, jak również będzie aktywnym i efektywnym uczestnikiem różnorodnych projektów prowadzonych przez organizację, która go zatrudnia. Studia nie koncentrują się na żadnym konkretnym rodzaju projektów (np. informatycznych, infrastrukturalnych czy finansowanych ze środków Unii Europejskiej), lecz dają uczestnikowi gruntowne narzędzia i metody pozwalające na sprawne wykonywanie zadań zarządczych. Tym samym absolwent studiów podyplomowych „Zarządzanie projektami” nabywa kompetencje do pełnienia roli lidera – osoby wpływającej na rozwój organizacji i jej członków, kreującej tworzenie nowych technik i narzędzi oraz budującej kulturę doskonałości w zakresie zarządzania projektami.

Zapotrzebowanie na kwalifikację

Rozwój rynku ukierunkowany na skracanie serii produkcyjnych, kreowanie i wdrażanie innowacji oraz rozwój technologii ICT gwarantuje zapotrzebowanie na kwalifikację w sferze przemysłowej. Natomiast dodatnia dynamika rozwoju tzw. trzeciego sektora, zarówno w Polsce, jak i w Unii Europejskiej sprawia, że zapotrzebowanie na kwalifikację również w tym obszarze będzie w najbliższych latach stale rosło. Projekty są uniwersalnym narzędziem realizacji zarówno strategii organizacji, jak i ich działalności operacyjnej. Sprawna i efektywna realizacja projektów prowadzi do rozwoju wszystkich dziedzin działalności gospodarczej, społecznej i kulturalnej, a zatem zapotrzebowanie na kwalifikacje jest niezależne od sektora czy branży. Jedną ze ścieżek rozwoju, jaką wybierają osoby zajmujące się, czy chcące się zajmować, zarządzaniem projektami jest ukończenie studiów podyplomowych z tego zakresu. W Polsce, jak podaje GUS w publikacji pt. „Szkoły wyższe i ich finanse” z 2016 roku, liczba osób na studiach podyplomowych w roku akademickim 2016/2017, w porównaniu z rokiem poprzednim zwiększyła się o 6,4 tys. i wyniosła 158,0 tys., w tym w Wyższych Szkołach Technicznych studiowało 11,2 tys. słuchaczy. Studia podyplomowe prowadzone na Wydziale Zarządzania i Inżynierii Produkcji PŁ cieszą się zainteresowaniem od 2008 roku, kiedy to uruchomiona została I edycja studiów. Są to jedyne studia podyplomowe z zakresu zarządzania projektami w regionie, na które nabór jest ogłaszany co pół roku. Rekrutacja na XX edycję studiów, które rozpoczęły się 1.10.2018 roku, pokazała wzrost zainteresowania studiami – zgłosiło się ponad 70 kandydatów na ok. 30 miejsc. Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat, na każdej z dwudziestu edycji studiów kształciło się od 16 do 32 osób. W chwili obecnej kilku naszych absolwentów współpracuje z nami w charakterze trenerów i konsultantów programu kształcenia.

Odniesienie do kwalifikacji o zbliżonym charakterze oraz wskazanie kwalifikacji ujętych w ZRK zawierających wspólne zestawy efektów uczenia się

Absolwenci studiów podyplomowych „Zarządzanie projektami” – inaczej niż absolwenci studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunku zarządzanie, w tym również specjalności „Zarządzanie projektami” – posiadają szerszą i bardziej uporządkowaną wiedzę o problematyce zarządzania projektami, są lepiej przygotowani do świadomego korzystania z kompetencji społecznych niezbędnych dla skutecznego zarządzania projektami i zespołami pracowniczymi, posiadają umiejętności dobierania i stosowania nie tylko uniwersalnych metod, technik i narzędzi zarządzania, ale także specjalistycznych i wycinkowych.

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Uchwała Senatu Politechniki Łódzkiej z dnia 27 marca 2019 r. w sprawie włączenia do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji kwalifikacji nadanej po ukończeniu studiów podyplomowych "Zarządzanie projektami"
Data rozpoczęcia funkcjonowania kwalifikacji w ZSK
2019-03-27
Liczba punktów ECTS
30
Czas trwania studiów - liczba semestrów
2
Data uruchomienia
2019-10-01
Kod dziedziny kształcenia
340 - Zarządzanie i marketing
Kod PKD (wg klasyfikacji 2007)
70.22 - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
7C341900057
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
12691

Efekty uczenia się

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Absolwent studiów podyplomowych jest przygotowany do pełnienia roli menadżera projektu. Potrafi: - właściwie dobierać źródła niezbędnych informacji, dokonywać ich oceny, krytycznej analizy i syntezy; - opracowywać plan realizacji projektu uwzględniający potrzeby interesariuszy, źródła finansowania oraz możliwe ryzyka wraz ze sposobami zmniejszania ich wpływu na projekt; - budować zespół projektowy i kierować jego codzienną pracą; - dobierać metody monitorowania realizacji projektu; - korygować przyjęty plan działania w zależności od rozpoznanych potrzeb. W czasie wykonywania swoich zadań wspiera kreatywność i uczenie się podległych pracowników, przeciwdziała problemom komunikacyjnym w zespole, dobiera i stosuje komputerowe systemy wspomagające zarządzanie projektem.
<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Inicjowanie projektu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Analizuje potrzeby interesariuszy projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia interesariuszy projektu
  2. ocenia wpływ interesariuszy na projekt
  3. stosuje metody badawcze do identyfikacji potrzeb interesariuszy
  4. wyjaśnia skuteczność działań prowadzących do budowania odpowiednich relacji z interesariuszami
2. Formułuje cele odpowiednio do oczekiwań interesariuszy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia poziomy celów projektu
  2. precyzuje cele na każdym z poziomów
  3. wskazuje metody pomiaru osiągnięcia celów
  4. wiąże cele projektu z celami ogólnoorganizacyjnymi i strategicznymi i nadaje im priorytety
3. Stosuje techniki kreatywnego rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia proces dochodzenia od problemu do rozwiązania wzmacniający i respektujący kreatywność ludzi
  2. wyjaśnia metody ułatwiające pobudzanie kreatywności
  3. dobiera i doskonali metody ułatwiające pobudzanie kreatywności w sposób wycinkowy
4. Analizuje opłacalność projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. opracowuje model ekonometryczny dla wykorzystania danych efektów projektu
  2. wyjaśnia możliwość wykorzystania podstawowych mierników efektywności projektu
  3. projektuje i wykorzystuje zaawansowane narzędzia informatyczne do analizy danych finansowych
  4. wiąże dostępne źródła finansowania z polityką finansową organizacji
  5. prognozuje rozwój projektu w kontekście zmian w otoczeniu krajowym i międzynarodowym
5. Dobiera źródła finansowania projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady finansowania projektów
  2. wyjaśnia trafność zastosowania poszczególnych źródeł finansowania

2. Budowanie i kierowanie zespołem projektowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera skład zespołu projektowego
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia kompetencje członków zespołu projektowego
  2. wyjaśnia techniki doboru składu zespołu
  3. uzasadnia wybór określonej techniki doboru składu zespołu w kontekście dziedzin i obszarów działalności projektu
  4. rozróżnia typy osobowości
  5. uzasadnia dobór składu zespołu
  6. kieruje pracą zespołu na etapie jego formowania
2. Ocenia pracę członków zespołu
Kryteria weryfikacji:
  1. tworzy i komunikuje cele stawiane każdemu z członków zespołu
  2. dobiera mierniki osiągnięcia celów dla każdego z członków zespołu
  3. omawia metody obserwacji pracy członków zespołu
  4. dokonuje krytycznej analizy wniosków z obserwacji pracy każdego członka zespołu
3. Kieruje operacyjnymi pracami zespołu projektowego
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje zadania wykonawcze dla członków zespołu
  2. dobiera wskaźniki do monitorowania zadań realizowanych przez członków zespołu
  3. interpretuje wartości uzyskanych wskaźników
  4. wyjaśnia rolę organizacji pracy i jej wpływu na efektywność
  5. wyjaśnia techniki motywowania i pobudzania zaangażowania zespołu projektowego
  6. wyjaśnia techniki rozwiązywania konfliktów w zespole
  7. omawia zasady planowania i wspierania efektywnego obiegu informacji w zespole
4. Komunikuje się z zespołem
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia proces komunikacji w zespole
  2. podaje przykłady czytelnych i nieczytelnych komunikatów
  3. rozpoznaje trudne sytuacje komunikacyjne
  4. argumentuje idee i pomysły
  5. tworzy strategię rozwiązania problemów komunikacyjnych
  6. komunikuje się na tematy specjalistyczne z różnymi interesariuszami

3. Planowanie i monitorowanie projektu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje zadania i produkty cząstkowe projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia różne metody identyfikacji zakresu projektu
  2. tworzy koncepcję realizacji projektu
  3. identyfikuje produkty cząstkowe projektu
  4. identyfikuje zadania niezbędne do wytworzenia produktów cząstkowych, także w kontekście prawdopodobnych zmian w otoczeniu projektu
  5. łączy zadania, produkty cząstkowe i cele projektowe
  6. dokonuje krytycznej analizy i interpretacji danych planistycznych pozyskanych od różnych zainteresowanych stron
2. Identyfikuje kamienie milowe projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia konieczność identyfikacji kamieni milowych projektu
  2. definiuje kamienie milowe projektu
  3. tworzy harmonogram kamieni milowych
  4. dobiera oraz stosuje właściwe metody i techniki informatyczne wspierające monitorowanie realizacji projektu
3. Tworzy harmonogramy projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zależności pomiędzy zadaniami projektu
  2. wyjaśnia metody szacowania czasu trwania projektu
  3. rozróżnia metody tworzenia harmonogramów projektu
  4. wykorzystuje metodę ścieżki krytycznej
  5. dobiera i wykorzystuje aplikacje komputerowe do zaplanowania projektu
4. Tworzy budżet projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia różnicę pomiędzy budżetem finansowym a kosztowym projektu
  2. wyjaśnia różnice pomiędzy kosztami bezpośrednimi a kosztami pośrednimi projektu
  3. tworzy budżet zadaniowy projektu
  4. w planowaniu budżetu myśli i działa w sposób twórczy, poszukując alternatywnych rozwiązań dla sposobów finansowania projektu
5. Identyfikuje metody monitorowania realizacji zadań projektowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia różne metody monitorowania realizacji zadań w projekcie
  2. wykorzystuje metodę wartości wypracowanej do oszacowania kosztu końcowego, odchyleń kosztowych i terminowych
  3. analizuje i interpretuje wskaźniki projektu w celu podejmowania decyzji
  4. wykorzystuje aplikacje komputerowe do wyliczeń podstawowych wskaźników zaawansowania projektu
  5. modyfikuje wybrane metody oraz procedury w kierunku uzyskania lepszych efektów monitorowania

4. Zarządzanie ryzykiem projektowym

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Identyfikuje ryzyka projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia różnice pomiędzy przyczynami a skutkami ryzyka
  2. identyfikuje ryzyka w zależności od ich natury
  3. rozróżnia ryzyka będące zagrożeniami od tych będących szansami
2. Ocenia i hierarchizuje ryzyka projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia, jakimi metodami można oceniać ryzyko projektowe
  2. wyjaśnia, w jaki sposób można zhierarchizować ryzyko w projekcie
  3. wykreśla profil/macierz ryzyka
  4. dokonuje krytycznej analizy ocen wykonanych przez zespół projektowy
3. Planuje reakcje na ryzyka w projekcie
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia, jakie są różnice pomiędzy różnymi strategiami reagowania na zagrożenia
  2. wyjaśnia, jakie są różnice pomiędzy różnymi strategiami reagowania na szanse
  3. wylicza efektywność strategii reakcji na ryzyko
  4. opracowuje plany na poziomie strategicznym i operacyjnym w celu zmniejszenia poziomu ryzyka
4. Monitoruje proces zarządzania projektem pod kątem ryzyka
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia, czym jest plan zarządzania ryzykiem
  2. planuje proces zarządzania ryzykiem w projekcie
  3. przygotowuje spotkania dotyczące zarządzania ryzykiem projektowym
  4. w planie strategicznym uwzględnia procedury uczenia się własnego i podległego mu zespołu

5. Zarządzanie portfelem projektów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Definiuje proces zarządzania portfelem projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia różnice pomiędzy projektem, portfelem a programem
  2. wyjaśnia różnice pomiędzy strategicznym zarządzaniem portfelem projektów a operacyjnym zarządzaniem portfelem projektów
  3. wyjaśnia rolę i zadania „project management office”
2. Buduje mierniki oceny projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady budowy wskaźników efektywności
  2. wyjaśnia różnice pomiędzy kluczowym wskaźnikiem efektywności (KPI) operacyjnym a KPI projektowym
  3. tworzy modele oceny projektów w zależności od postawionych celów strategicznych

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Wydział Zarządzania i Inżynierii Produkcji; Politechnika Łódzka

Instytucja, która włączyła kwalifikację do ZSK

Politechnika Łódzka

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH