Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
audiowizualna (AUD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończone 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900291
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13235

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym
  2. rozpoznaje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
  3. określa sposoby przeciwdziałania zagrożeniom dla zdrowia człowieka
  4. wymienia objawy typowych chorób zawodowych wynikających z oddziaływania na organizm człowieka czynników szkodliwych w środowisku pracy
2. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje stanowisko pracy zgodnie z zasadami ergonomii
  2. przygotowuje stanowisko pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
  3. stosuje przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy
  4. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii w środowisku pracy
3. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje środki ochrony indywidualnej pracownika obowiązujące na stanowisku pracy
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej do wykonania zadania zawodowego
  3. przestrzega zasad użytkowania środków ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas pracy
4. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy fotografii

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje terminologię z zakresu: a) fotografii i estetyki obrazu; b) rejestracji obrazu; c) kopiowania i obróbki obrazu; d) grafiki komputerowej i publikacji obrazu; e) teorii barwy
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje definicje pojęć z zakresu fotografii
  2. wyjaśnia znaczenie pojęć związanych z kompozycją i estetyką obrazu
  3. dokonuje analizy obrazu fotograficznego
  4. wyjaśnia znaczenie pojęć z zakresu wykonywania zdjęć
  5. wyjaśnia znaczenie pojęć z zakresu kopiowania i obróbki obrazu
  6. podaje definicje pojęć z zakresu obróbki cyfrowej obrazu
  7. wyjaśnia znaczenie pojęć z zakresu publikacji obrazu
  8. podaje definicje pojęć z zakresu percepcji barw
  9. wyjaśnia znaczenie pojęć dotyczących przestrzeni barw
2. Charakteryzuje techniki rejestracji obrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje technik fotograficznych
  2. określa znaczenie technik oświetleniowych stosowanych w fotografii
  3. identyfikuje etapy procesu rejestracji obrazu
  4. wymienia czynności podejmowane podczas rejestracji obrazu
3. Charakteryzuje procesy: a) cyfrowej obróbki obrazu; b) chemicznej obróbki materiałów fotograficznych
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje etapy procesu cyfrowej obróbki obrazu
  2. opisuje metody cyfrowej obróbki obrazu
  3. identyfikuje etapy procesu chemicznej obróbki materiałów fotograficznych
  4. opisuje znaczenie roztworów chemicznych w procesie obróbki materiałów fotograficznych
4. Opisuje metody publikacji obrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje metody publikacji obrazu
  2. określa zasady przygotowania publikacji elektronicznej i drukowanej
  3. rozróżnia metody cyfrowego druku zdjęć
  4. określa zastosowanie technik druku cyfrowego
5. Charakteryzuje sprzęt i urządzenia stosowane podczas rejestracji obrazu
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje sprzęt i urządzenia stosowane podczas rejestracji obrazu
  2. rozpoznaje aparaty fotograficzne
  3. wskazuje właściwości użytkowe obiektywów
  4. klasyfikuje źródła światła stosowane w fotografii
  5. rozpoznaje sprzęt i urządzenia do kopiowania obrazu
  6. wskazuje sprzęt i urządzenia do chemicznej obróbki materiałów fotograficznych
  7. rozpoznaje sprzęt i urządzenia do cyfrowej obróbki i publikacji obrazu
  8. rozpoznaje urządzenia do wydruku zdjęć
  9. określa przeznaczenie urządzeń pomiarowych stosowanych w fotografii
  10. rozpoznaje zestawy do kalibracji urządzeń stosowanych w fotografii
6. Rozróżnia materiały światłoczułe stosowane w fotografii
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje materiałów fotograficznych
  2. określa właściwości matryc fotograficznych
  3. określa właściwości użytkowe materiałów fotograficznych
7. Rozróżnia materiały eksploatacyjne do drukarek komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje materiały eksploatacyjne do wydruku zdjęć
  2. klasyfikuje materiały do drukowania
  3. wskazuje właściwości użytkowe materiałów do wydruku zdjęć
8. Rozpoznaje nośniki pamięci
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje nośniki pamięci
  2. określa parametry użytkowe nośników pamięci
9. Posługuje się dokumentacją techniczną i technologiczną
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje schematy oraz rysunki techniczne
  2. interpretuje oznaczenia umieszczone na sprzęcie i urządzeniach stosowanych w fotografii
  3. wymienia cechy urządzeń na podstawie umieszczonych oznaczeń
  4. interpretuje oznaczenia umieszczone na opakowaniach materiałów stosowanych w fotografii
  5. pozyskuje dane z norm i katalogów
  6. wykonuje szkice i schematy związane z realizacją zadań zawodowych
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Przygotowywanie materiałów cyfrowych do wykonania projektów graficznych i multimedialnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Pozyskuje materiały cyfrowe do wykonania projektów graficznych i multimedialnych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje materiały cyfrowe
  2. charakteryzuje parametry techniczne materiałów audio oraz wideo
  3. wyodrębnia pliki graficzne, audio oraz wideo
  4. wskazuje źródła pozyskiwania materiałów cyfrowych
  5. klasyfikuje rodzaje praw autorskich obejmujących materiały cyfrowe
  6. kataloguje materiały cyfrowe
2. Dobiera oprogramowanie do tworzenia elementów projektów multimedialnych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje programy graficzne
  2. dobiera narzędzia do wykonywania obiektów grafiki wektorowej
  3. dobiera narzędzia do wykonywania obiektów grafiki rastrowej
  4. dobiera narzędzia do nagrania materiałów filmowych
  5. dobiera narzędzia do nagrania dźwięku
3. Projektuje elementy grafiki rastrowej i obiekty grafiki wektorowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje obiekty grafiki wektorowej
  2. tworzy elementy grafiki rastrowej
  3. edytuje teksty
  4. dokonuje konwersji pomiędzy formatami graficznymi
  5. tworzy obiekty interaktywne
  6. modyfikuje obiekty graficzne
  7. modyfikuje teksty
4. Projektuje animacje elementów grafiki rastrowej i obiektów grafiki wektorowej
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera techniki animacji optymalne dla projektu multimedialnego
  2. dobiera narzędzia do edycji obiektów animowanych
  3. wykonuje animacje obiektów grafiki rastrowej
  4. wykonuje animowane obiekty grafiki wektorowej
5. Dokonuje rejestracji materiałów audio i wideo: a) nagrywa dźwięk; b) nagrywa materiał wideo
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia urządzenia i programy stosowane do rejestracji dźwięku
  2. rejestruje materiały dźwiękowe
  3. rozróżnia urządzenia stosowane do rejestracji materiału wideo
  4. dobiera parametry rejestracji filmu zgodnie z przeznaczeniem
  5. rejestruje materiały wideo
6. Montuje materiały audio-wideo
Kryteria weryfikacji:
  1. dodaje efekty do materiału wideo
  2. dodaje efekty do plików audio
  3. rozróżnia techniki montażu filmu
  4. synchronizuje ścieżki audio i wideo
  5. tworzy klipy wideo
  6. zapisuje materiał audio, wideo i audio-wideo w odpowiednim formacie

4. Wykonywanie i publikacja projektów graficznych i multimedialnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje system zarządzania barwą w procesie wykonywania i publikacji projektów multimedialnych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje i koryguje profile barwne
  2. opisuje systemy zarządzania barwą stosowane w programach do wykonywania projektów graficznych i multimedialnych
2. Opracowuje layout projektu graficznego i multimedialnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady kompozycji
  2. dobiera barwy do projektu graficznego i multimedialnego zgodnie z ich symboliką
  3. dobiera narzędzia do tworzenia kompozycji graficznej
  4. opracowuje graficznie elementy projektu graficznego i multimedialnego
3. Wykonuje projekty graficzne i multimedialne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia programy do wykonywania projektów graficznych i multimedialnych
  2. wymienia parametry materiałów cyfrowych do wykonywania projektów graficznych i multimedialnych
  3. dobiera parametry materiałów cyfrowych do wykonania projektów graficznych i multimedialnych
  4. przygotowuje materiały graficzne w postaci wektorowej
  5. przygotowuje materiały graficzne w postaci rastrowej
  6. wykonuje projekty audio-wideo
  7. wykonuje multimedialny projekt internetowy
4. Ocenia wykonany projekt graficzny i multimedialny
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia poprawność kompozycji wykonanego projektu graficznego i multimedialnego
  2. ocenia zgodność wykonanego projektu graficznego i multimedialnego z założeniami
5. Publikuje projekty graficzne i multimedialne: a) przygotowuje projekty graficzne i multimedialne do publikacji; b) zamieszcza projekty graficzne i multimedialne w mediach cyfrowych; c) zarządza opublikowanymi projektami graficznymi i multimedialnymi
Kryteria weryfikacji:
  1. dostosowuje parametry projektów graficznych i multimedialnych do publikacji w mediach cyfrowych
  2. wykorzystuje programy do przygotowania internetowych projektów graficznych i multimedialnych
  3. wykorzystuje systemy zarządzania treścią do publikacji projektów graficznych i multimedialnych
  4. publikuje projekty graficzne i multimedialne w internecie
  5. przestrzega praw autorskich podczas publikacji projektów graficznych i multimedialnych
  6. aktualizuje opublikowane projekty graficzne i multimedialne
  7. archiwizuje opublikowane projekty graficzne i multimedialne
  8. sporządza kopie zapasowe wykonanych projektów graficznych i multimedialnych

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe w języku obcym nowożytnym umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia uniwersalne zasady kultury i etyki
  2. stosuje zasady kultury osobistej i normy zachowania przyjęte w środowisku pracy
  3. stosuje zasady etykiety w codziennej komunikacji pisemnej i ustnej ze współpracownikami oraz klientami
  4. stosuje zasady etyki zawodowej
2. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy własnej kreatywności
  2. podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji zawodowej
  3. stosuje zasady twórczego rozwiązywania problemów
  4. wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
  2. analizuje przyczyny i skutki zachowań ryzykownych na stanowisku pracy
  3. ocenia przypadki naruszania norm i procedur postępowania na stanowisku pracy
4. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sytuacje wywołujące stres
  2. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  3. stosuje sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
  4. określa wpływ stresu na organizmu człowieka
5. Dąży do indywidualnego rozwoju zawodowego
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w wybranym zawodzie
  2. analizuje własne kompetencje
  3. identyfikuje obszary wiedzy i umiejętności wymagające doskonalenia
  4. wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych

7. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje zadania do realizacji przez zespół
  2. opracowuje harmonogram prac zespołu
  3. analizuje przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  4. przydziela zadania członkom zespołu
2. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala zasady wzajemnej pomocy
  2. ustala kolejność wykonywania zadań
  3. monitoruje proces wykonywania zadań
  4. stosuje zasady motywacji członków zespołu
3. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia stopień realizacji zadań na poszczególnych etapach
  2. określa jakość wykonywania przydzielonych zadań
  3. udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
4. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań stosowanych w organizacji warunków pracy
  2. wskazuje możliwości wprowadzenia rozwiązań technicznych w celu poprawy warunków i jakości pracy
  3. proponuje rozwiązania organizacyjne poprawiające warunki i jakość pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH