
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Montaż konstrukcji budowlanych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
BUD.08.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
budowlana (BUD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900303
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13247
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- wyjaśnia znaczenie pojęć: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
- określa zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska w środowisku pracy
- opisuje pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby sprawujące nadzór nad warunkami pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w przypadku naruszenia przepisów prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracownika i pracodawcę
- wymienia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracownika i pracodawcę
- wskazuje rodzaje świadczeń przysługujących pracownikowi z tytułu wypadku przy pracy
- wskazuje prawa pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
4. Określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
- wymienia i opisuje szkodliwe czynniki występujące w środowisku pracy
- rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
- rozróżnia źródła czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
- opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
- wskazuje zagrożenia występujące w procesie pracy związane z pracami szczególnie niebezpiecznymi
- opisuje objawy typowych chorób zawodowych występujących w zawodzie
- wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom dla zdrowia i życia pracownika oraz mienia i środowiska związanym z wykonywaniem zadań zawodowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje wymagania wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące na stanowisku pracy
- stosuje zasady organizacji stanowiska pracy wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- dostosowuje stanowisko pracy do wymagań określonych w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- dobiera wyposażenie i sprzęt w zależności od rodzaju stanowiska pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- rozmieszcza materiały, narzędzia i sprzęt zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej na określonym stanowisku pracy
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej w zależności od rodzaju wykonywanych zadań na stanowisku pracy
- używa środków ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z ich przeznaczeniem
- określa informacje przedstawiane za pomocą znaków bezpieczeństwa i sygnalizowane za pomocą alarmów, które uzupełniają środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
- stosuje się do znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych, które uzupełniają środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
- opisuje zasady ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych
- określa zasady postępowania w przypadku pożaru na terenie budowy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
- stosuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące na terenie budowy
- obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy budownictwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje obiekty budowlane
- rozpoznaje rodzaje obiektów budowlanych
- wymienia i rozpoznaje podstawowe elementy budynku
- rozróżnia konstrukcyjne i niekonstrukcyjne elementy budynku
- określa funkcje elementów konstrukcyjnych i niekonstrukcyjnych budynku
2. Charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje układy konstrukcyjne budynków
- rozróżnia i opisuje konstrukcje obiektów budowlanych
- określa technologie wykonania konstrukcji budowlanych
- rozpoznaje technologie wznoszenia konstrukcji budowlanych
- rozróżnia etapy wykonania budynku
3. Charakteryzuje rodzaje gruntów budowlanych i robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje grunty budowlane
- określa cechy gruntu budowlanego umożliwiające posadowienie na nim budynku
- określa właściwości gruntów budowlanych
- rozpoznaje rodzaje gruntów budowlanych na podstawie ich właściwości
- rozróżnia rodzaje wykopów
- rozróżnia maszyny stosowane w robotach ziemnych
4. Rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje wyroby budowlane ze względu na ich zastosowanie
- wymienia i rozróżnia właściwości fizyczne, mechaniczne i chemiczne wyrobów budowlanych
- rozpoznaje wyroby budowlane stosowane w robotach budowlanych
- dobiera wyroby budowlane w zależności od zastosowanej technologii
- określa zasady składowania i przechowywania wyrobów budowlanych
5. Rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje instalacji budowlanych
- rozpoznaje instalacje budowlane
- określa zastosowanie instalacji budowlanych
- rozpoznaje elementy instalacji budowlanych i określa ich funkcje
6. Stosuje przyrządy pomiarowe w robotach budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia i rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych
- wyjaśnia zastosowanie poszczególnych przyrządów pomiarowych
- dobiera przyrządy pomiarowe do określonych robót budowlanych
- wykonuje pomiary związane z określonymi robotami budowlanymi z zastosowaniem odpowiednich przyrządów
7. Określa elementy zagospodarowania terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje i wymienia elementy zagospodarowania terenu budowy
- określa usytuowanie poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
- określa funkcje poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
8. Rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje środki transportu stosowane w budownictwie
- wymienia i rozpoznaje środki do transportu wewnętrznego stosowane na terenie budowy
- wymienia i rozpoznaje środki transportu zewnętrznego stosowane w budownictwie
- wymienia urządzenia do transportu pionowego i poziomego
- określa zasady transportu wewnętrznego na terenie budowy
9. Charakteryzuje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie i przestrzega zasad ich eksploatacji
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rusztowania stosowane w budownictwie
- rozpoznaje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie
- określa zastosowanie rusztowań stosowanych w budownictwie
- rozpoznaje elementy rusztowań stosowanych w budownictwie
- opisuje i stosuje zasady eksploatacji rusztowań
- określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych.
- określa środki zabezpieczające stosowane przy eksploatacji rusztowań
10. Charakteryzuje podstawowe pojęcia mechaniki i wytrzymałości materiałów w odniesieniu do konstrukcji rusztowań
Kryteria weryfikacji:
- omawia rodzaje sił wewnętrznych występujących w elementach konstrukcji rusztowania
- omawia zależność nośności elementów rusztowań od czynników wewnętrznych, np. geometria, wzmocnienia, i zewnętrznych, np. obciążenia
- określa i omawia zasady ustalenia dopuszczalnych obciążeń użytkowych
- wykonuje i omawia szkic zabudowy rusztowań zawierający rzuty i widoki (plan montażu)
- wykonuje szkic montażowy rusztowania
11. Przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje rysunków budowlanych
- stosuje zasady wykonywania rysunków technicznych
- rozróżnia i stosuje oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach budowlanych
- sporządza szkice i proste rysunki techniczne
- wykonuje rzuty i przekroje obiektów i elementów budowlanych
12. Rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje dokumentacji budowlanej i wymienia jej elementy
- określa zawartość części opisowej dokumentacji budowlanej
- określa zawartość części rysunkowej dokumentacji budowlanej
- rozróżnia rysunki rzutów, przekrojów obiektówi elementów budowlanych
13. Stosuje zasady wykonywania przedmiaru i obmiaru robót
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady sporządzania przedmiaru robót
- sporządza przedmiar robót na podstawie dokumentacji
- oblicza ilość materiałów, narzędzi, sprzętu i robocizny na podstawie przedmiaru robót
- określa zasady sporządzania obmiaru robót
- wykonuje obmiar robót i ich kosztorys
14. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
- wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
15. Rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozpoznaje oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Montaż i demontaż konstrukcji stalowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy dokumentacji projektowej do wykonywania montażu konstrukcji stalowych
- odczytuje informacje z dokumentacji projektowej dotyczące montowanych elementów konstrukcji stalowej i ich połączeń
- opisuje przebieg procesu montażu konstrukcji stalowych na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych
- odczytuje z norm i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji stalowych informacje o wymaganiach dotyczących montażu konstrukcji stalowych
- odczytuje z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących montażu konstrukcji stalowych
- wykorzystuje informacje zawarte w normach, katalogach, instrukcjach i specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji stalowych w celu wykonania montażu konstrukcji stalowej
2. Dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia materiały stosowane przy montażu elementów konstrukcji stalowych, takie jak: wyroby walcowane na gorąco i cienkościenne kształtowniki wyginane na zimno
- rozróżnia łączniki mechaniczne i materiały do spawania
- rozróżnia oraz opisuje narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji stalowych
- dobiera wyroby i materiały pomocnicze do montażu elementów konstrukcji stalowych
- dobiera narzędzia i sprzęt w zależności od rodzaju prac związanych z montażem elementów konstrukcji stalowych
3. Przygotowuje do montażu elementy konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy konstrukcji stalowych
- wyjaśnia sposoby montażu elementów konstrukcji stalowych
- wykonuje prace przygotowujące elementy konstrukcji stalowych do montażu
4. Wykonuje prace ślusarskie związane z montażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia roboty ślusarskie związane z montażem konstrukcji stalowych
- dobiera metody obróbki ręcznej i mechanicznej elementów stalowych montowanej konstrukcji
- dobiera maszyny w zależności od metody obróbki mechanicznej elementów stalowych montowanej konstrukcji
- przygotowuje elementy montowanej konstrukcji do obróbki ręcznej i mechanicznej
- wykonuje roboty ślusarskie związane z montażem konstrukcji stalowych, np. trasuje miejsca obróbki, wierci otwory, pasuje
5. Stosuje sprzęt montażowy podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody montażu konstrukcji stalowych
- rozpoznaje i opisuje sprzęt montażowy do robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych
- dobiera zawiesia montażowe stosowane podczas robót transportowych
- wykonuje roboty transportowe elementów stalowych z wykorzystaniem zawiesi
- używa sprzętu montażowego podczas prowadzenia prac związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych zgodnie z przeznaczeniem
6. Przestrzega zasad używania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych za pomocą urządzeń dźwigowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia komendy oraz określa zasady związane ze sterowaniem pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji stalowych
- steruje pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji stalowych
7. Wykonuje wstępne mocowanie i rektyfikację elementów konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody mocowania i rektyfikacji elementów konstrukcji stalowych
- dobiera metodę mocowania i rektyfikacji elementów konstrukcji stalowych
- określa zasady związane z mocowaniem i rektyfikacją elementów konstrukcji stalowych
- wstępnie mocuje elementy konstrukcji stalowych
- wykonuje rektyfikację elementów konstrukcji stalowych zgodnie z zasadami posługując się niwelatorem i teodolitem, łatą i poziomicą
- reguluje elementy konstrukcji stalowych w stykach montażowych
8. Zabezpiecza montowaną konstrukcję stalową przed utratą stateczności
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia i opisuje metody zabezpieczenia konstrukcji stalowej przed utratą stateczności
- dobiera podpory, rusztowania zabezpieczające konstrukcję przed utratą stateczności
- wykonuje prace związane z zabezpieczeniem montowanej konstrukcji stalowej przed utratą stateczności
9. Wykonuje połączenia konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia i opisuje rodzaje połączeń konstrukcji stalowych
- przygotowuje elementy konstrukcji stalowych do wykonywania połączeń na śruby i nity
- wykonuje połączenia konstrukcji stalowych na śruby i nity
- zabezpiecza połączenia konstrukcji stalowych
10. Wykonuje roboty związane z demontażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- określa i opisuje zasady prowadzenia robót związanych z demontażem konstrukcji stalowych
- wykonuje prace przygotowawcze związane z demontażem konstrukcji stalowych
- demontuje konstrukcje stalowe
11. Kontroluje wykonywanie robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres kontroli na poszczególnych etapach montażu lub demontażu konstrukcji stalowej
- odczytuje dopuszczalne odchyłki montażowe elementów konstrukcji stalowych
- kontroluje poprawność montażu i demontażu konstrukcji stalowych
- wskazuje na poprawność lub brak poprawności wykonywania robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych w stosunku do przyjętych wzorców jakości
12. Sporządza przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem konstrukcji stalowych oraz sporządza ich rozliczenie
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady przedmiaru i obmiaru robót związanych z montażem i demontażem konstrukcji stalowych
- wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem konstrukcji stalowych
- oblicza koszt wykonania montażu i demontażu konstrukcji stalowych
4. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy dokumentacji projektowej i odczytuje z niej informacje dotyczące do wykonywania montażu konstrukcji żelbetowych
- opisuje przebieg procesu montażu konstrukcji żelbetowych na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych
- odczytuje z norm i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji żelbetowych informacje o wymaganiach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- odczytuje z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- wykorzystuje informacje odczytane z norm, katalogów, instrukcji i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji żelbetowych w celu wykonania montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
2. Dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu prefabrykowanych elementów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia i opisuje materiały stosowane do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- rozróżnia i opisuje narzędzia i sprzęt do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- rozróżnia narzędzia i sprzęt do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych w zależności od zakresu prac
- rozpoznaje główne wady i usterki dostarczanych elementów konstrukcji
3. Przygotowuje do montażu prefabrykaty żelbetowe
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje robót związanych z przygotowywaniem prefabrykatów żelbetowych do montażu
- rozróżnia elementy prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- opisuje rodzaje połączeń elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- wykonuje prace przygotowujące elementy prefabrykowane konstrukcji żelbetowych do montażu
4. Wykonuje roboty zbrojarskie, betoniarskie i ciesielskie związane z montażem prefabrykatów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia roboty zbrojarskie, betoniarskie i ciesielskie związane z montażem prefabrykatów żelbetowych oraz określa zasady ich wykonywania
- wykonuje prace zbrojarskie, betoniarskie i ciesielskie związane z montażem prefabrykatów żelbetowych zgodnie z zasadami
- dobiera materiały do wykonania robót zbrojarskich, betoniarskich i ciesielskich związanych z montażem prefabrykatów żelbetowych
- dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania robót zbrojarskich, betoniarskich i ciesielskich związanych z montażem prefabrykatów żelbetowych
5. Posługuje się sprzętem montażowym podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody montażu i demontażu konstrukcji żelbetowych
- rozpoznaje i opisuje sprzęt montażowy do robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- dobiera sprzęt montażowy do robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- dobiera zawiesia montażowe stosowane podczas robót transportowych
- wykonuje roboty transportowe prefabrykowanych elementów żelbetowych z wykorzystaniem zawiesi
- używa sprzętu montażowego podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych zgodnie z przeznaczeniem
6. Przestrzega zasad używania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas transportu i montażu prefabrykatów z wykorzystaniem urządzeń dźwigowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia komendy oraz określa zasady związane ze sterowaniem pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu prefabrykatów żelbetowych
- steruje pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu prefabrykatów żelbetowych
7. Wykonuje wstępne mocowanie i rektyfikację prefabrykatów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody oraz opisuje zasady mocowania i rektyfikacji prefabrykatów żelbetowych
- mocuje prefabrykaty konstrukcji żelbetowych za pomocą haków, zawiesi, klinów, drążków montażowych
- rektyfikuje prefabrykaty konstrukcji żelbetowych
8. Zabezpiecza montowaną prefabrykowaną konstrukcję żelbetową przed utratą stateczności
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody zabezpieczenia konstrukcji żelbetowej przed utratą stateczności
- dobiera podpory, rusztowania zabezpieczające konstrukcję przed utratą stateczności
- wykonuje roboty związane z zabezpieczeniem montowanej konstrukcji żelbetowej przed utratą stateczności zgodnie z zasadami montażu
9. Wykonuje połączenia prefabrykatów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia oraz określa systemy i rodzaje połączeń prefabrykatów żelbetowych
- łączy prefabrykaty żelbetowe na łączniki mechaniczne
- zabezpiecza połączenia prefabrykatów żelbetowych
10. Wykonuje roboty związane z demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje i stosuje zasady wykonywania robót związanych z demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- przygotowuje prefabrykowane konstrukcje żelbetowe do demontażu
- wykonuje demontaż prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych zgodnie z zasadami
11. Kontroluje wykonanie robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady kontroli robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- wskazuje kryteria oceny jakości robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- odczytuje dopuszczalne odchyłki montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- kontroluje poprawność montażu i demontażu konstrukcji żelbetowych
- wskazuje na poprawność lub brak poprawności robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych, w stosunku do przyjętych wzorców jakości
12. Wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych oraz sporządza ich rozliczenie
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady przedmiaru i obmiaru robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
- oblicza koszt montażu i demontażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
5. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy dokumentacji projektowej do wykonywania montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych i odczytuje z niej informacje dotyczące wykonywania montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- opisuje przebieg procesu montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych
- odczytuje z norm i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych prefabrykowanych konstrukcji drewnianych informacje o wymaganiach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- odczytuje z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- wykorzystuje informacje zawarte w normach, katalogach, instrukcjach i specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót montażowych prefabrykowanych konstrukcji drewnianych w celu wykonania montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
2. Dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia asortymenty i klasy drewna oraz materiałów drewnopochodnych
- rozróżnia sposoby łączenia elementów drewnianych
- rozróżnia materiały do łączenia elementów drewnianych
- rozróżnia narzędzia i sprzęt do montażu i łączenia elementów konstrukcji drewnianych
- opisuje właściwości techniczne materiałów stosowanych przy montażu elementów konstrukcji drewnianych
- opisuje narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji drewnianych
- dobiera materiały do montażu elementów konstrukcji drewnianych
- dobiera narzędzia i sprzęt w zależności od rodzaju robót związanych z montażem elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- rozpoznaje główne wady i usterki dostarczonych elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
3. Przygotowuje prefabrykaty drewniane do montażu
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- opisuje rodzaje połączeń elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- przygotowuje do montażu elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- stosuje metody bieżącej kontroli warunków atmosferycznych montażu
4. Wykonuje roboty ciesielskie związane z montażem prefabrykatów drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia roboty ciesielskie związane z montażem prefabrykatów drewnianych
- dobiera metody obróbki ręcznej i mechanicznej elementów drewnianych
- zabezpiecza konstrukcję przed utratą stateczności
- reguluje elementy konstrukcji drewnianych w stykach montażowych
- wykonuje roboty ciesielskie związane z montażem konstrukcji drewnianych zgodnie z zasadami
5. Posługuje się montażowym sprzętem pomocniczym podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- rozpoznaje i opisuje montażowy sprzęt pomocniczy stosowany podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- używa montażowego sprzętu pomocniczego podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych zgodnie z przeznaczeniem
- dobiera zawiesia montażowe stosowane podczas robót transportowych prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- realizuje roboty transportowe prefabrykowanych konstrukcji drewnianych z wykorzystaniem zawiesi
6. Przestrzega zasad używania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych za pomocą urządzeń dźwigowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia i stosuje komendy związane ze sterowaniem pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji drewnianych
- steruje pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji drewnianych
7. Wykonuje wstępne mocowanie i rektyfikację prefabrykatów drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody mocowania i rektyfikacji elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- mocuje elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych za pomocą haków, zawiesi, klinów, drążków montażowych
- rektyfikuje elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- wykonuje próbny montaż
- reguluje położenie prefabrykowanych elementów drewnianych w stykach
8. Zabezpiecza montowaną prefabrykowaną konstrukcję drewnianą przed utratą stateczności
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody zabezpieczenia prefabrykowanych konstrukcji drewnianych przed utratą stateczności
- dobiera podpory i rusztowania zabezpieczające konstrukcję przed utratą stateczności
- wykonuje prace związane z zabezpieczeniem montowanej konstrukcji drewnianej przed utratą stateczności
9. Wykonuje połączenia prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje połączeń konstrukcji drewnianych
- przygotowuje i łączy elementy prefabrykowane konstrukcji drewnianych zgodnie z zasadami
- wykonuje zabezpieczenia połączeń prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
10. Wykonuje roboty związane z demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje i stosuje zasady prowadzenia robót związanych z demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- przygotowuje prefabrykowane drewniane elementy konstrukcyjne do demontażu
- demontuje prefabrykowane konstrukcje drewniane
11. Kontroluje wykonanie robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje kryteria oceny jakości robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- odczytuje dopuszczalne odchyłki montażu elementów konstrukcji drewnianych
- kontroluje poprawność montażu i demontażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- ocenia jakość robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
12. Sporządza przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady przedmiaru i obmiaru robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
- oblicza koszt wykonania montażu i demontażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń w środowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji