Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
budowlana (BUD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900303
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13247

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. wyjaśnia znaczenie pojęć: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
  3. określa zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska w środowisku pracy
  4. opisuje pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby sprawujące nadzór nad warunkami pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w przypadku naruszenia przepisów prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracownika i pracodawcę
  4. wymienia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przez pracownika i pracodawcę
  5. wskazuje rodzaje świadczeń przysługujących pracownikowi z tytułu wypadku przy pracy
  6. wskazuje prawa pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
4. Określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
  2. wymienia i opisuje szkodliwe czynniki występujące w środowisku pracy
  3. rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
  4. rozróżnia źródła czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
  5. opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
  6. wskazuje zagrożenia występujące w procesie pracy związane z pracami szczególnie niebezpiecznymi
  7. opisuje objawy typowych chorób zawodowych występujących w zawodzie
  8. wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom dla zdrowia i życia pracownika oraz mienia i środowiska związanym z wykonywaniem zadań zawodowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje wymagania wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące na stanowisku pracy
  2. stosuje zasady organizacji stanowiska pracy wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  3. dostosowuje stanowisko pracy do wymagań określonych w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  4. dobiera wyposażenie i sprzęt w zależności od rodzaju stanowiska pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  5. rozmieszcza materiały, narzędzia i sprzęt zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej na określonym stanowisku pracy
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej w zależności od rodzaju wykonywanych zadań na stanowisku pracy
  3. używa środków ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z ich przeznaczeniem
  4. określa informacje przedstawiane za pomocą znaków bezpieczeństwa i sygnalizowane za pomocą alarmów, które uzupełniają środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
  5. stosuje się do znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych, które uzupełniają środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. opisuje zasady ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. określa zasady postępowania w przypadku pożaru na terenie budowy
  4. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
  5. stosuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące na terenie budowy
  6. obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy budownictwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje obiekty budowlane
  2. rozpoznaje rodzaje obiektów budowlanych
  3. wymienia i rozpoznaje podstawowe elementy budynku
  4. rozróżnia konstrukcyjne i niekonstrukcyjne elementy budynku
  5. określa funkcje elementów konstrukcyjnych i niekonstrukcyjnych budynku
2. Charakteryzuje konstrukcje obiektów budowlanych i technologie ich wykonania
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje układy konstrukcyjne budynków
  2. rozróżnia i opisuje konstrukcje obiektów budowlanych
  3. określa technologie wykonania konstrukcji budowlanych
  4. rozpoznaje technologie wznoszenia konstrukcji budowlanych
  5. rozróżnia etapy wykonania budynku
3. Charakteryzuje rodzaje gruntów budowlanych i robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje grunty budowlane
  2. określa cechy gruntu budowlanego umożliwiające posadowienie na nim budynku
  3. określa właściwości gruntów budowlanych
  4. rozpoznaje rodzaje gruntów budowlanych na podstawie ich właściwości
  5. rozróżnia rodzaje wykopów
  6. rozróżnia maszyny stosowane w robotach ziemnych
4. Rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje wyroby budowlane ze względu na ich zastosowanie
  2. wymienia i rozróżnia właściwości fizyczne, mechaniczne i chemiczne wyrobów budowlanych
  3. rozpoznaje wyroby budowlane stosowane w robotach budowlanych
  4. dobiera wyroby budowlane w zależności od zastosowanej technologii
  5. określa zasady składowania i przechowywania wyrobów budowlanych
5. Rozróżnia rodzaje i elementy instalacji budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje instalacji budowlanych
  2. rozpoznaje instalacje budowlane
  3. określa zastosowanie instalacji budowlanych
  4. rozpoznaje elementy instalacji budowlanych i określa ich funkcje
6. Stosuje przyrządy pomiarowe w robotach budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia i rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane w robotach budowlanych
  2. wyjaśnia zastosowanie poszczególnych przyrządów pomiarowych
  3. dobiera przyrządy pomiarowe do określonych robót budowlanych
  4. wykonuje pomiary związane z określonymi robotami budowlanymi z zastosowaniem odpowiednich przyrządów
7. Określa elementy zagospodarowania terenu budowy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje i wymienia elementy zagospodarowania terenu budowy
  2. określa usytuowanie poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
  3. określa funkcje poszczególnych elementów zagospodarowania terenu budowy
8. Rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje środki transportu stosowane w budownictwie
  2. wymienia i rozpoznaje środki do transportu wewnętrznego stosowane na terenie budowy
  3. wymienia i rozpoznaje środki transportu zewnętrznego stosowane w budownictwie
  4. wymienia urządzenia do transportu pionowego i poziomego
  5. określa zasady transportu wewnętrznego na terenie budowy
9. Charakteryzuje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie i przestrzega zasad ich eksploatacji
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rusztowania stosowane w budownictwie
  2. rozpoznaje rodzaje rusztowań stosowanych w budownictwie
  3. określa zastosowanie rusztowań stosowanych w budownictwie
  4. rozpoznaje elementy rusztowań stosowanych w budownictwie
  5. opisuje i stosuje zasady eksploatacji rusztowań
  6. określa wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy przy wykonywaniu prac szczególnie niebezpiecznych.
  7. określa środki zabezpieczające stosowane przy eksploatacji rusztowań
10. Charakteryzuje podstawowe pojęcia mechaniki i wytrzymałości materiałów w odniesieniu do konstrukcji rusztowań
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje sił wewnętrznych występujących w elementach konstrukcji rusztowania
  2. omawia zależność nośności elementów rusztowań od czynników wewnętrznych, np. geometria, wzmocnienia, i zewnętrznych, np. obciążenia
  3. określa i omawia zasady ustalenia dopuszczalnych obciążeń użytkowych
  4. wykonuje i omawia szkic zabudowy rusztowań zawierający rzuty i widoki (plan montażu)
  5. wykonuje szkic montażowy rusztowania
11. Przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje rysunków budowlanych
  2. stosuje zasady wykonywania rysunków technicznych
  3. rozróżnia i stosuje oznaczenia graficzne stosowane na rysunkach budowlanych
  4. sporządza szkice i proste rysunki techniczne
  5. wykonuje rzuty i przekroje obiektów i elementów budowlanych
12. Rozróżnia rodzaje i elementy dokumentacji stosowanej w budownictwie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje dokumentacji budowlanej i wymienia jej elementy
  2. określa zawartość części opisowej dokumentacji budowlanej
  3. określa zawartość części rysunkowej dokumentacji budowlanej
  4. rozróżnia rysunki rzutów, przekrojów obiektówi elementów budowlanych
13. Stosuje zasady wykonywania przedmiaru i obmiaru robót
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady sporządzania przedmiaru robót
  2. sporządza przedmiar robót na podstawie dokumentacji
  3. oblicza ilość materiałów, narzędzi, sprzętu i robocizny na podstawie przedmiaru robót
  4. określa zasady sporządzania obmiaru robót
  5. wykonuje obmiar robót i ich kosztorys
14. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
  2. wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
15. Rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicje i cechy normy
  3. rozpoznaje oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Montaż i demontaż konstrukcji stalowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy dokumentacji projektowej do wykonywania montażu konstrukcji stalowych
  2. odczytuje informacje z dokumentacji projektowej dotyczące montowanych elementów konstrukcji stalowej i ich połączeń
  3. opisuje przebieg procesu montażu konstrukcji stalowych na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych
  4. odczytuje z norm i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji stalowych informacje o wymaganiach dotyczących montażu konstrukcji stalowych
  5. odczytuje z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących montażu konstrukcji stalowych
  6. wykorzystuje informacje zawarte w normach, katalogach, instrukcjach i specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji stalowych w celu wykonania montażu konstrukcji stalowej
2. Dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia materiały stosowane przy montażu elementów konstrukcji stalowych, takie jak: wyroby walcowane na gorąco i cienkościenne kształtowniki wyginane na zimno
  2. rozróżnia łączniki mechaniczne i materiały do spawania
  3. rozróżnia oraz opisuje narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji stalowych
  4. dobiera wyroby i materiały pomocnicze do montażu elementów konstrukcji stalowych
  5. dobiera narzędzia i sprzęt w zależności od rodzaju prac związanych z montażem elementów konstrukcji stalowych
3. Przygotowuje do montażu elementy konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy konstrukcji stalowych
  2. wyjaśnia sposoby montażu elementów konstrukcji stalowych
  3. wykonuje prace przygotowujące elementy konstrukcji stalowych do montażu
4. Wykonuje prace ślusarskie związane z montażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia roboty ślusarskie związane z montażem konstrukcji stalowych
  2. dobiera metody obróbki ręcznej i mechanicznej elementów stalowych montowanej konstrukcji
  3. dobiera maszyny w zależności od metody obróbki mechanicznej elementów stalowych montowanej konstrukcji
  4. przygotowuje elementy montowanej konstrukcji do obróbki ręcznej i mechanicznej
  5. wykonuje roboty ślusarskie związane z montażem konstrukcji stalowych, np. trasuje miejsca obróbki, wierci otwory, pasuje
5. Stosuje sprzęt montażowy podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody montażu konstrukcji stalowych
  2. rozpoznaje i opisuje sprzęt montażowy do robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych
  3. dobiera zawiesia montażowe stosowane podczas robót transportowych
  4. wykonuje roboty transportowe elementów stalowych z wykorzystaniem zawiesi
  5. używa sprzętu montażowego podczas prowadzenia prac związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych zgodnie z przeznaczeniem
6. Przestrzega zasad używania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych za pomocą urządzeń dźwigowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia komendy oraz określa zasady związane ze sterowaniem pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji stalowych
  2. steruje pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji stalowych
7. Wykonuje wstępne mocowanie i rektyfikację elementów konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody mocowania i rektyfikacji elementów konstrukcji stalowych
  2. dobiera metodę mocowania i rektyfikacji elementów konstrukcji stalowych
  3. określa zasady związane z mocowaniem i rektyfikacją elementów konstrukcji stalowych
  4. wstępnie mocuje elementy konstrukcji stalowych
  5. wykonuje rektyfikację elementów konstrukcji stalowych zgodnie z zasadami posługując się niwelatorem i teodolitem, łatą i poziomicą
  6. reguluje elementy konstrukcji stalowych w stykach montażowych
8. Zabezpiecza montowaną konstrukcję stalową przed utratą stateczności
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia i opisuje metody zabezpieczenia konstrukcji stalowej przed utratą stateczności
  2. dobiera podpory, rusztowania zabezpieczające konstrukcję przed utratą stateczności
  3. wykonuje prace związane z zabezpieczeniem montowanej konstrukcji stalowej przed utratą stateczności
9. Wykonuje połączenia konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia i opisuje rodzaje połączeń konstrukcji stalowych
  2. przygotowuje elementy konstrukcji stalowych do wykonywania połączeń na śruby i nity
  3. wykonuje połączenia konstrukcji stalowych na śruby i nity
  4. zabezpiecza połączenia konstrukcji stalowych
10. Wykonuje roboty związane z demontażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa i opisuje zasady prowadzenia robót związanych z demontażem konstrukcji stalowych
  2. wykonuje prace przygotowawcze związane z demontażem konstrukcji stalowych
  3. demontuje konstrukcje stalowe
11. Kontroluje wykonywanie robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres kontroli na poszczególnych etapach montażu lub demontażu konstrukcji stalowej
  2. odczytuje dopuszczalne odchyłki montażowe elementów konstrukcji stalowych
  3. kontroluje poprawność montażu i demontażu konstrukcji stalowych
  4. wskazuje na poprawność lub brak poprawności wykonywania robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem konstrukcji stalowych w stosunku do przyjętych wzorców jakości
12. Sporządza przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem konstrukcji stalowych oraz sporządza ich rozliczenie
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady przedmiaru i obmiaru robót związanych z montażem i demontażem konstrukcji stalowych
  2. wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem konstrukcji stalowych
  3. oblicza koszt wykonania montażu i demontażu konstrukcji stalowych

4. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy dokumentacji projektowej i odczytuje z niej informacje dotyczące do wykonywania montażu konstrukcji żelbetowych
  2. opisuje przebieg procesu montażu konstrukcji żelbetowych na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych
  3. odczytuje z norm i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji żelbetowych informacje o wymaganiach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  4. odczytuje z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  5. wykorzystuje informacje odczytane z norm, katalogów, instrukcji i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych konstrukcji żelbetowych w celu wykonania montażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
2. Dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu prefabrykowanych elementów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia i opisuje materiały stosowane do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  2. rozróżnia i opisuje narzędzia i sprzęt do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  3. rozróżnia narzędzia i sprzęt do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  4. dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych w zależności od zakresu prac
  5. rozpoznaje główne wady i usterki dostarczanych elementów konstrukcji
3. Przygotowuje do montażu prefabrykaty żelbetowe
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje robót związanych z przygotowywaniem prefabrykatów żelbetowych do montażu
  2. rozróżnia elementy prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  3. opisuje rodzaje połączeń elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  4. wykonuje prace przygotowujące elementy prefabrykowane konstrukcji żelbetowych do montażu
4. Wykonuje roboty zbrojarskie, betoniarskie i ciesielskie związane z montażem prefabrykatów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia roboty zbrojarskie, betoniarskie i ciesielskie związane z montażem prefabrykatów żelbetowych oraz określa zasady ich wykonywania
  2. wykonuje prace zbrojarskie, betoniarskie i ciesielskie związane z montażem prefabrykatów żelbetowych zgodnie z zasadami
  3. dobiera materiały do wykonania robót zbrojarskich, betoniarskich i ciesielskich związanych z montażem prefabrykatów żelbetowych
  4. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonania robót zbrojarskich, betoniarskich i ciesielskich związanych z montażem prefabrykatów żelbetowych
5. Posługuje się sprzętem montażowym podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody montażu i demontażu konstrukcji żelbetowych
  2. rozpoznaje i opisuje sprzęt montażowy do robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  3. dobiera sprzęt montażowy do robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  4. dobiera zawiesia montażowe stosowane podczas robót transportowych
  5. wykonuje roboty transportowe prefabrykowanych elementów żelbetowych z wykorzystaniem zawiesi
  6. używa sprzętu montażowego podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych zgodnie z przeznaczeniem
6. Przestrzega zasad używania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas transportu i montażu prefabrykatów z wykorzystaniem urządzeń dźwigowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia komendy oraz określa zasady związane ze sterowaniem pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu prefabrykatów żelbetowych
  2. steruje pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu prefabrykatów żelbetowych
7. Wykonuje wstępne mocowanie i rektyfikację prefabrykatów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody oraz opisuje zasady mocowania i rektyfikacji prefabrykatów żelbetowych
  2. mocuje prefabrykaty konstrukcji żelbetowych za pomocą haków, zawiesi, klinów, drążków montażowych
  3. rektyfikuje prefabrykaty konstrukcji żelbetowych
8. Zabezpiecza montowaną prefabrykowaną konstrukcję żelbetową przed utratą stateczności
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody zabezpieczenia konstrukcji żelbetowej przed utratą stateczności
  2. dobiera podpory, rusztowania zabezpieczające konstrukcję przed utratą stateczności
  3. wykonuje roboty związane z zabezpieczeniem montowanej konstrukcji żelbetowej przed utratą stateczności zgodnie z zasadami montażu
9. Wykonuje połączenia prefabrykatów żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia oraz określa systemy i rodzaje połączeń prefabrykatów żelbetowych
  2. łączy prefabrykaty żelbetowe na łączniki mechaniczne
  3. zabezpiecza połączenia prefabrykatów żelbetowych
10. Wykonuje roboty związane z demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje i stosuje zasady wykonywania robót związanych z demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  2. przygotowuje prefabrykowane konstrukcje żelbetowe do demontażu
  3. wykonuje demontaż prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych zgodnie z zasadami
11. Kontroluje wykonanie robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady kontroli robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  2. wskazuje kryteria oceny jakości robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  3. odczytuje dopuszczalne odchyłki montażu elementów prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  4. kontroluje poprawność montażu i demontażu konstrukcji żelbetowych
  5. wskazuje na poprawność lub brak poprawności robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych, w stosunku do przyjętych wzorców jakości
12. Wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych oraz sporządza ich rozliczenie
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady przedmiaru i obmiaru robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  2. wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych
  3. oblicza koszt montażu i demontażu prefabrykowanych konstrukcji żelbetowych

5. Montaż i demontaż prefabrykowanych konstrukcji drewnianych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy dokumentacji projektowej do wykonywania montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych i odczytuje z niej informacje dotyczące wykonywania montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  2. opisuje przebieg procesu montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych na podstawie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych
  3. odczytuje z norm i specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót montażowych prefabrykowanych konstrukcji drewnianych informacje o wymaganiach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  4. odczytuje z instrukcji i katalogów informacje o zaleceniach dotyczących montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  5. wykorzystuje informacje zawarte w normach, katalogach, instrukcjach i specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót montażowych prefabrykowanych konstrukcji drewnianych w celu wykonania montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
2. Dobiera materiały, narzędzia i sprzęt do montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia asortymenty i klasy drewna oraz materiałów drewnopochodnych
  2. rozróżnia sposoby łączenia elementów drewnianych
  3. rozróżnia materiały do łączenia elementów drewnianych
  4. rozróżnia narzędzia i sprzęt do montażu i łączenia elementów konstrukcji drewnianych
  5. opisuje właściwości techniczne materiałów stosowanych przy montażu elementów konstrukcji drewnianych
  6. opisuje narzędzia i sprzęt do montażu elementów konstrukcji drewnianych
  7. dobiera materiały do montażu elementów konstrukcji drewnianych
  8. dobiera narzędzia i sprzęt w zależności od rodzaju robót związanych z montażem elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  9. rozpoznaje główne wady i usterki dostarczonych elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
3. Przygotowuje prefabrykaty drewniane do montażu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  2. opisuje rodzaje połączeń elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  3. przygotowuje do montażu elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  4. stosuje metody bieżącej kontroli warunków atmosferycznych montażu
4. Wykonuje roboty ciesielskie związane z montażem prefabrykatów drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia roboty ciesielskie związane z montażem prefabrykatów drewnianych
  2. dobiera metody obróbki ręcznej i mechanicznej elementów drewnianych
  3. zabezpiecza konstrukcję przed utratą stateczności
  4. reguluje elementy konstrukcji drewnianych w stykach montażowych
  5. wykonuje roboty ciesielskie związane z montażem konstrukcji drewnianych zgodnie z zasadami
5. Posługuje się montażowym sprzętem pomocniczym podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody montażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  2. rozpoznaje i opisuje montażowy sprzęt pomocniczy stosowany podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  3. używa montażowego sprzętu pomocniczego podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych zgodnie z przeznaczeniem
  4. dobiera zawiesia montażowe stosowane podczas robót transportowych prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  5. realizuje roboty transportowe prefabrykowanych konstrukcji drewnianych z wykorzystaniem zawiesi
6. Przestrzega zasad używania znaków i sygnałów bezpieczeństwa podczas robót związanych z transportem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych za pomocą urządzeń dźwigowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia i stosuje komendy związane ze sterowaniem pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji drewnianych
  2. steruje pracą operatora żurawia przy transporcie, montażu i demontażu konstrukcji drewnianych
7. Wykonuje wstępne mocowanie i rektyfikację prefabrykatów drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody mocowania i rektyfikacji elementów prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  2. mocuje elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych za pomocą haków, zawiesi, klinów, drążków montażowych
  3. rektyfikuje elementy prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  4. wykonuje próbny montaż
  5. reguluje położenie prefabrykowanych elementów drewnianych w stykach
8. Zabezpiecza montowaną prefabrykowaną konstrukcję drewnianą przed utratą stateczności
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody zabezpieczenia prefabrykowanych konstrukcji drewnianych przed utratą stateczności
  2. dobiera podpory i rusztowania zabezpieczające konstrukcję przed utratą stateczności
  3. wykonuje prace związane z zabezpieczeniem montowanej konstrukcji drewnianej przed utratą stateczności
9. Wykonuje połączenia prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje połączeń konstrukcji drewnianych
  2. przygotowuje i łączy elementy prefabrykowane konstrukcji drewnianych zgodnie z zasadami
  3. wykonuje zabezpieczenia połączeń prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
10. Wykonuje roboty związane z demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje i stosuje zasady prowadzenia robót związanych z demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  2. przygotowuje prefabrykowane drewniane elementy konstrukcyjne do demontażu
  3. demontuje prefabrykowane konstrukcje drewniane
11. Kontroluje wykonanie robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje kryteria oceny jakości robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  2. odczytuje dopuszczalne odchyłki montażu elementów konstrukcji drewnianych
  3. kontroluje poprawność montażu i demontażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  4. ocenia jakość robót związanych z przygotowaniem, montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
12. Sporządza przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady przedmiaru i obmiaru robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  2. wykonuje przedmiar i obmiar robót związanych z montażem i demontażem prefabrykowanych konstrukcji drewnianych
  3. oblicza koszt wykonania montażu i demontażu prefabrykowanych konstrukcji drewnianych

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń w środowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  4. planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH