
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Eksploatacja maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
BUD.13.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
budowlana (BUD)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900308
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13252
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- wyjaśnia znaczenie pojęcia bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
- określa zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska w środowisku pracy
- opisuje pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w przypadku naruszenia przepisów prawa w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje rodzaje świadczeń przysługujących pracownikowi z tytułu wypadku przy pracy
- wskazuje prawa pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
4. Określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
- wymienia i opisuje czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy
- rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
- rozróżnia źródła czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
- opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
- wskazuje zagrożenia występujące w procesie pracy związane z pracami szczególnie niebezpiecznymi
- opisuje objawy typowych chorób zawodowych występujących w zawodzie
- wskazuje sposoby przeciwdziałania zagrożeniom dla zdrowia i życia pracownika oraz mienia i środowiska związanym z wykonywaniem zadań zawodowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje wymagania wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowiskach pracy
- stosuje zasady organizacji stanowiska pracy wynikające z ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- dostosowuje stanowisko pracy do wymagań określonych w przepisach bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- dobiera wyposażenie i sprzęt w zależności od rodzaju stanowiska pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- rozmieszcza materiały, narzędzia i sprzęt zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej na określonym stanowisku pracy
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej w zależności od rodzaju wykonywanych zadań na stanowisku pracy
- używa środków ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z ich przeznaczeniem
- określa informacje przedstawiane za pomocą znaków bezpieczeństwa i sygnalizowane za pomocą alarmów, które uzupełniają środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
- stosuje się do znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych, które uzupełniają środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
- opisuje zasady ochrony środowiska podczas wykonywania zadań zawodowych
- określa zasady postępowania w przypadku pożaru na terenie budowy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
- stosuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące na terenie budowy
- obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy drogownictwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się przepisami prawa dotyczącymi budowy i utrzymania dróg i drogowych obiektów inżynieryjnych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać drogi oraz drogowe obiekty inżynieryjne
- dokonuje podziału dróg według określonych kryteriów
- opisuje poszczególne rodzaje dróg i drogowych obiektów inżynieryjnych
- przedstawia struktury organizacyjne w drogownictwie
2. Posługuje się dokumentacją projektową
Kryteria weryfikacji:
- odczytuje informacje zawarte w dokumentacji projektowej
- posługuje się mapami i planami sytuacyjno-wysokościowymi
- rozróżnia sposoby i symbole stosowane do opisywania schematów i rysunków technicznych
- rozpoznaje rodzaje rysunków na podstawie dokumentacji technicznej
- analizuje rzuty i przekroje dokumentacji projektowej
- odczytuje rysunki techniczne i szkice
- posługuje się szkicami i rysunkiem technicznym elementów infrastruktury drogowej i drogowych obiektów inżynieryjnych oraz maszyn drogowych
- sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z normami i zasadami
- stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie rysunków technicznych
3. Posługuje się dokumentacją projektową i technologiczną budowy poszczególnych warstw konstrukcyjnych nawierzchni jezdni oraz innych elementów infrastruktury drogowej
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
- rozróżnia elementy pasa drogowego oraz elementy infrastruktury drogi
- opisuje poszczególne elementy drogi w przekroju poprzecznym i podłużnym, w szczególności w obrębie skrzyżowania oraz węzła autostradowego i dróg niższej klasy
- opisuje konstrukcję nawierzchni jezdni, zwracając uwagę na bezpieczeństwo użytkowania drogi, w tym nośność, stateczność, hałas, wibrację
4. Stosuje zasady wykonywania przedmiaru i obmiaru robót
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady sporządzania przedmiaru robót
- sporządza przedmiar robót na podstawie dokumentacji budowlanej
- oblicza ilość materiałów, narzędzi, sprzętu i robocizny na podstawie przedmiaru robót
- określa zasady sporządzania obmiaru robót
- wykonuje obmiar robót i ich kosztorys
5. Wykonuje pomiary terenowe
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia sprzęt do pomiarów terenowych
- dobiera sprzęt pomiarowy do wykonania pomiarów
- stosuje zasady stosowania sprzętu pomiarowego
6. Rozpoznaje normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Obsługa maszyn i urządzeń drogowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny stosowane do budowy i utrzymania dróg, w tym maszyny, które mogą obsługiwać wyłącznie osoby posiadające uprawnienia operatora
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje maszyn do robót drogowych
- wymienia elementy budowy maszyn stosowanych do budowy i utrzymania dróg, rozróżnia ich części i mechanizmy
- określa zasady działania maszyn do robót drogowych
- dobiera urządzenia zależnie od technologii wykonywania robót ziemnych i drogowych
- klasyfikuje maszyny i urządzenia do robót ziemnych i drogowych zgodnie z przepisami dotyczącymi Klasyfikacji Środków Trwałych
- określa zastosowania maszyn w robotach ziemnych i drogowych
- określa rodzaje robót wykonywanych poszczególnymi rodzajami maszyn do robót drogowych
2. Charakteryzuje budowę maszyn do robót drogowych i ich zespołów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje budowę i rolę podwozia i nadwozia w samojezdnych maszynach do robót drogowych
- wskazuje podwozie i elementy zespołu roboczego w samojezdnej maszynie do robót drogowych
- opisuje budowę i zasady pracy zespołów roboczych w samojezdnych maszynach do robót drogowych
- określa rodzaj ochrony operatora, jaki zapewnia konstrukcja kabiny chroniąca operatora w przypadku przewrócenia się maszyny (ROPS) oraz konstrukcja kabiny chroniąca operatora przed spadającymi przedmiotami (FOPS)
- określa zasady dostosowania kabiny do potrzeb ergonomicznych operatora
3. Charakteryzuje budowę i rodzaje układów napędowych stosowanych w maszynach do robót drogowych
Kryteria weryfikacji:
- określa poszczególne rodzaje układów napędowych stosowanych w samojezdnych maszynach do robót drogowych
- rozróżnia budowę i zasady pracy silników spalinowych z zapłonem samoczynnym, wolnossącym i z doładowaniem
- opisuje budowę i zasady pracy poszczególnych rodzajów układów zasilania silników wysokoprężnych, w tym układów Common Rail oraz z pompowtryskiwaczami
- rozróżnia poszczególne parametry silników spalinowych wysokoprężnych
- ocenia pracę silnika spalinowego i reaguje na nieprawidłowości powstałe w pracy silnika
- opisuje rodzaje i zasady pracy układów i urządzeń zmniejszających ilość cząstek stałych oraz tlenków azotu w spalinach silników spalinowych
- rozróżnia budowę i zasady pracy układów napędowych i sterujących: mechanicznych, hydrokinetycznych, hydrostatycznych, elektrycznych, hybrydowych
4. Ocenia stan techniczny i czynniki mające wpływ na proces zużywania się maszyn do robót drogowych i ich zespołów
Kryteria weryfikacji:
- dobiera materiały eksploatacyjne do określonych maszyn do robót drogowych
- wskazuje rodzaje i okresy wykonywania obsług technicznych
- korzysta z instrukcji użytkowania i obsługi maszyny, w tym instrukcji obsługi codziennej i obsługi transportowej
- określa zasady obsługi codziennej i transportowej wskazanej maszyny
- wykonuje jazdę maszyną bez obciążenia
- sporządza raport pracy maszyny
- dokonuje wpisów w książce maszyny budowlanej
5. Charakteryzuje budowę maszyn do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych i ich zespołów
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia budowę i zasady pracy układów napędowych: jazdy, roboczego i skrętu
- wskazuje w maszynie oraz opisuje budowę i zasady pracy stołu roboczego wyposażonego w układ podgrzewający
- wskazuje w maszynie i opisuje urządzenia zespołu podawania mieszanki, urządzenia zespołu niwelacji i elementy układu hamulcowego
- wskazuje i opisuje urządzenia do wstępnego zagęszczania
- wskazuje i opisuje układy sterowania pracą maszyny do rozkładania mieszanki mineralno-asfaltowej
- posługuje się instrukcją użytkowania i obsługi maszyny do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych
6. Charakteryzuje budowę i zasady pracy frezarek do nawierzchni dróg z napędem spalinowym do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych i ich zespołów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje budowę i zasady pracy układów napędowych: jazdy, roboczego i skrętu frezarek do nawierzchni dróg
- wskazuje w maszynie i opisuje budowę oraz zasady pracy układów roboczych i pomocniczych frezarek do nawierzchni dróg z napędem spalinowym
- wskazuje w maszynie i opisuje układy sterowania pracą frezarek do nawierzchni dróg z napędem spalinowym
- określa zasady ochrony operatora, jakie daje kabina typu ROPS oraz FOPS
- określa zasady dostosowania kabiny frezarek do potrzeb ergonomicznych operatora
7. Wykonuje obsługę codzienną oraz transportową frezarek samojezdnych do nawierzchni dróg
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się instrukcją użytkowania i obsługi samojezdnych frezarek do nawierzchni dróg z napędem spalinowym
- wykonuje jazdę maszyną bez obciążenia
- sporządza raport pracy maszyny
- dokonuje wpisu w książce maszyny budowlanej
4. Obsługa maszyn do robót ziemnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny stosowane w robotach ziemnych, w tym maszyny, które mogą obsługiwać wyłącznie osoby posiadające uprawnienia operatora
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje poszczególne rodzaje maszyn do robót ziemnych
- określa rodzaje robót wykonywanych poszczególnymi rodzajami maszyn do robót ziemnych
2. Charakteryzuje budowę maszyn do robót ziemnych i ich zespołów roboczych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje budowę oraz rolę podwozia i nadwozia w samojezdnych maszynach do robót ziemnych
- wskazuje podwozia oraz elementy zespołu roboczego w samojezdnych maszynach do robót ziemnych
- opisuje budowę i zasady pracy zespołów roboczych w samojezdnych maszynach do robót ziemnych
- określa rodzaj ochrony operatora, jakie daje kabina typu ROPS oraz FOPS
- określa zasady dostosowania kabiny do potrzeb ergonomicznych operatora
3. Charakteryzuje rodzaje i układy napędowe stosowane w maszynach do robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia budowę i zasady pracy silników spalinowych z zapłonem samoczynnym, wolnossącym i z doładowaniem
- opisuje budowę i zasady pracy poszczególnych rodzajów układów zasilania silników wysokoprężnych, w tym układów Common Rail oraz z pompowtryskiwaczami
- określa poszczególne parametry silników spalinowych wysokoprężnych
- określa organoleptycznie pracę silnika spalinowego i reaguje na nieprawidłowości powstałe w jego pracy
- opisuje rodzaje i zasadę pracy układów i urządzeń zmniejszających ilość cząstek stałych oraz tlenków azotu w spalinach silników spalinowych
- rozróżnia budowę i zasady pracy układów napędowych i sterujących: mechanicznych, hydrokinetycznych, hydrostatycznych, elektrycznych, hybrydowych
4. Ocenia stan techniczny maszyny oraz czynników mających wpływ na proces zużywania się maszyn do robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera materiały eksploatacyjne dla określonych maszyn do robót ziemnych
- wskazuje rodzaje i okresy wykonywania obsługi technicznej
- korzysta z instrukcji użytkowania i obsługi maszyny, w tym instrukcji obsługi codziennej i obsługi transportowej
- wykonuje obsługę codzienną i transportową
- sporządza raport pracy maszyny
- dokonuje wpisów w książce maszyny budowlanej
5. Opisuje ogólną budowę i zasady pracy koparek jednonaczyniowych kołowych i gąsienicowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje koparek jednonaczyniowych
- opisuje budowę i zasady pracy układów napędowych: jazdy, obrotu nadwozia, napędu wysięgnika, ramienia i narzędzia roboczego
- rozpoznaje narzędzia robocze stosowane w koparkach jednonaczyniowych
- wyjaśnia zasadę pracy układów skrętu stosowanych w koparkach jednonaczyniowych
- wyjaśnia zasady pracy układów hamulcowych i układów sterowania stosowanych w koparkach jednonaczyniowych
- wykonuje niezbędne regulacje w kabinie operatora
6. Wykonuje obsługę codzienną oraz transportową koparki jednonaczyniowej
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się instrukcją użytkowania i obsługi koparki jednonaczyniowej
- wykonuje jazdę bez obciążenia koparką jednonaczyniową
- sporządza raport pracy koparki jednonaczyniowej
- dokonuje wpisów w książce maszyny budowlanej
7. Charakteryzuje budowę i zasady pracy ładowarek jednonaczyniowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje ładowarek jednonaczyniowych, ich zespołów i mechanizmów
- rozróżnia budowę i zasady pracy układów napędowych: jazdy, napędu wysięgnika i narzędzia roboczego
- rozpoznaje narzędzia robocze stosowane w ładowarkach jednonaczyniowych
- wyjaśnia zasady pracy układów skrętu, układów hamulcowych i układów sterowania stosowanych w ładowarkach jednonaczyniowych
- wykonuje niezbędne regulacje w kabinie operatora
8. Wykonuje obsługę codzienną oraz transportową ładowarki jednonaczyniowej
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się instrukcją użytkowania i obsługi ładowarki jednonaczyniowej
- wykonuje jazdę bez obciążenia ładowarką jednonaczyniową
- sporządza raport pracy ładowarki jednonaczyniowej
- dokonuje wpisów w książce maszyny budowlanej (KMB)
5. Wykonywanie robót ziemnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje rodzaje gruntów i ich podział na kategorie
Kryteria weryfikacji:
- opisuje grunty pochodzenia rodzimego i naniesione
- rozróżnia rodzaje gruntów spulchnionych i zagęszczonych
- wskazuje współczynnik spulchnienia gruntu i stopnia zagęszczenia gruntu
- wyjaśnia podział gruntów na kategorie
- rozpoznaje grunty w terenie
- rozróżnia podstawowe rodzaje budowli ziemnych oraz podstawowe pojęcia technologiczne
2. Charakteryzuje sposoby przeprowadzania robót przygotowawczych przyczyniających się do właściwego przygotowania placu budowy
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia sposoby przeprowadzenia robót przygotowawczych, w tym: a) ustalanie kategorii gruntów; b) ustalanie wód gruntowych; c) oczyszczanie terenu; d) usunięcie przeszkód terenowych; e) rozeznanie istniejącego uzbrojenia terenu
3. Posługuje się dokumentacją robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się pojęciami technologicznymi związanymi z robotami ziemnymi
- rozróżnia podstawowe rodzaje budowli ziemnych
- wyjaśnia pojęcia: dokumentacja geotechniczna, projekt robót ziemnych, operaty geodezyjne, książka obmiaru robót, dziennik budowy
4. Wykonuje obliczenia mas ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje obliczenia mas ziemnych na podstawie objętości gruntu w stanie spulchnionym
- korzysta ze współczynnika spulchnienia gruntu oraz stopnia zagęszczenia gruntu
5. Charakteryzuje sposoby skrawania gruntów
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia skrawania gruntów jednorodnych i niejednorodnych
- opisuje wielkości kątów przyłożenia krawędzi tnących względem urobiska
- wyjaśnia zasady urabiania penetrującego w gruntach niejednorodnych
6. Określa utrudnienia i zagrożenia występujące przy wykonywaniu robót ziemnych
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia sposób określania klina odłamu gruntu
- opisuje zasady wyznaczania bezpiecznej odległości ustawienia maszyny od wykopu
- opisuje sposoby wykonywania robót ziemnych przy następujących utrudnieniach i zagrożeniach: a) mokre podglebie; b) adhezja, oblepianie się narzędzia roboczego lepkim gruntem; c) praca pod wodą; d) mała miąższość pokładów odspajanych; e) trudności w manewrowaniu środkami transportowymi; f) zamarzanie gruntu; g) praca w pobliżu linii elektroenergetycznej
7. Opisuje rodzaje robót ziemnych wykonywanych przy budowie drogi
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres robót ziemnych wykonywanych przy budowie drogi, w tym: a) wywożenie urobku z koryta drogi; b) nawożenie urobku z ukopu; c) równanie powierzchni; d) miksowanie gruntu; e) zagęszczanie gruntu; f) wykonywanie skarp; g) wykonywanie odwodnienia
8. Charakteryzuje techniki pracy koparką jednonaczyniową przedsiębierną oraz podsiębierną
Kryteria weryfikacji:
- opisuje prawidłowe ustawienie koparki przy wykopie
- opisuje metody wykonywania prac osprzętem podsiębiernym, w tym urabiania gruntu metodą czołową, urabianie gruntu metodą boczną
- określa kolejność przejść roboczych łyżki koparki podsiębiernej
9. Charakteryzuje techniki pracy koparkami przedsiębiernymi oraz podsiębiernymi przy wkopywaniu się na określoną głębokość
Kryteria weryfikacji:
- opisuje ustawienie koparki przedsiębiernej w wykopie do kopania metodą czołową
- opisuje ustawienie koparki przedsiębiernej w wykopie do kopania bocznego
- opisuje ustawienie koparki przedsiębiernej w wykopie do kopania boczno-czołowego
10. Charakteryzuje pracę koparkami
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje obliczenia długości drogi wkopywania się koparki przedsiębiernej przy kopaniu metodą czołową
- określa położenie nadwozia i podwozia przy wjazdach na wzniesienie i zjazdach z wzniesienia
- określa techniki pokonywania wzniesień przez koparki jednonaczyniowe
- rozróżnia rodzaje osprzętów i narzędzi roboczych przewidzianych dla koparek jednonaczyniowych
- dobiera osprzęty robocze dla koparki w zależności od rodzaju wykonywanych robót
11. Wykonuje czynności związane z technikami pracy ładowarek jednonaczyniowych
Kryteria weryfikacji:
- obsługuje układy sterowania pracą ładowarki jednonaczyniowej
- opisuje sposoby pracy ładowarką jednonaczyniową przy nabieraniu i ładowaniu gruntu
- rozróżnia rodzaje osprzętów i narzędzi roboczych przewidzianych dla ładowarek jednonaczyniowych
12. Określa warunki współpracy ładowarki jednonaczyniowej z innymi maszynami i środkami transportowymi
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia technikę i organizację pracy ładowarki jednonaczyniowej w zależności od: a) szerokości pasa manewrowego; b) ilości samochodów; c) pola pracy ładowarki; d) możliwości podjazdu środków transportowych w pole pracy ładowarki
6. Wykonywanie robót drogowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rodzaje warstw nawierzchni drogowej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje układ warstw nawierzchni drogowej
- wyjaśnia wpływ układów warstw nawierzchni drogowej na trwałość i żywotność konstrukcji nawierzchni drogi
2. Charakteryzuje typy nawierzchni drogowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje nawierzchnie drogowe ze względu na ich odkształcalność (nawierzchnia podatna, półsztywna i sztywna)
- określa rozkład naprężeń wywołanych oddziaływaniem pojazdów na podłoże gruntowe i ulepszone
3. Charakteryzuje nawierzchnie drogowe z mieszanek mineralno-asfaltowych
Kryteria weryfikacji:
- określa wymagane grubości warstw nawierzchni drogowych
- dokonuje doboru materiałów dla założonego obciążenia ruchem i klimatem w przewidywanym okresie eksploatacji drogi
- opisuje rodzaje i właściwości materiałów używanych do budowy dróg
4. Opisuje rodzaje maszyn stosowanych przy budowie drogi
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje doboru zespołów maszyn do wykonania prac określonych w harmonogramie robót drogowych, w tym: a) maszyn do układania zagęszczania podbudów; b) maszyn do prac nawierzchniowych; c) maszyn do prac wykończeniowych; d) maszyn do remontów nawierzchni drogi
5. Opisuje technologie wbudowywania mieszanek mineralno-asfaltowych
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady przygotowania pasa drogi, na którym będzie wbudowywana mieszanka mineralno-asfaltowa
- przygotowuje maszyny do rozkładania mieszanki mineralno-asfaltowej do przyjęcia mieszanki
- wyjaśnia zasady współpracy maszyny do rozkładania mieszanki mineralno-asfaltowej ze środkami transportu zaopatrującymi maszynę w mieszankę lub z zasilaczem w czasie odbioru dostarczonej mieszanki
- przystosowuje stół roboczy maszyny do rozkładania mieszanki mineralno-asfaltowej do wbudowywania mieszanki na zadaną szerokość
- ustawia żądane parametry stołu roboczego i przenośników ślimakowych
- mocuje czujniki układu automatycznej niwelacji
- reguluje łączniki krańcowe
6. Stosuje układanie nawierzchni z mieszanki mineralno-asfaltowej w sposób gwarantujący uzyskanie pożądanego efektu
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób zagęszczania wbudowanej warstwy, w tym: a) ilości przejść roboczych maszyny do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych; b) grubości układanej warstwy; określa wymaganą temperaturę deski gładzącej stołu; c)wykonuje wbudowywania poszczególnych warstw nawierzchni mineralno-asfaltowej
- określa wymaganą temperaturę deski gładzącej stołu
- wykonuje wbudowywania poszczególnych warstw nawierzchni mineralno-asfaltowej
7. Określa przyczyny występowania wad podczas wbudowywania mieszanki mineralno-asfaltowej
Kryteria weryfikacji:
- określa przyczyny występowania plam na układanej nawierzchni
- wyjaśnia przyczyny występowania bruzd spowodowanych ciągnięciem ziaren grysów
- wyjaśnia przyczyny tworzenia się fal na układanej nawierzchni
- wyjaśnia przyczyny powstawania szczelin w ułożonej warstwie
8. Stosuje zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy wykonywaniu robót maszynami do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych oraz przy wykonywaniu obsługi technicznej w czasie pracy
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia występujące przy rozkładaniu mieszanki mineralno-asfaltowej i przy układaniu nawierzchni drogi na gorąco
- wymienia zagrożenia wynikające z niewłaściwej obsługi instalacji podgrzewającej stół
- wymienia zagrożenia występujące przy wykonywaniu robót przy częściowym wyłączeniu ruchu drogowego
- wymienia zagrożenia występujące przy wykonywaniu obsług technicznych
- określa sposób zachowania się w razie wypadku
9. Opisuje sposób obsługi transportowej maszyny do rozkładania mieszanki mineralno-asfaltowej
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środki transportowe do transportu maszyny do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych
- określa zasady przygotowania maszyny do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych do transportu zestawem niskopodwoziowym
- wykonuje zabezpieczenie maszyny do rozkładania mieszanek mineralno-asfaltowych na środku transportu
10. Charakteryzuje zakres profilowania nawierzchni mineralno-asfaltowych metodą na zimno
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób wykonania uszorstnienia warstwy ścieralnej
- opisuje naprawy śliskości nawierzchni, wykruszeń warstwy ścieralnej
- wyjaśnia sposób wykonania wyrównywania warstwy ścieralnej
- wyjaśnia sposób profilowania warstwy ścieralnej przed wbudowaniem na niej nowej warstwy mineralno-asfaltowej
- wyjaśnia sposób profilowania nawierzchni mostowych
- określa sposób wykonywania napraw nawierzchni
11. Charakteryzuje pracę frezarek drogowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób frezowania nawierzchni drogowych metodą skrawania współbieżnego oraz przeciwbieżnego
- wyjaśnia zasady pracy elementów frezujących bębna skrawającego i odbioru destruktu przez układ przenośników taśmowych
- opisuje sposób frezowania nawierzchni bez odbioru destruktu
- opisuje zasady współpracy frezarki drogowej z samochodem odbierającym destrukt drogowy
- określa zasady frezowania nawierzchni w pobliżu włazów i studzienek kanalizacyjnych
12. Określa zasady zabezpieczania układu roboczego bębna skrawającego
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia rolę regulacji roboczego położenia płyt bocznych oraz płyty tylnej i przedniej zgarniającej
- wyjaśnia zasady posługiwania się czujnikami głębokości frezowania i ustawień bębna skrawającego w określonych położeniach roboczych
13. Opisuje zasady bezpieczeństwa przy wykonywaniu robót frezarkami do nawierzchni dróg oraz wykonywaniu obsług technicznych
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia występujące przy frezowaniu nawierzchni dróg, w tym współpracy frezarki ze środkami transportowymi
- wyjaśnia zasady bezpieczeństwa przy montażu i demontażu wyposażenia, w tym elementów skrawających
- wymienia zagrożenia związane z ustawianiem płyty bocznej
- wymienia zagrożenia związane z nieprawidłowym zabezpieczeniem przenośnika taśmowego odbierającego destrukt drogowy
- wymienia zagrożenia występujące przy wykonywaniu robót przy częściowym wyłączeniu ruchu
- wymienia zagrożenia występujące przy wykonywaniu obsług technicznych
14. Opisuje sposób wykonywania obsługi codziennej oraz transportowej frezarki do nawierzchni dróg samojezdnej
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady: a) dobru środków transportowych; b) przygotowywania frezarki do nawierzchni dróg do transportu na zestawie niskopodwoziowym; c) wykonania zabezpieczenia frezarki na środku transportu
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- Rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową).
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji