Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
chemiczna i ochrony środowiska (CHM)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900326
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13270

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia znaczenie pojęć: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
  2. określa zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej
  3. określa zakres i cel działań na rzecz ochrony środowiska w środowisku pracy
  4. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
2. Opisuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w sytuacji naruszenia przepisów w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. wymienia konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika zasad bezpieczeństwa i higieny pracy
  5. wskazuje prawa pracownika oraz rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
  6. wskazuje prawa pracownika oraz rodzaje świadczeń z tytułu choroby zawodowej
4. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
  2. rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowisku pracy
  3. określa sposoby przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy wynikające ze skutków oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
  4. opisuje objawy chorób zawodowych typowych dla zawodu
5. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska obowiązujące w środowisku pracy
  2. określa zasady zachowania się w przypadku pożaru
  3. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
  4. obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady organizacji stanowiska pracy w związku z realizacją zadań zawodowych
  2. dokonuje niezbędnych zmian na stanowisku pracy, zgodnie z wymaganiami ergonomii i zasadami bezpieczeństwa
  3. wskazuje usytuowanie urządzeń ratujących życie (natryski, sprzęt ochrony osobistej)
  4. utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy
7. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. stosuje środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z przeznaczeniem
  3. stosuje się do informacji przedstawionych na znakach bezpieczeństwa
  4. stosuje się do informacji przedstawionych na znakach zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy budowy maszyn i urządzeń do obróbki metali i tworzyw sztucznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Sporządza rysunki techniczne, zachowując zasady ich sporządzania
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje normy dotyczące rysunku technicznego
  2. sporządza szkice elementów konstrukcyjnych zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  3. wykonuje rzuty, przekroje i wymiarowanie figur płaskich i brył geometrycznych zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  4. sporządza szkice części maszyn i urządzeń
  5. oblicza wymiary graniczne i tolerancje
  6. określa kształt, wymiary i parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części maszyn i urządzeń
  7. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
2. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń
  2. odczytuje informacje zawarte w dokumentacji technicznej
  3. omawia sposób użytkowania maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
  4. określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
  5. wyjaśnia sposób działania maszyn i urządzeń, posługując się dokumentacją techniczną
3. Określa części i funkcje maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje elementy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  2. opisuje funkcje elementów maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  3. określa zakres zastosowania elementów maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  4. rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  5. opisuje działanie mechanizmów, takich jak dźwigniowe, krzywkowe, korbowe, jarzmowe i ruchu przerywanego
4. Określa rodzaje połączeń i technologie ich wykonywania
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje połączeń
  2. rozróżnia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  3. dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  4. rozróżnia technologie stosowane do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
5. Opisuje zasady tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia konieczność stosowania tolerancji i pasowań
  2. wyjaśnia sposoby zapisu wymiarów tolerowanych w dokumentacji technicznej
  3. stosuje symbole tolerancji kształtu i położenia
  4. oblicza podstawowe parametry dotyczące tolerancji
  5. określa rodzaj pasowania na podstawie obliczonych wartości luzów (wcisków) granicznych
  6. dobiera rodzaj pasowania do współpracujących części
6. Charakteryzuje materiały konstrukcyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje materiały konstrukcyjne na podstawie oznaczeń
  2. opisuje właściwości materiałów konstrukcyjnych, takich jak metale i ich stopy, tworzywa sztuczne, drewno, szkło, ceramika, guma i kompozyty
  3. dobiera materiały konstrukcyjne do wymagań eksploatacyjnych i technologicznych
7. Rozróżnia materiały eksploatacyjne i pomocnicze stosowane w budowie maszyn
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje właściwości materiałów eksploatacyjnych i pomocniczych stosowanych w budowie maszyn
  2. dobiera materiały eksploatacyjne i pomocnicze stosowane w budowie maszyn
8. Dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów, surowców i podzespołów produkcyjnych oraz odpadów
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje środki transportu wewnętrznego
  2. dobiera środek transportu wewnętrznego do określonych warunków linii technologicznych i montażowych
  3. określa sposoby składowania materiałów, surowców i podzespołów produkcyjnych oraz odpadów
9. Identyfikuje procesy powstawania korozji i metody zabezpieczania przed nią elementów maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia przyczyny powstawania ognisk korozji elementów maszyn i urządzeń
  2. rozróżnia rodzaje i źródła korozji
  3. rozpoznaje objawy korozji
  4. określa sposoby ochrony przed korozją elementów maszyn i urządzeń
  5. dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
  6. wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne elementów maszyn i urządzeń
10. Opisuje techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia techniki oraz metody: a) spajania materiałów; b) odlewania; c) obróbki plastycznej; d) obróbki cieplnej; e) obróbki cieplno-chemicznej;
  2. rozróżnia rodzaje obróbki ręcznej i maszynowej
  3. opisuje własności materiałów: a) po spajaniu; b) po odlewaniu; c) po obróbce plastycznej; d) po obróbce cieplnej; e) po obróbce cieplno-chemicznej; f) po obróbce ręcznej; g) po obróbce maszynowej
  4. opisuje techniki wytwarzania obróbki skrawaniem części maszyn i urządzeń
11. Wykonuje pomiary warsztatowe
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody pomiarów warsztatowych
  2. rozróżnia błędy pomiarowe
  3. dobiera metodę pomiarową w zależności od rodzaju i wielkości mierzonego przedmiotu
  4. dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
  5. porównuje wyniki pomiarów warsztatowych z wzorcami lub danymi w dokumentacji technicznej
  6. określa zasady użytkowania i przechowywania narzędzi i przyrządów pomiarowych
  7. zabezpiecza przyrządy pomiarowe
12. Stosuje metody kontroli jakości wykonanych prac
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera metodę kontroli jakości wykonanych prac
  2. sprawdza jakość wykonanych prac
  3. identyfikuje błędy wykonanych prac
13. rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. definiuje pojęcie normy i wymienia jej cechy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Podstawy przetwórstwa tworzyw sztucznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje technologie kształtowania wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje technologie kształtowania wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. dobiera technologie kształtowania wyrobów z tworzyw sztucznych
2. Charakteryzuje narzędzia do obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia do: a) obróbki ręcznej tworzyw sztucznych b) obróbki mechanicznej tworzyw sztucznych c) spajania tworzyw sztucznych d) plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
  2. dobiera narzędzia do: a) obróbki ręcznej tworzyw sztucznych b) obróbki mechanicznej tworzyw sztucznych c) spajania tworzyw sztucznych d) plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
3. Wykonuje operacje obróbki ręcznej, mechanicznej, spajania i plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia operacje: a) obróbki ręcznej tworzyw sztucznych; b) obróbki mechanicznej tworzyw sztucznych; c) spajania tworzyw sztucznych; d) plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
  2. wykonuje prace z zakresu: a) obróbki ręcznej tworzyw sztucznych b) obróbki mechanicznej tworzyw sztucznych c) spajania tworzyw sztucznych d) plastycznego kształtowania tworzyw sztucznych
4. Stosuje programy do komputerowego wspomagania projektowania i sporządzania dokumentacji
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza raporty z wykonanych zadań, wykorzystując programy komputerowe
  2. sporządza rysunki techniczne, wykorzystując programy komputerowe

4. Użytkowanie maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich zastosowanie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  2. klasyfikuje maszyny i urządzenia do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  3. wymienia cechy maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  4. opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie maszyn do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  5. opisuje budowę, sposób działania i zastosowanie urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
2. Posługuje się narzędziami i oprzyrządowaniem maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. dobiera narzędzia i oprzyrządowanie maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  3. stosuje zasady użytkowania narzędzi i oprzyrządowania maszyn do wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
3. Posługuje się schematami układów mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oznaczenia elementów układów mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych na schematach
  2. wyjaśnia zasadę działania układów mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych na podstawie schematów
  3. odczytuje parametry pracy układów mechanicznych, elektrycznych, hydraulicznych i pneumatycznych ze schematów
4. Ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia parametry techniczne maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  2. rozróżnia metody oceny stanu technicznego maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  3. wykonuje pomiary parametrów technicznych maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  4. weryfikuje na podstawie parametrów technicznych lub dokumentacji technicznej stan techniczny maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  5. określa sposoby lokalizacji usterek maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  6. lokalizuje usterki maszyn, urządzeń i narzędzi do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  7. sporządza raporty kontrolno-pomiarowe, oceny stanu technicznego maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
5. Dokonuje montażu oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera oprzyrządowanie maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
  2. wykonuje prace montażowe oprzyrządowania maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
6. Przygotowuje maszyny i urządzenia do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposób przygotowania maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. sprawdza kompletność maszyn i urządzeń s do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
  3. określa parametry pracy maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technicznej
  4. dokumentuje przygotowanie maszyn i urządzeń do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
7. Dokonuje przeglądów technicznych, konserwacji i napraw maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa metody przeglądów technicznych, konserwacji i napraw maszyn i urządzeń do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  2. dobiera rodzaje przeglądów technicznych, konserwacji i napraw maszyn i urządzeń stosowanych do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  3. planuje prace dotyczące przeglądów technicznych, konserwacji i napraw maszyn i urządzeń stosowanych do przetwórstwa tworzyw sztucznych
  4. wskazuje kolejność czynności związanych z konserwacją i naprawą maszyn i urządzeń stosowanych do przetwórstwa tworzyw sztucznych

5. Wytwarzanie wyrobów z tworzyw sztucznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje właściwości tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje tworzywa sztuczne
  2. rozróżnia właściwości użytkowe i technologiczne tworzyw sztucznych
2. Określa dodatki stosowane w procesach przetwórstwa tworzyw sztucznych i ich wpływ na właściwości wyrobów
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje dodatki stosowane w procesach przetwórstwa tworzyw sztucznych
  2. wyjaśnia wpływ dodatków stosowanych w procesach przetwórstwa tworzyw sztucznych na właściwości mechaniczne wyrobów
3. Przygotowuje surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. dobiera surowce, dodatki i środki pomocnicze do produkcji wyrobów z tworzyw sztucznych
  3. wykonuje prace z zakresu obróbki wstępnej wyrobów z tworzyw sztucznych
  4. opisuje metody wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
4. Określa parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
Kryteria weryfikacji:
  1. odczytuje parametry procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych z dokumentacji technologicznej
  2. dobiera parametry technologiczne procesów przetwórstwa tworzyw sztucznych na podstawie dokumentacji technologicznej
5. Obsługuje maszyny i urządzenia stosowane w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia zasady eksploatacji maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. opisuje działanie maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  3. planuje czynności przed uruchomieniem, w trakcie obsługi i po zatrzymaniu maszyn i urządzeń stosowanych w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
6. Wskazuje zakłócenia w procesach wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia zakłócenia w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych oraz usuwa ich przyczyny
  2. określa możliwe przyczyny zakłóceń powstających w procesie wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
7. Posługuje się przyrządami kontrolno-pomiarowymi podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. dobiera narzędzia i przyrządy kontrolno-pomiarowe podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  3. wskazuje etapy produkcji, które powinny podlegać kontroli międzyoperacyjnej
  4. odczytuje wskazania przyrządów kontrolno-pomiarowych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  5. interpretuje wskazania przyrządów kontrolno-pomiarowych parametrów technologicznych podczas wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
8. Ocenia jakość wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje wad wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. określa przyczyny powstawania wad w wyrobach z tworzyw sztucznych
  3. klasyfikuje wyroby z tworzyw sztucznych pod względem występujących wad
  4. posługuje się przyrządami, normami i instrukcjami do oceny jakościowej wyrobów z tworzyw sztucznych
  5. określa jakość wykonywanych prac z zakresu wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych na podstawie karty technologicznej
  6. rejestruje wyniki kontroli jakości
9. Wykonuje czynności związane z obróbką wykańczającą, znakowaniem oraz pakowaniem wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody obróbki wykańczającej wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. przeprowadza obróbkę wykańczającą wyrobów z tworzyw sztucznych
  3. znakuje wyroby z tworzyw sztucznych
  4. określa zasady przechowywania wyrobów z tworzyw sztucznych
  5. pakuje wyroby z tworzyw sztucznych
10. Dokumentuje przebieg i parametry procesów wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dokumentację procesów wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  2. dobiera metody dokumentowania przebiegu procesu wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  3. wypełnia dokumentację procesów wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
  4. stosuje systemy komputerowe wspomagające czynności dokumentowania procesów wytwarzania wyrobów z tworzyw sztucznych
11. Segreguje odpady technologiczne i produkcyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje odpady technologiczne i produkcyjne
  2. wymienia sposoby przechowywania odpadów technologicznych i produkcyjnych
  3. rozpoznaje tworzywa sztuczne ze względu na możliwość ich recyklingu
  4. oznakowuje odpady technologiczne i produkcyjne
  5. przygotowuje odpady do utylizacji i recyklingu
  6. ewidencjonuje odpady do utylizacji i recyklingu

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  4. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje zadania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych zadań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych zadań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodowe dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele i planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH