
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Obsługa klienta w jednostkach administracji (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
EKA.01.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ekonomiczno-administracyjna (EKA)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo potwierdzające uzyskanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900340
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13284
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska i ergonomii
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
- wymienia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- opisuje działania realizowane w zakresie ochrony środowiska, ochrony przeciwpożarowej oraz ergonomii
- stosuje zasady recyklingu zużytych części urządzeń biurowych i wyposażenia
- wymienia zagrożenia jakie mogą wystąpić na stanowisku pracy biurowej
- wymienia konsekwencje naruszenia przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
- wymienia środki gaśnicze i ich przeznaczenie ze względu na zakres ich stosowania w jednostce administracji
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu choroby zawodowej
4. Określa zagrożenia związane z występowaniem czynników szkodliwych w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje czynniki szkodliwe w środowisku pracy biurowej
- określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
- opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia na stanowisku pracy
5. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje skutki oddziaływania czynników fizycznych na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych na organizm człowieka
- określa skutki oddziaływania czynników niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka (np. oświetlenie, monitory ekranowe, pyły w archiwum)
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanych zadań zawodowych na stanowisku pracy
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zasady organizacji pracy i stanowiska pracy biurowej zgodnie z wymaganiami ergonomii
- wskazuje metody eliminacji czynników szkodliwych występujących w środowisku pracy
- organizuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu pożaru lub innego zagrożenia w jednostce administracji
- wskazuje wymagania biurowych środków technicznych i materiałów biurowych sprzyjające ochronie środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy administracji i prac biurowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się pojęciami z zakresu mikroekonomii i makroekonomii
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia podstawowe pojęcia ekonomiczne, np.: popyt, podaż, koszt, konkurencja monopolistyczna, inflacja, bilans handlowy, wzrost gospodarczy, rozwój społeczno-gospodarczy
- wyjaśnia pojęcia ekonomiczne na przykładach
- identyfikuje podmioty wykonujące działalność gospodarczą
- opisuje zależności między podmiotami występującymi w gospodarce rynkowej
2. Stosuje instrumenty kompozycji marketingowej dla podniesienia efektywności działania i kształtowania wizerunku jednostki administracji
Kryteria weryfikacji:
- opisuje narzędzia kompozycji marketingowej
- określa zadania marketingowe mające na celu kształtowanie wizerunku jednostki administracji
- planuje działania marketingowe dotyczące prowadzonej działalności
- przygotowuje projekt strategii marketingowej posługując się instrumentami kompozycji marketingowej
- wyjaśnia pojęcia nieuczciwej konkurencji oraz zakazanej reklamy w stosowaniu strategii marketingowych
- wyjaśnia znaczenie badania efektywności działań marketingowych
- opisuje sposoby badania efektywności działań marketingowych
- opisuje podstawowe prawa konsumenta w Unii Europejskiej
- wymienia instytucje zajmujące się ochroną praw konsumenta
3. Przeprowadza analizę statystyczną dotyczącą funkcjonowania jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje źródła danych statystycznych
- przetwarza dane dla potrzeb badania statystycznego
- posługuje się miarami tendencji centralnej, w tym średnią arytmetyczną, dominantą, medianą
- przeprowadza analizę dynamiki, struktury i natężenia badanego zjawiska
- prezentuje wyniki badań statystycznych
4. Stosuje programy komputerowe oraz urządzenia techniki biurowej wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- prowadzi komputerową bazę danych w jednostce organizacyjnej
- prowadzi terminarz spraw w wybranym programie komputerowym
- wypełnia formularze elektroniczne
- stosuje zasady użytkowania i obsługi urządzeń techniki biurowej
- korzysta z internetu i poczty elektronicznej
- wymienia przepisy dotyczące licencji i legalności oprogramowania komputerowego
- stosuje zasady redagowania pism urzędowych
- prezentuje dane i wyniki analiz z wykorzystaniem technologii komputerowej
5. Przestrzega zasad postępowania z dokumentacją biurową: A. zarządza dokumentacją biurową; B. przechowuje dokumentację biurową
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje rodzaje dokumentów ze względuna treść, obieg, formę i jawność informacji
- przestrzega zasad postępowania z dokumentami wymagającymi zachowania tajemnicy
- kwalifikuje dokumenty zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt stosowanym w jednostce administracji
- rejestruje i archiwizuje dokumenty
6. Współpracuje z innymi komórkami organizacyjnymi i otoczeniem zewnętrznym jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- przyporządkowuje zadania do poszczególnych komórek organizacyjnych
- opracowuje materiały informacyjne o jednostce organizacyjnej
- prowadzi rozmowy i korespondencję z wykorzystaniem nowoczesnych środków komunikacji i łączności
- analizuje rodzaj i liczbę skarg
- opracowuje narzędzia badania opinii klientów
- przygotowuje dokumenty do kontroli zewnętrznej
7. Obsługuje klientów
Kryteria weryfikacji:
- stosuje procedury ustalone w instrukcji kancelaryjnej
- kieruje klienta do właściwej komórki organizacyjnej
- projektuje przebieg załatwienia spraw
- przeprowadza bezpośrednią rozmowę z klientem
- przeprowadza rozmowę telefoniczną z klientem
8. Organizuje spotkania służbowe
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaj, cel i tematykę spotkania służbowego
- sporządza listę uczestników spotkania służbowego
- ustala porządek spotkania służbowego
- przygotowuje salę i materiały informacyjne na spotkanie służbowe
- sporządza dokumentację ze spotkania służbowego
9. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Sporządzanie dokumentów dotyczących spraw administracyjnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia formy działania jednostek administracji publicznej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje źródła prawa administracyjnego
- określa rolę administracji i prawa administracyjnego
- opisuje podstawowe formy działania jednostek administracji publicznej
- rozróżnia władcze formy działania administracji publicznej (wydanie aktu administracyjnego, aktu normatywnego)
- rozróżnia niewładcze formy działania administracji publicznej (np. zawarcie umowy cywilnoprawnej, umowy publicznoprawnej, dokonywanie czynności materialno-publicznych)
- rozróżnia cechy władczych i niewładczych form działania administracji publicznej
- klasyfikuje akty administracyjne
- wskazuje różnice między aktem administracyjnym a aktem normatywnym
2. Charakteryzuje strukturę organizacyjną jednostek administracji publicznej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podział terytorialny państwa
- opisuje strukturę i kompetencje organów administracji publicznej
- odczytuje schemat graficzny struktury organów administracji publicznej
- posługuje się przepisami prawa dotyczącymi podziału terytorialnego państwa
3. Rozróżnia zadania administracji publicznej na określonym szczeblu
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zadania naczelnych organów administracji publicznej
- wskazuje różnice między zadaniami naczelnych organów i zadaniami centralnych organów administracji publicznej
- opisuje zadania organów uchwałodawczych samorządu terytorialnego
- określa zadania organów wykonawczych samorządu terytorialnego
- wymienia kompetencje organów nadzoru nad samorządem terytorialnym
- rozróżnia zadania organów administracji zespolonej i niezespolonej w województwie
- analizuje zadania wojewody jako zwierzchnika administracji zespolonej
4. Korzysta z różnych źródeł prawa oraz form prawotwórczej działalności państwa
Kryteria weryfikacji:
- wymienia źródła prawa w polskim i europejskim porządku prawnym
- rozróżnia prawo stanowione od prawa naturalnego i zwyczajowego
- określa elementy normy prawnej na podstawie wybranych przepisów prawa
- określa elementy stosunku prawnego
- rozróżnia rodzaje zdarzeń prawnych
- określa cechy charakterystyczne dla poszczególnych gałęzi prawa
- wyszukuje informacje z różnych źródeł prawa
- identyfikuje pojęcia i terminy: prawo, norma prawna, przepis prawa, wykładnia prawa, prawa podmiotowe
5. Rozróżnia rodzaj aktu normatywnego ze względu na podmiot, który ten akt stanowi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia akty normatywne wydawane przez organy ustawodawcze i organy wykonawcze
- określa hierarchię aktów normatywnych
- wymienia elementy aktu normatywnego
- wskazuje miejsce ogłaszania aktów normatywnych
- opisuje sposoby wejścia w życie aktu normatywnego
- rozróżnia pojęcia i terminy: praworządność, kodeks, kodyfikacja, inkorporacja, vacatio legis
6. Korzysta z wewnętrznych aktów prawnych,w tym instrukcji i regulaminów, podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia akty prawa, w tym instrukcje i regulaminy obowiązujące w jednostkach organizacyjnych administracji publicznej
- odróżnia akty prawne wewnętrzne od aktów prawnych zewnętrznych
- stosuje instrukcje, regulaminy, statuty
- posługuje się aktami prawnymi, w tym instrukcjami, regulaminami, statutami podczas wykonywania zadań zawodowych
7. Posługuje się podstawowymi pojęciami prawa cywilnego
Kryteria weryfikacji:
- wymienia źródła prawa cywilnego
- określa podmioty prawa cywilnego
- określa przedmiot prawa cywilnego
8. Ocenia skutki niezachowania terminów oraz formy czynności prawnej, określonych w przepisach prawa cywilnego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia formę czynności prawnych
- oblicza terminy dzienne, tygodniowe, miesięczne i roczne, wynikające z przepisów prawa cywilnego
- sporządza pełnomocnictwo
- wskazuje wady oświadczenia woli
9. Stosuje przepisy prawa rzeczowego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia własność i inne prawa rzeczowe
- wyjaśnia pojęcia nabycia i utraty własności
- rozróżnia ograniczone prawa rzeczowe
- rozróżnia sposoby nabycia i utraty własności
10. Określa rodzaje odpowiedzialności cywilnej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje odpowiedzialności cywilnej
- określa przesłanki odpowiedzialności cywilnej
11. Stosuje przepisy prawa zobowiązań
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje źródła zobowiązań
- wskazuje podmioty stosunku zobowiązaniowego
- określa zasady wykonania zobowiązań
- ocenia skutki niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania
- określa przyczyny wygaśnięcia zobowiązania
12. Sporządza projekty wybranych umów cywilnoprawnych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje umów cywilnoprawnych
- określa prawa i obowiązki stron w umowie sprzedaży
- określa prawa i obowiązki stron w umowie najmu i umowie dzierżawy
- porównuje umowę najmu do umowy dzierżawy
- porównuje umowę zlecenia do umowy o dzieło
- opisuje elementy umowy leasingu
- sporządza projekt umowy sprzedaży
- sporządza projekt umowy najmu lokalu
- sporządza projekt umowy zlecenia i umowy o dzieło
13. Stosuje przepisy prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
Kryteria weryfikacji:
- określa źródła oraz zakres prawa pracy i ubezpieczeń społecznych
- określa sposoby nawiązania stosunku pracy i rodzaje umów o pracę
- wskazuje prawa i obowiązki stron wynikające z umowy o pracę
- określa sposoby rozwiązywania umów o pracę
- określa różne systemy pracy
- stosuje zasady wynikające z różnych systemów rozliczania czasu pracy
- oblicza wymiar urlopu pracownika
- oblicza wynagrodzenia w różnych systemach pracy
- prowadzi akta osobowe pracownika
- określa rodzaje odpowiedzialności pracowniczej
- określa świadczenia przysługujące pracownikowi z tytułu ubezpieczenia społecznego
- porównuje przepisy prawa dotyczące zatrudniania w Rzeczypospolitej Polskiej do przepisóww wybranym państwie Unii Europejskiej
- porównuje świadczenia z ubezpieczeń społecznych w Rzeczypospolitej Polskiej do świadczeńw wybranym państwie Unii Europejskiej
- stosuje przepisy prawa dotyczące zatrudniania cudzoziemców
14. Sporządza dokumenty wynikające ze stosunku pracy
Kryteria weryfikacji:
- sporządza projekt umowy o pracę
- sporządza projekty dokumentów związanych z rozwiązaniem stosunku pracy
- opracowuje plan urlopów w jednostce organizacyjnej
- opracowuje rozkłady czasu pracy pracowników w jednostce organizacyjnej
- sporządza świadectwo pracy
15. Sporządza dokumenty dotyczące funkcjonowania jednostki administracyjnej z uwzględnieniem przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, prawa autorskiego i prawa podatkowego
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje wzory dokumentów dotyczące funkcjonowania jednostki administracyjnej
- prowadzi dokumentację zgodnie z instrukcją kancelaryjną
- stosuje przepisy prawa autorskiego i przepisy prawa podatkowego
- stosuje przepisy prawa dotyczące informacji niejawnych
- przestrzega zasad bezpieczeństwa w przetwarzaniu i przesyłaniu danych osobowych
- stosuje przepisy prawa dotyczące gromadzenia, przetwarzania, zabezpieczania i przechowywania danych osobowych i dokumentów
- stosuje przepisy dotyczące ochrony danych osobowych
4. Przygotowywanie i prowadzenie postępowania administracyjnego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad postępowania administracyjnego
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia podstawowe pojęcia postępowania administracyjnego
- określa zakres podmiotowy i przedmiotowy kodeksu postępowania administracyjnego
- korzysta z przepisów prawa postępowania administracyjnego
- wskazuje zasady ogólne postępowania administracyjnego
2. Wszczyna postępowanie administracyjne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia wszczęcie postępowania administracyjnego z urzędu i wszczęcie postępowania administracyjnego na wniosek strony
- określa przesłanki wszczęcia postępowania administracyjnego
- określa uczestników postępowania administracyjnego
- rozróżnia sposoby wszczęcia postępowania administracyjnego
- bada zasadność żądania wszczęcia postępowania administracyjnego na wniosek strony
- sporządza zawiadomienie o wszczęciu postępowania administracyjnego
3. Określa właściwość organu administracyjnego
Kryteria weryfikacji:
- określa organ właściwy do załatwienia danej sprawy
- określa sytuacje wyłączenia organu lub pracownika
- wskazuje organ uprawniony do rozstrzygania sporów kompetencyjnych
4. Stosuje przepisy prawa w zakresie uprawnień i obowiązków stron postępowania administracyjnego
Kryteria weryfikacji:
- określa uczestników postępowania administracyjnego
- ocenia zdolność procesową strony
- ustala ważność i zakres pełnomocnictwa
- wymienia prawa i obowiązki stron postępowania administracyjnego
- określa procedury doręczania pism i dokumentóww postępowaniu administracyjnym
- podaje terminy załatwiania spraw i czynności podejmowanych w postępowaniu administracyjnym
- określa skutki prawne niezachowania terminu załatwiania spraw i czynności w postępowaniu administracyjnym
- informuje stronę postępowania administracyjnegoo przysługujących jej prawach i obowiązkach
5. Ustala okoliczności istotne dla prowadzonego postępowania
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przesłanki wyłączenia organu administracji publicznej lub pracownika organu administracji publicznej
- wyjaśnia przyczynę umorzenia postępowania administracyjnego
- wskazuje przyczynę stwierdzenia nieważności decyzji
- przygotowuje pisma i dokumenty w postępowaniu administracyjnym
- przeprowadza postępowanie dowodowe
- udziela informacji na każdym etapie postępowania
6. Podejmuje czynności skłaniające strony do zawarcia ugody
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje mediacje jako sposób rozstrzygnięcia sprawy
- określa warunki zawarcia ugody
- sporządza projekt postanowienia zatwierdzającego ugodę
7. Przygotowuje rozprawę administracyjną
Kryteria weryfikacji:
- sporządza wezwanie do stawienia się stron na rozprawę
- określa przyczyny zawieszenia postępowania
- ustala warunki umorzenia postępowania administracyjnego
8. Sporządza dokumenty postępowania administracyjnego
Kryteria weryfikacji:
- sporządza wezwanie do udziału w innych czynnościach urzędowych i złożenia wyjaśnień
- sporządza protokoły i adnotacje czynności organu administracji
9. Sporządza projekty postanowień i decyzji administracyjnych
Kryteria weryfikacji:
- określa elementy decyzji administracyjnej
- sporządza projekt decyzji administracyjnej
- sporządza projekt postanowienia w postępowaniu administracyjnym
10. Ustala okoliczności nieważności decyzji administracyjnej
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przesłanki nieważności decyzji administracyjnej
- opisuje przesłanki stwierdzenia nieważności decyzji administracyjnej
- podaje skutki wydania decyzji administracyjnej z naruszeniem przepisów
- wstrzymuje z urzędu lub na żądanie strony wykonanie decyzji administracyjnej
11. Analizuje środki kontroli decyzji administracyjnej w trybie postępowania administracyjnego
Kryteria weryfikacji:
- stosuje środki kontroli decyzji administracyjnej wydanej w toku postępowania administracyjnego
- sporządza odwołanie od decyzji administracyjnej
- sporządza zażalenie na postanowienie
- wskazuje środki odwoławcze w postępowaniu administracyjnym
- wymienia przesłanki wznowienia postępowania administracyjnego
- sporządza projekt postanowienia o wznowieniu postępowania administracyjnego i odmowie wznowienia postanowienia administracyjnego
- uzasadnia uchylenie lub zmianę decyzji ostatecznej na wybranym przykładzie
- określa przyczyny wznowienia postępowania administracyjnego
12. Ustala czynności związane z egzekucją administracyjną
Kryteria weryfikacji:
- określa cel postępowania egzekucyjnego w administracji
- stosuje zasady prowadzenia egzekucjiw administracji
- ustala sposoby prowadzenia postępowania egzekucyjnego w administracji
- opisuje podmioty postępowania egzekucyjnegow administracji
- dobiera środki egzekucyjne w administracji
- sporządza pisma i dokumenty w toku egzekucji administracyjnej
- określa warunki umorzenia postępowania egzekucyjnego w administracji
- opracowuje projekt tytułu wykonawczego
5. Sporządzanie analiz i sprawozdań
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje jednostki sektora finansów publicznych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przepisy prawa regulujące działalność sektora finansów publicznych
- rozróżnia jednostki sektora finansów publicznych
- określa cechy jednostek sektora finansów publicznych
- identyfikuje zadania jednostek sektora finansów publicznych
- określa zasady finansów publicznych
- stosuje zasady kontroli zarządczej w jednostce sektora finansów publicznych
2. Charakteryzuje dochody i wydatki budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady konstrukcji budżetu
- omawia procedurę budżetową
- rozróżnia dochody i wydatki budżetu państwa, województwa, powiatu i gminy
- omawia pozycje budżetu państwa, województwa, powiatu i gminy
- wymienia źródła finansowania deficytu budżetowego państwa i jednostki samorządu terytorialnego
3. Analizuje sprawozdania budżetowe i finansowe jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady sporządzania sprawozdań budżetowych i finansowych
- rozróżnia elementy budowy sprawozdania finansowego i budżetowego
- omawia system sprawozdawczości budżetowej
- analizuje budżet państwa i jednostki samorządu terytorialnego
- ocenia poprawność i kompletność sporządzenia sprawozdania budżetowego
- wskazuje przyczyny i skutki zmian w pozycjach budżetowych
- omawia obieg sprawozdań, bilans, zestawienie zysków i strat oraz zestawienie zmian w funduszu
- przeprowadza wstępną analizę bilansu i rachunku zysków i strat
- analizuje stopień wykonania budżetu państwa i budżetu jednostki samorządu terytorialnego
- analizuje strukturę wydatków i dochodów jednostek i zakładów budżetowych
- ocenia sytuację materialną i majątkową jednostki organizacyjnej sektora finansów publicznych
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) urządzeń techniki biurowej i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych(np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia uniwersalne zasady kultury osobistej i etyki zawodowej
- rozpoznaje przypadki naruszania zasad etyki zawodowej
- używa form grzecznościowych w komunikacji ustnej i pisemnej
- stosuje zasady etyczne i prawne związane z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
2. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- ocenia różne możliwości reakcji w zmiennych warunkach pracy
- podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji
- wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- szacuje czas i budżet potrzebny do wykonania zadania
- planuje wykonanie zadania zgodniez możliwościami ich realizacji
- analizuje zasady i procedury wykonania zadania
- realizuje zadania w wyznaczonym czasie
- dokonuje analizy i oceny podejmowanych działań
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje przypadki naruszania norm i procedur postępowania
- wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- określa skutki stresu
- stosuje sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa umiejętności i kompetencje niezbędne w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza sobie cele rozwojowe, sposoby i terminy ich realizacji
- planuje kierunki uczenia się i doskonalenia zawodowego na stanowisku pracy
- wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych na stanowisku pracy
7. Przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje dane osobowe zgodnie z przepisami prawa
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
- przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przedstawia konsekwencje nieprzestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje negocjacji
- stosuje techniki negocjacyjne
9. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- omawia ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
- opisuje mowę ciała w komunikacji interpersonalnej
- stosuje aktywne metody słuchania
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- formułuje wnioski na podstawie opinii członków zespołu
- ustala warunki współpracy
- rozpoznaje zachowania destrukcyjne i hamujące współpracę w zespole
- rozpoznaje kluczowe role w zespole
- kontroluje wykonanie przydzielonych zadań
- identyfikuje funkcje konfliktu w organizacji
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy przydzielonych zadań
- planuje pracę zespołu zadaniowego
- kieruje pracą zespołu zadaniowego
2. Dobiera osoby do wykonania zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje kompetencje i umiejętności osób pracujących w zespole
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady delegowania uprawnień
- wydaje dyspozycje osobom realizującym poszczególne zadania
- omawia sposoby motywowania członków zespołu zadaniowego
- stosuje techniki komunikowania się w zespole
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje jakość wykonanych zadań zawodowych według przyjętych kryteriów
- udziela informacji zwrotnej
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji