
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Prowadzenie rachunkowości (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
EKA.07.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ekonomiczno-administracyjna (EKA)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900346
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13290
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- określa krajowe i unijne przepisy prawa dotyczące prawnej ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
- określa regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- posługuje się pojęciami: bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa, ochrona środowiska, ergonomia
- stosuje zasady ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych
- stosuje zasady postępowania z odpadami występującymi w pracy biurowej
- określa zakres ergonomii, np. stanowisk pracy, organizacji procesu pracy
2. Określa zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucjioraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcyw zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- rozróżnia rodzaje profilaktycznych badań lekarskich
- rozróżnia rodzaje obligatoryjnych szkoleń bezpieczeństwa i higieny pracy
- charakteryzuje system kar i konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
- wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
- rozróżnia rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka w pracy biurowej
Kryteria weryfikacji:
- określa zagrożenia występujące w środowisku pracy biurowej
- rozróżnia czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe w środowisku pracy biurowej
- rozpoznaje skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje środki ochrony zbiorowej
- wskazuje środki ochrony zbiorowej zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
- określa wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
- rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające porażeniu prądem w pracy biurowej
- rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
- dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- określa czynniki, które należy brać pod uwagę przy organizacji przestrzeni biurowej zgodnie z wymaganiami ergonomii
- określa wymagania ergonomii dla stanowiska pracy siedzącej i stanowiska pracy przy komputerze
- określa bezpieczne i higieniczne warunki pracyna stanowisku pracy biurowej
- wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika pracującego przy komputerze
- wskazuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy biurowej
- rozpoznaje sytuacje grożące pożarem podczas pracy biurowej
- wskazuje wymagania biurowych środków technicznych i materiałów biurowych sprzyjające ochronie środowiska
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
- wskazuje właściwe zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń biurowych podłączonych do sieci elektrycznej
- rozróżnia znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
- rozróżnia rodzaje gaśnic ze względu na zakresich stosowania
- stosuje zasady postępowania na wypadek pożaru w miejscu pracy
- stosuje zasady recyklingu zużytych części urządzeń biurowych i wyposażenia
- identyfikuje opłaty regulowane przepisami prawa dotyczącymi ochrony środowiska
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy ekonomii i statystyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się regułami mikroekonomii i makroekonomii
Kryteria weryfikacji:
- określa przedmiot badań ekonomii
- posługuje się pojęciami z obszaru funkcjonowania gospodarki, np. mikroekonomia, makroekonomia, prawa ekonomiczne, rynek, elastyczność popytu i podaży, system gospodarczy, struktura rynkowa, koniunktura gospodarcza, inflacja, deflacja, bezrobocie, system rachunków narodowych
- interpretuje prawa rynku i działanie mechanizmu rynkowego
- oblicza elastyczność popytu i podaży
- rozróżnia struktury rynkowe
- objaśnia decyzje, w zakresie cen i rozmiarów produkcji, producentów gospodarujących w różnych strukturach rynkowych
- ocenia efektywność rynku konkurencyjnego w krótkim i długim okresie
- rozróżnia formy interwencjonizmu państwa jako regulatora gospodarki rynkowej
- interpretuje skutki stosowania różnych instrumentów polityki gospodarczej państwa
- rozróżnia narzędzia polityki handlowej stosowane w różnych formach współpracy międzynarodowej
- rozpoznaje pojęcia związane z polityką handlową i walutową państwa, np. bilans płatniczy i jego części, bilans handlowy, terms of trade, kursy walut, kursy sztywne, płynne, stałe, aprecjacja, deprecjacja, dewaluacja, rewaluacja
2. Charakteryzuje podmioty gospodarcze
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje przedsiębiorstwa, np. ze względu na charakter działalności, wielkość zatrudnienia, formę własności, formę organizacyjno-prawną
- rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
- rozróżnia funkcje i przedmiot działania przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych
- rozróżnia rodzaje struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
- dobiera strukturę organizacyjną do rodzaju przedsiębiorstwa
- rozróżnia pojęcia z zakresu organizacji procesu produkcji, np. elementy struktury procesu technologicznego, cykl produkcyjny, typ produkcji, rytmiczność produkcji
- oblicza czas trwania cyklu produkcyjnego
- rozpoznaje podmioty i formy sprzedaży w obrocie towarowym
- rozróżnia formy rynków zorganizowanych, np. giełdy towarowe, aukcje, przetargi, targi i wystawy
- rozróżnia usługi sklasyfikowane według różnych kryteriów, np. ze względu na przeznaczenie, rodzaj nabywców, rodzaj i charakter wykonywanej pracy
- rozpoznaje formy outsourcingu
3. Zakłada i prowadzi działalność gospodarczą
Kryteria weryfikacji:
- systematyzuje etapy przygotowania do podjęcia działalności gospodarczej
- dobiera formę organizacyjno-prawną do rodzaju i zakresu działalności gospodarczej
- wybiera formę opodatkowania działalności gospodarczej
- przygotowuje dokumentację niezbędną do zarejestrowania i uruchomienia działalności gospodarczej
- rozróżnia źródła finansowania wydatków związanych z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej, np. kredyty bankowe, leasing, franchising
- rozróżnia składniki majątku przedsiębiorstwa
- posługuje się pojęciami: koszt, wydatek, wpływ środków pieniężnych, przychód, dochód
- określa koszty i przychody z działalności jednostki organizacyjnej
- oblicza dochód jednostki organizacyjnej
4. Przeprowadza analizę statystyczną badanej zbiorowości
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje podstawowe pojęcia statystyczne, np. zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna
- rozpoznaje źródła pozyskiwania danych statystycznych
- objaśnia sposoby zbierania danych statystycznych
- grupuje dane statystyczne według określonej cechy lub kilku cech
- identyfikuje podstawowe miary z zakresu analizy statystycznej
- oblicza miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
- interpretuje miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
- interpretuje wyniki korelacji badanych zjawisk
- prezentuje opracowany materiał statystyczny w formie opisowej, tabelarycznej i graficznej
- stosuje arkusz kalkulacyjny i edytor tekstu do obliczeń i prezentacji materiału statystycznego
5. Przestrzega zasad archiwizowania dokumentacji jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej według różnych kryteriów
- posługuje się pojęciami z zakresu przechowywania danych, np. archiwizacja, zbiór archiwalny, archiwum, baza danych
- rozróżnia rodzaje archiwów
- wskazuje różnice między dokumentacją archiwalną a niearchiwalną
- kwalifikuje dokumenty do kategorii archiwalnej
- wskazuje sposoby porządkowania i kwalifikowania dokumentacji przeznaczonej do przekazania do archiwum zakładowego
- stosuje zasady oznaczania zbiorów archiwalnych
- ustala okres przechowywania dokumentacji archiwalnej stosownie do jej rodzaju
- przestrzega zasad udostępniania zbiorów archiwalnych osobom trzecim
- wskazuje sposób postępowania z dokumentacją archiwalną po upływie terminu przedawnienia
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- określa cele i zasady normalizacji krajowej
- określa pojęcie i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad i stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia rachunkowości
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia podsystemy rachunkowości i ich użytkowników
- wskazuje elementy rachunkowości
- rozróżnia funkcje rachunkowości
- wskazuje źródła prawa bilansowego krajowego i międzynarodowego
- wskazuje jednostki zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych ze względu na ich formę prawną lub wysokość osiągniętych przychodów
- identyfikuje elementy zasad (polityki) rachunkowości
- rozpoznaje nadrzędne zasady rachunkowości
- wskazuje akty prawne dotyczące rozliczeń podatkowych jednostek prowadzących księgi rachunkowe
- wskazuje kategorie archiwalne dokumentacji księgowej
- wskazuje okresy przechowywania dokumentacji księgowej według przepisów prawa bilansowego, podatkowego i ubezpieczeń społecznych
- określa zasady ochrony baz danych w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu techniki komputerowej
2. Klasyfikuje aktywa i pasywa
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia składniki aktywów trwałych i obrotowych
- rozróżnia kapitały (fundusze) własne w zależności od formy organizacyjno-prawnej jednostki
- określa zasady tworzenia i wykorzystania kapitałów (funduszów) własnych
- klasyfikuje zobowiązania ze względu na termin płatności i tytuł
- rozróżnia rezerwy na zobowiązania
- identyfikuje elementy struktury i wymogi formalne bilansu
- określa zasady sporządzania bilansu, np. równowagi bilansowej, ciągłości bilansowej
- porządkuje aktywa i pasywa zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa
- określa rodzaj prowadzanej działalności na podstawie struktury aktywów
- wskazuje formę organizacyjno-prawną jednostki na podstawie pasywów
3. Identyfikuje kategorie wynikowe
Kryteria weryfikacji:
- określa pojęcia wynikowe, np. wynik finansowy (zysk lub stratę) brutto i netto oraz podatek dochodowy
- rozpoznaje koszty i przychody podstawowej działalności operacyjnej
- rozpoznaje koszty i przychody pozostałej działalności operacyjnej
- rozpoznaje koszty i przychody finansowe
- klasyfikuje koszty podstawowej działalności operacyjnej według różnych kryteriów, np. rodzaju prowadzonej działalności, miejsc ich powstania, rodzajów kosztów, okresu ich rozliczania, ze względu na związek z wytwarzanymi produktami
- klasyfikuje przychody podstawowej działalności operacyjnej
4. Przestrzega zasad funkcjonowania kont księgowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje elementy konta księgowego
- rozpoznaje rodzaje kont księgowych, np. bilansowe, wynikowe, pozabilansowe, rozliczeniowe, podstawowe i korygujące, syntetyczne i analityczne
- dokonuje podziału poziomego i pionowego kont księgowych
- dokonuje łączenia kont księgowych
- stosuje zasady funkcjonowania kont księgowych: aktywnych, pasywnych, aktywno-pasywnych, kosztów, przychodów, analitycznych, pozabilansowych
- określa wpływ sald kont korygujących na saldo konta podstawowego
5. Prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz ich otwieranie i zamykanie zgodnie z przepisami prawa
Kryteria weryfikacji:
- określa elementy ksiąg rachunkowych
- określa przeznaczenie elementów ksiąg rachunkowych
- określa wymagania dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych
- wskazuje zdarzenia, które zobowiązują do otwarcia i zamknięcia ksiąg rachunkowych
- wskazuje dzień otwarcia ksiąg rachunkowych
- otwiera konta księgi głównej i konta ksiąg pomocniczych
- identyfikuje czynności poprzedzające zamknięcie ksiąg rachunkowych
- zamyka konta księgi głównej i konta ksiąg pomocniczych
6. Sprawdza i kwalifikuje dowody księgowe do ujęcia w księgach rachunkowych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje dowody księgowe według różnych kryteriów, np. wystawcy dowodu, funkcji dowodu, sposobu ewidencji, rodzaju operacji gospodarczej
- rozpoznaje dowody księgowe: własne i obce, zewnętrzne i wewnętrzne, pierwotne i wtórne, obrotu pieniężnego, rozrachunków, magazynowe, stanu i ruchu środków trwałych
- wskazuje elementy dowodu księgowego zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi rachunkowości
- określa wymagania formalne dowodów księgowych
- określa rodzaje kontroli dowodów księgowych
- wskazuje komórki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli dowodów księgowych
- określa zadania kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej
- przeprowadza kontrolę dowodów księgowych
- poprawia błędy w dowodach księgowych
- dekretuje dowody księgowe zgodniez zakładowym planem kont
- formułuje treści operacji gospodarczych na podstawie zadekretowanych dowodów księgowych
7. Sporządza księgowe dokumenty rozliczeniowe i dokumenty obrotu pieniężnego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia księgowe dokumenty rozliczeniowe
- dobiera księgowy dowód rozliczeniowy do treści operacji gospodarczej
- sporządza księgowe dowody rozliczeniowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych, np. noty księgowe, noty odsetkowe, polecenia księgowania
- sporządza księgowe dokumenty rozliczeniowe o charakterze informacyjnym, np. monity, wezwania do zapłaty
- sporządza dokumenty obrotu gotówkowego i bezgotówkowego
8. Ewidencjonuje operacje gospodarcze w różnych jednostkach
Kryteria weryfikacji:
- określa cechy operacji gospodarczej
- rozróżnia operacje gospodarcze bilansowei wynikowe
- rozpoznaje typy operacji bilansowych i wynikowych
- określa wpływ operacji gospodarczych na bilans oraz koszty, przychody i wynik finansowy
- stosuje zasadę podwójnego zapisu na kontach księgi głównej
- stosuje zasadę zapisu jednostronnego na kontach, w tym zapisu powtórzonego na kontach ksiąg pomocniczych, zapisu jednostronnego na kontach pozabilansowych
- księguje różne operacje gospodarcze w jednostkach produkcyjnych, handlowych i usługowych zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości
- określa treść ekonomiczną sald kont bilansowych
- interpretuje zapisy na kontach: bilansowych, bilansowo-wynikowych, wynikowych, korygujących, rozliczeniowych, pozabilansowych
- wskazuje na podstawie treści operacji gospodarczej błędy w podanych zapisach na kontach księgowych
9. Poprawia błędy księgowe
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje metody poprawiania błędów księgowych
- określa wpływ storna czarnego i czerwonego na obroty kont
- poprawia błędy księgowe stwierdzone w trakcie okresu sprawozdawczego i po zamknięciu ksiąg rachunkowych
10. Sporządza i analizuje zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega zasad i terminów sporządzania zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej
- sporządza zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej w różnych formach
- przestrzega zasad uzgadniania obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych z obrotami i saldami kont księgi głównej
- wskazuje błędy księgowe możliwe do wykrycia przez sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej
- wskazuje błędy możliwe do wykrycia przez uzgadnianie sald kont księgi pomocniczej z saldami kont księgi głównej
- określa związek zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej z bilansem
11. Prowadzi księgi rachunkowe z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do tworzenia zakładowego planu kont, otwarcia kont bilansowych, księgowania operacji gospodarczych, zakładania różnych kartotek
- stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do prowadzenia ewidencji i sporządzania dokumentów środków trwałych
- stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do prowadzenia ewidencji dla celów podatku od towarów i usług
- stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do sporządzania: księgowych dokumentów rozliczeniowych, deklaracji skarbowych, dokumentów obrotu pieniężnego, różnych zestawień
4. Przeprowadzanie inwentaryzacji i rozliczanie jej wyników
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad organizacji inwentaryzacji
Kryteria weryfikacji:
- określa cele przeprowadzania inwentaryzacji
- rozróżnia rodzaje inwentaryzacji
- ustala kolejność prac związanych z przebiegiem inwentaryzacji
- rozpoznaje zadania na poszczególnych etapach przebiegu prac inwentaryzacyjnych
- określa terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji składników majątku
- stosuje zasady inwentaryzacji
2. Przeprowadza i rozlicza inwentaryzację różnymi metodami
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody inwentaryzacji
- identyfikuje składniki majątku inwentaryzowane metodą spisu z natury
- identyfikuje składniki majątku inwentaryzowane metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi i weryfikacji wartościtych składników
- identyfikuje składniki majątku inwentaryzowane metodą potwierdzenia salda
- stosuje metody: spis z natury, potwierdzenie salda i porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi i weryfikacji wartościtych składników do inwentaryzacji składników majątku
- rozróżnia dokumenty wchodzące w skład dokumentacji inwentaryzacyjnej
- sporządza dokumenty inwentaryzacyjne, np. arkusz spisu z natury, protokół zestawienia różnic inwentaryzacyjnych, protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych, potwierdzenie salda należności, protokół weryfikacji dokumentarnej
3. Oblicza i interpretuje różnice inwentaryzacyjne
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje ilościowe i jakościowe różnice inwentaryzacyjne
- klasyfikuje niedobory i nadwyżki inwentaryzacyjne
- oblicza ilościowe i wartościowe różnice wynikające z porównania stanów rzeczywistych składników majątku ze stanami księgowymi
- określa rodzaj obliczonej różnicy inwentaryzacyjnej
4. Rozlicza różnice inwentaryzacyjne w księgach rachunkowych jednostki
Kryteria weryfikacji:
- ewidencjonuje ujawnione różnice inwentaryzacyjne składników majątku
- określa sposoby rozliczania niedoborów niezawinionych
- określa sposoby rozliczania niedoborów zawinionych
- identyfikuje sposoby rozliczania nadwyżek
- przestrzega zasad kompensowania niedoborów nadwyżkami
- oblicza kwotę kompensaty niedoborów nadwyżkami
- oblicza kwoty dopuszczalnych ubytków naturalnych
- rozlicza niedobory niezawinione mieszczące się w granicach zakładowych norm ubytków naturalnych oraz przekraczające normy ubytków naturalnych
- rozlicza niedobory zawinione bezsporne i sporne
- rozlicza nadwyżki inwentaryzacyjne
5. Prowadzenie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje różnice między amortyzacją a umorzeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
- określa warunki, które muszą spełniać składniki aktywów trwałych podlegające amortyzacji
- identyfikuje składniki aktywów trwałych podlegające amortyzacji według prawa bilansowego i podatkowego
- wskazuje czynniki wpływające na okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej
- rozróżnia metody naliczania amortyzacji
- rozpoznaje różnice w naliczaniu amortyzacji według prawa bilansowego i podatkowego
- oblicza kwoty odpisów amortyzacyjnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych różnymi metodami dla celów bilansowych i podatkowych
- sporządza plan amortyzacji bilansowej i podatkowej środków trwałych
- sporządza tabele amortyzacyjne z uwzględnieniem metod amortyzacji liniowej i degresywnej
2. Wycenia aktywa i pasywa w ciągu okresu sprawozdawczego i na dzień bilansowy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia kategorie przyjęte dla potrzeb wyceny aktywów i pasywów, np. cena zakupu, cena nabycia, cena sprzedaży netto, koszt wytworzenia, cena ewidencyjna, wartość nominalna, wartość godziwa, kwota wymaganej zapłaty i kwota wymagającej zapłaty
- oblicza wartość początkową rzeczowych składników aktywów trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, aktywów finansowych, należności i pasywów
- oblicza wartość zapasów na dzień przyjęcia do ewidencji według kosztu wytworzenia i stałych cen ewidencyjnych
- stosuje metody wyceny rozchodu zapasów wycenionych po koszcie wytworzenia: metodą cen przeciętnych, metodą "pierwsze weszło-pierwsze wyszło", metodą "ostatnie weszło-pierwsze wyszło"
- oblicza odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów, produktów i towarów przypadające na składniki przyjęte do magazynu
- rozlicza odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów, produktów i towarów przypadające na składniki rozchodowane z magazynu
- określa kryteria ustalania odpisów aktualizujących
- dokonuje odpisów aktualizujących wartość: aktywów trwałych, zapasów, należności
- stosuje kursy walut obcych do wyceny aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych
- oblicza różnice kursowe powstałe z wyceny aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych
- wycenia składniki aktywów z uwzględnieniem stanów kont korygujących
- wycenia składniki aktywów i pasywów z uwzględnieniem sald końcowych kont aktywno- pasywnych
- wycenia składniki aktywów i pasywów według wartości nominalnej
3. Rozlicza koszty działalności jednostki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia układy gromadzenia kosztów działalności operacyjnej jednostki
- określa koszty układu rodzajowego i funkcjonalnego
- rozróżnia warianty organizacji rachunku kosztów
- ewidencjonuje koszty w różnych wariantach ewidencji kosztów w jednostkach produkcyjnych, handlowych i usługowych
- sporządza rozdzielniki dla rozliczenia kosztów według miejsca ich powstawania, np. rozdzielnik zużycia materiałów, rozdzielnik płac i narzutów na płace
- rozlicza koszty produkcji działalności pomocniczej
- rozlicza koszty pośrednie produkcji działalności podstawowej
- rozlicza koszty działalności podstawowej
- rozpoznaje koszty dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych oraz koszty stanowiące rozliczenia międzyokresowe
- ewidencjonuje czynne i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów w księgach rachunkowych
- interpretuje salda kont rozliczeń międzyokresowych kosztów
4. Stosuje metody kalkulacji kosztów
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje pozycje kalkulacyjne kosztów
- rozróżnia rodzaje kalkulacji kosztów
- rozróżnia metody kalkulacji kosztów
- dobiera metodę kalkulacji kosztów do typu produkcji
- stosuje klucze rozliczeniowe kosztów pośrednich
- oblicza jednostkowe koszty wytworzenia wyrobu gotowego i produktu niezakończonego różnymi metodami kalkulacji kosztów
5. Ustala wynik finansowy metodą statystyczną i księgową w różnych wariantach rachunku kosztów
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje elementy wyniku finansowego
- oblicza wynik finansowy brutto metodą statystyczną w wariancie porównawczym oraz kalkulacyjnym
- ustala wynik finansowy brutto metodą księgową w wariacie porównawczym oraz kalkulacyjnym
- identyfikuje obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego brutto w różnych jednostkach
- rozpoznaje koszty uznane i nieuznane przez przepisy podatkowe za koszty uzyskania przychodów
- wskazuje różnice w prawie bilansowym i podatkowym w zakresie uznawalności przychodów
- rozpoznaje korekty trwałe i przejściowe uwzględniane przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych
- oblicza podstawę opodatkowania i podatek dochodowy od osób prawnych
- ewidencjonuje rezerwę na odroczony podatek dochodowy oraz aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego
- oblicza wynik finansowy netto metodą statystyczną w wariancie porównawczym oraz kalkulacyjnym
- ustala wynik finansowy netto metodą księgową w wariancie porównawczym oraz kalkulacyjnym
- sporządza rozliczenie roczne z tytułu podatku dochodowego jednostek prowadzących księgi rachunkowe
6. Rozlicza wynik finansowy netto
Kryteria weryfikacji:
- określa sposoby podziału zysku netto
- ewidencjonuje operacje gospodarcze dotyczące podziału zysku netto w różnych jednostkach
- wskazuje sposoby pokrywania straty bilansowej
- określa zasady pokrywania straty bilansowej z lat ubiegłych kapitałami własnymi w różnych jednostkach
- ewidencjonuje operacje gospodarcze związane z pokryciem straty z lat ubiegłych w różnych jednostkach
- ewidencjonuje operacje gospodarcze związane z przeznaczeniem zysku nettona inne cele niż pokrycie straty z lat ubiegłych
- interpretuje saldo konta rozliczenie wyniku finansowego
7. Prowadzi wycenę, rachunek kosztów i rozliczenia podatkowe z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do sporządzania, np. planów i tabel amortyzacyjnych, księgowania operacji gospodarczych
- stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do rozliczeń podatkowych, np. do sporządzania rozliczeń rocznych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych
- stosuje arkusz kalkulacyjny do prowadzenia kalkulacji kosztów, sporządzania planów i tabel amortyzacyjnych, ustalania wyniku finansowego metodą statystyczną
6. Sporządzanie jednostkowego sprawozdania finansowego i prowadzenie analizy finansowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje przepisy prawa dotyczące sprawozdań finansowych jednostek
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje krajowe i międzynarodowe podstawy prawne wykorzystywane przy sporządzaniu sprawozdania finansowego
- rozróżnia elementy składowe jednostkowego sprawozdania finansowego w różnych podmiotach prowadzących księgi rachunkowe
- określa warunki i zakres składania sprawozdania z działalności, w tym oświadczenie na temat informacji niefinansowych
- identyfikuje organy zatwierdzające sprawozdanie finansowe w różnych jednostkach
- wskazuje terminy sporządzania i zatwierdzania sprawozdania finansowego
- wskazuje termin złożenia sprawozdania finansowego do ogłoszenia i ostatecznego rozliczenia się z organem podatkowym przez podmiot, którego sprawozdanie podlegało badaniu
- określa zakres dokumentacji związanej ze sprawozdaniem finansowym podlegającej ogłoszeniu
2. Sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje jednostki mikro i małe
- określa zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym jednostek mikro i małych oraz innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i reasekuracji
- interpretuje powiązanie zestawienia obrotów i sald ze sprawozdaniem finansowym
- sporządza bilans, rachunek zysków i strat jednostki mikro
- sporządza bilans, rachunek zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego i porównawczego jednostki małej
- określa zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej jednostki małej
- sporządza bilans, rachunek zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego i porównawczego jednostki innej niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
- określa zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej jednostki innej niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
3. Prowadzi analizę finansową
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje przedmiot analizy finansowej
- oblicza wskaźniki analizy poziomej i pionowej sprawozdań finansowych
- oblicza wskaźniki: płynności finansowej, sprawności działania jednostki, poziomu zadłużenia, rentowności
- interpretuje obliczone wskaźniki analizy poziomej i pionowej sprawozdań finansowych
- interpretuje obliczone wskaźniki: płynności finansowej, sprawności działania jednostki, poziomu zadłużenia, rentowności
- sporządza informację o poprawie lub pogorszeniu sytuacji majątkowo-finansowej jednostki na podstawie zmian wskaźników analizy finansowej w czasie
- sporządza informację o sytuacji majątkowo-finansowej jednostki na podstawie porównania obliczonych wskaźników z planowanymi lub uznanymi za wzorcowe
4. Prowadzi sprawozdawczość i analizę finansową z wykorzystaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do sporządzania jednostkowego sprawozdania finansowego, np. bilansu, rachunku zysków i strat
- stosuje arkusz kalkulacyjny do obliczeń i prezentacji wyników analizy finansowej
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- 1rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) urządzeń techniki biurowej i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisku
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki w komunikacji z innymi osobami
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje formy i rodzaje komunikacji
- identyfikuje zasady dobrej komunikacji bezpośredniej, np. zasady chronomiki, mimika twarzy, kontakt wzrokowy, gesty, wygląd zewnętrzny, postawa ciała, dotyk, zasady proksemiki, spójności przekazu werbalnego z niewerbalnym, techniki skutecznego słuchania
- wskazuje bariery w komunikowaniu się
- identyfikuje kanały przekazywania informacji w biurze, np. korespondencja papierowa i elektroniczna, kontakt bezpośredni i rozmowy telefoniczne, kontakt niewerbalny
- używa form grzecznościowych w komunikacji pisemnej i ustnej
- rozpoznaje zasady budowania dobrych relacji międzyludzkich w pracy biurowej
- rozpoznaje zasady etyczne w pracy biurowej, np. tajemnicy związanej z wykonywanym zawodemi miejscem pracy, tajemnicy powiernictwa, dobra klienta, odpowiedzialności moralnej
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wskazuje przepisy prawa związane z ochroną własności intelektualnej
- rozpoznaje kategorie własności intelektualnej występujące w pracy biurowej, np. bazy danych, prawa autorskie, know-how, autorskie dokumenty, znaki towarowe, licencje
2. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje cechy osoby kreatywnej
- identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność człowieka, np. osobowość, temperament, empatia, motywacja
- rozpoznaje etapy cyklu życia organizacji
- identyfikuje źródła zmian organizacyjnych
- porządkuje etapy wprowadzania zmiany
- wymienia przyczyny oporu wobec zmian w środowisku pracy biurowej
- identyfikuje metody przezwyciężania oporu przy wprowadzaniu zmian w organizacji
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie planowania
- porządkuje etapy planowania
- formułuje cel zgodnie z koncepcją wyznaczania celów w dziedzinie planowania
- sporządza listę kontrolną czynności niezbędnych do wykonania zadania
- grupuje zadania według kryterium ważności i pilności
- określa terminy wykonania zadań i rezerwy czasowe
- szacuje budżet planowanego zadania
- określa środki i narzędzia niezbędne do wykonania zadań
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
- identyfikuje przyczyny i skutki zachowań ryzykownych
- rozpoznaje przypadki naruszania norm i procedur postępowania
5. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- formułuje wnioski na podstawie opinii członków zespołu
- ustala warunki współpracy
- rozpoznaje zachowania destrukcyjne i hamujące współpracę w zespole
- rozpoznaje kluczowe role w zespole
- identyfikuje funkcje konfliktu w organizacji
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sytuacje wywołujące stres
- wskazuje przyczyny sytuacji stresowych w pracy biurowej
- rozpoznaje skutki stresu
- rozróżnia techniki radzenia sobie ze stresem
7. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje czynniki wpływające na rozwój zawodowy człowieka
- rozróżnia pojęcia kwalifikacje i kompetencje zawodowe
- identyfikuje elementy kompetencji zawodowych dla pracownika biurowego
- rozróżnia formy i metody doskonalenia zawodowego
- sporządza ścieżkę indywidualnej kariery zawodowej
9. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zadania indywidualne i zespołowe
- systematyzuje etapy procesu planowania pracy zespołu
- identyfikuje zadania cząstkowe
- identyfikuje zbiory zadań cząstkowych
- sporządza harmonogram realizacji zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- grupuje zadania cząstkowe według kryterium kompetencji niezbędnych do ich wykonania
- rozpoznaje kompetencje osób pracujących w zespole
- przydziela zadania według kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje style kierowania
- dobiera styl kierowania do warunków i możliwości zespołu
- wydaje dyspozycje osobom realizującym poszczególne zadania
- identyfikuje czynniki motywacyjne
- rozróżnia poziomy delegowania uprawnień
- wskazuje korzyści z delegowania uprawnień
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- systematyzuje etapy oceny jakości wykonania przydzielonych zadań
- kontroluje jakość wykonanych zadań według przyjętych kryteriów
- udziela informacji zwrotnej
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia usprawnienia techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
- identyfikuje obszary wymagające usprawnień
- wskazuje rozwiązania techniczne i organizacyjne poprawiające warunki i jakość pracy
- wskazuje czynności związane z wprowadzaniem zmian poprawiających warunki i jakość pracy w organizacji
- rozpoznaje model organizacji uczącej się
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji