Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
ekonomiczno-administracyjna (EKA)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900346
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13290

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. określa krajowe i unijne przepisy prawa dotyczące prawnej ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
  2. określa regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
  3. posługuje się pojęciami: bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona przeciwpożarowa, ochrona środowiska, ergonomia
  4. stosuje zasady ochrony przeciwpożarowej w jednostkach organizacyjnych
  5. stosuje zasady postępowania z odpadami występującymi w pracy biurowej
  6. określa zakres ergonomii, np. stanowisk pracy, organizacji procesu pracy
2. Określa zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucjioraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcyw zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. rozróżnia rodzaje profilaktycznych badań lekarskich
  4. rozróżnia rodzaje obligatoryjnych szkoleń bezpieczeństwa i higieny pracy
  5. charakteryzuje system kar i konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy
  6. wskazuje obowiązki pracownika i pracodawcy w zakresie zapobiegania wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym
  7. wyjaśnia pojęcia choroba zawodowa i wypadek przy pracy
  8. rozróżnia rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka w pracy biurowej
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zagrożenia występujące w środowisku pracy biurowej
  2. rozróżnia czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe w środowisku pracy biurowej
  3. rozpoznaje skutki oddziaływania czynników szkodliwych, niebezpiecznych i uciążliwych na organizm człowieka
5. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje środki ochrony zbiorowej
  2. wskazuje środki ochrony zbiorowej zabezpieczające przed hałasem w pracy biurowej
  3. określa wymagania w zakresie oświetlenia, temperatury i mikroklimatu pomieszczeń biurowych
  4. rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające porażeniu prądem w pracy biurowej
  5. rozpoznaje środki ochrony zbiorowej i indywidualnej zapobiegające pogorszeniu wzroku i zniekształceniu kręgosłupa
  6. dobiera środki ochrony zbiorowej do rodzaju zagrożeń w pracy biurowej
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. określa czynniki, które należy brać pod uwagę przy organizacji przestrzeni biurowej zgodnie z wymaganiami ergonomii
  2. określa wymagania ergonomii dla stanowiska pracy siedzącej i stanowiska pracy przy komputerze
  3. określa bezpieczne i higieniczne warunki pracyna stanowisku pracy biurowej
  4. wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika pracującego przy komputerze
  5. wskazuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy biurowej
  6. rozpoznaje sytuacje grożące pożarem podczas pracy biurowej
  7. wskazuje wymagania biurowych środków technicznych i materiałów biurowych sprzyjające ochronie środowiska
7. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta z instrukcji obsługi urządzeń technicznych podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wskazuje właściwe zachowania podczas wykonywania zadań zawodowych z użyciem urządzeń biurowych podłączonych do sieci elektrycznej
  3. rozróżnia znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
  4. rozróżnia rodzaje gaśnic ze względu na zakresich stosowania
  5. stosuje zasady postępowania na wypadek pożaru w miejscu pracy
  6. stosuje zasady recyklingu zużytych części urządzeń biurowych i wyposażenia
  7. identyfikuje opłaty regulowane przepisami prawa dotyczącymi ochrony środowiska
  8. omawia konsekwencje nieprzestrzegania przepisów dotyczących ochrony środowiska
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy ekonomii i statystyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się regułami mikroekonomii i makroekonomii
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przedmiot badań ekonomii
  2. posługuje się pojęciami z obszaru funkcjonowania gospodarki, np. mikroekonomia, makroekonomia, prawa ekonomiczne, rynek, elastyczność popytu i podaży, system gospodarczy, struktura rynkowa, koniunktura gospodarcza, inflacja, deflacja, bezrobocie, system rachunków narodowych
  3. interpretuje prawa rynku i działanie mechanizmu rynkowego
  4. oblicza elastyczność popytu i podaży
  5. rozróżnia struktury rynkowe
  6. objaśnia decyzje, w zakresie cen i rozmiarów produkcji, producentów gospodarujących w różnych strukturach rynkowych
  7. ocenia efektywność rynku konkurencyjnego w krótkim i długim okresie
  8. rozróżnia formy interwencjonizmu państwa jako regulatora gospodarki rynkowej
  9. interpretuje skutki stosowania różnych instrumentów polityki gospodarczej państwa
  10. rozróżnia narzędzia polityki handlowej stosowane w różnych formach współpracy międzynarodowej
  11. rozpoznaje pojęcia związane z polityką handlową i walutową państwa, np. bilans płatniczy i jego części, bilans handlowy, terms of trade, kursy walut, kursy sztywne, płynne, stałe, aprecjacja, deprecjacja, dewaluacja, rewaluacja
2. Charakteryzuje podmioty gospodarcze
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje przedsiębiorstwa, np. ze względu na charakter działalności, wielkość zatrudnienia, formę własności, formę organizacyjno-prawną
  2. rozróżnia formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw
  3. rozróżnia funkcje i przedmiot działania przedsiębiorstw produkcyjnych, handlowych i usługowych
  4. rozróżnia rodzaje struktur organizacyjnych przedsiębiorstw
  5. dobiera strukturę organizacyjną do rodzaju przedsiębiorstwa
  6. rozróżnia pojęcia z zakresu organizacji procesu produkcji, np. elementy struktury procesu technologicznego, cykl produkcyjny, typ produkcji, rytmiczność produkcji
  7. oblicza czas trwania cyklu produkcyjnego
  8. rozpoznaje podmioty i formy sprzedaży w obrocie towarowym
  9. rozróżnia formy rynków zorganizowanych, np. giełdy towarowe, aukcje, przetargi, targi i wystawy
  10. rozróżnia usługi sklasyfikowane według różnych kryteriów, np. ze względu na przeznaczenie, rodzaj nabywców, rodzaj i charakter wykonywanej pracy
  11. rozpoznaje formy outsourcingu
3. Zakłada i prowadzi działalność gospodarczą
Kryteria weryfikacji:
  1. systematyzuje etapy przygotowania do podjęcia działalności gospodarczej
  2. dobiera formę organizacyjno-prawną do rodzaju i zakresu działalności gospodarczej
  3. wybiera formę opodatkowania działalności gospodarczej
  4. przygotowuje dokumentację niezbędną do zarejestrowania i uruchomienia działalności gospodarczej
  5. rozróżnia źródła finansowania wydatków związanych z podjęciem i prowadzeniem działalności gospodarczej, np. kredyty bankowe, leasing, franchising
  6. rozróżnia składniki majątku przedsiębiorstwa
  7. posługuje się pojęciami: koszt, wydatek, wpływ środków pieniężnych, przychód, dochód
  8. określa koszty i przychody z działalności jednostki organizacyjnej
  9. oblicza dochód jednostki organizacyjnej
4. Przeprowadza analizę statystyczną badanej zbiorowości
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje podstawowe pojęcia statystyczne, np. zbiorowość statystyczna, jednostka statystyczna, cecha statystyczna
  2. rozpoznaje źródła pozyskiwania danych statystycznych
  3. objaśnia sposoby zbierania danych statystycznych
  4. grupuje dane statystyczne według określonej cechy lub kilku cech
  5. identyfikuje podstawowe miary z zakresu analizy statystycznej
  6. oblicza miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
  7. interpretuje miary statystyczne, np. współczynnik natężenia, wskaźniki struktury i dynamiki, miary tendencji centralnej, miary rozproszenia
  8. interpretuje wyniki korelacji badanych zjawisk
  9. prezentuje opracowany materiał statystyczny w formie opisowej, tabelarycznej i graficznej
  10. stosuje arkusz kalkulacyjny i edytor tekstu do obliczeń i prezentacji materiału statystycznego
5. Przestrzega zasad archiwizowania dokumentacji jednostki organizacyjnej
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej według różnych kryteriów
  2. posługuje się pojęciami z zakresu przechowywania danych, np. archiwizacja, zbiór archiwalny, archiwum, baza danych
  3. rozróżnia rodzaje archiwów
  4. wskazuje różnice między dokumentacją archiwalną a niearchiwalną
  5. kwalifikuje dokumenty do kategorii archiwalnej
  6. wskazuje sposoby porządkowania i kwalifikowania dokumentacji przeznaczonej do przekazania do archiwum zakładowego
  7. stosuje zasady oznaczania zbiorów archiwalnych
  8. ustala okres przechowywania dokumentacji archiwalnej stosownie do jej rodzaju
  9. przestrzega zasad udostępniania zbiorów archiwalnych osobom trzecim
  10. wskazuje sposób postępowania z dokumentacją archiwalną po upływie terminu przedawnienia
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele i zasady normalizacji krajowej
  2. określa pojęcie i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad i stosuje przepisy prawa dotyczące prowadzenia rachunkowości
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia podsystemy rachunkowości i ich użytkowników
  2. wskazuje elementy rachunkowości
  3. rozróżnia funkcje rachunkowości
  4. wskazuje źródła prawa bilansowego krajowego i międzynarodowego
  5. wskazuje jednostki zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych ze względu na ich formę prawną lub wysokość osiągniętych przychodów
  6. identyfikuje elementy zasad (polityki) rachunkowości
  7. rozpoznaje nadrzędne zasady rachunkowości
  8. wskazuje akty prawne dotyczące rozliczeń podatkowych jednostek prowadzących księgi rachunkowe
  9. wskazuje kategorie archiwalne dokumentacji księgowej
  10. wskazuje okresy przechowywania dokumentacji księgowej według przepisów prawa bilansowego, podatkowego i ubezpieczeń społecznych
  11. określa zasady ochrony baz danych w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu techniki komputerowej
2. Klasyfikuje aktywa i pasywa
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia składniki aktywów trwałych i obrotowych
  2. rozróżnia kapitały (fundusze) własne w zależności od formy organizacyjno-prawnej jednostki
  3. określa zasady tworzenia i wykorzystania kapitałów (funduszów) własnych
  4. klasyfikuje zobowiązania ze względu na termin płatności i tytuł
  5. rozróżnia rezerwy na zobowiązania
  6. identyfikuje elementy struktury i wymogi formalne bilansu
  7. określa zasady sporządzania bilansu, np. równowagi bilansowej, ciągłości bilansowej
  8. porządkuje aktywa i pasywa zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami prawa
  9. określa rodzaj prowadzanej działalności na podstawie struktury aktywów
  10. wskazuje formę organizacyjno-prawną jednostki na podstawie pasywów
3. Identyfikuje kategorie wynikowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa pojęcia wynikowe, np. wynik finansowy (zysk lub stratę) brutto i netto oraz podatek dochodowy
  2. rozpoznaje koszty i przychody podstawowej działalności operacyjnej
  3. rozpoznaje koszty i przychody pozostałej działalności operacyjnej
  4. rozpoznaje koszty i przychody finansowe
  5. klasyfikuje koszty podstawowej działalności operacyjnej według różnych kryteriów, np. rodzaju prowadzonej działalności, miejsc ich powstania, rodzajów kosztów, okresu ich rozliczania, ze względu na związek z wytwarzanymi produktami
  6. klasyfikuje przychody podstawowej działalności operacyjnej
4. Przestrzega zasad funkcjonowania kont księgowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje elementy konta księgowego
  2. rozpoznaje rodzaje kont księgowych, np. bilansowe, wynikowe, pozabilansowe, rozliczeniowe, podstawowe i korygujące, syntetyczne i analityczne
  3. dokonuje podziału poziomego i pionowego kont księgowych
  4. dokonuje łączenia kont księgowych
  5. stosuje zasady funkcjonowania kont księgowych: aktywnych, pasywnych, aktywno-pasywnych, kosztów, przychodów, analitycznych, pozabilansowych
  6. określa wpływ sald kont korygujących na saldo konta podstawowego
5. Prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz ich otwieranie i zamykanie zgodnie z przepisami prawa
Kryteria weryfikacji:
  1. określa elementy ksiąg rachunkowych
  2. określa przeznaczenie elementów ksiąg rachunkowych
  3. określa wymagania dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych
  4. wskazuje zdarzenia, które zobowiązują do otwarcia i zamknięcia ksiąg rachunkowych
  5. wskazuje dzień otwarcia ksiąg rachunkowych
  6. otwiera konta księgi głównej i konta ksiąg pomocniczych
  7. identyfikuje czynności poprzedzające zamknięcie ksiąg rachunkowych
  8. zamyka konta księgi głównej i konta ksiąg pomocniczych
6. Sprawdza i kwalifikuje dowody księgowe do ujęcia w księgach rachunkowych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje dowody księgowe według różnych kryteriów, np. wystawcy dowodu, funkcji dowodu, sposobu ewidencji, rodzaju operacji gospodarczej
  2. rozpoznaje dowody księgowe: własne i obce, zewnętrzne i wewnętrzne, pierwotne i wtórne, obrotu pieniężnego, rozrachunków, magazynowe, stanu i ruchu środków trwałych
  3. wskazuje elementy dowodu księgowego zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi rachunkowości
  4. określa wymagania formalne dowodów księgowych
  5. określa rodzaje kontroli dowodów księgowych
  6. wskazuje komórki organizacyjne upoważnione do przeprowadzania poszczególnych rodzajów kontroli dowodów księgowych
  7. określa zadania kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej
  8. przeprowadza kontrolę dowodów księgowych
  9. poprawia błędy w dowodach księgowych
  10. dekretuje dowody księgowe zgodniez zakładowym planem kont
  11. formułuje treści operacji gospodarczych na podstawie zadekretowanych dowodów księgowych
7. Sporządza księgowe dokumenty rozliczeniowe i dokumenty obrotu pieniężnego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia księgowe dokumenty rozliczeniowe
  2. dobiera księgowy dowód rozliczeniowy do treści operacji gospodarczej
  3. sporządza księgowe dowody rozliczeniowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych, np. noty księgowe, noty odsetkowe, polecenia księgowania
  4. sporządza księgowe dokumenty rozliczeniowe o charakterze informacyjnym, np. monity, wezwania do zapłaty
  5. sporządza dokumenty obrotu gotówkowego i bezgotówkowego
8. Ewidencjonuje operacje gospodarcze w różnych jednostkach
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cechy operacji gospodarczej
  2. rozróżnia operacje gospodarcze bilansowei wynikowe
  3. rozpoznaje typy operacji bilansowych i wynikowych
  4. określa wpływ operacji gospodarczych na bilans oraz koszty, przychody i wynik finansowy
  5. stosuje zasadę podwójnego zapisu na kontach księgi głównej
  6. stosuje zasadę zapisu jednostronnego na kontach, w tym zapisu powtórzonego na kontach ksiąg pomocniczych, zapisu jednostronnego na kontach pozabilansowych
  7. księguje różne operacje gospodarcze w jednostkach produkcyjnych, handlowych i usługowych zgodnie z przyjętą polityką rachunkowości
  8. określa treść ekonomiczną sald kont bilansowych
  9. interpretuje zapisy na kontach: bilansowych, bilansowo-wynikowych, wynikowych, korygujących, rozliczeniowych, pozabilansowych
  10. wskazuje na podstawie treści operacji gospodarczej błędy w podanych zapisach na kontach księgowych
9. Poprawia błędy księgowe
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje metody poprawiania błędów księgowych
  2. określa wpływ storna czarnego i czerwonego na obroty kont
  3. poprawia błędy księgowe stwierdzone w trakcie okresu sprawozdawczego i po zamknięciu ksiąg rachunkowych
10. Sporządza i analizuje zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej i kont ksiąg pomocniczych
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad i terminów sporządzania zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej
  2. sporządza zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej w różnych formach
  3. przestrzega zasad uzgadniania obrotów i sald kont ksiąg pomocniczych z obrotami i saldami kont księgi głównej
  4. wskazuje błędy księgowe możliwe do wykrycia przez sporządzanie zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej
  5. wskazuje błędy możliwe do wykrycia przez uzgadnianie sald kont księgi pomocniczej z saldami kont księgi głównej
  6. określa związek zestawienia obrotów i sald kont księgi głównej z bilansem
11. Prowadzi księgi rachunkowe z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do tworzenia zakładowego planu kont, otwarcia kont bilansowych, księgowania operacji gospodarczych, zakładania różnych kartotek
  2. stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do prowadzenia ewidencji i sporządzania dokumentów środków trwałych
  3. stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do prowadzenia ewidencji dla celów podatku od towarów i usług
  4. stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do sporządzania: księgowych dokumentów rozliczeniowych, deklaracji skarbowych, dokumentów obrotu pieniężnego, różnych zestawień

4. Przeprowadzanie inwentaryzacji i rozliczanie jej wyników

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad organizacji inwentaryzacji
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele przeprowadzania inwentaryzacji
  2. rozróżnia rodzaje inwentaryzacji
  3. ustala kolejność prac związanych z przebiegiem inwentaryzacji
  4. rozpoznaje zadania na poszczególnych etapach przebiegu prac inwentaryzacyjnych
  5. określa terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji składników majątku
  6. stosuje zasady inwentaryzacji
2. Przeprowadza i rozlicza inwentaryzację różnymi metodami
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody inwentaryzacji
  2. identyfikuje składniki majątku inwentaryzowane metodą spisu z natury
  3. identyfikuje składniki majątku inwentaryzowane metodą porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi i weryfikacji wartościtych składników
  4. identyfikuje składniki majątku inwentaryzowane metodą potwierdzenia salda
  5. stosuje metody: spis z natury, potwierdzenie salda i porównania danych ksiąg rachunkowych z dokumentami źródłowymi i weryfikacji wartościtych składników do inwentaryzacji składników majątku
  6. rozróżnia dokumenty wchodzące w skład dokumentacji inwentaryzacyjnej
  7. sporządza dokumenty inwentaryzacyjne, np. arkusz spisu z natury, protokół zestawienia różnic inwentaryzacyjnych, protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych, potwierdzenie salda należności, protokół weryfikacji dokumentarnej
3. Oblicza i interpretuje różnice inwentaryzacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje ilościowe i jakościowe różnice inwentaryzacyjne
  2. klasyfikuje niedobory i nadwyżki inwentaryzacyjne
  3. oblicza ilościowe i wartościowe różnice wynikające z porównania stanów rzeczywistych składników majątku ze stanami księgowymi
  4. określa rodzaj obliczonej różnicy inwentaryzacyjnej
4. Rozlicza różnice inwentaryzacyjne w księgach rachunkowych jednostki
Kryteria weryfikacji:
  1. ewidencjonuje ujawnione różnice inwentaryzacyjne składników majątku
  2. określa sposoby rozliczania niedoborów niezawinionych
  3. określa sposoby rozliczania niedoborów zawinionych
  4. identyfikuje sposoby rozliczania nadwyżek
  5. przestrzega zasad kompensowania niedoborów nadwyżkami
  6. oblicza kwotę kompensaty niedoborów nadwyżkami
  7. oblicza kwoty dopuszczalnych ubytków naturalnych
  8. rozlicza niedobory niezawinione mieszczące się w granicach zakładowych norm ubytków naturalnych oraz przekraczające normy ubytków naturalnych
  9. rozlicza niedobory zawinione bezsporne i sporne
  10. rozlicza nadwyżki inwentaryzacyjne

5. Prowadzenie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje różnice między amortyzacją a umorzeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
  2. określa warunki, które muszą spełniać składniki aktywów trwałych podlegające amortyzacji
  3. identyfikuje składniki aktywów trwałych podlegające amortyzacji według prawa bilansowego i podatkowego
  4. wskazuje czynniki wpływające na okres ekonomicznej użyteczności środka trwałego przy ustalaniu okresu amortyzacji i rocznej stawki amortyzacyjnej
  5. rozróżnia metody naliczania amortyzacji
  6. rozpoznaje różnice w naliczaniu amortyzacji według prawa bilansowego i podatkowego
  7. oblicza kwoty odpisów amortyzacyjnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych różnymi metodami dla celów bilansowych i podatkowych
  8. sporządza plan amortyzacji bilansowej i podatkowej środków trwałych
  9. sporządza tabele amortyzacyjne z uwzględnieniem metod amortyzacji liniowej i degresywnej
2. Wycenia aktywa i pasywa w ciągu okresu sprawozdawczego i na dzień bilansowy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia kategorie przyjęte dla potrzeb wyceny aktywów i pasywów, np. cena zakupu, cena nabycia, cena sprzedaży netto, koszt wytworzenia, cena ewidencyjna, wartość nominalna, wartość godziwa, kwota wymaganej zapłaty i kwota wymagającej zapłaty
  2. oblicza wartość początkową rzeczowych składników aktywów trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, aktywów finansowych, należności i pasywów
  3. oblicza wartość zapasów na dzień przyjęcia do ewidencji według kosztu wytworzenia i stałych cen ewidencyjnych
  4. stosuje metody wyceny rozchodu zapasów wycenionych po koszcie wytworzenia: metodą cen przeciętnych, metodą "pierwsze weszło-pierwsze wyszło", metodą "ostatnie weszło-pierwsze wyszło"
  5. oblicza odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów, produktów i towarów przypadające na składniki przyjęte do magazynu
  6. rozlicza odchylenia od cen ewidencyjnych materiałów, produktów i towarów przypadające na składniki rozchodowane z magazynu
  7. określa kryteria ustalania odpisów aktualizujących
  8. dokonuje odpisów aktualizujących wartość: aktywów trwałych, zapasów, należności
  9. stosuje kursy walut obcych do wyceny aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych
  10. oblicza różnice kursowe powstałe z wyceny aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych
  11. wycenia składniki aktywów z uwzględnieniem stanów kont korygujących
  12. wycenia składniki aktywów i pasywów z uwzględnieniem sald końcowych kont aktywno- pasywnych
  13. wycenia składniki aktywów i pasywów według wartości nominalnej
3. Rozlicza koszty działalności jednostki
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia układy gromadzenia kosztów działalności operacyjnej jednostki
  2. określa koszty układu rodzajowego i funkcjonalnego
  3. rozróżnia warianty organizacji rachunku kosztów
  4. ewidencjonuje koszty w różnych wariantach ewidencji kosztów w jednostkach produkcyjnych, handlowych i usługowych
  5. sporządza rozdzielniki dla rozliczenia kosztów według miejsca ich powstawania, np. rozdzielnik zużycia materiałów, rozdzielnik płac i narzutów na płace
  6. rozlicza koszty produkcji działalności pomocniczej
  7. rozlicza koszty pośrednie produkcji działalności podstawowej
  8. rozlicza koszty działalności podstawowej
  9. rozpoznaje koszty dotyczące przyszłych okresów sprawozdawczych oraz koszty stanowiące rozliczenia międzyokresowe
  10. ewidencjonuje czynne i bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów w księgach rachunkowych
  11. interpretuje salda kont rozliczeń międzyokresowych kosztów
4. Stosuje metody kalkulacji kosztów
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje pozycje kalkulacyjne kosztów
  2. rozróżnia rodzaje kalkulacji kosztów
  3. rozróżnia metody kalkulacji kosztów
  4. dobiera metodę kalkulacji kosztów do typu produkcji
  5. stosuje klucze rozliczeniowe kosztów pośrednich
  6. oblicza jednostkowe koszty wytworzenia wyrobu gotowego i produktu niezakończonego różnymi metodami kalkulacji kosztów
5. Ustala wynik finansowy metodą statystyczną i księgową w różnych wariantach rachunku kosztów
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje elementy wyniku finansowego
  2. oblicza wynik finansowy brutto metodą statystyczną w wariancie porównawczym oraz kalkulacyjnym
  3. ustala wynik finansowy brutto metodą księgową w wariacie porównawczym oraz kalkulacyjnym
  4. identyfikuje obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego brutto w różnych jednostkach
  5. rozpoznaje koszty uznane i nieuznane przez przepisy podatkowe za koszty uzyskania przychodów
  6. wskazuje różnice w prawie bilansowym i podatkowym w zakresie uznawalności przychodów
  7. rozpoznaje korekty trwałe i przejściowe uwzględniane przy obliczaniu podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych
  8. oblicza podstawę opodatkowania i podatek dochodowy od osób prawnych
  9. ewidencjonuje rezerwę na odroczony podatek dochodowy oraz aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego
  10. oblicza wynik finansowy netto metodą statystyczną w wariancie porównawczym oraz kalkulacyjnym
  11. ustala wynik finansowy netto metodą księgową w wariancie porównawczym oraz kalkulacyjnym
  12. sporządza rozliczenie roczne z tytułu podatku dochodowego jednostek prowadzących księgi rachunkowe
6. Rozlicza wynik finansowy netto
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposoby podziału zysku netto
  2. ewidencjonuje operacje gospodarcze dotyczące podziału zysku netto w różnych jednostkach
  3. wskazuje sposoby pokrywania straty bilansowej
  4. określa zasady pokrywania straty bilansowej z lat ubiegłych kapitałami własnymi w różnych jednostkach
  5. ewidencjonuje operacje gospodarcze związane z pokryciem straty z lat ubiegłych w różnych jednostkach
  6. ewidencjonuje operacje gospodarcze związane z przeznaczeniem zysku nettona inne cele niż pokrycie straty z lat ubiegłych
  7. interpretuje saldo konta rozliczenie wyniku finansowego
7. Prowadzi wycenę, rachunek kosztów i rozliczenia podatkowe z zastosowaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do sporządzania, np. planów i tabel amortyzacyjnych, księgowania operacji gospodarczych
  2. stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do rozliczeń podatkowych, np. do sporządzania rozliczeń rocznych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych
  3. stosuje arkusz kalkulacyjny do prowadzenia kalkulacji kosztów, sporządzania planów i tabel amortyzacyjnych, ustalania wyniku finansowego metodą statystyczną

6. Sporządzanie jednostkowego sprawozdania finansowego i prowadzenie analizy finansowej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje przepisy prawa dotyczące sprawozdań finansowych jednostek
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje krajowe i międzynarodowe podstawy prawne wykorzystywane przy sporządzaniu sprawozdania finansowego
  2. rozróżnia elementy składowe jednostkowego sprawozdania finansowego w różnych podmiotach prowadzących księgi rachunkowe
  3. określa warunki i zakres składania sprawozdania z działalności, w tym oświadczenie na temat informacji niefinansowych
  4. identyfikuje organy zatwierdzające sprawozdanie finansowe w różnych jednostkach
  5. wskazuje terminy sporządzania i zatwierdzania sprawozdania finansowego
  6. wskazuje termin złożenia sprawozdania finansowego do ogłoszenia i ostatecznego rozliczenia się z organem podatkowym przez podmiot, którego sprawozdanie podlegało badaniu
  7. określa zakres dokumentacji związanej ze sprawozdaniem finansowym podlegającej ogłoszeniu
2. Sporządza jednostkowe sprawozdanie finansowe
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje jednostki mikro i małe
  2. określa zakres informacji wykazywanych w sprawozdaniu finansowym jednostek mikro i małych oraz innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i reasekuracji
  3. interpretuje powiązanie zestawienia obrotów i sald ze sprawozdaniem finansowym
  4. sporządza bilans, rachunek zysków i strat jednostki mikro
  5. sporządza bilans, rachunek zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego i porównawczego jednostki małej
  6. określa zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej jednostki małej
  7. sporządza bilans, rachunek zysków i strat według wariantu kalkulacyjnego i porównawczego jednostki innej niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
  8. określa zakres informacji wykazywanych w informacji dodatkowej jednostki innej niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji
3. Prowadzi analizę finansową
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje przedmiot analizy finansowej
  2. oblicza wskaźniki analizy poziomej i pionowej sprawozdań finansowych
  3. oblicza wskaźniki: płynności finansowej, sprawności działania jednostki, poziomu zadłużenia, rentowności
  4. interpretuje obliczone wskaźniki analizy poziomej i pionowej sprawozdań finansowych
  5. interpretuje obliczone wskaźniki: płynności finansowej, sprawności działania jednostki, poziomu zadłużenia, rentowności
  6. sporządza informację o poprawie lub pogorszeniu sytuacji majątkowo-finansowej jednostki na podstawie zmian wskaźników analizy finansowej w czasie
  7. sporządza informację o sytuacji majątkowo-finansowej jednostki na podstawie porównania obliczonych wskaźników z planowanymi lub uznanymi za wzorcowe
4. Prowadzi sprawozdawczość i analizę finansową z wykorzystaniem technologii informacyjnych i systemów komputerowych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje oprogramowanie finansowo-księgowe do sporządzania jednostkowego sprawozdania finansowego, np. bilansu, rachunku zysków i strat
  2. stosuje arkusz kalkulacyjny do obliczeń i prezentacji wyników analizy finansowej

7. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. 1rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b) urządzeń techniki biurowej i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisku
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

8. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki w komunikacji z innymi osobami
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje formy i rodzaje komunikacji
  2. identyfikuje zasady dobrej komunikacji bezpośredniej, np. zasady chronomiki, mimika twarzy, kontakt wzrokowy, gesty, wygląd zewnętrzny, postawa ciała, dotyk, zasady proksemiki, spójności przekazu werbalnego z niewerbalnym, techniki skutecznego słuchania
  3. wskazuje bariery w komunikowaniu się
  4. identyfikuje kanały przekazywania informacji w biurze, np. korespondencja papierowa i elektroniczna, kontakt bezpośredni i rozmowy telefoniczne, kontakt niewerbalny
  5. używa form grzecznościowych w komunikacji pisemnej i ustnej
  6. rozpoznaje zasady budowania dobrych relacji międzyludzkich w pracy biurowej
  7. rozpoznaje zasady etyczne w pracy biurowej, np. tajemnicy związanej z wykonywanym zawodemi miejscem pracy, tajemnicy powiernictwa, dobra klienta, odpowiedzialności moralnej
  8. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  9. wskazuje przepisy prawa związane z ochroną własności intelektualnej
  10. rozpoznaje kategorie własności intelektualnej występujące w pracy biurowej, np. bazy danych, prawa autorskie, know-how, autorskie dokumenty, znaki towarowe, licencje
2. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje cechy osoby kreatywnej
  2. identyfikuje czynniki wpływające na kreatywność człowieka, np. osobowość, temperament, empatia, motywacja
  3. rozpoznaje etapy cyklu życia organizacji
  4. identyfikuje źródła zmian organizacyjnych
  5. porządkuje etapy wprowadzania zmiany
  6. wymienia przyczyny oporu wobec zmian w środowisku pracy biurowej
  7. identyfikuje metody przezwyciężania oporu przy wprowadzaniu zmian w organizacji
3. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie planowania
  2. porządkuje etapy planowania
  3. formułuje cel zgodnie z koncepcją wyznaczania celów w dziedzinie planowania
  4. sporządza listę kontrolną czynności niezbędnych do wykonania zadania
  5. grupuje zadania według kryterium ważności i pilności
  6. określa terminy wykonania zadań i rezerwy czasowe
  7. szacuje budżet planowanego zadania
  8. określa środki i narzędzia niezbędne do wykonania zadań
4. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
  2. identyfikuje przyczyny i skutki zachowań ryzykownych
  3. rozpoznaje przypadki naruszania norm i procedur postępowania
5. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. formułuje wnioski na podstawie opinii członków zespołu
  2. ustala warunki współpracy
  3. rozpoznaje zachowania destrukcyjne i hamujące współpracę w zespole
  4. rozpoznaje kluczowe role w zespole
  5. identyfikuje funkcje konfliktu w organizacji
6. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sytuacje wywołujące stres
  2. wskazuje przyczyny sytuacji stresowych w pracy biurowej
  3. rozpoznaje skutki stresu
  4. rozróżnia techniki radzenia sobie ze stresem
7. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje czynniki wpływające na rozwój zawodowy człowieka
  2. rozróżnia pojęcia kwalifikacje i kompetencje zawodowe
  3. identyfikuje elementy kompetencji zawodowych dla pracownika biurowego
  4. rozróżnia formy i metody doskonalenia zawodowego
  5. sporządza ścieżkę indywidualnej kariery zawodowej

9. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia zadania indywidualne i zespołowe
  2. systematyzuje etapy procesu planowania pracy zespołu
  3. identyfikuje zadania cząstkowe
  4. identyfikuje zbiory zadań cząstkowych
  5. sporządza harmonogram realizacji zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. grupuje zadania cząstkowe według kryterium kompetencji niezbędnych do ich wykonania
  2. rozpoznaje kompetencje osób pracujących w zespole
  3. przydziela zadania według kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje style kierowania
  2. dobiera styl kierowania do warunków i możliwości zespołu
  3. wydaje dyspozycje osobom realizującym poszczególne zadania
  4. identyfikuje czynniki motywacyjne
  5. rozróżnia poziomy delegowania uprawnień
  6. wskazuje korzyści z delegowania uprawnień
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. systematyzuje etapy oceny jakości wykonania przydzielonych zadań
  2. kontroluje jakość wykonanych zadań według przyjętych kryteriów
  3. udziela informacji zwrotnej
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia usprawnienia techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakość pracy
  2. identyfikuje obszary wymagające usprawnień
  3. wskazuje rozwiązania techniczne i organizacyjne poprawiające warunki i jakość pracy
  4. wskazuje czynności związane z wprowadzaniem zmian poprawiających warunki i jakość pracy w organizacji
  5. rozpoznaje model organizacji uczącej się

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH