
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji, maszyn i urządzeń elektrycznych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
ELE.02.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroenergetyczna (ELE)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900349
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13293
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej
- wyjaśnia znaczenie pojęć: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
- identyfikuje zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej
- wyjaśnia zakres i cel działań ochrony środowiska w środowisku pracy
- opisuje pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
- wymienia regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w przypadku naruszenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
- wskazuje prawa pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje rodzaje czynników materialnych tworzących środowisko pracy
- rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników środowiska pracy
- rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowisku pracy
- identyfikuje skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
- identyfikuje rodzaje chorób zawodowych mogących wystąpić u osób wykonujących zawód
- wskazuje objawy chorób zawodowych zagrażających osobom wykonującym zawód
5. Identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zagrożenia na stanowisku pracy przy wykonywaniu zadań zawodowych
- przestrzega zasad przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy
- przestrzega procedur postępowania w przypadkach zagrożeń
- przeciwdziała zagrożeniom istniejącym na zajmowanym stanowisku pracy
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony środowiska obowiązujące w zawodzie
- opisuje zasady zachowania się w przypadku pożaru
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
- obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje czynniki, które należy brać pod uwagę przy organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii
- określa wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy
- identyfikuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
- wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika
- identyfikuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy
- rozpoznaje sytuacje grożące pożarem podczas pracy
- identyfikuje sprzęt i materiały ekologiczne wykorzystywane w pracy
8. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- stosuje środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z przeznaczeniem
- odczytuje informacje, jakie niosą znaki bezpieczeństwa, ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej
- odczytuje informacje wynikające ze znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy elektrotechniki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia elementy obwodów elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje elementy oraz układy elektryczne
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych
- rozpoznaje elementy układów elektrycznych
- określa funkcje układów elektrycznych przedstawionych na schematach
- sporządza schematy układów elektrycznych
2. Rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym
Kryteria weryfikacji:
- wyznacza rezystancję, pojemność oraz indukcyjność zastępczą elementów
- wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu stałego
- wyznacza parametry przebiegu okresowego
- wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych jednofazowego prądu sinusoidalnego
- wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych trójfazowego prądu sinusoidalnego
- wymienia parametry charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne
- stosuje podstawowe prawa elektrotechniki w trakcie wykonywania zadań zawodowych
- wykonuje obliczenia z zastosowaniem praw elektrotechniki w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
3. Opisuje elementy elektroniki
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje elementy oraz układy elektroniki
- rozróżnia parametry elementów oraz układów elektroniki
- rozpoznaje elementy analogowych układów elektronicznych
- określa funkcje układów elektronicznych przedstawionych na schematach
- sporządza proste schematy układów elektronicznych
4. Dobiera metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- wyznacza wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
- stosuje oprogramowanie użytkowe do realizacji badań elementów, układów i obwodów elektrycznych
5. Posługuje się schematami elektrycznymi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia symbole elementów elektrycznych i elektronicznych
- rozróżnia symbole układów i urządzeń elektrycznych
- rozpoznaje symbole przyrządów pomiarowych stosowanych w elektrotechnice
- odczytuje rysunki techniczne
- wykonuje rysunek techniczny montażowy i wykonawczy
- wykonuje rysunki techniczne schematów elektrycznych za pomocą specjalistycznych programów komputerowych
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje instalacje elektryczne
- wskazuje obszary zastosowań instalacji elektrycznych
- rozróżnia parametry techniczne instalacji elektrycznych
- dobiera osprzęt przeznaczony do stosowania w instalacjach podtynkowych
- dobiera osprzęt przeznaczony do stosowania w instalacjach natynkowych
- rozróżnia aparaty i urządzenia stosowane w instalacjach elektrycznych
2. Stosuje zasady ochrony przeciwporażeniowej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia i opisuje układy sieciowe: TN, TT i IT
- wymienia zalety i wady układów sieciowych
- wskazuje wartości napięć bezpiecznych prądu przemiennego w zależności od warunków środowiskowych
- wskazuje wartości napięć bezpiecznych prądu stałego w zależności od warunków środowiskowych
- rozróżnia środki ochrony przeciwporażeniowej podstawowej, przy uszkodzeniu i uzupełniającej
3. Dobiera przewody i kable elektroenergetyczne do określonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przewody i kable elektroenergetyczne
- rozpoznaje oznaczenia przewodów i kabli elektroenergetycznych
- określa materiały do budowy przewodów i kabli elektroenergetycznych
- wskazuje obszary zastosowań przewodów i kabli elektroenergetycznych
4. Rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia różne źródła światła
- rozróżnia rodzaje opraw oświetleniowych wewnętrznych i zewnętrznych
- wskazuje obszary zastosowań różnych źródeł światła
- wskazuje obszary zastosowań opraw oświetleniowych
5. Sporządza schematy instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje symbole stosowane na schematach ideowych, blokowych i montażowych instalacji elektrycznych
- stosuje zasady sporządzania schematów ideowych i montażowych instalacji elektrycznych
- sporządza schematy montażowe instalacji elektrycznych
6. Wykonuje instalacje elektryczne zgodnie z dokumentacją
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych
- trasuje przebiegi przewodów i rozmieszczenie osprzętu instalacyjnego na podstawie dokumentacji
- wykonuje połączenia między podzespołami elektrycznymi na podstawie dokumentacji
- sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznej i środków ochrony przeciwporażeniowej po wykonaniu montażu
7. Rozpoznaje uszkodzenia elektryczne i mechaniczne występujące w instalacjach elektrycznych na podstawie objawów
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia do konserwacji instalacji elektrycznych
- przeprowadza oględziny instalacji elektrycznych
- lokalizuje usterki występujące w instalacjach elektrycznych
- dobiera części zamienne elementów instalacji elektrycznych
- wymienia uszkodzone elementy instalacji elektrycznych
- wykonuje pomiary parametrów instalacji elektrycznych
- sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznych i środków ochrony przeciwporażeniowej po przeprowadzeniu prac konserwacyjnych
- wykonuje pomiary odbiorcze instalacji elektrycznych
4. Montaż, uruchamianie i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny elektryczne
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje maszyny elektryczne
- rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w maszynach elektrycznych
- rozpoznaje elementy i podzespoły maszyn elektrycznych
- identyfikuje funkcje elementów i podzespołów stosowanych w maszynach elektrycznych
- rozpoznaje parametry techniczne maszyn elektrycznych
- rozróżnia parametry techniczne elementów i podzespołów maszyn elektrycznych
- wyznacza parametry techniczne maszyn elektrycznych
2. Charakteryzuje urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje urządzenia elektryczne
- rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w urządzeniach elektrycznych
- rozpoznaje elementy i podzespoły urządzeń elektrycznych
- określa funkcje elementów i podzespołów stosowanych w urządzeniach elektrycznych
- rozpoznaje parametry techniczne urządzeń elektrycznych
- rozróżnia parametry techniczne elementów i podzespołów urządzeń elektrycznych
3. Montuje maszyny elektryczne
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się dokumentacją techniczną maszyn elektrycznych
- dobiera narzędzia do montażu maszyn elektrycznych
- wykonuje montaż podzespołów maszyn elektrycznych
- sprawdza poprawność wykonania montażu maszyn elektrycznych
4. Montuje urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń elektrycznych
- dobiera narzędzia do montażu urządzeń elektrycznych
- wykonuje montaż podzespołów urządzeń elektrycznych
- sprawdza poprawność wykonania montażu urządzeń elektrycznych
5. Charakteryzuje układy zasilania i zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia układy zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
- rozróżnia układy sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
6. Montuje układy zasilania, zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia do montażu układów zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
- montuje układy zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
- dobiera narzędzia do montażu układów sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- montuje układy sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- sprawdza zgodność wykonanych prac montażowych z dokumentacją techniczną
7. Uruchamia maszyny i urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
- uruchamia maszyny elektryczne na podstawie dokumentacji technicznej
- sprawdza działanie maszyn elektrycznych po uruchomieniu
- uruchamia urządzenia elektryczne na podstawie dokumentacji technicznej
- sprawdza działanie urządzeń elektrycznych po uruchomieniu
8. Wykonuje prace konserwacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych zgodnie z dokumentacją
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje typy uszkodzeń występujących w maszynach i urządzeniach elektrycznych
- przeprowadza oględziny maszyn i urządzeń elektrycznych
- lokalizuje usterki występujące w maszynach i urządzeniach elektrycznych
- dobiera części zamienne elementów maszyn i urządzeń elektrycznych
- dobiera narzędzia do konserwacji maszyn i urządzeń elektrycznych
- wymienia uszkodzone elementy maszyn i urządzeń elektrycznych
- sprawdza poprawność wykonanych prac konserwacyjnych
- wykonuje pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b)narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji