Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroenergetyczna (ELE)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu zawodowego przystąpić mogą: słuchacze i absolwenci szkoły policealnej w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację lub osoby, które ukończyły kwalifikacyjny kurs zawodowy w zakresie danej kwalifikacji lub osoby, które dwa lata kształciły się lub pracowały w zawodzie, w którym wyodrębniono daną kwalifikację

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900349
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13293

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii w branży elektroenergetycznej
  2. wyjaśnia znaczenie pojęć: bezpieczeństwo pracy, higiena pracy, ochrona pracy, ergonomia
  3. identyfikuje zakres i cel działań ochrony przeciwpożarowej
  4. wyjaśnia zakres i cel działań ochrony środowiska w środowisku pracy
  5. opisuje pojęcia związane z wypadkami przy pracy i chorobami zawodowymi
  6. wymienia regulacje wewnątrzzakładowe dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Rozróżnia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wymienia środki prawne możliwe do zastosowania w przypadku naruszenia przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. wymienia konsekwencje nieprzestrzegania przez pracownika i pracodawcę obowiązków w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  5. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
  6. wskazuje prawa pracownika, który zachorował na chorobę zawodową
4. Określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje rodzaje czynników materialnych tworzących środowisko pracy
  2. rozpoznaje rodzaje i stopnie zagrożenia spowodowane działaniem czynników środowiska pracy
  3. rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowisku pracy
  4. identyfikuje skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
  5. identyfikuje rodzaje chorób zawodowych mogących wystąpić u osób wykonujących zawód
  6. wskazuje objawy chorób zawodowych zagrażających osobom wykonującym zawód
5. Identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje zagrożenia na stanowisku pracy przy wykonywaniu zadań zawodowych
  2. przestrzega zasad przeciwdziałania zagrożeniom istniejącym na stanowiskach pracy
  3. przestrzega procedur postępowania w przypadkach zagrożeń
  4. przeciwdziała zagrożeniom istniejącym na zajmowanym stanowisku pracy
6. Przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje zasady i przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy i ochrony środowiska obowiązujące w zawodzie
  2. opisuje zasady zachowania się w przypadku pożaru
  3. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
  4. obsługuje maszyny i urządzenia na stanowiskach pracy zgodnie z zasadami i przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
7. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje czynniki, które należy brać pod uwagę przy organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii
  2. określa wymagania ergonomiczne dla stanowiska pracy
  3. identyfikuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy na stanowisku pracy
  4. wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie organizacji czasu pracy pracownika
  5. identyfikuje działania prewencyjne zapobiegające powstawaniu zagrożeń na stanowisku pracy
  6. rozpoznaje sytuacje grożące pożarem podczas pracy
  7. identyfikuje sprzęt i materiały ekologiczne wykorzystywane w pracy
8. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. stosuje środki ochrony indywidualnej na stanowisku pracy zgodnie z przeznaczeniem
  4. odczytuje informacje, jakie niosą znaki bezpieczeństwa, ewakuacji i ochrony przeciwpożarowej
  5. odczytuje informacje wynikające ze znaków zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy elektrotechniki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia elementy obwodów elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje elementy oraz układy elektryczne
  2. rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych
  3. rozpoznaje elementy układów elektrycznych
  4. określa funkcje układów elektrycznych przedstawionych na schematach
  5. sporządza schematy układów elektrycznych
2. Rozróżnia pojęcia związane z prądem i napięciem elektrycznym
Kryteria weryfikacji:
  1. wyznacza rezystancję, pojemność oraz indukcyjność zastępczą elementów
  2. wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych prądu stałego
  3. wyznacza parametry przebiegu okresowego
  4. wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych jednofazowego prądu sinusoidalnego
  5. wyznacza parametry w obwodach nierozgałęzionych i rozgałęzionych trójfazowego prądu sinusoidalnego
  6. wymienia parametry charakteryzujące pole elektryczne i magnetyczne
  7. stosuje podstawowe prawa elektrotechniki w trakcie wykonywania zadań zawodowych
  8. wykonuje obliczenia z zastosowaniem praw elektrotechniki w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
3. Opisuje elementy elektroniki
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje elementy oraz układy elektroniki
  2. rozróżnia parametry elementów oraz układów elektroniki
  3. rozpoznaje elementy analogowych układów elektronicznych
  4. określa funkcje układów elektronicznych przedstawionych na schematach
  5. sporządza proste schematy układów elektronicznych
4. Dobiera metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
  2. wykonuje pomiary parametrów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
  3. wyznacza wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
  4. stosuje oprogramowanie użytkowe do realizacji badań elementów, układów i obwodów elektrycznych
5. Posługuje się schematami elektrycznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia symbole elementów elektrycznych i elektronicznych
  2. rozróżnia symbole układów i urządzeń elektrycznych
  3. rozpoznaje symbole przyrządów pomiarowych stosowanych w elektrotechnice
  4. odczytuje rysunki techniczne
  5. wykonuje rysunek techniczny montażowy i wykonawczy
  6. wykonuje rysunki techniczne schematów elektrycznych za pomocą specjalistycznych programów komputerowych
6. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Montaż, uruchamianie i konserwacja instalacji elektrycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia rodzaje instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje instalacje elektryczne
  2. wskazuje obszary zastosowań instalacji elektrycznych
  3. rozróżnia parametry techniczne instalacji elektrycznych
  4. dobiera osprzęt przeznaczony do stosowania w instalacjach podtynkowych
  5. dobiera osprzęt przeznaczony do stosowania w instalacjach natynkowych
  6. rozróżnia aparaty i urządzenia stosowane w instalacjach elektrycznych
2. Stosuje zasady ochrony przeciwporażeniowej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia i opisuje układy sieciowe: TN, TT i IT
  2. wymienia zalety i wady układów sieciowych
  3. wskazuje wartości napięć bezpiecznych prądu przemiennego w zależności od warunków środowiskowych
  4. wskazuje wartości napięć bezpiecznych prądu stałego w zależności od warunków środowiskowych
  5. rozróżnia środki ochrony przeciwporażeniowej podstawowej, przy uszkodzeniu i uzupełniającej
3. Dobiera przewody i kable elektroenergetyczne do określonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przewody i kable elektroenergetyczne
  2. rozpoznaje oznaczenia przewodów i kabli elektroenergetycznych
  3. określa materiały do budowy przewodów i kabli elektroenergetycznych
  4. wskazuje obszary zastosowań przewodów i kabli elektroenergetycznych
4. Rozpoznaje źródła światła i oprawy oświetleniowe
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia różne źródła światła
  2. rozróżnia rodzaje opraw oświetleniowych wewnętrznych i zewnętrznych
  3. wskazuje obszary zastosowań różnych źródeł światła
  4. wskazuje obszary zastosowań opraw oświetleniowych
5. Sporządza schematy instalacji elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje symbole stosowane na schematach ideowych, blokowych i montażowych instalacji elektrycznych
  2. stosuje zasady sporządzania schematów ideowych i montażowych instalacji elektrycznych
  3. sporządza schematy montażowe instalacji elektrycznych
6. Wykonuje instalacje elektryczne zgodnie z dokumentacją
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do wykonywania montażu i demontażu instalacji elektrycznych
  2. trasuje przebiegi przewodów i rozmieszczenie osprzętu instalacyjnego na podstawie dokumentacji
  3. wykonuje połączenia między podzespołami elektrycznymi na podstawie dokumentacji
  4. sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznej i środków ochrony przeciwporażeniowej po wykonaniu montażu
7. Rozpoznaje uszkodzenia elektryczne i mechaniczne występujące w instalacjach elektrycznych na podstawie objawów
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do konserwacji instalacji elektrycznych
  2. przeprowadza oględziny instalacji elektrycznych
  3. lokalizuje usterki występujące w instalacjach elektrycznych
  4. dobiera części zamienne elementów instalacji elektrycznych
  5. wymienia uszkodzone elementy instalacji elektrycznych
  6. wykonuje pomiary parametrów instalacji elektrycznych
  7. sprawdza poprawność działania instalacji elektrycznych i środków ochrony przeciwporażeniowej po przeprowadzeniu prac konserwacyjnych
  8. wykonuje pomiary odbiorcze instalacji elektrycznych

4. Montaż, uruchamianie i konserwacja maszyn i urządzeń elektrycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje maszyny elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje maszyny elektryczne
  2. rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w maszynach elektrycznych
  3. rozpoznaje elementy i podzespoły maszyn elektrycznych
  4. identyfikuje funkcje elementów i podzespołów stosowanych w maszynach elektrycznych
  5. rozpoznaje parametry techniczne maszyn elektrycznych
  6. rozróżnia parametry techniczne elementów i podzespołów maszyn elektrycznych
  7. wyznacza parametry techniczne maszyn elektrycznych
2. Charakteryzuje urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje urządzenia elektryczne
  2. rozróżnia materiały konstrukcyjne stosowane w urządzeniach elektrycznych
  3. rozpoznaje elementy i podzespoły urządzeń elektrycznych
  4. określa funkcje elementów i podzespołów stosowanych w urządzeniach elektrycznych
  5. rozpoznaje parametry techniczne urządzeń elektrycznych
  6. rozróżnia parametry techniczne elementów i podzespołów urządzeń elektrycznych
3. Montuje maszyny elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się dokumentacją techniczną maszyn elektrycznych
  2. dobiera narzędzia do montażu maszyn elektrycznych
  3. wykonuje montaż podzespołów maszyn elektrycznych
  4. sprawdza poprawność wykonania montażu maszyn elektrycznych
4. Montuje urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń elektrycznych
  2. dobiera narzędzia do montażu urządzeń elektrycznych
  3. wykonuje montaż podzespołów urządzeń elektrycznych
  4. sprawdza poprawność wykonania montażu urządzeń elektrycznych
5. Charakteryzuje układy zasilania i zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia układy zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. rozróżnia układy sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
6. Montuje układy zasilania, zabezpieczeń, sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia do montażu układów zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
  2. montuje układy zasilania i zabezpieczeń maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. dobiera narzędzia do montażu układów sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  4. montuje układy sterowania i regulacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  5. sprawdza zgodność wykonanych prac montażowych z dokumentacją techniczną
7. Uruchamia maszyny i urządzenia elektryczne
Kryteria weryfikacji:
  1. uruchamia maszyny elektryczne na podstawie dokumentacji technicznej
  2. sprawdza działanie maszyn elektrycznych po uruchomieniu
  3. uruchamia urządzenia elektryczne na podstawie dokumentacji technicznej
  4. sprawdza działanie urządzeń elektrycznych po uruchomieniu
8. Wykonuje prace konserwacyjne maszyn i urządzeń elektrycznych zgodnie z dokumentacją
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje typy uszkodzeń występujących w maszynach i urządzeniach elektrycznych
  2. przeprowadza oględziny maszyn i urządzeń elektrycznych
  3. lokalizuje usterki występujące w maszynach i urządzeniach elektrycznych
  4. dobiera części zamienne elementów maszyn i urządzeń elektrycznych
  5. dobiera narzędzia do konserwacji maszyn i urządzeń elektrycznych
  6. wymienia uszkodzone elementy maszyn i urządzeń elektrycznych
  7. sprawdza poprawność wykonanych prac konserwacyjnych
  8. wykonuje pomiary parametrów maszyn i urządzeń elektrycznych

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy b)narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję) b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem- według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym b) współdziała w grupie c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  2. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych, jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH