Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroniczno-mechatroniczna (ELM)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900361
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13305

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje symbole związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska, ochroną antystatyczną
  2. rozpoznaje znaki nakazu, zakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej
  3. wskazuje przepisy prawa związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska
  4. wymienia podstawowe pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną antystatyczną, ochroną przeciwpożarową oraz ochroną środowiska
  5. wskazuje rozwiązania ergonomiczne podczas doboru narzędzi i organizacji stanowiska pracy
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
  4. wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
4. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje zagrożenia dla środowiska związane z pracą w zawodzie
  2. wymienia sposoby postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
  3. przestrzega zasad postępowania w przypadku zagrożenia pożarowego
5. Określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy działające na organizm człowieka
  2. wskazuje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
  3. rozróżnia sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanej pracy
  3. wykorzystuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy mechatroniki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia wielkości fizyczne stosowane w elektrotechnice i elektronice
  2. wykorzystuje jednostki wielkości fizycznych stosowane w elektrotechnice i elektronice
  3. wyjaśnia terminy związane z elektrotechniką i elektroniką, takie jak napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektrycznych, rezystancja, konduktancja, rezystywność, konduktywność, impedancja i admitancja
  4. wyjaśnia terminy związane z obwodami elektrycznymi, np. węzeł, oczko i obwód elektryczny
  5. określa materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
2. Opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu stałego
  2. wyznacza rezystancję zastępczą szeregowego i równoległego połączenia rezystorów
  3. oblicza parametry obwodów prądu przemiennego: szeregowe połączenie elementów RL, RC i RLC oraz równoległe połączenie elementów RL, RC i RLC
  4. oblicza parametry obwodów rezonansowych
  5. opisuje wytwarzanie napięcia trójfazowego
  6. opisuje wielkości i parametry obwodów trójfazowych
  7. określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu przemiennego
3. Charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia terminy, np. napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektryczny
  2. wyznacza pojemność zastępczą szeregowego i równoległego połączenia kondensatorów
  3. określa wielkości charakteryzujące pole magnetyczne
  4. opisuje parametry obwodów magnetycznych
  5. oblicza parametry obwodów magnetycznych
  6. określa zjawisko indukcji elektromagnetycznej
4. Stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego, np. I i II prawo Kirchhoffa
  2. oblicza obwody prądu stałego z zastosowaniem prawa Ohma i praw Kirchhoffa
  3. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach prądu przemiennego, np. w obwodach szeregowych i równoległych RLC
  4. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w układach elektronicznych
5. Rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia symbole graficzne elementów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora i cewki
  2. rozróżnia symbole graficzne elementów elektronicznych, np. diody, tranzystory, tyrystory, triaki i diaki
  3. rozróżnia symbole graficzne układów elektronicznych, np. układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
  4. rozróżnia symbole graficzne elementów optoelektronicznych
  5. rozróżnia elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie wyglądu i oznaczeń
  6. rozpoznaje symbole graficzne stosowane na schematach ideowych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych
6. Rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje parametry elementów oraz układów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora i cewki
  2. wskazuje parametry elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki i diaki
  3. wymienia parametry elementów optoelektronicznych
  4. wymienia parametry podstawowych układów elektronicznych, np. układów scalonych, układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
7. Stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  2. wskazuje prawidłowo wykonane rzutowanie, przekroje oraz wymiarowania elementów mechanizmów i maszyn
  3. oblicza wymiary graniczne i tolerancje
  4. rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
  5. określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części mechanizmów i maszyn
  6. odróżnia rysunek techniczny montażowy od schematycznego i wykonawczego
  7. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
8. Posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń, obsługi codziennej i konserwacji
  2. określa na podstawie dokumentacji technicznej właściwy sposób użytkowania maszyn i urządzeń
  3. posługuje się katalogami dotyczącymi urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. określa sposób montażu, uruchomienia i konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych, posługując się dokumentacją techniczną
9. Dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
  2. opisuje właściwości materiałów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych
  3. charakteryzuje rodzaje i źródła korozji
  4. dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
  5. wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
  6. charakteryzuje metale i ich stopy
  7. dobiera metale i ich stopy
  8. rozpoznaje tworzywa sztuczne
  9. charakteryzuje materiały ceramiczne i kompozytowe
  10. dobiera materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
  11. rozpoznaje materiały przewodzące, oporowe, półprzewodnikowe, izolacyjne i magnetyczne
10. Charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  2. określa właściwe sposoby wykonania połączeń rozłącznych oraz wykonania połączeń nierozłącznych
  3. rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne stosowane w budowie maszyn
  4. wykonuje połączenia rozłączne i nierozłączne
11. Charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia terminy dotyczące tolerancji i pasowań
  2. wskazuje sposoby zapisu wymiarów tolerowanych w dokumentacji technologicznej
  3. rozróżnia symbole tolerancji kształtu i położenia
  4. rozróżnia rodzaje pasowań i tolerancji na podstawie dokumentacji
12. Charakteryzuje środki transportu wewnętrznego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki transportu i sposoby przechowywania materiałów w zakresie niezbędnym do wykonania pomocniczych prac mechatronicznych
  2. określa wymagania dotyczące transportu i składowania elementów, części i wyrobów w zakresie wykonywanych prac mechatronicznych
  3. organizuje stanowisko składowania i magazynowania materiałów
  4. dobiera sposób transportu i urządzenia transportowe do rodzaju materiału
  5. stosuje zasady składowania zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, wskazaniami producenta i regulacjami wewnętrznymi
  6. stosuje procedury dotyczące składowania materiałów i wyrobów oraz wykonywania prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie stanowiska pracy
13. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
  2. wykonuje zadania zawodowe korzystając z programów komputerowych
14. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne, np. wały, osie, łożyska i sprzęgła, przekładnie, mechanizmy i elementy sprężynujące
  2. opisuje budowę elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
  3. wyjaśnia zasady działania elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
  4. określa zastosowanie elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
  5. dobiera elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych
2. Charakteryzuje części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia części maszyn i urządzeń
  2. rozpoznaje części maszyn i urządzeń, np. łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce i napędy
  3. określa zastosowanie części maszyn i urządzeń
  4. dobiera części maszyn i urządzeń
3. Wykonuje pomiary wielkości geometrycznych elementów maszyn
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przyrządy kontrolno-pomiarowe do pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
  2. dobiera przyrządy kontrolno-pomiarowe do pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
  3. stosuje zasady wykonywania pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
  4. dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
4. Charakteryzuje narzędzia stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje rodzaje i metody obróbki ręcznej i maszynowej
  2. dobiera metody obróbki ręcznej i maszynowej
  3. rozpoznaje narzędzia do obróbki ręcznej, np. narzędzia traserskie, narzędzia do cięcia, gięcia, prostowania, pilniki, narzynki, gwintowniki i nity, wiertła
  4. wskazuje właściwe przeznaczenie narzędzi traserskich, narzędzi do cięcia, gięcia, prostowania, pilników, narzynek, gwintowników i wierteł
  5. dobiera narzędzia do obróbki ręcznej, np. narzędzia traserskie, narzędzia do cięcia, gięcia, prostowania, pilniki, narzynki, gwintowniki, nity i wiertła
  6. rozpoznaje narzędzia do obróbki maszynowej, np. noże, wiertła i frezy
  7. wskazuje właściwe przeznaczenie narzędzi do obróbki maszynowej, np. noży, wierteł i frezów
  8. dobiera narzędzia do obróbki maszynowej, np. noże, wiertła i frezy
5. Planuje i wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje rodzaje prac z zakresu obróbki ręcznej, np. trasowanie, cięcie, piłowanie, prostowanie, gięcie, wiercenie, rozwiercanie i gwintowanie
  2. planuje prace z zakresu obróbki ręcznej, np. trasowanie, cięcie, piłowanie, prostowanie, gięcie, wiercenie, rozwiercanie i gwintowanie
  3. wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej, np. trasowanie, cięcie, piłowanie, prostowanie, gięcie, wiercenie, rozwiercanie i gwintowanie
  4. opisuje rodzaje prac z zakresu obróbki maszynowej, np. toczenie, frezowanie, wiercenie i szlifowanie
  5. planuje prace z zakresu obróbki maszynowej, np. toczenie, frezowanie, wiercenie i szlifowanie
  6. wykonuje prace z zakresu obróbki maszynowej, np. toczenie, frezowanie, wiercenie i szlifowanie
6. Ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa metody oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
  2. dobiera metody weryfikacji stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
  3. dokonuje oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
7. Dobiera metody łączenia metali i ich stopów
Kryteria weryfikacji:
  1. planuje kolejność wykonywania połączeń
  2. przygotowuje materiały przeznaczone do wykonania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  3. wykonuje połączenia rozłączne oraz nierozłączne
8. Dobiera narzędzia i przyrządy do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
  2. dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
  3. dobiera przyrządy do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechatronicznych, np. przymiary, suwmiarki, mikrometry, mikroskopy, lupy, przyrządy pomocnicze, uchwyty i urządzenia do wykonania prac naprawczych
9. Wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad montażu ze względu na tolerancję wykonania części
  2. przestrzega zasad montażu podzespołów i zespołów mechanicznych ze względu na rodzaj produkcji
  3. przestrzega zasad demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
  4. organizuje stanowisko robocze do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
  5. planuje czynności montażowe podzespołów i zespołów mechanicznych
  6. wykonuje montaż połączeń wciskowych, gwintowych oraz kształtowych
  7. wykonuje montaż elementów ślizgowych, tocznych i podatnych
  8. planuje demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych
  9. wykonuje demontaż połączeń wciskowych, gwintowych oraz kształtowych
  10. wykonuje demontaż elementów ślizgowych, tocznych i podatnych
10. Charakteryzuje metody kontroli wykonania montażu podzespołów i zespołów mechanicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele kontroli wykonania montażu
  2. opisuje metody kontroli wykonania montażu
  3. dobiera metody stosowane do kontroli wykonania montażu
  4. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do kontroli wykonania montażu
  5. stosuje obowiązujące procedury związane z kontrolą wykonania montażu
  6. sprawdza jakość wykonania montażu podzespołów i zespołów mechanicznych

4. Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, np. sprężarki, filtry, zawory, siłowniki, silniki, zespół przygotowania powietrza, osuszacz, smarownicę, pompy, chłodnice i nagrzewnicę
  2. rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne, np. akumulatory, pompy, siłowniki, silniki, zawory, filtry i regulatory
  3. rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne na podstawie symboli
  4. rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne na podstawie symboli
  5. dobiera elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne do montażu
  6. dobiera elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne do montażu
2. Wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje elementy układu sterowania pneumatycznego i hydraulicznego, np. sterowania ręcznego, mechanicznego, elektrycznego, bezpośredniego i pośredniego
  2. opisuje zasadę działania układu sterowania pneumatycznego i hydraulicznego
  3. rysuje schematy układów sterowania pneumatycznego
  4. określa diagramy funkcyjne, np. diagramy drogowe i diagramy stanów
  5. rysuje diagramy funkcyjne
  6. rysuje układy sterowania hydraulicznego
3. Charakteryzuje parametry i funkcje elementów, podzespołów, zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje parametry elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, np. siłowników, zaworów, filtrów, pomp, sprężarek i silników
  2. opisuje parametry elementów, podzespołów i zespołów hydraulicznych, np. siłowników, zaworów i filtrów
  3. określa funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, np. siłowników, zaworów, filtrów, pomp, sprężarek i silników
  4. określa funkcje elementów, podzespołów i zespołów hydraulicznych, np. siłowników, zaworów i filtrów
4. Dobiera przyrządy do pomiarów wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przyrządy do pomiarów wielkości w układach pneumatycznych, np. wskaźniki ciśnienia, manometry, termometry, wskaźniki poziomu cieczy, wskaźniki przepływu, przepływomierze, przetworniki ciśnienia, czujniki analogowe i cyfrowe na podstawie symboli, oznaczeń i wyglądu
  2. rozróżnia przyrządy do pomiarów wielkości w układach hydraulicznych, np. wskaźniki ciśnienia, manometry, termometry, wskaźniki poziomu cieczy, wskaźnik przepływu, przepływomierze, obrotomierze, czujniki analogowe i cyfrowe na podstawie symboli, oznaczeń i wyglądu
  3. wykonuje pomiary wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych
5. Charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych oraz hydraulicznych
  2. dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
6. Ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposoby oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych oraz hydraulicznych przygotowanych do montażu
  2. dokonuje oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych oraz hydraulicznych przygotowanych do montażu
  3. lokalizuje usterki elementów podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
7. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, np. mocowanie na łapach, za pomocą kołnierzy, za pomocą jarzma
  2. określa sposób łączenia elementów za pomocą złącz wtykowych i połączeń gwintowych
  3. planuje czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
8. Kontroluje poprawność wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa metody kontroli poprawności wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
  2. ocenia poprawność wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
  3. usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
9. Sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dokumentację dotyczącą montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
  2. posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych

5. Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje funkcje elementów elektrycznych i elektronicznych
  2. opisuje funkcje podzespołów elektrycznych i elektronicznych
2. Wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
  2. opisuje zasady działania elementów układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
  3. przestrzega zasad rysowania schematów układów elektrycznych i elektronicznych
  4. projektuje układy sterowania elektrycznego z wykorzystaniem elementów stykowych, diagramów stanów i diagramów drogowych
  5. projektuje układy sterowania elektronicznego
  6. interpretuje działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
3. Dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne na podstawie wyglądu, parametrów
  2. dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych zgodnie ze schematem
  3. dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych zgodnie z przeznaczeniem
4. Charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. szczypce boczne, szczypce do ściągania izolacji, szczypce płaskie i okrągłe, ściągacz izolacji, nożyce do cięcia przewodów i kabli i klucze i wkrętaki
  2. dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. szczypce boczne, szczypce do ściągania izolacji, szczypce płaskie i okrągłe, ściągacz izolacji, nożyce do cięcia przewodów i kabli, klucze i wkrętaki
5. Stosuje przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. amperomierze, woltomierze, watomierze, mierniki uniwersalne analogowe, multimetry cyfrowe i oscyloskopy cyfrowe
  2. dobiera przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. amperomierze, woltomierze, watomierze, mierniki uniwersalne analogowe, multimetry cyfrowe i oscyloskopy cyfrowe
  3. posługuje się przyrządami pomiarowymi podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
6. Ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposoby oceny stanu technicznego elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
  2. dobiera sposoby oceny stanu technicznego elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
  3. określa stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
  4. określa sposoby lokalizacji usterek elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
  5. lokalizuje usterki elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
7. Wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
  2. wykonuje demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
  3. wykonuje montaż mechaniczny elementów i podzespołów elektrycznych
8. Stosuje metody kontroli montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje metody kontroli montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
  2. ocenia prawidłowość wykonania montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
  3. rozpoznaje błędy w montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
9. Sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dokumentację dotyczącą montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
  2. posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
  3. sprawdza działanie elementów, podzespołów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej

6. Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zasadę działania elementów urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz wyjaśnia zasadę działania czujników i przetworników pomiarowych, np. czujników kontaktronowych, pojemnościowych, indukcyjnych, optycznych, ultradźwiękowych i wyłączników krańcowych
  2. rozpoznaje oraz wyjaśnia zasadę działania silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
  3. rozpoznaje oraz wyjaśnia zasadę działania maszyn manipulacyjnych, sieci komunikacyjnych i sterowników PLC
2. Opisuje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje układy zasilające elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych wchodzących w skład urządzeń i systemów mechatronicznych, np. zasilacze, powielacze i przemienniki częstotliwości
  2. rozpoznaje układy zasilające elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych wchodzących w skład urządzeń i systemów mechatronicznych, np. sprężarki, zespoły przygotowania powietrza, osuszacze sprężonego powietrza i magazynowanie sprężonego powietrza
  3. rozpoznaje układy zasilające elementów, podzespołów i zespołów hydraulicznych wchodzących w skład urządzeń i systemów mechatronicznych, np. pompy hydrauliczne, akumulatory hydrauliczne, filtry cieczy hydraulicznych, zbiorniki cieczy hydraulicznych
  4. rozróżnia parametry układów zasilających elementy, podzespoły i zespoły elektryczne oraz elektroniczne wchodzące w skład urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. rozróżnia parametry układów zasilających elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne wchodzące w skład urządzeń i systemów mechatronicznych
  6. rozróżnia parametry układów zasilających elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne wchodzące w skład urządzeń i systemów mechatronicznych
  7. rozpoznaje instalacje elektryczne typu TN, TT, IT
  8. rozpoznaje i dobiera zabezpieczenia występujące w instalacjach elektrycznych
  9. podłącza urządzenia i systemy mechatroniczne do układów zasilania elektrycznego, do układów sterowania pneumatycznego i do układów sterowania hydraulicznego
3. Charakteryzuje parametry elementów urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia dane znamionowe czujników i przetworników pomiarowych, np. czujników kontaktronowych, pojemnościowych, indukcyjnych, optycznych, ultradźwiękowych i wyłączników krańcowych
  2. rozróżnia dane znamionowe silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
  3. rozróżnia dane znamionowe maszyn manipulacyjnych i sieci komunikacyjnych
  4. charakteryzuje dane znamionowe czujników i przetworników pomiarowych
  5. charakteryzuje dane znamionowe silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
  6. charakteryzuje dane znamionowe maszyn manipulacyjnych i sieci komunikacyjnych
  7. dobiera dane znamionowe czujników i przetworników pomiarowych
  8. dobiera dane znamionowe silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
  9. dobiera dane znamionowe maszyn manipulacyjnych do urządzeń i systemów mechatronicznych
  10. dobiera dane znamionowe sieci komunikacyjnych do urządzeń i systemów mechatronicznych
4. Instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów
  2. dobiera oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji procesów i symulacji procesów
  3. instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji procesów i symulacji procesów
5. Sprawdza urządzenia i systemy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposoby sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. dobiera sposoby sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. stosuje sposoby sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych
6. Uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje dokumentację techniczno-ruchową w zakresie uruchomienia urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. uruchamia bloki funkcjonalne urządzeń i systemów mechatronicznych w określonej kolejności
  3. uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z dokumentacją
  4. sprawdza poprawność działania urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. stosuje zasady bezpieczeństwa podczas uruchamiania urządzeń i systemów mechatronicznych
7. Reguluje urządzenia i systemy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. przeprowadza regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. stosuje zasady bezpieczeństwa podczas regulacji parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych

7. Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa sposoby konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposoby konserwacji urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
  2. stosuje sposoby konserwacji urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
2. Monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposoby monitorowania pracy urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
  2. dobiera sposoby monitorowania pracy urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
  3. odczytuje komunikaty z urządzeń monitorujących pracę systemów mechatronicznych
  4. diagnozuje stan urządzenia na podstawie komunikatów z urządzeń monitorujących pracę systemów mechatronicznych
  5. stosuje procedury wynikające z komunikatów z urządzeń monitorujących pracę systemów mechatronicznych
3. Wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. dobiera rodzaj przeglądu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych w zależności od typu obiektu
  3. przeprowadza przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych
4. Wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane do pomiarów wielkości fizycznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. dobiera przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
  3. przygotowuje stanowisko pracy do przeprowadzania pomiarów w urządzeniach i systemach mechatronicznych
  4. przeprowadza pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
  5. sporządza protokoły z wykonanych pomiarów wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
5. Przygotowuje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera materiały eksploatacyjne na podstawie katalogów
  2. rozpoznaje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji
  3. dobiera materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji
6. Wykonuje prace konserwacyjne elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. przeprowadza oględziny elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. przygotowuje stanowisko do przeprowadzania konserwacji elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. przeprowadza prace konserwacyjne elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. ocenia jakość wykonanych prac konserwacyjnych elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. sporządza protokół z wykonanych prac konserwacyjnych

8. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

9. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusję
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH