
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Montaż, uruchamianie i konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
ELM.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroniczno-mechatroniczna (ELM)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900361
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13305
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje symbole związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska, ochroną antystatyczną
- rozpoznaje znaki nakazu, zakazu, ostrzegawcze, ewakuacyjne i ochrony przeciwpożarowej
- wskazuje przepisy prawa związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną antystatyczną, ochroną środowiska
- wymienia podstawowe pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną antystatyczną, ochroną przeciwpożarową oraz ochroną środowiska
- wskazuje rozwiązania ergonomiczne podczas doboru narzędzi i organizacji stanowiska pracy
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia obowiązki pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy
4. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony antystatycznej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zagrożenia dla środowiska związane z pracą w zawodzie
- wymienia sposoby postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
- przestrzega zasad postępowania w przypadku zagrożenia pożarowego
5. Określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy działające na organizm człowieka
- wskazuje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
- rozróżnia sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanej pracy
- wykorzystuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy mechatroniki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice
Kryteria weryfikacji:
- wymienia wielkości fizyczne stosowane w elektrotechnice i elektronice
- wykorzystuje jednostki wielkości fizycznych stosowane w elektrotechnice i elektronice
- wyjaśnia terminy związane z elektrotechniką i elektroniką, takie jak napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektrycznych, rezystancja, konduktancja, rezystywność, konduktywność, impedancja i admitancja
- wyjaśnia terminy związane z obwodami elektrycznymi, np. węzeł, oczko i obwód elektryczny
- określa materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
2. Opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym
Kryteria weryfikacji:
- określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu stałego
- wyznacza rezystancję zastępczą szeregowego i równoległego połączenia rezystorów
- oblicza parametry obwodów prądu przemiennego: szeregowe połączenie elementów RL, RC i RLC oraz równoległe połączenie elementów RL, RC i RLC
- oblicza parametry obwodów rezonansowych
- opisuje wytwarzanie napięcia trójfazowego
- opisuje wielkości i parametry obwodów trójfazowych
- określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu przemiennego
3. Charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia terminy, np. napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektryczny
- wyznacza pojemność zastępczą szeregowego i równoległego połączenia kondensatorów
- określa wielkości charakteryzujące pole magnetyczne
- opisuje parametry obwodów magnetycznych
- oblicza parametry obwodów magnetycznych
- określa zjawisko indukcji elektromagnetycznej
4. Stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego, np. I i II prawo Kirchhoffa
- oblicza obwody prądu stałego z zastosowaniem prawa Ohma i praw Kirchhoffa
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach prądu przemiennego, np. w obwodach szeregowych i równoległych RLC
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w układach elektronicznych
5. Rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia symbole graficzne elementów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora i cewki
- rozróżnia symbole graficzne elementów elektronicznych, np. diody, tranzystory, tyrystory, triaki i diaki
- rozróżnia symbole graficzne układów elektronicznych, np. układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
- rozróżnia symbole graficzne elementów optoelektronicznych
- rozróżnia elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie wyglądu i oznaczeń
- rozpoznaje symbole graficzne stosowane na schematach ideowych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych
6. Rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje parametry elementów oraz układów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora i cewki
- wskazuje parametry elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki i diaki
- wymienia parametry elementów optoelektronicznych
- wymienia parametry podstawowych układów elektronicznych, np. układów scalonych, układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
7. Stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
- sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
- wskazuje prawidłowo wykonane rzutowanie, przekroje oraz wymiarowania elementów mechanizmów i maszyn
- oblicza wymiary graniczne i tolerancje
- rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
- określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części mechanizmów i maszyn
- odróżnia rysunek techniczny montażowy od schematycznego i wykonawczego
- sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
8. Posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń, obsługi codziennej i konserwacji
- określa na podstawie dokumentacji technicznej właściwy sposób użytkowania maszyn i urządzeń
- posługuje się katalogami dotyczącymi urządzeń i systemów mechatronicznych
- posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
- określa sposób montażu, uruchomienia i konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych, posługując się dokumentacją techniczną
9. Dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
- opisuje właściwości materiałów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych
- charakteryzuje rodzaje i źródła korozji
- dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
- wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
- charakteryzuje metale i ich stopy
- dobiera metale i ich stopy
- rozpoznaje tworzywa sztuczne
- charakteryzuje materiały ceramiczne i kompozytowe
- dobiera materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
- rozpoznaje materiały przewodzące, oporowe, półprzewodnikowe, izolacyjne i magnetyczne
10. Charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
Kryteria weryfikacji:
- omawia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- określa właściwe sposoby wykonania połączeń rozłącznych oraz wykonania połączeń nierozłącznych
- rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne stosowane w budowie maszyn
- wykonuje połączenia rozłączne i nierozłączne
11. Charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia terminy dotyczące tolerancji i pasowań
- wskazuje sposoby zapisu wymiarów tolerowanych w dokumentacji technologicznej
- rozróżnia symbole tolerancji kształtu i położenia
- rozróżnia rodzaje pasowań i tolerancji na podstawie dokumentacji
12. Charakteryzuje środki transportu wewnętrznego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki transportu i sposoby przechowywania materiałów w zakresie niezbędnym do wykonania pomocniczych prac mechatronicznych
- określa wymagania dotyczące transportu i składowania elementów, części i wyrobów w zakresie wykonywanych prac mechatronicznych
- organizuje stanowisko składowania i magazynowania materiałów
- dobiera sposób transportu i urządzenia transportowe do rodzaju materiału
- stosuje zasady składowania zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, wskazaniami producenta i regulacjami wewnętrznymi
- stosuje procedury dotyczące składowania materiałów i wyrobów oraz wykonywania prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie stanowiska pracy
13. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
- wykonuje zadania zawodowe korzystając z programów komputerowych
14. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Montaż elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne, np. wały, osie, łożyska i sprzęgła, przekładnie, mechanizmy i elementy sprężynujące
- opisuje budowę elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
- wyjaśnia zasady działania elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
- określa zastosowanie elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
- dobiera elementy, podzespoły i zespoły mechaniczne do montażu urządzeń i systemów mechatronicznych
2. Charakteryzuje części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- wymienia części maszyn i urządzeń
- rozpoznaje części maszyn i urządzeń, np. łożyska, sprzęgła, przekładnie, hamulce i napędy
- określa zastosowanie części maszyn i urządzeń
- dobiera części maszyn i urządzeń
3. Wykonuje pomiary wielkości geometrycznych elementów maszyn
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przyrządy kontrolno-pomiarowe do pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
- dobiera przyrządy kontrolno-pomiarowe do pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
- stosuje zasady wykonywania pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
- dobiera metody pomiarów wielkości geometrycznych elementów maszyn
4. Charakteryzuje narzędzia stosowane podczas obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje rodzaje i metody obróbki ręcznej i maszynowej
- dobiera metody obróbki ręcznej i maszynowej
- rozpoznaje narzędzia do obróbki ręcznej, np. narzędzia traserskie, narzędzia do cięcia, gięcia, prostowania, pilniki, narzynki, gwintowniki i nity, wiertła
- wskazuje właściwe przeznaczenie narzędzi traserskich, narzędzi do cięcia, gięcia, prostowania, pilników, narzynek, gwintowników i wierteł
- dobiera narzędzia do obróbki ręcznej, np. narzędzia traserskie, narzędzia do cięcia, gięcia, prostowania, pilniki, narzynki, gwintowniki, nity i wiertła
- rozpoznaje narzędzia do obróbki maszynowej, np. noże, wiertła i frezy
- wskazuje właściwe przeznaczenie narzędzi do obróbki maszynowej, np. noży, wierteł i frezów
- dobiera narzędzia do obróbki maszynowej, np. noże, wiertła i frezy
5. Planuje i wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej i maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje rodzaje prac z zakresu obróbki ręcznej, np. trasowanie, cięcie, piłowanie, prostowanie, gięcie, wiercenie, rozwiercanie i gwintowanie
- planuje prace z zakresu obróbki ręcznej, np. trasowanie, cięcie, piłowanie, prostowanie, gięcie, wiercenie, rozwiercanie i gwintowanie
- wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej, np. trasowanie, cięcie, piłowanie, prostowanie, gięcie, wiercenie, rozwiercanie i gwintowanie
- opisuje rodzaje prac z zakresu obróbki maszynowej, np. toczenie, frezowanie, wiercenie i szlifowanie
- planuje prace z zakresu obróbki maszynowej, np. toczenie, frezowanie, wiercenie i szlifowanie
- wykonuje prace z zakresu obróbki maszynowej, np. toczenie, frezowanie, wiercenie i szlifowanie
6. Ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych do montażu
Kryteria weryfikacji:
- określa metody oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
- dobiera metody weryfikacji stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
- dokonuje oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów mechanicznych
7. Dobiera metody łączenia metali i ich stopów
Kryteria weryfikacji:
- planuje kolejność wykonywania połączeń
- przygotowuje materiały przeznaczone do wykonania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- wykonuje połączenia rozłączne oraz nierozłączne
8. Dobiera narzędzia i przyrządy do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
- dobiera narzędzia do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
- dobiera przyrządy do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechatronicznych, np. przymiary, suwmiarki, mikrometry, mikroskopy, lupy, przyrządy pomocnicze, uchwyty i urządzenia do wykonania prac naprawczych
9. Wykonuje montaż i demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega zasad montażu ze względu na tolerancję wykonania części
- przestrzega zasad montażu podzespołów i zespołów mechanicznych ze względu na rodzaj produkcji
- przestrzega zasad demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
- organizuje stanowisko robocze do montażu i demontażu podzespołów i zespołów mechanicznych
- planuje czynności montażowe podzespołów i zespołów mechanicznych
- wykonuje montaż połączeń wciskowych, gwintowych oraz kształtowych
- wykonuje montaż elementów ślizgowych, tocznych i podatnych
- planuje demontaż podzespołów i zespołów mechanicznych
- wykonuje demontaż połączeń wciskowych, gwintowych oraz kształtowych
- wykonuje demontaż elementów ślizgowych, tocznych i podatnych
10. Charakteryzuje metody kontroli wykonania montażu podzespołów i zespołów mechanicznych
Kryteria weryfikacji:
- określa cele kontroli wykonania montażu
- opisuje metody kontroli wykonania montażu
- dobiera metody stosowane do kontroli wykonania montażu
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do kontroli wykonania montażu
- stosuje obowiązujące procedury związane z kontrolą wykonania montażu
- sprawdza jakość wykonania montażu podzespołów i zespołów mechanicznych
4. Montaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje budowę elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne, np. sprężarki, filtry, zawory, siłowniki, silniki, zespół przygotowania powietrza, osuszacz, smarownicę, pompy, chłodnice i nagrzewnicę
- rozróżnia elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne, np. akumulatory, pompy, siłowniki, silniki, zawory, filtry i regulatory
- rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne na podstawie symboli
- rozpoznaje elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne na podstawie symboli
- dobiera elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne do montażu
- dobiera elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne do montażu
2. Wyjaśnia działanie układów sterowania pneumatycznego i hydraulicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje elementy układu sterowania pneumatycznego i hydraulicznego, np. sterowania ręcznego, mechanicznego, elektrycznego, bezpośredniego i pośredniego
- opisuje zasadę działania układu sterowania pneumatycznego i hydraulicznego
- rysuje schematy układów sterowania pneumatycznego
- określa diagramy funkcyjne, np. diagramy drogowe i diagramy stanów
- rysuje diagramy funkcyjne
- rysuje układy sterowania hydraulicznego
3. Charakteryzuje parametry i funkcje elementów, podzespołów, zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje parametry elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, np. siłowników, zaworów, filtrów, pomp, sprężarek i silników
- opisuje parametry elementów, podzespołów i zespołów hydraulicznych, np. siłowników, zaworów i filtrów
- określa funkcje elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, np. siłowników, zaworów, filtrów, pomp, sprężarek i silników
- określa funkcje elementów, podzespołów i zespołów hydraulicznych, np. siłowników, zaworów i filtrów
4. Dobiera przyrządy do pomiarów wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przyrządy do pomiarów wielkości w układach pneumatycznych, np. wskaźniki ciśnienia, manometry, termometry, wskaźniki poziomu cieczy, wskaźniki przepływu, przepływomierze, przetworniki ciśnienia, czujniki analogowe i cyfrowe na podstawie symboli, oznaczeń i wyglądu
- rozróżnia przyrządy do pomiarów wielkości w układach hydraulicznych, np. wskaźniki ciśnienia, manometry, termometry, wskaźniki poziomu cieczy, wskaźnik przepływu, przepływomierze, obrotomierze, czujniki analogowe i cyfrowe na podstawie symboli, oznaczeń i wyglądu
- wykonuje pomiary wielkości w układach pneumatycznych i hydraulicznych
5. Charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych oraz hydraulicznych
- dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
6. Ocenia stan techniczny elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych przygotowanych do montażu
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposoby oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych oraz hydraulicznych przygotowanych do montażu
- dokonuje oceny stanu technicznego elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych oraz hydraulicznych przygotowanych do montażu
- lokalizuje usterki elementów podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
7. Wykonuje montaż i demontaż elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- określa sposób montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych, np. mocowanie na łapach, za pomocą kołnierzy, za pomocą jarzma
- określa sposób łączenia elementów za pomocą złącz wtykowych i połączeń gwintowych
- planuje czynności związane z montażem i demontażem elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
8. Kontroluje poprawność wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
Kryteria weryfikacji:
- określa metody kontroli poprawności wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
- ocenia poprawność wykonania montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
- usuwa błędy występujące podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
9. Sprawdza zgodność montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dokumentację dotyczącą montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
- posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych i hydraulicznych
5. Montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje funkcje elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje funkcje elementów elektrycznych i elektronicznych
- opisuje funkcje podzespołów elektrycznych i elektronicznych
2. Wyjaśnia działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
- opisuje zasady działania elementów układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
- przestrzega zasad rysowania schematów układów elektrycznych i elektronicznych
- projektuje układy sterowania elektrycznego z wykorzystaniem elementów stykowych, diagramów stanów i diagramów drogowych
- projektuje układy sterowania elektronicznego
- interpretuje działanie układów sterowania elektrycznego i elektronicznego
3. Dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne na podstawie wyglądu, parametrów
- dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych zgodnie ze schematem
- dobiera elementy i podzespoły elektryczne i elektroniczne do montażu w urządzeniach i systemach mechatronicznych zgodnie z przeznaczeniem
4. Charakteryzuje narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. szczypce boczne, szczypce do ściągania izolacji, szczypce płaskie i okrągłe, ściągacz izolacji, nożyce do cięcia przewodów i kabli i klucze i wkrętaki
- dobiera narzędzia do montażu i demontażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. szczypce boczne, szczypce do ściągania izolacji, szczypce płaskie i okrągłe, ściągacz izolacji, nożyce do cięcia przewodów i kabli, klucze i wkrętaki
5. Stosuje przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. amperomierze, woltomierze, watomierze, mierniki uniwersalne analogowe, multimetry cyfrowe i oscyloskopy cyfrowe
- dobiera przyrządy pomiarowe wykorzystywane podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych, np. amperomierze, woltomierze, watomierze, mierniki uniwersalne analogowe, multimetry cyfrowe i oscyloskopy cyfrowe
- posługuje się przyrządami pomiarowymi podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
6. Ocenia stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
Kryteria weryfikacji:
- określa sposoby oceny stanu technicznego elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
- dobiera sposoby oceny stanu technicznego elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
- określa stan techniczny elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
- określa sposoby lokalizacji usterek elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
- lokalizuje usterki elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych przygotowanych do montażu
7. Wykonuje montaż i demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje montaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- wykonuje demontaż elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- wykonuje montaż mechaniczny elementów i podzespołów elektrycznych
8. Stosuje metody kontroli montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje metody kontroli montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- ocenia prawidłowość wykonania montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- rozpoznaje błędy w montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
9. Sprawdza zgodność montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dokumentację dotyczącą montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- posługuje się dokumentacją techniczną podczas montażu elementów i podzespołów elektrycznych i elektronicznych
- sprawdza działanie elementów, podzespołów elektrycznych i elektronicznych na podstawie dokumentacji technicznej
6. Rozruch urządzeń i systemów mechatronicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje zasadę działania elementów urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz wyjaśnia zasadę działania czujników i przetworników pomiarowych, np. czujników kontaktronowych, pojemnościowych, indukcyjnych, optycznych, ultradźwiękowych i wyłączników krańcowych
- rozpoznaje oraz wyjaśnia zasadę działania silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
- rozpoznaje oraz wyjaśnia zasadę działania maszyn manipulacyjnych, sieci komunikacyjnych i sterowników PLC
2. Opisuje układy zasilające urządzenia i systemy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje układy zasilające elementów, podzespołów i zespołów elektrycznych i elektronicznych wchodzących w skład urządzeń i systemów mechatronicznych, np. zasilacze, powielacze i przemienniki częstotliwości
- rozpoznaje układy zasilające elementów, podzespołów i zespołów pneumatycznych wchodzących w skład urządzeń i systemów mechatronicznych, np. sprężarki, zespoły przygotowania powietrza, osuszacze sprężonego powietrza i magazynowanie sprężonego powietrza
- rozpoznaje układy zasilające elementów, podzespołów i zespołów hydraulicznych wchodzących w skład urządzeń i systemów mechatronicznych, np. pompy hydrauliczne, akumulatory hydrauliczne, filtry cieczy hydraulicznych, zbiorniki cieczy hydraulicznych
- rozróżnia parametry układów zasilających elementy, podzespoły i zespoły elektryczne oraz elektroniczne wchodzące w skład urządzeń i systemów mechatronicznych
- rozróżnia parametry układów zasilających elementy, podzespoły i zespoły pneumatyczne wchodzące w skład urządzeń i systemów mechatronicznych
- rozróżnia parametry układów zasilających elementy, podzespoły i zespoły hydrauliczne wchodzące w skład urządzeń i systemów mechatronicznych
- rozpoznaje instalacje elektryczne typu TN, TT, IT
- rozpoznaje i dobiera zabezpieczenia występujące w instalacjach elektrycznych
- podłącza urządzenia i systemy mechatroniczne do układów zasilania elektrycznego, do układów sterowania pneumatycznego i do układów sterowania hydraulicznego
3. Charakteryzuje parametry elementów urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dane znamionowe czujników i przetworników pomiarowych, np. czujników kontaktronowych, pojemnościowych, indukcyjnych, optycznych, ultradźwiękowych i wyłączników krańcowych
- rozróżnia dane znamionowe silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
- rozróżnia dane znamionowe maszyn manipulacyjnych i sieci komunikacyjnych
- charakteryzuje dane znamionowe czujników i przetworników pomiarowych
- charakteryzuje dane znamionowe silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
- charakteryzuje dane znamionowe maszyn manipulacyjnych i sieci komunikacyjnych
- dobiera dane znamionowe czujników i przetworników pomiarowych
- dobiera dane znamionowe silników elektrycznych prądu stałego, prądu przemiennego jednofazowego, silników asynchronicznych prądu przemiennego trójfazowego
- dobiera dane znamionowe maszyn manipulacyjnych do urządzeń i systemów mechatronicznych
- dobiera dane znamionowe sieci komunikacyjnych do urządzeń i systemów mechatronicznych
4. Instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów
- dobiera oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji procesów i symulacji procesów
- instaluje oprogramowanie do programowania układów programowalnych, wizualizacji procesów i symulacji procesów
5. Sprawdza urządzenia i systemy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
- określa sposoby sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych
- dobiera sposoby sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych
- stosuje sposoby sprawdzania urządzeń i systemów mechatronicznych
6. Uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z instrukcją
Kryteria weryfikacji:
- analizuje dokumentację techniczno-ruchową w zakresie uruchomienia urządzeń i systemów mechatronicznych
- uruchamia bloki funkcjonalne urządzeń i systemów mechatronicznych w określonej kolejności
- uruchamia urządzenia i systemy mechatroniczne zgodnie z dokumentacją
- sprawdza poprawność działania urządzeń i systemów mechatronicznych
- stosuje zasady bezpieczeństwa podczas uruchamiania urządzeń i systemów mechatronicznych
7. Reguluje urządzenia i systemy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
- przeprowadza regulacje urządzeń i systemów mechatronicznych
- stosuje zasady bezpieczeństwa podczas regulacji parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych
7. Konserwacja urządzeń i systemów mechatronicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa sposoby konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposoby konserwacji urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
- stosuje sposoby konserwacji urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
2. Monitoruje pracę urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- określa sposoby monitorowania pracy urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
- dobiera sposoby monitorowania pracy urządzeń elektrycznych, elektronicznych, pneumatycznych, hydraulicznych i mechanicznych
- odczytuje komunikaty z urządzeń monitorujących pracę systemów mechatronicznych
- diagnozuje stan urządzenia na podstawie komunikatów z urządzeń monitorujących pracę systemów mechatronicznych
- stosuje procedury wynikające z komunikatów z urządzeń monitorujących pracę systemów mechatronicznych
3. Wykonuje przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych
- dobiera rodzaj przeglądu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych w zależności od typu obiektu
- przeprowadza przeglądy techniczne urządzeń i systemów mechatronicznych
4. Wykonuje pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane do pomiarów wielkości fizycznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- dobiera przyrządy pomiarowe do pomiarów wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
- przygotowuje stanowisko pracy do przeprowadzania pomiarów w urządzeniach i systemach mechatronicznych
- przeprowadza pomiary wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
- sporządza protokoły z wykonanych pomiarów wielkości fizycznych w urządzeniach i systemach mechatronicznych
5. Przygotowuje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji
Kryteria weryfikacji:
- dobiera materiały eksploatacyjne na podstawie katalogów
- rozpoznaje materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji
- dobiera materiały eksploatacyjne, elementy, podzespoły i zespoły urządzeń i systemów mechatronicznych do konserwacji
6. Wykonuje prace konserwacyjne elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- przeprowadza oględziny elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
- przygotowuje stanowisko do przeprowadzania konserwacji elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
- przeprowadza prace konserwacyjne elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
- ocenia jakość wykonanych prac konserwacyjnych elementów, podzespołów i zespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
- sporządza protokół z wykonanych prac konserwacyjnych
8. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
9. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusję
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji