
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Eksploatacja i programowanie urządzeń i systemów mechatronicznych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
ELM.06.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroniczno-mechatroniczna (ELM)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900364
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13308
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy działające na organizm człowieka
- wskazuje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
- rozróżnia sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym
2. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zagrożenia dla środowiska związane z pracą w zawodzie
- wymienia sposoby postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
- przestrzega zasad postępowania w przypadku zagrożenia pożarowego
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady tworzenia ergonomicznego stanowiska pracy
- dobiera wyposażenie stanowiska pracy w zakresie wymagań dotyczących ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- omawia wpływ wprowadzanych zmian na pracę
4. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanej pracy
- wykorzystuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy
5. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy mechatroniki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice
Kryteria weryfikacji:
- wymienia wielkości fizyczne stosowane w elektrotechnice i elektronice
- wykorzystuje jednostki wielkości fizycznych stosowane w elektrotechnice i elektronice
- wyjaśnia terminy związane z elektrotechniką i elektroniką, takie jak napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektrycznych, rezystancja, konduktancja, rezystywność, konduktywność, impedancja i admitancja
- wyjaśnia terminy związane z obwodami elektrycznymi, np. węzeł, oczko i obwód elektryczny
- określa materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
2. Opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym
Kryteria weryfikacji:
- określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu stałego
- wyznacza rezystancję zastępczą szeregowego i równoległego połączenia rezystorów
- oblicza parametry obwodów prądu przemiennego: szeregowe połączenie elementów RL, RC i RLC oraz równoległe połączenie elementów RL, RC i RLC
- oblicza parametry obwodów rezonansowych
- opisuje wytwarzanie napięcia trójfazowego
- opisuje wielkości i parametry obwodów trójfazowych
- określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu przemiennego
3. Charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia terminy, np. napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektryczny
- wyznacza pojemność zastępczą szeregowego i równoległego połączenia kondensatorów
- określa wielkości charakteryzujące pole magnetyczne
- opisuje parametry obwodów magnetycznych
- oblicza parametry obwodów magnetycznych
- określa zjawisko indukcji elektromagnetycznej
4. Stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego, np. I i II prawo Kirchhoffa
- oblicza obwody prądu stałego z zastosowaniem prawa Ohma i praw Kirchhoffa
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i wielkości elektrycznych w obwodach prądu przemiennego, np. w obwodach szeregowych i równoległych RLC
- stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektronicznych
5. Rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia symbole graficzne elementów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora, cewki
- rozróżnia symbole graficzne elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki i diaki
- rozróżnia symbole graficzne układów elektronicznych, np. układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
- rozróżnia symbole graficzne elementów optoelektronicznych
- rozróżnia elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie wyglądu i oznaczeń
- rozpoznaje symbole graficzne stosowane na schematach ideowych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych
6. Rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje parametry elementów oraz układów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora, cewki
- wskazuje parametry elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki, diaki
- wymienia parametry elementów optoelektronicznych
- wymienia parametry podstawowych układów elektronicznych, np. układów scalonych, układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
- określa parametry elementów oraz układów elektrycznych takich jak rezystor, kondensator, cewka
- określa parametry elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki, diaki
- określa parametry elementów optoelektronicznych
- określa parametry układów elektronicznych: układów scalonych, układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
7. Stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
- sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
- wskazuje prawidłowo wykonane rzutowanie, przekroje oraz wymiarowania elementów mechanizmów i maszyn
- oblicza wymiary graniczne i tolerancje
- rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
- określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części mechanizmów i maszyn
- odróżnia rysunek techniczny montażowy od schematycznego i wykonawczego
- sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
8. Posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń, obsługi codziennej, konserwacji
- określa na podstawie dokumentacji technicznej właściwy sposób użytkowania maszyn i urządzeń
- posługuje się katalogami dotyczącymi urządzeń i systemów mechatronicznych
- posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
- określa sposób montażu, uruchomienia i konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych, posługując się dokumentacją techniczną
9. Dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
- opisuje właściwości materiałów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych
- charakteryzuje rodzaje i źródła korozji
- dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
- wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
- charakteryzuje metale i ich stopy
- dobiera metale i ich stopy
- rozpoznaje tworzywa sztuczne
- charakteryzuje materiały ceramiczne i kompozytowe
- dobiera materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
- rozpoznaje materiały przewodzące, oporowe, półprzewodnikowe, izolacyjne i magnetyczne
10. Charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
Kryteria weryfikacji:
- omawia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- określa właściwe sposoby wykonania połączeń rozłącznych oraz wykonania połączeń nierozłącznych
- rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne stosowane w budowie maszyn
- wykonuje połączenia rozłączne i nierozłączne
11. Charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia terminy dotyczące tolerancji i pasowań
- wskazuje sposoby zapisu wymiarów tolerowanych w dokumentacji technologicznej
- rozróżnia symbole tolerancji kształtu i położenia
- rozróżnia rodzaje pasowań i tolerancji na podstawie dokumentacji
12. Charakteryzuje środki transportu wewnętrznego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki transportu i sposoby przechowywania materiałów w zakresie niezbędnym do wykonania pomocniczych prac mechatronicznych
- określa wymagania dotyczące transportu i składowania elementów, części i wyrobów w zakresie wykonywanych prac mechatronicznych
- organizuje stanowisko składowania i magazynowania materiałów
- dobiera sposób transportu i urządzenia transportowe do rodzaju materiału
- stosuje zasady składowania zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, wskazaniami producenta i regulacjami wewnętrznymi
- stosuje procedury dotyczące składowania materiałów i wyrobów oraz wykonywania prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie stanowiska pracy
13. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
- wykonuje zadania zawodowe, korzystając z programów komputerowych
14. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady dotyczące prac eksploatacyjnych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
- opisuje metody eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
- dobiera metody eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
- określa prace eksploatacyjne przy urządzeniach i systemach mechatronicznych
- planuje zakres prac eksploatacyjnych urządzeń i systemów mechatronicznych
- wykonuje prace eksploatacyjne urządzeń i systemów mechatronicznych
2. Określa metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
- wskazuje metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
- opisuje metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
- dobiera metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
- przestrzega zasad obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
- obsługuje urządzenia i systemy mechatroniczne
3. Określa zasady instalacji oprogramowania do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów
Kryteria weryfikacji:
- wymienia oprogramowanie do programowania sterowników PLC
- stosuje zasady instalowania oprogramowania do programowania sterowników PLC, manipulatorów, robotów i symulacji procesów
- instaluje oprogramowanie do programowania sterowników PLC, manipulatorów, robotów i symulacji procesów
- instaluje oprogramowanie do wizualizacji procesów
- sprawdza poprawność instalacji i działania programów do programowania sterowników PLC, manipulatorów i robotów
4. Uruchamia sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
- dobiera sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
- użytkuje, w tym konfiguruje, sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
5. Nastawia parametry procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia funkcje członów układów regulacji
- dokonuje zmiany nastaw członów układów regulacji
- nastawia parametry procesów w urządzeniach mechatronicznych
- nastawia parametry urządzeń mechatronicznych przez sieć komunikacyjną
6. Ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia metody pomiarowe stosowane do pomiarów parametrów urządzeń mechatronicznych
- wymienia metody oceny stanu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych
- przygotowuje stanowisko pracy do przeprowadzania pomiarów parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych
- przeprowadza oględziny i pomiary urządzenia zgodnie z instrukcją
- wykonuje pomiary parametrów urządzeń mechatronicznych
- sporządza protokoły z wykonanych pomiarów parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych
- ocenia wyniki oględzin i pomiarów parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych
- ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych na podstawie wyników oględzin i pomiarów parametrów oraz dokumentacji techniczo-technologicznej
7. Stosuje zasady dotyczące lokalizowania uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- określa sposoby lokalizacji uszkodzeń w urządzeniach mechatronicznych
- lokalizuje miejsca uszkodzenia na podstawie oględzin
- posługuje się narzędziami i przyrządami kontrolno-pomiarowymi podczas lokalizowania usterek urządzeń i systemów mechatronicznych
- posługuje się instrukcją serwisową podczas lokalizacji uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych
- lokalizuje miejsca uszkodzenia na podstawie pomiarów
8. Planuje proces naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje poprawny plan procesu naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
- omawia zastosowanie narzędzi do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
- dobiera narzędzia do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
- wymienia zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami podczas napraw
- posługuje się narzędziami do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
- przeprowadza proces naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
9. Wymienia uszkodzone elementy, podzespoły urządzeń i systemów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
- opisuje części i podzespoły do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
- wymienia parametry części i podzespołów do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
- opisuje zasady wymiany uszkodzonych elementów, podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
- wskazuje metody wymiany uszkodzonych elementów, podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
- posługuje się katalogami i dokumentacją techniczną podczas doboru części i podzespołów do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
- dokonuje wymiany uszkodzonych elementów, podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
- kontroluje poprawność wykonania wymiany elementów
4. Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rysuje schematy układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady rysowania schematów kinematycznych i montażowych układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- rozróżnia symbole stosowane na schematach kinematycznych i montażowych układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- interpretuje informacje zawarte na schematach kinematycznych i montażowych układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- rysuje schematy kinematyczne i montażowe układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
2. Rysuje schematy układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia symbole stosowane na schematach ideowych, funkcjonalnych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- interpretuje informacje zawarte na schematach ideowych, funkcjonalnych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- rysuje schematy ideowe, funkcjonalne i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
3. Rysuje schematy układów pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia symbole stosowane na schematach pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- interpretuje informacje zawarte na schematach pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
- rysuje schematy pneumatyczne i hydrauliczne urządzeń i systemów mechatronicznych
4. Sporządza dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia programy komputerowe wspomagające projektowanie i wytwarzanie CAD
- użytkuje programy komputerowe wspomagające projektowanie i wytwarzanie CAD
- tworzy dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD
5. Opracowuje dokumentację montażu, demontażu i eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- tworzy dokumentację montażu i demontażu urządzeń i systemów mechatronicznych
- sporządza instrukcje użytkowania urządzeń i systemów mechatronicznych
- sporządza instrukcje konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznyh
5. Podstawy programowania urządzeń i systemów mechatronicznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Interpretuje instrukcje w graficznych i tekstowych językach programowania stosowanych w układach sterowania
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia graficzne i tekstowe języki programowania stosowane w sterownikach PLC
- interpretuje instrukcje i funkcje w znormalizowanych graficznych językach programowania dla sterowników PLC
- interpretuje instrukcje i funkcje w znormalizowanych sekwencyjnych językach programowania dla sterowników PLC
- przestrzega zasad tworzenia programów w znormalizowanych graficznych językach programowania dla sterowników PLC
- tworzy program w graficznym języku programowania do programowania urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania
- tworzy program w sekwencyjnym języku programowania do programowania urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania, np. sekwencyjnym języku graficznym (SFC) i języku schematów drabinkowych (LD)
2. Interpretuje i modyfikuje programy napisane w graficznych i sekwencyjnych językach programowania dla urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania
Kryteria weryfikacji:
- interpretuje działanie programów zapisanych w znormalizowanych graficznych językach programowania dla sterowników PLC
- interpretuje programy w znormalizowanych sekwencyjnych językach programowania dla sterowników PLC, np. sekwencyjnym języku graficznym (SFC) i języku schematów drabinkowych (LD)
- modyfikuje program do sterowania urządzeniami mechatronicznymi przy użyciu sterownika PLC na podstawie opisu graficznego
- modyfikuje program do sterowania urządzeniami mechatronicznymi przy użyciu sterownika PLC na podstawie opisu procesu technologicznego
- wprowadza zmiany w programach w językach programowania wysokiego poziomu
- modyfikuje graficzne i sekwencyjne programy do programowania urządzeń stosowanych w układach sterowania
- kontroluje poprawność wprowadzonych zmian w programach sterowników
3. Posługuje się oprogramowaniem do programowania urządzeń mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje oprogramowanie do programowania urządzeń mechatronicznych
- posługuje się oprogramowaniem do programowania sterowników PLC
4. testuje działanie programów dla urządzeń mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- uruchamia programy do programowania sterowników PLC
- testuje działanie programów dla sterowników PLC
5. Sprawdza parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
- sprawdza parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych sterowanych sterownikami PLC
- zmienia parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych sterowanych sterownikami PLC
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych; a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu; a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym podczas rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z nauczanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusję
- udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa zadania do realizacji dla zespołu
- przydziela zadania członkom zespołu
- kontroluje wykonanie zadań przez zespół
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia predyspozycje poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- określa kryteria przydziału zadań
- wyjaśnia kryteria przydziału zadań członkom zespołu
- rozdziela zadania według przyjętych kryteriów
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala z zespołem lub osobiście kolejność wykonywania zadań
- współpracuje z osobami wykonującym poszczególne zadania
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje jakość działań wykonywanych przez członków zespołu
- omawia z zespołem pracę poszczególnych członków zespołu i zespołu jako całości
- udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy z zespołem rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- organizuje dyskusje i analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
- wypracowuje z zespołem modernizacje stanowisk pracy
- monitoruje proces wykonywania zadań
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji