Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
elektroniczno-mechatroniczna (ELM)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
5C01900364
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13308

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa zagrożenia związane z występowaniem szkodliwych czynników w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia czynniki szkodliwe występujące w środowisku pracy działające na organizm człowieka
  2. wskazuje źródła czynników szkodliwych w miejscu pracy
  3. rozróżnia sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym
2. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje zagrożenia dla środowiska związane z pracą w zawodzie
  2. wymienia sposoby postępowania w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
  3. przestrzega zasad postępowania w przypadku zagrożenia pożarowego
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady tworzenia ergonomicznego stanowiska pracy
  2. dobiera wyposażenie stanowiska pracy w zakresie wymagań dotyczących ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  3. omawia wpływ wprowadzanych zmian na pracę
4. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju wykonywanej pracy
  3. wykorzystuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na stanowisku pracy
5. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy mechatroniki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się wielkościami fizycznymi stosowanymi w elektrotechnice i elektronice
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia wielkości fizyczne stosowane w elektrotechnice i elektronice
  2. wykorzystuje jednostki wielkości fizycznych stosowane w elektrotechnice i elektronice
  3. wyjaśnia terminy związane z elektrotechniką i elektroniką, takie jak napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektrycznych, rezystancja, konduktancja, rezystywność, konduktywność, impedancja i admitancja
  4. wyjaśnia terminy związane z obwodami elektrycznymi, np. węzeł, oczko i obwód elektryczny
  5. określa materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
2. Opisuje zjawiska związane z prądem stałym i przemiennym
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu stałego
  2. wyznacza rezystancję zastępczą szeregowego i równoległego połączenia rezystorów
  3. oblicza parametry obwodów prądu przemiennego: szeregowe połączenie elementów RL, RC i RLC oraz równoległe połączenie elementów RL, RC i RLC
  4. oblicza parametry obwodów rezonansowych
  5. opisuje wytwarzanie napięcia trójfazowego
  6. opisuje wielkości i parametry obwodów trójfazowych
  7. określa zjawiska zachodzące podczas przepływu prądu przemiennego
3. Charakteryzuje pole elektryczne, magnetyczne i elektromagnetyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia terminy, np. napięcie elektryczne, ładunek elektryczny, prąd elektryczny
  2. wyznacza pojemność zastępczą szeregowego i równoległego połączenia kondensatorów
  3. określa wielkości charakteryzujące pole magnetyczne
  4. opisuje parametry obwodów magnetycznych
  5. oblicza parametry obwodów magnetycznych
  6. określa zjawisko indukcji elektromagnetycznej
4. Stosuje prawa elektrotechniki w celu obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wielkości elektrycznych w obwodach prądu stałego, np. I i II prawo Kirchhoffa
  2. oblicza obwody prądu stałego z zastosowaniem prawa Ohma i praw Kirchhoffa
  3. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i wielkości elektrycznych w obwodach prądu przemiennego, np. w obwodach szeregowych i równoległych RLC
  4. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania i szacowania wartości wielkości elektrycznych w obwodach elektronicznych
5. Rozpoznaje elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia symbole graficzne elementów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora, cewki
  2. rozróżnia symbole graficzne elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki i diaki
  3. rozróżnia symbole graficzne układów elektronicznych, np. układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
  4. rozróżnia symbole graficzne elementów optoelektronicznych
  5. rozróżnia elementy oraz układy elektryczne i elektroniczne na podstawie wyglądu i oznaczeń
  6. rozpoznaje symbole graficzne stosowane na schematach ideowych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych
6. Rozróżnia parametry elementów oraz układów elektrycznych i elektronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje parametry elementów oraz układów elektrycznych, np. rezystora, kondensatora, cewki
  2. wskazuje parametry elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki, diaki
  3. wymienia parametry elementów optoelektronicznych
  4. wymienia parametry podstawowych układów elektronicznych, np. układów scalonych, układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
  5. określa parametry elementów oraz układów elektrycznych takich jak rezystor, kondensator, cewka
  6. określa parametry elementów elektronicznych, takich jak diody, tranzystory, tyrystory, triaki, diaki
  7. określa parametry elementów optoelektronicznych
  8. określa parametry układów elektronicznych: układów scalonych, układów prostownikowych, zasilaczy, stabilizatorów i wzmacniaczy
7. Stosuje zasady sporządzania i czytania rysunku technicznego
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  2. wskazuje prawidłowo wykonane rzutowanie, przekroje oraz wymiarowania elementów mechanizmów i maszyn
  3. oblicza wymiary graniczne i tolerancje
  4. rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
  5. określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części mechanizmów i maszyn
  6. odróżnia rysunek techniczny montażowy od schematycznego i wykonawczego
  7. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
8. Posługuje się dokumentacją techniczną, katalogami i instrukcjami obsługi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń, obsługi codziennej, konserwacji
  2. określa na podstawie dokumentacji technicznej właściwy sposób użytkowania maszyn i urządzeń
  3. posługuje się katalogami dotyczącymi urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. posługuje się instrukcjami obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. określa sposób montażu, uruchomienia i konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznych, posługując się dokumentacją techniczną
9. Dobiera materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne
  2. opisuje właściwości materiałów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych
  3. charakteryzuje rodzaje i źródła korozji
  4. dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
  5. wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
  6. charakteryzuje metale i ich stopy
  7. dobiera metale i ich stopy
  8. rozpoznaje tworzywa sztuczne
  9. charakteryzuje materiały ceramiczne i kompozytowe
  10. dobiera materiały stosowane w elektrotechnice i elektronice
  11. rozpoznaje materiały przewodzące, oporowe, półprzewodnikowe, izolacyjne i magnetyczne
10. Charakteryzuje rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia rodzaje połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  2. określa właściwe sposoby wykonania połączeń rozłącznych oraz wykonania połączeń nierozłącznych
  3. rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne stosowane w budowie maszyn
  4. wykonuje połączenia rozłączne i nierozłączne
11. Charakteryzuje terminy związane z tolerowaniem wymiarów
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia terminy dotyczące tolerancji i pasowań
  2. wskazuje sposoby zapisu wymiarów tolerowanych w dokumentacji technologicznej
  3. rozróżnia symbole tolerancji kształtu i położenia
  4. rozróżnia rodzaje pasowań i tolerancji na podstawie dokumentacji
12. Charakteryzuje środki transportu wewnętrznego
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki transportu i sposoby przechowywania materiałów w zakresie niezbędnym do wykonania pomocniczych prac mechatronicznych
  2. określa wymagania dotyczące transportu i składowania elementów, części i wyrobów w zakresie wykonywanych prac mechatronicznych
  3. organizuje stanowisko składowania i magazynowania materiałów
  4. dobiera sposób transportu i urządzenia transportowe do rodzaju materiału
  5. stosuje zasady składowania zgodnie z wymaganiami ochrony środowiska, wskazaniami producenta i regulacjami wewnętrznymi
  6. stosuje procedury dotyczące składowania materiałów i wyrobów oraz wykonywania prac związanych z utrzymaniem w należytym stanie stanowiska pracy
13. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
  2. wykonuje zadania zawodowe, korzystając z programów komputerowych
14. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Obsługa urządzeń i systemów mechatronicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady dotyczące prac eksploatacyjnych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. opisuje metody eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. dobiera metody eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. określa prace eksploatacyjne przy urządzeniach i systemach mechatronicznych
  5. planuje zakres prac eksploatacyjnych urządzeń i systemów mechatronicznych
  6. wykonuje prace eksploatacyjne urządzeń i systemów mechatronicznych
2. Określa metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. wskazuje metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. opisuje metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. dobiera metody obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. przestrzega zasad obsługi urządzeń i systemów mechatronicznych
  6. obsługuje urządzenia i systemy mechatroniczne
3. Określa zasady instalacji oprogramowania do programowania układów programowalnych, wizualizacji i symulacji procesów
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia oprogramowanie do programowania sterowników PLC
  2. stosuje zasady instalowania oprogramowania do programowania sterowników PLC, manipulatorów, robotów i symulacji procesów
  3. instaluje oprogramowanie do programowania sterowników PLC, manipulatorów, robotów i symulacji procesów
  4. instaluje oprogramowanie do wizualizacji procesów
  5. sprawdza poprawność instalacji i działania programów do programowania sterowników PLC, manipulatorów i robotów
4. Uruchamia sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
  2. dobiera sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
  3. użytkuje, w tym konfiguruje, sieci komunikacyjne w systemach mechatronicznych
5. Nastawia parametry procesów w urządzeniach i systemach mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia funkcje członów układów regulacji
  2. dokonuje zmiany nastaw członów układów regulacji
  3. nastawia parametry procesów w urządzeniach mechatronicznych
  4. nastawia parametry urządzeń mechatronicznych przez sieć komunikacyjną
6. Ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia metody pomiarowe stosowane do pomiarów parametrów urządzeń mechatronicznych
  2. wymienia metody oceny stanu technicznego urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. przygotowuje stanowisko pracy do przeprowadzania pomiarów parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. przeprowadza oględziny i pomiary urządzenia zgodnie z instrukcją
  5. wykonuje pomiary parametrów urządzeń mechatronicznych
  6. sporządza protokoły z wykonanych pomiarów parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych
  7. ocenia wyniki oględzin i pomiarów parametrów urządzeń i systemów mechatronicznych
  8. ocenia stan techniczny urządzeń i systemów mechatronicznych na podstawie wyników oględzin i pomiarów parametrów oraz dokumentacji techniczo-technologicznej
7. Stosuje zasady dotyczące lokalizowania uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa sposoby lokalizacji uszkodzeń w urządzeniach mechatronicznych
  2. lokalizuje miejsca uszkodzenia na podstawie oględzin
  3. posługuje się narzędziami i przyrządami kontrolno-pomiarowymi podczas lokalizowania usterek urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. posługuje się instrukcją serwisową podczas lokalizacji uszkodzenia urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. lokalizuje miejsca uszkodzenia na podstawie pomiarów
8. Planuje proces naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje poprawny plan procesu naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. omawia zastosowanie narzędzi do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. dobiera narzędzia do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. wymienia zasady bezpiecznego posługiwania się narzędziami podczas napraw
  5. posługuje się narzędziami do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
  6. przeprowadza proces naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
9. Wymienia uszkodzone elementy, podzespoły urządzeń i systemów mechatronicznych zgodnie z dokumentacją techniczną
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje części i podzespoły do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. wymienia parametry części i podzespołów do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. opisuje zasady wymiany uszkodzonych elementów, podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. wskazuje metody wymiany uszkodzonych elementów, podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
  5. posługuje się katalogami i dokumentacją techniczną podczas doboru części i podzespołów do naprawy urządzeń i systemów mechatronicznych
  6. dokonuje wymiany uszkodzonych elementów, podzespołów urządzeń i systemów mechatronicznych
  7. kontroluje poprawność wykonania wymiany elementów

4. Tworzenie dokumentacji technicznej urządzeń i systemów mechatronicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rysuje schematy układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady rysowania schematów kinematycznych i montażowych układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. rozróżnia symbole stosowane na schematach kinematycznych i montażowych układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. interpretuje informacje zawarte na schematach kinematycznych i montażowych układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  4. rysuje schematy kinematyczne i montażowe układów mechanicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
2. Rysuje schematy układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia symbole stosowane na schematach ideowych, funkcjonalnych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. interpretuje informacje zawarte na schematach ideowych, funkcjonalnych i montażowych układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. rysuje schematy ideowe, funkcjonalne i montażowe układów elektrycznych i elektronicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
3. Rysuje schematy układów pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia symbole stosowane na schematach pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. interpretuje informacje zawarte na schematach pneumatycznych i hydraulicznych urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. rysuje schematy pneumatyczne i hydrauliczne urządzeń i systemów mechatronicznych
4. Sporządza dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia programy komputerowe wspomagające projektowanie i wytwarzanie CAD
  2. użytkuje programy komputerowe wspomagające projektowanie i wytwarzanie CAD
  3. tworzy dokumentację techniczną urządzeń i systemów mechatronicznych z wykorzystaniem programów komputerowych wspomagających projektowanie i wytwarzanie CAD
5. Opracowuje dokumentację montażu, demontażu i eksploatacji urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. tworzy dokumentację montażu i demontażu urządzeń i systemów mechatronicznych
  2. sporządza instrukcje użytkowania urządzeń i systemów mechatronicznych
  3. sporządza instrukcje konserwacji urządzeń i systemów mechatronicznyh

5. Podstawy programowania urządzeń i systemów mechatronicznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Interpretuje instrukcje w graficznych i tekstowych językach programowania stosowanych w układach sterowania
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia graficzne i tekstowe języki programowania stosowane w sterownikach PLC
  2. interpretuje instrukcje i funkcje w znormalizowanych graficznych językach programowania dla sterowników PLC
  3. interpretuje instrukcje i funkcje w znormalizowanych sekwencyjnych językach programowania dla sterowników PLC
  4. przestrzega zasad tworzenia programów w znormalizowanych graficznych językach programowania dla sterowników PLC
  5. tworzy program w graficznym języku programowania do programowania urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania
  6. tworzy program w sekwencyjnym języku programowania do programowania urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania, np. sekwencyjnym języku graficznym (SFC) i języku schematów drabinkowych (LD)
2. Interpretuje i modyfikuje programy napisane w graficznych i sekwencyjnych językach programowania dla urządzeń programowalnych stosowanych w układach sterowania
Kryteria weryfikacji:
  1. interpretuje działanie programów zapisanych w znormalizowanych graficznych językach programowania dla sterowników PLC
  2. interpretuje programy w znormalizowanych sekwencyjnych językach programowania dla sterowników PLC, np. sekwencyjnym języku graficznym (SFC) i języku schematów drabinkowych (LD)
  3. modyfikuje program do sterowania urządzeniami mechatronicznymi przy użyciu sterownika PLC na podstawie opisu graficznego
  4. modyfikuje program do sterowania urządzeniami mechatronicznymi przy użyciu sterownika PLC na podstawie opisu procesu technologicznego
  5. wprowadza zmiany w programach w językach programowania wysokiego poziomu
  6. modyfikuje graficzne i sekwencyjne programy do programowania urządzeń stosowanych w układach sterowania
  7. kontroluje poprawność wprowadzonych zmian w programach sterowników
3. Posługuje się oprogramowaniem do programowania urządzeń mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje oprogramowanie do programowania urządzeń mechatronicznych
  2. posługuje się oprogramowaniem do programowania sterowników PLC
4. testuje działanie programów dla urządzeń mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. uruchamia programy do programowania sterowników PLC
  2. testuje działanie programów dla sterowników PLC
5. Sprawdza parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych sterowanych sterownikami PLC
  2. zmienia parametry procesów w programach urządzeń i systemów mechatronicznych sterowanych sterownikami PLC

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych; a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub w tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z nauczanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym skutki prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposoby radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. pozyskuje informacje zawodoznawcze dotyczące przemysłu z różnych źródeł
  2. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu zawodu
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  5. planuje drogę rozwoju zawodowego
  6. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusję
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposób przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje i organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zadania do realizacji dla zespołu
  2. przydziela zadania członkom zespołu
  3. kontroluje wykonanie zadań przez zespół
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia predyspozycje poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. określa kryteria przydziału zadań
  3. wyjaśnia kryteria przydziału zadań członkom zespołu
  4. rozdziela zadania według przyjętych kryteriów
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala z zespołem lub osobiście kolejność wykonywania zadań
  2. współpracuje z osobami wykonującym poszczególne zadania
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje jakość działań wykonywanych przez członków zespołu
  2. omawia z zespołem pracę poszczególnych członków zespołu i zespołu jako całości
  3. udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy z zespołem rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. organizuje dyskusje i analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
  3. wypracowuje z zespołem modernizacje stanowisk pracy
  4. monitoruje proces wykonywania zadań

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH