Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
fryzjersko-kosmetyczna (FRK)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900367
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13311

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w salonie fryzjerskim
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad bezpieczeństwa pożarowego na terenie salonu fryzjerskiego
  2. określa możliwości wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą w salonie fryzjerskim
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania usług fryzjerskich
  2. opisuje środki ochrony indywidualnej i ich zastosowanie podczas wykonywania usług fryzjerskich
  3. określa rodzaje środków ochrony indywidualnej ze względu na ich przeznaczenie i zastosowanie
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany zagrożenia zdrowia i życia
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy fryzjerstwa

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa anatomię oraz fizjologię włosów i skóry głowy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia warstwy skóry głowy
  2. wymienia elementy budowy włosów i skóry głowy
  3. opisuje funkcje włosów i ich rolę
  4. rozpoznaje fazy wzrostu włosów
  5. wymienia rodzaje owłosienia
  6. określa strukturę wewnętrzną chemiczną i fizyczną włosa
  7. rozpoznaje rodzaje włosów ze względu na miejsce występowania, gatunek, kształt, fazę wzrostu
  8. określa wpływ hormonów, witamin, funkcji wydalniczych skóry na stan oraz wygląd włosów i skóry głowy
  9. rozróżnia choroby włosów i skóry głowy o podłożu wirusowym, bakteryjnym, grzybiczym, pasożytniczym, genetycznym
2. Diagnozuje stan włosów i skóry głowy
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera metody badania włosów i skóry głowy do planowanego zabiegu fryzjerskiego
  2. wykonuje diagnozę stanu włosów i skóry głowy
  3. nazywa nieprawidłowości w budowie włosów i skóry głowy
  4. opisuje czynniki wpływające na stan włosów i skóry głowy
  5. ocenia rodzaj zmian na skórze głowy i włosach
  6. analizuje przyczyny zmian na skórze głowy i włosach
  7. analizuje nietypowy wygląd włosów
  8. rozpoznaje nieprawidłowości w budowie włosów i skóry głowy
  9. określa choroby włosów i skóry głowy
3. Analizuje wygląd klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje cechy kształtów twarzy i głowy
  2. rozpoznaje kształty twarzy i głowy
  3. opisuje rodzaje profilu twarzy
  4. określa kształt: uszu, nosa, oczu
  5. rozpoznaje nieprawidłowości w budowie twarzy i głowy klienta
  6. analizuje proporcje twarzy i głowy klienta
  7. opisuje podstawowe typy kolorystyczne urody klienta
  8. rozpoznaje podstawowe typy kolorystyczne urody
4. Dobiera proporcje poszczególnych elementów fryzury do kształtu twarzy i głowy
Kryteria weryfikacji:
  1. nazywa elementy fryzury
  2. rozpoznaje wpływ elementów fryzury na kształt twarzy i głowy
  3. klasyfikuje rodzaje grzywek
  4. określa wpływ rodzaju grzywek na kształt i proporcje twarzy
5. Rozpoznaje związki chemiczne wykorzystywane w preparatyce kosmetyków fryzjerskich
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje międzynarodowe nazewnictwo składników kosmetyków (INCI)
  2. wskazuje zastosowanie podstawowych składników preparatów fryzjerskich
  3. określa poziom pH kosmetyków fryzjerskich
  4. klasyfikuje surowce stosowane do wyrobu preparatów fryzjerskich naturalne i chemiczne
  5. wyjaśnia działanie na włosy związków chemicznych wykorzystywanych w preparatyce kosmetyków fryzjerskich
  6. wymienia składniki pochodzenia naturalnego stosowane w preparatach fryzjerskich (pochodzenia roślinnego i zwierzęcego)
  7. wymienia składniki pochodzenia chemicznego stosowane w preparatach fryzjerskich (detergenty, silikony, składniki mineralne)
  8. określa działanie witamin stosowanych w kosmetykach fryzjerskich
6. Rozpoznaje aparaty fryzjerskie, narzędzia i przybory do wykonywania zabiegów fryzjerskich
Kryteria weryfikacji:
  1. nazywa aparaty fryzjerskie, narzędzia i przybory,
  2. opisuje zastosowanie aparatów fryzjerskich, narzędzi, przyborów
  3. opisuje budowę aparatów fryzjerskich, narzędzi, przyborów
7. Stosuje zasady teorii koloru
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia kolory podstawowe i uzupełniające, pigment, barwnik, kontrast
  2. określa rodzaje kontrastów i pigmentów
  3. określa cechy koloru
  4. opisuje zastosowanie kolorów przeciwstawnych
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Projektowanie i dokumentowanie fryzur

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Sporządza szkice i rysunki fryzur
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje techniki rysunkowe, np. ołówek, kredka, pastel
  2. wykonuje szkice fryzur przy użyciu techniki ołówka i kredki
  3. szkicuje fryzury z zastosowaniem światłocienia
2. Dobiera fryzury do stylu klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje styl klienta na podstawie obserwacji, w tym: awangardowy, klasyczny, romantyczny
  2. dobiera fryzurę do stylu klienta
  3. tworzy koncepcję fryzury w stylu klienta
3. Projektuje zestawienia kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera zestawienia kolorystyczne w zależności od wielkości głowy i twarzy
  2. rozpoznaje kontrasty kolorystyczne
  3. tworzy koncepcję fryzury w oparciu o typ kolorystyczny urody klienta
  4. tworzy koncepcję fryzury z zastosowaniem kontrastu kolorystycznego
  5. stosuje zasady doboru kolorów
  6. dobiera zestawy kolorystyczne we fryzurze
4. Projektuje różne rodzaje fryzur damskich i męskich
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje cechy charakterystyczne fryzur damskich i męskich
  2. tworzy projekty różnych fryzur damskich i męskich
  3. wykonuje rysunki projektów fryzur damskich i męskich
5. Projektuje kształty zarostu męskiego dostosowane do cech osobniczych i wskazań modowych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cechy charakterystyczne elementów zarostu męskiego
  2. koryguje nieprawidłowości budowy anatomicznej za pomocą zarostu męskiego twarzy
  3. dobiera formy zarostu męskiego do cech indywidualnych klienta
6. Projektuje fryzury użytkowe, konkursowe, okazjonalne i fantazyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia fryzury użytkowe, konkursowe, okazjonalne i fantazyjne
  2. określa kształty fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
  3. określa wpływ fryzury na wizerunek klienta
  4. projektuje fryzury, z uwzględnieniem typu kolorystycznego fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
  5. dobiera zestawienia kolorystyczne do fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
  6. projektuje formy fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
  7. projektuje fryzury zgodnie z okazją, regulaminem konkursu, życzeniem klienta, tematem sesji zdjęciowej
7. Projektuje warkocze i upięcia
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje warkoczy i upięć
  2. projektuje zestawienia warkoczy we fryzurze
  3. projektuje formy upięć
  4. projektuje we fryzurze kompozycje splotów
8. Projektuje fryzury w oparciu o rys historyczny
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje reprezentatywne style historyczne we fryzjerstwie, w tym: starożytność, barok, rokoko, biedermeier
  2. opisuje reprezentatywne style historyczne we fryzjerstwie, w tym: starożytność, barok, rokoko, biedermeier
  3. tworzy kompozycje fryzur z elementami charakterystycznymi dla okresu historycznego np. starożytność, barok, rokoko, biedermeier
9. Wykonuje rysunek instruktażowy fryzjerski
Kryteria weryfikacji:
  1. określa symbole rysunku instruktażowego
  2. oznacza podziały włosów na sekcje i separacje do zabiegu fryzjerskiego
  3. oznacza pasma pamięci, projekcje i dystrybucje w sekcjach do zabiegu fryzjerskiego
  4. określa kształty konturów strzyżenia i fryzur
  5. określa dane liczbowe stosowane w rysunku, tj. długość włosów w poszczególnych sekcjach, kierunek i kolejność wykonywania określonych czynności
  6. sporządza rysunki instruktażowe zabiegu fryzjerskiego
10. Wykonuje dokumentację zabiegu fryzjerskiego: a) posługuje się dokumentacją technologiczną w projektowaniu fryzur damskich i męskich; b) wypełnia technologiczne karty zabiegów chemicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oznaczenia stosowane w dokumentacji zabiegu fryzjerskiego
  2. stosuje oznaczenia technologiczne w dokumentacji zabiegu fryzjerskiego
  3. odczytuje i analizuje informacje dotyczące przygotowania i zastosowania preparatu na podstawie instrukcji producenta preparatów fryzjerskich
  4. analizuje technologiczne karty zabiegów chemicznych
  5. wypełnia kartę diagnozy klienta i karty zabiegów chemicznych na podstawie danych
  6. posługuje się paletą kolorystyczną preparatów do zabiegu zmiany koloru włosów
  7. przygotowuje dokumentację technologiczną zabiegu: pielęgnacji, zmiany koloru, zmiany kształtu fryzury, zmiany struktury włosów
11. Sporządza portfolio projektów fryzur
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje rodzaje portfolio
  2. określa techniki wykonania portfolio
  3. przygotowuje portfolio fryzur na podstawie wytycznych
  4. prezentuje portfolio w formie papierowej i multimedialnej
  5. stosuje techniki multimedialne do prezentacji projektów fryzur
  6. wykorzystuje dostępne techniki multimedialne do prezentacji fryzur
  7. stosuje dostępne techniki multimedialne do prezentacji fryzur

4. Wykonywanie fryzur na podstawie projektów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje fryzury damskie użytkowe i okazjonalne na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje informacje zawarte w projekcie fryzury damskiej przed wykonaniem zabiegu
  2. odczytuje oznaczenia stosowane w dokumentacji zabiegu fryzjerskiego, w tym: koloryzacji, strzyżenia, zmiany struktury włosów
  3. stosuje w praktyce założenia dokumentacji zabiegu fryzjerskiego, w tym: zmiany koloru, strzyżenia, zmiany struktury włosów do wykonania fryzur damskich użytkowych i okazjonalnych
  4. stosuje informacje dotyczące przygotowania i zastosowania preparatu do zabiegu zmiany koloru włosów na postawie instrukcji producenta
  5. uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy włosów i skóry głowy do wykonania fryzur damskich użytkowych i okazjonalnych
  6. posługuje się dokumentacją technologiczną zabiegu: pielęgnacji, zmiany koloru, zmiany kształtu fryzury, zmiany struktury włosów do wykonania fryzur użytkowych i okazjonalnych
  7. wykonuje zaprojektowane fryzury damskie
2. Wykonuje fryzury męskie na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje informacje zawarte w projekcie fryzury męskiej przed wykonaniem zabiegu
  2. wykonuje fryzury męskie zgodnie z założeniami dokumentacji
  3. stosuje informacje zawarte w instrukcji producenta dotyczące przygotowania i zastosowania preparatu do zmiany koloru włosów
  4. uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy włosów i skóry głowy do wykonania fryzur męskich
  5. posługuje się dokumentacją technologiczną zabiegu zmiany koloru i nietrwałej zmiany kształtu włosów do wykonania fryzury męskiej
  6. wykonuje fryzury męskie, np. sportowe i klasyczne na podstawie projektu
3. Wykonuje upięcia i warkocze na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje informacje zawarte w projekcie upięć i warkoczy
  2. odczytuje oznaczenia stosowane w dokumentacji upięć i warkoczy
  3. klasyfikuje projekty ze względu na rodzaj upięć i warkoczy
  4. rozpoznaje różne rodzaje upięć i warkoczy na podstawie projektu
  5. uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy klienta do wykonania upięć i warkoczy
  6. wykonuje upięcia i warkocze zgodnie z dokumentacją technologiczną
4. Wykonuje fryzury z elementami dodanymi na podstawie projektu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje dodatki fryzjerskie typu: treski, pasma, wypełniacze, ozdoby
  2. dobiera dodatki fryzjerskie na podstawie projektu fryzury do fryzur: użytkowych, okazjonalnych, konkursowych, fantazyjnych
  3. stosuje dodatki fryzjerskie: treski, pasma, wypełniacze i ozdoby do wykonania fryzury zgodnie z projektem
  4. wykonuje fryzury z dodatkami, np. treski, pasma, wypełniacze, ozdoby, zgodnie z projektem fryzury
5. Wykonuje fryzury damskie konkursowe i fantazyjne na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje informacje zawarte w dokumentacji fryzur damskich konkursowych i fantazyjnych przed wykonaniem zabiegu
  2. odczytuje oznaczenia stosowane w dokumentacji fryzur damskich konkursowych i fantazyjnych
  3. uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy klienta do wykonania fryzur fantazyjnych i konkursowych na podstawie projektu
  4. posługuje się dokumentacją technologiczną fryzur damskich konkursowych i fantazyjnych

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – wg wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. pyta o upodobania i intencje innych osób
  6. proponuje, zachęca
  7. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  8. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. przestrzega zasad etycznych w realizacji zadań zawodowych
  2. wymienia zasady etyczne stosowane we fryzjerstwie
  3. stosuje zasady uczciwości, sumienności, rzetelności i lojalności w wykonywaniu obowiązków zawodowych
  4. wyraża szacunek wobec klientów, współpracowników i pracodawcy
  5. przestrzega zasad etycznych i prawnych, związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych
2. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. objaśnia, czym jest odpowiedzialność w życiu zawodowym
  2. analizuje zasady i procedury wykonania usług fryzjerskich
  3. stosuje normy i procedury postępowania podczas wykonywania usług fryzjerskich
  4. wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania w trakcie wykonywania zabiegów fryzjerskich
  5. określa konsekwencje braku odpowiedzialności za podejmowane działania w salonie fryzjerskim
3. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia różne opcje działania
  2. wykazuje się kreatywnością w sytuacji problemowej
  3. wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
  4. reaguje elastycznie na nieprzewidywalne sytuacje
  5. podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji
4. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. określa przyczyny i skutki stresu w sytuacjach zawodowych
  2. identyfikuje u siebie symptomy stresu
  3. stosuje pozytywne techniki radzenia sobie ze stresem
  4. rozróżnia rodzaje sytuacji trudnych wpływających na występowanie stresu
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. rozwija wiedzę i umiejętności zawodowe
  2. opisuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w zawodzie fryzjera
  3. analizuje własne kompetencje
  4. wyznacza sobie cele rozwoju zawodowego
  5. planuje własny rozwój zawodowy
  6. rozwija wiedzę i umiejętności zawodowe
6. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje typowe zachowania podczas prowadzenia negocjacji
  2. rozróżnia negocjacje od mediacji i arbitrażu
  3. negocjuje prostą umowę lub porozumienie
  4. przedstawia własny punkt postrzegania sposobu rozwiązywania problemu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu negocjacji
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
  2. interpretuje mowę ciała w komunikacji
  3. stosuje aktywne metody słuchania
  4. komunikuje innym własne intencje i przekonania, by osiągać określone cele interpersonalne.
  5. stosuje formy grzecznościowe w piśmie i w mowie
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje techniki aktywnego słuchania w rozmowie z klientem w salonie fryzjerskim
  2. identyfikuje bariery komunikacyjne w dialogu z klientem
  3. opisuje techniki twórczego rozwiązywania problemu
  4. stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemu
  5. przedstawia alternatywne rozwiązania problemu, aby osiągnąć założone cele

7. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  2. pokazuje wzorce w celu wykonania zadania
  3. przydziela zadania członkom zespołu salonu fryzjerskiego
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadań
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kkieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zabiegów fryzjerskich
  2. monitoruje proces wykonywania zabiegu
  3. wydaje dyspozycje osobom wykonującym zabiegi fryzjerskie
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje prace zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu
  3. udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania zabiegów fryzjerskich

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH