
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Projektowanie i wykonywanie fryzur (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
FRK.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
fryzjersko-kosmetyczna (FRK)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900367
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13311
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w salonie fryzjerskim
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega zasad bezpieczeństwa pożarowego na terenie salonu fryzjerskiego
- określa możliwości wystąpienia niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą w salonie fryzjerskim
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej stosowane podczas wykonywania usług fryzjerskich
- opisuje środki ochrony indywidualnej i ich zastosowanie podczas wykonywania usług fryzjerskich
- określa rodzaje środków ochrony indywidualnej ze względu na ich przeznaczenie i zastosowanie
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany zagrożenia zdrowia i życia
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy fryzjerstwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa anatomię oraz fizjologię włosów i skóry głowy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia warstwy skóry głowy
- wymienia elementy budowy włosów i skóry głowy
- opisuje funkcje włosów i ich rolę
- rozpoznaje fazy wzrostu włosów
- wymienia rodzaje owłosienia
- określa strukturę wewnętrzną chemiczną i fizyczną włosa
- rozpoznaje rodzaje włosów ze względu na miejsce występowania, gatunek, kształt, fazę wzrostu
- określa wpływ hormonów, witamin, funkcji wydalniczych skóry na stan oraz wygląd włosów i skóry głowy
- rozróżnia choroby włosów i skóry głowy o podłożu wirusowym, bakteryjnym, grzybiczym, pasożytniczym, genetycznym
2. Diagnozuje stan włosów i skóry głowy
Kryteria weryfikacji:
- dobiera metody badania włosów i skóry głowy do planowanego zabiegu fryzjerskiego
- wykonuje diagnozę stanu włosów i skóry głowy
- nazywa nieprawidłowości w budowie włosów i skóry głowy
- opisuje czynniki wpływające na stan włosów i skóry głowy
- ocenia rodzaj zmian na skórze głowy i włosach
- analizuje przyczyny zmian na skórze głowy i włosach
- analizuje nietypowy wygląd włosów
- rozpoznaje nieprawidłowości w budowie włosów i skóry głowy
- określa choroby włosów i skóry głowy
3. Analizuje wygląd klienta
Kryteria weryfikacji:
- opisuje cechy kształtów twarzy i głowy
- rozpoznaje kształty twarzy i głowy
- opisuje rodzaje profilu twarzy
- określa kształt: uszu, nosa, oczu
- rozpoznaje nieprawidłowości w budowie twarzy i głowy klienta
- analizuje proporcje twarzy i głowy klienta
- opisuje podstawowe typy kolorystyczne urody klienta
- rozpoznaje podstawowe typy kolorystyczne urody
4. Dobiera proporcje poszczególnych elementów fryzury do kształtu twarzy i głowy
Kryteria weryfikacji:
- nazywa elementy fryzury
- rozpoznaje wpływ elementów fryzury na kształt twarzy i głowy
- klasyfikuje rodzaje grzywek
- określa wpływ rodzaju grzywek na kształt i proporcje twarzy
5. Rozpoznaje związki chemiczne wykorzystywane w preparatyce kosmetyków fryzjerskich
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje międzynarodowe nazewnictwo składników kosmetyków (INCI)
- wskazuje zastosowanie podstawowych składników preparatów fryzjerskich
- określa poziom pH kosmetyków fryzjerskich
- klasyfikuje surowce stosowane do wyrobu preparatów fryzjerskich naturalne i chemiczne
- wyjaśnia działanie na włosy związków chemicznych wykorzystywanych w preparatyce kosmetyków fryzjerskich
- wymienia składniki pochodzenia naturalnego stosowane w preparatach fryzjerskich (pochodzenia roślinnego i zwierzęcego)
- wymienia składniki pochodzenia chemicznego stosowane w preparatach fryzjerskich (detergenty, silikony, składniki mineralne)
- określa działanie witamin stosowanych w kosmetykach fryzjerskich
6. Rozpoznaje aparaty fryzjerskie, narzędzia i przybory do wykonywania zabiegów fryzjerskich
Kryteria weryfikacji:
- nazywa aparaty fryzjerskie, narzędzia i przybory,
- opisuje zastosowanie aparatów fryzjerskich, narzędzi, przyborów
- opisuje budowę aparatów fryzjerskich, narzędzi, przyborów
7. Stosuje zasady teorii koloru
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia kolory podstawowe i uzupełniające, pigment, barwnik, kontrast
- określa rodzaje kontrastów i pigmentów
- określa cechy koloru
- opisuje zastosowanie kolorów przeciwstawnych
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Projektowanie i dokumentowanie fryzur
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Sporządza szkice i rysunki fryzur
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje techniki rysunkowe, np. ołówek, kredka, pastel
- wykonuje szkice fryzur przy użyciu techniki ołówka i kredki
- szkicuje fryzury z zastosowaniem światłocienia
2. Dobiera fryzury do stylu klienta
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje styl klienta na podstawie obserwacji, w tym: awangardowy, klasyczny, romantyczny
- dobiera fryzurę do stylu klienta
- tworzy koncepcję fryzury w stylu klienta
3. Projektuje zestawienia kolorystyczne
Kryteria weryfikacji:
- dobiera zestawienia kolorystyczne w zależności od wielkości głowy i twarzy
- rozpoznaje kontrasty kolorystyczne
- tworzy koncepcję fryzury w oparciu o typ kolorystyczny urody klienta
- tworzy koncepcję fryzury z zastosowaniem kontrastu kolorystycznego
- stosuje zasady doboru kolorów
- dobiera zestawy kolorystyczne we fryzurze
4. Projektuje różne rodzaje fryzur damskich i męskich
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje cechy charakterystyczne fryzur damskich i męskich
- tworzy projekty różnych fryzur damskich i męskich
- wykonuje rysunki projektów fryzur damskich i męskich
5. Projektuje kształty zarostu męskiego dostosowane do cech osobniczych i wskazań modowych
Kryteria weryfikacji:
- określa cechy charakterystyczne elementów zarostu męskiego
- koryguje nieprawidłowości budowy anatomicznej za pomocą zarostu męskiego twarzy
- dobiera formy zarostu męskiego do cech indywidualnych klienta
6. Projektuje fryzury użytkowe, konkursowe, okazjonalne i fantazyjne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia fryzury użytkowe, konkursowe, okazjonalne i fantazyjne
- określa kształty fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
- określa wpływ fryzury na wizerunek klienta
- projektuje fryzury, z uwzględnieniem typu kolorystycznego fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
- dobiera zestawienia kolorystyczne do fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
- projektuje formy fryzur użytkowych, konkursowych, okazjonalnych i fantazyjnych
- projektuje fryzury zgodnie z okazją, regulaminem konkursu, życzeniem klienta, tematem sesji zdjęciowej
7. Projektuje warkocze i upięcia
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje warkoczy i upięć
- projektuje zestawienia warkoczy we fryzurze
- projektuje formy upięć
- projektuje we fryzurze kompozycje splotów
8. Projektuje fryzury w oparciu o rys historyczny
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje reprezentatywne style historyczne we fryzjerstwie, w tym: starożytność, barok, rokoko, biedermeier
- opisuje reprezentatywne style historyczne we fryzjerstwie, w tym: starożytność, barok, rokoko, biedermeier
- tworzy kompozycje fryzur z elementami charakterystycznymi dla okresu historycznego np. starożytność, barok, rokoko, biedermeier
9. Wykonuje rysunek instruktażowy fryzjerski
Kryteria weryfikacji:
- określa symbole rysunku instruktażowego
- oznacza podziały włosów na sekcje i separacje do zabiegu fryzjerskiego
- oznacza pasma pamięci, projekcje i dystrybucje w sekcjach do zabiegu fryzjerskiego
- określa kształty konturów strzyżenia i fryzur
- określa dane liczbowe stosowane w rysunku, tj. długość włosów w poszczególnych sekcjach, kierunek i kolejność wykonywania określonych czynności
- sporządza rysunki instruktażowe zabiegu fryzjerskiego
10. Wykonuje dokumentację zabiegu fryzjerskiego: a) posługuje się dokumentacją technologiczną w projektowaniu fryzur damskich i męskich; b) wypełnia technologiczne karty zabiegów chemicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oznaczenia stosowane w dokumentacji zabiegu fryzjerskiego
- stosuje oznaczenia technologiczne w dokumentacji zabiegu fryzjerskiego
- odczytuje i analizuje informacje dotyczące przygotowania i zastosowania preparatu na podstawie instrukcji producenta preparatów fryzjerskich
- analizuje technologiczne karty zabiegów chemicznych
- wypełnia kartę diagnozy klienta i karty zabiegów chemicznych na podstawie danych
- posługuje się paletą kolorystyczną preparatów do zabiegu zmiany koloru włosów
- przygotowuje dokumentację technologiczną zabiegu: pielęgnacji, zmiany koloru, zmiany kształtu fryzury, zmiany struktury włosów
11. Sporządza portfolio projektów fryzur
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje rodzaje portfolio
- określa techniki wykonania portfolio
- przygotowuje portfolio fryzur na podstawie wytycznych
- prezentuje portfolio w formie papierowej i multimedialnej
- stosuje techniki multimedialne do prezentacji projektów fryzur
- wykorzystuje dostępne techniki multimedialne do prezentacji fryzur
- stosuje dostępne techniki multimedialne do prezentacji fryzur
4. Wykonywanie fryzur na podstawie projektów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Wykonuje fryzury damskie użytkowe i okazjonalne na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
- analizuje informacje zawarte w projekcie fryzury damskiej przed wykonaniem zabiegu
- odczytuje oznaczenia stosowane w dokumentacji zabiegu fryzjerskiego, w tym: koloryzacji, strzyżenia, zmiany struktury włosów
- stosuje w praktyce założenia dokumentacji zabiegu fryzjerskiego, w tym: zmiany koloru, strzyżenia, zmiany struktury włosów do wykonania fryzur damskich użytkowych i okazjonalnych
- stosuje informacje dotyczące przygotowania i zastosowania preparatu do zabiegu zmiany koloru włosów na postawie instrukcji producenta
- uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy włosów i skóry głowy do wykonania fryzur damskich użytkowych i okazjonalnych
- posługuje się dokumentacją technologiczną zabiegu: pielęgnacji, zmiany koloru, zmiany kształtu fryzury, zmiany struktury włosów do wykonania fryzur użytkowych i okazjonalnych
- wykonuje zaprojektowane fryzury damskie
2. Wykonuje fryzury męskie na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
- analizuje informacje zawarte w projekcie fryzury męskiej przed wykonaniem zabiegu
- wykonuje fryzury męskie zgodnie z założeniami dokumentacji
- stosuje informacje zawarte w instrukcji producenta dotyczące przygotowania i zastosowania preparatu do zmiany koloru włosów
- uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy włosów i skóry głowy do wykonania fryzur męskich
- posługuje się dokumentacją technologiczną zabiegu zmiany koloru i nietrwałej zmiany kształtu włosów do wykonania fryzury męskiej
- wykonuje fryzury męskie, np. sportowe i klasyczne na podstawie projektu
3. Wykonuje upięcia i warkocze na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
- analizuje informacje zawarte w projekcie upięć i warkoczy
- odczytuje oznaczenia stosowane w dokumentacji upięć i warkoczy
- klasyfikuje projekty ze względu na rodzaj upięć i warkoczy
- rozpoznaje różne rodzaje upięć i warkoczy na podstawie projektu
- uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy klienta do wykonania upięć i warkoczy
- wykonuje upięcia i warkocze zgodnie z dokumentacją technologiczną
4. Wykonuje fryzury z elementami dodanymi na podstawie projektu
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje dodatki fryzjerskie typu: treski, pasma, wypełniacze, ozdoby
- dobiera dodatki fryzjerskie na podstawie projektu fryzury do fryzur: użytkowych, okazjonalnych, konkursowych, fantazyjnych
- stosuje dodatki fryzjerskie: treski, pasma, wypełniacze i ozdoby do wykonania fryzury zgodnie z projektem
- wykonuje fryzury z dodatkami, np. treski, pasma, wypełniacze, ozdoby, zgodnie z projektem fryzury
5. Wykonuje fryzury damskie konkursowe i fantazyjne na podstawie projektów
Kryteria weryfikacji:
- analizuje informacje zawarte w dokumentacji fryzur damskich konkursowych i fantazyjnych przed wykonaniem zabiegu
- odczytuje oznaczenia stosowane w dokumentacji fryzur damskich konkursowych i fantazyjnych
- uwzględnia informacje zawarte w karcie diagnozy klienta do wykonania fryzur fantazyjnych i konkursowych na podstawie projektu
- posługuje się dokumentacją technologiczną fryzur damskich konkursowych i fantazyjnych
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi, tekstu lub fragmentu wypowiedzi, tekstu
- znajduje w wypowiedzi/tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem – wg wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych – reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- proponuje, zachęca
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega zasad etycznych w realizacji zadań zawodowych
- wymienia zasady etyczne stosowane we fryzjerstwie
- stosuje zasady uczciwości, sumienności, rzetelności i lojalności w wykonywaniu obowiązków zawodowych
- wyraża szacunek wobec klientów, współpracowników i pracodawcy
- przestrzega zasad etycznych i prawnych, związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych
2. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- objaśnia, czym jest odpowiedzialność w życiu zawodowym
- analizuje zasady i procedury wykonania usług fryzjerskich
- stosuje normy i procedury postępowania podczas wykonywania usług fryzjerskich
- wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania w trakcie wykonywania zabiegów fryzjerskich
- określa konsekwencje braku odpowiedzialności za podejmowane działania w salonie fryzjerskim
3. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- ocenia różne opcje działania
- wykazuje się kreatywnością w sytuacji problemowej
- wyjaśnia znaczenie zmiany w życiu człowieka
- reaguje elastycznie na nieprzewidywalne sytuacje
- podejmuje inicjatywę w nietypowej sytuacji
4. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- określa przyczyny i skutki stresu w sytuacjach zawodowych
- identyfikuje u siebie symptomy stresu
- stosuje pozytywne techniki radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia rodzaje sytuacji trudnych wpływających na występowanie stresu
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- rozwija wiedzę i umiejętności zawodowe
- opisuje zestaw umiejętności i kompetencji niezbędnych w zawodzie fryzjera
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza sobie cele rozwoju zawodowego
- planuje własny rozwój zawodowy
- rozwija wiedzę i umiejętności zawodowe
6. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- opisuje typowe zachowania podczas prowadzenia negocjacji
- rozróżnia negocjacje od mediacji i arbitrażu
- negocjuje prostą umowę lub porozumienie
- przedstawia własny punkt postrzegania sposobu rozwiązywania problemu z wykorzystaniem wiedzy z zakresu negocjacji
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- opisuje ogólne zasady komunikacji interpersonalnej
- interpretuje mowę ciała w komunikacji
- stosuje aktywne metody słuchania
- komunikuje innym własne intencje i przekonania, by osiągać określone cele interpersonalne.
- stosuje formy grzecznościowe w piśmie i w mowie
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- stosuje techniki aktywnego słuchania w rozmowie z klientem w salonie fryzjerskim
- identyfikuje bariery komunikacyjne w dialogu z klientem
- opisuje techniki twórczego rozwiązywania problemu
- stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemu
- przedstawia alternatywne rozwiązania problemu, aby osiągnąć założone cele
7. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- pokazuje wzorce w celu wykonania zadania
- przydziela zadania członkom zespołu salonu fryzjerskiego
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadań
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kkieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zabiegów fryzjerskich
- monitoruje proces wykonywania zabiegu
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym zabiegi fryzjerskie
4. Monitoruje i ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje prace zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu
- udziela informacji zwrotnej w celu prawidłowego wykonania zabiegów fryzjerskich
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji