
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Wykonywanie usług kelnerskich (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
HGT.01.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900385
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13329
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje czynników, niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących w środowisku pracy
- rozróżnia czynniki niebezpieczne, szkodliwe i uciążliwe oddziałujące na organizm człowieka
- określa sposoby przeciwdziałania czynnikom niebezpiecznym, szkodliwym i uciążliwym występującym na stanowisku pracy
- rozróżnia znaki bezpieczeństwa w celu przeciwdziałania skutkom czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych na stanowisku pracy
5. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- stosuje się do instrukcji i regulaminów przeciwpożarowych oraz stanowiskowych
- stosuje się do informacji przedstawionych na znakach bezpieczeństwa
- stosuje się do informacji przedstawionych na znakach zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
- wyjaśnia zastosowanie środków gaśniczych na podstawie znormalizowanych oznaczeń literowych
- wskazuje zasadność badań pracowniczych w zapobieganiu zagrożeniom dla zdrowia i życia
6. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje stanowiska pracy i ciągi technologiczne zgodnie z zasadami ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej
- wskazuje optymalne pod względem ergonomii warunki pracy pracowników obsługi kelnerskiej
- ocenia funkcjonalność pomieszczeń części ekspedycyjno-handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- planuje pracę zgodnie z zasadami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony gościa i środowiska
- stosuje się do zaleceń instrukcji dotyczącej bezpiecznej obsługi urządzeń i sprzętu stosowanych podczas realizacji zadań zawodowych
- stosuje się do zaleceń instrukcji dotyczącej utrzymania porządku i higieny w części ekspedycyjno-handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
7. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania pracy na różnych stanowiskach w części ekspedycyjno-handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej
- dobiera środki ochrony indywidualnej do rodzaju wykonywanej pracy
- używa środków ochrony indywidualnej podczas obsługi gości
8. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy gastronomii
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje produkty żywności w zależności od trwałości, pochodzenia, składu chemicznego i przydatności kulinarnej
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcie produkty żywności
- charakteryzuje produkty żywności pod względem trwałości, pochodzenia i przydatności kulinarnej
- wymienia składniki odżywcze, nieodżywcze i szkodliwe występujące w produktach żywności
- dokonuje podziału składników produktów żywności
- grupuje produkty żywności w zależności od zawartości składników odżywczych
2. Rozróżnia surowce, półprodukty i wyroby gotowe stosowane w sporządzaniu potraw i napojów
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia, takich jak: surowiec, półprodukt, wyrób gotowy
- klasyfikuje produkty żywności według grup przydatności kulinarnej i handlowej
- opisuje wartość odżywczą surowców według grup przydatności kulinarnej i handlowej
- określa zastosowanie surowców, półproduktów, wyrobów gotowych w sporządzaniu potraw i napojów
3. Rozróżnia metody utrwalania żywności
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje metody utrwalania żywności
- charakteryzuje metody fizyczne, biologiczne, chemiczne i mieszane utrwalania żywności
- wskazuje wpływ metod utrwalania żywności na jej jakość i trwałość
- identyfikuje stosowane metody utrwalania żywności w półproduktach i wyrobach spożywczych
4. Dokonuje oceny towaroznawczej żywności
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia cechy towaroznawcze żywności
- wymienia metody oceny towaroznawczej żywności
- określa warunki przeprowadzania oceny organoleptycznej żywności
- ocenia organoleptycznie żywność
5. Określa rolę składników pokarmowych i ich wpływ na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia składniki pokarmowe
- wyjaśnia wpływ składników pokarmowych na organizm człowieka oraz na kompozycję potraw i napojów
- ocenia dobór składników pokarmowych do komponowania potraw i napojów
- oblicza wartość odżywczą żywności
6. Planuje alternatywne sposoby żywienia
Kryteria weryfikacji:
- podaje definicję żywienia alternatywnego
- rozróżnia alternatywne sposoby żywienia (z modyfikacją składników pokarmowych z wyboru, wegeteriańskiego, pseudowegetariańskiego i makrobiotycznego)
- wymienia surowce, potrawy i napoje stosowane w różnych formach żywienia alternatywnego
- wskazuje zalety i wady żywienia alternatywnego
- układa jadłospisy zgodnie z potrzebami klientów i gości
7. Charakteryzuje dania kuchni polskiej i innych regionów świata
Kryteria weryfikacji:
- określa uwarunkowania geograficzne i gospodarcze regionu świata w tradycjach żywieniowych narodów regionów świata
- opisuje potrawy i napoje charakterystyczne dla kuchni różnych regionów świata
- rozpoznaje potrawy, napoje i posiłki charakterystyczne dla kuchni polskiej i narodów innych regionów świata
- określa wpływ tradycji żywieniowych narodów regionów świata na kuchnię polską
8. Planuje jadłospisy (menu) zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje jadłospisów (menu)
- opisuje zasady układania jadłospisów
- układa jadłospisy (menu) zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia
- ocenia jadłospisy (menu) pod względem zgodności z zasadami racjonalnego żywienia
- modyfikuje jadłospisy - menu zgodnie z potrzebami żywienia określonych grup ludności
9. Rozróżnia procesy technologiczne stosowane do sporządzania potraw i napojów
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje procesy technologiczne stosowane do sporządzania potraw i napojów
- rozpoznaje procesy technologiczne stosowane do sporządzania potraw i napojów
- wymienia czynności składające się na proces technologiczny sporządzania potraw i napojów
- wymienia czynności składające się na proces technologiczny sporządzania potraw i napojów
- rozróżnia metody obróbki wstępnej, właściwej oraz końcowej surowców i półproduktów stosowanych przy sporządzaniu potraw i napojów
- rozróżnia metody obróbki wstępnej, właściwej oraz końcowej surowców i półproduktów stosowanych przy sporządzaniu potraw i napojów
- opisuje nowoczesne metody sporządzania potraw i napojów, takie jak techniki molekularne, wędzenie, anty-grillowanie, dekonstrukcja dania, wykorzystanie ciekłego azotu i suchego lodu
- opisuje nowoczesne metody sporządzania potraw i napojów, takie jak techniki molekularne, wędzenie, anty-grillowanie, dekonstrukcja dania, wykorzystanie ciekłego azotu i suchego lodu
- opisuje nowoczesne technologie sporządzania potraw stosowane w zakładach gastronomicznych, takie jak podawane bezpośrednio po sporządzeniu (cook- serve), schłodzone po sporządzeniu przed podawaniem (cook-chill), zamrożone po sporządzeniu (cook-freeze), gotowane w próżni (sous vide),
- opisuje nowoczesne technologie sporządzania potraw stosowane w zakładach gastronomicznych, takie jak podawane bezpośrednio po sporządzeniu (cook- serve), schłodzone po sporządzeniu przed podawaniem (cook-chill), zamrożone po sporządzeniu (cook-freeze), gotowane w próżni (sous vide),
10. Charakteryzuje maszyny i urządzenia stosowane podczas sporządzania i przechowywania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje maszyny i urządzenia stosowane podczas sporządzania potraw i napojów w części usługowej zakładu
- rozróżnia maszyny i urządzenia do obróbki wstępnej, termicznej, wykańczania potraw i napojów sporządzanych w części usługowej zakładu
- rozróżnia urządzenia stosowane do dystrybucji, przechowywania i eksponowania potraw i napojów w części handlowej zakładu
11. Stosuje drobny sprzęt gastronomiczny podczas sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje drobny sprzęt gastronomiczny wykorzystywany do sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu
- dobiera drobny sprzęt gastronomiczny do sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu
12. Stosuje systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności i żywienia
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności i żywienia
- rozpoznaje zagrożenia jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia podczas sporządzania potraw i napojów oraz świadczenia usług w gastronomii
- ustala krytyczne punkty kontroli w procesach sporządzania potraw i napojów oraz świadczeniu usług w gastronomii
- podejmuje działania korygujące zgodnie z zasadami zarządzania jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności i żywienia w gastronomii
13. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia programy komputerowe stosowane w gastronomii
- obsługuje programy komputerowe do planowania i rozliczania usług kelnerskich
14. Stosuje zasady zrównoważonego rozwoju w gastronomii
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady zrównoważonego rozwoju stosowane w gastronomii
- przestrzega zasady zrównoważonego rozwoju podczas wykonywania zadań zawodowych w gastronomii
15. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych w usługach kelnerskich
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia czym jest norma i wymienia jej cechy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej, krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Podstawy technologii i sporządzanie potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa warunki przechowywania produktów i półproduktów spożywczych i gotowych wyrobów stosowanych do sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki określające warunki przechowywania produktów spożywczych, półproduktów, gotowych wyrobów stosowanych do sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- określa warunki przechowywania różnych grup produktów spożywczych, półproduktów, gotowych wyrobów
- określa sposób przechowywania i czas magazynowania w zależności od rodzaju produktów spożywczych , półproduktów czy gotowych potraw, i napojów w zależności od stopnia i sposobu ich przetworzenia
- przechowuje produkty spożywcze, półprodukty i gotowe wyroby zgodnie z obowiązującymi zasadami
- rozpoznaje skutki niewłaściwego przechowywania produktów spożywczych, półproduktów i wyrobów gotowych
2. Dobiera produkty spożywcze, półprodukty i wyroby gotowe do sporządzania potraw i napojów w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia cechy jakościowe produktów spożywczych, półproduktów i wyrobów gotowych w zależności od przeznaczenia
- ocenia przydatność i jakość produktów spożywczych, półproduktów i wyrobów gotowych dobranych do sporządzania potraw i napojów
3. Charakteryzuje potrawy i napoje po recepturach
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje wizualnie potrawy i napoje oraz na podstawie receptur
- rozpoznaje potrawy i napoje po gramaturze określonej w recepturach
- sprawdza zgodność produktów, półproduktów i wyrobów gotowych przeznaczonych do sporządzania potraw i napojów z recepturą
- oblicza wielkość porcji potrawy i napoju na podstawie normatywu surowcowego
4. Organizuje stanowisko pracy (mise en place) do sporządzania potraw w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
Kryteria weryfikacji:
- wyznacza główne miejsce robocze na stanowisku pracy
- dobiera produkty spożywcze, półprodukty i wyroby gotowe do sporządzenia potraw
- odważa, odmierza, liczy produkty spożywcze, półprodukty i gotowe wyroby do sporządzania potraw i napojów zgodnie z recepturą
- dobiera wyposażenie stanowiska pracy do sporządzania potraw i napojów
- rozmieszcza produkty i wyposażenie na stanowisku roboczym
- przygotowuje miejsce na odpady i półprodukty na stanowisku roboczym
5. Przygotowuje potrawy w części handlowo-usługowej zakładu zgodnie z recepturami i zamówieniem
Kryteria weryfikacji:
- analizuje receptury gastronomiczne
- opisuje potrawy typowe dla kuchni polskiej i innych regionów świata zgodnie z recepturą i zamówieniem (zakąski, zupy, dania mięsne, rybne, drobiowe, jarskie i półmięsne, desery, napoje zimne, gorące i mrożone)
- omawia przygotowywanie potraw w obecności gości w sztuce kelnerskiej różnych krajów regionów świata
- obsługuje urządzenia gastronomiczne (wózki do tranżerowania i flambirowania) w czasie przygotowywania potraw w obecności gości zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
- przeprowadza obróbkę wstępną zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, higieny i ergonomii pracy oraz gospodarki surowcowej
- przygotowuje produkty spożywcze i półprodukty do obróbki właściwej (rozdrabnia, łączy, miesza, oddziela, formuje, wykończa)
- dobiera dodatki do sporządzanych potraw i napojów
- porcjuje potrawy w obecności gości
- chłodzi, studzi, wykończa potrawy, utrzymuje właściwą temperaturę przed ekspedycją (koktajle owocowo-warzywne)
- rozpoznaje potrawy występujące w kartach menu po konsystencji, sposobie wykończenia potraw gotowych, obróbce właściwej, wielkości porcji
6. Wykonuje czynności związane z ekspedycją dań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje posiłków (śniadanie, lunch, brunch, obiad, kolacja)
- zestawia potrawy i napoje w dania zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia
- ocenia zgodność z recepturą oraz jakość potraw i napojów wydanych z kuchni przed ekspedycją do sali konsumenckiej
7. Przestrzega procedur i stosuje instrukcje stanowiskowe dotyczące zabezpieczenia jakości i bezpieczeństwa żywności podczas sporządzania i ekspedycji dań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia systemy zabezpieczania jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, np. stosowanie systemu Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points System)
- stosuje procedury dotyczące zabezpieczenia jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności podczas sporządzania i ekspedycji potraw i napojów
- stosuje zasady gospodarki odpadami
4. Obsługiwanie gości
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa predyspozycje psychofizyczne, wymagania i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań zawodowych kelnera
Kryteria weryfikacji:
- wymienia predyspozycje fizyczne i psychiczne kandydata do pracy w zawodzie kelnera, np. odporność na stres, otwartość na kontakty z innymi, cierpliwość, dobra kondycja, sprawność fizyczna
- określa cechy osobowości kelnera konieczne i przydatne w pracy na różnych stanowiskach
- opisuje sylwetkę zawodową kelnera
- określa elementy osobistego wyposażenia kelnera do bezpośredniej obsługi gości
2. Rozróżnia miejsca pracy kelnera
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia termin gastronomia
- opisuje funkcje gastronomii
- rozróżnia zakłady gastronomiczne
3. Rozróżnia stanowiska pracy i systemy obsługi kelnerskiej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia stanowiska pracy w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- określa zadania pracowników części handlowo-usługowej zakładów gastronomicznych
- wymienia stanowiska pracy i pełnione funkcje pracowników w systemach obsługi gości
- ocenia przydatność systemów obsługi gości dla gastronomii
4. Określa wyposażenie części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego i jego przeznaczenie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pomieszczenia części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- określa przeznaczenie pomieszczeń części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- opisuje zadania kelnera wykonywane w różnych pomieszczeniach części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- rozróżnia wyposażenie części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- planuje wyposażenie pomieszczeń części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego zgodnie z ich przeznaczeniem i rodzajem świadczonych usług (w meble, bieliznę stołową, zastawę stołową i serwisową, maszyny, urządzenia i sprzęt do sporządzania potraw, przechowywania, ekspedycji, transportu potraw i napojów, baru, utrzymania czystości)
- określa funkcję pomieszczeń znajdujących się w części handlowo-usługowej
- rozróżnia asortyment wyposażenia różnych pomieszczeń części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- określa miejsce i sposób przechowywania bielizny stołowej i zastawy stołowej (magazynuje zapasy, przygotowuje pomocnik kelnerski)
5. Posługuje się wyposażeniem części handlowo-usługowej zakładu
Kryteria weryfikacji:
- przenosi w ręku i przewozi na wózku kelnerskim bieliznę stołową
- przenosi zastawę stołową oraz serwisową w ręku i na tacy
- przewozi zastawę stołową oraz serwisową na wózku kelnerskim
- opisuje czynności związane z przygotowaniem sali na przyjęcie gości
- posługuje się bielizną stołową (składa, rozkłada, wymienia, formuje serwety lub serwetki)
- nakrywa stoły bielizną stołową i zastawą stołową przed przyjściem gości o różnej porze dnia
- dekoruje stoły i miejsca przeznaczone dla gości na różną porę dnia
- ocenia przygotowanie pomieszczeń w części handlowo-usługowej do przyjęcia gości (np. rozstawienie stołów, organizację przejść komunikacyjnych, ustawianie zastawy stołowej i serwisowej na stole) zgodnie z zasadami i standardami obsługi
- wykonuje zabiegi związane z pielęgnacją i konserwacją bielizny stołowej, zastawy stołowej i serwisowej
- dokonuje obrotu bielizną stołową oraz zastawą stołową i sprzętem specjalnego przeznaczenia
6. Stosuje karty menu
Kryteria weryfikacji:
- objaśnia pojęcie karty menu
- klasyfikuje karty menu według różnych kryteriów (okresu obowiązywania, wielkości, rodzaju i stylu świadczonych usług)
- rozróżnia karty menu ze względu na przeznaczenie
- wskazuje informacje handlowe zawarte w kartach menu i napojów
- rozróżnia potrawy i napoje zawarte w kartach menu i napojów
- definiuje rolę wkładki w kartach menu i napojów
- wykazuje się znajomością kart menu i kart napojów
- ocenia poprawność karty menu i karty napojów pod względem budowy, klasycznego układu spisu potraw według zasad kuchni środkowoeuropejskiej i napojów dla gości polskich i zagranicznych, użytego nazewnictwa i słownictwa, zawartych informacji handlowych i żywieniowych dla gości
- stosuje kartę menu i kartę napojów w obsłudze gości
- demonstruje sposób podawania karty menu/karty napojów
7. Wykonuje czynności związane z przyjmowaniem gości: przygotowuje salę i stoły zgodnie z zamówieniem; dba o czystość, porządek i estetykę sali w czasie obsługi gości; serwuje potrawy i napoje zgodnie z zasadami obsługi gości; komunikuje się z gośćmi na każdym etapie obsługi, stosując zwroty grzecznościowe; dokonuje dyskretnej obserwacji sali podczas przyjęcia, reaguje na wszelkie sygnały
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia etapy obsługi gości
- przyjmuje gości (wita, odnotowuje usługę dla gości hotelowych, stosuje zasadę uznania gości, pomaga przy wyborze stolika i zajęciu miejsc)
- wykonuje czynności związane z przyjęciem zamówienia (podaje kartę potraw i napojów, udziela informacji, doradza przy wyborze potraw, dań, napojów, przyjmuje zamówienie)
- stosuje zasady up-sellingu i cross-sellingu w poszerzaniu zamówienia
- zapisuje zamówienie
- przekazuje zamówienie do realizacji
- używa zwrotów grzecznościowych w konwersacji z gośćmi różnych typów charakterologicznych w języku polskim i obcym nowożytnym
8. Nakrywa stół zgodnie z zamówieniem gości
Kryteria weryfikacji:
- analizuje potrzeby gości, uwzględniając elementy zamówienia i przekazane informacje (np. płeć, wiek, liczba osób, okoliczność, wydarzenie, menu, tradycje i zwyczaje z różnych stron świata, inne oczekiwania)
- uzupełnia przygotowane stoły zgodnie z zamówieniem i potrzebami gości oraz ze standardami obowiązującymi w zakładzie (zmienia, uzupełnia zastawę stołową i serwisową)
- aranżuje stoły stosownie do oczekiwań i charakterystyki gości
- wykonuje czynności kelnerskie z prawej i lewej strony gościa przy dostosowywaniu nakrycia stołu do zamówienia
9. Dobiera metody serwowania potraw i napojów
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje metody, techniki i style podawania potraw, napojów i posiłków
- stosuje metody, techniki i style podawania potraw, napojów i posiłków
- określa zadania kelnerów podczas stosowania różnych metod, technik i stylów podawania potraw, napojów i posiłków (ruch prawo- i lewostronny, czynności obsługi z prawej i z lewej strony, chwyt sztućców serwisowych i manipulacja nimi itp.)
- opisuje zalety i wady podawania potraw, napojów i posiłków różnymi metodami i stylami
10. Serwuje potrawy: dba o jakość i estetykę serwowanych potraw; serwuje potrawy zgodnie z zasadami
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność serwowania potraw zgodnie z zasadami i potrzebami gości
- odbiera potrawy zgodnie z ustaloną kolejnością podania
- sprawdza zgodność odbieranych z ekspedycji potraw z zamówieniem
- ocenia jakość i estetykę potraw przed ich podaniem
- dobiera dodatki i przyprawy do potraw (np. sól, pieprz, oliwa)
- dostosowuje metodę i technikę serwowania do serwowanych potraw lub ich zestawów zgodnie z życzeniem gości i możliwości zakładu
- dobiera bieliznę stołową i zastawę stołową oraz sprzęt serwisowy do serwowania potraw w zależności od stylu, formy obsługi gości i metod serwowania
- serwuje dodatki i przyprawy do zamówionych potraw
- serwuje jednoporcjowo i wieloporcjowo zakąski zimne i gorące, zupy, dania zasadnicze, sery, desery i owoce
11. Serwuje napoje bezalkoholowe
Kryteria weryfikacji:
- opisuje skład i technologię sporządzania serwowanych napojów
- przygotowuje bufet lub bar do sporządzania i podawania napojów bezalkoholowych
- sprawdza zaopatrzenie w surowce, gotowość urządzeń i sprzętu gastronomicznego oraz zastawy stołowej do sporządzania, nalewania i serwowania napojów bezalkoholowych
- sporządza napoje zimne zgodnie z obowiązującymi zasadami
- określa dodatki do napojów
- dobiera zastawę stołową i sprzęt serwisowy do serwowanego napoju
- serwuje napoje z wykorzystaniem różnorodnych metod i technik
- przestrzega warunków podawania napojów bezalkoholowych zimnych niegazowanych i gazowanych: temperatury podania, doboru naczyń, dekoracji, dodatków komplementarnych
- podaje gościom przy stole napoje zimne bezalkoholowe niegazowane i gazowane w oryginalnych opakowaniach oraz w naczyniach porcjowych i wieloporcjowych (przynosi napój, nakrycia i sprzęt serwisowy na tacy, otwiera, nalewa, ustawia napój na stole)
- przedstawia historię odkrycia i rozpowszechnienia kawy i herbaty oraz kakao i czekolady na świecie
- wymienia skład różnych napojów na bazie kawy i herbaty oraz kakao i czekolady
- dobiera warunki i techniki parzenia kawy, herbaty, upłynniania czekolady (jakość wody, temperaturę, czas, technikę parzenia i dodatki)
- przygotowuje naczynia, sprzęt, zastawę stołową do sporządzania i podawania kaw, herbat, czekolady
- sporządza napoje gorące bezalkoholowe z wykorzystaniem różnych metod i technik
- sprawdza jakość i estetykę serwowanych napojów
- serwuje kawę, herbatę różnymi metodami, technikami z zastosowaniem różnych dodatków (np. lód, owoce, cukier, śmietanka, mleko) w zależności od okoliczności i życzeń gości
- wskazuje zasadę kolejności podawania napojów zimnych i gorących bezalkoholowych
- opisuje tradycje polskie i innych regionów świata związane ze stosowaniem napojów bezalkoholowych zimnych i gorących
12. Serwuje napoje alkoholowe: stosuje przepisy prawa i standardy wewnętrzne dotyczące serwowania alkoholi; krzewi kulturę picia napojów alkoholowych
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje napoje alkoholowe różnych regionów świata
- rozpoznaje rodzaje win, wódek, piwa w karcie alkoholi
- rozpoznaje rodzaj, pochodzenie i cechy win, wódek oraz piwa na podstawie etykiety
- przestrzega zasad serwowania napojów alkoholowych
- pomaga przy doborze alkoholi do potraw, dań i posiłków
- przygotowuje wina, wódki, piwa do serwowania (reguluje temperaturę, dobiera akcesoria do dystrybucji i podawania, dekantuje.)
- dobiera naczynia do serwowania win, wódek, piw
- podaje wina, wódki, piwa (otwiera butelki, puszki, nalewa, przestrzega wielkości porcji, stawia butelkę z napojem na stole lub przy stole gościa) w sposób odpowiadający rodzajowi alkoholu lub życzeniom gości
- dobiera wina, wódki, piwa do potraw, deserów, napojów oraz jako aperitify i digestify
- wskazuje przepisy prawa i standardy wewnętrzne dotyczące serwowania alkoholi
- wskazuje skutki nieprzestrzegania przepisów prawa i standardów wewnętrznych dotyczących serwowania alkoholi
13. Serwuje dania
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje danie dnia w kartach menu gastronomii różnych regionów świata
- wskazuje godziny podawania poszczególnych potraw w kulturze różnych regionów świata
- charakteryzuje zestawy potraw i napojów w różnych regionów świata
- rozróżnia rodzaje dań serwowanych do stołu w kulturach różnych narodów
- zestawia potrawy i napoje w dania z uwzględnieniem życzeń gości i kultury danego kraju w różnych regionach świata
- ustala kolejność podawania potraw i napojów zestawionych w dania
- dobiera sprzęt, urządzenia i zastawę stołową do serwowania dań zestawionych w śniadania, obiady, podwieczorki i kolacje
- nakrywa stoły do różnych dań
- podaje różne dania w formie bufetów
- obsługuje gości podczas podawania różnych dań do stołu i w formie bufetów
14. Ocenia jakość oraz estetykę potraw i napojów w posiłkach
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie oceny jakości wydanej potrawy lub napoju
- ocenia wydaną potrawę lub napój oraz ich zestawienie w posiłki
- sprawdza jakość oraz estetykę wydawanych potraw, napojów i posiłków
- wymienia sposoby pozyskiwania informacji na temat jakości serwowanych potraw i napojów
15. Wykonuje czynności związane z realizacją zamówień gości do pokoju hotelowego (room service)
Kryteria weryfikacji:
- definiuje termin obsługi gastronomicznej gości w pokoju hotelowym (room service)
- opisuje rolę usług kelnerskich wykonywanych w części hotelowej obiektu świadczącego usługi hotelarskie
- wymienia rodzaje usług kelnerskich świadczonych gościom w pokoju hotelowym
- wymienia etapy obsługi gości w pokoju hotelowym
- przyjmuje zamówienia gości hotelowych np. na podstawie wywieszek klamkowych, kart meldunkowych, rozmów telefonicznych, zamówień bezpośrednich
- sporządza harmonogram realizacji zamówień do pokoju gości
- dobiera wyposażenie do przygotowania i obsługi gości w ramach usługi kelnerskiej wykonywanej w serwisie hotelowym
- przygotowuje tace i wózki do obsługi gości w pokoju hotelowym
- realizuje zamówienie gości do pokoju hotelowego zgodnie z przyjętymi standardami
16. Serwuje potrawy i napoje bezalkoholowe w obecności gości - serwis specjalny
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie serwisu specjalnego
- wyjaśnia zasadność sporządzania potraw i napojów w obecności gości
- dobiera wyposażenie stanowisk pracy kelnera w serwisie specjalnym (wózki do tranżerowania i flambirowania, stoły dostawcze i stanowiska stałe do sporządzania potraw w obecności gości)
- przygotowuje stanowisko pracy do sporządzania potraw i napojów w obecności gości
- rozróżnia asortyment potraw i napojów mieszanych bezalkoholowych sporządzanych w obecności gościa np. sałatki, koktajle z warzyw, owoców, befsztyki tatarskie, carpaccio, frutti di mare, grzanki, omlety, naleśniki, fondue, kompoty, napoje bezalkoholowe
- tranżeruje mięsa i drób oraz filetuje ryby w obecności gości (wyznacza miejsca cięć, dobiera technikę cięć, wydziela porcję potrawy)
- dzieli i filetuje owoce w obecności gości (wybiera owoce do dzielenia i filetowania, określa technikę obierania, dzielenia i filetowania owoców)
- flambiruje potrawy w obecności gości (dobiera półprodukty i gotowe wyroby, technikę sporządzania potrawy flambirowanej)
- sporządza mieszane napoje bezalkoholowe w obecności gościa (przygotowuje wózek kelnerski lub stół dostawczy bądź stanowisko do sporządzania napojów bezalkoholowych w obecności gościa, sporządza napoje mieszane różnymi technikami łączenia składników, dekoruje, sprawdza zgodność sporządzonego napoju z recepturą, wykonuje czynności końcowe)
- podaje potrawy i napoje w serwisie specjalnym innymi technikami
17. Wykonuje czynności porządkowe po zakończeniu usługi kelnerskiej
Kryteria weryfikacji:
- porządkuje sprzęt, zastawę i bieliznę stołową po odejściu gości od stołów
- porządkuje stół i miejsce pracy po zamknięciu zakładu
- sprawdza stan sprzętu, zastawy stołowej i bielizny stołowej po zakończeniu zmiany roboczej i zamknięciu zakładu
- rozróżnia czynności codzienne i okresowe w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego
- wykonuje czynności porządkowe codzienne i okresowe w części handlowo-usługowej zakładu gastronomicznego, np. czyści menaże, platery, elementy dekoracyjne stołów
5. Podstawy miksologii
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa predyspozycje, wymagania i umiejętności niezbędne do wykonywania zadań barmana
Kryteria weryfikacji:
- opisuje cechy psychofizyczne i kompetencje barmana
- opisuje zadania barmana
- wskazuje zagrożenia występujące w pracy barmana
- wskazuje zasady etyki i kultury spożywania napojów alkoholowych mieszanych
- określa odpowiedzialność moralną i prawną barmana
- rozróżnia sposoby pozyskiwania gości
- wymienia przepisy prawa dotyczące sposobu sprzedaży i spożywania alkoholu
- określa konsekwencje nieprzestrzegania przepisów dotyczących zasad sprzedaży i spożywania alkoholu
- określa rolę barmana w kształtowaniu kultury spożywania alkoholu
2. Planuje pracę barmana: urządza miejsce pracy barmana; obsługuje urządzenia barmańskie; posługuje się sprzętem barmańskim
Kryteria weryfikacji:
- planuje rozmieszczenie mebli, urządzeń i sprzętu barowego
- ocenia układ funkcjonalny baru
- przygotowuje bar do rozpoczęcia pracy
3. Rozróżnia składniki napojów mieszanych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje składniki napojów mieszanych
- określa właściwości głównych lub bazowych składników mieszanych napojów alkoholowych (wódki, wina)
- dobiera modyfikatory do napojów mieszanych (wódki aperitifowe, likiery)
- rozróżnia składniki dodatkowe i szprycujące napojów mieszanych (soki, syropy owocowe i smakowe, produkty nabiałowe, napary kawowe, herbaciane i ziołowe, napoje gazowane, spieniacze)
- rozróżnia stosowane w sporządzaniu napojów mieszanych przyprawy oraz bonifikatory
- dobiera składniki dekoracyjne i komplementarne do wykończenia napojów mieszanych
4. Planuje sporządzanie napojów mieszanych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje napoje mieszane
- charakteryzuje klasyczne grupy napojów mieszanych
- oblicza ilości składników napojów mieszanych na podstawie receptur proporcjonalnych i częściowych oraz miar umownych
- oblicza zawartość alkoholu w napojach mieszanych
5. Sporządza napoje mieszane
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody miksowania
- stosuje zasady łączenia składników napojów mieszanych
- dobiera metody miksowania do rodzaju napoju mieszanego lub upodobań gościa
- dobiera naczynia do podawania napojów mieszanych
- stosuje sprzęt i urządzenia do sporządzania napojów mieszanych
- przestrzega algorytmu sporządzania napojów mieszanych
- dekoruje napoje mieszane
- podaje napoje mieszane
6. Planuje i organizuje pracę baru
Kryteria weryfikacji:
- sporządza zapotrzebowanie na produkty i materiały pomocnicze do baru na podstawie karty barowej i stosowanych receptur
- rozlicza bar po zakończeniu pracy
- planuje pracę dzienną lub tygodniową pracowników baru
- sporządza wykaz czynności kontrolujących bar przed otwarciem zakładu, w czasie zmiany roboczej i po zakończeniu pracy
6. Rozliczanie usług kelnerskich
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad rozliczenia się z gościem podczas wykonywania usług kelnerskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zasady rozliczenia gości za zrealizowaną usługę
- dobiera dokumenty do rozliczania usług kelnerskich (paragon, faktura)
- rozlicza usługi kelnerskie zgodnie z podatkiem VAT
2. Dokonuje rozliczeń gotówkowych i bezgotówkowych po zakończeniu obsługi gościa
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia różne formy rozliczeń i płatności (gotówka, karta płatnicza, podarunkowa, czek, przelew bankowy, talon)
- dobiera sposób i formę rozliczeń do potrzeb gości i możliwości zakładu
- podaje rachunek
- przyjmuje należność gotówkową (przyjmuje należność z wykorzystaniem programów do prowadzenia gastronomii, kończy transakcję na kasie i wydaje resztę)
- przyjmuje należność bezgotówkową (sprawdza czytelność karty, dokonuje akceptacji karty w terminalu, prosi o wpisanie kodu PIN lub podaje gościowi do podpisu wydruk z terminala, porównuje zgodność podpisu na karcie i wydruku, zwraca kartę wraz z kopią wydruku gościowi)
- stosuje różne formy płatności za świadczone usługi gastronomiczne do pokoju hotelowego
- przyjmuje i rejestruje napiwki
- dziękuje za skorzystanie z usługi, żegna gościa i zaprasza do ponownych odwiedzin
3. Obsługuje elektroniczne urządzenia rejestrujące i kasy kelnerskie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elektroniczne urządzenia rejestrujące i kasy kelnerskie stosowane w zakładach gastronomicznych
- stosuje elektroniczne urządzenia rejestrujące i kasy kelnerskie do rozliczeń
- dokonuje dziennego rozliczenia w postaci raportu kasowego
4. Stosuje programy komputerowe wspomagające rozliczanie usług kelnerskich
Kryteria weryfikacji:
- wykorzystuje programy komputerowe do wprowadzania zmian w menu i cen w sieci kas kelnerskich
- dobiera programy komputerowe do rozliczania usług kelnerskich
- rozlicza usługi przy użyciu programów komputerowych
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi gościa
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi, tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi, tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i potrzeby innych osób
- proponuje gościom potrawy i napoje
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst, aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne w porozumiewaniu się
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki w relacjach z gośćmi, przełożonym i współpracownikami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia podstawowe zasady etyki zawodowej
- wymienia cechy oczekiwanej postawy zawodowej kelnera w relacji z gośćmi, przełożonym i współpracownikami
- stosuje zasady etyki w relacjach pracowniczych
- wskazuje zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania kodeksu etyki zawodowej
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
2. Wykazuje znajomość indywidualnych potrzeb gości w zakładzie gastronomicznym
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody rozpoznawania indywidualnych potrzeb gości w zakładzie gastronomicznym
- określa potrzeby i oczekiwania gości w zakładzie gastronomicznym
- planuje realizację usługi w odpowiedzi na zidentyfikowane potrzeby i oczekiwania gości w zakładzie gastronomicznym
3. Stosuje zasady w komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia sposoby komunikacji interpersonalnej
- wymienia zasady komunikowania się
- wymienia rodzaje komunikacji niewerbalnej
- opisuje znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w usługach kelnerskich
- wymienia formy komunikacji bezpośredniej i pośredniej, w tym rozmowę, pismo, e-mail, rozmowę telefoniczną, informacje na stronach internetowych
4. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
- przewiduje konsekwencje stresujących zachowań, ich wpływu na siebie i innych
- wymienia sposoby radzenia sobie ze stresem
5. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- określa znaczenie otwartości na zmiany zachodzące w branży
- wskazuje alternatywne rozwiązania problemu
6. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- analizuje zmiany zachodzące w usługach kelnerskich
- poszukuje nowości technicznych i technologicznych wspomagających obsługę gości gastronomii w różnych źródłach informacji
- wymienia najbardziej oczekiwane umiejętności w zawodzie
- określa własny plan rozwoju zawodowego w celu pozyskania oczekiwanych umiejętności i kompetencji w zawodzie
7. Planuje działania i zarządza czasem
Kryteria weryfikacji:
- określa cel planowanych zadań
- wyszczególnia elementy planu działania
- dokonuje analizy możliwości realizacji zadania na podstawie posiadanych zasobów
- tworzy harmonogram realizacji zadania
- wymienia zasoby niezbędne do wykonania zadania
- wykonuje zadanie zgodnie z planem
8. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje obszary zawodowej i prawnej odpowiedzialności za niewłaściwie realizowane zadania na stanowisku
- określa rodzaje odpowiedzialności podczas realizacji zadań zawodowych
- podaje przykłady możliwych konsekwencji w sytuacji braku odpowiedzialności zawodowej i prawnej
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cechy członków zespołu sprzyjające osiąganiu celów w pracy zespołowej
- uwzględnia opinie i pomysły innych członków zespołu
- angażuje się w realizację przypisanych zadań
- modyfikuje własne działania zgonie z wspólnie wypracowanym stanowiskiem
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji