
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Przygotowanie i wydawanie dań (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
HGT.02.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900386
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13330
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia czynniki szkodliwe i niebezpieczne oddziałujące na organizm człowieka w środowisku pracy
- określa sposoby przeciwdziałania czynnikom szkodliwym i niebezpiecznym typowym dla stanowiska pracy
- określa wpływ czynników szkodliwych i niebezpiecznych na zachorowalność na choroby zawodowe
- stosuje się do informacji przedstawionych na znakach bezpieczeństwa
- stosuje się do informacji przedstawionych na znakach zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
5. Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomii oraz przepisy prawa dotyczące ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- przestrzega przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w zawodzie
- stosuje instrukcje bezpieczeństwa, higieny pracy, przeciwpożarowe i stanowiskowe w zawodzie
- identyfikuje zastosowanie gaśnic na podstawie znormalizowanych oznaczeń literowych
- rozróżnia znaki informacyjne dotyczące ochrony przeciwpożarowej
6. Przygotowuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- przystosowuje stanowisko pracy do swoich potrzeb, uwzględniając wymagania ergonomii, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej
- przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, ergonomii, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas wykonywania zadań na stanowisku pracy
- utrzymuje porządek na stanowisku pracy zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
7. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej do rodzaju wykonywanego zadania
- stosuje zabezpieczenia i środki ochrony podczas użytkowania maszyn, urządzeń i narzędzi wykorzystywanych podczas wykonywania zadań zawodowych
8. Określa rolę układu funkcjonalnego pomieszczeń w organizacji pracy zakładu gastronomicznego
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pomieszczenia wchodzące w skład zakładu gastronomicznego, w tym dział magazynowy, produkcyjny, ekspedycyjny, obsługi konsumenta, administracyjno-socjalny
- opisuje wyposażenie techniczne pomieszczeń zakładu gastronomicznego, w tym maszyny i urządzenia do obróbki wstępnej warzyw, urządzenia do obróbki termicznej
- wskazuje drogi komunikacyjne w zakładzie gastronomicznym
- zapobiega krzyżowaniu się dróg produktu, półproduktu i wyrobu gotowego w procesie przygotowania potraw
9. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stan nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, osobę poszkodowaną i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy żywienia i gastronomii
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje produkty i ich zastosowanie w gastronomii
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia produkty podstawowe stosowane w gastronomii
- rozpoznaje smak i wygląd ziół świeżych i suszonych
- rozpoznaje przyprawy po smaku, zapachu i wyglądzie
- rozróżnia zboża i produkty zbożowe, np. mąki i makarony
- rozróżnia i nazywa ryby słodkowodne i morskie
- rozróżnia i nazywa owoce morza
- rozpoznaje i nazywa owoce i warzywa
- rozróżnia rodzaje mięs i elementy tusz oraz podroby (wołowe, wieprzowe, jagnięce, cielęce, drobiowe)
- rozróżnia rodzaje dziczyzny i ptactwa dzikiego (np. jeleń, sarna, dzik, przepiórka, bażant, kuropatwa, perliczka, gołąb)
- rozróżnia rodzaje wędlin (suszone, wędzone, gotowane)
- rozpoznaje sery (miękkie, półtwarde, twarde, pleśniowe)
- rozróżnia wyroby mleczne (jogurty, śmietany, maślanki)
- określa zastosowanie produktów w procesie przygotowania potraw
2. Ocenia jakość żywności
Kryteria weryfikacji:
- ocenia produkty pod względem świeżości, smaku, zapachu, przydatności do spożycia
- ocenia wpływ warunków transportu i przechowywania żywności na jej jakość
3. Rozróżnia produkty, półprodukty i wyroby gotowe stosowane podczas przygotowania potraw
Kryteria weryfikacji:
- określa zastosowanie produktów i półproduktów, wyrobów gotowych podczas przygotowania potraw, np. musztardy, octy, pikle i kiszonki
- wskazuje parametry jakościowe produktów, półproduktów i wyrobów gotowych
4. Rozróżnia metody utrwalania żywności
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje metody utrwalania żywności
- opisuje metody fizyczne, biologiczne, chemiczne i mieszane utrwalania żywności
- wskazuje wpływ metod utrwalania na jakość i trwałość żywności
- identyfikuje stosowane metody utrwalania żywności w półproduktach i wyrobach spożywczych
5. Określa rolę składników pokarmowych i ich wpływ na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- opisuje składniki pokarmowe
- analizuje wpływ składników odżywczych na organizm człowieka oraz na kompozycję dań
- ocenia dobór składników pokarmowych w komponowaniu dań
6. Planuje alternatywne sposoby żywienia
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia alternatywne sposoby żywienia, w tym diety bezglutenowe, bezlaktozowe, wegetarianizm, weganizm, fleksitarianizm, pescowegetarianizm
- komponuje zbilansowany posiłek i menu zgodnie z powyższymi dietami
7. Rozróżnia procesy technologiczne stosowane podczas przygotowania potraw
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody obróbki wstępnej i właściwej produktów i półproduktów podczas przygotowania potraw
- rozróżnia nowoczesne techniki przygotowania potraw, w tym gotowanie w próżni (sous vide), vacum, pacojet
- dobiera proces technologiczny przygotowania potraw zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, higieny pracy i ergonomii
8. Użytkuje maszyny i urządzenia podczas sporządzania potraw
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia maszyny i urządzenia stosowane w gastronomii
- dobiera maszyny i urządzenia do obróbki wstępnej, termicznej, wykończenia, dystrybucji i przechowywania
9. Charakteryzuje drobny sprzęt gastronomiczny do przygotowania dań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia drobny sprzęt stosowany do sporządzania potraw ze względu na jego zastosowanie
- dobiera drobny sprzęt do sporządzania określonych potraw
10. Stosuje systemy zarządzania jakością i bezpieczeństwem zdrowotnym żywności i żywienia, w tym zasady HACCP ((Hazard Analysis and Critical Control Points System)
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności i żywienia
- rozpoznaje zagrożenia jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia podczas przygotowania potraw
- rozpoznaje krytyczne punkty kontroli w procesach produkcji i świadczeniu usług w gastronomii
- przestrzega zasad zrównoważonego rozwoju w gastronomii
11. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Przyjmowanie i magazynowanie żywności
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje sprzęt i aparaturę kontrolno-pomiarową w zakładzie gastronomicznym
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia sprzęt i aparaturę kontrolno-pomiarową stosowaną w zakładzie gastronomicznym
- odczytuje wskazania aparatury kontrolno-pomiarowej w zakładzie gastronomicznym
- porównuje wyniki odczytu z obowiązującymi parametrami
2. Przestrzega zasad oceny jakościowej żywności
Kryteria weryfikacji:
- ocenia żywność pod względem jakościowym
- rozpoznaje wady jakościowe żywności
3. Dobiera warunki przechowywania żywności w zakładzie gastronomicznym
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje czynniki mające wpływ na przechowywaną żywność
- rozróżnia warunki przechowywania żywności
- wskazuje skutki nieprzestrzegania optymalnych warunków przechowywania żywności
4. Stosuje urządzenia do przechowywania żywności
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje urządzenia stanowiące wyposażenie pomieszczeń magazynowych żywności
- dobiera urządzenia do rodzaju przechowywanej żywności
5. Przestrzega zasad przechowywania żywności w warunkach optymalnych
Kryteria weryfikacji:
- rozmieszcza żywność w magazynach w warunkach optymalnych zgodnie z warunkami zapewniającymi jej trwałość i bezpieczeństwo
- przestrzega optymalnych warunków przechowywania żywności w zakładzie gastronomicznym
- stosuje zasady FIFO (First In, First Out)
- wskazuje skutki nieprzestrzegania optymalnych warunków przechowywania żywności
6. Przestrzega procedur zarządzania jakością i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia podczas magazynowania
Kryteria weryfikacji:
- zapisuje parametry technologiczne w punktach kontrolnych podczas magazynowania żywności
- rozpoznaje zagrożenia jakości żywności i żywienia podczas magazynowania żywności
- zapobiega zagrożeniom mającym wpływ na jakość i bezpieczeństwo zdrowotne żywności podczas magazynowania
- przestrzega zasad systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli - HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) oraz dobrej praktyki higienicznej - GHP (Good Hygienic Practice)
4. Przygotowanie dań
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje terminologię międzynarodową właściwą dla gastronomii
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia nazwy stosowane w terminologii kuchennej, np. dotyczące technik krojenia, bulionów, sosów podstawowych, stopni wysmażenia mięs, technik kulinarnych
- rozróżnia nazwy stosowane w terminologii cukierniczej, np. chantilly, cr?me pâtissi?re, cr?me anglaise, merengue
2. Stosuje receptury gastronomiczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy receptury gastronomicznej, w tym normatyw surowcowy
- oblicza na podstawie receptur zapotrzebowanie na produkty do przygotowania potraw
- odważa i odmierza składniki na podstawie receptur
- odważa i odmierza gramaturę porcji potraw
- szacuje koszty przygotowania potraw (foodcost)
3. Stosuje metody i techniki przygotowania dań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia techniki obróbki termicznej przygotowania potraw, w tym blanszowanie, gotowanie, konfitowanie, smażenie, grillowanie, duszenie, pieczenie, parowanie i gotowanie w niskich temperaturach oraz wędzenie
- dobiera metody i techniki przygotowania dań w zależności od zastosowanych produktów
- dobiera metody i techniki stosowane podczas przygotowania dań dietetycznych, w tym gotowanie w wodzie lub na parze (sous vide)
- przewiduje zagrożenia dla przebiegu procesu technologicznego, a w razie konieczności wprowadza działania korygujące podczas przygotowania dań
4. Dobiera produkty do przygotowania dań
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje obróbkę wstępną brudną produktów stosowanych do przygotowania potraw, w tym sortowanie, mycie, oczyszczanie, płukanie
- wykonuje obróbkę wstępną czystą produktów stosowanych do przygotowania potraw, w tym krojenie, rozdrabnianie, mieszanie, formowanie
- zapobiega niekorzystnym zmianom w produktach zachodzącym podczas obróbki wstępnej
5. Stosuje przyprawy i zioła do przygotowania potraw
Kryteria weryfikacji:
- dobiera przyprawy i zioła, w tym zioła świeże i suszone, krajowe i egzotyczne, kwiaty jadalne, mikrozioła do sporządzania określonej potrawy
- przetwarza świeże zioła, np. susząc, przygotowując oleje smakowe, pesto, pasty
- komponuje klasyczne mieszanki przypraw, np. bouquet garni, curry, garam masala, pięć smaków
6. Stosuje tłuszcze do przygotowania dań
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zasady doboru tłuszczów do rodzaju dania
- dobiera rodzaj tłuszczu do smażenia określonych dań, w tym oleje roślinne, masło świeże klarowane, smalec, oliwa, frytura
- rozpoznaje zmiany korzystne i niekorzystne zachodzące w tłuszczach podczas obróbki cieplnej
- zapobiega niekorzystnym zmianom zachodzącym w tłuszczach podczas obróbki cieplnej
- dobiera tłuszcze do przygotowania dań z uwzględnieniem ich pochodzenia, funkcji technologicznych i konsystencji
- dobiera tłuszcze do przygotowania dań zgodnie z recepturą
7. Przygotowuje elementy dań z warzyw, owoców i grzybów
Kryteria weryfikacji:
- kroi i rozdrabnia warzywa, owoce i grzyby, stosując różne techniki, takie jak: macedoine, julienne, brunoise, concasse, chiffonade
- przygotowuje zupy, w tym barszcz, minestrone, grzybową, chłodniki warzywne i owocowe oraz kremy
- przygotowuje sorbety
- przygotowuje purée warzywne i owocowe przecierane lub mielone
- przygotowuje gratin, np. ziemniaczane, selerowe
- przygotowuje surówki (np. z marchewki, z selera, z kapusty, mizerię, coleslaw)
- przygotowuje sałatki (np. cezar, nicejską, caprese, rosyjską, waldorf)
- przygotowuje pasty warzywne (np. humus, z fasoli)
- garniruje potrawy
8. Przygotowuje zupy
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sprzęt i produkty potrzebne do przygotowania zup
- dobiera elementy tusz, drobiu, ryb, skorupiaków oraz warzywa i zioła do zup
- przygotowuje wywar z cielęciny na kościach, bulion wołowy i z kurczaka, ryb, skorupiaków i wywar z warzyw
- dobiera wywary do przygotowywanych zup
- przygotowuje zupy, w tym rosół (np. z kurczaka, z bażanta, z królika, z pieczonej kaczki), kremy (np. pomidorowy, selerowy, z brokułów), bisque (np. z krewetek, z raków), zupy tradycyjne (np. ogórkową, krupnik, cebulową, żur)
9. Przygotowuje dania z jaj i przetworów mlecznych
Kryteria weryfikacji:
- określa zastosowanie serów w zależności od ich rodzaju
- przygotowuje dania z jaj, w tym jajko gotowane, jajecznicę, omlet, sadzone, poche, confit
- przygotowuje dania z jaj i przetworów mlecznych, w tym koktajle, lody, kremy, sosy (np. zabaglione) stosując różne metody i techniki procesu technologicznego gotowanie, ubijanie, parowanie, pieczenie
10. Przygotowuje podstawowe desery
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje elementy deserów, w tym chantilly, cr?me pâtissi?re, cr?me anglaise, merengue (beza), lody, sorbety
- stosuje różne techniki przygotowania deserów, w tym flambirowanie, temperowanie czekolady, żelowanie, ucieranie, ubijanie, smażenie, pieczenie, mrożenie, napowietrzanie
- dekoruje desery stosując owoce, czekoladę, zioła i kwiaty jadalne
11. Przygotowuje wyroby ciastkarskie
Kryteria weryfikacji:
- planuje etapy przygotowania wyrobów ciastkarskich, w tym łączenie składników, wypiek, dekorowanie
- przygotowuje wyroby ciastkarskie (np. ciasta kruche, drożdżowe, biszkoptowe, francuskie) stosując różne metody i techniki procesu technologicznego
- dekoruje wyroby ciastkarskie stosując posypki, polewę kakaową, owoce, czekoladę, marcepan, żele smakowe
12. Przygotowuje dania z mąki, kasz i ryżu
Kryteria weryfikacji:
- planuje etapy przygotowania dań z mąki, kasz, ryżu, w tym obróbkę wstępną i cieplną kasz i ryżu, wyrób makaronu
- dobiera sprzęt i produkty niezbędne do wykonania dań
- rozpoznaje rodzaje mąki w zależności od rodzaju produktów lub ziarna, w tym glutenowa, pszenna, orkiszowa, owsiana i bezglutenowa (np. kukurydziana i ryżowa)
- dobiera rodzaj i typ mąki do przygotowywanej potrawy
- przygotowuje dania z mąki, kasz i ryżu (np. makarony, ravioli, pierogi, naleśniki, risotto, kaszotto, kluski, kluski z ciasta parzonego) stosując różne metody i techniki procesu technologicznego
13. Przygotowuje dania z mięsa zwierząt rzeźnych i dziczyzny
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sprzęt i produkty potrzebne do wykonania dań z mięsa zwierząt rzeźnych i dziczyzny
- planuje etapy wykonania dań z mięsa zwierząt rzeźnych i dziczyzny
- rozróżnia elementy półtuszy zwierząt rzeźnych i dziczyzny
- przygotowuje elementy półtuszy do obróbki termicznej, w tym oczyszczanie z błon, trybowanie, porcjowanie, wiązanie elementów mięsa sznurkiem
- dobiera rodzaj mięsa, w tym wołowe, wieprzowe, cielęce, jagnięce i dziczyznę do rodzaju przygotowywanego dania
- wykonuje obróbkę wstępną mięsa w tym porcjowanie, formowanie oraz zabiegi dodatkowe (np. szpikowanie, peklowanie, marynowanie, wędzenie)
- dobiera rodzaj porcjowania i rozdrabniania mięsa do rodzaju potrawy (np. steki, tatar, gulasz, pieczeń)
- przygotowuje dania z mięsa zwierząt rzeźnych i dziczyzny, w tym. steki z różnych elementów mięsa (z polędwicy, z rostbefu, z antrykotu), pieczeń (udziec, żebro, comber), potrawy duszone (żeberka, strogonow, gulasz, zrazy, sztukę cielęcą) stosując różne metody i techniki procesu technologicznego, takie jak gotowanie, smażenie, duszenie, pieczenie, grillowanie, gotowanie w próżni (sous vide), smażenie krótkie (stir fry), metodą confitowania (confit)
14. Przygotowuje dania z drobiu i ptactwa dzikiego
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje drobny sprzęt i produkty potrzebne do wykonania dań z drobiu i ptactwa dzikiego
- wykonuje obróbkę wstępną drobiu i ptactwa dzikiego mycie, rozbiór, formowanie
- przygotowuje marynaty i nadzienie stosowane do potraw z drobiu
- uzasadnia dobór techniki obróbki termicznej do różnych elementów drobiu: a) gotowanie - bulion z wszystkich elementów drobiu; b) smażenie - pierś i wątróbka; c) confit - udko; d) pieczenie - w całości, skrzydełka, udko; e) sous vide - pierś i udko kaczki, gołębia; f) grillowanie - pierś z kurczaka i indyka
- przygotowuje dania z drobiu i ptactwa dzikiego (np. udo kaczki confit, kurczak pieczony, rolady, udo gęsi duszone, perliczka pieczona w całości, kotlet z piersi kurczaka lub indyka) stosując różne metody i techniki procesu technologicznego
15. Przygotowuje dania z ryb i owoców morza
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje sprzęt i produkty potrzebne do wykonania dań z ryb i owoców morza
- wykonuje obróbkę wstępną ryb, w tym sprawdzenie świeżości, mycie, usuwanie łusek, filetowanie, usuwanie ości, porcjowanie
- wykonuje obróbkę wstępną owoców morza, w tym sprawdzenie świeżości, oczyszczanie
- uzasadnia dobór techniki obróbki termicznej do rodzaju potrawy: a) gotowanie - zupa rybna i ryby na parze; b) smażenie - dorsz, łosoś, pstrąg, sola, tuńczyk; c) duszenie - mule; d) pieczenie ryb - w soli, w pergaminie; e) grillowanie ryb i owoców morza w całości i elementach (np. dorada, pstrąg, ośmiornica, krewetki, kalmary); f) sous vide - łosoś, dorsz; g) stir fry - krewetki, kalmary
- przygotowuje dania z ryb i owoców morza, w tym ryby i owoce morza na surowo (np. tatar, ostrygi, carpaccio), marynowane (np. gravlax, ceviche), zupa rybna, musy z ryby, ryby w galarecie, grillowany lub smażony stek z tuńczyka średnio wysmażony (medium rare), smażony filet z dorsza lub cała ryba (np. gładzica, flądra), krewetki smażone, stosując różne metody i techniki procesu technologicznego
16. Przygotowuje sosy
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sprzęt i produkty potrzebne do przygotowania sosów
- przygotowuje kości i elementy tusz, warzywa i zioła do przygotowania wywaru z cielęciny, drobiowego, rybnego, warzywnego
- przygotowuje sosy podstawowe w tym beszamel, demi-glace, béarnaise, holenderski, beurre blanc
- przygotowuje sosy dodatkowe (np. salsa, pesto ziołowe, salsa verde, sos vierge)
- przygotowuje winegret (np. winegret podstawowy, cytrynowy, octowy, musztardowy) i dipy (np. majonez, sos tatarski, tzatziki, chutney)
17. Przygotowuje przystawki
Kryteria weryfikacji:
- dobiera drobny sprzęt i środki spożywcze oraz produkty potrzebne do przygotowania przekąsek
- przygotowuje przystawki w zależności od temperatury podawania (zimne i gorące) i produktu z którego je wykonano (mięs, drobiu, warzyw, jaj, serów, ryb, owoców morza), stosując różne metody i techniki procesu technologicznego (np. tatar, carpaccio, pieczone warzywa, sałatka z buraków z kozim serem, jajko po florentyńsku, surowe warzywa (crudités), ryby marynowane, owoce morza gotowane lub z patelni, wątróbka smażona i pasztet (pâté))
18. Przygotowuje dania dietetyczne i wegetariańskie
Kryteria weryfikacji:
- dobiera produkty niezbędne do wykonania dań w zależności od odmiany wegetarianizmu i rodzaju diety
- stosuje zamienność produktów
- wykonuje dania dietetyczne i wegetariańskie w zależności od wykluczenia różnych produktów z diety (np. pierogi, placki z cukinii, zapiekankę z bakłażana), stosując różne metody i techniki wykonywania potraw)
19. Charakteryzuje dania kuchni różnych narodów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje tradycyjne produkty kuchni polskiej, włoskiej, francuskiej, greckiej, rosyjskiej, węgierskiej, hiszpańskiej, japońskiej, tajskiej, chińskiej i indyjskiej
- opisuje dania charakterystyczne dla kuchni różnych narodów (np. polskiej, włoskiej, francuskiej, greckiej, rosyjskiej, węgierskiej, hiszpańskiej, japońskiej, tajskiej, chińskiej i indyjskiej)
20. Rozpoznaje zmiany zachodzące w produktach spożywczych podczas przygotowania dań
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje oceny organoleptycznej dań na poszczególnych etapach procesu technologicznego
- wskazuje zmiany, jakie zachodzą w produktach spożywczych podczas poszczególnych procesów obróbki technologicznej w tym utlenianie się mięsa, ryb, warzyw i owoców, reakcja Maillarda
- zapobiega niekorzystnym zmianom zachodzącym w produktach podczas przygotowania dań
21. Stosuje sprzęt i urządzenia do przygotowania dań
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się instrukcjami obsługi maszyn i urządzeń stosowanych podczas przygotowania dań
- dobiera sprzęt i urządzenia do przygotowania określonych dań
- obsługuje urządzenia oraz wykorzystuje sprzęt do przygotowania dań zgodnie z instrukcją i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy
22. Przestrzega procedur zarządzania jakością i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia podczas przygotowania dań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zagrożenia jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia podczas przygotowywania dań
- zapobiega zagrożeniom jakości i bezpieczeństwa żywności i żywienia podczas przygotowania dań
- przestrzega zasad systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli - HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) oraz dobrej praktyki higienicznej - GHP (Good Hygienic Practice)
5. Wydawanie dań
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przygotowuje stanowisko pracy do wydawania dań
Kryteria weryfikacji:
- definiuje mise en place
- przygotowuje sekcje - elementy dania i narzędzia potrzebne do wydania dania
- sprawdza sekcje i ewentualnie uzupełnia brakujące elementy i narzędzia
2. Używa zastawy stołowej do serwowania dań
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zastawę stołową do serwowania dań
- dobiera zastawę stołową do serwowanego dania
- stosuje zastawę stołową do serwowania określonych dań
3. Przestrzega procedur zarządzania jakością i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia podczas wydawania dań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje zagrożenia jakości i bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia podczas przygotowywania dań
- zapobiega zagrożeniom jakości i bezpieczeństwa żywności i żywienia podczas przygotowania dań
- przestrzega zasad systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli - HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) oraz dobrej praktyki higienicznej - GHP (Good Hygienic Practice)
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek,)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym,
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał(np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze i internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady etyki obowiązujące w komunikacji z klientami, gośćmi i współpracownikami
- przestrzega zasad etyki i etykiety obowiązujących w komunikacji z pracownikami, klientami oraz gośćmi
- przestrzega zasad etycznych i prawnych związanych z ochroną własności intelektualnej i ochroną danych osobowych
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
2. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje aktywne metody słuchania współpracowników, klientów i gości
- interpretuje mowę ciała w komunikacji werbalnej i niewerbalnej
- komunikuje się efektywnie, szanuje i nie ocenia rozmówcy, wyraża i odbiera krytykę
- stosuje formy grzecznościowe w mowie i piśmie
3. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
- ocenia wpływ stresu na efektywność działania
- przewiduje konsekwencje stresujących zachowań na siebie i innych
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie zmian
- proponuje nowatorskie działania podczas wykonywania zadań zawodowych
- wykazuje się otwartością na zmiany w zakresie nowych technik i technologii
- stosuje nowatorskie rozwiązania
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje samooceny posiadanej wiedzy i umiejętności do odnalezienia się na rynku pracy
- wskazuje rodzaje i możliwości doskonalenia się w zawodzie
- planuje rozwój zawodowy
6. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje harmonogram działań zmierzających do osiągnięcia zamierzonego celu
- weryfikuje realność wykonania zadania zawodowego
- szacuje czas, zasoby i budżet zadania
7. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- analizuje zasady i procedury wykonania zadania
- wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
8. stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- stosuje techniki negocjacyjne
- proponuje konstruktywne rozwiązania problemów
- ocenia skuteczność rozwiązania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- współorganizuje pracę zespołu
- dzieli się zadaniami
- przestrzega zasad współpracy w zespole
- modyfikuje własne działania w oparciu o wspólnie wypracowane stanowisko
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji