
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
HGT.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900387
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13331
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Przewiduje zagrożenia dla zdrowia lub życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje czynników niebezpiecznych, szkodliwych i uciążliwych występujących w środowisku pracy
- określa sposoby przeciwdziałania czynnikom niebezpiecznym, szkodliwym i uciążliwym występującym na stanowisku pracy
- stosuje się do informacji przedstawionych na znakach zakazu, nakazu, ostrzegawczych, ewakuacyjnych, ochrony przeciwpożarowej oraz sygnałów alarmowych
5. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje optymalne warunki pracy pod względem ergonomii i zgodności z przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- planuje pracę zgodnie z przepisami prawa dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony gościa i środowiska
- stosuje się do zaleceń instrukcji dotyczącej bezpiecznej obsługi urządzeń i sprzętu stosowanych podczas realizacji zadań zawodowych
- stosuje się do zaleceń instrukcji dotyczącej utrzymania porządku i higieny w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- utrzymuje ład i porządek na stanowisku pracy podczas wykonywania zadań zawodowych
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania pracy na różnych stanowiskach w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wymienia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- dobiera środki ochrony indywidualnej do rodzaju wykonywanej pracy
- używa środków ochrony indywidualnej podczas realizacji zadań zawodowych
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stan nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, osobę poszkodowaną i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy hotelarstwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa podstawowe umiejętności i predyspozycje niezbędne do wykonywania zawodu
Kryteria weryfikacji:
- opisuje umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu
- opisuje zasady dress code"u w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
2. Rozróżnia obiekty świadczące usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje obiektów świadczących usługi hotelarskie
- określa rodzaje i kategorie obiektów hotelarskich
- stosuje terminologię z zakresu hotelarstwa i turystyki
3. Analizuje schematy organizacyjne obiektów świadczących usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres pracy poszczególnych komórek organizacyjnych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- rozróżnia piony funkcjonalne w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- rozróżnia stanowiska pracy w poszczególnych pionach funkcjonalnych
4. Charakteryzuje czynniki wpływające na renomę usług hotelarskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje usług hotelarskich
- stosuje politykę ekologiczną w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- wskazuje systemy zarządzania jakością w hotelarstwie
5. Analizuje działalność systemów i sieci hotelowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przykłady organizacji sieci hotelowych
- rozróżnia systemy i sieci hotelowe
- charakteryzuje powiązania hotelu z siecią hotelową
6. Charakteryzuje polskie i międzynarodowe organizacje działające na rzecz hotelarstwa
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia działania podejmowane przez polskie i międzynarodowe organizacje hotelarskie
- określa rolę polskich i międzynarodowych organizacji hotelarskich w zakresie szkolenia hotelarzy
7. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia jej cechy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Utrzymywanie czystości i porządku w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia stanowiska pracy w dziale służby pięter
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres współpracy służby pięter z recepcją hotelu
- opisuje zasady współpracy służby pięter z innymi działami hotelu
2. Rozróżnia rodzaje jednostek mieszkalnych oraz ich wyposażenie w obiektach świadczących usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia jednostka mieszkalna, pokój i węzeł higieniczno-sanitarny
- rozróżnia typy jednostek mieszkalnych
- przypisuje wyposażenie jednostki mieszkalnej do standardu obiektu
- opisuje wyposażenie jednostek mieszkalnych przystosowanych do pobytu gości specjalnych
- dobiera wyposażenie do typu jednostki mieszkalnej
3. Wykonuje prace związane z utrzymaniem czystości i porządku w jednostkach mieszkalnych podczas pobytu gości
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaje prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku
- przestrzega procedur podczas prac porządkowych
- dobiera urządzenia i sprzęt oraz środki czystości do rodzaju wykonywanych prac porządkowych
- używa urządzeń, sprzętu oraz środków czystości zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją
- stosuje środki dezynfekcyjne zgodnie z przeznaczeniem i instrukcją
4. Przygotowuje jednostki mieszkalne do przyjęcia i pobytu gości
Kryteria weryfikacji:
- planuje zakres wykonywanych czynności porządkowych w jednostce mieszkalnej: a) przed przyjazdem gości; b) podczas pobytu gości; c) po wyjeździe gości
- uzupełnia wyposażenie jednostek mieszkalnych
- określa sposób postępowania w przypadku awarii sprzętu lub urządzeń
- ocenia sposób przygotowania jednostki mieszkalnej
5. Utrzymuje czystość i porządek w części ogólnodostępnej obiektu świadczącego usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- dobiera prace porządkowe do rodzaju pomieszczeń w części ogólnodostępnej
- dobiera urządzenia i sprzęt oraz środki czystości do rodzaju prac porządkowych w części ogólnodostępnej
- wskazuje kolejność prac porządkowych w części ogólnodostępnej
6. Wykonuje prace porządkowe w części rekreacyjnej obiektu świadczącego usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje pomieszczenia rekreacyjne w części rekreacyjnej obiektu świadczącego usługi hotelarskie
- dobiera urządzenia i sprzęt oraz środki czystości do rodzaju wykonywanych prac porządkowych w części rekreacyjnej
- wskazuje kolejność prac porządkowych w części rekreacyjnej
7. Przestrzega zasad odpowiedzialności materialnej dotyczących mienia gości oraz wyposażenia obiektu świadczącego usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- stosuje procedurę postępowania z rzeczami znalezionymi na terenie obiektu i pozostawionymi przez gości
- określa wysokość stawek odszkodowania wynikających z odpowiedzialności obiektu za rzeczy wniesione
4. Przygotowywanie i podawanie śniadań
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje metody i techniki przygotowania śniadań
Kryteria weryfikacji:
- dobiera formy podawania śniadań do możliwości obiektu świadczącego usługi hotelarskie
- przestrzega zasad przechowywania produktów i półproduktów do przygotowania śniadań
2. Przygotowuje śniadania w części mieszkalnej hotelu
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje śniadań hotelowych
- przygotowuje bufet śniadaniowy
- przygotowuje śniadania hotelowe
3. Sporządza śniadania dla gości o specjalnych potrzebach żywieniowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia potrzeby żywieniowe gości i ich oczekiwania
- stosuje receptury do przygotowania potraw i napojów śniadaniowych zgodnie z oczekiwaniami gości o specjalnych potrzebach żywieniowych
4. Użytkuje sprzęt i urządzenia pomocnicze do przygotowywania oraz podawania śniadań
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sprzęt do wykonania potraw i napojów śniadaniowych
- obsługuje sprzęt do przygotowania potraw i napojów śniadaniowych zgodnie z instrukcją
5. Przygotowuje room service na zamówienie gości
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady serwowania śniadań do pokoju
- dobiera sposób serwowania do rodzaju zamówienia
- planuje zakres wykonywanych czynności w celu realizacji zamówienia room service
- wskazuje kolejność czynności podczas realizacji zamówienie room service
6. Przygotowuje nakrycie i bieliznę stołową do rodzaju śniadania
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje bielizny stołowej
- rozpoznaje elementy zastawy stołowej
- dobiera nakrycie i zastawę stołową do rodzaju śniadania
- wykonuje dekorację stołu
- nakrywa stół do śniadania
7. Porządkuje stoły po śniadaniu
Kryteria weryfikacji:
- zbiera naczynia zgodnie z obowiązującymi procedurami
- segreguje odpady gastronomiczne zgodnie z zasadami recyklingu
8. Stosuje przepisy sanitarno-epidemiologiczne dotyczące sporządzania śniadań
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady dobrej praktyki higienicznej i produkcyjnej
- przestrzega zasad systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli - HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) oraz dobrej praktyki higienicznej - GHP (Good Hygienic Practice)
- wskazuje konsekwencje wynikające z nieprzestrzegania przepisów sanitarno-epidemiologicznych
5. Organizowanie usług dodatkowych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Oferuje usługi dodatkowe zgodnie z ofertą obiektu świadczącego usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje usług dodatkowych
- rozróżnia usługi płatne i bezpłatne
- dobiera usługi dodatkowe do potrzeb i oczekiwań gości
2. Oferuje usługi konferencyjne w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zasady organizacji konferencji
- zleca przygotowanie zamówionych usług gastronomicznych
- zleca przygotowanie sali konferencyjnej i jej wyposażenia zgodnie z zamówieniem
- planuje czynności dotyczące obsługi technicznej podczas organizowania konferencji
3. Stosuje zasady i formy przyjmowania zleceń na usługi dodatkowe
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dokumentację dotyczącą przyjmowaniai realizacji zamówień na usługi dodatkowe
- przyjmuje zamówienia na realizację usług dodatkowych
- zleca realizację zamówionych usług dodatkowych
4. Realizuje zamówienia gości na usługi dodatkowe
Kryteria weryfikacji:
- sporządza dokumentację związaną z przyjęciem zlecenia na usługi dodatkowe
- wykonuje czynności wynikające z zamówienia na usługi dodatkowe
- stosuje procedury podczas archiwizacji dokumentacji związaną z przyjęciem zlecenia na usługi dodatkowe
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi gościa
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje, filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi, tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi, tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz,e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i potrzeby innych osób
- proponuje gościom potrawy i napoje
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; współdziała w grupie; korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst, aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne w porozumiewaniu się
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki w relacjach z gośćmi, przełożonym i współpracownikami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia podstawowe zasady etyki zawodowej
- wymienia cechy oczekiwanej postawy zawodowej w relacji z gośćmi, przełożonym i współpracownikami
- stosuje zasady etyki w relacjach pracowniczych
- wskazuje zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania kodeksu etyki zawodowej
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
- przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
2. Wykazuje znajomość indywidualnych potrzeb każdego gości
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pojęcie indywidualnych potrzeb gości
- określa potrzeby i oczekiwania gości hotelowych
- wymienia metody rozpoznawania potrzeb i oczekiwań gości
- odpowiada działaniem na rozpoznawalne potrzeby i oczekiwania gości
- planuje realizację usługi w odpowiedzi na zidentyfikowane potrzeby i oczekiwania gości
3. Stosuje zasady w komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia sposoby komunikacji interpersonalnej
- wymienia rodzaje komunikacji niewerbalnej
- opisuje znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w usługach hotelarskich
- wymienia formy komunikacji bezpośredniej i pośredniej w usługach hotelarskich
4. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
- przewiduje konsekwencje stresujących zachowań, ich wpływu na siebie i innych
- wymienia sposoby radzenia sobie ze stresem
5. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- określa znaczenie otwartości na zmiany zachodzące w zawodzie
- wskazuje alternatywne rozwiązania problemu
6. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- analizuje zmiany zachodzące w zawodzie
- poszukuje nowości technicznych i technologicznych w różnych źródłach informacji
- wymienia najbardziej oczekiwane umiejętności w zawodzie
- określa własny plan rozwoju zawodowego w celu pozyskania oczekiwanych umiejętności i kompetencji w zawodzie
7. Planuje działania i zarządza czasem
Kryteria weryfikacji:
- określa cel planowanych zadań
- wyszczególnia elementy planu działania
- dokonuje analizy możliwości realizacji zadania na podstawie posiadanych zasobów
- tworzy harmonogram realizacji zadania
- wymienia zasoby niezbędne do wykonania zadania
- wykonuje zadanie zgodnie z planem
8. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje obszary zawodowej i prawnej odpowiedzialności za niewłaściwie realizowane zadania na stanowisku
- określa rodzaje odpowiedzialności
- podaje przykłady możliwych konsekwencji w sytuacji braku odpowiedzialności zawodowej i prawnej
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cechy członków zespołu sprzyjające osiąganiu celów w pracy zespołowej
- dzieli wykonanie zadań kelnerskich z innymi pracownikami lub członkami zespołu i wywiązuje się z nich
- uwzględnia opinie i pomysły innych członków zespołu przy planowaniu, wykonywaniu i rozliczaniu zadań zawodowych
- modyfikuje własne działania zgonie z wspólnie wypracowanym stanowiskiem
10. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cechy członków zespołu sprzyjające osiąganiu celów w pracy zespołowej
- dzieli wykonanie zadań kelnerskich z innymi pracownikami lub członkami zespołu i wywiązuje się z nich
- uwzględnia opinie i pomysły innych członków zespołu przy planowaniu, wykonywaniu i rozliczaniu zadań zawodowych
- modyfikuje własne działania zgonie z wspólnie wypracowanym stanowiskiem
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji