
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Realizacja usług w recepcji (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
HGT.06.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900390
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13334
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zagrożenia dla zdrowia lub życia występujące w środowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy
- rozpoznaje źródła zagrożeń występujących w środowisku pracy
- określa sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia w związku z realizacją zadań zawodowych
- rozpoznaje objawy typowych chorób zawodowych
- określa sposób postępowania pracownika i pracodawcy w związku z wypadkiem przy pracy
- wskazuje rodzaje świadczeń z tytułu wypadku przy pracy i choroby zawodowej
2. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej do rodzaju wykonywanych prac
3. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymogami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje korzyści wynikające z przestrzegania zasad ergonomii
- utrzymuje porządek na stanowisku pracy
- stosuje zasady bezpiecznego posługiwania się sprzętem i urządzeniami
4. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stan nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, osobę poszkodowaną i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy hotelarstwa
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa podstawowe umiejętności i predyspozycje niezbędne do wykonywania zawodu
Kryteria weryfikacji:
- opisuje umiejętności i kompetencje niezbędne do wykonywania zawodu
- opisuje zasady dress code"u w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
2. Rozróżnia obiekty świadczące usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje obiektów świadczących usługi hotelarskie
- określa rodzaje i kategorie obiektów hotelarskich
- stosuje terminologię z zakresu hotelarstwa i turystyki
3. Analizuje schematy organizacyjne obiektów świadczących usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres pracy poszczególnych komórek organizacyjnych w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- rozróżnia piony funkcjonalne w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- rozróżnia stanowiska pracy w poszczególnych pionach funkcjonalnych
4. Charakteryzuje czynniki wpływające na renomę usług hotelarskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje usług hotelarskich
- stosuje politykę ekologiczną w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
- wskazuje systemy zarządzania jakością w hotelarstwie
5. Analizuje działalność systemów i sieci hotelowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przykłady organizacji sieci hotelowych
- rozróżnia systemy i sieci hotelowe
- charakteryzuje powiązania hotelu z siecią hotelową
6. Charakteryzuje polskie i międzynarodowe organizacje działające na rzecz hotelarstwa
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia działania podejmowane przez polskie i międzynarodowe organizacje hotelarskie
- określa rolę polskich i międzynarodowych organizacji hotelarskich w zakresie szkolenia hotelarzy
7. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia jej cechy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Rezerwacja usług hotelarskich
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zadania pracowników recepcji
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zadania pracowników recepcji
- rozróżnia wyposażenie recepcji
- opisuje działanie sprzętu i urządzeń podczas wykonywania zadań w recepcji
2. Dobiera oferty hotelowe do potrzeb i oczekiwań gości
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje potrzeby i oczekiwania gości
- sporządza ofertę usług zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami gości
3. Stosuje instrumenty promocji usług hotelarskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia instrumenty promocji usług hotelarskich
- oferuje usługi hotelarskie gościom
- dobiera instrumenty promocji usług hotelarskich
- wskazuje technologie informacyjne wykorzystywane do promocji usług hotelarskich
4. Stosuje zasady rezerwacji usług dla gości indywidualnych i grup zorganizowanych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje rezerwacji
- wskazuje sposoby rezerwacji usług hotelarskich
- rozróżnia podstawowe taryfy hotelowe występujące w międzynarodowych systemach rezerwacyjnych
5. Dokonuje rezerwacji usług hotelarskich, korzystając z systemów rezerwacyjnych
Kryteria weryfikacji:
- sporządza dokumentację związaną z rezerwacją usług hotelarskich
- rezerwuje usługi hotelarskie wykorzystując systemy rezerwacyjne
- rezerwuje pokoje w systemie rezerwacyjnym
4. Obsługa gości w recepcji
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje procedury przyjmowania i wykwaterowywania gości w recepcji hotelowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje procedury związane z przyjęciem gości do hotelu
- określa czynności procedury check-in oraz check-out
- dobiera usługi do potrzeb gości
- zachęca gości do skorzystania z usług hotelu oraz usług podmiotów zewnętrznych
- stosuje zasady cross-selling
2. Udziela informacji o usługach hotelarskich
Kryteria weryfikacji:
- informuje gości o usługach świadczonych w obiekcie, miejscu świadczenia usług i pracownikach odpowiedzialnych za ich realizację
- udziela informacji turystycznej
- zachęca gości do skorzystania z usług dodatkowych
3. Sporządza dokumentację związaną z procedurami check-in i check-out oraz pobytem gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje dokumentację związaną z przyjęciem i wykwaterowaniem gości
- sporządza dokumentację wykorzystywaną w procedurze check-in i check-out
- rozróżnia dokumenty związane ze świadczeniem usług w trakcie pobytu gości
- sporządza dokumentację związaną ze świadczeniem usług w trakcie pobytu gości
4. Przygotowuje informacje dla innych komórek organizacyjnych obiektu świadczącego usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje informacje dla poszczególnych działów obiektu świadczącego usługi hotelarskie na temat zamówionych usług dla gości
- rozróżnia rodzaje dokumentów przygotowywanychprzez pracowników recepcji
5. Przyjmuje płatności za realizację usług hotelarskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia formy płatności
- obsługuje programy komputerowe, terminale płatnicze, kasy fiskalne podczas przyjmowania płatności
6. Rozlicza koszty pobytu gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia dokumentację dotyczącą rozliczenia pobytu gości
- wskazuje dokumenty rozliczeniowe dotyczące pobytu gości
- sporządza dokumenty dotyczące rozliczeń pobytu gości
- obsługuje programy komputerowe generujące dokumenty fiskalne
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- proponuje, zachęca
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał(np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki w relacjach z gośćmi, przełożonym i współpracownikami
Kryteria weryfikacji:
- wymienia podstawowe zasady etyki zawodowej
- wymienia cechy oczekiwanej postawy zawodowej w relacji z gośćmi, przełożonymi i współpracownikami
- stosuje zasady etyki w relacjach pracowniczych
- wskazuje zagrożenia wynikające z nieprzestrzegania kodeksu etyki zawodowej
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
- przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
2. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- określa znaczenie mowy ciała w komunikacji
- stosuje metody komunikacji niewerbalnej
- stosuje aktywne metody słuchania
3. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
- określa czynniki stresogenne
- rozpoznaje sytuacje wywołujące stres
- rozróżnia techniki radzenia sobie ze stresem
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje działania kreatywne
- stosuje nowe techniki i technologie stosowane w branży
- wskazuje sposoby rozwiązania sytuacji nietypowych
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa trendy rozwoju w branży
- rozpoznaje zmiany zachodzące w branży
6. Planuje wykonanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- szacuje czas wykonania zadań
- wskazuje osoby odpowiedzialne za poszczególne działania
- monitoruje stan realizacji zadania
7. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje obszary odpowiedzialności zawodowej i prawnej za podejmowane działania
- stosuje odpowiednie procedury podczas wykonywania zadań zawodowych
- wskazuje konsekwencje nieprzestrzegania regulaminów i procedur
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje etapy negocjacji
- rozróżnia style negocjacji
- rozpoznaje czynniki wpływające na przebieg i wynik negocjacji
- dobiera techniki do warunków negocjacji
- określa warunki porozumienia
7. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- planuje czynności niezbędne do wykonania przydzielonych zadań
- sporządza plan wykonania zadań dla całego zespołu
2. Kieruje wykonywaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- organizuje prace związane z realizacją przydzielonych zadań
- dobiera terminy realizacji do zakresu zadań
- sporządza plan realizacji zadań
- określa wydajność pracowników
- monitoruje proces realizacji zadania
3. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje standardy wykonania zadań
- określa kryteria oceny jakości wykonywanych zadań
- dokonuje oceny jakości wykonywanych zadań
- sporządza raporty z wykonanych zadań
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji