
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Przygotowanie imprez i usług turystycznych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
HGT.07.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900391
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13335
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
- określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
- opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Charakteryzuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy
Kryteria weryfikacji:
- opisuje system kontroli i nadzoru nad prawną ochroną bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy
- wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
- rozróżnia sposób zatrudnienia na podstawie stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej
- określa szczegółowe obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- określa obowiązki pracownika dotyczące przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku pracy
5. Przewiduje zagrożenia występujące w działalności turystycznej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zagrożenia występujące w środowisku pracy
- wskazuje źródła zagrożeń w środowisku pracy
- wskazuje zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z działalnością turystyczną
- opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom życia i zdrowia w działalności turystycznej
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
- dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju prowadzonej działalności
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stan nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy turystyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rynek turystyczny
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie rynku turystycznego
- rozróżnia elementy rynku turystycznego
- wykorzystuje dane statystyczne związane z rynkiem turystycznym
- porównuje zmiany zachodzące w turystyce
- wymienia trendy rozwojowe w turystyce
2. Charakteryzuje produkty turystyczne
Kryteria weryfikacji:
- opisuje strukturę produktu turystycznego
- wymienia rodzaje produktów turystycznych
- opisuje produkty turystyczne
- dobiera produkty turystyczne do potrzeb klienta
3. Charakteryzuje rodzaje turystyki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje motywy uprawiania turystyki
- dokonuje podziału turystyki według różnych kryteriów klasyfikacyjnych
- wskazuje związki pomiędzy poszczególnymi rodzajami turystyki
- rozróżnia rodzaje turystyki
- opisuje poszczególne rodzaje turystyki
4. Realizuje działania marketingowe prowadzonej działalności turystycznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia elementy analizy mocnych stron (strengths) słabych (weaknesses) i szans (opportunities) i zagrożeń (threats) (SWOT)
- przeprowadza analizę analizy słabych i mocnych stron szans i zagrożeń (SWOT) wybranego przedsiębiorstwa lub regionu
- wymienia instrumenty marketingu
- dobiera właściwe instrumenty marketingu do promocji turystyki
5. Stosuje przepisy prawa podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia akty prawne dotyczące wykonywanych zadań zawodowych
- wymienia obowiązki organizatorów turystyki oraz przedsiębiorców ułatwiające nabywanie powiązanych usług turystycznych zgodnie z przepisami prawa
6. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera program komputerowy odpowiedni do wykonywanych zadań zawodowych
- wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z ich przeznaczeniem
- wykorzystuje aplikacje mobilne wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
7. Przestrzega zasad żywienia podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady żywienia
- opracowuje jadłospisy zgodnie z obowiązującymi zasadami
- dobiera usługi żywieniowe do indywidualnych potrzeb klientów
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Projektowanie imprez i dobór usług turystycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Projektuje imprezy i usługi turystyczne, wykorzystując wiedzę z zakresu geografii turystycznej Polski, krajów Europy i świata
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia podstawowe pojęcia z zakresu geografii turystycznej
- wymienia walory turystyczne poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
- rozróżnia walory turystyczne naturalne i antropogeniczne
- opisuje walory turystyczne poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
- rozróżnia elementy zagospodarowania turystycznego poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
- porównuje atrakcje turystyczne poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
- określa dostępność komunikacyjną poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
- wymienia szlaki turystyczne
- opisuje atrakcyjność szlaków turystycznych
2. Korzysta z różnych źródeł informacji turystycznej i geograficznej podczas projektowania imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- korzysta z tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji podczas projektowania imprez i usług turystycznych w języku polskim i obcym nowożytnym
- wskazuje walory naturalne i antropogeniczne regionów na podstawie map tematycznych
- wskazuje na mapie regiony i ośrodki turystyczne
- wskazuje na mapach szlaki turystyczne
- posługuje się programami i aplikacjami internetowymi lokalizującymi atrakcje turystyczne
- posługuje się programami i aplikacjami internetowymi lokalizującymi elementy zagospodarowania turystycznego
- posługuje się programami i aplikacjami internetowymi w zakresie dostępności komunikacyjnej
3. Dobiera usługi turystyczne w zależności od potrzeb klientów i rodzaju turystyki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje usług turystycznych
- określa cechy usług turystycznych
- rozpoznaje potrzeby turystyczne klientów
- dobiera usługi turystyczne do potrzeb klientów
- określa trendy i prognozy w zakresie usług turystycznych
- analizuje rynek usług turystycznych
4. Przygotowuje programy imprez turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje imprez turystycznych
- wymienia zasady programowania imprez turystycznych
- stosuje zasady projektowania imprez turystycznych
- dostosowuje program imprezy turystycznej do potrzeb, wymagań i możliwości klientów
- opracowuje program imprezy turystycznej
- wykorzystuje programy komputerowe i aplikacje internetowe wspomagające projektowanie imprez turystycznych
4. Kalkulowanie kosztów imprez i usług turystycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Oblicza koszty imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje rodzaje kosztów imprez i usług turystycznych
- dokonuje podziału kosztów usług turystycznych
- wykorzystuje tabelę kursów walut podczas kalkulowania kosztów usług turystycznych
- oblicza wartość poszczególnych świadczeń w zależności od liczby uczestników oraz ceny i liczby świadczeń
- wykorzystuje uzgodnienia dotyczące zniżek, rabatów, upustów podczas obliczania kosztów imprez i usług turystycznych
- dokonuje obliczenia sumy wszystkich świadczeń
- uwzględnia stawkę prowizyjną dla agentów turystycznych
2. Oblicza marżę i podatek VAT imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- określa stawki podatku VAT w zależności od rodzaju imprez i usług turystycznych
- stosuje zasady opodatkowania imprez i usług turystycznych
- oblicza marżę
- oblicza podatek VAT od imprez turystycznych
- oblicza podatek VAT od usług turystycznych
3. Oblicza ceny imprez turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- sumuje koszty świadczeń, marżę i podatek VAT
- ustala cenę imprezy turystycznej.
- oblicza cenę imprezy przy zmieniającej się liczbie uczestników
4. Tworzy dokumentację kalkulacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- sporządza arkusz kalkulacji kosztów imprezy turystycznej
- wykorzystuje programy komputerowe do kalkulacji usług i imprez turystycznych
5. Rezerwacja usług i imprez turystycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera usługodawców do realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- porównuje oferty usługodawców
- wybiera usługodawców do realizacji imprezy lub usługi turystycznej zgodnie z zamówieniem lub programem turystycznym
- ustala zasady realizacji usług turystycznych
2. Stosuje różne formy zamówienia usług turystycznych w języku polskim i obcym nowożytnym
Kryteria weryfikacji:
- redaguje wzór formularza zamówienia
- sporządza zamówienia usług turystycznych w języku polskim i obcym nowożytnym
- sporządza umowę allotmentową i czarterową
- wymienia przykłady niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usług turystycznych
- podejmuje działania w przypadku niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usług turystycznych
3. Stosuje różne formy rezerwacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia formy rezerwacji imprez i usług turystycznych
- sporządza dokument rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
- wypełnia dokument rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
- sporządza dokument anulowania rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
- wypełnia dokument anulowania rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
- wymienia formy rezerwacji usług turystycznych
4. Używa oprogramowania komputerowego stosowanego do zamówień i rezerwacji w turystyce
Kryteria weryfikacji:
- wymienia specjalistyczne programy komputerowe stosowane do obsługi ruchu turystycznego
- wykorzystuje specjalistyczne programy komputerowe stosowane do obsługi ruchu turystycznego
- obsługuje komputerowe systemy rezerwacji usług turystycznych
- dokonuje rezerwacji i anulowania usług turystycznych systemem on-line
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego ( wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- proponuje i zachęca
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia podstawowe zasady etyki w zawodzie
- stosuje zasady etyki podczas wykonywania zadań zawodowych
- przestrzega zasad etykiety i netykiety w komunikacji z klientami
- przestrzega zasad rzetelności i lojalności
- stosuje zasady etykiety i netykiety w komunikacji z przełożonym i ze współpracownikami w codziennych kontaktach
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
- przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
2. Charakteryzuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- omawia podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej
- interpretuje mowę ciała w komunikacji interpersonalnej
- stosuje metody komunikacji werbalnej
- stosuje metody komunikacji niewerbalnej
3. Charakteryzuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
- stosuje techniki radzenia sobie z emocjami i stresem
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia znaczenie zmian zachodzących w branży
- realizuje nowatorskie działania podczas wykonywania zadań zawodowych
- wykonuje zadania zawodowe, proponując kreatywne rozwiązania
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- analizuje zmiany zachodzące w branży turystycznej
- analizuje własne kompetencje
- przejawia gotowość do ustawicznego doskonalenia zawodowego
- korzysta z różnych źródeł informacji i form doskonalenia zawodowego
6. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje pojęcie planowania
- charakteryzuje etapy planowania
- ustala termin wykonania zaplanowanych zadań
- określa środki i narzędzia do wykonania zaplanowanych zadań
- analizuje proces planowania zadań do wykonania
7. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- wymienia techniki negocjacyjne
- stosuje techniki negocjacyjne
- przedstawia własną koncepcję rozwiązania problemu, wykazując się wiedzą z zakresu negocjacji
- stosuje różne techniki negocjacyjne w porozumiewaniu się słownym i pisemnym w działalności zawodowej
8. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- proponuje podział zadań w zespole
- wymienia zasady pracy zespołowej
- modyfikuje własne działania w oparciu o wspólnie wypracowane stanowisko
- ocenia przebieg i efekty pracy zespołowej
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje zakres planowanych działań
- opracowuje plan pracy zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje kompetencje i umiejętności osób w zespole
- przydziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- organizuje prace związane z realizacją przydzielonych zadań
- kieruje wykonywaniem przydzielonych zadań
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- wymienia kryteria oceny jakości wykonywanych zadań
- stosuje kryteria oceny jakości wykonanych zadań
- monitoruje wykonanie zadań
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji