Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900391
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13335

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się terminologią dotyczącą bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia przepisy prawa dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  3. określa warunki organizacji pracy zapewniające wymagany poziom ochrony zdrowia i życia przed zagrożeniami występującymi w środowisku pracy
  4. określa działania zapobiegające wyrządzeniu szkód w środowisku
  5. opisuje wymagania dotyczące ergonomii pracy
  6. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres ich stosowania
2. Charakteryzuje zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
3. Opisuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. omawia konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków pracownika i pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
4. Charakteryzuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz prawa pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje system kontroli i nadzoru nad prawną ochroną bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach pracy
  2. wymienia instytucje oraz służby działające w zakresie ochrony pracy i ochrony środowiska
  3. rozróżnia sposób zatrudnienia na podstawie stosunku pracy i umowy cywilnoprawnej
  4. określa szczegółowe obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  5. określa obowiązki pracownika dotyczące przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku pracy
5. Przewiduje zagrożenia występujące w działalności turystycznej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia zagrożenia występujące w środowisku pracy
  2. wskazuje źródła zagrożeń w środowisku pracy
  3. wskazuje zagrożenia dla zdrowia i życia oraz mienia i środowiska związane z działalnością turystyczną
  4. opisuje sposoby zapobiegania zagrożeniom życia i zdrowia w działalności turystycznej
6. Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej stosowane podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. dobiera środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do rodzaju prowadzonej działalności
7. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stan nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy turystyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rynek turystyczny
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie rynku turystycznego
  2. rozróżnia elementy rynku turystycznego
  3. wykorzystuje dane statystyczne związane z rynkiem turystycznym
  4. porównuje zmiany zachodzące w turystyce
  5. wymienia trendy rozwojowe w turystyce
2. Charakteryzuje produkty turystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę produktu turystycznego
  2. wymienia rodzaje produktów turystycznych
  3. opisuje produkty turystyczne
  4. dobiera produkty turystyczne do potrzeb klienta
3. Charakteryzuje rodzaje turystyki
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje motywy uprawiania turystyki
  2. dokonuje podziału turystyki według różnych kryteriów klasyfikacyjnych
  3. wskazuje związki pomiędzy poszczególnymi rodzajami turystyki
  4. rozróżnia rodzaje turystyki
  5. opisuje poszczególne rodzaje turystyki
4. Realizuje działania marketingowe prowadzonej działalności turystycznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia elementy analizy mocnych stron (strengths) słabych (weaknesses) i szans (opportunities) i zagrożeń (threats) (SWOT)
  2. przeprowadza analizę analizy słabych i mocnych stron szans i zagrożeń (SWOT) wybranego przedsiębiorstwa lub regionu
  3. wymienia instrumenty marketingu
  4. dobiera właściwe instrumenty marketingu do promocji turystyki
5. Stosuje przepisy prawa podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia akty prawne dotyczące wykonywanych zadań zawodowych
  2. wymienia obowiązki organizatorów turystyki oraz przedsiębiorców ułatwiające nabywanie powiązanych usług turystycznych zgodnie z przepisami prawa
6. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera program komputerowy odpowiedni do wykonywanych zadań zawodowych
  2. wykorzystuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z ich przeznaczeniem
  3. wykorzystuje aplikacje mobilne wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
7. Przestrzega zasad żywienia podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady żywienia
  2. opracowuje jadłospisy zgodnie z obowiązującymi zasadami
  3. dobiera usługi żywieniowe do indywidualnych potrzeb klientów
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Projektowanie imprez i dobór usług turystycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Projektuje imprezy i usługi turystyczne, wykorzystując wiedzę z zakresu geografii turystycznej Polski, krajów Europy i świata
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia podstawowe pojęcia z zakresu geografii turystycznej
  2. wymienia walory turystyczne poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
  3. rozróżnia walory turystyczne naturalne i antropogeniczne
  4. opisuje walory turystyczne poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
  5. rozróżnia elementy zagospodarowania turystycznego poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
  6. porównuje atrakcje turystyczne poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
  7. określa dostępność komunikacyjną poszczególnych regionów Rzeczypospolitej Polskiej, krajów Europy i świata
  8. wymienia szlaki turystyczne
  9. opisuje atrakcyjność szlaków turystycznych
2. Korzysta z różnych źródeł informacji turystycznej i geograficznej podczas projektowania imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta z tradycyjnych i cyfrowych źródeł informacji podczas projektowania imprez i usług turystycznych w języku polskim i obcym nowożytnym
  2. wskazuje walory naturalne i antropogeniczne regionów na podstawie map tematycznych
  3. wskazuje na mapie regiony i ośrodki turystyczne
  4. wskazuje na mapach szlaki turystyczne
  5. posługuje się programami i aplikacjami internetowymi lokalizującymi atrakcje turystyczne
  6. posługuje się programami i aplikacjami internetowymi lokalizującymi elementy zagospodarowania turystycznego
  7. posługuje się programami i aplikacjami internetowymi w zakresie dostępności komunikacyjnej
3. Dobiera usługi turystyczne w zależności od potrzeb klientów i rodzaju turystyki
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje usług turystycznych
  2. określa cechy usług turystycznych
  3. rozpoznaje potrzeby turystyczne klientów
  4. dobiera usługi turystyczne do potrzeb klientów
  5. określa trendy i prognozy w zakresie usług turystycznych
  6. analizuje rynek usług turystycznych
4. Przygotowuje programy imprez turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje imprez turystycznych
  2. wymienia zasady programowania imprez turystycznych
  3. stosuje zasady projektowania imprez turystycznych
  4. dostosowuje program imprezy turystycznej do potrzeb, wymagań i możliwości klientów
  5. opracowuje program imprezy turystycznej
  6. wykorzystuje programy komputerowe i aplikacje internetowe wspomagające projektowanie imprez turystycznych

4. Kalkulowanie kosztów imprez i usług turystycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Oblicza koszty imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. klasyfikuje rodzaje kosztów imprez i usług turystycznych
  2. dokonuje podziału kosztów usług turystycznych
  3. wykorzystuje tabelę kursów walut podczas kalkulowania kosztów usług turystycznych
  4. oblicza wartość poszczególnych świadczeń w zależności od liczby uczestników oraz ceny i liczby świadczeń
  5. wykorzystuje uzgodnienia dotyczące zniżek, rabatów, upustów podczas obliczania kosztów imprez i usług turystycznych
  6. dokonuje obliczenia sumy wszystkich świadczeń
  7. uwzględnia stawkę prowizyjną dla agentów turystycznych
2. Oblicza marżę i podatek VAT imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. określa stawki podatku VAT w zależności od rodzaju imprez i usług turystycznych
  2. stosuje zasady opodatkowania imprez i usług turystycznych
  3. oblicza marżę
  4. oblicza podatek VAT od imprez turystycznych
  5. oblicza podatek VAT od usług turystycznych
3. Oblicza ceny imprez turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sumuje koszty świadczeń, marżę i podatek VAT
  2. ustala cenę imprezy turystycznej.
  3. oblicza cenę imprezy przy zmieniającej się liczbie uczestników
4. Tworzy dokumentację kalkulacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza arkusz kalkulacji kosztów imprezy turystycznej
  2. wykorzystuje programy komputerowe do kalkulacji usług i imprez turystycznych

5. Rezerwacja usług i imprez turystycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera usługodawców do realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. porównuje oferty usługodawców
  2. wybiera usługodawców do realizacji imprezy lub usługi turystycznej zgodnie z zamówieniem lub programem turystycznym
  3. ustala zasady realizacji usług turystycznych
2. Stosuje różne formy zamówienia usług turystycznych w języku polskim i obcym nowożytnym
Kryteria weryfikacji:
  1. redaguje wzór formularza zamówienia
  2. sporządza zamówienia usług turystycznych w języku polskim i obcym nowożytnym
  3. sporządza umowę allotmentową i czarterową
  4. wymienia przykłady niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usług turystycznych
  5. podejmuje działania w przypadku niewykonania lub nieprawidłowego wykonania usług turystycznych
3. Stosuje różne formy rezerwacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia formy rezerwacji imprez i usług turystycznych
  2. sporządza dokument rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
  3. wypełnia dokument rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
  4. sporządza dokument anulowania rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
  5. wypełnia dokument anulowania rezerwacji imprezy i usługi turystycznej
  6. wymienia formy rezerwacji usług turystycznych
4. Używa oprogramowania komputerowego stosowanego do zamówień i rezerwacji w turystyce
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia specjalistyczne programy komputerowe stosowane do obsługi ruchu turystycznego
  2. wykorzystuje specjalistyczne programy komputerowe stosowane do obsługi ruchu turystycznego
  3. obsługuje komputerowe systemy rezerwacji usług turystycznych
  4. dokonuje rezerwacji i anulowania usług turystycznych systemem on-line

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego ( wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. pyta o upodobania i intencje innych osób
  6. proponuje i zachęca
  7. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  8. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje zasady kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podstawowe zasady etyki w zawodzie
  2. stosuje zasady etyki podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. przestrzega zasad etykiety i netykiety w komunikacji z klientami
  4. przestrzega zasad rzetelności i lojalności
  5. stosuje zasady etykiety i netykiety w komunikacji z przełożonym i ze współpracownikami w codziennych kontaktach
  6. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  7. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
  8. przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
2. Charakteryzuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej
  2. interpretuje mowę ciała w komunikacji interpersonalnej
  3. stosuje metody komunikacji werbalnej
  4. stosuje metody komunikacji niewerbalnej
3. Charakteryzuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
  2. stosuje techniki radzenia sobie z emocjami i stresem
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia znaczenie zmian zachodzących w branży
  2. realizuje nowatorskie działania podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. wykonuje zadania zawodowe, proponując kreatywne rozwiązania
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje zmiany zachodzące w branży turystycznej
  2. analizuje własne kompetencje
  3. przejawia gotowość do ustawicznego doskonalenia zawodowego
  4. korzysta z różnych źródeł informacji i form doskonalenia zawodowego
6. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje pojęcie planowania
  2. charakteryzuje etapy planowania
  3. ustala termin wykonania zaplanowanych zadań
  4. określa środki i narzędzia do wykonania zaplanowanych zadań
  5. analizuje proces planowania zadań do wykonania
7. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia techniki negocjacyjne
  2. stosuje techniki negocjacyjne
  3. przedstawia własną koncepcję rozwiązania problemu, wykazując się wiedzą z zakresu negocjacji
  4. stosuje różne techniki negocjacyjne w porozumiewaniu się słownym i pisemnym w działalności zawodowej
8. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. proponuje podział zadań w zespole
  2. wymienia zasady pracy zespołowej
  3. modyfikuje własne działania w oparciu o wspólnie wypracowane stanowisko
  4. ocenia przebieg i efekty pracy zespołowej

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje zakres planowanych działań
  2. opracowuje plan pracy zespołu
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje kompetencje i umiejętności osób w zespole
  2. przydziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. organizuje prace związane z realizacją przydzielonych zadań
  2. kieruje wykonywaniem przydzielonych zadań
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia kryteria oceny jakości wykonywanych zadań
  2. stosuje kryteria oceny jakości wykonanych zadań
  3. monitoruje wykonanie zadań

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH