
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Obsługa klienta oraz rozliczanie imprez i usług turystycznych (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
HGT.08.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900392
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13336
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
- wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
- określa wpływ czynników niebezpiecznych i uciążliwych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
2. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zasady organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
- stosuje zasady bezpiecznego posługiwania się sprzętem biurowym i urządzeniami podczas wykonywania zadań zawodowych
- określa sposoby zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska, związanym z wykonywaniem zadań zawodowych
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stan nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy turystyki
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rynek turystyczny
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcie rynku turystycznego
- rozróżnia elementy rynku turystycznego
- wykorzystuje dane statystyczne związane z rynkiem turystycznym
- porównuje zmiany zachodzące w turystyce
- wymienia trendy rozwojowe w turystyce
2. Charakteryzuje produkty turystyczne
Kryteria weryfikacji:
- opisuje strukturę produktu turystycznego
- wymienia rodzaje produktów turystycznych
- opisuje produkty turystyczne
- dobiera produkty turystyczne do potrzeb klienta
3. Charakteryzuje rodzaje turystyki
Kryteria weryfikacji:
- opisuje motywy uprawiania turystyki
- dokonuje podziału turystyki według różnych kryteriów klasyfikacyjnych
- wskazuje związki pomiędzy poszczególnymi rodzajami turystyki
- rozróżnia rodzaje turystyki
- opisuje poszczególne rodzaje turystyki
4. Realizuje działania marketingowe prowadzonej działalności turystycznej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia elementy analizy mocnych stron (strengths) słabych (weaknesses) i szans (opportunities) i zagrożeń (threats) (SWOT)
- przeprowadza analizę analizy słabych i mocnych stron szans i zagrożeń (SWOT) wybranego przedsiębiorstwa lub regionu
- wymienia instrumenty marketingu
- dobiera właściwe instrumenty marketingu do promocji turystyki
5. Stosuje przepisy prawa podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia akty prawne dotyczące wykonywanych zadań zawodowych
- wymienia obowiązki organizatorów turystki oraz przedsiębiorców ułatwiające nabywanie powiązanych usług turystycznych zgodnie z przepisami prawa
6. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera program komputerowy odpowiedni do wykonywanych zadań zawodowych
- wskazuje aplikacje mobilne wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
7. Przestrzega zasad zdrowego żywienia podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- opisuje zasady zdrowego żywienia
- opracowuje jadłospisy zgodnie z obowiązującymi zasadami
- dobiera usługi żywieniowe do indywidualnych potrzeb klientów
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Organizowanie informacji turystycznej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Korzysta z różnych źródeł informacji stosowanych w turystyce
Kryteria weryfikacji:
- wymienia źródła informacji turystycznej potrzebnych do tworzenia baz danych
- korzysta z map, planów miast, atlasów, przewodników, informatorów turystycznych, witryn internetowych i aplikacji
2. Sporządza bazy danych w celu gromadzenia informacji turystycznej
Kryteria weryfikacji:
- opracowuje wzór bazy danych
- wymienia rodzaje baz danych
- tworzy opisy do baz danych w języku polskim i języku obcym nowożytnym
- wymienia sposoby tworzenia baz danych
- korzysta z zasobów bazy danych
- opisuje sposoby zabezpieczania baz danych
3. Udziela informacji turystycznej podczas obsługi klienta w języku polskim i języku obcym nowożytnym
Kryteria weryfikacji:
- udziela informacji turystycznej w punktach i centrach informacji turystycznej w języku polskim i języku obcym nowożytnym
- udziela informacji turystycznej w biurze podróży w języku polskim i w języku obcym nowożytnym
- udziela informacji turystycznej w języku polskim i języku obcym nowożytnym podczas targów i imprez wystawienniczych
- wykorzystuje do udzielania informacji mapy, atlasy, plany miast, przewodniki i informatory opracowane w języku polskim i języku obcym nowożytnym
4. Charakteryzuje atrakcje turystyczne Europy i wybranych krajów świata
Kryteria weryfikacji:
- wymienia najbardziej atrakcyjne turystycznie cele podróży (tzw. destynacje) w Europie i wybranych krajach świata
- opisuje najbardziej atrakcyjne turystycznie cele podróży w Europie i wybranych krajach świata
- opisuje porty lotnicze, rzeczne, dworce, szlaki komunikacyjne
- wyszukuje połączenia komunikacyjne pomiędzy wybranymi celami podróży z użyciem źródeł tradycyjnych i cyfrowych
- wymienia elementy zagospodarowania turystycznego wybranych celów podróży turystycznych
- opisuje elementy zagospodarowania turystycznego wybranych celów podróży turystycznych
4. Sprzedaż imprez i usług turystycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje działania marketingowe w procesie sprzedaży imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instrumenty marketingu stosowane w sprzedaży imprez i usług turystycznych
- dobiera odpowiednie instrumenty do działań marketingowych
- wymienia instrumenty promocji imprez i usług turystycznych
- dobiera rodzaj kampanii do rodzaju promowanej imprezy turystycznej lub regionu turystycznego.
- określa budżet i czas trwania kampanii
- określa możliwe rodzaje dystrybucji imprez i usług turystycznych
- stosuje metody kształtowania cen
- stosuje zasady różnicowania cen
2. Stosuje zasady obsługi klienta
Kryteria weryfikacji:
- wymienia typy klientów
- opisuje typy klientów
- wymienia wymagania dotyczące ochrony klienta
- wymienia i stosuje techniki obsługi klienta
3. Prowadzi sprzedaż imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- oferuje imprezy i usługi turystyczne
- stosuje różne techniki sprzedaży w branży turystycznej
- rozróżnia formy sprzedaży imprez i usług turystycznych
- prowadzi sprzedaż imprez i usług turystycznych zgodnie z przepisami Prawa Unii Europejskiej dotyczącymi przetwarzania danych osobowych
4. Stosuje różne formy płatności podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych: a) rozróżnia formy płatności stosowane podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych; b) przyjmuje płatności podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- wykonuje operacje na kasie fiskalnej
- stosuje różne formy płatności podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych
- przyjmuje płatność w formie gotówkowej i bezgotówkowej
- obsługuje terminal płatniczy
5. Sporządza dokumenty potwierdzające płatność za imprezy i usługi turystyczne
Kryteria weryfikacji:
- sporządza różne rodzaje faktur
- sporządza notę korygującą
- sporządza druki dowodu wpłaty (KP) i dowodu wypłaty (KW)
- rozróżnia dokumenty płatności za usługi i imprezy turystyczne
- określa rodzaj dokumentów potwierdzających płatność za imprezy i usługi turystyczne
- przygotowuje dokumenty potwierdzające płatność za imprezy i usługi turystyczne
6. Sporządza umowy dotyczące sprzedaży imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia umowy cywilnoprawne dotyczące imprez i usług turystycznych
- negocjuje warunki umów cywilnoprawnych dotyczących imprez i usług turystycznych
- sporządza wzór umowy o świadczenie usług turystycznych
- opracowuje warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych
- oblicza wysokość składek do odprowadzenia na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny
- sporządza deklarację do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego
5. Realizacja imprez i usług turystycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Obsługuje imprezy turystyczne dla różnych grup klientów
Kryteria weryfikacji:
- wymienia grupy klientów w turystyce
- charakteryzuje grupy klientów w turystyce
- rozróżnia rodzaje imprez turystycznych
- stosuje zasady profesjonalnej obsługi imprez
- dobiera rodzaj imprezy do grupy klientów
2. Stosuje metody pilotażu wycieczek
Kryteria weryfikacji:
- wymienia zadania pilota wycieczek
- wymienia obowiązki i prawa pilota wycieczek
- wykonuje zadania pilota wycieczek podczas realizacji imprezy turystycznej
- dobiera metody pilotażu do grupy klientów
- wykorzystuje narzędzia przekazu informacji podczas obsługi w zakresie pilotażu wycieczek
- wykorzystuje różne formy przekazu informacji
- wymienia zasady profesjonalnej obsługi w zakresie pilotażu wycieczek
- stosuje zasady profesjonalnej obsługi w zakresie pilotażu wycieczek
3. Stosuje metody przewodnictwa turystycznego
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki poszczególnych rodzajów przewodników turystycznych
- dobiera metody pracy do grupy klientów
- wykorzystuje narzędzia przekazu informacji podczas usługi przewodnickiej
- stosuje różne formy i narzędzia przekazu informacji
- rozróżnia rodzaje przewodników turystycznych
- wymienia zasady profesjonalnej obsługi w zakresie przewodnictwa turystycznego
- stosuje zasady profesjonalnej obsługi w zakresie przewodnictwa turystycznego
4. Organizuje czas wolny klientów imprez turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia formy spędzania czasu wolnego przez klientów imprez turystycznych, z uwzględnieniem specyfiki terenu i preferencji uczestników
- organizuje czas wolny uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości
- organizuje czas wolny uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
- organizuje czas wolny uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając porę roku i warunki atmosferyczne
5. Współpracuje z usługodawcami w procesie realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia usługodawców występujących w procesie realizacji imprez i usług turystycznych
- wymienia możliwe zasady współpracy z usługodawcami branży turystycznej
6. Sporządza dokumentację etapu realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia dokumenty znajdujące się w teczce imprezy
- wymienia dokumenty znajdujące się w teczce pilota
- sporządza protokół wypadku
- sporządza protokół zniszczenia
- sporządza dokumenty związane z transportem
7. Gromadzi dokumenty finansowe potwierdzające realizację imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy dokumentów finansowych dotyczących realizacji imprez i usług turystycznych
- sprawdza poprawność wystawionych dokumentów finansowych
- porządkuje i zestawia otrzymane dokumenty finansowe
8. Kontroluje przebieg realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- monitoruje właściwy przebieg realizacji imprezy lub usługi turystycznej zgodnie z zawartymi umowami
- sporządza druk reklamacji
- sporządza odpowiedź na reklamację klienta
6. Rozliczanie imprez i usług turystycznych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozlicza koszty imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- sporządza sprawozdanie z przebiegu imprezy turystycznej
- sporządza wykaz poniesionych wydatków
- oblicza sumę poniesionych wydatków
- dokonuje analizy poniesionych wydatków w stosunku do planowanych wydatków
2. Sporządza rozliczenie przychodów i kosztów imprezy turystycznej
Kryteria weryfikacji:
- sporządza zestawienie wpływów oraz kosztów imprez i usług turystycznych
- oblicza wysokość marży i podatku VAT od imprezy turystycznej
- weryfikuje zobowiązania finansowe w stosunku do kontrahentów i usługodawców
3. Dokonuje rozliczeń finansowych imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- sporządza druk rozliczenia zaliczki
- podaje terminy zobowiązań finansowych
- oblicza zobowiązania finansowe biura podróży wynikające z rozliczenia imprez i usług turystycznych zgodnie z przepisami prawa podatkowego
4. Sporządza dokumentację dotyczącą rozliczeń imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje dokumentację rozliczeniową imprez i usług turystycznych zgodnie z obowiązującymi zasadami
- posługuje się programami komputerowymi w celu rozliczenia imprez i usług turystycznych
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- pyta o upodobania i intencje innych osób
- proponuje, zachęca
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- wymienia podstawowe zasady etyki w zawodzie
- charakteryzuje zasady etykiety i netykiety w komunikacji z klientami
- charakteryzuje zasady etykiety i netykiety w codziennych kontaktach z przełożonym i ze współpracownikami
- przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
- przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
2. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- omawia podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej
- interpretuje mowę ciała w komunikacji interpersonalnej
- stosuje metody komunikacji werbalnej
- stosuje metody komunikacji niewerbalnej
- stosuje aktywne metody słuchania
3. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
- stosuje techniki radzenia sobie z emocjami i stresem
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- realizuje nowatorskie działania podczas wykonywania zadań zawodowych
- reaguje elastycznie na nietypową sytuację zawodową
- wykazuje się otwartością na zmiany w zakresie nowych technik i technologii stosowanych w branży
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- analizuje zmiany zachodzące w branży
- analizuje własne kompetencje
- przejawia gotowość do ciągłego uczenia się i doskonalenia zawodowego
- wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych
6. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- szacuje czas i budżet zadania
- planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
- dokonuje analizy i oceny podejmowanych działań
7. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje przyczyny i skutki zachowań ryzykownych
- wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- opisuje typowe zachowania podczas prowadzenia negocjacji z kontrahentami, klientami i gośćmi
- przedstawia własny sposób rozwiązania problemu wykorzystując wiedzę z zakresu negocjacji
- stosuje różne techniki negocjacyjne w porozumiewaniu się słownym i pisemnym w branży
- proponuje konstruktywne rozwiązania
9. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zadania członków zespołu
- charakteryzuje etapy procesu planowania pracy zespołu
- sporządza harmonogram realizacji zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje kompetencje i umiejętności osób w zespole
- przydziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa i stosuje kryteria oceny jakości wykonywanych zadań
- kontroluje jakość wykonanych zadań według przyjętych kryteriów
- monitoruje wykonanie zadań
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji