Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
hotelarsko-gastronomiczno-turystyczna (HGT)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900392
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13336

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Ocenia skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje skutki oddziaływania czynników chemicznych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
  2. wskazuje skutki oddziaływania czynników biologicznych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
  3. wskazuje skutki oddziaływania czynników psychofizycznych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
  4. określa wpływ czynników niebezpiecznych i uciążliwych występujących w środowisku pracy na organizm człowieka
2. Organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zasady organizacji stanowiska pracy zgodnie z zasadami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska
  2. stosuje zasady bezpiecznego posługiwania się sprzętem biurowym i urządzeniami podczas wykonywania zadań zawodowych
  3. określa sposoby zapobiegania zagrożeniom dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska, związanym z wykonywaniem zadań zawodowych
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stan nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy turystyki

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje rynek turystyczny
Kryteria weryfikacji:
  1. wyjaśnia pojęcie rynku turystycznego
  2. rozróżnia elementy rynku turystycznego
  3. wykorzystuje dane statystyczne związane z rynkiem turystycznym
  4. porównuje zmiany zachodzące w turystyce
  5. wymienia trendy rozwojowe w turystyce
2. Charakteryzuje produkty turystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje strukturę produktu turystycznego
  2. wymienia rodzaje produktów turystycznych
  3. opisuje produkty turystyczne
  4. dobiera produkty turystyczne do potrzeb klienta
3. Charakteryzuje rodzaje turystyki
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje motywy uprawiania turystyki
  2. dokonuje podziału turystyki według różnych kryteriów klasyfikacyjnych
  3. wskazuje związki pomiędzy poszczególnymi rodzajami turystyki
  4. rozróżnia rodzaje turystyki
  5. opisuje poszczególne rodzaje turystyki
4. Realizuje działania marketingowe prowadzonej działalności turystycznej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia elementy analizy mocnych stron (strengths) słabych (weaknesses) i szans (opportunities) i zagrożeń (threats) (SWOT)
  2. przeprowadza analizę analizy słabych i mocnych stron szans i zagrożeń (SWOT) wybranego przedsiębiorstwa lub regionu
  3. wymienia instrumenty marketingu
  4. dobiera właściwe instrumenty marketingu do promocji turystyki
5. Stosuje przepisy prawa podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia akty prawne dotyczące wykonywanych zadań zawodowych
  2. wymienia obowiązki organizatorów turystki oraz przedsiębiorców ułatwiające nabywanie powiązanych usług turystycznych zgodnie z przepisami prawa
6. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera program komputerowy odpowiedni do wykonywanych zadań zawodowych
  2. wskazuje aplikacje mobilne wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
7. Przestrzega zasad zdrowego żywienia podczas wykonywania zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje zasady zdrowego żywienia
  2. opracowuje jadłospisy zgodnie z obowiązującymi zasadami
  3. dobiera usługi żywieniowe do indywidualnych potrzeb klientów
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. wyjaśnia, czym jest norma i wymienia cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Organizowanie informacji turystycznej

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Korzysta z różnych źródeł informacji stosowanych w turystyce
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia źródła informacji turystycznej potrzebnych do tworzenia baz danych
  2. korzysta z map, planów miast, atlasów, przewodników, informatorów turystycznych, witryn internetowych i aplikacji
2. Sporządza bazy danych w celu gromadzenia informacji turystycznej
Kryteria weryfikacji:
  1. opracowuje wzór bazy danych
  2. wymienia rodzaje baz danych
  3. tworzy opisy do baz danych w języku polskim i języku obcym nowożytnym
  4. wymienia sposoby tworzenia baz danych
  5. korzysta z zasobów bazy danych
  6. opisuje sposoby zabezpieczania baz danych
3. Udziela informacji turystycznej podczas obsługi klienta w języku polskim i języku obcym nowożytnym
Kryteria weryfikacji:
  1. udziela informacji turystycznej w punktach i centrach informacji turystycznej w języku polskim i języku obcym nowożytnym
  2. udziela informacji turystycznej w biurze podróży w języku polskim i w języku obcym nowożytnym
  3. udziela informacji turystycznej w języku polskim i języku obcym nowożytnym podczas targów i imprez wystawienniczych
  4. wykorzystuje do udzielania informacji mapy, atlasy, plany miast, przewodniki i informatory opracowane w języku polskim i języku obcym nowożytnym
4. Charakteryzuje atrakcje turystyczne Europy i wybranych krajów świata
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia najbardziej atrakcyjne turystycznie cele podróży (tzw. destynacje) w Europie i wybranych krajach świata
  2. opisuje najbardziej atrakcyjne turystycznie cele podróży w Europie i wybranych krajach świata
  3. opisuje porty lotnicze, rzeczne, dworce, szlaki komunikacyjne
  4. wyszukuje połączenia komunikacyjne pomiędzy wybranymi celami podróży z użyciem źródeł tradycyjnych i cyfrowych
  5. wymienia elementy zagospodarowania turystycznego wybranych celów podróży turystycznych
  6. opisuje elementy zagospodarowania turystycznego wybranych celów podróży turystycznych

4. Sprzedaż imprez i usług turystycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje działania marketingowe w procesie sprzedaży imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instrumenty marketingu stosowane w sprzedaży imprez i usług turystycznych
  2. dobiera odpowiednie instrumenty do działań marketingowych
  3. wymienia instrumenty promocji imprez i usług turystycznych
  4. dobiera rodzaj kampanii do rodzaju promowanej imprezy turystycznej lub regionu turystycznego.
  5. określa budżet i czas trwania kampanii
  6. określa możliwe rodzaje dystrybucji imprez i usług turystycznych
  7. stosuje metody kształtowania cen
  8. stosuje zasady różnicowania cen
2. Stosuje zasady obsługi klienta
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia typy klientów
  2. opisuje typy klientów
  3. wymienia wymagania dotyczące ochrony klienta
  4. wymienia i stosuje techniki obsługi klienta
3. Prowadzi sprzedaż imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. oferuje imprezy i usługi turystyczne
  2. stosuje różne techniki sprzedaży w branży turystycznej
  3. rozróżnia formy sprzedaży imprez i usług turystycznych
  4. prowadzi sprzedaż imprez i usług turystycznych zgodnie z przepisami Prawa Unii Europejskiej dotyczącymi przetwarzania danych osobowych
4. Stosuje różne formy płatności podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych: a) rozróżnia formy płatności stosowane podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych; b) przyjmuje płatności podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wykonuje operacje na kasie fiskalnej
  2. stosuje różne formy płatności podczas sprzedaży imprez i usług turystycznych
  3. przyjmuje płatność w formie gotówkowej i bezgotówkowej
  4. obsługuje terminal płatniczy
5. Sporządza dokumenty potwierdzające płatność za imprezy i usługi turystyczne
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza różne rodzaje faktur
  2. sporządza notę korygującą
  3. sporządza druki dowodu wpłaty (KP) i dowodu wypłaty (KW)
  4. rozróżnia dokumenty płatności za usługi i imprezy turystyczne
  5. określa rodzaj dokumentów potwierdzających płatność za imprezy i usługi turystyczne
  6. przygotowuje dokumenty potwierdzające płatność za imprezy i usługi turystyczne
6. Sporządza umowy dotyczące sprzedaży imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia umowy cywilnoprawne dotyczące imprez i usług turystycznych
  2. negocjuje warunki umów cywilnoprawnych dotyczących imprez i usług turystycznych
  3. sporządza wzór umowy o świadczenie usług turystycznych
  4. opracowuje warunki uczestnictwa w imprezach turystycznych
  5. oblicza wysokość składek do odprowadzenia na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny
  6. sporządza deklarację do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego

5. Realizacja imprez i usług turystycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Obsługuje imprezy turystyczne dla różnych grup klientów
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia grupy klientów w turystyce
  2. charakteryzuje grupy klientów w turystyce
  3. rozróżnia rodzaje imprez turystycznych
  4. stosuje zasady profesjonalnej obsługi imprez
  5. dobiera rodzaj imprezy do grupy klientów
2. Stosuje metody pilotażu wycieczek
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia zadania pilota wycieczek
  2. wymienia obowiązki i prawa pilota wycieczek
  3. wykonuje zadania pilota wycieczek podczas realizacji imprezy turystycznej
  4. dobiera metody pilotażu do grupy klientów
  5. wykorzystuje narzędzia przekazu informacji podczas obsługi w zakresie pilotażu wycieczek
  6. wykorzystuje różne formy przekazu informacji
  7. wymienia zasady profesjonalnej obsługi w zakresie pilotażu wycieczek
  8. stosuje zasady profesjonalnej obsługi w zakresie pilotażu wycieczek
3. Stosuje metody przewodnictwa turystycznego
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki poszczególnych rodzajów przewodników turystycznych
  2. dobiera metody pracy do grupy klientów
  3. wykorzystuje narzędzia przekazu informacji podczas usługi przewodnickiej
  4. stosuje różne formy i narzędzia przekazu informacji
  5. rozróżnia rodzaje przewodników turystycznych
  6. wymienia zasady profesjonalnej obsługi w zakresie przewodnictwa turystycznego
  7. stosuje zasady profesjonalnej obsługi w zakresie przewodnictwa turystycznego
4. Organizuje czas wolny klientów imprez turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia formy spędzania czasu wolnego przez klientów imprez turystycznych, z uwzględnieniem specyfiki terenu i preferencji uczestników
  2. organizuje czas wolny uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając ich możliwości
  3. organizuje czas wolny uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając miejsce realizacji imprezy
  4. organizuje czas wolny uczestników imprezy turystycznej, uwzględniając porę roku i warunki atmosferyczne
5. Współpracuje z usługodawcami w procesie realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia usługodawców występujących w procesie realizacji imprez i usług turystycznych
  2. wymienia możliwe zasady współpracy z usługodawcami branży turystycznej
6. Sporządza dokumentację etapu realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia dokumenty znajdujące się w teczce imprezy
  2. wymienia dokumenty znajdujące się w teczce pilota
  3. sporządza protokół wypadku
  4. sporządza protokół zniszczenia
  5. sporządza dokumenty związane z transportem
7. Gromadzi dokumenty finansowe potwierdzające realizację imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy dokumentów finansowych dotyczących realizacji imprez i usług turystycznych
  2. sprawdza poprawność wystawionych dokumentów finansowych
  3. porządkuje i zestawia otrzymane dokumenty finansowe
8. Kontroluje przebieg realizacji imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. monitoruje właściwy przebieg realizacji imprezy lub usługi turystycznej zgodnie z zawartymi umowami
  2. sporządza druk reklamacji
  3. sporządza odpowiedź na reklamację klienta

6. Rozliczanie imprez i usług turystycznych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozlicza koszty imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza sprawozdanie z przebiegu imprezy turystycznej
  2. sporządza wykaz poniesionych wydatków
  3. oblicza sumę poniesionych wydatków
  4. dokonuje analizy poniesionych wydatków w stosunku do planowanych wydatków
2. Sporządza rozliczenie przychodów i kosztów imprezy turystycznej
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza zestawienie wpływów oraz kosztów imprez i usług turystycznych
  2. oblicza wysokość marży i podatku VAT od imprezy turystycznej
  3. weryfikuje zobowiązania finansowe w stosunku do kontrahentów i usługodawców
3. Dokonuje rozliczeń finansowych imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza druk rozliczenia zaliczki
  2. podaje terminy zobowiązań finansowych
  3. oblicza zobowiązania finansowe biura podróży wynikające z rozliczenia imprez i usług turystycznych zgodnie z przepisami prawa podatkowego
4. Sporządza dokumentację dotyczącą rozliczeń imprez i usług turystycznych
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje dokumentację rozliczeniową imprez i usług turystycznych zgodnie z obowiązującymi zasadami
  2. posługuje się programami komputerowymi w celu rozliczenia imprez i usług turystycznych

7. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych) umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
  2. uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
  3. wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
  4. prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
  5. pyta o upodobania i intencje innych osób
  6. proponuje, zachęca
  7. stosuje zwroty i formy grzecznościowe
  8. dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem obcym nowożytnym; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

8. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia podstawowe zasady etyki w zawodzie
  2. charakteryzuje zasady etykiety i netykiety w komunikacji z klientami
  3. charakteryzuje zasady etykiety i netykiety w codziennych kontaktach z przełożonym i ze współpracownikami
  4. przestrzega tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  5. przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas przetwarzania i przesyłania danych osobowych
  6. przechowuje dane osobowe klientów zgodnie z przepisami prawa
2. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia podstawowe zasady komunikacji interpersonalnej
  2. interpretuje mowę ciała w komunikacji interpersonalnej
  3. stosuje metody komunikacji werbalnej
  4. stosuje metody komunikacji niewerbalnej
  5. stosuje aktywne metody słuchania
3. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. definiuje pojęcie stresu w pracy zawodowej
  2. stosuje techniki radzenia sobie z emocjami i stresem
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. realizuje nowatorskie działania podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. reaguje elastycznie na nietypową sytuację zawodową
  3. wykazuje się otwartością na zmiany w zakresie nowych technik i technologii stosowanych w branży
5. Aktualizuje wiedzę i doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. analizuje zmiany zachodzące w branży
  2. analizuje własne kompetencje
  3. przejawia gotowość do ciągłego uczenia się i doskonalenia zawodowego
  4. wykorzystuje różne źródła informacji w celu doskonalenia umiejętności zawodowych
6. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. szacuje czas i budżet zadania
  2. planuje działania zgodnie z możliwościami ich realizacji
  3. dokonuje analizy i oceny podejmowanych działań
7. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje przyczyny i skutki zachowań ryzykownych
  2. wskazuje obszary odpowiedzialności prawnej za podejmowane działania
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje typowe zachowania podczas prowadzenia negocjacji z kontrahentami, klientami i gośćmi
  2. przedstawia własny sposób rozwiązania problemu wykorzystując wiedzę z zakresu negocjacji
  3. stosuje różne techniki negocjacyjne w porozumiewaniu się słownym i pisemnym w branży
  4. proponuje konstruktywne rozwiązania

9. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje pracę zespołu
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia zadania członków zespołu
  2. charakteryzuje etapy procesu planowania pracy zespołu
  3. sporządza harmonogram realizacji zadania
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje kompetencje i umiejętności osób w zespole
  2. przydziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa i stosuje kryteria oceny jakości wykonywanych zadań
  2. kontroluje jakość wykonanych zadań według przyjętych kryteriów
  3. monitoruje wykonanie zadań

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH