Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
mechaniczna (MEC)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900401
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13345

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
  2. wymienia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
  3. wyjaśnia terminologię w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska, ochrony przeciwpożarowej oraz ergonomii
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
  2. wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  2. wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  3. opisuje konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków przez pracownika i pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
  4. wymienia prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
  5. wymienia prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
4. Określa skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia rodzaje czynników środowiska pracy działających na organizm człowieka
  2. rozróżnia czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe w środowisku pracy
  3. rozróżnia źródła czynników środowiska pracy
  4. opisuje skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
  5. wyjaśnia sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania prac
5. Wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii
Kryteria weryfikacji:
  1. organizuje stanowisko pracy związane z wykonywaniem zadań zawodowych
  2. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
  3. rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
  4. stosuje przepisy, wymagania i zasady związane z ergonomią, bezpieczeństwem i higieną pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy
  5. rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  6. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
  7. stosuje środki ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas realizacji zadań zawodowych
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  2. wykonuje rzutowanie, przekroje i wymiarowanie zgodnie z normami dotyczącymi rysunku technicznego
  3. określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych
  4. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
  5. wykonuje wydruk sporządzonego rysunku technicznego
2. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej maszyn i urządzeń
  2. identyfikuje parametry maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej oraz tabliczek znamionowych
  3. rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń w oparciu o dokumentację techniczną
  4. określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń
  5. wyjaśnia zasadę działania maszyn i urządzeń, posługując się dokumentacją techniczną
  6. opisuje budowę i działanie mechanizmów, takich jak dźwigniowe, krzywkowe, otrzymywania ruchu przerywanego
  7. rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
3. Stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające na podstawie oznaczeń oraz rozróżnia ich właściwości
  2. dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi określonymi w dokumentacji
  3. rozróżnia i rozpoznaje rodzaje i źródła korozji
  4. dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
  5. wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
4. Wykonuje połączenia mechaniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje połączenia mechaniczne
  2. dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń
  3. łączy części różnymi technikami
5. Stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia techniki oraz metody spajania materiałów, odlewania, obróbki plastycznej, cieplnej oraz cieplno-chemicznej
  2. rozróżnia rodzaje obróbki ręcznej i maszynowej
  3. wykonuje operacje obróbki ręcznej i proste operacje maszynowej obróbki wiórowej materiałów
  4. rozróżnia przyrządy do wykonywania pomiarów warsztatowych
  5. dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
  6. przeprowadza pomiary warsztatowe
6. Stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia pojęcia statyki: siła, układ sił, wypadkowa układu sił, jednostki siły, płaski układ sił
  2. określa i wyznacza warunki zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
  3. wyjaśnia pojęcia dotyczące wytrzymałości materiałów: siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne, moment siły
7. Charakteryzuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki przemysłowej
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
  2. rozróżnia źródła i rodzaje prądu elektrycznego
  3. rozróżnia elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
  4. stosuje prawo Ohma, prawa Kirchhoffa do obliczania obwodów prądu stałego
  5. rozróżnia elementy układów automatyki przemysłowej
8. Charakteryzuje układy mechatroniczne konwencjonalne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
  2. określa współzależności pomiędzy elementami struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
  3. rozróżnia układy wykonawcze urządzeń mechatronicznych
  4. rozróżnia sensory stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  5. rozróżnia elementy układów sterowania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  6. określa działanie układów sterowania stosowanych w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  7. rozróżnia układy zasilania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  8. rozróżnia układy manipulacyjne i systemy zrobotyzowane
  9. wskazuje zastosowanie układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
  10. określa zasady bezpiecznego użytkowania układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
9. Stosuje programy komputerowe do wykonywania rysunków technicznych i doboru części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
  2. wyszukuje informacje o częściach maszyn, maszynach i urządzeniach z wykorzystaniem programów komputerowych
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicje i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Obsługa maszyn i urządzeń

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń
  2. określa wpływ procesów eksploatacyjnych na stan maszyn i urządzeń
  3. ocenia stan techniczny maszyn i urządzeń
2. Określa przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń
  2. dokonuje analizy przyczyn uszkodzeń maszyn i urządzeń
3. Dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do rodzaju wykonywanej pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części maszyn i urządzeń
  2. rozróżnia materiały konstrukcyjne uszczelniające i eksploatacyjne wykorzystywane w montażu maszyn i urządzeń
  3. rozpoznaje narzędzia i przyrządy stosowane podczas montażu maszyn i urządzeń
  4. dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do instalowania, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń
4. Naprawia elementy i zespoły maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposób naprawy elementów i zespołów maszyn i urządzeń
  2. planuje przebieg procesu naprawy elementów i zespołów maszyn i urządzeń
  3. dobiera typowe i specjalistyczne narzędzia, przyrządy i urządzenia do naprawy
5. Instaluje maszyny i urządzenia na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. przygotowuje maszyny i urządzenia do instalacji
  2. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do instalacji maszyn i urządzeń na stanowisku
  3. posługuje się narzędziami, przyrządami i urządzeniami w procesie instalowania maszyn i urządzeń zgodnie z zasadami eksploatacji
6. Reguluje i uruchamia maszyny i urządzenia
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera sposób regulacji maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
  2. posługuje się instrukcją obsługi maszyn i urządzeń
  3. dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do wykonania regulacji maszyn i urządzeń
  4. wykonuje regulację maszyn i urządzeń
  5. wykonuje próbne uruchomienie maszyn i urządzeń
  6. kontroluje przebieg prac związanych z próbnym uruchomieniem i regulacją maszyn i urządzeń
7. Ocenia jakość wykonanej obsługi maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia i dobiera metody kontroli jakości wykonanych prac podczas obsługi maszyn i urządzeń
  2. kontroluje jakość wykonanej obsługi codziennej i okresowej maszyn i urządzeń
8. Wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. określa na podstawie instrukcji obsługi codziennej oraz instrukcji konserwacji zakres obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
  2. dobiera sposób wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
  3. przygotowuje narzędzia, przyrządy, urządzenia i materiały do wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
  4. stosuje kolejność czynności podczas obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
  5. dokumentuje wykonanie obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń

4. Montaż maszyn i urządzeń

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
  2. rozróżnia elementy konstrukcyjne maszyn i urządzeń
2. Stosuje metody montażu maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody montażu maszyn i urządzeń
  2. określa przebieg montażu wykonywanego zgodnie z wybraną metodą
  3. wykonuje montaż zgodnie z wybraną metodą
3. Dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju wykonywanych prac montażowych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju wykonywania prac montażowych
  2. dokonuje wyboru narzędzi, przyrządów i urządzeń do wykonywanych prac montażowych
4. Przygotowuje części maszyn i urządzeń do montażu
Kryteria weryfikacji:
  1. sprawdza części maszyn i urządzeń przeznaczonych do montażu
  2. kontroluje zgodność z dokumentacją techniczną parametrów części przeznaczonych do montażu
  3. przygotowuje części maszyn do montażu przez ich oczyszczanie i rozkonserwowywanie
5. Ustawia części maszyn, zespołów i mechanizmów w przyrządach i uchwytach
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia przyrządy i uchwyty do ustawiania montowanych części maszyn, zespołów i mechanizmów
  2. dobiera i stosuje przyrządy i uchwyty do ustawiania montowanych części maszyn, zespołów i mechanizmów
6. Łączy części maszyn
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia, uchwyty i sprzęt do wykonania połączeń części maszyn
  2. stosuje kolejność wykonywanych operacji podczas montażu połączeń części maszyn
7. Montuje układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń
  2. dobiera materiały i narzędzia stosowane do montażu układów hydraulicznych i pneumatycznych maszyn i urządzeń
  3. wykonuje operacje montażu układów hydraulicznych i pneumatycznych maszyn i urządzeń
8. Montuje zespoły i mechanizmy maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera narzędzia, uchwyty i sprzęt do wykonania montażu zespołów i mechanizmów maszyn oraz urządzeń
  2. planuje kolejność operacji podczas wykonywania montażu zespołów i mechanizmów maszyn oraz urządzeń
  3. wykonuje operacje montażu zespołów i mechanizmów maszyn oraz urządzeń
9. Sprawdza jakość wykonanego montażu maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia metody kontroli jakości prac montażowych
  2. dobiera metodę kontroli jakości w zależności od rodzaju i zakresu prac montażowych
  3. kontroluje parametry zmontowanych zespołów maszyn i urządzeń
  4. wypełnia dokumentację kontroli jakości wykonanego montażu

5. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

6. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  4. planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH