
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Montaż i obsługa maszyn i urządzeń (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
MEC.03.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
mechaniczna (MEC)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900401
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13345
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
- wymienia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- wyjaśnia terminologię w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska, ochrony przeciwpożarowej oraz ergonomii
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia zadania i uprawnienia instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
3. Określa prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wymienia prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- opisuje konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków przez pracownika i pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wymienia prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
- wymienia prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
4. Określa skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wymienia rodzaje czynników środowiska pracy działających na organizm człowieka
- rozróżnia czynniki szkodliwe, niebezpieczne i uciążliwe w środowisku pracy
- rozróżnia źródła czynników środowiska pracy
- opisuje skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
- wyjaśnia sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania prac
5. Wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii
Kryteria weryfikacji:
- organizuje stanowisko pracy związane z wykonywaniem zadań zawodowych
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
- rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
- stosuje przepisy, wymagania i zasady związane z ergonomią, bezpieczeństwem i higieną pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy
- rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem maszyn i narzędzi
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
- stosuje środki ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas realizacji zadań zawodowych
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych
Kryteria weryfikacji:
- sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
- wykonuje rzutowanie, przekroje i wymiarowanie zgodnie z normami dotyczącymi rysunku technicznego
- określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych
- sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
- wykonuje wydruk sporządzonego rysunku technicznego
2. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej maszyn i urządzeń
- identyfikuje parametry maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej oraz tabliczek znamionowych
- rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń w oparciu o dokumentację techniczną
- określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń
- wyjaśnia zasadę działania maszyn i urządzeń, posługując się dokumentacją techniczną
- opisuje budowę i działanie mechanizmów, takich jak dźwigniowe, krzywkowe, otrzymywania ruchu przerywanego
- rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
3. Stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające na podstawie oznaczeń oraz rozróżnia ich właściwości
- dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi określonymi w dokumentacji
- rozróżnia i rozpoznaje rodzaje i źródła korozji
- dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
- wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
4. Wykonuje połączenia mechaniczne
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje połączenia mechaniczne
- dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń
- łączy części różnymi technikami
5. Stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia techniki oraz metody spajania materiałów, odlewania, obróbki plastycznej, cieplnej oraz cieplno-chemicznej
- rozróżnia rodzaje obróbki ręcznej i maszynowej
- wykonuje operacje obróbki ręcznej i proste operacje maszynowej obróbki wiórowej materiałów
- rozróżnia przyrządy do wykonywania pomiarów warsztatowych
- dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
- przeprowadza pomiary warsztatowe
6. Stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia pojęcia statyki: siła, układ sił, wypadkowa układu sił, jednostki siły, płaski układ sił
- określa i wyznacza warunki zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
- wyjaśnia pojęcia dotyczące wytrzymałości materiałów: siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne, moment siły
7. Charakteryzuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki przemysłowej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
- rozróżnia źródła i rodzaje prądu elektrycznego
- rozróżnia elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
- stosuje prawo Ohma, prawa Kirchhoffa do obliczania obwodów prądu stałego
- rozróżnia elementy układów automatyki przemysłowej
8. Charakteryzuje układy mechatroniczne konwencjonalne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
- określa współzależności pomiędzy elementami struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
- rozróżnia układy wykonawcze urządzeń mechatronicznych
- rozróżnia sensory stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- rozróżnia elementy układów sterowania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- określa działanie układów sterowania stosowanych w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- rozróżnia układy zasilania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- rozróżnia układy manipulacyjne i systemy zrobotyzowane
- wskazuje zastosowanie układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
- określa zasady bezpiecznego użytkowania układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
9. Stosuje programy komputerowe do wykonywania rysunków technicznych i doboru części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
- wyszukuje informacje o częściach maszyn, maszynach i urządzeniach z wykorzystaniem programów komputerowych
10. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicje i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Obsługa maszyn i urządzeń
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia procesy eksploatacyjne maszyn i urządzeń
- określa wpływ procesów eksploatacyjnych na stan maszyn i urządzeń
- ocenia stan techniczny maszyn i urządzeń
2. Określa przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje przyczyny uszkodzeń maszyn i urządzeń
- dokonuje analizy przyczyn uszkodzeń maszyn i urządzeń
3. Dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do rodzaju wykonywanej pracy
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia części maszyn i urządzeń
- rozróżnia materiały konstrukcyjne uszczelniające i eksploatacyjne wykorzystywane w montażu maszyn i urządzeń
- rozpoznaje narzędzia i przyrządy stosowane podczas montażu maszyn i urządzeń
- dobiera materiały, narzędzia i przyrządy do instalowania, naprawy i obsługi maszyn i urządzeń
4. Naprawia elementy i zespoły maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposób naprawy elementów i zespołów maszyn i urządzeń
- planuje przebieg procesu naprawy elementów i zespołów maszyn i urządzeń
- dobiera typowe i specjalistyczne narzędzia, przyrządy i urządzenia do naprawy
5. Instaluje maszyny i urządzenia na stanowisku pracy
Kryteria weryfikacji:
- przygotowuje maszyny i urządzenia do instalacji
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do instalacji maszyn i urządzeń na stanowisku
- posługuje się narzędziami, przyrządami i urządzeniami w procesie instalowania maszyn i urządzeń zgodnie z zasadami eksploatacji
6. Reguluje i uruchamia maszyny i urządzenia
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposób regulacji maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
- posługuje się instrukcją obsługi maszyn i urządzeń
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do wykonania regulacji maszyn i urządzeń
- wykonuje regulację maszyn i urządzeń
- wykonuje próbne uruchomienie maszyn i urządzeń
- kontroluje przebieg prac związanych z próbnym uruchomieniem i regulacją maszyn i urządzeń
7. Ocenia jakość wykonanej obsługi maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia i dobiera metody kontroli jakości wykonanych prac podczas obsługi maszyn i urządzeń
- kontroluje jakość wykonanej obsługi codziennej i okresowej maszyn i urządzeń
8. Wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- określa na podstawie instrukcji obsługi codziennej oraz instrukcji konserwacji zakres obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
- dobiera sposób wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
- przygotowuje narzędzia, przyrządy, urządzenia i materiały do wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
- stosuje kolejność czynności podczas obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
- dokumentuje wykonanie obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i urządzeń
4. Montaż maszyn i urządzeń
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozpoznaje rozwiązania konstrukcyjne maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
- rozróżnia elementy konstrukcyjne maszyn i urządzeń
2. Stosuje metody montażu maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody montażu maszyn i urządzeń
- określa przebieg montażu wykonywanego zgodnie z wybraną metodą
- wykonuje montaż zgodnie z wybraną metodą
3. Dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju wykonywanych prac montażowych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia narzędzia, przyrządy i urządzenia do rodzaju wykonywania prac montażowych
- dokonuje wyboru narzędzi, przyrządów i urządzeń do wykonywanych prac montażowych
4. Przygotowuje części maszyn i urządzeń do montażu
Kryteria weryfikacji:
- sprawdza części maszyn i urządzeń przeznaczonych do montażu
- kontroluje zgodność z dokumentacją techniczną parametrów części przeznaczonych do montażu
- przygotowuje części maszyn do montażu przez ich oczyszczanie i rozkonserwowywanie
5. Ustawia części maszyn, zespołów i mechanizmów w przyrządach i uchwytach
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia przyrządy i uchwyty do ustawiania montowanych części maszyn, zespołów i mechanizmów
- dobiera i stosuje przyrządy i uchwyty do ustawiania montowanych części maszyn, zespołów i mechanizmów
6. Łączy części maszyn
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia, uchwyty i sprzęt do wykonania połączeń części maszyn
- stosuje kolejność wykonywanych operacji podczas montażu połączeń części maszyn
7. Montuje układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia układy hydrauliczne i pneumatyczne maszyn i urządzeń
- dobiera materiały i narzędzia stosowane do montażu układów hydraulicznych i pneumatycznych maszyn i urządzeń
- wykonuje operacje montażu układów hydraulicznych i pneumatycznych maszyn i urządzeń
8. Montuje zespoły i mechanizmy maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia, uchwyty i sprzęt do wykonania montażu zespołów i mechanizmów maszyn oraz urządzeń
- planuje kolejność operacji podczas wykonywania montażu zespołów i mechanizmów maszyn oraz urządzeń
- wykonuje operacje montażu zespołów i mechanizmów maszyn oraz urządzeń
9. Sprawdza jakość wykonanego montażu maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody kontroli jakości prac montażowych
- dobiera metodę kontroli jakości w zależności od rodzaju i zakresu prac montażowych
- kontroluje parametry zmontowanych zespołów maszyn i urządzeń
- wypełnia dokumentację kontroli jakości wykonanego montażu
5. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
6. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
- wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji