
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Wykonywanie i naprawa elementów maszyn, urządzeń i narzędzi (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
MEC.08.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
mechaniczna (MEC)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
3C01900406
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13350
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Rozróżnia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
Kryteria weryfikacji:
- wymienia przepisy prawa określające wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska i ergonomii
- wymienia regulacje wewnątrzzakładowe związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią
- omawia terminologię związaną z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną pracy, ochroną przeciwpożarową oraz ergonomią
2. Rozróżnia zadania i uprawnienia instytucji oraz służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
Kryteria weryfikacji:
- wymienia instytucje i służby działające w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
- wymienia zadania instytucji i służb działających w zakresie ochrony pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska
3. Wymienia prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje prawa i obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje konsekwencje nieprzestrzegania obowiązków przez pracownika i pracodawcę w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który uległ wypadkowi przy pracy, wynikające z przepisów prawa
- wskazuje prawa i obowiązki pracownika, który zachorował na chorobę zawodową, wynikające z przepisów prawa
- wskazuje podstawowy zakres odpowiedzialności pracownika oraz pracodawcy z tytułu naruszenia przepisów prawa
4. Opisuje skutki oddziaływania czynników szkodliwych w środowisku pracy na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje czynników szkodliwych w środowisku pracy
- wskazuje czynniki szkodliwe w środowisku pracy na organizm człowieka
- rozróżnia źródła czynników szkodliwych w środowiska pracy
- rozróżnia skutki oddziaływania czynników szkodliwych w środowisku pracy na organizm człowieka
- wskazuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych
- rozróżnia objawy typowych chorób zawodowych związanych z zawodem
5. Wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
- rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
- stosuje zasady ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy
- rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem maszyn i narzędzi
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
- korzysta ze środków ochrony indywidualnej oraz środków ochrony zbiorowej podczas użytkowania maszyn i narzędzi
6. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy obróbki ręcznej i maszynowej oraz montażu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych
Kryteria weryfikacji:
- sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
- wykonuje rzutowanie, przekroje i wymiarowanie zgodnie z normami dotyczącymi rysunku technicznego
- oblicza wymiary graniczne i tolerancje
- rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
- określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części maszyn
2. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń wskazuje na podstawie dokumentacji technicznej sposób użytkowania maszyn i urządzeń
- rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń na podstawie dokumentacji technicznej
- określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń
- wyszukuje i odczytuje w dokumentacji technicznej informacje dotyczące zasady działania maszyn i urządzeń
- rozróżnia budowę i działanie mechanizmów: dźwigniowych, krzywkowych, otrzymywania ruchu przerywanego
3. Stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające na podstawie oznaczeń
- wskazuje właściwości materiałów konstrukcyjnych, eksploatacyjnych oraz uszczelniających
- dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi określonymi w dokumentacji
- rozróżnia rodzaje i źródła korozji, opisuje jej objawy
- dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
- wykonuje zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
4. Wykonuje połączenia mechaniczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia połączenia mechaniczne
- dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń
- łączy części różnymi technikami
5. Stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia techniki oraz metody spajania materiałów, odlewania, obróbki skrawaniem, plastycznej, cieplnej oraz cieplno-chemicznej
- rozróżnia rodzaje obróbki ręcznej i maszynowej
- wykonuje operacje obróbki ręcznej oraz proste operacje maszynowej obróbki wiórowej materiałów
- rozróżnia i dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
- przeprowadza pomiary warsztatowe
6. Stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej
Kryteria weryfikacji:
- wyjaśnia pojęcia statyki, takie jak siła, układ sił, wypadkowa układu sił, jednostki siły, płaski układ sił
- określa i wyznacza warunki zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
- wskazuje pojęcia dotyczące wytrzymałości materiałów, takie jak siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne, moment siły
7. Opisuje elementy i podstawowe zasady elektrotechniki, elektroniki i automatyki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
- rozróżnia źródła i rodzaje prądu elektrycznego
- rozróżnia elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
- rozróżnia elementy układów automatyki przemysłowej
8. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki ręcznej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje dokumentację techniczną w zakresie stosowania metody obróbki ręcznej
Kryteria weryfikacji:
- klasyfikuje metody obróbki ręcznej
- określa sposób wykonywania obróbki ręcznej, taki jak trasowanie, cięcie, piłowanie, szlifowanie, polerowanie
- rozróżnia dokumentację technologiczną dotyczącą wykonywania obróbki ręcznej,
- opisuje poszczególne metody obróbki ręcznej
2. Stosuje materiały do wykonania elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaj materiału do wykonania poszczególnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- dobiera materiał do wykonania poszczególnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
3. Dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do rodzaju wykonywanych prac ślusarskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia narzędzia i przyrządy pomiarowe stosowane podczas wykonywania prac z zakresu obróbki ręcznej oraz wskazuje ich przeznaczenie
- dobiera narzędzia i przyrządy pomiarowe do wykonania określonych pomiarów warsztatowych
4. Wykonuje prace z zakresu obróbki ręcznej
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia, uchwyty i sprzęt do wykonania prac z zakresu obróbki ręcznej
- planuje kolejność operacji podczas wykonywania prac z zakresu obróbki ręcznej
- dokumentuje wykonanie obróbki ręcznej
5. Kontroluje jakość wykonanych prac z zakresu obróbki ręcznej
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje sposób przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej pracy obróbki ręcznej
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki ręcznej
- wykonuje pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki ręcznej
6. Wykonuje obsługę codzienną oraz konserwację maszyn i urządzeń oraz narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- określa na podstawie instrukcji obsługi oraz instrukcji konserwacji zakres obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi ślusarskich
- określa sposób wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi
- przygotowuje narzędzia, przyrządy, urządzenia i materiały do wykonania obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi
- dokumentuje wykonanie obsługi codziennej oraz konserwacji maszyn i narzędzi
4. Wykonywanie elementów maszyn, urządzeń i narzędzi metodą obróbki maszynowej
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Charakteryzuje metodę obróbki maszynowej do wykonania elementów maszyn i narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia metody obróbki maszynowej
- dobiera metodę wykonania obróbki maszynowej w zależności od kształtu elementu
2. Charakteryzuje obrabiarki do rodzaju wykonywanych prac ślusarskich
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia obrabiarki stosowane do wykonywania prac ślusarskich
- dobiera obrabiarki do wykonania określonego rodzaju prac ślusarskich
- dobiera materiały do wykonania określonych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
3. Charakteryzuje narzędzia do wykonywania prac z zakresu obróbki maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia narzędzia do wykonywania prac z zakresu obróbki maszynowej
- dobiera narzędzia do wykonania określonej obróbki maszynowej
4. Wykonuje prace z zakresu obróbki maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- dobiera narzędzia, obrabiarki, uchwyty i osprzęt do wykonania prac z zakresu obróbki maszynowej
- planuje kolejność operacji podczas wykonywania prac z zakresu obróbki maszynowej
- wykonuje prace na obrabiarkach skrawających
5. Kontroluje jakość wykonanych prac z zakresu obróbki maszynowej
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cele kontroli jakości wykonanych prac z zakresu obróbki maszynowej
- wskazuje sposób przeprowadzenia kontroli jakości wykonanych prac z zakresu obróbki maszynowej
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki maszynowej
- wykonuje określone pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanej pracy z zakresu obróbki maszynowej
- sporządza raporty kontrolno-pomiarowe
5. Wykonywanie połączeń elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Opisuje techniki łączenia materiałów
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne
- rozpoznaje rodzaje połączeń zastosowanych w elementach maszyn
- dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania połączeń materiałów
2. Wykonuje połączenia materiałów
Kryteria weryfikacji:
- planuje kolejność operacji podczas wykonywania połączeń materiałów
- przygotowuje materiały przeznaczone do wykonania połączenia
- wykonuje połączenia materiałów rozłączne i nierozłączne
3. Kontroluje jakość wykonanych połączeń
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cele kontroli jakości wykonania połączeń
- dobiera sposób przeprowadzenia kontroli jakości wykonanego połączenia
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanego połączenia
- wykonuje określone pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanego połączenia
- sporządza raporty kontrolno-pomiarowe
6. Naprawa i konserwacja elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje czynności związane z demontażem elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
- wskazuje funkcję i budowę demontowanych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- dobiera kolejność czynności procesu demontażu elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
2. Opisuje procesy zużycia elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia procesy zużycia elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- wskazuje przyczyny zużycia elementów maszyn, urządzeń i narzędzi na podstawie przedstawionego elementu
3. Ocenia stan techniczny elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje kryteria stanu technicznego elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- wykonuje pomiary parametrów stanu ocenianych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
4. Dobiera elementy maszyn urządzeń i narzędzi podlegające wymianie
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje zasady weryfikacji elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- weryfikuje elementy maszyn, urządzeń i narzędzi
- dobiera materiały, oprzyrządowanie i narzędzia do przeprowadzenia wymiany
- wykorzystuje materiały, oprzyrządowanie, materiały pomocnicze, narzędzia do przeprowadzenia wymiany elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
5. Wykonuje czynności naprawcze elementów narzędzi, maszyn, urządzeń i narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje przebieg procesu naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- dobiera oprzyrządowanie do wykonania naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- dobiera oprzyrządowanie do wykonania naprawy maszyn, urządzeń i narzędzi
- organizuje stanowisko do wykonania naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- instaluje oprzyrządowanie na maszynach i urządzeniach wykorzystywanych do wykonywania naprawy elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
6. Montuje elementy maszyn i urządzeń po naprawie
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia maszyny, urządzenia i narzędzia do wykonania montażu elementów maszyn i urządzeń po naprawie
- rozróżnia sposób montażu elementów maszyn, urządzeń i narzędzi po naprawie
- przygotowuje proces wykonania montażu elementów maszyn, urządzeń i narzędzi po naprawie
- dobiera oprzyrządowanie maszyn i urządzeń oraz materiały pomocnicze i narzędzia do wykonania montażu
- instaluje oprzyrządowanie na maszynach i urządzeniach wykorzystywanych do wykonywania montażu
7. Dobiera metodę zabezpieczenia antykorozyjnego elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje metody wykonywania zabezpieczeń antykorozyjnych elementów maszyn, urządzeń i narzędzi
- dobiera metody zabezpieczenia antykorozyjnego dla określonych elementów, maszyn, urządzeń i narzędzi
- wykonuje zabezpieczenia antykorozyjne zgodnie z przyjętą metodą
8. Ocenia jakość wykonanej naprawy i konserwacji
Kryteria weryfikacji:
- dobiera sposoby przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej naprawy i konserwacji
- dobiera narzędzia, przyrządy i urządzenia do przeprowadzenia kontroli jakości wykonanej naprawy i konserwacji
- wykonuje określone pomiary i analizy podczas kontroli jakości wykonanej naprawy i konserwacji
7. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy;b)narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu lub fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je,
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, (np. prezentację)
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym, również za pomocą technologii informacyjno--komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
8. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne
- wskazuje przykłady zachowań etycznych
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
9. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji