
Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń (od 2019)
Skrót nazwy / Symbol kwalifikacji:
MEC.09.
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
mechaniczna (MEC)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej
Informacje o kwalifikacji
W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.
Wymagane kwalifikacje poprzedzające
Opis
Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji i warunki przedłużenia jego ważności
Bezterminowo
Informacje dodatkowe
Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 6 czerwca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900407
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13351
Efekty uczenia się
Zestawy efektów uczenia się
1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje rodzaje czynników środowiska pracy
- wskazuje i rozróżnia czynniki środowiska pracy
- rozróżnia źródła czynników środowiska pracy
- wskazuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych
- wskazuje objawy typowych chorób zawodowych mogących wystąpić na stanowiskach pracy
2. Wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
- rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
- rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
- stosuje wymagania ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
- rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem maszyn i narzędzi
- rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
- rozróżnia środki ochrony zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
- opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
- ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
- zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
- układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
- powiadamia odpowiednie służby
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
- prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
- wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji
2. Podstawy obróbki ręcznej i mechanicznej oraz montażu
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych
Kryteria weryfikacji:
- sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
- wykonuje rzuty, przekroje, wprowadza wymiary i oznaczenia rysunkowe
- oblicza wymiary graniczne i tolerancje
- rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
- określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części maszyn
- sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
2. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń, obsługi codziennej, konserwacji
- dobiera na podstawie dokumentacji technicznej sposób użytkowania maszyn i urządzeń
- rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń oraz określa ich zastosowanie
- wyjaśnia sposób działania maszyn i urządzeń, posługując się dokumentacją techniczną
- określa budowę i działanie mechanizmów: dźwigniowych, krzywkowych, otrzymywania ruchu przerywanego
- rozróżnia urządzenia transportu wewnętrznego
3. Stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające i rozróżnia ich właściwości
- dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające
- rozróżnia rodzaje i źródła korozji
- rozpoznaje objawy korozji
- dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
- dobiera zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
4. Wykonuje połączenia mechaniczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia połączenia mechaniczne
- dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń
- łączy części różnymi technikami
5. Stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia techniki oraz metody spajania materiałów, odlewania, obróbki plastycznej, cieplnej oraz cieplno-chemicznej
- dobiera operacje obróbki ręcznej i proste operacje maszynowej obróbki wiórowej materiałów
- rozróżnia przyrządy do wykonywania pomiarów warsztatowych
- dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
6. Stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej
Kryteria weryfikacji:
- posługuje się pojęciami statyki: siła, układ sił, wypadkowa układu sił, jednostki siły, płaski układ sił, moment siły
- określa warunki zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
- wyznacza siły wynikające z warunków zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
- posługuje się pojęciami dotyczącymi wytrzymałości materiałów: siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne
7. Opisuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
- rozróżnia źródła i rodzaje prądu elektrycznego
- rozróżnia podstawowe elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
- stosuje prawo Ohma, prawa Kirchhoffa do obliczania prostych obwodów prądu stałego
- rozróżnia podstawowe elementy układów automatyki przemysłowej
- rozróżnia rodzaje maszyn elektrycznych
8. Opisuje układy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia elementy struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
- określa współzależności pomiędzy elementami struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
- rozróżnia układy wykonawcze urządzeń mechatronicznych
- rozróżnia sensory stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- rozróżnia elementy układów sterowania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- określa działanie układów sterowania stosowanych w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- rozróżnia układy zasilania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
- rozróżnia układy manipulacyjne i systemy zrobotyzowane
- wskazuje zastosowanie układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
- określa zasady bezpiecznego użytkowania układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
9. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- dobiera programy komputerowe wspomagające wykonanie zadań zawodowych
- stosuje programy komputerowe wspomagające wyszukiwanie informacji o częściach maszyn, maszynach i urządzeniach
- posługuje się programami do komputerowego wspomagania projektowania i tworzenia dokumentacji dla procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
10. Kontroluje jakość wykonanych prac
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje kontroli jakości
- dobiera różne sposoby kontroli jakości adekwatne do wymagań technologicznych
11. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- wymienia cele normalizacji krajowej
- podaje definicję i cechy normy
- rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
- korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności
3. Podstawy procesów produkcyjnych
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia części maszyn i urządzeń
- rozpoznaje na schematach poszczególne części maszyn i urządzeń
- określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń
- określa cel wykonywania obliczeń wytrzymałościowych części maszyn i urządzeń
- określa zakres obliczeń wytrzymałościowych dla określonych części maszyn i urządzeń
- dokonuje obliczeń wytrzymałościowych dla części maszyn i urządzeń
2. Charakteryzuje techniki połączeń rozłącznych i nierozłącznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne
- dobiera połączenia rozłączne i nierozłączne
- dobiera technologie stosowane do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
- oblicza parametry połączeń rozłącznych i nierozłącznych
3. Przestrzega zasad tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia zasady tolerancji i pasowań
- oblicza podstawowe parametry dotyczące tolerancji i pasowania
- dobiera rodzaj pasowania do współpracujących części maszyn i urządzeń
4. Określa zasady projektowania procesów technologicznych
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia kolejne etapy procesu technologicznego obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
- posługuje się dokumentacją technologiczną maszyn i urządzeń
5. Określa rodzaje produkcji
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia rodzaje produkcji
- przyporządkowuje typ produkcji do wykonania części maszyn i urządzeń
- dobiera techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
6. Rozróżnia rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej do wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cel stosowania obróbki cieplnej w częściach maszyn i urządzeń
- wskazuje zastosowanie poszczególnych metod obróbki cieplno-chemicznej
- wskazuje właściwości części maszyn i urządzeń poddanych obróbce cieplnej
- wskazuje właściwości części maszyn i urządzeń poddanych obróbce cieplno-chemicznej
4. Organizowanie procesów technologicznych obróbki, montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje proces technologiczny obróbki części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia technologię obróbki poszczególnych rodzajów części maszyn i urządzeń
- dobiera technologie obróbki ubytkowej wytwarzania części maszyn i urządzeń
- dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia wykorzystywane w procesie technologicznym obróbki części maszyn i urządzeń
- planuje kolejność operacji w procesie technologicznym obróbki części maszyn i urządzeń
- przygotowuje dokumentację technologiczną obróbki części maszyn i urządzeń
- wykorzystuje programy komputerowego wspomagania planowania procesu technologicznego obróbki części maszyn i urządzeń
2. Planuje proces technologiczny montażu i demontażu maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia technologię montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
- dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia wykorzystywane w procesie montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
- planuje kolejność operacji w procesie montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
3. Planuje obróbkę cieplną i cieplno-chemiczną do wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje wyboru metody obróbki cieplnej części maszyn i urządzeń
- dokonuje wyboru metody obróbki cieplno-chemicznej części maszyn i urządzeń
4. Dobiera narzędzia i urządzenia do wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- rozróżnia narzędzia i urządzenia właściwe dla określonych technik i metod wytwarzania części maszyn i urządzeń
- dokonuje wyboru narzędzi i urządzeń do wytwarzania części maszyn i urządzeń w określonej technice wytwarzania
5. Sporządza dokumentację technologiczną obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- określa rodzaj dokumentów technologicznych i zakres zawartych w nich informacji dla procesów obróbki części maszyn i urządzeń dla poszczególnych technik wytwarzania
- wypełnia dokumentację procesów technologicznych obróbki części maszyn i urządzeń dla poszczególnych technik wytwarzania
- określa rodzaj dokumentów technologicznych i zakres zawartych w nich informacji dla procesów technologicznych montażu części maszyn i urządzeń
- wypełnia dokumentację procesów technologicznych montażu części maszyn i urządzeń
- stosuje programy do komputerowego wspomagania projektowania i tworzenia dokumentacji
5. Nadzorowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Szacuje koszty wytwarzania wyrobów
Kryteria weryfikacji:
- określa zasady kosztorysowania
- stosuje normy, cenniki inne dokumenty dotyczące wyznaczania kosztów wytwarzania wyrobów
- przeprowadza kalkulacje kosztów wytwarzania wyrobów
2. Kontroluje i analizuje parametry jakościowe procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- weryfikuje wyniki kontroli parametrów jakościowych procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
- wskazuje cele kontroli parametrów jakościowych procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
3. Kontroluje przebieg prac na danym stanowisku
Kryteria weryfikacji:
- określa cele i zakres kontroli przebiegu prac na danym stanowisku
- planuje proces kontroli przebiegu prac na danym stanowisku
- sporządza dokumentację pokontrolną przebiegu prac na danym stanowisku
4. Kontroluje wydajność procesu produkcji i jakość wyrobów
Kryteria weryfikacji:
- określa cele kontroli wydajności procesu produkcji i jakości wyrobów
- planuje proces kontroli wydajności procesu produkcji i jakości wyrobów i przeprowadza kontrolę
- sporządza dokumentację pokontrolną wydajności procesu produkcji i jakości wyrobów
5. Kontroluje stan techniczny narzędzi, maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- określa cele kontroli stanu technicznego narzędzi, maszyn i urządzeń
- planuje proces kontroli stanu technicznego narzędzi, maszyn i urządzeń i przeprowadza kontrolę
- sporządza dokumentację pokontrolną stanu technicznego narzędzi, maszyn i urządzeń
6. Określa zakres i terminy przeglądów i napraw maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
- określa cele wykonywania przeglądów i napraw maszyn i urządzeń
- ustala na podstawie dokumentacji technicznej zakres i terminy przeglądów poszczególnych maszyn i urządzeń
- planuje proces obsługiwania technicznego maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesach montażu i obróbki części maszyn i urządzeń
7. Zarządza gospodarką materiałową oraz odpadami
Kryteria weryfikacji:
- weryfikuje gospodarkę materiałową oraz gospodarkę odpadami dla procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
- planuje gospodarkę materiałową oraz gospodarkę odpadami dla procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
8. Sporządza dokumentację sprawozdawczą produkcji
Kryteria weryfikacji:
- wskazuje cel sporządzania dokumentacji sprawozdawczej produkcji
- wypełnia dokumentację sprawozdawczą produkcji
6. Język obcy zawodowy
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
2. Rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje), artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka; b) rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową)
Kryteria weryfikacji:
- określa główną myśl wypowiedzi lub tekstu, ewentualnie fragmentu wypowiedzi lub tekstu
- znajduje w wypowiedzi lub tekście określone informacje
- rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu
- układa informacje w określonym porządku
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
- opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
- przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
- wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
- stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
- stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
4. Uczestniczy w rozmowie w typowych sytuacjach związanych z realizacją zadań zawodowych - reaguje w języku obcym nowożytnym w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub w formie prostego tekstu: a) reaguje ustnie (np. podczas rozmowy z innym pracownikiem, klientem, kontrahentem, w tym rozmowy telefonicznej) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych; b) reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, formularz, e-mail, dokument związany z wykonywanym zawodem) w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę
- uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia
- wyraża swoje opinie i uzasadnia je, pyta o opinie, zgadza się lub nie zgadza z opiniami innych osób
- prowadzi proste negocjacje związane z czynnościami zawodowymi
- stosuje zwroty i formy grzecznościowe
- dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
- przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
- przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
- przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
- korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
- współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
- korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
- identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
- wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
- upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne
7. Kompetencje personalne i społeczne
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
- stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
- przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
- respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
- wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
- wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
- omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
- określa czas realizacji zadań
- realizuje działania w wyznaczonym czasie
- monitoruje realizację zaplanowanych działań
- dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
- dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
- przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
- wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
- ocenia podejmowane działania
- przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
- podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
- wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
- proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
- rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
- wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
- wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
- przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
- rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
- określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
- określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
- analizuje własne kompetencje
- wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
- planuje drogę rozwoju zawodowego
- wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
- identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
- stosuje aktywne metody słuchania
- prowadzi dyskusje
- udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
- charakteryzuje pożądaną postawę człowieka podczas prowadzenia negocjacji
- wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
- opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
- opisuje techniki rozwiązywania problemów
- wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
- pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
- przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
- angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
- modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu
8. Organizacja pracy małych zespołów
<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- określa strukturę grupy
- przygotowuje zadania zespołu do realizacji
- planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
- komunikuje się ze współpracownikami
- wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
- przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
- rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
- formułuje zasady wzajemnej pomocy
- koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
- wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
- monitoruje proces wykonywania zadań
- opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
- kontroluje efekty pracy zespołu
- ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod kątem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
- udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
- dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
- proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy
Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją
# | Instytucje certyfikujące (IC) | Instytucje walidujące |
---|---|---|
1 |
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
|
|
2 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
|
|
3 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
|
|
4 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
|
|
5 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
|
|
6 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
|
|
7 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
|
|
8 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
|
|
9 |
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie
|
Minister właściwy dla kwalifikacji:
Minister Edukacji