Kwalifikacja cząstkowa na poziomie 4 Polskiej Ramy Kwalifikacji i europejskich ram kwalifikacji
Status:
włączona funkcjonująca
Rodzaj:
cząstkowa
Kategoria:
szkolnictwo branżowe
Data włączenia do ZSK:
2019-09-01
Branża w szkolnictwie branżowym:
mechaniczna (MEC)
Dokument potwierdzający nadanie kwalifikacji:
Certyfikat kwalifikacji zawodowej

Informacje o kwalifikacji

W razie potrzeby warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do egzaminu przystąpić mogą: 1. uczniowie i absolwenci branżowych szkół I stopnia, uczniowie i absolwenci 4-letnich techników oraz uczniowie, słuchacze i absolwenci szkół policealnych, rozpoczynający kształcenie w klasie I tych szkół od roku 2017/2018, a w kolejnych latach w kolejnych klasach/semestrach tych szkół,2. uczniowie i absolwenci 5-letniego technikum rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły od roku 2019/2020, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,3. uczniowie i absolwenci 2-letniej branżowej szkoły II stopnia, rozpoczynający kształcenie w klasie I tej szkoły począwszy od roku szkolnego 2020/2021, a w kolejnych latach w kolejnych klasach tych szkół,4. osoby, które ukończyły kwalifikacyjne kursy zawodowe prowadzone przez podmioty, o których mowa w art. 117 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), na których kształcenie rozpocznie się nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 r.5. osoby spełniające warunki określone w przepisach w sprawie egzaminów eksternistycznych– od dnia 1 listopada 2025 r.,6. osoby dorosłe, które ukończyły praktyczną naukę zawodu dorosłych lub przyuczenie do pracy dorosłych, jeżeli program przyuczenia uwzględniał wymagania w podstawie programowej kształcenia w zawodach, zgłoszonych przez starostę do komisji egzaminacyjnej – od dnia 1 listopada 2025 r.

Wymagane kwalifikacje poprzedzające

Opis

Świadectwo ukończenia gimnazjum lub ośmioletniej szkoły podstawowej albo ukończenie 18 roku życia

Informacje dodatkowe

Podstawa prawna włączenia kwalifikacji do ZSK
Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 6 czerwca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego
Kod kwalifikacji (do 2020 roku)
4C01900407
Kod kwalifikacji (od 2020 roku)
13351

Efekty uczenia się

<Rozwiń wszystko>

Zestawy efektów uczenia się

1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Określa skutki oddziaływania czynników środowiska pracy na organizm człowieka
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje rodzaje czynników środowiska pracy
  2. wskazuje i rozróżnia czynniki środowiska pracy
  3. rozróżnia źródła czynników środowiska pracy
  4. wskazuje sposoby zapobiegania zagrożeniom zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych
  5. wskazuje objawy typowych chorób zawodowych mogących wystąpić na stanowiskach pracy
2. Wykonuje zadania zawodowe zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska oraz ergonomii
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia zasady organizacji stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  2. rozróżnia środki gaśnicze ze względu na zakres stosowania
  3. rozróżnia rodzaje znaków bezpieczeństwa i alarmów
  4. stosuje wymagania ergonomii, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska podczas organizowania stanowisk pracy związanych z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  5. rozróżnia zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z użytkowaniem maszyn i narzędzi
  6. rozróżnia środki ochrony indywidualnej i zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
  7. rozróżnia środki ochrony zbiorowej do prac z zakresu użytkowania maszyn i narzędzi
3. Udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje podstawowe symptomy wskazujące na stany nagłego zagrożenia zdrowotnego
  2. ocenia sytuację poszkodowanego na podstawie analizy objawów obserwowanych u poszkodowanego
  3. zabezpiecza siebie, poszkodowanego i miejsce wypadku
  4. układa poszkodowanego w pozycji bezpiecznej
  5. powiadamia odpowiednie służby
  6. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w urazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. krwotok, zmiażdżenie, amputacja, złamanie, oparzenie
  7. prezentuje udzielanie pierwszej pomocy w nieurazowych stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, np. omdlenie, zawał, udar
  8. wykonuje resuscytację krążeniowo-oddechową na fantomie zgodnie z wytycznymi Polskiej Rady Resuscytacji i Europejskiej Rady Resuscytacji

2. Podstawy obróbki ręcznej i mechanicznej oraz montażu

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Stosuje zasady wykonywania szkiców oraz rysunków technicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. sporządza szkice i rysunki techniczne zgodnie z obowiązującymi normami i zasadami
  2. wykonuje rzuty, przekroje, wprowadza wymiary i oznaczenia rysunkowe
  3. oblicza wymiary graniczne i tolerancje
  4. rozróżnia pasowanie i zasady tolerancji części maszyn
  5. określa kształt, wymiary, parametry powierzchni oraz rodzaj obróbki na podstawie szkiców i rysunków technicznych części maszyn
  6. sporządza rysunki techniczne z wykorzystaniem technik komputerowych
2. Posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje dokumentacji technicznej dotyczącej użytkowania maszyn i urządzeń, obsługi codziennej, konserwacji
  2. dobiera na podstawie dokumentacji technicznej sposób użytkowania maszyn i urządzeń
  3. rozróżnia części i mechanizmy maszyn i urządzeń oraz określa ich zastosowanie
  4. wyjaśnia sposób działania maszyn i urządzeń, posługując się dokumentacją techniczną
  5. określa budowę i działanie mechanizmów: dźwigniowych, krzywkowych, otrzymywania ruchu przerywanego
  6. rozróżnia urządzenia transportu wewnętrznego
3. Stosuje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne i uszczelniające zgodnie z wymaganiami eksploatacyjnymi i technologicznymi
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające i rozróżnia ich właściwości
  2. dobiera materiały konstrukcyjne, eksploatacyjne oraz uszczelniające
  3. rozróżnia rodzaje i źródła korozji
  4. rozpoznaje objawy korozji
  5. dobiera metody zabezpieczenia przed korozją
  6. dobiera zabezpieczenie antykorozyjne części maszyn i urządzeń
4. Wykonuje połączenia mechaniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia połączenia mechaniczne
  2. dobiera narzędzia, urządzenia i materiały do wykonania połączeń
  3. łączy części różnymi technikami
5. Stosuje techniki oraz metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia techniki oraz metody spajania materiałów, odlewania, obróbki plastycznej, cieplnej oraz cieplno-chemicznej
  2. dobiera operacje obróbki ręcznej i proste operacje maszynowej obróbki wiórowej materiałów
  3. rozróżnia przyrządy do wykonywania pomiarów warsztatowych
  4. dobiera przyrządy i narzędzia do wykonywania pomiarów warsztatowych
6. Stosuje prawa i przestrzega zasad mechaniki technicznej
Kryteria weryfikacji:
  1. posługuje się pojęciami statyki: siła, układ sił, wypadkowa układu sił, jednostki siły, płaski układ sił, moment siły
  2. określa warunki zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
  3. wyznacza siły wynikające z warunków zachowania równowagi dla płaskiego układu sił
  4. posługuje się pojęciami dotyczącymi wytrzymałości materiałów: siły wewnętrzne, naprężenia, odkształcenia, przemieszczenia, warunki wytrzymałościowe, naprężenia dopuszczalne
7. Opisuje układy elektrotechniki, elektroniki i automatyki
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia wielkości elektryczne i ich jednostki
  2. rozróżnia źródła i rodzaje prądu elektrycznego
  3. rozróżnia podstawowe elementy obwodów elektrycznych oraz układów elektronicznych
  4. stosuje prawo Ohma, prawa Kirchhoffa do obliczania prostych obwodów prądu stałego
  5. rozróżnia podstawowe elementy układów automatyki przemysłowej
  6. rozróżnia rodzaje maszyn elektrycznych
8. Opisuje układy mechatroniczne
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia elementy struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
  2. określa współzależności pomiędzy elementami struktury układu mechatronicznego konwencjonalnego
  3. rozróżnia układy wykonawcze urządzeń mechatronicznych
  4. rozróżnia sensory stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  5. rozróżnia elementy układów sterowania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  6. określa działanie układów sterowania stosowanych w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  7. rozróżnia układy zasilania stosowane w układach mechatronicznych konwencjonalnych
  8. rozróżnia układy manipulacyjne i systemy zrobotyzowane
  9. wskazuje zastosowanie układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
  10. określa zasady bezpiecznego użytkowania układów manipulacyjnych i systemów zrobotyzowanych
9. Stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. dobiera programy komputerowe wspomagające wykonanie zadań zawodowych
  2. stosuje programy komputerowe wspomagające wyszukiwanie informacji o częściach maszyn, maszynach i urządzeniach
  3. posługuje się programami do komputerowego wspomagania projektowania i tworzenia dokumentacji dla procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
10. Kontroluje jakość wykonanych prac
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje kontroli jakości
  2. dobiera różne sposoby kontroli jakości adekwatne do wymagań technologicznych
11. Rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. wymienia cele normalizacji krajowej
  2. podaje definicję i cechy normy
  3. rozróżnia oznaczenie normy międzynarodowej, europejskiej i krajowej
  4. korzysta ze źródeł informacji dotyczących norm i procedur oceny zgodności

3. Podstawy procesów produkcyjnych

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Dobiera części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia części maszyn i urządzeń
  2. rozpoznaje na schematach poszczególne części maszyn i urządzeń
  3. określa zastosowanie poszczególnych grup części maszyn i urządzeń
  4. określa cel wykonywania obliczeń wytrzymałościowych części maszyn i urządzeń
  5. określa zakres obliczeń wytrzymałościowych dla określonych części maszyn i urządzeń
  6. dokonuje obliczeń wytrzymałościowych dla części maszyn i urządzeń
2. Charakteryzuje techniki połączeń rozłącznych i nierozłącznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia połączenia rozłączne i nierozłączne
  2. dobiera połączenia rozłączne i nierozłączne
  3. dobiera technologie stosowane do wykonywania połączeń rozłącznych i nierozłącznych
  4. oblicza parametry połączeń rozłącznych i nierozłącznych
3. Przestrzega zasad tolerancji i pasowań
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia zasady tolerancji i pasowań
  2. oblicza podstawowe parametry dotyczące tolerancji i pasowania
  3. dobiera rodzaj pasowania do współpracujących części maszyn i urządzeń
4. Określa zasady projektowania procesów technologicznych
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia kolejne etapy procesu technologicznego obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
  2. posługuje się dokumentacją technologiczną maszyn i urządzeń
5. Określa rodzaje produkcji
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia rodzaje produkcji
  2. przyporządkowuje typ produkcji do wykonania części maszyn i urządzeń
  3. dobiera techniki i metody wytwarzania części maszyn i urządzeń
6. Rozróżnia rodzaje obróbki cieplnej i cieplno-chemicznej do wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje cel stosowania obróbki cieplnej w częściach maszyn i urządzeń
  2. wskazuje zastosowanie poszczególnych metod obróbki cieplno-chemicznej
  3. wskazuje właściwości części maszyn i urządzeń poddanych obróbce cieplnej
  4. wskazuje właściwości części maszyn i urządzeń poddanych obróbce cieplno-chemicznej

4. Organizowanie procesów technologicznych obróbki, montażu i demontażu części maszyn i urządzeń

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Planuje proces technologiczny obróbki części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia technologię obróbki poszczególnych rodzajów części maszyn i urządzeń
  2. dobiera technologie obróbki ubytkowej wytwarzania części maszyn i urządzeń
  3. dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia wykorzystywane w procesie technologicznym obróbki części maszyn i urządzeń
  4. planuje kolejność operacji w procesie technologicznym obróbki części maszyn i urządzeń
  5. przygotowuje dokumentację technologiczną obróbki części maszyn i urządzeń
  6. wykorzystuje programy komputerowego wspomagania planowania procesu technologicznego obróbki części maszyn i urządzeń
2. Planuje proces technologiczny montażu i demontażu maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia technologię montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
  2. dobiera maszyny, urządzenia i narzędzia wykorzystywane w procesie montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
  3. planuje kolejność operacji w procesie montażu i demontażu części maszyn i urządzeń
3. Planuje obróbkę cieplną i cieplno-chemiczną do wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje wyboru metody obróbki cieplnej części maszyn i urządzeń
  2. dokonuje wyboru metody obróbki cieplno-chemicznej części maszyn i urządzeń
4. Dobiera narzędzia i urządzenia do wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. rozróżnia narzędzia i urządzenia właściwe dla określonych technik i metod wytwarzania części maszyn i urządzeń
  2. dokonuje wyboru narzędzi i urządzeń do wytwarzania części maszyn i urządzeń w określonej technice wytwarzania
5. Sporządza dokumentację technologiczną obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. określa rodzaj dokumentów technologicznych i zakres zawartych w nich informacji dla procesów obróbki części maszyn i urządzeń dla poszczególnych technik wytwarzania
  2. wypełnia dokumentację procesów technologicznych obróbki części maszyn i urządzeń dla poszczególnych technik wytwarzania
  3. określa rodzaj dokumentów technologicznych i zakres zawartych w nich informacji dla procesów technologicznych montażu części maszyn i urządzeń
  4. wypełnia dokumentację procesów technologicznych montażu części maszyn i urządzeń
  5. stosuje programy do komputerowego wspomagania projektowania i tworzenia dokumentacji

5. Nadzorowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Szacuje koszty wytwarzania wyrobów
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zasady kosztorysowania
  2. stosuje normy, cenniki inne dokumenty dotyczące wyznaczania kosztów wytwarzania wyrobów
  3. przeprowadza kalkulacje kosztów wytwarzania wyrobów
2. Kontroluje i analizuje parametry jakościowe procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. weryfikuje wyniki kontroli parametrów jakościowych procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
  2. wskazuje cele kontroli parametrów jakościowych procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
3. Kontroluje przebieg prac na danym stanowisku
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele i zakres kontroli przebiegu prac na danym stanowisku
  2. planuje proces kontroli przebiegu prac na danym stanowisku
  3. sporządza dokumentację pokontrolną przebiegu prac na danym stanowisku
4. Kontroluje wydajność procesu produkcji i jakość wyrobów
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele kontroli wydajności procesu produkcji i jakości wyrobów
  2. planuje proces kontroli wydajności procesu produkcji i jakości wyrobów i przeprowadza kontrolę
  3. sporządza dokumentację pokontrolną wydajności procesu produkcji i jakości wyrobów
5. Kontroluje stan techniczny narzędzi, maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele kontroli stanu technicznego narzędzi, maszyn i urządzeń
  2. planuje proces kontroli stanu technicznego narzędzi, maszyn i urządzeń i przeprowadza kontrolę
  3. sporządza dokumentację pokontrolną stanu technicznego narzędzi, maszyn i urządzeń
6. Określa zakres i terminy przeglądów i napraw maszyn i urządzeń
Kryteria weryfikacji:
  1. określa cele wykonywania przeglądów i napraw maszyn i urządzeń
  2. ustala na podstawie dokumentacji technicznej zakres i terminy przeglądów poszczególnych maszyn i urządzeń
  3. planuje proces obsługiwania technicznego maszyn i urządzeń wykorzystywanych w procesach montażu i obróbki części maszyn i urządzeń
7. Zarządza gospodarką materiałową oraz odpadami
Kryteria weryfikacji:
  1. weryfikuje gospodarkę materiałową oraz gospodarkę odpadami dla procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
  2. planuje gospodarkę materiałową oraz gospodarkę odpadami dla procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
8. Sporządza dokumentację sprawozdawczą produkcji
Kryteria weryfikacji:
  1. wskazuje cel sporządzania dokumentacji sprawozdawczej produkcji
  2. wypełnia dokumentację sprawozdawczą produkcji

6. Język obcy zawodowy

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Posługuje się podstawowym zasobem środków językowych w języku obcym nowożytnym (ze szczególnym uwzględnieniem środków leksykalnych), umożliwiającym realizację czynności zawodowych w zakresie tematów związanych: a) ze stanowiskiem pracy i jego wyposażeniem; b) z głównymi technologiami stosowanymi w danym zawodzie; c) z dokumentacją związaną z danym zawodem; d) z usługami świadczonymi w danym zawodzie
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje oraz stosuje środki językowe umożliwiające realizację czynności zawodowych w zakresie: a) czynności wykonywanych na stanowisku pracy, w tym związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy; b) narzędzi, maszyn, urządzeń i materiałów koniecznych do realizacji czynności zawodowych; c) procesów i procedur związanych z realizacją zadań zawodowych; d) formularzy, specyfikacji oraz innych dokumentów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych; e) świadczonych usług, w tym obsługi klienta
3. Samodzielnie tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne w języku obcym nowożytnym, w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych: a) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. polecenie, komunikat, instrukcję); b) tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. komunikat, e-mail, instrukcję, wiadomość, CV, list motywacyjny, dokument związany z wykonywanym zawodem - według wzoru)
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje przedmioty, działania i zjawiska związane z czynnościami zawodowymi
  2. przedstawia sposób postępowania w różnych sytuacjach zawodowych (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady)
  3. wyraża i uzasadnia swoje stanowisko
  4. stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze
  5. stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji
5. Zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w języku obcym nowożytnym w typowych sytuacjach związanych z wykonywaniem czynności zawodowych
Kryteria weryfikacji:
  1. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, symbolach, piktogramach, schematach) oraz audiowizualnych (np. filmach instruktażowych)
  2. przekazuje w języku polskim informacje sformułowane w języku obcym nowożytnym
  3. przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim lub tym języku obcym nowożytnym
  4. przedstawia publicznie w języku obcym nowożytnym wcześniej opracowany materiał, np. prezentację
6. Wykorzystuje strategie służące doskonaleniu własnych umiejętności językowych oraz podnoszące świadomość językową: a) wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad nauką języka obcego nowożytnego; b) współdziała w grupie; c) korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym; d) stosuje strategie komunikacyjne i kompensacyjne
Kryteria weryfikacji:
  1. korzysta ze słownika dwujęzycznego i jednojęzycznego
  2. współdziała z innymi osobami, realizując zadania językowe
  3. korzysta z tekstów w języku obcym nowożytnym, również za pomocą technologii informacyjno-komunikacyjnych
  4. identyfikuje słowa klucze, internacjonalizmy
  5. wykorzystuje kontekst (tam, gdzie to możliwe), aby w przybliżeniu określić znaczenie słowa
  6. upraszcza (jeżeli to konieczne) wypowiedź, zastępuje nieznane słowa innymi, wykorzystuje opis, środki niewerbalne

7. Kompetencje personalne i społeczne

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej
Kryteria weryfikacji:
  1. stosuje zasady kultury osobistej i ogólnie przyjęte normy zachowania w środowisku pracy
  2. przyjmuje odpowiedzialność za powierzone informacje zawodowe
  3. respektuje zasady dotyczące przestrzegania tajemnicy związanej z wykonywanym zawodem i miejscem pracy
  4. wyjaśnia, na czym polega zachowanie etyczne w zawodzie
  5. wskazuje przykłady zachowań etycznych w zawodzie
2. Planuje wykonanie zadania
Kryteria weryfikacji:
  1. omawia czynności realizowane w ramach czasu pracy
  2. określa czas realizacji zadań
  3. realizuje działania w wyznaczonym czasie
  4. monitoruje realizację zaplanowanych działań
  5. dokonuje modyfikacji zaplanowanych działań
  6. dokonuje samooceny wykonanej pracy
3. Ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania
Kryteria weryfikacji:
  1. przewiduje skutki podejmowanych działań, w tym prawne
  2. wykazuje świadomość odpowiedzialności za wykonywaną pracę
  3. ocenia podejmowane działania
  4. przewiduje konsekwencje niewłaściwego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym posługiwania się niebezpiecznymi substancjami, i niewłaściwej eksploatacji maszyn i urządzeń na stanowisku pracy
4. Wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany
Kryteria weryfikacji:
  1. podaje przykłady wpływu zmiany na różne sytuacje życia społecznego i gospodarczego
  2. wskazuje przykłady wprowadzenia zmiany i ocenia skutki jej wprowadzenia
  3. proponuje sposoby rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych w nieprzewidywalnych warunkach
5. Stosuje techniki radzenia sobie ze stresem
Kryteria weryfikacji:
  1. rozpoznaje źródła stresu podczas wykonywania zadań zawodowych
  2. wybiera techniki radzenia sobie ze stresem odpowiednio do sytuacji
  3. wskazuje najczęstsze przyczyny sytuacji stresowych w pracy zawodowej
  4. przedstawia różne formy zachowań asertywnych jako sposobów radzenia sobie ze stresem
  5. rozróżnia techniki rozwiązywania konfliktów związanych z wykonywaniem zadań zawodowych
  6. określa skutki stresu
6. Doskonali umiejętności zawodowe
Kryteria weryfikacji:
  1. określa zakres umiejętności i kompetencji niezbędnych do wykonywania zawodu
  2. analizuje własne kompetencje
  3. wyznacza własne cele rozwoju zawodowego
  4. planuje drogę rozwoju zawodowego
  5. wskazuje możliwości podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych
7. Stosuje zasady komunikacji interpersonalnej
Kryteria weryfikacji:
  1. identyfikuje sygnały werbalne i niewerbalne
  2. stosuje aktywne metody słuchania
  3. prowadzi dyskusje
  4. udziela informacji zwrotnej
8. Negocjuje warunki porozumień
Kryteria weryfikacji:
  1. charakteryzuje pożądaną postawę człowieka podczas prowadzenia negocjacji
  2. wskazuje sposób prowadzenia negocjacji warunków porozumienia
9. Stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów
Kryteria weryfikacji:
  1. opisuje sposoby przeciwdziałania problemom w zespole realizującym zadania
  2. opisuje techniki rozwiązywania problemów
  3. wskazuje, na wybranym przykładzie, metody i techniki rozwiązywania problemu
10. Współpracuje w zespole
Kryteria weryfikacji:
  1. pracuje w zespole, ponosząc odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadania
  2. przestrzega podziału ról, zadań i odpowiedzialności w zespole
  3. angażuje się w realizację wspólnych działań zespołu
  4. modyfikuje sposób zachowania, uwzględniając stanowisko wypracowane wspólnie z innymi członkami zespołu

8. Organizacja pracy małych zespołów

<Rozwiń zestaw>
Poszczególne efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
1. Organizuje pracę zespołu w celu wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. określa strukturę grupy
  2. przygotowuje zadania zespołu do realizacji
  3. planuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. oszacowuje czas potrzebny na realizację określonego zadania
  5. komunikuje się ze współpracownikami
  6. wskazuje wzorce prawidłowej współpracy w grupie
  7. przydziela zadania członkom zespołu zgodnie z harmonogramem planowanych prac
2. Dobiera osoby do wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ocenia przydatność poszczególnych członków zespołu do wykonania zadania
  2. rozdziela zadania według umiejętności i kompetencji członków zespołu
3. Kieruje wykonaniem przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. ustala kolejność wykonywania zadań zgodnie z harmonogramem prac
  2. formułuje zasady wzajemnej pomocy
  3. koordynuje realizację zadań zapobiegających zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia
  4. wydaje dyspozycje osobom wykonującym poszczególne zadania
  5. monitoruje proces wykonywania zadań
  6. opracowuje dokumentację dotyczącą realizacji zadania według panujących standardów
4. Ocenia jakość wykonania przydzielonych zadań
Kryteria weryfikacji:
  1. kontroluje efekty pracy zespołu
  2. ocenia pracę poszczególnych członków zespołu pod kątem zgodności z warunkami technicznymi odbioru prac
  3. udziela wskazówek w celu prawidłowego wykonania przydzielonych zadań
5. Wprowadza rozwiązania techniczne i organizacyjne wpływające na poprawę warunków i jakości pracy
Kryteria weryfikacji:
  1. dokonuje analizy rozwiązań technicznych i organizacyjnych warunków i jakości pracy
  2. proponuje rozwiązania techniczne i organizacyjne mające na celu poprawę warunków i jakości pracy

Instytucje certyfikujące i podmioty powiązane z kwalifikacją

# Instytucje certyfikujące (IC) Instytucje walidujące
1
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne
2
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży
3
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku
4
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie
5
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Poznaniu
6
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
7
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna we Wrocławiu
8
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Jaworznie
9
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie

Minister właściwy dla kwalifikacji:

Minister Edukacji

LOKALIZACJA INSTYTUCJI CERTYFIKUJĄCYCH I WALIDUJĄCYCH